25-TA-2316: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Militārā dienesta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekta izstrāde izriet no Ministru kabineta 2025.gada 2.septembra sēdes protokollēmuma Nr.34 25. § 1.1.2.2. apakšpunktā dotā uzdevuma Aizsardzības ministrijai sagatavot grozījumus nozares normatīvajos aktos, ietverot turpmāk minēto: [..] 1.1.2.2. militārpersonu aktīvā militārā dienesta pildīšanai noteikto maksimālo vecumu palielināt par pieciem gadiem, vienlaikus izvērtējot minētās izmaiņas kontekstā ar atsevišķu amatu dienesta pakāpju specifiku; [..].
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Militārā dienesta likumā, lai risinātu identificētos izdienas pensiju pārnozaru segmentācijas, pieaugošās attālināšanās no valsts vecuma pensijas sistēmas, strauji augošo valsts budžeta izdevumu un izdienas subjektu nodarbinātības riskus, kā arī tiesiski nostiprinātu Ministru kabineta pieņemto lēmumu un nodrošinātu tā īstenošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2027.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš norādīts atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam spēkā stāšanās termiņam.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Sākotnēji izdienas pensijas no valsts pamatbudžeta bija paredzētas tikai Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm un militārpersonām, tomēr pakāpeniski personu loks tika paplašināts un patlaban izdienas pensiju sistēmu regulē 9 likumi un vairāki saistītie normatīvie akti, aptverot plašu profesiju loku. Izdienas pensijas lielākoties piešķir, pamatojoties uz personas nostrādāto laiku konkrētajā amatā, profesijā vai izdienas laiku un personas sasniegto vecumu. Tomēr pensiju saņēmēju grupas un nosacījumi ir pievienoti situatīvi, ar konkrētu nozarisko motivāciju, kas ir segmentējis izdienas pensiju normatīvo ietvaru, radot būtiskas atšķirības un nevienlīdzības gan izdienas pensiju piešķiršanā, gan aprēķināšanā starp resoriem, kā arī tās nav pārskatītas mainoties apstākļiem nozarēs un kopējā darba tirgū Latvijā. Kopumā izdienas pensiju normatīvā ietvara segmentācija ir novedusi pie vairākām būtiskām atšķirībām izdienas pensiju piešķiršanā un aprēķināšanā starp resoriem:
- pensionēšanās vecums starp profesijām svārstās no vidēji 46 līdz 65,5 gadiem;
- minimālais izdienas stāžs ir amplitūdā no 10 līdz 30 gadiem;
- profesijām ir atšķirīgi izdienas stāžam pielīdzināmie periodi;
- vidējais izdienas pensijas apmērs starp profesijām ir no 815,4 līdz 3181,6 eiro;
- atšķiras izdienas pensijas minimālās likmes un aprēķina periodi.
Izdienas pensiju sistēma ir kļuvusi par vienu no būtiskām valsts budžeta pozīcijām, ar tendenci strauji pieaugt. Periodā no 2011. līdz 2024. gadam izdienas pensijas saņēmēju skaits ir palielinājies par 69,2%, sasniedzot 12176 personas. Minēto izskaidro gan jaunu profesiju ienākšana izdienas pensiju sistēmā, gan izdienas pensijas raksturs – tā tiek piešķirta uz mūžu. Nemainoties izdienas pensijas piešķiršanas politikai, izdienas pensijas saņēmēju skaits turpinās pieaugt. Tajā pašā laikā valsts budžeta izdevumi no pamatbudžeta izdienas pensijām ir palielinājušies par 288,9%, sasniedzot 115,9 milj. eiro gadā. Tas lielā mērā skaidrojams ar darba samaksas pieaugumu profesijās, kas paredz izdienas stāža uzkrāšanu, saņēmēju skaita augošu dinamiku un izdienas pensiju indeksāciju. Pie nemainīgas politikas ir paredzams, ka 2030.gadā valsts budžeta izdevumi izdienas pensijām pārsniegs 200 milj. eiro.
Izdienas pensiju sistēma Latvijā ir veidojusies vēsturiski, balstoties uz novecojušiem regulējumiem un kritērijiem, kas vairs neatbilst mūsdienu darba tirgus, valsts pārvaldes, pensiju sistēmas un plašākam sociālās drošības attīstības kontekstam. Līdz ar darba tirgus pārmaiņām, valsts pārvaldes atlīdzības sistēmas attīstību un sociālās drošības sistēmas attīstību, kā arī izmaiņām valsts vispārējā pensiju sistēmā, izdienas pensiju sistēma Latvijā nav attīstījusies vienoti un koordinēti, radot arvien pieaugošu slogu uz valsts budžetu un raisot jautājumus par sistēmas ilgtspēju un taisnīgumu. Salīdzinot valsts vecuma pensijas un izdienas pensiju sistēmas, redzams, ka izdienas pensiju sistēma laika gaitā ir būtiski attālinājusies no valsts vecuma pensiju sistēmas un kļuvusi izteikti netaisnīgāka attiecībā pret to. Vidējais stāžs vecuma pensijas saņemšanai ir 39 gadi, kamēr prognozētais pensijas saņemšanas periods 16,5 gadi. Turpretī izdienas pensijas saņemšanai vidējais stāžs ir salīdzinoši īsāks - 26,3 gadi, bet prognozētais pensijas saņemšanas periods krietni ilgāks 28,6 gadi. Papildus, vidējās izdienas pensijas apmērs par 58,2% pārsniedz vidējo vecuma pensijas apmēru, savukārt valsts uzņemtās saistības uz personu un pensijas atvietojuma līmenis izdienas pensiju gadījumā aptuveni divas reizes pārsniedz uzņemtās saistības vecuma pensijas gadījumā.
Analizējot izdienas subjektu iesaisti darba tirgū pēc došanās izdienas pensijā ir secināms, ka aptuveni 24,3% no izdienas pensijas saņēmējiem neturpina darba gaitas, savukārt aptuveni 17,7% vidēji saņem ienākumus, kas nesasniedz valstī noteikto minimālo darba samaksu. Līdz ar to vien 57,9% procenti ir nodarbināti veidā, kas nodrošina personai minimālo darba samaksu vai lielāku atalgojumu, savukārt analizējot izdienas pensijā esošo personu nodarbinātības biežumu, izriet, ka aptuveni 46,4% no izdienas pensiju saņēmējiem ir pilnībā zuduši darba tirgum vai iesaistās tajā minimālā apmērā. Analogi starp 53,6% personu, kam ir raksturīga lielāka iesaiste darba tirgū, vien daļa iesaistās tajā visā izdienas pensijas saņemšanas periodā. No minētā izriet divi būtiski izdienas pensijas saņēmēju riski – izdienas pensiju saņēmēju iespējamā iesaiste ēnu ekonomikā un atalgojuma dempings darba tirgū. Svarīgi piebilst, ka tādejādi tiek veicināta situācija, kad personas, kuras vēl varētu aktīvi iesaistīsities nodarbinātībā un dot ieguldījumu kopējās tautsaimniecības attīstībā, izvēlas neiesaistīties darba tirgū.
Minētais ir radījis nepieciešamību rast risinājumus sistēmas optimizācijai un nodrošināt taisnīgu, samērīgu un sabiedrības atbalstītu izdienas pensiju sistēmu.
Saskaņā ar Militārpersonu izdienas pensijas likuma 2. panta pirmās daļas 2. punktu militārpersona, kura ir atvaļināta no profesionālā dienesta sakarā ar aktīvā militārā dienesta pildīšanai noteiktā maksimālā vecuma sasniegšanu, var pretendēt uz izdienas pensijas saņemšanu arī tad, ja nav sasniegusi šā panta pirmās daļas 1. punktā minēto izdienas stāžu izdienas pensijas piešķiršanai.
Saskaņā ar Militārā dienesta likuma 41. panta pirmo daļu militārā dienesta pildīšanai karavīra maksimālais vecums ir:
1) kareivju sastāvam: profesionālajā dienestā — 45 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
2) instruktoru sastāvam: profesionālajā dienestā — 50 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
3) leitnantam: profesionālajā dienestā — 45 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
4) virsleitnantam: profesionālajā dienestā — 45 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
5) kapteinim (kapteiņleitnantam): profesionālajā dienestā — 48 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
6) majoram (komandleitnantam): profesionālajā dienestā — 51 gads; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
7) pulkvežleitnantam (komandkapteinim): profesionālajā dienestā — 55 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
8) pulkvedim (jūras kapteinim): profesionālajā dienestā — 58 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
9) augstākajiem virsniekiem: profesionālajā dienestā — 65 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 70 gadi.
Ar aktīvā militārā dienesta pildīšanai maksimālā vecuma paaugstināšanu atkarībā no dienesta pakāpes tiks sabalansētas valsts saistības sociālo tiesību jomā ar valsts gaidāmajām ekonomiskajām iespējām, nodrošinot sistēmas ilgtspēju, tostarp garantējot, ka tiesības uz sociālo nodrošinājumu būs īstenojamas arī turpmāk. Šādā situācijā labums, ko sabiedrība gūst no šāda normatīvā regulējuma, ir lielāks par amatpersonu tiesību uz sociālo nodrošinājumu ierobežojumu.
Izvērtējot šī normatīvā regulējuma atbilstību no Satversmes 1.panta izrietošajam tiesiskās paļāvības principam, secināms, ka tas neskar personu jau iegūtās tiesības. Proti, piedāvātās izmaiņas neskars karavīrus, kuriem konkrētā dienesta pakāpe piešķirta līdz 2027. gada 1. janvārim un kuri nav izteikuši vēlmi turpināt profesionālo dienestu atbilstoši jaunajiem nosacījumiem.
Šajā sakarā jāatzīmē, ka tiesiskās paļāvības princips nenosaka, ka reiz pieņemtie likumi nekad vairs netiks grozīti. Pretējā gadījumā valsts regulēšanas iespējas arvien vairāk samazinātos un zustu iespēja piemēroties pārmaiņām. Likumdevēja nerēķināšanās ar valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtspējas problēmām var novest pie valsts nespējas nodrošināt cilvēkiem Satversmē garantētās tiesības uz sociālo nodrošinājumu vismaz minimālā līmenī. Šāda bezdarbība būtu prettiesiska.
Ņemams vērā, ka diskusijas par izdienas pensijas saņemšanai nepieciešamā stāža un vecuma paaugstināšanu ir jau kopš vismaz 2013. gada (skat. Koncepcijas projektu "Par izdienas pensiju piešķiršanu" (VSS-1678), kas izsludināts Valsts sekretāru 2013. gada 29. augusta sanāksmē (prot. Nr. 34, 14.§)), tāpat Valsts kontrole 2017. gada lietderības revīzijā “Valsts politikas efektivitāte pensiju sistēmas ilgtspējas nodrošināšanai” un 2022. gada lietderības revīzijā “Vai pastāv iespēja samazināt izmeklēšanas iestāžu skaitu un pārskatīt kompetenču sadalījumu starp tām?” akcentē vajadzību atteikties no izdienas pensijām. Līdz ar to ir pamats uzskatīt, ka karavīri, uzsākot dienestu, gan esot dienestā, varēja paredzēt, ka esošajos apstākļos nav iespējams ilgtermiņā nodrošināt nemainīgus likuma noteikumus attiecībā uz maksimālo vecumu aktīvā militārā dienesta pildīšanai, tostarp, ka maksimālā vecuma aktīvā militārā dienesta pildīšanai paaugstināšana ir neizbēgama.
Tāpat ņemams vērā, ka piedāvātās izmaiņas tika iniciētas laicīgi, dodot sabiedrībai laiku ar tām iepazīties. Pie tam likuma normas nestāsies spēkā nākamajā dienā pēc to pieņemšanas Saeimā, kā arī vairākas normas paredz pakāpenisku stāšanos spēkā, tādējādi nodrošinot militārpersonām iespēju pārorientēties atbilstoši jaunajai kārtībai. Proti, reformas piedāvājums paredz saudzējošu un ilgu pārejas periodu.
- pensionēšanās vecums starp profesijām svārstās no vidēji 46 līdz 65,5 gadiem;
- minimālais izdienas stāžs ir amplitūdā no 10 līdz 30 gadiem;
- profesijām ir atšķirīgi izdienas stāžam pielīdzināmie periodi;
- vidējais izdienas pensijas apmērs starp profesijām ir no 815,4 līdz 3181,6 eiro;
- atšķiras izdienas pensijas minimālās likmes un aprēķina periodi.
Izdienas pensiju sistēma ir kļuvusi par vienu no būtiskām valsts budžeta pozīcijām, ar tendenci strauji pieaugt. Periodā no 2011. līdz 2024. gadam izdienas pensijas saņēmēju skaits ir palielinājies par 69,2%, sasniedzot 12176 personas. Minēto izskaidro gan jaunu profesiju ienākšana izdienas pensiju sistēmā, gan izdienas pensijas raksturs – tā tiek piešķirta uz mūžu. Nemainoties izdienas pensijas piešķiršanas politikai, izdienas pensijas saņēmēju skaits turpinās pieaugt. Tajā pašā laikā valsts budžeta izdevumi no pamatbudžeta izdienas pensijām ir palielinājušies par 288,9%, sasniedzot 115,9 milj. eiro gadā. Tas lielā mērā skaidrojams ar darba samaksas pieaugumu profesijās, kas paredz izdienas stāža uzkrāšanu, saņēmēju skaita augošu dinamiku un izdienas pensiju indeksāciju. Pie nemainīgas politikas ir paredzams, ka 2030.gadā valsts budžeta izdevumi izdienas pensijām pārsniegs 200 milj. eiro.
Izdienas pensiju sistēma Latvijā ir veidojusies vēsturiski, balstoties uz novecojušiem regulējumiem un kritērijiem, kas vairs neatbilst mūsdienu darba tirgus, valsts pārvaldes, pensiju sistēmas un plašākam sociālās drošības attīstības kontekstam. Līdz ar darba tirgus pārmaiņām, valsts pārvaldes atlīdzības sistēmas attīstību un sociālās drošības sistēmas attīstību, kā arī izmaiņām valsts vispārējā pensiju sistēmā, izdienas pensiju sistēma Latvijā nav attīstījusies vienoti un koordinēti, radot arvien pieaugošu slogu uz valsts budžetu un raisot jautājumus par sistēmas ilgtspēju un taisnīgumu. Salīdzinot valsts vecuma pensijas un izdienas pensiju sistēmas, redzams, ka izdienas pensiju sistēma laika gaitā ir būtiski attālinājusies no valsts vecuma pensiju sistēmas un kļuvusi izteikti netaisnīgāka attiecībā pret to. Vidējais stāžs vecuma pensijas saņemšanai ir 39 gadi, kamēr prognozētais pensijas saņemšanas periods 16,5 gadi. Turpretī izdienas pensijas saņemšanai vidējais stāžs ir salīdzinoši īsāks - 26,3 gadi, bet prognozētais pensijas saņemšanas periods krietni ilgāks 28,6 gadi. Papildus, vidējās izdienas pensijas apmērs par 58,2% pārsniedz vidējo vecuma pensijas apmēru, savukārt valsts uzņemtās saistības uz personu un pensijas atvietojuma līmenis izdienas pensiju gadījumā aptuveni divas reizes pārsniedz uzņemtās saistības vecuma pensijas gadījumā.
Analizējot izdienas subjektu iesaisti darba tirgū pēc došanās izdienas pensijā ir secināms, ka aptuveni 24,3% no izdienas pensijas saņēmējiem neturpina darba gaitas, savukārt aptuveni 17,7% vidēji saņem ienākumus, kas nesasniedz valstī noteikto minimālo darba samaksu. Līdz ar to vien 57,9% procenti ir nodarbināti veidā, kas nodrošina personai minimālo darba samaksu vai lielāku atalgojumu, savukārt analizējot izdienas pensijā esošo personu nodarbinātības biežumu, izriet, ka aptuveni 46,4% no izdienas pensiju saņēmējiem ir pilnībā zuduši darba tirgum vai iesaistās tajā minimālā apmērā. Analogi starp 53,6% personu, kam ir raksturīga lielāka iesaiste darba tirgū, vien daļa iesaistās tajā visā izdienas pensijas saņemšanas periodā. No minētā izriet divi būtiski izdienas pensijas saņēmēju riski – izdienas pensiju saņēmēju iespējamā iesaiste ēnu ekonomikā un atalgojuma dempings darba tirgū. Svarīgi piebilst, ka tādejādi tiek veicināta situācija, kad personas, kuras vēl varētu aktīvi iesaistīsities nodarbinātībā un dot ieguldījumu kopējās tautsaimniecības attīstībā, izvēlas neiesaistīties darba tirgū.
Minētais ir radījis nepieciešamību rast risinājumus sistēmas optimizācijai un nodrošināt taisnīgu, samērīgu un sabiedrības atbalstītu izdienas pensiju sistēmu.
Saskaņā ar Militārpersonu izdienas pensijas likuma 2. panta pirmās daļas 2. punktu militārpersona, kura ir atvaļināta no profesionālā dienesta sakarā ar aktīvā militārā dienesta pildīšanai noteiktā maksimālā vecuma sasniegšanu, var pretendēt uz izdienas pensijas saņemšanu arī tad, ja nav sasniegusi šā panta pirmās daļas 1. punktā minēto izdienas stāžu izdienas pensijas piešķiršanai.
Saskaņā ar Militārā dienesta likuma 41. panta pirmo daļu militārā dienesta pildīšanai karavīra maksimālais vecums ir:
1) kareivju sastāvam: profesionālajā dienestā — 45 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
2) instruktoru sastāvam: profesionālajā dienestā — 50 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
3) leitnantam: profesionālajā dienestā — 45 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
4) virsleitnantam: profesionālajā dienestā — 45 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
5) kapteinim (kapteiņleitnantam): profesionālajā dienestā — 48 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
6) majoram (komandleitnantam): profesionālajā dienestā — 51 gads; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
7) pulkvežleitnantam (komandkapteinim): profesionālajā dienestā — 55 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
8) pulkvedim (jūras kapteinim): profesionālajā dienestā — 58 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 60 gadi;
9) augstākajiem virsniekiem: profesionālajā dienestā — 65 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē — 70 gadi.
Ar aktīvā militārā dienesta pildīšanai maksimālā vecuma paaugstināšanu atkarībā no dienesta pakāpes tiks sabalansētas valsts saistības sociālo tiesību jomā ar valsts gaidāmajām ekonomiskajām iespējām, nodrošinot sistēmas ilgtspēju, tostarp garantējot, ka tiesības uz sociālo nodrošinājumu būs īstenojamas arī turpmāk. Šādā situācijā labums, ko sabiedrība gūst no šāda normatīvā regulējuma, ir lielāks par amatpersonu tiesību uz sociālo nodrošinājumu ierobežojumu.
Izvērtējot šī normatīvā regulējuma atbilstību no Satversmes 1.panta izrietošajam tiesiskās paļāvības principam, secināms, ka tas neskar personu jau iegūtās tiesības. Proti, piedāvātās izmaiņas neskars karavīrus, kuriem konkrētā dienesta pakāpe piešķirta līdz 2027. gada 1. janvārim un kuri nav izteikuši vēlmi turpināt profesionālo dienestu atbilstoši jaunajiem nosacījumiem.
Šajā sakarā jāatzīmē, ka tiesiskās paļāvības princips nenosaka, ka reiz pieņemtie likumi nekad vairs netiks grozīti. Pretējā gadījumā valsts regulēšanas iespējas arvien vairāk samazinātos un zustu iespēja piemēroties pārmaiņām. Likumdevēja nerēķināšanās ar valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtspējas problēmām var novest pie valsts nespējas nodrošināt cilvēkiem Satversmē garantētās tiesības uz sociālo nodrošinājumu vismaz minimālā līmenī. Šāda bezdarbība būtu prettiesiska.
Ņemams vērā, ka diskusijas par izdienas pensijas saņemšanai nepieciešamā stāža un vecuma paaugstināšanu ir jau kopš vismaz 2013. gada (skat. Koncepcijas projektu "Par izdienas pensiju piešķiršanu" (VSS-1678), kas izsludināts Valsts sekretāru 2013. gada 29. augusta sanāksmē (prot. Nr. 34, 14.§)), tāpat Valsts kontrole 2017. gada lietderības revīzijā “Valsts politikas efektivitāte pensiju sistēmas ilgtspējas nodrošināšanai” un 2022. gada lietderības revīzijā “Vai pastāv iespēja samazināt izmeklēšanas iestāžu skaitu un pārskatīt kompetenču sadalījumu starp tām?” akcentē vajadzību atteikties no izdienas pensijām. Līdz ar to ir pamats uzskatīt, ka karavīri, uzsākot dienestu, gan esot dienestā, varēja paredzēt, ka esošajos apstākļos nav iespējams ilgtermiņā nodrošināt nemainīgus likuma noteikumus attiecībā uz maksimālo vecumu aktīvā militārā dienesta pildīšanai, tostarp, ka maksimālā vecuma aktīvā militārā dienesta pildīšanai paaugstināšana ir neizbēgama.
Tāpat ņemams vērā, ka piedāvātās izmaiņas tika iniciētas laicīgi, dodot sabiedrībai laiku ar tām iepazīties. Pie tam likuma normas nestāsies spēkā nākamajā dienā pēc to pieņemšanas Saeimā, kā arī vairākas normas paredz pakāpenisku stāšanos spēkā, tādējādi nodrošinot militārpersonām iespēju pārorientēties atbilstoši jaunajai kārtībai. Proti, reformas piedāvājums paredz saudzējošu un ilgu pārejas periodu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā dienesta pakāpju hierarhisko struktūru, tieši izrietošas militārās sagatavotības un profesionālās pieredzes nepieciešamību un faktiskās fiziskās slodzes (risku veselībai) esamību un nozīmību, aktīvā militārā dienesta maksimālā vecuma pieaugumam katrai dienesta pakāpei jābūt mērķētam un atšķirīgam.
Risinājuma apraksts
Risinājums kopumā sasniedz Valsts kancelejas uzstādījumu par maksimāli norādīto pieaugumu vecumam dienesta pakāpē par pieciem gadiem un paredz šādu ietekmi uz karavīru kategorijām:
1) Kareivju sastāvā ietekmē 53% kareivju:
a) kareivjiem (matrožiem) – maksimālais vecums paliek bez izmaiņām, jo šīs dienesta pakāpes amati, tāpat kā leitnanta pakāpes amati, ir ar visizteiktāko fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru ietekmi, un ar retiem izņēmumiem šīs pakāpes karavīri saņem nākamo dienesta pakāpi, kas attiecīgi paaugstina aktīvā militārā dienesta maksimālo vecumu;
b) dižkareivjiem (dižmatrožiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 45 gadiem uz 48 gadiem jeb par trim gadiem, jo šajā dienesta pakāpē, tāpat kā virsleitnantiem, ir izteikta fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru ietekme.
2) Instruktoru sastāvā ietekmē 100% instruktoru:
a) kaprāļiem, seržantiem un virsseržantiem (bocmaņiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 50 gadiem uz 51 gadu jeb par vienu gadu, jo kopā ar virsleitnantiem un kapteiņiem ikdienas dienests saistīts ar līdzvērtīgu fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru ietekmi;
b) štāba virsseržantiem (štāba bocmaņiem), galvenajiem virsseržantiem (galvenajiem bocmaņiem) un augstākajiem virsseržantiem (augstākajiem bocmaņiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 50 gadiem uz 55 gadiem jeb par pieciem gadiem.
3) Virsnieku sastāvā ietekmē 90 % virsnieku:
a) leitnantiem – bez izmaiņām, jo šīs dienesta pakāpes amati, tāpat kā kareivja pakāpes amati, un personāls ir ar visizteiktāko intelektuālā ieguldījuma un fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru kopumu;
b) virsleitnantiem maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 45 gadiem uz 48 gadiem jeb par trim gadiem, jo šajā dienesta pakāpē, tāpat kā dižkareivjiem, joprojām ir izteikta intelektuālā ieguldījuma un fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru kopuma ietekme;
c) kapteiņiem (kapteiņleitnantiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 48 gadiem uz 51 gadiem jeb par trim gadiem, jo šajā dienesta pakāpē ir mērenāka nekā virsleitnantiem, tomēr joprojām izteikta intelektuālā ieguldījuma un fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru kopuma ietekme;
d) majoriem (komandleitnantiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 51 gada uz 55 gadiem jeb par četriem gadiem;
e) pulkvežleitnantiem (komandkapteiņiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 55 gadiem uz 58 gadiem jeb par trim gadiem;
f) pulkvežiem (jūras kapteiņiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 58 gadiem uz 60 gadiem jeb par diviem gadiem, tuvinot vecuma pensijas slieksnim, tomēr saglabājot ierobežojuma nepieciešamību un iekšējā izaugsmes spiediena efektu;
g) augstākajiem virsniekiem – bez izmaiņām, jo šīm dienesta pakāpēm maksimālais vecums dienesta pakāpē jau ir vienādots ar vecuma slieksni valsts vispārējās pensijas piešķiršanai – 65 gadiem.
Vienlaikus pārejas noteikumos tiek atrunāts, ka šā likuma 41. panta pirmajā daļā militārā dienesta pildīšanai paredzētais karavīra maksimālais vecums profesionālajā dienestā nav attiecināms uz karavīriem, kuriem konkrētā dienesta pakāpe piešķirta līdz 2027. gada 1. janvārim un kuri nav izteikuši vēlmi turpināt profesionālo dienestu atbilstoši jaunajiem nosacījumiem. Šiem karavīriem maksimālais vecums profesionālajā dienestā nosakāms, vadoties pēc likuma 41. panta pirmās daļas redakcijas, kāda bija spēkā līdz 2026. gada 31. decembrim;
Tāpat, lai nodrošinātu vienotu pieeju attiecībā uz karavīriem un konsekvenci ar pakāpenisku pāreju uz izdienas stāža celšanai militārpersonu izdienas pensijām, ņemot vērā protokollēmumā noteikto, maksimālais vecums militārajā dienestā tiek palielināts pakāpeniski. Ir jānodrošina Militārā dienesta likuma un Militārpersonu izdienas pensiju likuma sinhronizēta un salāgota pieeja un nosacījumi, t.i. nosacījumiem abos likumos paredzot pārejas perioda noteikšanu – pakāpeniski attiecībā uz vecumu nosacījumu pieaugumiem.
1) Kareivju sastāvā ietekmē 53% kareivju:
a) kareivjiem (matrožiem) – maksimālais vecums paliek bez izmaiņām, jo šīs dienesta pakāpes amati, tāpat kā leitnanta pakāpes amati, ir ar visizteiktāko fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru ietekmi, un ar retiem izņēmumiem šīs pakāpes karavīri saņem nākamo dienesta pakāpi, kas attiecīgi paaugstina aktīvā militārā dienesta maksimālo vecumu;
b) dižkareivjiem (dižmatrožiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 45 gadiem uz 48 gadiem jeb par trim gadiem, jo šajā dienesta pakāpē, tāpat kā virsleitnantiem, ir izteikta fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru ietekme.
2) Instruktoru sastāvā ietekmē 100% instruktoru:
a) kaprāļiem, seržantiem un virsseržantiem (bocmaņiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 50 gadiem uz 51 gadu jeb par vienu gadu, jo kopā ar virsleitnantiem un kapteiņiem ikdienas dienests saistīts ar līdzvērtīgu fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru ietekmi;
b) štāba virsseržantiem (štāba bocmaņiem), galvenajiem virsseržantiem (galvenajiem bocmaņiem) un augstākajiem virsseržantiem (augstākajiem bocmaņiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 50 gadiem uz 55 gadiem jeb par pieciem gadiem.
3) Virsnieku sastāvā ietekmē 90 % virsnieku:
a) leitnantiem – bez izmaiņām, jo šīs dienesta pakāpes amati, tāpat kā kareivja pakāpes amati, un personāls ir ar visizteiktāko intelektuālā ieguldījuma un fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru kopumu;
b) virsleitnantiem maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 45 gadiem uz 48 gadiem jeb par trim gadiem, jo šajā dienesta pakāpē, tāpat kā dižkareivjiem, joprojām ir izteikta intelektuālā ieguldījuma un fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru kopuma ietekme;
c) kapteiņiem (kapteiņleitnantiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 48 gadiem uz 51 gadiem jeb par trim gadiem, jo šajā dienesta pakāpē ir mērenāka nekā virsleitnantiem, tomēr joprojām izteikta intelektuālā ieguldījuma un fiziskās slodzes un izrietošo veselības (dzīvības) risku faktoru kopuma ietekme;
d) majoriem (komandleitnantiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 51 gada uz 55 gadiem jeb par četriem gadiem;
e) pulkvežleitnantiem (komandkapteiņiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 55 gadiem uz 58 gadiem jeb par trim gadiem;
f) pulkvežiem (jūras kapteiņiem) maksimālais vecums dienesta pakāpē pieaug no 58 gadiem uz 60 gadiem jeb par diviem gadiem, tuvinot vecuma pensijas slieksnim, tomēr saglabājot ierobežojuma nepieciešamību un iekšējā izaugsmes spiediena efektu;
g) augstākajiem virsniekiem – bez izmaiņām, jo šīm dienesta pakāpēm maksimālais vecums dienesta pakāpē jau ir vienādots ar vecuma slieksni valsts vispārējās pensijas piešķiršanai – 65 gadiem.
Vienlaikus pārejas noteikumos tiek atrunāts, ka šā likuma 41. panta pirmajā daļā militārā dienesta pildīšanai paredzētais karavīra maksimālais vecums profesionālajā dienestā nav attiecināms uz karavīriem, kuriem konkrētā dienesta pakāpe piešķirta līdz 2027. gada 1. janvārim un kuri nav izteikuši vēlmi turpināt profesionālo dienestu atbilstoši jaunajiem nosacījumiem. Šiem karavīriem maksimālais vecums profesionālajā dienestā nosakāms, vadoties pēc likuma 41. panta pirmās daļas redakcijas, kāda bija spēkā līdz 2026. gada 31. decembrim;
Tāpat, lai nodrošinātu vienotu pieeju attiecībā uz karavīriem un konsekvenci ar pakāpenisku pāreju uz izdienas stāža celšanai militārpersonu izdienas pensijām, ņemot vērā protokollēmumā noteikto, maksimālais vecums militārajā dienestā tiek palielināts pakāpeniski. Ir jānodrošina Militārā dienesta likuma un Militārpersonu izdienas pensiju likuma sinhronizēta un salāgota pieeja un nosacījumi, t.i. nosacījumiem abos likumos paredzot pārejas perioda noteikšanu – pakāpeniski attiecībā uz vecumu nosacījumu pieaugumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ņemot vērā, ka darbs pie izmaiņām izdienas pensiju sistēmā aizsākās 2021.gadā un no tā brīža ir nodrošināta plaša ieinteresēto pušu iesaiste, procesā ir analīzēts visaptverošs spektrs ar iespējamiem risinājumiem attiecībā uz sistēmas nākotni kopumā un tādiem tās atsevišķiem elementiem, kā tiesiskā paļāvība, izdienas stāžs un vecums, izdienas pensijas apmērs, izdienas profesijas u.c.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Likumprojekts neparedz papildu izmaksas, salīdzinājumā ar esošo situāciju. Jaunas prasības attiecībā uz maksimālo vecumu aktīvā dienesta pildīšanai ir samērīgas ar ieguvumiem un tautsaimniecības, sociālās drošības sistēmas un valsts pārvaldes vēsturisko attīstību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Valsts kontroles 2017.gada revīzijas ziņojums “Vai valsts politika pensiju sistēmas ilgtspējas nodrošināšanai ir efektīva?”
Apraksts
Ziņojums analizē izdienas pensiju sistēmu pēc būtības, tās atbilstību mērķiem, novērtē riskus un valsts uzņemtās ilgtermiņa saistības.
Nosaukums
Saeimas 2019.gada pētījums “Tiesību uz speciālo pensiju noteikšanas prakse Eiropā”
Apraksts
Pētījums analizē speciālo pensiju sistēmas Eiropā.
Nosaukums
Valsts kancelejas informatīvai ziņojums “Par izdienas pensiju sistēmas izmaiņām”
Apraksts
Informatīvais ziņojums analizē izdienas pensiju sistēmu Latvijā, tās attīstību, būtiskos datus un riskus un detalizēti pamato likumprojektā iekļauto izmaiņu nepieciešamību.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Karavīri
Ietekmes apraksts
Vairākām karavīru grupām (atkarībā no dienesta pakāpes) tiek palielināts maksimālais vecums aktīvā dienesta pildīšanai.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Šie grozījumi Militārā dienesta likumā tiks virzīti likumprojekta "Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028.gadam" pavadošo likumprojektu paketē. Grozījumu ietekme uz budžetu norādīta saistītā likumprojekta "Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā" (25-TA-2295) anotācijā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Nacionālie bruņotie spēkiNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Tika organizēts informatīvais seminārs, nevalstiskajām organizācijām tika nosūtīts informatīvā ziņojuma un Ministru kabineta protokollēmuma projekts viedokļu sniegšanai. Viedokļi tika apkopoti, izvērtēti un pievienoti Ministru kabineta sēdes dokumentu pakotnei.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/attachments/legal_acts/additional_documents/e95ed409-47e6-4a6b-8048-ecaa56f9abfc/download
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija, Nacionālie bruņotie spēki
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
