Anotācija (ex-ante)

22-TA-2825: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 8. maija noteikumos Nr. 331 "Kārtība, kādā izsniedz speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
  Aizsardzības ministrija, veicot speciālo atļauju (licenču) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm izsniegšanu, pārreģistrāciju, darbības apturēšanu vai anulēšanu konstatēja nepieciešamību veikt grozījumus Ministru kabineta 2012. gada 8. maija noteikumos Nr. 331 “Kārtība, kādā izsniedz speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm” (turpmāk – noteikumi Nr. 331).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
   Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 8. maija noteikumos Nr. 331 “Kārtība, kādā izsniedz speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm”” (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir uzlabot komersantu kontroli, papildināt speciālās atļaujas (licences) anulēšanas un darbības apturēšanas kārtību, kā arī veikt redakcionālus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
     Patreiz spēkā ir noteikumi Nr. 331, kuros ir noteikti speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm izsniegšanas, pārreģistrācijas, anulēšanas un darbības apturēšanas nosacījumi.
    Noteikumu Nr. 331 regulējums paredz, ka speciālās atļaujas (licences) saņemšanai komersants iesniedz Aizsardzības ministrijai dokumentus papīrā formātā, bet šo informāciju Aizsardzības ministrijai ir iespējams saņemt elektroniski no Valsts ieņēmuma dienesta, kas ir drošs un efektīvs informācijas saņemšanas avots.
     Aizsardzības ministrija konstatēja, ka noteikumu Nr. 331 regulējums nav pietiekams attiecībā uz komersanta rīcību speciālās atļaujas (licences) anulēšanas un tās darbības apturēšanas gadījumā.
     Patreiz pastāv pretruna starp noteikumu Nr. 331 un Stratēģiskas nozīmes preču likuma regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
   Saskaņā ar Stratēģiskas nozīmes preču aprites likuma 5. panta sestās daļas 5. punktu Aizsardzības ministrija ir tiesīga neizsniegt speciālo atļauju (licenci), atteikt tās pārreģistrāciju, apturēt tās darbību uz laiku līdz diviem mēnešiem vai anulēt to, ja komersants neatbilst 5. panta ceturtās daļas prasībām. Savukārt, Stratēģiskas nozīmes preču aprites likuma 5. panta ceturtā daļa nosaka, ka komersantam jāsniedz ziņas par saviem darbiniekiem. Saskaņā ar noteikumu Nr. 331 3.4. apakšpunktu speciālās atļaujas (licences) saņemšanai, komersantam par darbiniekiem jāiesniedz darba līgumu apliecinātas kopijas. Izvērtējot darbinieku darba līgumu apliecinātās kopijas, Aizsardzības ministrija konstatē par komersanta darba tiesisko attiecību ar konkrētu darbinieku. Līdzšinējā praksē tika konstatēti gadījumi, kad komersants neinformē vai sniedz nepatiesu informāciju par izmaiņām darbinieku sastāvā. Aizsardzības ministrijai, izsniedzot speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm vai veicot speciālās atļaujas (licences) pārreģistrāciju, ir jānovērš nepatiesas informācijas sniegšanas riski, kas var apdraudēt valsts drošību (Stratēģiskas nozīmes preču aprites likuma 5. panta sestās daļas 4. punkts).
Risinājuma apraksts
   Speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm izsniegšanas vai pārreģistrācijas gadījumā, informāciju par komersanta un darbinieka darba tiesisko attiecības statusu (uzsākšanas un izbeigšanas datums) var saņemt Valsts ieņēmuma dienestā. Tādejādi, noteikumu projekts paredz svītrot prasību iesniegt Aizsardzības ministrijai darbinieku darba līgumu apliecinātās kopijas, kā arī iespēju saņemt nepieciešamo informāciju Valsts ieņēmumu dienestā. Komersantu kontroles uzlabošanai un  papīra dokumentu aprites samazināšanai tiek precizēts noteikumu Nr. 331 3.4. un 7.2. apakšpunkts.
Problēmas apraksts
   Noteikumu Nr. 331 III sadaļa noteic speciālās atļaujas (licences) pārreģistrācijas, anulēšanas un tās darbības apturēšanas kārtību. Aizsardzības ministrija konstatēja nepieciešamību papildināt esošo kārtību un noteikt regulējumu komersanta rīcībai (attiecībā uz stratēģiskas nozīmes preču uzglabāšanu un turpmāko izmantošanu) speciālās atļaujas (licences) anulēšanas un tās darbības apturēšanas gadījumā.
Risinājuma apraksts
   Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus Nr. 331 ar kārtību, kas nosaka komersantu rīcību (atļauto darbību) speciālās atļaujas (licences) anulēšanas un tās darbības apturēšanas gadījumā. Ja tiek anulēta vai apturēta speciālā atļauja (licence) un komersants ir saņēmis priekšapmaksu par stratēģiskas nozīmes preču piegādi, Aizsardzības ministrija izvērtē komersanta pārkāpumu, kā arī citus apstākļus un pieņem lēmumu atļaut vai aizliegt komersantam izpildīt līgumsaistībās saņemto priekšapmaksu apjomā, lai nenodarītu zaudējumus trešajām personām.
Problēmas apraksts
   Noteikumu Nr. 331 26. un 27. punkts noteic, ka speciālās atļaujas (licences) apturēšanas gadījumā, komersants 30 dienu laikā pēc lēmuma saņemšanas par speciālās atļaujas (licences) darbības apturēšanu novērš pārkāpumu un licencēšanas komisija pieņem lēmumu par speciālās atļaujas (licences) atjaunošanu. Saskaņā ar Stratēģiskas nozīmes preču aprites likuma 5. panta sesto daļu Aizsardzības ministrija ir tiesīga apturēt speciālās atļaujas (licences) darbību uz laiku līdz diviem mēnešiem.
   Patreiz ir konstatējama pretruna starp noteikumu Nr. 331 un Stratēģiskas nozīmes preču likuma regulējumu attiecībā uz speciālās atļaujas (licences) darbības apturēšanu termiņu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt noteikumu Nr. 331 26. un 27. punktu atbilstoši Stratēģiskas nozīmes preču likuma regulējumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Komersanti, kuri ir saņēmuši speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm
Ietekmes apraksts
Šobrīd ir izsniegtās 76 speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm. Noteikumu projekts papildina regulējumu komersantu darbībai., t.sk. samazina papīra dokumentu apriti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi