22-TA-2071: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 17. novembra rīkojumā Nr. 834 "Par Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja 2022. gada budžeta apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piektā daļa un 41. panta 1.2 daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar Ministru kabineta rīkojuma projektu tiks grozīts ar Ministru kabineta 2021. gada 17.novembra rīkojumu Nr.834 „Par Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja 2022. gada budžeta apstiprināšanu” apstiprinātais Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja (turpmāk - Izmeklēšanas birojs) 2022. gada budžets, paredzot, ka 99 948 euro no 2021.gada līdzekļu atlikumu var izmantot Izmeklēšanas biroja 2022. gada izdevumu finansēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Uz 2022. gada 1. janvāri Izmeklēšanas biroja pašu ieņēmumu atlikums bija 99 948 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izmeklēšanas birojs pašu ieņēmumu atlikuma daļu uz 2022.gada 1.janvāri 99 948 euro apmērā izmantos 2022.gada izdevumu finansēšanai, jo 2021. gadā Izmeklēšanas biroja budžetā izmeklēšanai paredzētie līdzekļi netika pilnībā izmantoti.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā to, ka no 2010. gada 1. janvāra Izmeklēšanas birojs ir budžeta nefinansēta valsts pārvaldes iestāde, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piekto daļu, Izmeklēšanas birojs līdzekļu atlikumu uz 2022.gada 1.janvāri var izmantot Izmeklēšanas biroja 2022. gada izdevumu finansēšanai.
Apstiprinātajā Izmeklēšanas biroja 2022. gada budžetā atlīdzībai paredzētie līdzekļi sastāda 330 178 euro. Palielinājums 87 948 euro apmērā ir nepieciešams, lai, pirmkārt, varētu nodrošināt biroja darbinieku atalgojumu esošajā līmenī, jo no ikgadējā budžeta 461 906 euro apmērā nav iespējams atlīdzībai atvēlēt nepieciešamo finansējuma daudzumu, un, otrkārt, varētu nodrošināt biroja izmeklētāju atalgojumu gada otrajā pusē pēc grozījumu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā spēkā stāšanās, pietuvinot izmeklētāju atalgojumu nozarē strādājošajiem. Šādu atalgojuma palielinājumu 2023. un 2024.gadā plānots finansēt no Izmeklēšanas biroja pamatbudžeta, kā arī no atlikuma, kas ir izveidojies no iepriekšējiem gadiem un tiks iestrādāts nākamo gadu budžeta apstiprināšanas projektos.
Tāpat kā daudzus iepriekšējos gadus ar rīkojuma grozījumiem vairs netiek noteikts izdevumu sadalījums jomās (aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā, dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas jomā, jūras negadījumu izmeklēšanas jomā), jo to ir gandrīz neiespējami sadalīt.
Apstiprinātajā Izmeklēšanas biroja 2022. gada budžetā atlīdzībai paredzētie līdzekļi sastāda 330 178 euro. Palielinājums 87 948 euro apmērā ir nepieciešams, lai, pirmkārt, varētu nodrošināt biroja darbinieku atalgojumu esošajā līmenī, jo no ikgadējā budžeta 461 906 euro apmērā nav iespējams atlīdzībai atvēlēt nepieciešamo finansējuma daudzumu, un, otrkārt, varētu nodrošināt biroja izmeklētāju atalgojumu gada otrajā pusē pēc grozījumu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā spēkā stāšanās, pietuvinot izmeklētāju atalgojumu nozarē strādājošajiem. Šādu atalgojuma palielinājumu 2023. un 2024.gadā plānots finansēt no Izmeklēšanas biroja pamatbudžeta, kā arī no atlikuma, kas ir izveidojies no iepriekšējiem gadiem un tiks iestrādāts nākamo gadu budžeta apstiprināšanas projektos.
Tāpat kā daudzus iepriekšējos gadus ar rīkojuma grozījumiem vairs netiek noteikts izdevumu sadalījums jomās (aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā, dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas jomā, jūras negadījumu izmeklēšanas jomā), jo to ir gandrīz neiespējami sadalīt.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
Rīkojuma projekts skar tikai Izmeklēšanas biroju, jo tā ieņēmumu atlikumu uz 2022.gada 1.janvāri izmantos 2022.gada izdevumu finansēšanai.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi