Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
25-TA-674: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumos Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumos Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība” (turpmāk – grozījumi) ir nepieciešami, lai valsts pētījumu programmu (turpmāk – VPP) projektu īstenošanai paredzētos maksājumus varētu saskaņot ar valsts budžetā kārtējam gadam plānoto finansējuma apmēru. Tāpat grozījumi nepieciešami, lai paplašinātu ilgtermiņa VPP platformas (turpmāk – ilgtermiņa VPP platforma) projektu pieteicēju loku ar iespēju iesniegt pieteikumus ne tikai zinātniekiem, bet arī doktorantiem un doktora zinātniskā grāda pretendentiem.
Zinātniskās darbības likuma 35. panta trešā daļa nosaka, ka VPP projektu pieteikšanas, ekspertīzes, īstenošanas un finansēšanas kārtību, kā arī VPP projektu īstenošanai piešķirto finanšu līdzekļu izlietojuma kontroles kārtību nosaka Ministru kabinets.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināts noslēguma maksājums VPP projektu īstenotājiem, kas saskaņots ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 4. pantā noteikto - saimnieciskais gads sākas 1. janvārī un beidzas 31. decembrī -, VPP projektu īstenošanai paredzētais finansējums ir izlietots tajā gadā, kuram tas plānots, sasniedzot attiecīgajā gadā noteiktos mērķus, un noslēguma maksājuma veikšana noris MK rīkojumā par VPP  īstenošanu noteiktajā termiņā. 
Paplašināts ilgtermiņa VPP platformas projektu pieteicēju loks. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VPP projektu īstenošanas kārtību reglamentē Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumi Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr. 560).
VPP ir nozares ministrijas valsts pasūtījums, kuru īsteno pētniecības ietvaros, lai radītu jaunas zināšanas, prasmes un inovācijas, attīstītu jaunus produktus, procesus un pakalpojumus nozaru problēmu risināšanai un stratēģisko attīstības mērķu sasniegšanai, atbalstītu valsts politikas prioritāšu īstenošanu, aktīvi izmantojot pētniecības rezultātus politikas izstrādei, un nodrošinātu pētniecības pamanāmību sabiedrībā, kā arī stiprinātu saikni starp pētniecību un prioritārām valsts politikas jomām. Ilgtermiņa VPP platforma ir programma, kuras darbība ir ilgāka par trim gadiem. Programmu izstrādā nozares ministrija sadarbībā ar programmas stratēģiskās vadības padomi, definējot programmas nosaukumu, virsmērķi (ja nepieciešams), mērķi, īstenošanas laiku, finansējuma apmēru, uzdevumus un sasniedzamos rezultātus. Programmas izstrādes gaitā nozares ministrija konsultējas ar Latvijas Zinātņu akadēmiju un Latvijas Zinātnes padomi (turpmāk – padome). Programmu apstiprina Ministru kabinets ar rīkojumu.
Pašreiz padomē tiek īstenotas 16 VPP, iesaistot Izglītības un zinātnes ministriju, Ekonomikas ministriju, Kultūras ministriju, Veselības ministriju, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, Klimata un enerģētikas ministriju, Zemkopības ministriju un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru. Kopumā šo VPP ietvaros tiek finansēti 39 projekti. 
VPP projektu īstenošanas uzraudzība notiek saskaņā ar Noteikumu Nr. 560 V. sadaļā noteikto, regulāri uzraugot zinātniskās institūcijas atbilstoši Noteikumu Nr. 560 44. punkta prasībām iesniegto projekta posma, projekta vidusposma un noslēguma finanšu pārskatu, projekta vidusposma un noslēguma zinātnisko pārskatu, kā arī projekta uzdevumu izpildes saturisko pārskatu atbilstību projekta līguma noteikumiem un projekta rezultātiem. Neatbilstību gadījumā padome rīkojas saskaņā ar Noteikumu Nr. 560  47., 58., 59. un 61. punktā minēto.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 560 44.1. un 44.2. apakšpunktā noteikto projekta īstenotājs, projektam noslēdzoties, iesniedz izvērtēšanai projekta noslēguma zinātnisko pārskatu un projekta noslēguma finanšu pārskatu. Projekta noslēguma zinātniskais pārskats tiek iesniegts padomē vienu mēnesi pēc projekta īstenošanas noslēguma, bet projekta noslēguma finanšu pārskats – atbilstoši Noteikumu Nr. 560 51. punktā noteiktajam - divu mēnešu laikā no projekta līgumā norādītā projekta īstenošanas noslēguma dienas. Pēc noslēguma zinātniskā pārskata iesniegšanas padome organizē ekspertīzi, piesaistot divus neatkarīgus ārvalstu ekspertus, lai novērtētu projekta mērķu un rezultātu sasniegšanu. Parasti ekspertīze tiek veikta trīs nedēļu laikā.
Pēc noslēguma zinātniskā pārskata ekspertīzes konsolidētā vērtējuma saņemšanas padome šo vērtējumu iesniedz attiecīgās VPP īstenošanas un uzraudzības komisijai. Minētā komisija, atbilstoši Noteikumu Nr. 560 8.3.4. un 8.3.5. apakšpunktā minētajam, pieņem attiecīgu lēmumu.
Kopumā iepriekš aprakstītais noslēguma zinātniskā pārskata un noslēguma finanšu pārskata iesniegšanas un izvērtēšanas process ilgst līdz trim mēnešiem. Noteikumu Nr. 560 38.2. apakšpunkts nosaka, ka noslēguma maksājums, kas nepārsniedz 10 procentus no projektam piešķirtā kopējā finansējuma un ir noteikts atbilstoši projekta ietvaros faktiski izlietotajai attiecināmo izmaksu kopsummai un sasniegtajiem projektā plānotajiem rezultātiem, zinātniskajai institūcijai izmaksā pēc tam, kad atbilstoši projekta līguma nosacījumiem padomei ir iesniegts un apstiprināts projekta noslēguma zinātniskais pārskats un projekta noslēguma finanšu pārskats.
Savukārt, Noteikumu Nr. 560 2.12.6. apakšpunkts paredz, ka platformas projekta vadītājs var būt zinātnieks, kurš vada platformas projektu un nodrošina tā īstenošanu, plāno un pārrauga platformas projekta uzdevumu izpildi, ir atbildīgs par platformas projektā iesaistīto personu darbību atbilstoši platformas projektā noteiktajiem uzdevumiem un zinātniskās pētniecības ētikas kritērijiem un par platformas projekta izpildes gaitu raksturojošās dokumentācijas sagatavošanu un iesniegšanu saskaņā ar šiem noteikumiem un platformā noteikto kārtību.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Katras VPP īstenošanas termiņš tiek noteikts ar attiecīgu Ministru kabineta rīkojumu, kurā norāda konkrētu VPP projektu īstenošanas periodu kalendārajos gados. Atbilstoši šim periodam tiek plānots valsts budžeta finansējums. Problēma rodas gadījumos, kad VPP projektu īstenošana tiek uzsākta gada pēdējā ceturksnī vai pagarināta līdz vienam gadam, un VPP projektu noslēgumu zinātniskā pārskata un noslēguma finanšu pārskata iesniegšana un izvērtēšana pārsniedz attiecīgajā Ministru kabineta rīkojumā noteikto projektu īstenošanas gadu. Līdz ar to rodas situācija, kad Noteikumu Nr. 560 38.2. un 69.202. apakšpunktā noteiktais valsts budžeta finansējuma noslēguma maksājums līdz 10 procentu apmērā jāveic nākamajā kalendārajā gadā, bet situācijās, kad projekta īstenošanas termiņš tiek pagarināts, pat aiznākamajā kalendārajā gadā. Tas rada neatbilstības ar likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru (turpmāk - valsts budžeta likums) noteikto, ka finansējums ir izlietojams tajā gadā, kuram tas plānots, sasniedzot attiecīgajā gadā noteiktos mērķus, un ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 4. pantu, kas nosaka, ka saimnieciskais gads sākas 1. janvārī un beidzas 31. decembrī. Līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus atbilstošajos Ministru kabineta rīkojumos, kuri noteic attiecīgās VPP vai ilgtermiņa VPP īstenošanas termiņu. Minētais rada papildu administratīvo slogu nozares ministrijām, kuras ir šo VPP pasūtītājas.
Ņemot vērā iepriekš minēto un to, ka VPP projektu un ilgtermiņa VPP platformas īstenošanas saturiskā un finanšu uzraudzība notiek regulāri un konstatētās neatbilstības tiek novērstas projekta īstenošanas laikā, Noteikumu Nr. 560 38.2. un 69.202. apakšpunktā noteiktā prasība par noslēguma maksājuma izmaksu pēc tam, kad atbilstoši projekta vai platformas līguma nosacījumiem padomei ir iesniegts un apstiprināts projekta vai platformas noslēguma zinātniskais pārskats un projekta vai platformas noslēguma finanšu pārskats, vairākām iestādēm rada administratīvo slogu, kuru var mazināt.
Ievērojot Noteikumu Nr.560 3.punktā noteikto, ka VPP ir nozares ministrijas pasūtījums, lai radītu jaunas zināšanas, prasmes nozares problēmu risināšanai, stratēģisko mērķu sasniegšanai, tad nozares ministrijai ir īpaši svarīgi veidot pozitīvu komunikāciju, informējot sabiedrību ne tikai par VPP, tās mērķiem un uzdevumiem, bet arī plašākā kontekstā, kā VPP palīdz īstenot nozares politikas ieviešanu. Problēmu rada fakts, ka Noteikumu Nr. 560 ne 36.2., ne 36.3.apakšpunkta pašreizējā redakcija neparedz nozares ministrijai līdzekļus sabiedrības informēšanas pasākumu, kas saistīti ar programmas īstenošanu, veikšanai.
Plašāka informēšana, tajā skaitā, preses relīzes, informatīvi raksti, intervijas, īsi video rulīši, informācija plašsaziņas līdzekļos un sociālajās platformās veicinās vienotu izpratni par pētījumu programmas ieguldījumu un sasniegtajiem rezultātiem, veicinās izpratni par zinātniski pamatotos datos balstītu nozares lēmumu lomu plašākā sociālekonomiskās attīstības un ilgtspējas nodrošināšanā, stiprinās saikni starp pētniecību un valsts politikas prioritātēm atbilstoši katras nozares ministrijas vajadzībām.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija rīkojuma Nr. 474 "Par ilgtermiņa valsts pētījumu programmu "Inovāciju fonds – ilgtermiņa pētījumu programma"" 5. punktu ilgtermiņa VPP platformas mērķis ir attīstīt akadēmiskās pētniecības un lietišķās zinātnes kompetences inovatīvu un komercializējamu produktu un tehnoloģiju izstrādei ciešā sadarbībā ar Latvijas biomedicīnas, medicīnas tehnoloģiju, farmācijas, fotonikas, viedo materiālu, elektronikas, elektrotehnikas, tehnoloģiju un inženiersistēmu nozarēm. Noteikumu Nr. 560 2.12.6. apakšpunkts nosaka, ka platformas projekta vadītājs var būt tikai zinātnieks. Minētais ierobežojums nepamatoti sašaurina iespējamo ilgtermiņa VPP platformas projektu vadītāju loku un samazina potenciālo pieteicēju loku, jo inovatīvas un komercializējamas idejas var rasties arī doktorantiem un doktora zinātniskā grāda pretendentiem. Ņemot vērā, ka ilgtermiņa VPP platformas projektu mērķis ir orientēts uz zinātnisko ideju komercializēšanu, pieteicēju loka paplašināšana neradīs būtisku apdraudējumu projekta kvalitātei, jo doktorantu un doktora zinātniskā grāda pretendentu pieteikumi tiks izvērtēti vienotā konkursā ar zinātnieku pieteiktiem projektiem pēc vienotiem kritērijiem, uzvarot labākajam.  
Risinājuma apraksts
Lai problēmu risinātu un nodrošinātu finanšu plūsmu atbilstību valsts budžeta nosacījumiem, plānots pārņemt Fundamentālo un lietišķo pētījumu projektu finansējuma plūsmas nodrošināšanas pieeju atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 12.decembra noteikumu Nr. 725 “Fundamentālo un lietišķo pētījumu projektu izvērtēšanas un finansējuma administrēšanas kārtība” 32. punktā noteiktajam. Grozījumi paredz:
1) precizēt Noteikumu Nr. 560 38.2. un 69.202. apakšpunkta redakciju, izslēdzot prasību veikt noslēguma maksājumu līdz 10% apmērā no VPP projektam piešķirtā kopējā finansējuma un paredzot maksājumus VPP projektiem veikt atbilstoši projekta līgumam un Noteikumu Nr. 560 44., 47. 58., 59. un 61. punktam (attiecīgi), nodrošinot veikto maksājumu atbilstību valsts budžeta likumā noteiktajam un Likuma par budžetu un finanšu vadību 4. pantam;
2) precizēt Noteikumu Nr. 560 36.3. apakšpunktu, paredzot iespēju nozaru ministrijai izlietot finansējumu sabiedrības informēšanas pasākumiem, kas saistīti ar VPP programmu īstenošanu. Vienlaikus piedāvātā Noteikumu Nr. 560 36.3. apakšpunkta redakcija nozaru ministrijām neuzliek par pienākumu rīkot sabiedrības informēšanas pasākumus. Tā vietā tā paredz iespēju izmantot programmas īstenošanai piešķirtos līdzekļus šādiem mērķiem, ja tas ir nepieciešams, ņemot vērā nozares politikas prioritātes, vajadzības un budžeta iespējas.
Risinājuma ieviešanas rezultātā nozaru ministrijām nebūs jāveic grozījumi atbilstošajos Ministru kabineta rīkojumos par attiecīgo valsts pētījumu programmu, kā arī nebūs jāveic izmaiņas starpresoru vienošanās starp nozaru ministrijām un padomi.  Izņēmums ir Ekonomikas ministrijas finansētā ilgtermiņa VPP platforma, kur būs jāveic izmaiņas starpresoru vienošanās starp Ekonomikas ministriju un padomi, palielinot finansējuma apjomu 2026. gadam un svītrojot 2027. gadam paredzēto finansējumu, kā arī jāveic atbilstošas izmaiņas finansējuma sadalījuma plānā. Savukārt padome veiks tipveida grozījumus tipveida līgumos ar VPP programmu un ilgtermiņa VPP platformas projektu īstenotājiem (turpmāk – projekta īstenotājs), izsakot līguma 2.7. un 3.4. apakšpunktu jaunā redakcijā, paredzot projekta īstenotājam turpmākos maksājumus veikt saskaņā ar projekta īstenotāja precizēto finansējuma sadalījumu un ievērojot  projekta (vai platformas) līgumā noteiktos termiņus un samaksas kārtību, ņemot vērā Noteikumu  Nr. 560 58., 59. un 61. punktā un līguma ar projekta īstenotāju 2.16.-2.20. apakšpunktā noteikto projekta īstenotāja uzraudzības un neatbilstoši izlietotā finansējuma atmaksas kārtību.
Ja VPP programma tiek pabeigta līdz atbilstošajā MK rīkojumā noteiktajam termiņam, neveicot gala maksājumu 10% apmērā nākamajā kalendārajā gadā, nozaru ministrijām ir iespēja izstrādāt jaunas VPP programmas, bet projektu pieteicējiem ir iespēja pieteikt jaunus VPP projektus.
3) papildināt MK Noteikumu Nr. 560 2.12.6. apakšpunktu, iekļaujot tajā formulējumu “doktorants vai doktora zinātniskā grāda pretendents”. Tā rezultātā ilgtermiņa VPP platformas projektus varēs pieteikt doktoranti un doktora zinātniskā grāda pretendenti, paplašinot projektu pieteicēju loku.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Negrozīt Noteikumus Nr. 560 un katru reizi, kad ja projekta īstenošanas noslēguma dokumentu  iesniegšanas un apstiprināšanas termiņš ir nākamais kalendārais gads pēc projekta īstenošanas noslēguma, grozīt MK rīkojumu. Gala maksājuma veikšana nākamajā kalendārajā gadā ir šķērslis jaunu VPP uzsākšanai un projektu īstenošanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Grozījumu veikšana nerada finansiālu slogu valsts budžetā, tieši otrādi – ietaupa administratīvos resursus, kas tiek tērēti, gatavojot MK rīkojumu grozījumus un veicot VPP programmas vai ilgtermiņa VPP platformas atlikumu ieskaitīšanu deponēto līdzekļu kontā.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Projekta īstenošanā iesaistītais personāls
Ietekmes apraksts
Mazināsies slodze projekta īstenošanā.
Juridiskās personas
  • Nozares ministrijas, zinātniskās institūcijas, padome
Ietekmes apraksts
Zinātniskajām institūcijām tiks mazināts finanšu plānošanas un administrēšanas slogs, jo pašreiz tām vispirms ir jāiegulda savs finansējums 10% apmērā VPP projektu īstenošanā, un tikai pēc vairākiem mēnešiem tās var saņemt gala maksājumu līdz 10% apmērā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Grozījumi paredz saskaņot noslēguma maksājumus VPP projektu īstenotājiem ar valsts budžeta likumā noteikto, ka finansējums ir izlietojams tajā gadā, kuram tas plānots, sasniedzot attiecīgajā gadā noteiktos mērķus, un ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 4. pantu, kas nosaka, ka saimnieciskais gads sākas 1. janvārī un beidzas 31. decembrī.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Latvijas Zinātnes padome
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Zinātnes padome
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi