Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka no 2025.gada 13.februārā plkst. 22:00 līdz 14.februārā plkst. 01:00 ir ieplānoti Valsts informācijas sistēmu savienotāja Vienotās pieteikšanās moduļa tehniskie uzturēšanas darbi. To laikā var būt traucēta vai nepieejama e-Identitātes apliecināšana ar visiem autentifikācijas rīkiem.
24-TA-2768: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums likumā "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" izbūvei"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 5. pantam nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšana sabiedrības vajadzībām pieļaujama izņēmuma gadījumos vienīgi pret taisnīgu atlīdzību un tikai uz atsevišķa likuma pamata, ievērojot likumā paredzētos nosacījumus.
Atbilstoši Likuma 13. pantam valsts pārvaldes iestāde sagatavo likumprojektu par attiecīgā nekustamā īpašuma atsavināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederošā nekustamā īpašuma daļu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu".  
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm.
Rail Baltica projekta vajadzībām no privātpersonas nepieciešams atsavināt nekustamā īpašuma "Turķi" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4050 009 0022, (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu - zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0394 0,44 ha platībā (izveidota, sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0023 28,8 ha platībā), kas nepieciešama dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei (ekodukta jeb dzīvnieku pārejas izbūvei). 
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Nekustamais īpašums ierakstīts Zemgales rajona tiesas Ceraukstes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 94 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Saskaņā ar Ceraukstes pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 94 datiem Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0022 1 ha platībā, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0023 28,8 ha platībā, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0024 7 ha platībā, dzīvojamās mājas ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0022 001 un šķūņa ar kadastra apzīmējums 4050 009 0022 002.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas hipotēkas vai ķīlas tiesības, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā - ceļš - 0,2 km; ceļš - 0,24 km. Atbilstoši tiesu praksei saistībā ar zemes reformu zemesgrāmatā ierakstīta atzīme par ceļa servitūtu nenodibina lietu tiesību – servitūtu Civillikuma izpratnē, līdz ar to arī nenodibina liettiesisku tiesību aprobežojumu par labu noteiktām personām vai īpašumiem. Atzīmes par ceļa servitūta teritoriju neattiecas uz Nekustamā īpašuma daļu.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā ir reģistrēta Likuma 10. panta pirmajā daļā noteiktā aizlieguma atzīme.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā zemes kadastrālās uzmērīšanas rezultātā 2024. gada 10. oktobrī, sadalot Nekustamā īpašuma sastāvā esošo zemes vienību (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 009 0023) 28,8 ha platībā, reģistrētas zemes vienības:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0393 28,4 ha platībā.
Apgrūtinājumi:
1) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,6 ha un 0,04 ha;
2) ceļa servitūta teritorija 0,03 ha;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0394 0,44 ha platībā.
Apgrūtinājumi: ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs 0,07 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešama Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu  4050 009 0394 0,44 ha platībā.
Saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 24. aprīļa atzinumu Nr. BNP/2023/4.7/757/N atlikusī (neatsavināmā) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0023 daļa aptuveni 28,3822 ha platībā (šobrīd zemes vienība ar kadastra apzīmējums  4050 009 0393 28,4 ha platībā), kas atrodas funkcionālā zonā – Lauksaimniecības teritorija (L), ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Papildus tam Bauskas novada pašvaldība informēja, ka Nekustamā īpašuma daļa ir bez apbūves. Bauskas apvienības pārvaldes zemes nomas līgumu reģistrā reģistrēts zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0023  nomas līgums (26,8 ha platībā), kas zemesgrāmatā lietu tiesības veidā nav ierakstīts.
Atbilstoši Civillikuma 2174. pantam, atsavinot nomas priekšmetu, ieguvējam jāievēro nomas līgums tikai tad, ja tas ierakstīts zemes grāmatās (Civillikuma 2126. pants). Ja ieguvējs uzteic līgumu, kas nav ierakstīts zemes grāmatās, tad iznomātājam vai izīrētājam jāatlīdzina nomniekam vai īrniekam visi zaudējumi, kādi viņam nodarīti ar līguma priekšlaicīgu izbeigšanu; ieguvējam tādā gadījumā jādod nomniekam vai īrniekam piemērots laiks īres vai nomas priekšmeta atdošanai.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai (šobrīd zemes vienība ar kadastra apzīmējums  4050 009 0393 28,4 ha platībā) tiks saglabāta piekļuve no esošā pašvaldības ceļa.
Saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk – SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS") 2023. gada 27. aprīlī nosūtīja Īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2023-1202 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Turķi" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4050 009 0022, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai".
Atsavināšanas procesā Īpašnieks ir pieteicis vairākus prasījumus (2023. gada 20. jūlija, 2023. gada 24. augusta, 2024. gada 13. februāra vēstules):
1) izmantot citu taisnīgu atlīdzības kompensācijas veidu, tai skaitā kā kompensāciju iegūt blakus īpašumā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0342, kas pieder valstij, daļu;
2) pārskatīt projektētās dzīvnieku pārejas izbūves nepieciešamību.
Bauskas novada pašvaldība 2023. gada 14. septembrī vēstulē Nr. BNP/2023/4.7/1670/N informēja, ka pašvaldības īpašumā vai valdījumā nav tādu nekustamo īpašumu, kuri pēc izmantošanas veida un platības būtu izskatāmi kā līdzvērtīgi atsavināmas zemes vienības daļai un nododami bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā.
Satiksmes ministrija 2023. gada 11. septembrī vēstulē Nr. 03.1-04/2569 informēja par ministrijas rīcībā esošajiem nekustamajiem īpašumiem, kas nav nepieciešami ministrijas funkciju realizēšanai un varētu tikt potenciāli izmantojami kā atlīdzības kompensācijas veids.
Zemkopības ministrija 2023. gada 4. decembrī vēstulē Nr. 3.4-11e/2165/2023 informēja, ka kā atlīdzības kompensācija par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu varētu tikt izmantota valsts nekustamā īpašuma "Ceraukstes meži" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4050 007 0156) sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 4050 004 0111 0,04 ha platībā un 4050 004 0117 0,2571 ha platībā, ja minētās zemes vienības tiek atzītas par līdzvērtīgām. Īpašnieks mutvārdos informēja, ka zemes vienību daļas nav atbilstošas Īpašnieces vajadzībām.
SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 22. februāra sēdē, piedaloties Īpašniekam, tika izvērtēts taisnīgas atlīdzības apmērs un nolemts Īpašnieka lūgumu - pārskatīt projektētās dzīvnieku pārejas nepieciešamību - pārsūtīt par projektēšanu atbildīgajai akciju sabiedrībai "RB Rail" atbildes sniegšanai pēc būtības, kā arī nepieciešamības gadījumā tikšanās ar Īpašnieku organizēšanai, lai paskaidrotu izvēlētā projekta risinājuma pamatojumu.
Akciju sabiedrība "RB Rail" 2024. gada 28. martā papildu 2024. gada 22. marta sanāksmē ar Īpašnieku pārrunātajam, sniedza rakstisku skaidrojumu un atbildes uz Īpašnieka uzdotajiem jautājumiem un secināja, ka dzīvnieku pārejas ierīkošana atbilstoši būvprojektā izstrādātajiem risinājumiem ir nepieciešama, pamatota un nav pārskatāma. 
Zemkopības ministrija 2024. gada 15. aprīlī vēstulē Nr. 3.4-11e/757/2024 informēja, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0342, saglabājama valsts īpašumā valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkcijas nodrošināšanai un nepieciešama akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" saimnieciskajai darbībai.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija, izskatot Komisijas 2024. gada 22. februāra lēmumu par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai, ar 2024. gada 23. maija lēmumu Nr. 03.1-14/1926 (turpmāk – Satiksmes ministrijas lēmums) apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas 0,4178 ha platībā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 3 287,18 EUR kas sastāv no Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0023 daļas 0,4178 ha platībā, tirgus vērtības 1 295,18 EUR jeb 0,31 EUR par vienu kvadrātmetru un uz tās esošās mežaudzes tirgus vērtības 1 992,00 EUR, nosakot, ka atlīdzības apmērs ir precizējams, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību, ja īpašuma sastāvā esošās zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainās zemes vienības atsavināmās daļas platība.
Ar Satiksmes ministrijas lēmumu noraidīts Īpašnieka prasījums par Nekustamā īpašuma maiņu pret līdzvērtīgu valsts vai pašvaldības meža zemes īpašumu, jo Bauskas novada pašvaldībai, Satiksmes ministrijai un Zemkopības ministrijai īpašumā vai valdījumā nav tādu nekustamo īpašumu, kas būtu atzīstami par līdzvērtīgiem Nekustamajam īpašumam un izmantojami kā atlīdzības kompensācijas veids.
Ministru kabinets 2024. gada 26. jūnijā ir pieņēmis rīkojumu Nr. 510 "Par nekustamā īpašuma “Turķi” Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai” (turpmāk – Rīkojums).  
Nekustamajam īpašumam saskaņā ar Likuma 10. panta pirmo daļu zemesgrāmatā ir ierakstīta atzīme – noteikts aizliegums bez Satiksmes ministrijas rakstiskas piekrišanas atsavināt vai apgrūtināt ar lietu un saistību tiesībām nekustamā īpašuma "Turķi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 009 0022) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 009 0023) daļu 0,4178 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā.  
Īpašnieks 2024. gada 28. jūnijā tika informēts par Rīkojuma pieņemšanu un par iespēju noslēgt pirkuma līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu un uzaicināts 30 dienu laikā no dienas, kad paziņojums saņemts, paziņot par iespēju noslēgt līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu (vēstule Nr. 2.3.N/2024-3298).  
Īpašnieks 2024. gada 29. jūlijā, atbildot uz vēstuli Nr. 2.3.N/2024-3298, informēja, ka nav iespējams atsavināt Nekustamā īpašuma Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo daļu saistībā ar mežistrādes darbu veikšanu īpašumā, 2024. gada 15. augustā precizējot, ka mežistrādes darbi plānoti līdz 2024. gada 31. decembrim.
Ņemot vērā, ka zemes kadastrālās uzmērīšanas darbu veikšanai, īstenojot zemes ierīcības projektu, Īpašnieks nepiekrita, darbi tika uzsākti Likuma 12.2 panta kārtībā.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024. gada 21. oktobrī sniegto informāciju no Meža valsts reģistra uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0394 esošās mežaudzes platība ir 0,43 ha (vēstule Nr. VMD11-2/1523).
Vērtētājs 2024. gada 23. oktobra elektroniskā pasta sūtījumā informēja, ka atsavināmajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0394, pēc zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas, ir piemērojama iepriekš aprēķinātā zemes viena kvadrātmetra vērtība 0,31 EUR/m2. Mežaudzes vērtība pēc kadastrālās uzmērīšanas nemainās. Atlikušās (neatsavināmas) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0393 28,4 ha platībā vērtības samazinājums nav konstatēts. Ņemot vērā minēto un Satiksmes ministrijas lēmumā noteikto, atlīdzības apmērs ir noteikts 3 356,00 EUR (trīs tūkstoši trīs simti piecdesmit seši euro), ko veido atsavināmās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0394 0,44 ha platībā tirgus vērtība 1 364,00 EUR un uz tās augošās mežaudzes tirgus vērtība 1 992,00 EUR.
Atlīdzības apmērs tiks precizēts atbilstoši faktiskajai situācijai, izslēdzot vai precizējot aprēķināto atlīdzības apmēru par mežaudzi, ja tā tiks izcirsta (atkarībā no tā, vai ir veikta kailcirte vai izlases cirte) pēc tam, kad stājies spēkā likums par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Pēc zemes vienības sadales pabeigšanas 2024. gada 25. oktobrī Īpašniekam tika nosūtīts pirkuma līguma projekts (vēstule Nr. 2.3.N/2024-5489).
Ņemot vērā, ka piekrišana noslēgt līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu no Īpašnieka nav saņemta un pirkuma līgums nav noslēgts, ir izpildīti Likuma 13. pantā noteiktie priekšnoteikumi likumprojekta par nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām virzīšanai izskatīšanai Saeimā.
Pēc likuma spēkā stāšanās īpašuma tiesības uz zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0394 0,44 ha platībā, kas izveidota, sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0023 28,8 ha platībā, tiks ierakstīta zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.  
Lai neradītu negatīvu ietekmi ar Rail Baltica projekta īstenošanu saistītu saistību izpildi, tostarp pret finansējuma devēju, konkrētajos apstākļos, ievērojot Likuma 13. pantu, vienīgais situācijas risinājums ir Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšana Rail Baltica projekta vajadzībām.  
Labums, ko sabiedrība iegūs, nosakot Īpašniekam pamattiesību ierobežojumu, ir lielāks par indivīdu interesēm nodarīto kaitējumu, jo šajā gadījumā Nekustamā īpašuma daļa ir  nepieciešama īpašu sabiedrības interešu un publisku mērķu sasniegšanai – dzelzceļa transporta infrastruktūras un ar to saistītās infrastruktūras būvniecībai, kas nodrošinās Latvijas integrāciju Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmā, veicinot Latvijas tautsaimniecības attīstību, kā arī nodrošinot iedzīvotāju mobilitāti un labiekārtotas vides pieejamību. 
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī Rail Baltica projekta īstenošanas nozīmīgumu, nepieciešams iegūt valsts īpašumā Nekustamā īpašuma daļu, pieņemot atsevišķu likumu par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu Rail Baltica projekta vajadzībām. 
Nekustamā īpašuma daļa pēc likuma spēkā stāšanās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks ierakstīta zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā. 
Saskaņā ar Likuma 15. pantu īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu, pāriet valstij un šīs tiesības varēs nostiprināt zemesgrāmatā pēc tam, kad būs stājies spēkā likums par nekustamā īpašuma atsavināšanu un Satiksmes ministrija samaksājusi atlīdzību – ieskaitījusi to īpašnieka norādītajā bankas kontā vai deponējusi zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā, vai noguldījusi atlīdzību bankas kontā Likuma 33. pantā noteiktajā kārtībā. 
Atbilstoši Likuma 16. panta pirmajai daļai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tostarp, dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas. 
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru. 
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Īpašniekam ir tiesības iesniegt konstitucionālo sūdzību par likumprojektu, ar kuru atsavina Nekustamo īpašumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts "Grozījums likumā "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" izbūvei"" paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Turķi" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4050 009 0022, daļu – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0394 0,44 ha platībā (izveidota, sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4050 009 0023 28,8 ha platībā). 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība Rail Baltica projektam konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ar Ministru kabineta 2024. gada 8. jūnija sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 25, 34. §) "Likumprojekts "Grozījums likumā "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" izbūvei""" atbalstīts iesniegtais likumprojekts (24-TA-508), kas paredz papildināt likuma 1. pantu ar 5., 6., 7. un 8. punktu.
Saeimas Juridiskā komisija 2024. gada 29. oktobrī nolēma atbalstīt minēto likumprojektu (Nr.657/Lp14) un virzīt to izskatīšanai Saeimā pirmajā lasījumā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Likumprojektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederoša Nekustamā īpašuma daļa atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai. 
Likumprojekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. 
Likumprojektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai.
Likumprojekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Likumprojekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Likumprojekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Likumprojekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Likumprojekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
 Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Likumprojekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Likumprojekta par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Likumprojekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi