Anotācija (ex-ante)

22-TA-3760: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.2.i. investīcijas "Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu noteikumu veidā MK 2022. gada 10. maija sēdē izskatītajā informatīvajā ziņojumā "Informatīvais ziņojums "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" reformas 3.1.2.r "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.2.i. investīcijas "Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai" īstenošanu un uzraudzību" iekļautās minētās investīcijas īstenošanas un uzraudzības nosacījumus, kā arī iekļautu izmaiņas atbilstoši Atveseļošanas fonda (turpmāk – AF) plāna grozījumiem, kas apstiprināti ar 2023. gada 8. decembra Padomes īstenošanas lēmumu, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (2021. gada 13. jūlijs) par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (turpmāk – AF plāna grozījumi). 
Atbilstoši MK 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 47. punktam informatīvais ziņojums ir informācija vai pārskats par MK kompetencē esoša jautājuma risināšanas gaitu, par MK atbalstīta plānošanas dokumenta īstenošanu vai tiesību akta izpildi, un tajā neietver konceptuālus jautājumus. Ņemot vērā, ka AF 3.1.2.2.i. investīcijas "Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai" īstenošanu un uzraudzību" (turpmāk – 3.1.2.2.i. investīcija) īstenošanā tiek dibinātas tiesiskās attiecības starp dažādiem tiesību subjektiem, MK noteikumi nodrošinās atbilstošākas formas normatīvo regulējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar 2021. gada 27. aprīlī (prot. Nr. 36 27. §) MK apstiprināto Latvijas AF plānu un MK 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621  “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība”.
Noteikumu projekta nosacījumi veidoti, lai turpinātu nodrošināt AF plānā noteiktās Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) pārziņas 3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd 3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanas un uzraudzības nosacījumi ir noteikti 2022. gada 10. maija informatīvajā ziņojumā (pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/c0120eef-5cba-4255-bc31-0ebab8357ab2).

Par 3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanu atbildīgā nozares ministrija ir LM. Tāpat arī LM ir 3.1.2.2.i. investīcijas pasākuma finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs). LM nodrošina, ka uzdevumi, kurus tā pilda kā nozares ministrija, tiktu nodalīti no tiem uzdevumiem, kurus tā pilda kā finansējuma saņēmējs. Nozares ministrijas un finansējuma saņēmēja pienākumus pilda atšķirīgi LM struktūrvienību nodarbinātie un to pienākumi, īstenojot un uzraugot investīciju, nepārklājas. 

