Anotācija (ex-ante)

23-TA-161: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams noteikt nacionālās procedūras Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem"" (turpmāk - Noteikumi Nr. 686) minētās komersanta shēmas darbībai, lai mazinātu administratīvo slogu komersantiem, kā arī, lai paātrinātu komersantiem iespēju nodrošināt izmantotā kurināmā atbilstību.
Noteikumu projekts ir izstrādāts, pamatojoties uz konceptu "Komersanta shēmas darbības nosacījumi un shēmas ietvaros izpildāmās procedūras atbilstības kritērijiem apliecināšanai" (turpmāk - Koncepts), kas ir publicēts Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē (https://www.em.gov.lv/lv/biodegvielas-un-biomasas-ilgtspejas-kriteriji) un kas ir izstrādāts sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Zemkopības ministriju, kā arī ar ministriju padotības iestādēm un nozares komersantiem (kurināmā ražotāji, sadedzināšanas iekārtu operatori, nozaru asociācijas uc.).
Tāpat Noteikumu projekts veic vairākus grozījumus citos Noteikumu Nr. 686 nosacījumus, to skaidrākai izpratnei un izteikšanai, kā arī veic tehnisko grozījumu Ekonomikas ministrijai noteiktā pienākuma noteikšanai Klimata un enerģētikas ministrijai, ņemot vērā Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu un minēto funkciju pārņemšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā, ka 2022.gada 2.novembra Ministru kabineta sēdē tika nolemts Noteikumos Nr.686 iekļaut arī iespēju atbilstību pamatot arī komersanta shēmas ietvaros (ne tikai Eiropas Komisijas apstiprināto brīvprātīgo shēmu vai nacionālo shēmu ietvaros), tad Noteikumos Nr. 686 ir jāiekļauj arī minētās shēmas nacionālās procedūras, kuru ietvaros iepriekšminētie komersanti varētu pierādīt gan atbilstību kritērijiem, gan pierādīt atbilstības pamatošanas ticamību, uzticamību un pareizību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumos Nr. 686 ir iekļauts pienākums komersantiem nodrošināt atbilstību Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem, siltumnīcefekta gāzu emisiju (turpmāk - emisijas) kritērijiem un pierādīt sniegtās informācijas un atbilstības pamatošanas ticamību, uzticamību un pareizību, izmantojot:
1) Eiropas Komisijas apstiprinātās brīvprātīgās shēmas (šobrīd attiecībā uz meža biomasu ir apstiprinātas tikai 3 brīvprātīgās shēmas (https://energy.ec.europa.eu/topics/renewable-energy/bioenergy/voluntary-schemes_en)
2) nacionālās shēmas (attiecībā uz meža biomasu tādas nav apstiprinātas)
3) komersantu shēmas.

Brīvprātīgā shēma
Brīvprātīgo shēmu un nacionālo shēmu darbības nosacījumi ir noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvā (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija) (turpmāk Direktīva Nr. 2018/2001) un detalizēti darbības nosacījumi ir iekļauti Komisijas 2022. gada 14. jūnija Īstenošanas regulā (ES) 2022/996 par ilgtspējas kritēriju, siltumnīcefekta gāzu emisiju aiztaupījuma kritēriju un zema netiešas zemes izmantojuma maiņas riska kritēriju verifikācijas noteikumiem (turpmāk – regula Nr. 2022/996), kuras 28.pantā ir noteikts, ka regulu Nr. 2022/996 sāk piemērot pēc 18 mēnešiem pēc spēkā stāšanās, t.i. ar 2024.gada 14.decembra.
Atbilstības apliecinājumus aprite:
1) Brīvprātīgās shēmas sertificē uzņēmēju, kas var būt gan meža biomasas kurināmā (kurināmā šķeldas, koksnes granulu uc.) izejvielu audzētājs, izstrādātājs, pārstrādātājs, piegādātājs, gala lietotājs (enerģijas ražošanai), izsniedzot tam ierobežota termiņa (parasti viens gads) sertifikātu[1] un tādējādi apliecinot, ka konkrētā uzņēmēja ražotais / iegūtais meža biomasas kurināmais atbilst noteiktajām prasībām:
- sertificēšanas ietvaros brīvprātīgā shēmas sertificēšanas institūcijas pārbauda meža biomasas kurināmā piegādātājus līdz pat pirmajam savākšanas punktam[2];
- sertificēšanas ietvaros tiek pārbaudīta izejvielu ieguves valsts un/vai audzēšanas valsts, tās normatīvais regulējums, izejvielu augšanas īpatnības uc.
2) Meža biomasas kurināmā ražotājs, pamatojoties uz sertifikātu (ražotnes atbilstības apliecinājumu), katrai meža biomasas kurināmā partijai izsniedz ilgtspējas apliecinājumu[3] - digitālā vai papīra veidā sagatavotu pavadzīmi vai rēķinu, kurā norāda atbilstošu sertifikāta atzīmi vai apliecinājuma koka ciršanai numuru, savukārt biomasai, kura iegūta ārpus meža pievieno koksnes izcelsmes apliecinājumu. Minētajam ilgtspējas apliecinājumam ir “jāiet kopā” ar meža biomasas kurināmā partiju cauri visai piegādes ķēdei arī. Ja meža biomasas kurināmā partija tiek sadalīta vai sajaukta ar citu kurināmā partiju, ir jānodrošina atbilstošu iepriekš minēto dokumentu pievienošana.
3) Ja sertificēts tiek meža biomasas kurināmā izmantotājs (enerģijas ražošanai), tad ilgtspējas apliecinājumi nav jāsaņem un enerģijas ražotājs ar izsniegto sertifikātu apliecina izmantotā kurināmā atbilstību. Meža biomasas kurināmā gala lietotājs (enerģijas ražošanai) uzglabā digitālā vai papīra veidā visus pierādījumus, kuri apliecina meža biomasas izcelsmi.
Ņemot vērā Direktīvas Nr. 2018/2001 un regulas Nr. 2022/996 prasības, ir saprotams, ka meža biomasas kurināmā gadījumā:
1) Brīvprātīgā shēma izsniedz sertifikātu (atbilstības apliecinājumu) par atbilstību ilgtspējas kritērijiem;
2) Meža biomasas kurināmā ražotājam, izsniedzot ilgtspējas apliecinājumu, tajā jāiekļauj arī siltumnīcefekta gāzu emisiju aprēķins[4]:
- emisijas var aprēķināt, izmantojot gan faktiskās vērtības, gan Direktīvas Nr. 2018/2001 VI pielikuma C daļā minētās dezagregētās standartvērtības;
- emisijas var aprēķināt, izmantojot pilnībā faktiskās vērtības, bet to var veikt tikai meža biomasas kurināmā gala izmantotājs, jo ir jāiekļauj arī kurināmā izmantošanas izmaksas;
3) Ilgtspējas apliecinājumā tiek iekļauts apliecinājums atbilstībai ilgtspējas kritērijiem (sertifikāts) un apliecinājums atbilstībai SEG emisiju ietaupījumu kritērijiem (Noteikumu Nr. 686 19.punkts) (to nosaka aprēķinot SEG emisiju apjomu, ko attiecina pret fosilā kurināmā komparatoru).

Nacionālā shēma
Eiropas Savienības dalībvalsts nacionālā shēma darbojas pēc tiem pašiem nosacījumiem, kas tiek piemēroti brīvprātīgajai shēmai[5]. Nacionālā shēma ir jāapstiprina Eiropas Komisijai. Eiropas Komisijas apstiprinātās shēmas ir pieejamas: https://energy.ec.europa.eu/topics/renewable-energy/bioenergy/voluntary-schemes_en
Uz 2022.gada beigām Eiropas Komisija ir apstiprinājusi vienu nacionālo shēmu “Austrian Agricultural Certification Scheme (AACS)”[6], kas ir apstiprināta lauksaimniecības izejvielu biomasai[7]. Minētā shēma Austrijā bija apstiprināta arī periodam pirms 2021.gada. Citas valstis nav iesniegušas iesniegumus nacionālo shēmu apstiprināšanai.

Komersanta shēma
Lai gan Direktīvas Nr. 2018/2001 30.pantā kā atbilstības apliecināšanas verificēšanas iespēja ir noteiktas brīvprātīgās shēmas un nacionālās shēmas, kuru darbības nosacījumi ir noteikti Direktīvas Nr. 2018/2001 30.pantā, bet detalizēti darbības nosacījumi ir noteikti regulā Nr. 2022/996, Eiropas Komisijas izstrādātājā vadlīniju dokumentā Nr.3 "Biomass issues in the EU ETS"[8] ir noteikts, ka atbilstības apliecināšanai komersants var sniegt visus atbilstošos pierādījumus un SEG emisiju aprēķinus, nodrošinot, ka iesniegtā informācija ir atbilstoši auditēta, kur minētie auditi ir obligāti atbilstoši Direktīvas Nr. 2018/2001 30.panta 3.punktam.
Tādējādi komersantu shēmu darbības nosacījumi būtu jāizstrādā dalībvalstij pašai, lai ievērotu Direktīvas Nr. 2018/2001 30.panta 3.punktā noteiktos nosacījumus.

[1] “sertifikāts” ir atbilstības apliecinājums, ko sertifikācijas struktūra izdevusi brīvprātīgas shēmas satvarā un kas apliecina, ka uzņēmējs atbilst Direktīvas Nr. 2018/2001 prasībām (regulas Nr. 2022/996 2.panta 4.punkts)
[2] “pirmais savākšanas punkts” ir uzglabāšanas vai pārstrādes komplekss, kuru tieši pārvalda uzņēmējs vai cits darījuma partneris saskaņā ar līgumisku vienošanos un kurā izejvielas sagādā tieši no lauksaimniecības biomasas, meža biomasas, atkritumu un atlikumu ražotājiem/radītājiem vai – nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgo degvielu gadījumā – no stacijas, kas ražo šādas degvielas (regulas Nr. 2022/996 2.panta 12.punkts)
[3] “ilgtspējas apliecinājums” ir uzņēmēja deklarācija, kas sagatavota, pamatojoties uz sertifikātu, kuru brīvprātīgas shēmas satvarā izdevusi sertifikācijas struktūra un kurā sertificēta konkrēta ievadresursu vai degvielu daudzuma atbilstība Direktīvas Nr. 2018/2001 25. panta 2. punktā un 29. pantā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju aiztaupījuma kritērijiem (regulas Nr. 2022/996 2.panta 23.punkts)
[4] Siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritērijiem ir jāatbilst tikai iekārtām, kuras darbību uzsākušas pēc Noteikumu spēkā stāšanās. Grozījumi Direktīvā Nr. 2018/2001 atbilstību paredzēs arī esošajām iekārtām, tāpēc nacionālajā procedūrā jau šobrīd jāparedz nepieciešamība nodrošināt arī atbilstību SEG ietaupījumu kritērijiem
[5] Direktīvas Nr. 2018/2001 30.panta 6.punkts un regula Nr. 2022/996
[6] https://www.ama.at/getattachment/c0356f53-148a-4a52-b370-32beb8aa877b/Infosheet_AACS_for_companies_v02_ab_2022_01.pdf
[7] https://eur-lex.europa.eu/eli/dec_impl/2022/1656/oj
[8] https://climate.ec.europa.eu/document/download/2289952b-4d59-494c-8c49-c0a559c403d6_en?filename=gd3_biomass_issues_en.pdf
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Komisijas 2018.gada 19.decembra īstenošanas regulas (ES) Nr. 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012 38.panta 5.punktu visiem Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas operatoriem, no 2023.gada 1.janvāra ir jānodrošina izmantotā meža biomasas kurināmā atbilstība Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritērijiem, tostarp jāspēj šī atbilstība pamatot, t.sk. pamatojot spēju nodrošināt piegādes ķēdes izsekojamību un pierādot masas bilances sistēmas izmantošanu, lai būtu iespējams deklarēt izmantoto biomasu kā “biomasu”, kurai ir piemērojams 0 CO2 emisijas faktors.
Lai gan Noteikumu Nr. 686 33.punktā ir iekļauta iespēja izmantot arī komersantu shēmas, tomēr Latvijas normatīvajā regulējumā nav noteikti komersantu shēmu darbības nosacījumi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts veic šādus grozījumus Noteikumos Nr. 686:

1) tiek precizēta "meža biomasa" definīcija, lai mazinātu neskaidrību, kā un vai "meža biomasa" aptvērumā iekļaut tās meža biomasas kurināmā izejvielas (koksni, krūmus utt.), kas ir iegūti lauksaimniecības zemēs, t.i. ir iegūti attīrot lauksaimniecības zemi no ilggadīgā apauguma, kas iegūti citās ne-meža zemēs, piemēram, grāvjos un grāvmalās, ceļa joslās, upju krastos vai palienēs uc. Ar Noteikumu projektu tiek noteikts, ka arī šādās teritorijās (lauksaimniecības zemēs vai citās ne-meža zemēs) iegūtā biomasa ir uzskatāma par "meža biomasu", jo tā ietver mežsaimniecības produkciju, kas iegūta mežsaimnieciskajās darbībās.

2) tiek precizēts nosacījums, uz kādām stacionārām iekārtām cietās biomasas kurināmā gadījumā ir attiecināmi Noteikumos Nr. 686 noteiktie nosacījumi - ir noteikts, ka kopējā nominālā ievadītā siltuma jaudas 20 megavatu slieksnis ir jāattiecina uz visu stacionāro tehnoloģisko iekārtu jaudu summu.
Minētais precizējums ir nepieciešams, jo ne Direktīva Nr. 2018/2001, ne Noteikumi Nr. 686 nedefinē, kas ir iekārta. Vienlaikus likumā “Par piesārņojumu” (pēc tam Klimata likums (šobrīd likumprojekts 21-TA-62), kas šobrīd ir galvenais tiesību akts, kas regulē Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas darbību Latvijā, 1.panta 17.punktā ‘iekārta’ ir definēta kā “stacionāra tehniska vienība, kurā tiek veikta viena vai vairākas A, B vai C kategorijas piesārņojošas darbības, kā arī citas ar iekārtas pamatdarbību tieši tehniski saistītas darbības, kas ietekmē emisiju vai piesārņojumu un tiek veiktas ar iekārtas darbību saistītā teritorijā.”.
Eiropas Komisijas skaidrojums par jēdzienu “installation” Direktīvas Nr. 2018/2001 29.-31.panta kontekstā ir “"RED II direktīvā nav ietverta termina "iekārtas" definīcija. Tomēr Komisijas 2010. gada paziņojumā par ES biodegvielu un bioloģisko šķidro kurināmo ilgtspējības shēmas praktisko īstenošanu un par biodegvielu skaitīšanas noteikumiem ir norādīts, ka "termins "iekārta" ietver visas pārstrādes iekārtas, ko izmanto ražošanas procesā.”
Tātad ar terminu "iekārta" Noteikumu Nr. 686 kontekstā būtu jāsaprot vienas vai vairāku stacionāro tehnoloģisko iekārtu kopums, kas atrodas ar vienā teritorijā (vienā adresē), kurā tiek veikts viens process – siltumenerģijas vai elektroenerģijas (vai kopā) vai degvielas ražošana, un tiek veikta viena vai vairākas piesārņojošās darbības (tāpēc arī atsauce uz “kopējo jaudu”). Līdz ar to arī "iekārta" attiecināmajā kopējā nominālā ievadītajā siltumjaudā ir jāuzskaita visas stacionārās tehnoloģiskās iekārtas, kas ir "iekārta" aptvērumā, neskatoties uz to, kāds kurināmā veids tiek izmantots katrā atsevišķajā stacionārajā tehnoloģiskajā iekārtā.  Ja kādā no stacionārajām tehnoloģiskajām iekārtām tiek izmantota biomasas un kopējā "iekārta" nominālā ievadītā siltumjauda (visu iekārtu jauda) ir lielāka nekā 20 megavati (MW) vai ja iekārtā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par piesārņojumu tiek veiktas Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautās piesārņojošās darbības, tas nozīmē, ka uz šādu iekārtu attiecas Direktīvas Nr. 2018/2001 29.-31.pants un arī Noteikumu Nr. 686 nosacījumi. 

3) tiek precizēts nosacījums, kādu kurināmo var aptvert komersanta shēma - tiek noteikts, ka minētās shēmas ietvaros atbilstības apliecināšanu var veikt tikai attiecībā uz cietā biomasas kurināmā meža biomasas izejvielām, kas ir Latvijā audzētas, iegūtas un izmantotas (izejvielu izcelsmes valsts ir Latvijas Republika).

4) tiek precizēti nosacījumi komersantiem, kas nav Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas Latvijas operatori, t.i. tiem nav izsniegtas siltumnīcefekta gāzu atļaujas, kuri attiecīgajās iekārtās izmanto cieto biomasas kurināmo vai biogāzi. Tiek piedāvāts, ka nevis Centrālā statistikas pārvalde ikgadējā statistiskā apsekojuma laikā pieprasīs no attiecīgajiem komersantiem informāciju, bet tiek piedāvāts noteikt, ka komersanti reizi gadā Būvniecības valsts kontroles birojā iesniegts noteikto informāciju, vienlaikus komersanti attiecīgo informāciju varēs Energoresursu informācijas sistēmā ievietot tiešsaistē jebkurā laikā, attiecīgi augšupielādējot arī noteiktos dokumentus.
Līdz ar to ir saprotams, ka Būvniecības valsts kontroles birojam būs nepieciešams Energoresursu informācijas sistēmā iekļaut šo ziņošanas iespēju ne tikai attiecībā uz degvielas piegādātājiem, bet arī attiecībā uz cietā biomasas kurināmā iekārtām, kas nav Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas operatori, un biogāzes iekārtām.

5) tiek noteikti komersantu shēmas darbības nosacījumi - nacionālā procedūra atbilstības apliecināšanai un informācijas ticamības un uzticamības pamatošanai.
Par pamatu minēto darbību noteikšanai Noteikumu projektā ir ņemts Koncepts, kas ir pieejams Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē.

1. kā pamatot atbilstību ilgtspējas kritērijiem?
Ilgtspējas kritēriji ir noteikti Direktīvas Nr. 2018/2001 29.panta 6. (tiesiskuma kritērijs) un 7.punktā (ZIZIMM kritērijs), kas ir transponēts Noteikumu Nr. 686 III. nodaļā.
oteikumu projekts noteic, ka Zemkopības ministrija katru gadu ex-post izvērtē Latvijas normatīvā regulējuma atbilstību Noteikumu Nr. 686 15.punktā noteiktajam tiesiskuma kritērija nosacījumiem un Latvijas atbilstību Noteikumu Nr. 686 17. punktā noteiktajiem ZIZIMM kritērija nosacījumiem.
Par pamatu minētajam izvērtējumam ir jāizmanto pārbaudes saraksts (check list) un pārbaudes veidlapa, kas ir iekļauta Eiropas Komisijas veiktajā pētījumā “Tehniskā palīdzība, lai sagatavotu vadlīnijas jauno bioenerģijas ilgtspējības kritēriju ieviešanai, kas noteikti pārskatītajā Atjaunojamās enerģijas direktīvā” (REDIIBIO projekts).
Tad Zemkopības ministrija pēc minētā izvērtējuma katru gadu līdz 20.decembrim sagatavo un Ministru kabinetā iesniedz Ministru kabineta rīkojuma projektu par konkrētajā kalendārā gada Latvijas normatīvā regulējuma un Latvijā izveidotās uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas atbilstību (vai neatbilstību) Noteikumu Nr. 686 15. un 17.punktā noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem.
Noteikumu projektā ir noteikts, ka minētais Ministru kabineta rīkojums attieksies uz konkrēto kalendāro gadu, kas nozīmē, ka Ministru kabineta rīkojums, kas tiktu apstiprināts kāda gada 20.decembrī apliecinātu atbilstību ilgtspējas kritērijiem par to kalendāro gadu, kurā rīkojums pieņemts, t.i., piemēram 2023.gada 20.decembrī pieņemtais rīkojums attieksies uz atbilstības apliecināšanu par 2023.gadu. Pēc būtības, ja Zemkopības ministrijas izvērtējums un Ministru kabineta rīkojums ir pozitīvs, tad komersanta deklarētais cietais biomasas kurināmais, kas ir ražots no Latvijā audzētām un iegūtām meža biomasas izejvielām automātiski ir atzīstams par atbilstošu ilgtspējas kritērijiem.
Minētais Ministru kabineta rīkojums attieksies uz Latvijā audzētām, iegūtām un izmantotām meža biomasas izejvielām un Ministru kabineta rīkojums ir vispārējs un saistošs tiesību akts, līdz ar to attieksies uz izejvielu audzētājam, kurināmā piegādātājam, pirmajam savācējam, pārstrādātājam vai pašpārstrādātājam, t.i. attieksies uz meža biomasas izejvielas audzētāju, piegādātāju un izmantotāju.
Riski negatīva Zemkopības ministrijas un Ministru kabineta rīkojuma gadījumā
Noteikumu projektā iekļautā redakcijā pastāv risks, ka gada beigās tiek pieņemts negatīvs lēmums, ka Latvija neatbilst Noteikumu Nr. 686 III nodaļā iekļautajiem nosacījumiem un tātad Latvijā audzēta un iegūta meža biomasa nav atzīstama par atbilstošu ilgtspējas kritērijiem.
Tomēr jāņem vērā, ka Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij tiesību aktu izstrādē ir jāņem vērā Eiropas Savienības tiesību akti, kas samazinātu negatīva Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas risku. Vienlaikus šobrīd nav paredzams, ka izstrādājot jaunu normatīvo regulējumu vai aktualizējot / grozot esošo, tas tiktu izstrādāts pretrunā Direktīvas 2018/2001 nosacījumiem.
Gadījumā, ja kāda gada beigās tiktu pieņemts negatīvs Ministru kabineta rīkojums, kas atzītu Latvijā audzētu un iegūtu meža biomasu par neatbilstošu Noteikumu Nr. 686 III nodaļā noteiktajiem nosacījumiem, tad Latvija nevarēs piemērot Direktīvas Nr. 2018/2001 29.panta 1.punkta 1.rindkopā noteiktos nosacījumus, kā arī Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautie Latvijas operatori Latvijā iegūtu meža biomasu nevarēs deklarēt kā atjaunojamo energoresursu un līdz ar to arī nulles CO2 emisiju kurināmo (un tādējādi par izmantotā biomasas kurināmā radīto emisiju apjomu būs jāiegādājas un jānodod emisijas kvotas). Minēto risku mazināšanai minētie operatori atbilstības apliecināšanu varētu īstenot Noteikumu Nr. 686 33.1.apakšpunktā minētās brīvprātīgās shēmas ietvaros, kas, sertificējot operatoru, apliecina atbilstību Direktīvā Nr. 2018/2001 un Regulā 2022/996 noteiktajiem kritērijiem kalendārajam gadam pēc sertifikāta saņemšanas.

2. kā pamatot atbilstību emisiju kritērijiem (attiecas uz iekārtām, kurā siltumenerģijas vai elektroenerģijas (vai kopā) vai degvielas ražošana ir uzsākta pēc 2021.gada 1.janvāra?
Atbilstība emisiju ietaupījumu kritērijiem ir jānosaka šādi:
1) saskaņā ar Noteikumu Nr. 686 2.pielikumu ir jāaprēķina emisiju apjoms;
aprēķinā var izmantot gan minētajā pielikumā noteiktās standartvērtības, gan faktiskās vērtības.
2) aprēķinātais emisiju apjoms ir jāattiecina pret fosilā kurināmā komparatoru, kas noteikts Noteikumu Nr. 686 2.pielikumā.
Noteikumu projekts noteic šādu procedūru atbilstības emisiju kritērijiem pamatošanai:
1) Klimata un enerģētikas ministrija sadarbībā ar Būvniecības valsts kontroles biroju un valsts mežzinātnes institūtu "Silava" (turpmāk - "Silava") līdz 2023.gada 1.jūlijuam izstrādā vienkāršotu aprēķina rīku:
- kas būtu pieejams tiešsaistē,
- kurā būtu iestrādāta emisiju aprēķina formula un izvēles iespējas attiecībā uz standartvērtībām,
- no kura būtu iespējams veikt aprēķina izdruku;
2) komersants var izmantot minēto aprēķina rīku, tajā ievietojot atbilstošās vērtības,
3) ja komersants izmanto minēto rīku, tad atbilstības emisiju kritērijiem apliecināšanai, komersants izdrukā emisiju aprēķinu no rīka un to pašapliecina, apliecinot informācijas pareizību.
Vienlaikus Noteikumu projekts noteic, ka komersants pats var veikt emisiju aprēķinu, bet šādā gadījumā neatkarīgam auditoram būtu jāpārbauda aprēķins. Noteikumu projekts neierobežo auditora izvēles iespējas, bet tam ir jābūt no komersanta neatkarīgam.
Lai mazinātu emisiju aprēķinu slogu komersantiem, kā arī lai nodrošinātu, ka emisiju aprēķinā tiek izmantoti Latvijai specifiskās vērtības nevis noteiktās standartvērtības, Noteikumu Nr. 686 projekts noteic Zemkopības ministrijai sadarbībā ar "Silava" katru gadu līdz 20.decembrim saskaņā ar Noteikumu 2. pielikumā un regulā Nr. 2022/996 noteiktajiem nosacījumiem aprēķināt izejvielu ieguves un audzēšanas emisijas visai Latvijas teritorijai un gada emisijas, kas rodas, zemes izmantojuma maiņas ietekmē mainoties oglekļa uzkrājumam. Noteikumu Nr. 686 2.pielikums (un arī Direktīvas Nr. 2018/2001 VI pielikums noteic iespēju šīs vērtības aprēķināt valsts vai ģeogrāfiskā apgabala līmenī).
Jāņem vērā, ka siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritēriji attiecas arī uz biomasu, kura ir iegādāta biomasas biržā vai uz kuru tiek attiecināti "izmantošana pēc ieguves" nosacījumi.

Lai nodrošinātu iespēju emisijas aprēķināt arī pirms 20.decembra Noslēguma jautājumos ir noteikts, ka Zemkopības ministrija sadarbībā ar "Silava" par 2022. un 2023.gadu minētos emisiju rādītājus aprēķina līdz 1.jūlijam.
Vienlaikus, tiklīdz rīks ir izstrādāts komersanti to var sākt izmantot atbilstības emisiju ietaupījumu kritērijiem noteikšanai un pamatošanai. Komersanti visus apliecinājumus iesniegs reizi gadā, bet rīku izmantot pašapliecinājumam vai iesniegšanai auditoram varēs jau no rīka izstrādes brīža.

Nav paredzams, ka minētie nosacījumi tiek piemēroti retroaktīvi un nav izpildāmi, jo emisijas ir iespējams aprēķināt arī par vēsturiskajiem datiem, ja ir zināmi, piemēram, tādi lielumi kā transportēšanā izmantotais degvielas apjoms, izmantotās koksnes apjoms, pārstrādē izmantotais kurināmais un tā apjoms. Vienlaikus Noteikumi Nr. 686 noteic, ka emisiju aprēķinā var izmantot arī Noteikumu Nr. 686 2.pielikumā minētās standartvērtības.

