Anotācija

25-TA-1164: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 576 "Būvniecības valsts kontroles biroja nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra rīkojumam Nr. 1191 “Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju” (turpmāk - Rīkojums) no 2025. gada 1. februāra Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk - Birojs) funkcijas enerģētikas jomā (izņemot informācijas sistēmu uzturēšanas funkcijas) pilda Enerģētikas un vides aģentūra (turpmāk – Aģentūra), tādēļ nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 576 "Būvniecības valsts kontroles biroja nolikums” (turpmāk - Biroja nolikums), precizējot Biroja kompetenci.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir Biroja nolikumā noteikt Biroja kompetenci, kas mainījusies pēc Biroja reorganizācijas, enerģētikas jomas funkcijas nododot Aģentūrai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Rīkojumam ar 2025. gada 1. februāri reorganizēts Vides pārraudzības valsts birojs un Birojs, nododot Vides pārraudzības birojam Biroja valsts pārvaldes uzdevumus enerģētikas politikas administrēšanas jomā. No 2025. gada 1. februāra Vides pārraudzības valsts biroja nosaukums ir Enerģētikas un vides aģentūra. Atbilstoši Rīkojuma 2.2. apakšpunktam Aģentūra ir Biroja funkciju (izņemot enerģētikas politikas administrēšanas informācijas tehnoloģiju sistēmu – Aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēmas, Energoresursu izmaksu kompensācijas informācijas sistēmas, Energoresursu informācijas sistēmas un Elektroenerģijas obligātā iepirkuma uzraudzības informācijas sistēmas – uzturēšanas funkciju), uzdevumu, tiesību, saistību, resursu, mantas, finanšu līdzekļu pārņēmēja. Tādēļ nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus Biroja nolikumā, precizējot Biroja kompetenci.

Šobrīd Biroja funkcijas un uzdevumi ir ietvertas vairākos normatīvajos aktos:
Būvniecības likums
Enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai nepieciešamās atvieglotās energoapgādes būvju būvniecības kārtības likums 
Likums “Par hidroelektrostaciju hidrotehnisko būvju drošumu”
Ēku energoefektivitātes likums
Energoefektivitātes likums
Enerģētikas likums
Elektroenerģijas tirgus likums
Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likums
Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums
Dzīvokļa īpašuma likums
Likums “Par nodokļiem un nodevām”.
Kā rezultātā Biroja nolikuma 3. punktā sniegtais normatīvo aktu uzskaitījums nav uzskatāms par izsmeļošu, un tas nenosaka Biroja funkciju un uzdevumu pilnu tvērumu. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Biroja nolikuma 2. punktā noteikts, ka Biroja darbības mērķis ir atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei nodrošināt arī enerģētikas politikas īstenošanu, lai arī minētā funkcija no 2025. gada 1. februāra nodota Aģentūrai.
Savukārt Biroja nolikuma 3. punkts ietver atsauci uz normatīvajiem aktiem, kuros noteiktās funkcijas un uzdevumi no 2025. gada 1. februāra nodoti Aģentūrai. Tāpat konstatēts, ka Biroja nolikuma 3. punktā nav ietverti visi normatīvie akti, no kuriem izriet Biroja funkcijas un uzdevumi. Ietverot tiesību normā plašu normatīvo aktu uzskaitījumu, var rasties nepieciešamība veikt Biroja nolikumā tehniskus grozījumus bez būtiskas nepieciešamības, ja kāds no uzskaitītajiem normatīvajiem aktiem zaudē spēku. Tāpat Biroja darbībai ir jāatbilst visiem spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, pat ja tie nav izsmeļoši uzskaitīti. Līdz ar to tiesību normā iekļautais plašais normatīvo aktu uzskaitījums var radīt maldīgu priekšstatu, ka citi nepieminētie normatīvie akti nav piemērojami.
 
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projekts paredz Biroja nolikuma 2. un 3. punktu izteikt vispārīgā redakcijā bez konkrētu normatīvo aktu uzskaitījuma, vienlaikus precizējot Biroja kompetenci un darbības virzienus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Precizēts atbilstoši Rīkojumam par funkciju nodošanu Aģentūrai
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi