25-TA-342: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 818 "Noteikumi par stipendijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 818 "Noteikumi par stipendijām" (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāti pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas, lai redakcionāli precizētu atsevišķas tiesību normas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt tiesību normas attiecībā uz stipendiju piešķiršanas kārtību un nosacījumiem profesionālās izglītības programmu izglītojamiem, kuri uzņemti atbilstoši valsts vai pašvaldību finansēto vietu skaitam un kuri izglītības iestādē klātienē apgūst profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu, kā arī precizēt jēdziena “daudzbērnu ģimene” tvērumu atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktajam termina “daudzbērnu ģimene” skaidrojumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Vairākas noteikumu projekta normas stāsies spēkā vispārīgā kārtībā, atsevišķām normām paredzot spēkā stāšanās laiku 2025. gada 1. jūlijs, ar kuru sākās nākamais stipendiju piešķiršanas periods, tādējādi skaidri nosakot, ka vairākas normas piemērojamas, sākot ar nākamo stipendiju piešķiršanas periodu - 2025. gada 1. jūlijs -31. decembris.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 17. decembrī tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 818 “Noteikumi par stipendijām” (turpmāk – Noteikumi Nr. 818). Atbilstoši noteikumos Nr. 818 noteiktajam no 2025. gada 1. janvāra izglītojamiem, kuri uzņemti atbilstoši valsts vai pašvaldību finansēto vietu skaitam un kuri izglītības iestādē klātienē apgūst profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu, stipendiju piešķir un izmaksā atbilstoši Noteikumos Nr. 818 noteiktajam.
Tādējādi 2025. gada janvārī stipendijas pirmo reizi tika piešķirtas atbilstoši jaunajai kārtībai.
Attiecībā uz stipendijām augstākās izglītības programmu izglītojamiem, kuri uzņemti konkursa kārtībā atbilstoši valsts finansēto vietu skaitam, Noteikumu Nr. 818 paredz, ka, ja diviem vai vairākiem izglītojamiem, kuri pretendē uz šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minēto stipendiju, ir līdzvērtīgi sekmju un zinātniskās darbības rādītāji, augstākās izglītības iestādes stipendiju piešķiršanas komisija stipendiju vispirms piešķir: izglītojamam no daudzbērnu ģimenes (arī gadījumā, ja attiecīgās ģimenes bērni jau pilngadīgi, bet vismaz trīs no tiem nav vecāki par 24 gadiem un mācās vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē vai studē augstskolā vai koledžā pilna laika klātienē).
Tādējādi 2025. gada janvārī stipendijas pirmo reizi tika piešķirtas atbilstoši jaunajai kārtībai.
Attiecībā uz stipendijām augstākās izglītības programmu izglītojamiem, kuri uzņemti konkursa kārtībā atbilstoši valsts finansēto vietu skaitam, Noteikumu Nr. 818 paredz, ka, ja diviem vai vairākiem izglītojamiem, kuri pretendē uz šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minēto stipendiju, ir līdzvērtīgi sekmju un zinātniskās darbības rādītāji, augstākās izglītības iestādes stipendiju piešķiršanas komisija stipendiju vispirms piešķir: izglītojamam no daudzbērnu ģimenes (arī gadījumā, ja attiecīgās ģimenes bērni jau pilngadīgi, bet vismaz trīs no tiem nav vecāki par 24 gadiem un mācās vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē vai studē augstskolā vai koledžā pilna laika klātienē).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pirmreizēji piemērojot Noteikumos Nr. 818 noteikto, secināts, ka nepieciešams redakcionāli precizēt atsevišķas tiesību normas attiecībā uz stipendijas piešķiršanas kārtību un nosacījumiem izglītojamiem profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmās, lai novērstu to dažādu interpretāciju. Tāpat arī atbilstoši profesionālās izglītības iestāžu paustajam viedoklim nepieciešams noteikt nedaudz citādu pieeju stipendijas apmēra noteikšanai un tās pārskatīšanai, lai nodrošinātu tūlītēju rīcību situācijā, kad izglītojamais neattaisnoti kavējis mācības vai pārkāpis iekšējās kārtības noteikumus, vienlaicīgi saglabājot motivāciju uzlabot sniegumu un rīkoties atbilstoši.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, sagatavots noteikumu projekts, paredzot šādus grozījumus Noteikumu Nr.818 III nodaļā:
1) Noteikumu Nr. 818 29.-33. punkti redakcionāli precizēti, nosakot, ka stipendijas piešķiršanas periodā sasniegtie mācību rezultāti ir būtiskākais kritērijs stipendijas apmēra noteikšanai, tādējādi precizēts 30. un 32. punkts. Līdztekus mācību rezultātiem un aktivitātei izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē stipendijas piešķiršanas periodā izglītības iestāde pārskata izglītojamam piešķirto stipendijas apmēru līdz nākamās ikmēneša stipendijas izmaksas dienai, ja iepriekšējā kalendārajā mēnesī izglītojamais ir neattaisnoti kavējis vai viņam par iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumiem ir izteikts izglītības iestādes vadītāja rakstveida brīdinājums vai rājiens. Saskaņā ar Izglītības likuma 54. pantā noteikto izglītojamā pienākums ir ievērot izglītības iestādes nolikumu un iekšējos normatīvos aktus. Mācību rezultātu paaugstināšana iet kopsolī ar izglītojamo centību, sevis disciplinēšanu, motivāciju nepārkāpt izglītības iestādes prasības, t.sk. nepieļaut neattaisnotus mācību kavējumus. Tādējādi, lai pretendētu uz valsts finansētu stipendiju, mācību sasniedzamo rezultātu uzlabošana un noturība jāskata kopsakarā ar izglītības iestādes iekšējiem noteikumiem un izglītojamā mācību apmeklējumu.
2) Atbilstoši valsts izglītības standartos (Ministru kabineta 2019. gada 2. septembra noteikumi Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” un Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.322)) noteiktajām prasībām redakcionāli precizēti 30. un 32. punkti, tos veidojot lakoniskus.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 332 20. punktā, kā arī 2.pielikumā noteiktajam ņem vērā nosacījumus, ka mācību rezultāta vērtējums ir pietiekams, ja izglītojamais atbilstoši sasniegtajiem mācību rezultātiem jebkurā vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta kursā (pamatkursā, padziļinātā kursā, specializētā kursā) ir ieguvis vērtējumu, kas nav zemāks par 4 (četrām) ballēm, un jebkurā profesionālo kompetenču modulī vai profesionālajā mācību priekšmetā, mūžizglītības kompetenču modulī ieguvis vērtējumu, kas nav zemāks par 5 (piecām) ballēm.
Stipendiju piešķiršanas perioda beigās pēc sasniegtajiem mācību rezultātiem no attiecīgā gada 1.jūlija līdz 31. decembrim, proti, uz 1. janvāri, un no attiecīgā gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam, proti, uz 30. jūniju, izglītības iestāde katrā stipendiju piešķiršanas periodā jebkurā vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu kursā un jebkurā profesionālo kompetenču modulī vai profesionālajā mācību priekšmetā, mūžizglītības kompetenču modulī izliek starpvērtējumu, kas ir stipendiju piešķiršanas perioda, piemēram, pusgada vidējais vērtējums, ņemot vērā stipendiju piešķiršanas perioda mācību rezultātus, proti, iegūtos summatīvos vērtējumus, kas ir mācīšanās posma, piemēram, temata, moduļa, izglītības programmas vai tās daļas, apguves noslēgumā organizēta vērtēšana, lai novērtētu un dokumentētu izglītojamā mācīšanās rezultātu. Izglītības iestāde nosaka, kā veidojas starpvērtējums par stipendiju piešķiršanas periodu. Vienlaikus, to nosakot, izglītības iestādei jānodrošina vienlīdzības princips, lai viena kursa grupas ietvaros izglītojamiem nebūtu dažāds vērtējumu skaits, kas veido stipendiju piešķiršanas perioda starpvērtējumu. Tādējādi atbilstoši sasniegtajiem mācību rezultātiem vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta kursa (pamatkursa, padziļinātā kursa, specializētā kursa) stipendiju piešķiršanas perioda starpvērtējums ir pietiekams, ja nav zemāks par 4 (četrām) ballēm, savukārt jebkurā profesionālā kompetenču moduļa, profesionālā mācību priekšmeta vai mūžizglītības kompetenču moduļa stipendiju piešķiršanas perioda starpvērtējums ir pietiekams, ja nav zemāks par 5 (piecām) ballēm.
Lai arī noteikumi Nr.332 konkrēti neparedz, ka profesionālā kompetenču moduļa, profesionālā mācību priekšmeta vai mūžizglītības kompetenču moduļa vērtējumā, t.sk. starpvērtējumā jābūt vismaz 5 (piecām) ballēm, tomēr galīgais vērtējums, kas ir zemāks par piecām ballēm, nav pietiekams profesionālās kvalifikācijas ieguvei. Līdz ar to izglītojamā sekmes, kas profesionālo kompetenču modulī vai profesionālajā mācību priekšmetā, mūžizglītības kompetenču modulī ir zemākas par piecām ballēm, nevar tikt uzskatītas par labām vai izcilām, kas pēc būtības ir priekšnoteikums paaugstinātas stipendijas iegūšanai.
3) Noteikumu Nr. 818 33. punkts redakcionāli precizēts, konkrēti nosakot, ka paaugstinātas stipendijas apmēram un kritērijiem papildus ņem vērā izglītojamā aktivitāti izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē iepriekšējā stipendiju piešķiršanas periodā. Lai arī tas izriet no citiem Noteikumu Nr. 818 punktiem, skatot tos kopsakarā, tomēr, lai novērstu iespēju dažādi piemērot minēto nosacījumu, 33. punktā nepieciešams iekļaut norādi uz iepriekšējo stipendiju piešķiršanas periodu.
4) Tehniski precizēts Noteikumu Nr. 818 31. punkts, kas nosaka, kādos gadījumos minimālo stipendiju attiecīgajā mēnesī nepiešķir, un svītrots 34. punkts, attiecīgi precizējot 37. punktā noteikto, lai vienkopus tiktu regulēts jautājums par stipendijas apmēra pārskatīšanu.
5) Noteikumu Nr. 818 37. punkts papildināts ar stipendiju pārskatīšanas kārtības nosacījumiem, ja iepriekšējā kalendārajā mēnesī izglītojamais ir neattaisnoti kavējis vai viņam par iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumiem ir izteikts izglītības iestādes vadītāja rakstveida brīdinājums vai rājiens. Tādējādi tiek paredzēts, ka šādos gadījumos paaugstinātu stipendiju vai minimālo stipendiju nākamajā stipendijas piešķiršanas mēnesī nepiešķir. Šāda kārtība attiecināma gan uz gadījumiem, kad stipendiju piešķiršanas perioda laikā iestājušies 37. punktā minētie nosacījumi, gan uz gadījumiem, kad šādi nosacījumi iestājušies iepriekšējā stipendiju piešķiršanas perioda pēdējā mēnesī. Proti, ja izglītojamā stipendijas apmērs, kas noteikts atbilstoši iepriekšējā stipendiju piešķiršanas perioda mācību rezultātiem, ņemot vērā 30. un 32. punktā noteikto,kādā no iepriekšējiem kalendārajiem mēnešiem tiek pārskatīts, izglītojamais nākamajā mēnesī nesaņem uz 1. janvārī vai uz 30. jūniju noteikto stipendijas apmēru. Savukārt, ja iepriekšējā kalendārā mēnesī nav neattaisnoto kavējumu vai izglītības iestādes vadītāja izteikto rājienu un brīdinājumu, izglītojamajam stipendiju piešķiršanas perioda nākamajā mēnesī piešķir noteikto ikmēneša stipendijas apmēru atbilstoši sasniegtajiem mācību rezultātiem un piešķirtajam stipendijas apmēram uz 1. janvāri vai uz 30. jūniju. Piemēram, ja izglītojamam uz 1.janvāri stipendiju piešķiršanas periodā līdz 30. jūnijam ir noteikta paaugstinātā stipendija, un janvāra mēnesī atbilstoši 37. punktā noteiktajam stipendija ir jāpārskata, jo iepriekšējā decembra mēnesī ir bijuši neattaisnoti kavējumi vai izglītības iestādes vadītāja izteikts rājiens vai brīdinājums un to skaits ir atbilstošs 37.12. apakšpunktā noteiktajam skaitam, janvāra mēnesī izglītojamam piešķir minimālo stipendiju. Savukārt, februāra mēnesī piešķir uz 1. janvāri noteikto paaugstināto stipendiju, ja iepriekšējā kalendārajā mēnesī izglītojamais nav neattaisnoti kavējis vai viņam par iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumiem nav izteikts izglītības iestādes vadītāja rakstveida brīdinājums vai rājiens.
Vienlaikus tiek izslēgta viena un tā paša nosacījuma piemērošana otrreiz, uz ko norādījis arī Latvijas Republikas tiesībsargs.
Tādējādi, lai motivētu izglītojamos sekmīgi mācīties un apmeklēt izglītības iestādi, stipendiju piešķiršanas periodam minimālo vai paaugstināto stipendiju nosaka, ņemot vēra izglītojamā mācību rezultātus un paaugstinātās stipendijas pretendentiem arī aktivitāti izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē, taču nepiešķir paaugstināto stipendiju vai minimālo stipendiju, ja iepriekšējā kalendārā mēneša neattaisnoto kavējumu vai izglītības iestādes vadītāja izteikto rājienu un brīdinājumus skaits pārsniedz šo noteikumu 37.1 punktā noteikto skaitu. Šādu pieeju ir atbalstījusi Profesionālās izglītības biedrība, kas apvieno 31 profesionālās izglītības iestādi Latvijā.
Minētā norma ļaus izslēgt situāciju, ka izglītojamais regulāri neapmeklē mācību nodarbības vai pārkāpj iekšējos kārtības noteikumus izglītības iestādē, bet turpina saņemt stipendiju, t.sk. paaugstināto ikmēneša stipendiju. Šādu nosacījumu iekļaušana stipendiju piešķiršanā, kā arī minētā pieeja kopumā nodrošina mērķtiecīgu, motivētu atbalstu izglītojamiem, lai noturīgi un stabili ievērotu izglītības iekšējos kārtības noteikumus, apmeklētu mācību nodarbības, rūpētos par pietiekamiem mācību rezultātiem visā stipendiju piešķiršanas periodā, tādējādi motivēti pretendētu uz stipendiju, t.sk. paaugstināto stipendiju nākamajā stipendijas piešķiršanas periodā, iegūtu profesionālo kvalifikāciju un pēc izglītības iestādes absolvēšanas iekļautos darba tirgū. Profesionālās izglītības viens no pamatmērķiem ir speciālistu sagatavošana darba tirgum, tādējādi būtiski sagatavot atbildīgus un savā sniegumā noturīgus nākamos speciālistus darba tirgus un tautsaimniecības vajadzībām.
6) Noteikumi Nr. 818 tiek papildināti ar 37.2 punktu, nosakot, ka stipendijas piešķiršanas perioda pēdējā mācību mēnesī izglītības iestāde var pārskatīt un papildus palielināt pēdējā kursa izglītojamam (pretendentam absolvēšanai) piešķirtās paaugstinātās stipendijas apmēru, ņemot vērā izglītojamā aktīvu dalību izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē pēdējā stipendijas piešķiršanas periodā. Pēdējo kursu izglītojamie dažkārt pārstāv Latviju dažādos profesionālos meistarības un profesionālās izglītības prasmju konkursos, nozaru jauno profesionāļu meistarības konkursos, piemēram, SkillsLatvia, EuroSkills, WorldSkills, kā arī aktīvi piedalās izglītības iestādes citos pasākumos, gūst godalgotas vietas. Tādējādi izglītības iestādei piešķirtā un pieejamā stipendiju fonda ietvaros ir būtiski rast iespēju pēdējā kursa izglītojamam arī pēdējā stipendiju piešķiršanas periodā papildus palielināt piešķirtās paaugstinātās stipendijas apmēru atbilstoši sasniegumiem izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē.
Gadījumā, ja pēdējā kursa izglītojamam piešķirtās paaugstinātās stipendijas apmērs un papildus palielinātās piešķirtās paaugstinātās stipendijas apmērs par aktivitāti izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē pēdējā stipendiju piešķiršanas periodā pārsniedz šo noteikumu 32. punktā maksimālo paaugstinātās ikmēneša stipendijas apmēru (150 euro), izglītojamam pārskatītās paaugstinātās stipendijas apmērs izglītības iestādes stipendiju fonda ietvaros var tikt palielināts ne vairāk kā divas reizes un izmaksāts pēdējā mācību mēnesī, kas tiek aprēķināts atbilstoši izglītības iestādes stipendiju piešķiršanas nolikumā noteiktajam konkrētam paaugstinātās stipendijas apmēram, ietverot visa pēdējā stipendiju piešķiršanas perioda mēnešos sasniegtos rezultātus izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē.
Ministrija ar 2024. gada 19. decembra rīkojumu apstiprināja “Vadlīnijas stipendiju piešķiršanai profesionālās izglītības programmu izglītojamiem” (turpmāk – Vadlīnijas), kas izstrādātas ar mērķi skaidrot normatīvajos aktos noteiktās prasības stipendijas (minimālās, paaugstinātās un vienreizējās) piešķiršanai, lai nodrošinātu vienotu izpratni par stipendijas piešķiršanas jautājumiem, t.sk. par paaugstinātās stipendijas apmēru, ņemot vērā izglītojamā aktīvu dalību izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē stipendijas piešķiršanas periodā. Vadlīnijas izmantojamas gan lemjot par stipendijas piešķiršanu, gan izstrādājot izglītības iestādes iekšējos normatīvos aktus: https://www.izm.gov.lv/lv/jaunums/stipendiju-pieskirsana-profesionalas-izglitibas-programmu-izglitojamiem. Papildus paaugstinātās stipendijas apmērs par izglītojamā aktīvu dalību izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē ir atkarīgs no pasākuma, piemēram, ja pēdējā kursa izglītojamais stipendiju piešķiršanas periodā ir piedalījies profesionālās meistarības konkursā reģionā un ieguvis 3. vietu, izglītības iestāde piešķirtā un pieejamā stipendiju fonda ietvaros atbilstoši stipendiju piešķiršanas nolikumā noteiktajam nosaka paaugstinātas stipendijas apmēra palielinājumu.
7) Noteikumu Nr. 818 41. punkts precizēts, nosakot, ka gadījumos, ja izglītojamais ar izglītības iestādes vadītāja lēmumu (izdotu rīkojumu) tiek atskaitīts no izglītojamo skaita pirms stipendijas izmaksas, viņam stipendiju attiecīgajā mēnesī neizmaksā. Tai skaitā izglītības programmas noslēgumā pēdējā mēnesī izglītības iestādei jāievēro noteikumos noteiktais princips – stipendiju izmaksa būtu jāveic pirms absolvents tiek atskaitīts no izglītojamo skaita.
8) Lai konkretizētu lēmuma par stipendiju piešķiršanu tiesisko dabu un tā pieņemšanas kārtību, precizēts Noteikumu Nr. 818 42. punkts un iekļauts jauns 42.1 punkts.
Proti, tiek precizēta stipendiju piešķiras komisijas darbība, nosakot, ka minētā komisija vērtē izglītojamā sekmes, nodarbību apmeklējumu, iekšējās kārtības noteikumu ievērošanu un sabiedrisko aktivitāti atbilstoši Noteikumu Nr. 818 noteiktajiem kritērijiem un pieņem lēmumu par izglītojamam piešķiramo stipendiju apmēru, kuru var apstrīdēt izglītības iestādes vadītājam. Izglītības iestādes vadītāja pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Piemēram, ja pēc stipendijas piešķiršanas izmaksas izglītojamais vai tā likumiskais pārstāvis vēršas izglītības iestādē ar lūgumu pārskatīt piešķirtās stipendijas apmēru, tad attiecīgajā mēnesī, kad saņemts iesniegums, izglītības iestāde, pārskatot pieņemto lēmumu, situāciju, ja attiecināms, novērš. Šāda situācija var būt, ja izglītojamais nav apmeklējis izglītības iestādi slimības dēļ un līdz ikmēneša stipendijas apmēra noteikšanas dienai nav bijusi iespēja iesniegt nepieciešamo apliecinājumu par attaisnotiem mācību kavējumiem, tādējādi vērsies izglītības iestādē pēc atveseļošanās. Jautājumus, kādā izglītojamais vai tā likumiskais pārstāvis iesniedz nepieciešamo apliecinājumu par attaisnotiem mācību kavējumiem vai mācību vērtējumu uzlabošanu, izglītības iestāde nosaka iekšējos noteikumos.
Lai arī no Administratīvā procesa likumā noteiktā un tiesu prakses secināms, ka lēmums par stipendijas piešķiršanu un tās apmēra noteikšanu ir administratīvais akts, būtiski to noteikt arī Noteikumos Nr. 818, lai nodrošinātu skaidru un vienveidīgu izpratni izglītības iestādēs. Proti, atbilstoši Administratīvā procesa likuma 1. panta trešajai daļai administratīvais akts ir arī lēmums par amatpersonas vai iestādei īpaši pakļautas personas tiesiskā statusa nodibināšanu, maiņu, izbeigšanu un šīs personas disciplināro sodīšanu, kā arī cits lēmums, ja tas būtiski ierobežo amatpersonas vai iestādei īpaši pakļautas personas cilvēktiesības. Lēmumu par stipendijas piešķiršanu izdod iestāde, publisko tiesību jomā attiecībā uz individuāli noteiktu personu, nodibinot konkrētas tiesiskās attiecības, bet izglītojamais ir izglītības iestādei īpaši pakļauta persona, un uz izglītojamo šajā gadījumā attiecināma pazīme - lēmums par tiesiskā statusa nodibināšanu, maiņu, izbeigšanu, kā arī cits lēmums, ja tas būtiski ierobežo iestādei īpaši pakļautas personas cilvēktiesības. Tādējādi no minētā izriet, ka lēmums par stipendijas piešķiršanu ir administratīvais akts. Minēto apstiprina arī Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2009.gada 16.februāra lēmums lietā Nr. A42463308, SKA-69/2009, kurā saistībā ar stipendijām augstākajā izglītībā minēts, ka “administratīvi tiesiskās attiecības starp augstākās izglītības iestādi un studentu, piešķirot studentam subjektīvās tiesības saņemt stipendiju, tiek nodibinātas ar stipendiju piešķiršanas komisijas lēmumu. Augstākās izglītības iestāde, noslēdzot līgumu par stipendijas saņemšanu, vairs nedibina ar personu ne jaunas publiski tiesiskās, ne jaunas privāttiesiskās attiecības, bet pēc būtības papildina administratīvā akta – lēmuma par stipendijas piešķiršanu – saturu”. Minētais Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta secinājums par lēmuma par stipendijas piešķiršanu kā administratīvo aktu pēc būtības ir attiecināms arī uz stipendijām profesionālajā izglītībā.
1) Noteikumu Nr. 818 29.-33. punkti redakcionāli precizēti, nosakot, ka stipendijas piešķiršanas periodā sasniegtie mācību rezultāti ir būtiskākais kritērijs stipendijas apmēra noteikšanai, tādējādi precizēts 30. un 32. punkts. Līdztekus mācību rezultātiem un aktivitātei izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē stipendijas piešķiršanas periodā izglītības iestāde pārskata izglītojamam piešķirto stipendijas apmēru līdz nākamās ikmēneša stipendijas izmaksas dienai, ja iepriekšējā kalendārajā mēnesī izglītojamais ir neattaisnoti kavējis vai viņam par iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumiem ir izteikts izglītības iestādes vadītāja rakstveida brīdinājums vai rājiens. Saskaņā ar Izglītības likuma 54. pantā noteikto izglītojamā pienākums ir ievērot izglītības iestādes nolikumu un iekšējos normatīvos aktus. Mācību rezultātu paaugstināšana iet kopsolī ar izglītojamo centību, sevis disciplinēšanu, motivāciju nepārkāpt izglītības iestādes prasības, t.sk. nepieļaut neattaisnotus mācību kavējumus. Tādējādi, lai pretendētu uz valsts finansētu stipendiju, mācību sasniedzamo rezultātu uzlabošana un noturība jāskata kopsakarā ar izglītības iestādes iekšējiem noteikumiem un izglītojamā mācību apmeklējumu.
2) Atbilstoši valsts izglītības standartos (Ministru kabineta 2019. gada 2. septembra noteikumi Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” un Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.322)) noteiktajām prasībām redakcionāli precizēti 30. un 32. punkti, tos veidojot lakoniskus.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 332 20. punktā, kā arī 2.pielikumā noteiktajam ņem vērā nosacījumus, ka mācību rezultāta vērtējums ir pietiekams, ja izglītojamais atbilstoši sasniegtajiem mācību rezultātiem jebkurā vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta kursā (pamatkursā, padziļinātā kursā, specializētā kursā) ir ieguvis vērtējumu, kas nav zemāks par 4 (četrām) ballēm, un jebkurā profesionālo kompetenču modulī vai profesionālajā mācību priekšmetā, mūžizglītības kompetenču modulī ieguvis vērtējumu, kas nav zemāks par 5 (piecām) ballēm.
Stipendiju piešķiršanas perioda beigās pēc sasniegtajiem mācību rezultātiem no attiecīgā gada 1.jūlija līdz 31. decembrim, proti, uz 1. janvāri, un no attiecīgā gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam, proti, uz 30. jūniju, izglītības iestāde katrā stipendiju piešķiršanas periodā jebkurā vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu kursā un jebkurā profesionālo kompetenču modulī vai profesionālajā mācību priekšmetā, mūžizglītības kompetenču modulī izliek starpvērtējumu, kas ir stipendiju piešķiršanas perioda, piemēram, pusgada vidējais vērtējums, ņemot vērā stipendiju piešķiršanas perioda mācību rezultātus, proti, iegūtos summatīvos vērtējumus, kas ir mācīšanās posma, piemēram, temata, moduļa, izglītības programmas vai tās daļas, apguves noslēgumā organizēta vērtēšana, lai novērtētu un dokumentētu izglītojamā mācīšanās rezultātu. Izglītības iestāde nosaka, kā veidojas starpvērtējums par stipendiju piešķiršanas periodu. Vienlaikus, to nosakot, izglītības iestādei jānodrošina vienlīdzības princips, lai viena kursa grupas ietvaros izglītojamiem nebūtu dažāds vērtējumu skaits, kas veido stipendiju piešķiršanas perioda starpvērtējumu. Tādējādi atbilstoši sasniegtajiem mācību rezultātiem vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta kursa (pamatkursa, padziļinātā kursa, specializētā kursa) stipendiju piešķiršanas perioda starpvērtējums ir pietiekams, ja nav zemāks par 4 (četrām) ballēm, savukārt jebkurā profesionālā kompetenču moduļa, profesionālā mācību priekšmeta vai mūžizglītības kompetenču moduļa stipendiju piešķiršanas perioda starpvērtējums ir pietiekams, ja nav zemāks par 5 (piecām) ballēm.
Lai arī noteikumi Nr.332 konkrēti neparedz, ka profesionālā kompetenču moduļa, profesionālā mācību priekšmeta vai mūžizglītības kompetenču moduļa vērtējumā, t.sk. starpvērtējumā jābūt vismaz 5 (piecām) ballēm, tomēr galīgais vērtējums, kas ir zemāks par piecām ballēm, nav pietiekams profesionālās kvalifikācijas ieguvei. Līdz ar to izglītojamā sekmes, kas profesionālo kompetenču modulī vai profesionālajā mācību priekšmetā, mūžizglītības kompetenču modulī ir zemākas par piecām ballēm, nevar tikt uzskatītas par labām vai izcilām, kas pēc būtības ir priekšnoteikums paaugstinātas stipendijas iegūšanai.
3) Noteikumu Nr. 818 33. punkts redakcionāli precizēts, konkrēti nosakot, ka paaugstinātas stipendijas apmēram un kritērijiem papildus ņem vērā izglītojamā aktivitāti izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē iepriekšējā stipendiju piešķiršanas periodā. Lai arī tas izriet no citiem Noteikumu Nr. 818 punktiem, skatot tos kopsakarā, tomēr, lai novērstu iespēju dažādi piemērot minēto nosacījumu, 33. punktā nepieciešams iekļaut norādi uz iepriekšējo stipendiju piešķiršanas periodu.
4) Tehniski precizēts Noteikumu Nr. 818 31. punkts, kas nosaka, kādos gadījumos minimālo stipendiju attiecīgajā mēnesī nepiešķir, un svītrots 34. punkts, attiecīgi precizējot 37. punktā noteikto, lai vienkopus tiktu regulēts jautājums par stipendijas apmēra pārskatīšanu.
5) Noteikumu Nr. 818 37. punkts papildināts ar stipendiju pārskatīšanas kārtības nosacījumiem, ja iepriekšējā kalendārajā mēnesī izglītojamais ir neattaisnoti kavējis vai viņam par iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumiem ir izteikts izglītības iestādes vadītāja rakstveida brīdinājums vai rājiens. Tādējādi tiek paredzēts, ka šādos gadījumos paaugstinātu stipendiju vai minimālo stipendiju nākamajā stipendijas piešķiršanas mēnesī nepiešķir. Šāda kārtība attiecināma gan uz gadījumiem, kad stipendiju piešķiršanas perioda laikā iestājušies 37. punktā minētie nosacījumi, gan uz gadījumiem, kad šādi nosacījumi iestājušies iepriekšējā stipendiju piešķiršanas perioda pēdējā mēnesī. Proti, ja izglītojamā stipendijas apmērs, kas noteikts atbilstoši iepriekšējā stipendiju piešķiršanas perioda mācību rezultātiem, ņemot vērā 30. un 32. punktā noteikto,kādā no iepriekšējiem kalendārajiem mēnešiem tiek pārskatīts, izglītojamais nākamajā mēnesī nesaņem uz 1. janvārī vai uz 30. jūniju noteikto stipendijas apmēru. Savukārt, ja iepriekšējā kalendārā mēnesī nav neattaisnoto kavējumu vai izglītības iestādes vadītāja izteikto rājienu un brīdinājumu, izglītojamajam stipendiju piešķiršanas perioda nākamajā mēnesī piešķir noteikto ikmēneša stipendijas apmēru atbilstoši sasniegtajiem mācību rezultātiem un piešķirtajam stipendijas apmēram uz 1. janvāri vai uz 30. jūniju. Piemēram, ja izglītojamam uz 1.janvāri stipendiju piešķiršanas periodā līdz 30. jūnijam ir noteikta paaugstinātā stipendija, un janvāra mēnesī atbilstoši 37. punktā noteiktajam stipendija ir jāpārskata, jo iepriekšējā decembra mēnesī ir bijuši neattaisnoti kavējumi vai izglītības iestādes vadītāja izteikts rājiens vai brīdinājums un to skaits ir atbilstošs 37.12. apakšpunktā noteiktajam skaitam, janvāra mēnesī izglītojamam piešķir minimālo stipendiju. Savukārt, februāra mēnesī piešķir uz 1. janvāri noteikto paaugstināto stipendiju, ja iepriekšējā kalendārajā mēnesī izglītojamais nav neattaisnoti kavējis vai viņam par iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumiem nav izteikts izglītības iestādes vadītāja rakstveida brīdinājums vai rājiens.
Vienlaikus tiek izslēgta viena un tā paša nosacījuma piemērošana otrreiz, uz ko norādījis arī Latvijas Republikas tiesībsargs.
Tādējādi, lai motivētu izglītojamos sekmīgi mācīties un apmeklēt izglītības iestādi, stipendiju piešķiršanas periodam minimālo vai paaugstināto stipendiju nosaka, ņemot vēra izglītojamā mācību rezultātus un paaugstinātās stipendijas pretendentiem arī aktivitāti izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē, taču nepiešķir paaugstināto stipendiju vai minimālo stipendiju, ja iepriekšējā kalendārā mēneša neattaisnoto kavējumu vai izglītības iestādes vadītāja izteikto rājienu un brīdinājumus skaits pārsniedz šo noteikumu 37.1 punktā noteikto skaitu. Šādu pieeju ir atbalstījusi Profesionālās izglītības biedrība, kas apvieno 31 profesionālās izglītības iestādi Latvijā.
Minētā norma ļaus izslēgt situāciju, ka izglītojamais regulāri neapmeklē mācību nodarbības vai pārkāpj iekšējos kārtības noteikumus izglītības iestādē, bet turpina saņemt stipendiju, t.sk. paaugstināto ikmēneša stipendiju. Šādu nosacījumu iekļaušana stipendiju piešķiršanā, kā arī minētā pieeja kopumā nodrošina mērķtiecīgu, motivētu atbalstu izglītojamiem, lai noturīgi un stabili ievērotu izglītības iekšējos kārtības noteikumus, apmeklētu mācību nodarbības, rūpētos par pietiekamiem mācību rezultātiem visā stipendiju piešķiršanas periodā, tādējādi motivēti pretendētu uz stipendiju, t.sk. paaugstināto stipendiju nākamajā stipendijas piešķiršanas periodā, iegūtu profesionālo kvalifikāciju un pēc izglītības iestādes absolvēšanas iekļautos darba tirgū. Profesionālās izglītības viens no pamatmērķiem ir speciālistu sagatavošana darba tirgum, tādējādi būtiski sagatavot atbildīgus un savā sniegumā noturīgus nākamos speciālistus darba tirgus un tautsaimniecības vajadzībām.
6) Noteikumi Nr. 818 tiek papildināti ar 37.2 punktu, nosakot, ka stipendijas piešķiršanas perioda pēdējā mācību mēnesī izglītības iestāde var pārskatīt un papildus palielināt pēdējā kursa izglītojamam (pretendentam absolvēšanai) piešķirtās paaugstinātās stipendijas apmēru, ņemot vērā izglītojamā aktīvu dalību izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē pēdējā stipendijas piešķiršanas periodā. Pēdējo kursu izglītojamie dažkārt pārstāv Latviju dažādos profesionālos meistarības un profesionālās izglītības prasmju konkursos, nozaru jauno profesionāļu meistarības konkursos, piemēram, SkillsLatvia, EuroSkills, WorldSkills, kā arī aktīvi piedalās izglītības iestādes citos pasākumos, gūst godalgotas vietas. Tādējādi izglītības iestādei piešķirtā un pieejamā stipendiju fonda ietvaros ir būtiski rast iespēju pēdējā kursa izglītojamam arī pēdējā stipendiju piešķiršanas periodā papildus palielināt piešķirtās paaugstinātās stipendijas apmēru atbilstoši sasniegumiem izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē.
Gadījumā, ja pēdējā kursa izglītojamam piešķirtās paaugstinātās stipendijas apmērs un papildus palielinātās piešķirtās paaugstinātās stipendijas apmērs par aktivitāti izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē pēdējā stipendiju piešķiršanas periodā pārsniedz šo noteikumu 32. punktā maksimālo paaugstinātās ikmēneša stipendijas apmēru (150 euro), izglītojamam pārskatītās paaugstinātās stipendijas apmērs izglītības iestādes stipendiju fonda ietvaros var tikt palielināts ne vairāk kā divas reizes un izmaksāts pēdējā mācību mēnesī, kas tiek aprēķināts atbilstoši izglītības iestādes stipendiju piešķiršanas nolikumā noteiktajam konkrētam paaugstinātās stipendijas apmēram, ietverot visa pēdējā stipendiju piešķiršanas perioda mēnešos sasniegtos rezultātus izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē.
Ministrija ar 2024. gada 19. decembra rīkojumu apstiprināja “Vadlīnijas stipendiju piešķiršanai profesionālās izglītības programmu izglītojamiem” (turpmāk – Vadlīnijas), kas izstrādātas ar mērķi skaidrot normatīvajos aktos noteiktās prasības stipendijas (minimālās, paaugstinātās un vienreizējās) piešķiršanai, lai nodrošinātu vienotu izpratni par stipendijas piešķiršanas jautājumiem, t.sk. par paaugstinātās stipendijas apmēru, ņemot vērā izglītojamā aktīvu dalību izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē stipendijas piešķiršanas periodā. Vadlīnijas izmantojamas gan lemjot par stipendijas piešķiršanu, gan izstrādājot izglītības iestādes iekšējos normatīvos aktus: https://www.izm.gov.lv/lv/jaunums/stipendiju-pieskirsana-profesionalas-izglitibas-programmu-izglitojamiem. Papildus paaugstinātās stipendijas apmērs par izglītojamā aktīvu dalību izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē ir atkarīgs no pasākuma, piemēram, ja pēdējā kursa izglītojamais stipendiju piešķiršanas periodā ir piedalījies profesionālās meistarības konkursā reģionā un ieguvis 3. vietu, izglītības iestāde piešķirtā un pieejamā stipendiju fonda ietvaros atbilstoši stipendiju piešķiršanas nolikumā noteiktajam nosaka paaugstinātas stipendijas apmēra palielinājumu.
7) Noteikumu Nr. 818 41. punkts precizēts, nosakot, ka gadījumos, ja izglītojamais ar izglītības iestādes vadītāja lēmumu (izdotu rīkojumu) tiek atskaitīts no izglītojamo skaita pirms stipendijas izmaksas, viņam stipendiju attiecīgajā mēnesī neizmaksā. Tai skaitā izglītības programmas noslēgumā pēdējā mēnesī izglītības iestādei jāievēro noteikumos noteiktais princips – stipendiju izmaksa būtu jāveic pirms absolvents tiek atskaitīts no izglītojamo skaita.
8) Lai konkretizētu lēmuma par stipendiju piešķiršanu tiesisko dabu un tā pieņemšanas kārtību, precizēts Noteikumu Nr. 818 42. punkts un iekļauts jauns 42.1 punkts.
Proti, tiek precizēta stipendiju piešķiras komisijas darbība, nosakot, ka minētā komisija vērtē izglītojamā sekmes, nodarbību apmeklējumu, iekšējās kārtības noteikumu ievērošanu un sabiedrisko aktivitāti atbilstoši Noteikumu Nr. 818 noteiktajiem kritērijiem un pieņem lēmumu par izglītojamam piešķiramo stipendiju apmēru, kuru var apstrīdēt izglītības iestādes vadītājam. Izglītības iestādes vadītāja pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Piemēram, ja pēc stipendijas piešķiršanas izmaksas izglītojamais vai tā likumiskais pārstāvis vēršas izglītības iestādē ar lūgumu pārskatīt piešķirtās stipendijas apmēru, tad attiecīgajā mēnesī, kad saņemts iesniegums, izglītības iestāde, pārskatot pieņemto lēmumu, situāciju, ja attiecināms, novērš. Šāda situācija var būt, ja izglītojamais nav apmeklējis izglītības iestādi slimības dēļ un līdz ikmēneša stipendijas apmēra noteikšanas dienai nav bijusi iespēja iesniegt nepieciešamo apliecinājumu par attaisnotiem mācību kavējumiem, tādējādi vērsies izglītības iestādē pēc atveseļošanās. Jautājumus, kādā izglītojamais vai tā likumiskais pārstāvis iesniedz nepieciešamo apliecinājumu par attaisnotiem mācību kavējumiem vai mācību vērtējumu uzlabošanu, izglītības iestāde nosaka iekšējos noteikumos.
Lai arī no Administratīvā procesa likumā noteiktā un tiesu prakses secināms, ka lēmums par stipendijas piešķiršanu un tās apmēra noteikšanu ir administratīvais akts, būtiski to noteikt arī Noteikumos Nr. 818, lai nodrošinātu skaidru un vienveidīgu izpratni izglītības iestādēs. Proti, atbilstoši Administratīvā procesa likuma 1. panta trešajai daļai administratīvais akts ir arī lēmums par amatpersonas vai iestādei īpaši pakļautas personas tiesiskā statusa nodibināšanu, maiņu, izbeigšanu un šīs personas disciplināro sodīšanu, kā arī cits lēmums, ja tas būtiski ierobežo amatpersonas vai iestādei īpaši pakļautas personas cilvēktiesības. Lēmumu par stipendijas piešķiršanu izdod iestāde, publisko tiesību jomā attiecībā uz individuāli noteiktu personu, nodibinot konkrētas tiesiskās attiecības, bet izglītojamais ir izglītības iestādei īpaši pakļauta persona, un uz izglītojamo šajā gadījumā attiecināma pazīme - lēmums par tiesiskā statusa nodibināšanu, maiņu, izbeigšanu, kā arī cits lēmums, ja tas būtiski ierobežo iestādei īpaši pakļautas personas cilvēktiesības. Tādējādi no minētā izriet, ka lēmums par stipendijas piešķiršanu ir administratīvais akts. Minēto apstiprina arī Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2009.gada 16.februāra lēmums lietā Nr. A42463308, SKA-69/2009, kurā saistībā ar stipendijām augstākajā izglītībā minēts, ka “administratīvi tiesiskās attiecības starp augstākās izglītības iestādi un studentu, piešķirot studentam subjektīvās tiesības saņemt stipendiju, tiek nodibinātas ar stipendiju piešķiršanas komisijas lēmumu. Augstākās izglītības iestāde, noslēdzot līgumu par stipendijas saņemšanu, vairs nedibina ar personu ne jaunas publiski tiesiskās, ne jaunas privāttiesiskās attiecības, bet pēc būtības papildina administratīvā akta – lēmuma par stipendijas piešķiršanu – saturu”. Minētais Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta secinājums par lēmuma par stipendijas piešķiršanu kā administratīvo aktu pēc būtības ir attiecināms arī uz stipendijām profesionālajā izglītībā.
Problēmas apraksts
Latvijas Republikas tiesībsargs savā 2025. gada 17. februāra vēstulē ir norādījis uz trūkumiem Noteikumu Nr. 818 15.4. apakšpunktā un noteikumu pielikuma 12.4. apakšpunktā, norādot, ka minētie punkti "ir pretrunā Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktajam termina “daudzbērnu ģimene” skaidrojumam: “ģimene, kuras aprūpē ir vismaz trīs bērni, to skaitā audžuģimenē ievietoti un aizbildnībā esoši bērni. Par daudzbērnu ģimenes bērnu uzskatāma arī pilngadīga persona, kas nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tā iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu). Noteikumu Nr. 818 15.4. apakšpunktā un pielikuma 12.4. apakšpunktā nav iekļauts kritērijs “11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu “ un nepamatoti iekļauts kritērijs “pilna laika klātienē”, tādējādi sašaurinot personu loku, kas atbilst statusam “izglītojamais no daudzbērnu ģimenes”". Līdz ar to nepieciešams minētos punktus precizēt, papildinot tos ar pazīmi "11 mēnešu pilda Valsts aizsardzības dienestu" un svītrojot vārdus "pilna laika klātienē".
Risinājuma apraksts
Precizēt Noteikumu Nr. 818 15.4. apakšpunktu un pielikuma 12.4. apakšpunktu, papildinot tos ar pazīmi "11 mēnešu pilda Valsts aizsardzības dienestu" un svītrojot vārdus "pilna laika klātienē".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- profesionālās izglītības programmu izglītojamie, izņemot izglītojamie speciālās izglītības iestādēs un ieslodzījuma vietās, augstākās izglītības programmu izglītojamie.
Ietekmes apraksts
Tiek precizēta kārtība un nosacījumu stipendiju piešķiršanai izglītojamiem, kuri uzņemti atbilstoši valsts vai pašvaldību finansēto vietu skaitam un, kuri izglītības iestādē klātienē apgūst profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu(izglītības programmas īstenošanas ilgums ir vismaz viens gads).
Attiecībā uz stipendijām augstākās izglītības programmu izglītojamiem tiek paplašināts personu loks, kas atbilst statusam “izglītojamais no daudzbērnu ģimenes” atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktajam termina “daudzbērnu ģimene” skaidrojumam.
Attiecībā uz stipendijām augstākās izglītības programmu izglītojamiem tiek paplašināts personu loks, kas atbilst statusam “izglītojamais no daudzbērnu ģimenes” atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktajam termina “daudzbērnu ģimene” skaidrojumam.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības kvalitātes valsts dienests, Kultūras ministrijaNevalstiskās organizācijas
Profesionālās izglītības biedrībaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīva, sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- valsts izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas
- pašvaldību izglītības iestādes (izņemot speciālās izglītības iestādes), kuras īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas
- augstākās izglītības iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
valsts izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas
neietekmē
pašvaldību izglītības iestādes (izņemot speciālās izglītības iestādes), kuras īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas
neietekmē
augstākās izglītības iestādes
neietekmē
Kopā
0,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