3. kā pamatot sniegtās informācijas ticamību un uzticamību?
Direktīvas Nr. 2018/2001 30.panta 3.punkta 1.teikums noteic dalībvalstīm veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka iesniegtā informācija ir ticama un iesniegtie dati ir pareizi. Tāpat Direktīvas Nr. 2018/2001 30.panta 3.punkta 2.teikums noteic, ka dalībvalstīm ir pienākums pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt sniegtās informācijas verificēšanu saskaņā ar atbilstošu standartu.
Vienlaikus Direktīvas Nr. 2018/2001 30.panta 1.punkts noteic dalībvalstīm pieprasīt uzņēmējiem izmantot masas bilances metodi, kuras izmantošana arī būtu pārbaudāma un kontrolējama.
Tāpēc Noteikumu projektā ir noteikts, ka arī komersantu shēmas ietvaros kurināmā izmantotājam ir jābūt izstrādātām piegādes ķēdes izsekojamības un masas bilances piemērošanas procedūras, jāievieš un jāizmanto masas bilances sistēma un jāizstrādā biomasas identificēšanas procedūras.

Komersanta shēmas ietvaros kurināmā izmantotājam ir jāspēj identificēt biomasas kurināmo, kas ir ražots tieši no Latvijā audzētas un iegūtas meža biomasas izejvielām, jo tikai šādu biomasas kurināmā atbilstību Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem nosacījumiem var apliecināt un pamatot komersantu shēmas ietvaros. Lai identificētu biomasas kurināmā meža biomasas izcelsmes valsti, kurināmā izmantotājam būtu jāpieprasa kurināmā piegādātājam sniegt informāciju par piegādātā biomasas kurināmā izcelsmes valsti (vai jāiekļauj līgumā nosacījumi, ka konkrētais kurināmā piegādātājs piegādā tikai tādu biomasas kurināmo, kas ražots no Latvijā augušām un iegūtām meža biomasas izejvielām).
Šādas biomasas izcelsmes un identificēšanas dokumenti varētu būt:
- piegādātā kurināmā pavadzīme,
- kurināmā piegādātāja apliecinājums par izcelsmi (iegādes līgums, kurā ir iekļauta informācija par biomasas izcelsmes / atrašanās vietu). Minētais apliecinājums būtu izmantojams arī gadījumos, ja tiek piegādāta biomasa, kuras ciršanai nav bijis nepieciešams apliecinājums, piemēram, ja lauksaimniecības zeme tiek attīrīta no apauguma vai meža biomasa tiek iegūta infrastruktūras objektos, piemēram, tīrot grāvmalas, upju krastus, ceļa vai dzelzceļa malas (joslas).

Lai mazinātu administratīvo slogu komersantiem, tajā pašā laikā lai gūtu pārliecību par datu un informācijas ticamību, kā arī par komersanta spēju nodrošināt piegādes ķēdes izsekojamību un to, ka komersants izmanto masas bilances metodi:
1) kurināmā piegādātājs informācijas un datu ticamības un uzticamības pamatošanai var izmantot spēkā esošo koksnes piegādes ķēdes sertifikātu, kas komersantam izsniegts meža sertifikācijas shēmas ietvaros un kas apliecina masas bilances izmantošanu un piegādes ķēdes izsekojamību sākot ar sertifikāta pirmreizējās izdošanas datumu.
2) attiecībā uz biomasu, ko kurināmā izmantotājs ir saņēmis, no komersanta, kuram nav spēkā esošs koksnes piegādes ķēdes sertifikāts (tātad to neaptver meža sertifikācijas shēmas ietvaros izdotais koksnes piegādes ķēdes sertifikāts), vai to neaptver brīvprātīgā shēma, komersantam (siltumenerģijas un/vai elektroenerģijas ražotājam ir:
- jānodrošina procedūru un masas bilances sistēmas neatkarīgs audits;
- veiksmīga audita rezultātā jāsaņem pārbaudes ziņojums, kas katru gadu jāiesniedz Būvniecības valsts kontroles birojā.
Ja kurināmā izmantotājs izmanto tikai cietās biomasas kurināmo, ko ir saņēmis no kurināmā piegādātāja, kurš ir sertificēts meža sertifikācijas sistēmas ietvaros un tam ir spēkā esošs piegādes ķēdes sertifikāts, tad attiecīgi minētajam kurināmā izmantotājam noteikumu projektā noteiktais neatkarīgais audits nav jāveic, vienlaikus noteiktām procedūrām ir jābūt izstrādātām un pielietotām.

Noteikumu projektā ir piedāvāts, ka iepriekšminētos auditus veiktu sertificēšanas institūcija, kas akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību. Minētajām sertificēšanas institūcijām ir jāatbilst Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 673 “Atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanas, akreditācijas un uzraudzības noteikumi” (https://likumi.lv/ta/id/311560-atbilstibas-novertesanas-instituciju-novertesanas-akreditacijas-un-uzraudzibas-noteikumi). Minēto noteikumu  3.punktā noteikta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 9. jūlija Regulu (EK) Nr. 765/2008, ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ Regulu (EEK) Nr. 339/93, un normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanu. Savukārt, Eiropas Komisija ir publicējusi piemērojamo standartu sarakstu uz šo Regulu Nr. 765/2008 https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/european-standards/harmonised-standards/new-legislative-framework-and-eco-management-audit-scheme_en.
Tādā veidā minētā sertificēšanas institūcija varētu būt akreditēta, piemēram, saskaņā ar šādiem standartiem:
- standartiem pārvaldības sistēmas sertificēšanā - LVS EN ISO/IEC 17021-1:2019 "Atbilstības novērtēšana. Prasības institūcijām, kas nodrošina pārvaldības sistēmu auditu un sertifikāciju. 1.daļa: Prasības" (https://ai.latak.gov.lv/index.php?option=com_institucijas&view=institucijas&type=I&Itemid=111&lang=lv), 
- standartiem, kas noteic Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ietvaros sagatavoto ziņojumu verificēšanu - LVS EN ISO 14065:2022 L "Vispārīgi principi un prasības vides informācijas validēšanas un verificēšanas institūcijām" (https://ai.latak.gov.lv/index.php?option=com_institucijas&view=institucijas&type=GH&Itemid=116&lang=lv) 
- standartiem par produktu, procesu un pakalpojumu sertificēšanu - LVS EN ISO/IEC 17065:2015 "Atbilstības novērtēšana. Prasības institūcijām, kas sertificē produktus, procesus un pakalpojumus" (https://ai.latak.gov.lv/index.php?option=com_institucijas&view=institucijas&type=S1&Itemid=112&lang=lv).
Noteikumu projektā minētā pārraudzības organizācija ir Eiropas Parlamenta un Padomes 2010.gada 20.oktobra regulas (ES) 995/2010, ar ko nosaka pienākumus tirgus dalībniekiem, kas laiž tirgū kokmateriālus un koka izstrādājumus, 8.pantā noteiktā pārraudzības organizāciju, kuru ir atzinusi Eiropas Komisija. Minēto organizāciju saraksts ir pieejams Eiropas Komisijas tīmekļa vietnē.
Tātad ir saprotams, ka neatkarīgas auditēšanas iestādes ir pietiekamā apjomā, lai konkrētiem komersantiem varētu nodrošināt auditēšanu saskaņā ar Noteikumu projektu.
Minētā institūcija vai pārraudzības organizācija pēc pašu izstrādātiem pārbaudes protokoliem pārbaudītu komersantu izstrādātās un pielietotās procedūras un masas bilances sistēmu, tai skaitā arī ievērojot regulas Nr. 2022/996 19.pantu un I pielikumu:
- regulas Nr. 2022/996 19.pants - tiek pārbaudīts, vai komersantam ir izstrādātas attiecīgās masas bilances (piegādes ķēdes izsekojamības) procedūras, vai meža biomasas izejvielu un cietā kurināmā partijas tiek attiecīgi reģistrētas, vai tiek attiecīgi uzskaitītas un atzīmētas partijas, kurās tiek sajauktas dažādu meža izejvielu partijas (ja tiek sajauktas, piemēram, priedes kurināmais, kas piegādāts no dažādām cirsmām, tad tas tiek uzskatīts par vienu maisījumu un nav atsevišķi jāreģistrē; atsevišķi jānorāda, ja vienā partijā tiek sajauktas, piemēram, priedes, apses, bērza izejvielas;
- regulas Nr. 2022/996 I pielikumu - tiek pārbaudīts, vai I pielikumā noteiktajai datu plūsmai ir izstrādāti attiecīgās procedūras vai reģistri, vai dati tiek attiecīgi reģistrēti, uzglabāti utt.
Līdz ar to Noteikumu projekts dod pamata informāciju, kas auditēšanā ir jāpārbauda un kādā veidā.

Lai nodrošinātu, ka šādā veidā apliecināšana arī aptvertu arī jau šobrīd iegūtu un ražotu cietā biomasas kurināmā meža biomasas izejvielu apjomu, Noslēgumu jautājumos ir noteikts, ka pirmā pārbaude aptver arī to biomasas apjomu, kas tiek izmantots sākot ar 2023.gada 1.janvāri arī, to cietās biomasas meža biomasas izejvielu apjomu, kas ir iegūts līdz 2023.gada 1.janvārim, un to cietā biomasas kurināmā apjomu, kas ir saražots vai iegādāts līdz 2023.gada 1.janvārim.

Biomasas birža kā atbilstības apliecināšanas instruments
Noteikumu projekts paredz, ka atbilstības apliecināšanai ir iespēja izmantot arī biomasas biržu, ja tā ir reģistrēta Eiropas Savienības dalībvalstī, kuras normatīvais regulējums atļauj biomasas biržai nodrošināt atbilstības apliecināšanu. Noteikumu Nr.686 pamattekstā netiek nosauktas konkrētas biržas, bet tās ir noteiktas 5.pielikumā.
Ir paredzams, ka Noteikumu Nr. 686 5.pielikums tiktu papildināts (grozīts), izstrādājot un virzot attiecīgo Ministru kabineta noteikumu projektu, ja Klimata un enerģētikas ministrijā tiktu saņemta pārbaudāma un ticama informācija, ka arī cita Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrēta biomasas birža ar attiecīgās valsts normatīvo regulējumu ir noteikta kā atbilstības apliecināšanai atbilstoša.
Tomēr jāņem vērā, ka šāda biomasas kurināmā izmantotājam biomasas biržā iegādātais cietā kurināmā apjoms ir attiecīgi jāuzskaita un jāidentificē, lai minēto kurināmo būtu iespējams nodalīt no citām kurināmā partijām.

Biomasas birža UAB "Baltpool"
Attiecībā uz UAB "Baltpool", kas ir Lietuvā reģistrēta sabiedrības ar ierobežotu atbildību Lietuvas normatīvais regulējums, piemēram, LIETUVOS RESPUBLIKOS
ENERGIJOS IŠTEKLIŲ RINKOS ĮSTATYMAS un Lietuvas Enerģētikas ministrijas noteikumi Nr. 1-182 "DĖL CENTRALIZUOTOS PREKYBOS BIOKURU TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO", kā arī citi saistītie tiesību akti regulē biomasas biržas "Batpool" darbību, un minētajai biomasas biržai ir izsniegta licence un to uzrauga Lietuvas  "National Commission for Energy Control and Prices".
 Lietuvas normatīvajā regulējumā sākot ar 2023.gada 1.janvāri stājās spēkā novērtēšanas principi, lai noteiktu, kuri biomasas veidi ir uzskatāmi par ilgtspējīgiem. Šie principi cita starpā paredz, ka:
1) Visa līdz 2023. gada 1. maijam klientiem faktiski piegādātā biomasa tiks uzskatīta par ilgtspējīgu (neatkarīgi no tā, vai tā ir piegādāta “Ilgtspējīgas biomasas” darījuma ietvaros vai nē). Apstiprinot biomasas daudzuma un kvalitātes pārskatus biržā, biomasas pārdevēji apliecinās, ka, piegādājot biomasu, ir ievērojuši biomasas ilgtspējas prasības. Tāpat grozījumi nosaka pienākumu pārdevējiem glabāt izejvielu iegādes dokumentus, kas pamato izejvielu izcelsmi un veidu, un pēc kontrolējošo institūciju vai biržas operatora pieprasījuma tos uzrādīt.
2) No 1.maija, pēc tam, kad pilnībā darbosies nacionālā biomasas ilgtspējas shēma, par ilgtspējīgu tiks uzskatīta tikai tā biomasa, kas piegādāta saskaņā ar biržā noslēgtajiem darījumiem ar marķējumu “Ilgtspējīga biomasa”.
Pēc kalendārā gada beigām Baltpool kā Nacionālās biomasas ilgtspējas shēmas administrators sniegs pircējiem atskaites par iegūtās biomasas apjomu atbilstoši šim punktam.
Dalībniekiem ir papildus iespēja pamatot atbilstību ilgtspējas prasībām saskaņā ar brīvprātīgām starptautiskajām shēmām attiecīgo shēmu administratoru noteiktajā kārtībā un nosacījumos.
vairāk informācijas https://www.baltpool.eu/en/regarding-the-compliance-with-sustainability-requirements-in-lithuania-from-1-january-2023-amendments-adopted/.
Lietuvā pieņemtie grozījumi un nacionālās procedūras nosacījumi ir pieejami https://www.baltpool.eu/wp-content/uploads/2022/12/centralizuotos-prekybos-biokuru-taisykles-isakymas-182-projekto-lyginamasis-1.docx.
Ņemot vērā iepriekšminēto, ka pēc būtības Baltpool īsteno Lietuvas nacionālo procedūru, Noteikumu projektā izteiktajā Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā ir noteikts, ka viena no biomasas biržām, ko var izmantot atbilstības apliecināšanai, ir Baltpool. Tādējādi ir noteikts, ka Baltpool biržā iegādātais cietā biomasas kurināmā daudzums varēs tikt uzskatīts par atbilstošu noteiktajām prasībām, ja Baltpool ietvaros minētais biomasas kurināmā apjoms ir atzīmēts kā "ilgtspējīga biomasa" un attiecīgi tiks atzīmēts. Šādā gadījumā ilgtspēja tiks apliecināta dažādas izcelsmes valsts meža biomasas kurināmajam, ja vien cietā biomasas kurināmā izmantotājam (kurināmā pircējam biržā) par attiecīgo kurināmā apjoma iegādi Baltpool biržā ir iegādes apliecinājums, kurā norādīts, ka iegādāts ir cietā biomasas kurināmā apjoms, kas marķēts kā "ilgtspējīga biomasa".


Atbilstība ilgtspējas kritērijiem Latvijā audzētai un pirms 31.12.2022. iegūtai meža biomasai
Noteikumu projektā ir noteikts, ka attiecībā uz Latvijā audzētu un līdz 2022.gada 31.decembrim (ieskaitot) iegūtu meža biomasu Noteikumu Nr. 686 III nodaļā iekļautie ilgtspējas kritēriji netiek attiecināti.
Šis nosacījums attiecas uz meža biomasu, kas tiek aptverta gan ar brīvprātīgām vai nacionālām shēmām, gan ar komersanta shēmu.
Minētais nosacījums ir iekļauts, pamatojoties uz Eiropas Komisijas veikto pētījumu “Tehniskā palīdzība, lai sagatavotu vadlīnijas jauno bioenerģijas ilgtspējības kritēriju ieviešanai, kas noteikti pārskatītajā Atjaunojamās enerģijas direktīvā” (REDIIBIO projekts), kura ietvaros ir secināts, ka Latvijā audzēta un iegūta meža biomasa atbilst Direktīvas Nr. 2018/2001 29.panta 6. un 7.punktā noteiktajiem nosacījumiem. Līdz ar to nav pamata prasīt komersantiem nodrošināt atbilstības apliecināšanu par šo periodu, ja ir pieejams Eiropas Komisijas pasūtītais pētījums, kura ietvaros ir izvērtēts, ka Latvija atbilst Direktīvas Nr. 2018/2001 29.panta 6. un 7.punkta nosacījumiem.
Minētā projekta pēdējais ziņojums ir publicēts 2021.gadā, vienlaikus, ņemot vērā to, ka Latvijā nav veiktas būtiskas izmaiņas nosacījumos, kas ir aptveri ar Direktīvas Nr. 2018/2001 29.panta 6. un 7.punktu, tad tiek pieņemts, ka minētā ziņojuma secinājumi ir attiecināmi arī uz 2022.gadu

Atkāpes no informācijas ticamības un uzticamības - piegādes ķēdes un masas bilances izmantošanas, nodrošināšanas
Noteikumu projektā (Noteikumu Nr. 686 jaunais 47.10 punkts) ir noteikts, ka attiecībā uz biomasu, kas sadedzināšanas iekārtā ir izmantota uzeiz pēc tās ieguves, nav jānodrošina tās esamība meža sertifikācijas shēmā, brīvprātīgā vai nacionālajā shēmā vai tās auditēšana (Noteikumu Nr. 686 47.7 punkts). "Izmantošana pēc ieguves" nozīmē, ka:
- biomasas piegādes piegādes ķēde pēc būtības nav, jo sadedzināšanas iekārtā tā tiek piegādāta "pa tiešo" no cirsmas;
- biomasa nav tikusi sajaukta ar citu biomasu.
"Izmantošana pēc ieguves" aptvērumā tiek iekļauta arī tāda biomasas, kura ir tikusi pirkta - pārdota, piemēram, cirsmas vietā biomasa tiek uzglabāta, pēc tam tā tiek pārdota citam komersantam, kas to tajā pašā cirsmas vietā ir pārtstrādājis, piemēram, sašķeldojis, un tad vienā vai vairākās piegādēs nenoteiktā laika posmā ir piegādājis sadedzināšanas iekārtai.
Ja šāda biomasa ir tikusi piegādāta 1.savākšanas punktā, piemēram, šķeldotavā, un tikai pēc tam tikusi piegādāta sadedzināšanas iekārtai, tad uz šādu biomasu netiek attiecināts "izmantošana pēc ieguves" nosacījums, jo šāda biomasa visdrīzākais tiek sajaukta ar biomasu no citām cirsmām vai ar citām biomasas partijām.
Lai piemērotu 47.10 punkta nosacījumus komersantam, kuram ir attiecīgās sadedzināšanas iekārtas, ir jābūt ieviestam procedūrām:
- kā šādu biomasu identificē un uzskaita,
- kā tiek identificēta tās izcelsme un kā tā tiek pārbaudīta;
- kā tiek pārbaudīts vai identificēts tas, ka minētā biomasa tiešām nav sajaukta ar citu biomasu (citu partiju),
Šādas biomasas izcelsmes un identificēšanas dokumenti varētu būt:
- ciršanas apliecinājums, kurā ir uzrādīta cirsmas atrašanās vieta,
- piegādātā kurināmā pavadzīme,
- kurināmā piegādātāja apliecinājums par izcelsmi (iegādes līgums, kurā ir iekļauta informācija par biomasas izcelsmes / atrašanās vietu). Minētais apliecinājums būtu izmantojams arī gadījumos, ja tiek piegādāta biomasa, kuras ciršanai nav bijis nepieciešams apliecinājums, piemēram, ja lauksaimniecības zeme tiek attīrīta no apauguma vai meža biomasa tiek iegūta infrastruktūras objektos, piemēram, tīrot grāvmalas, upju krastus, ceļa vai dzelzceļa malas (joslas).

Noteikumu Nr. 686 piemērošana
1) Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas operatoriem
Noteikumu projektā ir iekļauts nosacījums, ka attiecībā uz Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas Latvijas operatoriem Noteikumu Nr. 686 nosacījumi tiek piemēroti sākot ar 2023.gada 1.janvāri un nevis sākot ar Noteikumu Nr. 686 spēkā stāšanās datumu.
Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas operatoriem jau ar 2020.gada 17.decembra grozījumiem Komisijas īstenošanas regulā Nr. 2018/2066 (Komisijas īstenošanas regula 2020/2085) tika noteikts pienākums no 2022.gada 1.janvāra nodrošināt izmantotās biodegvielas, bioloģiskā šķidrā kurināmā un biomasas kurināmā atbilstību Direktīvā Nr. 2018/2001 noteiktajiem ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem. Vienlaikus ar 2022.gada 8.marta grozījumiem Komisijas īstenošanas regulā Nr. 2018/2066 (Komisijas īstenošanas regula 2022/388) tieši piemērojamā Eiropas Savienības tiesību aktā ir noteikts, ka dalībvalsts var uzskatīt, ka ilgtspējas un emisiju ietaupījuma kritēriji attiecībā uz sadedzināšanai izmantotajām biodegvielām, bioloģiskajiem šķidrajiem kurināmajiem un biomasas kurināmajiem/degvielām periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim ir izpildīti.
Tādējādi ar Noteikumu projektu tiek izvēlēta Komisijas 2018.gada 19.decembra īstenošanas regulas (ES) Nr. 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012 38.panta 6.punktā noteiktā iespēja dalībvalstīm uzskatīt, ka 38.panta 5.punktā norādītie ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritēriji ir izpildīti attiecībā uz biodegvielām, bioloģiskajiem šķidrajiem kurināmajiem un biomasas kurināmajiem/degvielām, kas sadedzināšanai izmantoti periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim.
Bet tā kā Komisijas īstenošanas regula Nr. 2018/2006 nepieļauj kādus izņēmumus vai pārejas periodus noteikumu piemērošanai pēc 2023.gada 1.janvāra, tad pārejas periods attiecībā uz iekārtām, kuras ir iekļautas Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā. Tāpat ir secināms, ka Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautajiem operatoriem pienākums nodrošināt izmantotā kurināmā atbilstību noteiktajiem kritērijiem tika noteikts jau 2020.gada decembrī.

2) Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā neiekļautajām iekārtām
Noteikumu projektā ir iekļauts pārejas periods Noteikumu Nr. 686 nosacījumu piemērošanai komersantiem (iekārtām), kas nav Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautie operatori (iekārta), bet kuru iekārtu kopējā siltumjauda ir lielāka nekā 20 megavati (20MW) cietā kurināmā gadījumā vai 2 megavati (MW) biogāzes gadījumā, nosakot, ka Noteikumu Nr. 686 tiek attiecināti uz šādiem komersantiem sākot ar 2023.gada 1.jūliju. Tādējādi komersantiem tiek doti apmēram 6 mēneši, lai nodrošinātu, ka to izmantotais kurināmais atbilst Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem kritērijiem. Līdz ar to līdz 2023.gada 30.jūnijam šādās iekārtās izmantotajam cietajam biomasas kurināmajam vai biogāzei nebūs attiecināmi Noteikumos Nr. 686 noteiktie kritēriji.

Atbilstības apliecināšanas un pamatošanas dokumentu iesniegšana un pārbaude
Saskaņā ar Noteikumiem Nr. 686 un Noteikumu projektu, komersanti, kuri ir Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas operatori, visu atbilstības apliecināšanas un pamatošanas informāciju, kas ir noteikta Noteikumos Nr. 686 un Noteikumu projektā, iesniedz ikgadējā emisiju ziņojuma verificētājiem, kuri, pārbaudot minēto ziņojumu un tajā iekļautos datus un informāciju, apstiprina, ka ziņojumā iekļautais biomasas kurināmais ir deklarējams kā ilgtspējīga biomasa.
Saskaņā ar Noteikumu projektu komersantiem, kuri nav Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas operatori, Būvniecības valsts kontroles biroja izveidotajā un uzturētajā Energoresursu informācijas sistēmā iesniegs Noteikumu projekta 7.punktā noteikto informāciju. Tāpat minētajā sistēmā Noteikumu Nr.686 36.punktā noteikto informāciju un datus iesniegs arī degvielas piegādātāji.
Noteikumi Nr. 686 vai Noteikumu projekts neparedz, ka Būvniecības valsts kontroles birojam pienākumu veikt uzraudzības vai kontroles procedūras minētās informācijas pārbaudei.
Degvielas piegādātāju un biomasas kurināmā izmantotāju sniegtā informācija šobrīd tiks izmantota valsts ziņojuma par atjaunojamās enerģijas mērķu izpildi sagatavošanai (2-gadu progresa ziņojumi, ko saskaņā ar Regulu 2018/1999 reizi 2 gados ir jāiesniedz Eiropas Komisijā). Tāpat minētā informācija būs izmantojama, lai nepieciešamības gadījumā pārskatītu Nacionālo Enerģētikas un klimata plānu 2021.-2030.gadam, tajā iekļaujot papildu pasākumus valstij noteikto atjaunojamās enerģijas mērķu izpildei.
Ir paredzams, ka Centrālā statistikas pārvalde Energoresursu informācijas sistēmā ziņoto informāciju varēs saņemt minētajā sistēmā un izmantot valsts atjaunojamās enerģijas datu sagatavošanā (RES Shares ziņojums) tā iesniegšanai Eiropas Savienības statistikas birojā (EUROSTAT).
Attiecīgi Energoresursu informācijas sistēmā datus un informāciju šobrīd ziņotu:
- apmēram 80 degvielas piegādātāji,
- 1 komersants, kuram ir iekārtas ar jaudu lielāku nekā 20 megavati (MW) cietā biomasas kurināmā gadījumā un kurš nav Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas operators
- līdz 26 biogāzes komersanti, kuriem ir iekārtas ar jaudu lielāku nekā 2 megavati (MW).

Noteikumu projektā piedāvāto kontroles mehānismu nenoteikšanas sekas
Direktīvas Nr. 2018/2001 30.panta 3.punkts uzliek dalībvalstīm noteiktus pienākumus. Vienlaikus Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ietvaros ES tieši piemērojamos tiesību aktos (regulās) ir noteikts, ka:
- Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas Latvijas operatoru izmantotajam biomasas kurināmajam ir jāatbilst Direktīvas Nr. 2018/2001 29.panta 2.-7.punktam (Noteikumu Nr. 686 II. un III.nodaļa) un 10.punktā (Noteikumu Nr. 686 IV.nodaļa) noteiktajām prasībām, lai šo kurināmo varētu deklarēt kā biomasu. Vienlaikus Eiropas Komisijas izstrādātājā vadlīniju dokumentā Nr.3 "Biomass issues in the EU ETS" 3.4.6.5.nodaļā ir noteikts:
"Direktīvas Nr. 2018/2001 30. panta 3. punkts nosaka, ka uzņēmējiem ir „jānodrošina atbilstošs iesniegtās informācijas neatkarīgas revīzijas standarts, un jāsniedz pierādījumi [kompetentajai iestādei], ka tas ir izdarīts.“ Šajā darbībā iesaistītie revidenti ne vienmēr ir Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas verificētāji.
Tomēr, ja Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas verificētājam ir attiecīgā kompetence un akreditācija, minētais verificētājs varētu veikt attiecīgo revīziju. Jebkurā gadījumā Direktīvas Nr. 2018/2001 revīziju rezultāti būtu jādara pieejami Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas verificētājam."
Komersanta shēmas ietvaros par minēto revīziju ir uzskatāmas:
- ikgadējās pārbaudes, kas meža sertificēšanas shēmas ietvaros tiek veiktas komersantiem, kuri ir sertificēti šo shēmu ietvaros,
- komersantu nodrošinātais audits, kura ietvaros izdotais pārbaudes apliecinājums apliecina komersanta ieviesto procedūru un masas bilances sistēmas atbilstību šajos noteikumos noteiktajiem nosacījumiem. Minētajam auditam ir jāaptver.
Ņemot vērā iepriekšminēto vadlīniju dokumentu ir saprotams, ja Noteikumos Nr. 686 netiek iekļautas prasības attiecībā uz Direktīvas Nr. 2018/2001 30.panta 3.punkta 2.teikumā minētajām neatkarīgajām pārbaudēm, tad Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ietvaros ikgadējā emisiju ziņojuma verificēšanas laikā Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas verificētājiem nebūs pieejama informācija par attiecīgās revīzijas veikšanu un tādējādi Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ietvaros verificētāji nevarēs apstiprināt, ka revīzija ir veikta (un tādējādi ir izpildītas Direktīvas Nr. 2018/2001 un vadlīniju dokumenta prasības) un nevarēs apstiprināt, ka attiecīgais biomasas kurināmais atbilst Noteikumos Nr. 686 (un līdz ar to arī Direktīvā Nr. 2018/2001) noteiktajām prasībām un nevarēs apliecināt, ka attiecīgais kurināmais ir deklarējams kā biomasa.

Eiropas Komisijas negatīva novērtējuma saņemšanas iespēja
Atšķirībā no brīvprātīgajām shēmām vai nacionālajām shēmām (Direktīvas Nr. 2018/2001 30.panta 4. un 6.punkts), komersantu shēmu (nacionālās procedūras) neapstiprina Eiropas Komisija, kas par minēto nacionālo procedūru noteikšanu un piemērošanu uzzinās tikai pēc tam, kad tiesību aktu transponēšanas paziņošanas sistēmā tiek iekļauta informācija par konkrētā Direktīvas Nr. 2018/2001 nosacījuma tranponēšanu un piemērošanu.
Eiropas Komisija izvērtē, vai Eiropas Savienības tiesību aktu nosacījumi tiek transponēti pēc būtības un vai nosacījumi tiek noteikti saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktu ideju.
Līdz ar to ir jāņem vērā, ka Eiropas Komisija, izvērtējot noteikumu projektā iekļauto nacionālo procedūru un tā atbilstību Direktīvas Nr. 2018/2001 30.panta 3.punktā iekļautajiem nosacījumiem, var secināt, ka Latvijas izstrādātā nacionālā procedūra neatbilst minētā nosacījuma būtībai un jēgai.
Vienlaikus jānorāda, ka attiecīgie nosacījumi ir iekļauti nevis tieši piemērojamā Eiropas Savienības tiesību aktā, piemēram, regulā, bet Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvā, dalībvalstīm ir pieejama izvēles brīvība minētā Eiropas Savienības tiesību akta piemērošanā un īstenošanā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir iekļauti Konceptā, kas ir publicēts EM tīmekļa vietnē.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts noteic komersanta shēmas darbības nosacījumus, kā kurināmā piegādātājs un kurināmā izmantotājs, piemēram, siltumenerģijas ražotājs, varēs pierādīt atbilstību Noteikumos iekļautajiem nosacījumiem, neizmantojot Noteikumos Nr. 686 minētās brīvprātīgās shēmas vai nacionālās shēmas.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība, Apstrādes rūpniecība, Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz siltumenerģijas vai elektroenerģijas (vai kopā) ražotājiem, kuri Latvijā iekārtās ar kopējo jaudu lielāku nekā 20 megavati (MW) vai Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautajās iekārtās, izmanto meža biomasas kurināmo.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
270 619
0
188 833
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
270 619
0
188 833
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
270 619
0
188 833
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
270 619
0
188 833
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums plānots (atkarībā no tā, kādā apjomā šeit minētajās budžeta programmās būs pieejams finansējums minētajām darbībām):
1) Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas „Emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumenti” (33.00.00) apakšprogrammas 33.01.00 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta administrācija", jo saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 32.2 panta 44 daļas 3.punkta nosacījumiem, kas paredz, ka emisija kvotu izsolīšanas ieņēmumi ir izmantojami “3) Konvencijas un tās Kioto protokola saistību, kā arī citu starptautisko saistību izpildei siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas jomā”;
2) Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” ņemot vērā Ministru kabineta 2022. gada 6. septembrī rīkojuma Nr.584 “Par kompleksiem pasākumiem obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai” 9.4. punktā noteikto, ka finansējums paredzēts klimatneitralitātes mērķu sasniegšanas aktivitātēm, pētniecības ietvara un citu pasākumu īstenošanai enerģētikas jomā, tai skaitā bezemisiju tehnoloģiju attīstībai un administrēšanas vajadzībām, kā arī Latvijas dalībai Starptautiskajā Enerģētikas aģentūrā.
Finansējuma avoti, veicamās darbības un finansējuma apjoms tiks precīzi noteikti deleģējuma līguma ietvaros starp Klimata un enerģētikas ministriju un Būvniecības valsts kontroles biroju ņemot vērā finansiālās iespējas 2023. gadā un nākamajos gados abu iepriekšminēto budžeta programmu ietvaros.
Minētais finansējums tiks nodrošināts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” Klimata un enerģētikas ministrijai noteiktā esošā budžeta ietvarā.
Vienlaikus tiks ņemts vērā, ka Noteikumos Nr. 686 iekļauto nosacījumu izpildei finansējums tiek nodrošināts Ekonomikas ministrijas apakšprogrammas "29.06.00 Enerģētikas jautājumu administrēšana" ietvaros (saskaņā ar Noteikumu Nr. 686 anotācijas 3.sadaļā norādīto).

Finansējums tiks izmantots šādām darbībām:
1) Energoresursu informācijas sistēmas ilgtspējas apliecinājumu un emisiju aprēķina rīka funkcionalitātes izstrāde
Ņemot vērā noteikumu Nr. 686 un noteikumu projekta nosacījumus un pieejamo finansējumu, Energoresursu informācijas sistēmas (turpmāk - ERIS) ilgtspējas apliecinājumu un emisiju aprēķina rīka funkcionalitātes izstrāde ir sadalīta diviem gadiem.
Izmaksas ir aprēķinātas Būvniecības valsts kontroles birojā ERIS funkcionalitātes izstrādei, kur nepieciešams izstrādāt jaunas 3 funkcionalitātes - 1) apm. 80 degvielas piegādātāju atbilstības apliecināšanas dokumentu iesniegšana un apstrāde; 2) apmēram 30 biomasas kurināmā un biogāzes izmantošanas komersantu atbilstības apliecināšanas dokumentu iesniegšana un apstrāde; 3) SEG emisiju aprēķina rīka izstrāde (sistēmas moduļa pilnveide).
Lai nodrošinātu ERIS paredzēto funkcionalitāti, 2023.gadā ir jāveic šādi IKT risinājuma izstrādes / pilnveidošanas pasākumi:
1) degvielas piegādātāja ziņojuma izveide ERIS:
- kopsavilkuma tabulas Excel failu augšupielāde un datu attēlošana ERI
- komunikācija ar komersantiem
- datu nodošana uz Tableau un Atvērto datu portālu
- aprēķinu formulu iestrāde ERIS
- datu ieguve no Valsts ieņēmumu dienesta
- integrācija ar Centrālo statistikas pārvaldi un Centrālās statistikas pārvaldes darbavietas izveide ERIS
- Būvniecības valsts kontroles biroja darba vietā ir iespējams redzēt komersantu iesniegtos ziņojumus un to kopsavilkumu
2) komersantu atskaišu iesniegšana un apkopošana ERIS:
- komersantu, elektroenerģijas ražotāju, atskaites izveide ERIS
- Būvniecības valsts kontroles biroja darba vietā ir iespējams redzēt komersantu iesniegtos ziņojumus un to kopsavilkumu
- reģistra ar komersantiem izveide, kam jāveic atskaišu iesniegšana
- ERIS attiecīgā moduļa darba vietas lietojamības pilnveidojumi, ņemot vērā jaunās prasības modulī
3) siltumnīcefekta gāzu emisiju aprēķina rīka izveide ar iestrādātām aprēķinu formulā un standartvērtībām ar pašapliecināšana iespēju vai apliecinājumu augšupielādes iespēju.

2024.gadā būs jāveic
1) atskaišu modulis:
- konfigurējamu klasifikatoru izstrāde un to pārvaldība - spēkā esamības periods, attiecīgo aprēķinu formulas, iespējams attiecināšana uz atsevišķiem komersantiem
- datu nodošana uz Tableau un Atvērto datu portālu
- apkopojošo diagrammu izveide komersantiem par atskaitēs norādītajiem datiem.

2) Emisiju rādītāju aprēķinam
Noteikumu projektā ir noteikts, ka Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava" katru gadu aprēķina (pirmajā gadā pirmreizēji aprēķina, pēc tam katru nākamo gadu aktualizē) meža biomasas izejvielu ieguves un audzēšanas emisijas visai Latvijas teritorijai un meža biomasas gada emisijas, kas rodas, zemes izmantojuma maiņas ietekmē mainoties oglekļa uzkrājumam. Minēto emisiju rādītāju aprēķinam  Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava" būs nepieciešams finansējums, kas tiks nodrošināts no Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta (spēkā esošā budžeta ietvaros).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins, ņemot vērā 6.punktā sadaļā "1) Energoresursu informācijas sistēmas ilgtspējas apliecinājumu un emisiju aprēķina rīka funkcionalitātes izstrāde" norādītos darbus un to sadalījumu:
Nosaukums cilvēkstundas euro (bez PVN)
2023.gads
SEG emisiju aprēķina rīks
SEG klasifikators un tā pārvaldība 720 24480
SEG aprēķins 1440 48960
KOPĀ 2160 73440
Degvielas piegādātāja ziņojuma izveide ERIS (TET modulī):
kopsavilkuma tabulas Excel failu augšupielāde un datu attēlošana ERIS 450 15300
komunikācija ar komersantiem 360 12240
datu nodošana uz Tableau un Atvērto datu portālu 130 4420
aprēķinu formulu iestrāde ERIS (iekļauj atskaišu formas ERIS) 1800 61200
datu ieguve no VID 180 6120
integrācija ar CSP un CSP darbavieta ERIS 225 7650
BVKB darba vietā ir iespējams redzēt komersantu iesniegtos ziņojumus un to kopsavilkumu 288 9792
komersantu (kurinātāju) atskaišu iesniegšana un apkopošana ERIS:
komersantu, elektroenerģijas ražotāju, atskaites izveide ERIS 144 4896
BVKB darba vietā ir iespējams redzēt komersantu iesniegtos ziņojumus un to kopsavilkumu 117 3978
reģistra ar komersantiem izveide, kam jāveic atskaišu iesniegšana 126 4284
TET darba vietas lietojamības pilnveidojumi, ņemot vērā jaunās prasības modulī 108 3672
datu nodošana uz Tableau un Atvērto datu portālu 130 4420
komunikācija ar komersantiem 360 12240
KOPĀ 4418 150212
2024.gads
atskaišu modulis:
konfigurējamu klasifikatoru izstrāde un to pārvaldība - spēkā esamības periods, attiecīgo aprēķinu formulas, iespējams attiecināšana uz atsevišķiem komersantiem 2700 91800
datu nodošana uz Tableau un Atvērto datu portālu 180 6120
Komersantu atskaišu apkopojums BVKB pusē (iesniegšanai EK) 1350 45900
apkopojošo diagrammu izveide komersantiem par atskaitēs norādītajiem datiem 360 12240
KOPĀ 4590 156060
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L2001
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
Noteikumu projekts īsteno Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteikto pienākumu dalībvalstij veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka uzņēmēji iesniedz ticamu informāciju par atbilstību Direktīvas 25. panta 2. punktā noteiktajām un saskaņā ar to pieņemtajām siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma robežvērtībām un 29. panta 2. līdz 7. punktā un 10. punktā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem un pēc pieprasījuma attiecīgajai dalībvalstij dara pieejamus datus, kas izmantoti informācijas apkopošanai. Tāpat attiecīgais punkts noteic dalībvalstīm pienākumu pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt atbilstīgu standartu to iesniegtās informācijas neatkarīgai revīzijai un pierādīt, ka tas ir izdarīts.
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R2085
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020.gada 14.decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2085, ar ko groza un labo Īstenošanas regulu (ES) 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Noteikumu projekts pielāgo Latvijas normatīvo regulējumu tieši piemērojamajam Eiropas Savienības tiesību aktam - Komisijas īstenošanas regulai, kurā ir noteikts, ka Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautajiem operatoriem ir jāpamato atbilstība Direktīvas 2018/2001 29.panta 2.-7. un 10.punktā noteiktajiem kritērijiem, lai operators izmantoto biomasas kurināmo var deklarēt kā biomasu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1371
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022.gada 5.augusta Īstenošanas regula (ES) 2022/1371, ar ko labo Īstenošanas regulas (ES) 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK dažu valodu versijas (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Konkrētā īstenošanas regula iekļauj īstenošanas regulā 2018/2066 dalībvalstīm rīcības brīvību attiecībā uz atbilstības pamatošanu 2022.gadā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
30.panta 3.punkts
4.-6.punkts, 9.-15.punkts
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistības
29.panta 1.punkta 4.rindkopa
2.punkts
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteic pienākumu dalībvalstij:
1) veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka uzņēmēji iesniedz ticamu informāciju par atbilstību Direktīvas 25. panta 2. punktā noteiktajām un saskaņā ar to pieņemtajām siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma robežvērtībām un 29. panta 2. līdz 7. punktā un 10. punktā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem
2) noteikt pienākumu komersantiem pēc pieprasījuma attiecīgajai dalībvalstij darīt pieejamus datus, kas izmantoti informācijas apkopošanai.
3) pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt atbilstīgu standartu to iesniegtās informācijas neatkarīgai revīzijai un pierādīt, ka tas ir izdarīts.
Noteikumu projekts noteic komersanta shēmas darbības nosacījumus, kas izpilda Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteiktos pienākumus dalībvalstij, vienlaikus izstrādājot Latvijai tieši piemērotas procedūras.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020.gada 14.decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2085, ar ko groza un labo Īstenošanas regulu (ES) 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
38.panta 5.punkts
2.punkts
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts pielāgo Latvijas normatīvo regulējumu tieši piemērojamajam Eiropas Savienības tiesību aktam - Komisijas īstenošanas regulai, kurā ir noteikts, ka Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautajiem operatoriem ir jāpamato atbilstība Direktīvas 2018/2001 29.panta 2.-7. un 10.punktā noteiktajiem kritērijiem, lai operators izmantoto biomasas kurināmo var deklarēt kā biomasu. Līdz ar to ir saprotams, ka tieši piemērojamā ES tiesību aktā ir noteikts pienākums komersantiem nodrošināt atbilstības apliecināšanu un ir noteikts, ka Direktīvas 2018/2001 29.panta 2.-7. un 10.punkta kritēriji ir attiecināmi arī uz Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautajiem operatoriem.
Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā var tikt iekļautas iekārtas, kas neatbilst Direktīvas 2018/2001 29.panta 1.punkta 4.rindkopā noteiktajiem kritērijiem, Noteikumu projekta 2.punktā ir precizēts Noteikumu Nr.686 5.punkts Noteikumus Nr.686 attiecinot arī uz Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautajiem operatoriem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022.gada 5.augusta Īstenošanas regula (ES) 2022/1371, ar ko labo Īstenošanas regulas (ES) 2018/2066 par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK dažu valodu versijas (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
38.panta 6.punkts
13. un 14.punkts
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2022/1371 iekļautais Regulas 2018/2066 38.panta 6.punkts noteic dalībvalstīm iespēju uzskatīt, ka minētajā punktā norādītie ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju aiztaupījuma kritēriji ir izpildīti attiecībā uz biodegvielām, bioloģiskajiem šķidrajiem kurināmajiem un biomasas kurināmajiem/degvielām, kas sadedzināšanai izmantoti periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim.
Tādējādi Noteikumu projektā tiek izdarīta tieši piemērojamā Eiropas Savienības tiesību aktā noteiktā izvēles brīvība un tiek noteikts, ka attiecībā uz 2022.gadu Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautajiem operatoriem Noteikumos Nr.686 iekļautie nosacījumi tiek uzskatīti par izpildītiem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Ekonomikas ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija, Valsts meža dienests, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiek nodrošināta tiesību aktu portālā. Ir pieejama pie saistītā tiesību akta 22-TA-3608 (https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/075d354b-9d9d-46a7-a5cc-cf9f96795911)

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saskaņā ar MK 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktu nozares pārstāvji tika aicināti līdzdarboties koncepta, uz kura noteikumu projekts ir balstīts, komentēšanā un precizēšanā, rakstiski sniedzot viedokli par Noteikumu projektu tā izstrādes stadijā. Saņemto viedokļu apkopojums ir publicēts Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē.
Noteikumu projekts publicēts sabiedrības līdzdalībai tiesību aktu portālā.
Publiskās apspriedes laikā saņemts viedoklis no 1 biedrības (tiesību aktu portālā), 1 komersanta un 1 pašvaldības (Ekonomikas ministrijā).
Nozares pārstāvju viedoklis iespēju robežās ņemti vērā Noteikumu projekta pilnveidošanā.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Latvijas valsts mežzinātnes institūts "SILAVA"
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Zemkopības ministrija
neietekmē
Klimata un enerģētikas ministrija
neietekmē
Latvijas valsts mežzinātnes institūts "SILAVA"
neietekmē
Būvniecības valsts kontroles birojs
neietekmē
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Zemkopības ministrija
Klimata un enerģētikas ministrija
Latvijas valsts mežzinātnes institūts "SILAVA"
Vērtības nozīme:
noteikumu projektā noteikto emisiju aprēķinu veikšanai valsts mežzinātnes institūtam "Silava" būs nepieciešams papildu finansējums, kas tiks nodrošināts Klimata un enerģētikas ministrijas spēkā esošā budžeta ietvaros.
Būvniecības valsts kontroles birojs
Vērtības nozīme:
459 452,00
euro
1
IKT risinājums
459 452,00
Izmaksas ir aprēķinātas Būvniecības valsts kontroles birojā Energoresursu informācijas sistēmas funkcionalitātes izstrādei 2023. un 2024.gadā, kur nepieciešams izstrādāt jaunas 3 funkcionalitātes - apm. 80 degvielas piegādātāju atbilstības apliecināšanas dokumentu iesniegšana un apstrāde; apmēram 30 biomasas kurināmā un biogāzes izmantošanas komersantu atbilstības apliecināšanas dokumentu iesniegšana un apstrāde; SEG emisiju aprēķina rīka izstrāde (sistēmas moduļa pilnveide).
Kopā
459 452,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi