Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2404: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2023. gada 26.septembra sēdes prot. Nr.47 43.§ 2. punktu un 7. punktu;
- likumprojekta ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu;
- Veselības ministrijas izstrādāto Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "10. Aizsardzības ministrija", "14. Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija ", "16. Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19. Tieslietu ministrija", "29. Veselības ministrija", "62. Mērķdotācijas pašvaldībām"" (23-TA-2829).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir no 2024.gada nodrošināt vakcināciju pret cilvēka papilomas vīrusa infekciju 12 līdz 17 gadus (ieskaitot) veciem zēniem un vakcināciju pret garo klepu 14 gadus veciem bērniem un grūtniecēm no valsts budžeta līdzekļiem, tādejādi turpinot 2022. un 2023.gadā valstī nodrošināto minēto iedzīvotāju grupu vakcināciju arī turpmāk.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Atbilstoši papildus piešķirtajam finansējumam no 2024.gada 1.janvāra valsts apmaksāta vakcinācija pret cilvēka papilomas vīrusa infekciju 12 līdz 17 gadus (ieskaitot) veciem zēniem tiek nodrošināta patstāvīgi.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš 2022.gada vakcinācijas kalendārs tika papildināts ar valsts apmaksātu vakcināciju pret garo klepu grūtniecēm un pusaudžiem, kā arī 12 gadu vecu zēnu vakcināciju pret cilvēka papilomas vīrusa infekciju, bet tās darbības ilgums ir terminēts līdz 2023.gada beigām.
Zēnu CPV vakcinācijas provizoriskā aptvere 2023. gadā - 64.2%.
2023.gadā pret garo klepu vidējais imunizācijas līmenis grūtniecēm 24.9% un sagaidāma vakcinācijas aptvere pusaudžiem 87%.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vakcinācijas noteikumu 70. un 71.punktā noteiktais attiecībā uz vakcināciju pret CPV un garo klepu ir terminēts pasākums, jo finansējums šim mērķim tika papildus piešķirts tikai 2022.gadam, savukārt 2023.gadam tika rasts Veselības ministrijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Nav pieļaujama situācija, ka vakcinācija, kas tiek iekļauta kopējā vakcinācijas kalendārā, tiek veikta tikai divus gadus (proti, pasargāti no inficēšanās ir tikai divu gadu laikā vakcinētie cilvēki). Lai vakcinācija nākotnē pasargātu zēnus no CPV izraisītajiem vēžu veidiem vīriešiem, vakcinācija pret CPV ir obligāti turpināma. Tāpat, lai zīdaiņus līdz vakcinācijas vecuma sasniegšanai pasargātu no garā klepus, turpināma grūtnieču vakcinācija pret garo klepu, kā arī lai samazinātu kopējo saslimstību ar garo klepu, turpināma pusaudžu vakcinācija pret garo klepu.
Izvērsts skaidrojums, kādēļ valstī nepieciešams nodrošināt dzimumneitrālu vakcināciju pret CPV un pret garo klepu, ir sniegts 2021.gada 21.decembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 892 "Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumos Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi"" https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/5d4fbbe8-6459-43e2-a809-fad6f10dd317 anotācijā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma  2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu, un tiek paredzēts, ka finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala Veselības ministrijai atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Kā arī likumprojekta ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pants nosaka, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” noteikto apropriāciju 275 000 000 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Atbilstoši iepriekš minētajam Veselības ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "10. Aizsardzības ministrija", "14. Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija ", "16. Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19. Tieslietu ministrija", "29. Veselības ministrija", "62. Mērķdotācijas pašvaldībām"" (23-TA-2829), kurā tiek paredzēts novirzīt papildus finansējumu arī valsts apmaksātas vakcinācijas 12 - 17 gadus (ieskaitot) veciem zēniem pret cilvēka papilomas vīrusu (turpmāk – CPV) un vakcinācijas pret garo klepu grūtniecēm un pusaudžiem nodrošināšanai.
Valsts apmaksātu vakcinācijas 12 - 17 gadus (ieskaitot) veciem zēniem pret CPV un vakcināciju pret garo klepu grūtniecēm un pusaudžiem nodrošināšanai tiek plānots finansējums 973 128 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu, tai skaitā vakcinācijai pret CPV 897 787 euro un vakcinācijai pret garo klepu 75 341 euro.
Ņemot vērā, ka tiek plānots novirzīt papildus finansējumu 12 līdz 17 gadus (ieskaitot) veco zēnu CPV vakcinācijas un grūtnieču un pusaudžu vakcinācijas pret garo klepu nodrošināšanai arī turpmāk, Vakcinācijas noteikumi tiek papildināti ar 73.punktu, kas nosaka, ka vakcinācija iepriekš minētām iedzīvotāju grupām tiks no 2024.gada turpināta un nodrošināta no valsts budžeta līdzekļiem patstāvīgi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Katru gadu Slimību profilakses un kontroles centrs analizē par valsts budžeta līdzekļiem iegādāto vakcīnu izlietojumu un sasniegto vakcinācijas aptveri.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • vakcinējamās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību – tiek aizstāvētas sabiedrības intereses kopumā, jo vakcinējamais personu loks tiek pasargāts pret inficēšanos un saslimšanu ar CPV un garo klepu.
Juridiskās personas
  • vakcinācijas iestādes, ģimenes ārsti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē arī:
1. ģimenes ārstus, vakcinācijas iestādes un ārstniecības iestādes, kuras veiks attiecīgās vakcinācijas;
2. SPKC darbiniekus, kuri apkopo vakcinācijas iestāžu vakcīnu pasūtījumus, atskaites par vakcināciju un vakcīnu izlietojumu;
3. Nacionālā veselības dienesta darbiniekus, kuri nodarbojas ar vakcīnu iepirkumu veikšanu.
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanu turpinās nodrošināt tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
973 128
0
973 128
973 128
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
973 128
0
973 128
973 128
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-973 128
0
-973 128
-973 128
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-973 128
0
-973 128
-973 128
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-973 128
-973 128
-973 128
5.1. valsts pamatbudžets
0
-973 128
-973 128
-973 128
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma  2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu, un tiek paredzēts, ka finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala Veselības ministrijai atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Kā arī likumprojekta ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pants nosaka, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” noteikto apropriāciju 275 000 000 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Atbilstoši iepriekš minētajam Veselības ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "10. Aizsardzības ministrija", "14. Iekšlietu ministrija", "15. Izglītības un zinātnes ministrija ", "16. Zemkopības ministrija", "18. Labklājības ministrija", "19. Tieslietu ministrija", "29. Veselības ministrija", "62. Mērķdotācijas pašvaldībām"" (23-TA-2829), kurā tiek paredzēts novirzīt papildus finansējumu noteikumu projektā minēto pasākumu īstenošanai 973 128 euro apmērā.

2021.gadā finansējums šim mērķim tika piešķirts tikai 1 gadam, līdz ar to dzimumneitrāla CPV vakcinācija un grūtnieču un pusaudžu vakcinācija pret garo klepu Vakcinācijas noteikumos tika iekļauta kā terminēts pasākums – 2022. gadam.
Saskaņā ar Saeimas lēmumu "Par Saeimas 2021.gada budžeta samazināšanu un finansējuma novirzīšanu Veselības ministrijai" Saeimas Prezidijs nolēma:
Pamatojoties uz Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas 2021. gada vēstuli Nr. 622.9/9-15-13/21 Saeimas Prezidijam un Veselības ministrijas 2021. gada 7. decembra vēstuli Nr. 01-11.1/6392 "Par finansējuma piešķiršanu CPV un garā klepus vakcīnām" Saeimai un, ņemot vērā Saeimas budžeta līdzekļu ietaupījumu, tika samazināts Saeimas 2021. gada budžets, veicot izmaiņas programmā 01.00.00 "Saeimas darbības nodrošināšana", un novirzīja finansējumu Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammai 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 1 042 869 euro apmērā.

Savukārt 2023. gadam Veselības ministrijai bija nepieciešams meklēt risinājumus, lai dzimumneitrāla CPV vakcinācija būtu iespējama arī turpmāk, Veselības ministrija vērtēja tai pieejamo finanšu līdzekļu apjomu un iespējamos risinājumus. Veselības ministrijas priekšlikums bija 2023.gadā nepieciešamo finansējumu dzimumneitrālai CPV vakcinācijas (12-14 gadus veciem zēniem) nodrošināšanai pārdalīt daļu no finansējuma, kas 2022.gadā papildus piešķirts prioritārā pasākuma "Nodrošināt jaunas personu grupas – vakcināciju pret sezonālo gripu" īstenošanai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 31.janvāra sēdes protokollēmuma Nr.5 32.§ 3.punktam 2023.gadā ir atbalstīta apropriācijas pārdale Veselības ministrijas budžeta programmas 33.00.00 "Veselības aprūpes nodrošināšana" apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 1 138 655 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma "Nodrošināt jaunas personu grupas – vakcināciju pret sezonālo gripu" īstenošanai un palielinot izdevumus, lai nodrošinātu vakcināciju pret CPV 12 līdz 14 gadus (ieskaitot) veciem zēniem un pret garo klepu, tai skaitā 980 560 euro zēnu CPV vakcinācijai, paredzot iegādāties 17 000 CPV vakcīnas zēniem (2023.gada 31.janvāra Ministru kabineta noteikumi Nr.48 (22-TA-3566)).

Lai no 2024.gada patstāvīgi nodrošinātu valsts apmaksātu vakcināciju 12 - 17 gadus (ieskaitot) veciem zēniem pret CPV un vakcināciju pret garo klepu grūtniecēm un pusaudžiem, jo nav pieļaujama situācija, ka vakcinācija, kas tiek iekļauta kopējā vakcinācijas kalendārā, tiek veikta tikai divus gadus, proti, pasargāti no inficēšanās ir tikai divus gadus vakcinētie cilvēki, papildu nepieciešamais finansējums 2024.gadā un turpmāk ik gadu ir 973 128 euro apmērā, tai skaitā:
1. vakcināciju pret CPV - 897 787 euro;
2. vakcināciju pret garo klepu - 75 341 euro.

Kā rezultātā 2024.gadam un turpmāk ik gadu tiks iegādātas:
1. vakcīnas pret CPV - 13 874;
2. vakcīnas pret garo klepu - 24 783.
(Detalizēti aprēķini anotācijas pielikumos Nr.1.1., 1.2.)

Veselības ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana” apakšprogrammā 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde” - 2024.gadā un turpmāk ik gadu – 973 128 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netiek nodrošināta, jo noteikumu projektā netiek īstenotas jaunas politikas iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts un tā anotācija ir publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2.panta pirmo daļu un 3.panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Bērni tiek pasargāti no inficēšanās ar CPV un garo klepu.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Anotācijas pielikums