Finansējuma saņēmēja sadarbības partneri ir Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – VSAA) un Centrālā statistikas pārvalde (turpmāk – CSP) un ar katru no sadarbības partneriem finansējuma saņēmējs noslēgs vienošanās par sadarbību investīcijas projekta īstenošanā (ar VSAA minētā vienošanās par  sadarbību noslēgta 2023. gada 17. oktobrī. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas, tostarp pensiju sistēmas, analīzei un politikas plānošanai LM izmanto sadarbībā ar Pasaules Bankas ekspertiem vairāk nekā pirms 20 gadiem izveidoto ilgtermiņa prognozēšanas Makrosimulācijas modeli, ar kuru veiktās prognozes ļauj detalizēti monitorēt valsts sociālās apdrošināšanas, tostarp pensiju sistēmas, attīstību, savlaicīgi atklājot un novēršot riskus tās stabilitātei un ilgtspējai, veidojot priekšnoteikumus sistēmas pastāvēšanai ilgtermiņā. Diemžēl esošais prognozēšanas rīks ir novecojis un nav elastīgs lietotājam, neļaujot veikt moduļos nozīmīgas korekcijas un veidot nepieciešamo simulāciju variantus, kā arī modelī ietverto datu un rezultātu specifika un detalizācija nav pietiekama un atbilstoša. Tādējādi nav iespējams kvalitatīvi veikt Eiropas Komisijas (turpmāk – EK)  dotos uzdevumus dalībvalstu pensiju prognožu jomā un specifisko rādītāju izmaiņu ietekmes kvalitatīvu, detalizētu ilgtermiņa prognozi un tās analīzi, kas ir pamats dalībvalstu fiskālās ilgtspējas novērtējumam.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to nepieciešama jaunas valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas, tostarp pensiju sistēmas, prognozēšanas rīka izstrāde, kas ļautu ātrāk un efektīvāk reaģēt uz izmaiņām normatīvajos aktos, tautsaimniecībā un demogrāfijā, kā arī radītu iespēju veikt prognozes līdz nepieciešamajai detalizācijas pakāpei, ļautu lietotājam viegli veikt nepieciešamās izmaiņas un veidot nepieciešamo simulāciju variantus, atbilstoši valsts sociālās apdrošināšanas, tostarp pensiju sistēmas, esošajām un iespējamām korekcijām un izmaiņām, tai skaitā savlaicīgāk novēršot riskus sistēmas ilgtspējai.
3.1.2.2.i. investīcijas īstenošana paredz prognozēšanas rīka izstrādi valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas, tostarp pensiju sistēmas, ilgtermiņa prognozēm, detalizētāk un efektīvāk izvērtējot sociālās drošības sistēmas esošos un iecerētos pasākumus, to ietekmi uz valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas dalībniekiem un valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas stabilitāti un finanšu ilgtspēju. Jaunais prognozēšanas rīks ļaus efektīvākā veidā prognozēs izmantot un atspoguļot demogrāfijas aspektu, panākot ātrāku un precīzāku rezultātu, kā arī stiprinās administratīvo kapacitāti sociālās drošības jomā. Šobrīd makrosimulācijas modeli ilgtermiņa prognozēm pamatā izmanto LM valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas monitoringa vajadzībām, kā arī, lai veiktu ilgtermiņa prognozes, kas tiek iekļautas regulārajos EK pensiju ilgtspējas ziņojumos. Savlaicīga valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas nākotnes izaicinājumu un risku apzināšana dod iespēju novērst neizsvērtu lēmumu pieņemšanu, tādējādi nodrošinot valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtspēju un visu saistību izpildi pret valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas dalībniekiem. Lai valstiskā līmenī optimizētu resursus, pēc CSP ierosinājuma un projekta īstenošanas ietvaros noteiktā sadarbībā ar CSP jaunais prognozēšanas rīks tiks pielāgots arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija Regulā (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā noteikto uzdevumu veikšanai. 
Salīdzinot ar līdz šim LM izmantoto ilgtermiņa prognozēšanas makrosimulācijas modeli, kas tika izstrādāts pagājušā gadsimta 90-tajos gados, kad tika uzsākta valsts sociālās apdrošināšanas, tostarp pensiju sistēmas, reforma, kļūs pieejama iespēja ievadīt detalizētāku informācijas masīvu, būs iespēja modelēšanā izmantot jau citviet, piemēram, EUROSTAT[1], esošos rezultātus, kā arī demogrāfijas un darba tirgus rādītājus, kā arī nodrošināt, ka ilgtermiņa prognozes ietvers visas būtiskās izmaiņas attiecībā uz valsts sociālās apdrošināšanas sistēmu un būs iespēja veidot daudz vairāk specifisku valsts sociālās apdrošināšanas politikas novērtēšanai nepieciešamo scenāriju. 

Šajā sadaļā tiek atspoguļoti būtiskākie nosacījumi, kas tiks noteikti no informatīvā ziņojuma vai iekļauti atbilstoši AF plāna grozījumiem. Papildu informāciju var skatīt 2022. gada 10. maija informatīvajā ziņojumā.
Piemēram, noteikumu projektā netiek iekļauti 2022. gada 10. maija informatīvajā ziņojumā noteiktie projekta veidlapas iesniegšanas, vērtēšanas un informācijas aprites nosacījumi pirms Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas AF apakšsistēmas (turpmāk – KPVIS AF) funkcionalitātes nodrošināšanas. 3.1.2.2.i. investīcijas projekta veidlapas atbilstības pārbaude jau ir noslēgusies, kā arī uz šo brīdi funkcionē KPVIS AF, tāpēc projekta veidlapas informācija ir pārnesta uz KPVIS AF vidi, kur ir pievienota arī projekta veidlapas atbilstības novērtēšanas dokumentācija.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā 2022. gada 10. maija informatīvais ziņojums zaudēs savu aktualitāti.

3.1.2.2.i. investīcijas mērķis ir izstrādāt prognozēšanas rīku valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas, tostarp pensiju sistēmas, ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes, ilgtspējas un efektivitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai.

3.1.2.2.i. investīcijas mērķa grupa ir tiešās pārvaldes iestādes. Kā netieša mērķa grupa vērtējami valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas dalībnieki.

3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanai pieejamais finansējums ir AF finansējums – 1 563 985 euro un valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai – indikatīvi 278 145 euro.

3.1.2.2.i. investīcijas ietvaros pēc AF plāna grozījumiem ir sasniedzami šādi atskaites punkti:
- līdz 2022. gada 30. jūnijam – līguma noslēgšana par prognozēšanas modeļa algoritmu izstrādi, informācijas sistēmas tehniskās specifikācijas izstrādi un sistēmas izstrādes uzraudzību (turpmāk – 118. atskaites punkts);
- līdz 2024. gada 30. septembris – sociālās nodrošināšanas prognozēšanas rīka informācijas sistēmas tehniskās specifikācijas pabeigšana (turpmāk – 119. atskaites punkts);
- līdz 2026. gada 31. marts – prognozēšanas rīka izstrāde (turpmāk – 120. atskaites punkts).

Divu atskaites punktu (119. un 120. atskaites punkti) sasniegšanas termiņi ar AF plāna grozījumiem tika pagarināti, ņemot vērā nobīdes 118. atskaites punkta sasniegšanā, kas bija saistītas ar:
1) nepietiekamu projekta personāla kapacitāti, ko projekta īstenošanas sākumposmā ietekmēja t.sk. arī Covid –19 pandēmijas straujā izplatība (darbnespēja, valdības noteiktie ierobežojumi u.c., kas ietekmēja personāla spēju risināt sarežģītu iepirkumu īstenošanas sākumposmā), kā rezultātā kavējās projekta darbību īstenošana;
2) projekta ietvaros veicamā iepirkuma sarežģītību, aizkavējās arī 3.1.2.2.i. investīcijas pārējo secīgo divu atskaites punktu īstenošana, līdz ar to nozares ministrija iesniedza priekšlikumu AF plāna un Eiropas Padomes īstenošanas lēmuma grozījumiem EK par 3.1.2.2.i. investīcijas divu pēdējo atskaites punktu termiņu pagarinājumu.
Ņemot vērā, ka 2023. gada 8. decembrī ir pieņemts Padomes īstenošanas lēmums, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (2021. gada 13. jūlijs) par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu, attiecīgi ir akceptētas izmaiņas 3.1.2.2.i. investīcijas divu atskaites punktu sasniegšanas termiņos.
 
Projekta īstenošanas ietvaros uz 2023. gada 31. decembri ir izpildīti:
1)  118. atskaites punkts, 2023. gada 12. jūnijā noslēdzot līgumu par prognozēšanas modeļa algoritmu izstrādi, informācijas sistēmas tehnisko specifikāciju izstrādi un sistēmas izstrādes uzraudzību. Atskaites punkta izpildei bija nepieciešams ilgāks termiņš nekā sākotnēji bija plānots (termiņš – 2022. gada 30. jūnijs, izpilde – 2023. gada 12. jūnijs) saistībā ar iepirkumu sarežģītību un nepieciešamību piesaistīt papildu ekspertu iepirkumu dokumentācijas izstrādei, vairākkārtēju iepirkuma dokumentācijas precizēšanu (Iepirkumu uzraudzības biroja pirmspārbaudes ietvaros) un papildu informācijas pieprasīšanu no potenciālā pretendenta, ar kuru plānots slēgt līgumu, kā arī faktu, ka nogaidīšanas procesā pirms līguma slēgšanas ir saņemta cita pretendenta iepirkumu rezultātu pārsūdzība.​​​​​ 
2) 119. atskaites punkts, kas ir secīgs 118. atskaites punkta izpildei. 2023. gada 12. jūnijā noslēgtā līguma ietvaros tika izstrādāta prognozēšanas rīka tehniskā specifikācija un pieņemšanas – nodošanas akts par tehniskās specifikācijas pabeigšanu parakstīts 2023. gada 6. novembrī, tā nodota LM (finansējuma saņēmēja) iepirkumu komisijai tālākai iepirkuma organizēšanai. Saskaņā ar informāciju Elektronisko iepirkumu sistēmā 2024. gada 11. janvārī ir izsludināts atklātais konkurss “Sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēšanas rīka programmnodrošinājuma izstrāde un ieviešana” ( id.Nr. LRLM 2023/34ESF) ar pretendentu pieteikšanās termiņu līdz 2024. gada 19. februārim. Minētais atklātais konkurss ir nepieciešams, lai īstenotu 120. atskaites punkta izpildi.
Lai arī 119. atskaites punkta izpildes termiņš ar apstiprinātajiem AF plāna grozījumiem tika pagarināts līdz 2024 gada 30. septembrim (ievērtējot risku, kas veidojās, iekavējoties 118. atskaites punkta izpildei), par tā izpildi nozares ministrija jau var informēt, sniedzot informāciju EK par AF progresu līdz 2023. gada 31. ​​​​​​decembrim.

3.1.2.2.i. investīcijas atbalstāmās darbības:
1) prognozēšanas rīka tehniskās specifikācijas izstrāde, tai skaitā situācijas priekšizpētes ziņojuma sagatavošana; 
2) prognozēšanas rīka izstrāde, tai skaitā prognozēšanas rīka testēšana, lietotāja un administratora rokasgrāmatu sagatavošana, prognozēšanas rīka lietotāju un administratoru mācības.
Prognozēšanas rīka izstrādes procesā (prognozēšanas rīka izstrādē un testēšanā) finansējuma saņēmējs plāno iesaistīt VSAA un CSP speciālistus. VSAA ekspertu iesaiste ļaus nodrošināt izsvērtāku pieeju izmantotajiem pieņēmumiem un datiem, un VSAA speciālisti veiks šādus pienākumus:
- nodrošinās konsultācijas un prognožu veikšanai nepieciešamos statistikas, finanšu un citus datus, kas ir aģentūras rīcībā un kompetencē;
- piedalīsies izstrādātā prognozēšanas rīka testēšanā, algoritma rezultātu vērtēšanā, sniedzot viedokli par aģentūras kompetencē esošiem jautājumiem;
- izvietos prognozēšanas rīku uz nozares informācijas un komunikācijas tehnoloģijas infrastruktūras, ja nepieciešams;
Savukārt CSP ekspertu iesaiste nepieciešama, lai atbilstoši CSP ierosinājumam prognozēšanas rīks tiku pielāgots Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija Regulā (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā noteikto uzdevumu veikšanai. CSP eksperti veiks šādus pienākumus:
- nodrošinās konsultācijas un prognozēšanas rīka izstrādei nepieciešamo informāciju, kas ir CSP rīcībā un kompetencē;
- piedalīsies izstrādātā prognozēšanas rīka testēšanā, algoritmu rezultātu vērtēšanā, viedokļa sniegšanā par CSP kompetencē esošiem jautājumiem. Sadarbībai ar CSP ekspertiem projektā netiek plānotas izmaksas. 
3) sabiedrības izpratnes veicināšanas pasākumi, kuru ietvaros tostarp plānoti seminārs un informatīvo materiālu izgatavošana;
4) komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. pantu un EK un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu, ņemot vērā arī Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda un AF komunikācijas un dizaina vadlīnijās noteikto;
5) projekta vadība un īstenošana, piesaistot projekta vadības un īstenošanas personālu uz darba līguma vai rīkojuma pamata, vai arī uz iepirkuma līguma pamata.

3.1.2.2.i. investīcijas izmaksu attiecināmības nosacījumi:
- Projekta vadībai un īstenošanai AF pieejamā finansējuma ietvaros plānots piesaistīt LM un VSAA kā sadarbības partnera darbiniekus. CSP ekspertiem projekta ietvaros netiek plānots AF finansējums, minētie eksperti sadarbības vienošanās noteiktos pienākumus īstenos ārpus projekta izmaksām (savas iestādes budžeta ietvaros). Finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla un sadarbības partnera (VSAA) īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas veicamas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu;
- darba vietas aprīkojuma izmaksas paredzamas finansējuma saņēmēja personālam – projekta vadītājam. Minētais nosacījums noteikts, jo tikai projekta vadītājam ir noteikta slodze darbam projektā, pārējie projekta vadībā un īstenošanā iesaistītie ir LM darbinieki, kuri par darbu projektā pamatā saņem atlīdzību piemaksas veidā; 
- papildus projektā uz noteiktu laiku uz uzņēmuma līguma pamata plānots iepirkumu speciālists un eksperts, kas sagatavos darba uzdevumu (angļu valodā), kurš gatavos prognozēšanas modeļa specifikāciju un prasības;
-  ja sabiedrības izpratnes veidošanas pasākumu nodrošināšanai, kā arī komunikācijas un vizuālās identitātes nodrošināšanai būs nepieciešams piesaistīt pakalpojumu sniedzēju, attiecināmās ir attiecīgas iepirkuma līguma izmaksas.

3.1.2.2.i. investīcijas projekta atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas no AF, ja tās ir tieši saistītas ar minētās investīcijas noteiktajiem atskaites punktiem, atbilst noteikumu projektā ietvertajām izmaksu pozīcijām un ir radušās ne agrāk kā no 2022. gada 1. janvāra. 3.1.2.2.i. investīcijas atbalstāmo darbību, kuru īstenošana pabeigta līdz 2021. gada 31. decembrim, izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no AF.


Citi būtiskie ar 3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanu un uzraudzību saistītie nosacījumi, kas finansējuma saņēmējam  jānodrošina, īstenojot 3.1.2.2.i investīcijas projektu:
-  projekta ietvaros izstrādātā prognozēšanas rīka saskaņošanu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju normatīvajos aktos par valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzību noteiktajā kārtībā, lai nodrošinātu veidojamā risinājuma atbilstību vispārējām tehniskām prasībām un sekmētu valsts pārvaldes rīcībā esošo datu un tehnoloģisko risinājumu koplietošanu un atkārtotu izmantošanu;
-  ka LM īpašumā atradīsies 3.1.2.2.i. investīcijas projekta ietvaros izstrādātā prognozēšanas rīka pirmkodi, intelektuālā īpašuma tiesības, tai skaitā risinājuma modificēšanas tiesības, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā;
- ar 3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanu līdz 2031. gada 31. decembrim, atbilstoši 2022. gada 11. jūlija vadlīnijās “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai MK noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” 81. punktā noteiktajam;
- projektā plānota vadības un īstenošanas personāla datu apstrāde un uzkrāšana KPVIS AF tādā apjomā, kāds ir nepieciešams, lai iesniegtu progresa pārskatu, kas ir pamats progresa pusgada ziņojumam un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai iesniegšanai EK.  Tiek noteikts, ka gan finansējuma saņēmējam, gan LM kā nozares ministrijai un pilna cikla uzraudzības nodrošinātājai, ir jānodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) nosacījumu ievērošanu. Datu apstrādei tiks pakļauti projekta vadības un īstenošanas personāla dati, kas apliecinās minēto personu iesaisti projekta, piemēram, darba līgumi, pakalpojuma līgumi, atlīdzības vai samaksas par pakalpojuma aprēķināšanas un izmaksas apliecinošā dokumentācija vai arī jebkura cita informācija par personu, kas būtu noteikta iekļaušanai progresa ziņojumā vai nepieciešama projekta uzraudzībai, revīzijas vai grāmatvedības prasību izpildei u.c. Paredzams, ka datu apstrādei tiks pakļauti tādi personas dati kā vārds, uzvārds, personas kods, noteiktais atlīdzības apmērs par pienākumu vai pakalpojuma izpildi projekta ietvaros, kā arī iespējama veselības personas datu apstrāde gadījumos, ja, piemēram, komandā tiks iesaistīta persona ar invaliditāti. Personu datu glabāšana termiņš ir noteikts līdzvērtīgs visas ar projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanas termiņam (pieci gadi pēc gala maksājuma veikšanas dienas), kas ir minimāli nepieciešams, lai sasniegtu likumdevēja noteikto personas datu apstrādes nolūku.
- 3.1.2.2.i. investīcijas projekta ilgtspēju un turpmāku uzturēšanu pēc tā noslēgšanās. Attiecīgi pēc 3.1.2.2.i. investīcijas attiecīgo atbalstāmo darbību pabeigšanas LM izmantos valsts budžeta finansējumu atbilstoši MK 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 9.4. apakšpunktam. Tādējādi pēc 3.1.2.2.i investīcijas projekta īstenošanas tiks nodrošināta prognozēšanas rīka turpmāku uzturēšanas izdevumu (serveru resursu nomas pakalpojums, standarta programmatūras nomas pakalpojums, nepieciešamo licenču nomas pakalpojums, prognozēšanas rīka tehniskās uzturēšanas pakalpojums un citu prognozēšanas rīka uzturēšanas pakalpojumu) segšana. Tā īstenošanai LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanai ik gadu ne vairāk kā 10 procentu apmērā no prognozēšanas rīka izveidei veiktajiem izdevumiem.

Atbilstoši AF plāna 1. pielikumā minētajam attiecībā par “Principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējums” 3.1.2.2.i. investīcijas izvērtējumu un atbilstoši Regulas (ES) 2021/241 5. panta 2. punkta un Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulu (ES) Nr.2020/85 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar kuru groza Regulu (ES) 2019/2088 17. panta prasībām, 3.1.2.2.i. investīcijas paredzamā ietekme ir nebūtiska saistībā ar 3.1.2.2.i. investīcijas tiešajām un primārajām netiešajām sekām visā tās dzīves ciklā.

3.1.2.2.i. investīcijas ietvaros komercdarbības atbalsts nav plānots. Minētās investīcijas projekta īstenotājs ir LM, kas ir valsts pārvaldes iestāde un kas atbilstoši MK 2004. gada 27. janvāra noteikumu Nr. 49 “Labklājības ministrijas nolikums” 5.2.1. apakšpunktā noteiktajam izstrādā valsts politiku sociālās apdrošināšanas un valsts sociālo pabalstu jomā. Prognozēšanas rīks ir nepieciešams minētā LM uzdevuma izpildei. Politikas izstrāde prerogatīvi ir valsts pārvaldes uzdevums, kas nav uzticams fiziskai personai, privāto tiesību juridiskai personai vai šādu personu apvienībai. LM, īstenojot 3.1.2.2.i investīcijas projektu, neveic ar saimniecisku darbību saistītus pienākumus, līdz ar to 3.1.2.2.i investīcijas projektā plānotie pasākumi nav klasificējami kā komercdarbības atbalsts.
Komercdarbības atbalsts nav plānots arī attiecībā uz LM sadarbības partneriem. VSAA atbilstoši MK 2012. gada 18. decembra noteikumiem Nr. 911 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras nolikums” (turpmāk - VSAA nolikums) ir labklājības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kura nodrošina valsts sociālās apdrošināšanas pensiju, pabalstu, atlīdzību, valsts izdienas pensiju un valsts sociālo pabalstu piešķiršanu un izmaksu un nodrošina informācijas tehnoloģiju atbalstu LM un tās padotībā esošām iestādēm saskaņā ar sadarbības līgumiem. VSAA, iesaistoties investīcijas projekta īstenošanā, neveiks ar saimniecisku darbību saistītus pienākumus, bet nodrošinās projektu ar nepieciešamajiem statistikas un finanšu datiem, kas izriet no VSAA funkciju izpildes, piedalīsies izstrādātā prognozēšanas rīka testēšanā un, ja nepieciešams, saskaņā ar VSAA nolikumu izvietos prognozēšanas rīku uz nozares informācijas un komunikācijas tehnoloģijas infrastruktūras.  Līdz ar to 3.1.2.2.i. investīcijas projektā plānotie pasākumi nav klasificējami kā komercdarbības atbalsts.
Savukārt attiecībā uz LM sadarbības partneri CSP, jāatzīmē, ka 3.1.2.2.i. investīcijas projekta ietvaros minētajam sadarbības partnerim izmaksas nav paredzētas. CSP sniegs konsultatīvo atbalstu LM, nesaņemot par to finansējumu.  Attiecīgi CSP, iesaistoties investīcijas projekta īstenošanā, neveic ar saimniecisku darbību saistītus pienākumus un 3.1.2.2.i. investīcijas projektā plānotās CSP aktivitātes nav klasificējamas kā komercdarbības atbalsts.


[1] “Eurostat” ir Eiropas Savienības Statistikas birojs, kas publicē augstas kvalitātes Eiropas mēroga statistikas datus un indikatorus, kuri ļauj salīdzināt valstis un reģionus (https://ec.europa.eu/info/departments/eurostat-european-statistics_lv).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

3.1.2.2.i. projekta īstenošana jau ir uzsākta.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas dalībnieki
Ietekmes apraksts
3.1.2.2.i. investīcijas ietvaros izstrādā prognozēšanas rīku valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas, tostarp pensiju sistēmas, ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes, ilgtspējas un efektivitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai, kas ietekmē valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas dalībniekus.
Juridiskās personas
  • Labklājības ministrija
  • VSAA
  • CSP
Ietekmes apraksts
LM izmantos 3.1.2.2.i. investīcijas ietvaros izstrādāto prognozēšanas rīku, VSAA nodrošinās nepieciešamo statistiku, finanšu un citus datus, kas ir aģentūras rīcībā un kompetencē, ko varēs izmantot arī citas iestādes savas kompetences uzdevumu veikšanai, piemēram, CSP.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 204 702
-924 275
0
1 057 307
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 204 702
-924 275
0
1 057 307
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 439 045
-1 115 961
0
1 262 958
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 439 045
-1 115 961
0
1 262 958
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-234 343
191 686
0
-205 651
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-234 343
191 686
0
-205 651
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
191 686
-205 651
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
191 686
-205 651
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanai pieejamais kopā ir 1 842 130 euro, tai skaitā AF finansējums ir 1 563 985 euro, no valsts budžeta attiecināmais finansējums PVN ir 278 145 euro.
2022. gadā projektā investēts finansējums 39 470 euro, tai skaitā AF finansējums 38 878 euro, no valsts budžeta attiecināmais finansējums PVN izmaksām ir 592 euro.
2023. gadā projektā investēts finansējums 216 618 euro, tai skaitā AF finansējums 187 373 euro, no valsts budžeta attiecināmais finansējums PVN izmaksām ir 29 245 euro.
2024. gadā saskaņā ar valsts budžeta likumā noteikto projektam plānots finansējums 1 439 045 euro, tai skaitā AF  finansējums 1 204 702 euro, no valsts budžeta attiecināmais finansējums PVN izmaksām ir 234 343 euro.
Ņemot vērā to, ka 2023. gada 8. decembrī tika saņemts EK lēmums par AF plāna grozījumu priekšlikumiem spēkā stāšanos,  projektā veikti grozījumi, pagarinot projekta īstenošanas termiņu līdz 2026. gada 30. jūnijam.
Atbilstoši plānotajiem projekta grozījumiem, tiek pārskatīts arī projektam pieejamā kopējā finansējuma sadalījums pa gadiem, paredzot 2024. gadā finansējumu indikatīvi 323 084 euro apmērā, tai skaitā AF finansējumu 280 427 euro, no valsts budžeta attiecināmais finansējumu PVN izmaksām 42 657 euro. Savukārt 2025. gadā indikatīvi 1 262 958 euro, tai skaitā AF finansējums 1 057 307 euro, no valsts budžeta attiecināmais finansējums PVN ir 205 651 euro.
Pēc grozījumu projektā veikšanas, LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijai priekšlikumus:
- 2024. gada finanšu plāna precizēšanai, samazinot finansējumu indikatīvi par 1 115 961 euro, tai skaitā AF finansējumu par 924 275 euro, no valsts budžeta attiecināmo finansējums PVN izmaksām par 191 686 euro;
- 2025. gadam iestrādājot budžetā indikatīvi kopējo finansējumu 1 262 958 euro, tai skaitā AF finansējumu 1 057 307 euro, no valsts budžeta attiecināmo finansējumu PVN izmaksām ir 205 651 euro
Vienlaikus saistībā ar plānotajiem grozījumiem investīciju projektā, var tikt precizēts plānotā finansējuma sadalījums 2024., 2025., 2026. gadam, nepārsniedzot kopējo 3.1.2.2.i. investīciju projektam plānoto finansējumu. 

Finansējums 3.1.2.2.i. investīcijas īstenošanai tiks pārdalīts no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai.
Pēc pārvaldes lēmuma noslēgšanas 3.1.2.2.i. investīcijas projekts tiek īstenots apakšprogrammas 74.06.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projekti un pasākumi” projekta “Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai” ietvaros. 
Noteikumu projektā paredzēto atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešamo finansējumu 2025. gadam un turpmākajiem gadiem LM sniegs priekšlikumu attiecīgā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
3.1.2.2.i. investīcijas izdevumu aprēķins, salīdzinot ar to, kas tika iesniegts pie MK 2022. gada 10. maija sēdē izskatītā informatīvā ziņojuma "Informatīvais ziņojums "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" reformas 3.1.2.r "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.2.i. investīcijas "Prognozēšanas rīka izstrāde sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēm, sistēmas ilgtermiņa stabilitātes izvērtēšanai un nodrošināšanai" īstenošanu un uzraudzību", aktualizēts atbilstoši jau veiktajām faktiskajām izmaksām un izmaksu plānojumam pēc projekta īstenošanas termiņa pagarinājuma.

Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.2.2.i. investīcijas projekta kopējās indikatīvās izmaksas un aprēķina metodikas apraksts
Projekta personāla izmaksas Pārējās projekta īstenošanas izmaksas Projekta izmaksas
Noslodze (mēneši)
 
Atlīdzība vidēji mēnesī (ņemot vērā noslodzi projektā)
euro
Kopējās personāla attiecināmās izmaksas, ietverot noteiktās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, euro Izdevumu pozīcija Attiecināmais finansējums, euro valstī noteiktais PVN, euro Kopējās izmaksas, euro Kopējais attiecināmais finansējums, euro Valsts budžeta finansējums, euro Kopējās izmaksas, euro
ekspertu, t.sk. ar starptautisku pieredzi piesaistes izmaksas 291 845 61 287 353 132 ietverot attiecināmās projekta vadības un īstenošanas izmaksas PVN izmaksas kopā attiecināmais un valsts budžeta finansējums
1 (51 m.) 2 770 141 295 prognozēšanas rīka programmēšanas izmaksas 1 008 236 211 730 1 219 966
0.2 (46 m.) 593 27 301 sabiedrības izpratnes veicināšanas, informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas 1 942 408 2 350
0.2 (45 m.) 343 15 422 personāla darba vietas aprīkojuma izmaksas 1 320 277 1 597
0.2 (15 m.) 775 11 625 īstermiņa eksperts 5 000 0 5 000
0.2 (4 m.) 503 2 012 iepirkuma speciālists (pakalpojuma līgums) 1 500 315 1 815
0.3 (24 m.) 813 19 504              
0.3 (24 m.) 816 19 578   1 309 843 274 017 1 583 860 1 563 985 274 017 1 838 002
0.3 (1 m.) 560 560              
0.2 (13 m.) 482 6 267              
0.2 (21 m.) 504 10 578              
                   
    254 142              

Projekta attiecināmās izmaksas (bez PVN) 1 563 985 euro apmērā ietver:
- finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera personāla, kas iesaistīts projekta īstenošanā, atlīdzību 254 142 euro apmērā, tai skaitā ietverot tiesību aktos noteikto valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (1 pilna slodze), kā arī veselības apdrošināšanas izmaksas. Atlīdzības izmaksu aprēķins balstās uz šādiem pieņēmumiem:
- projekta īstenošanas laika periods ir 51 mēneši (2022. gada janvāris – 2026. gada 31. marts);
- kopējā noslodze – vidēji 2.6 slodzes gadā;
- darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likme – 23.59%.
- finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāla darba vietas aprīkojuma izmaksas 1 320 euro;
- ekspertu, t.sk. ar starptautisku pieredzi piesaistes izmaksas 296 845 euro apmērā (darba uzdevuma sagatavošanas ekspertiem ar starptautisku pieredzi izmaksas, prognozēšanas rīka metodoloģijas izstrādes izmaksas un prognozēšanas rīka izstrādes autoruzraudzības izmaksas);
- iepirkuma speciālista piesaistes uz pakalpojuma līguma izmaksas – 1 500 euro;
- prognozēšanas rīka programmēšanas izmaksas 1 008 236 euro.
- sabiedrības izpratnes veicināšanas, informācijas un publicitātes attiecināmās izmaksas tiek plānotas 1 942 euro apmērā, kas nepārsniedz piecus procentus no plānotajām ekspertu ar starptautisku pieredzi piesaistes izmaksām, lai finansējuma saņēmējs varētu nodrošināt projekta īstenošanas vietā un tīmekļvietnē (www.lm.gov.lv) obligātos informācijas un publicitātes pasākumus, kā arī sabiedrības izpratnes veicināšanas pasākumus projekta darbību un rezultātu popularizēšanai.
Valsts budžeta finansējums 274 017 euro apmērā paredzēts pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas un investīcijas projekta kopējās izmaksas var mainīties atbilstoši izmaiņām tiesību aktos, kas reglamentē minēto nodokli.
Noteikumu projekta izstrādes brīdī izdevumu aprēķinā iekļautā PVN summa par 4 128 euro atšķiras no informatīvajā ziņojumā plānotās PVN summas. Sākotnēji, izstrādājot informatīvo ziņojumu, kas tika pieņemts MK 2022. gada 10. maijā, saskaņā ar MK protokollēmuma Nr. 26 46.§ 3. punktu PVN apliekamo atbalstāmo darbību īstenošanai tika plānoti PVN izdevumi 278 145 euro apmērā.  Savukārt 3.1.2.2.i. investīcijas īstenošana ir uzsākta 2022. gada septembrī un tajā brīdī, pēc veiktajām tirgus cenu aptaujām tika secināts, ka ar PVN apliekamo darījumu summa ir mazāka. Ņemot vērā minēto 3.1.2.2.i. investīcijas projekts tika apstiprināts par kopējo summu 1 841 080 euro, t.sk. PVN 277 095 euro apmērā, kas ir par 1 050 euro mazāk nekā MK protokollēmumā pieņemts. Savukārt noteikumu projekta izstrādes brīdī budžeta izdevumu indikatīvajam aprēķinam tika ņemti vērā jau faktiski projekta īstenošanas ietvaros veiktie izdevumi, t.sk. arī izdevumi PVN izmaksu segšanai, kas izrādījās mazāki nekā projekta iesniegumā plānotie. PVN izdevumi samazināti, jo mazākas bija ar PVN apliekamo atbalstāmo darbību izmaksas: 1) projekta vadītāja darba vietas iekārtošanai par 1 791 euro, t.sk. PVN izdevumi par 310 euro; 2) par informatīvo plāksni informatīvo un publicitātes pasākumu atbalstāmās darbības prasību nodrošināšanai par 165 euro, t.sk. 29 euro. Vienlaikus tika pārskatītas arī turpmākās plānotās izmaksas, par 15 777 euro samazinot atbalstāmās darbības "Sabiedrības izpratnes veidošanas, informācijas un publicitātes pasākumu īstenošana", t.sk. PVN izdevumus par 2 739 euro. 
Ar PVN apliekamo darījumu faktiskais izmaksu samazinājums pārplānots uz projekta personāla izmaksām, it īpaši ņemot vērā to, ka projekta īstenošana atbilstoši AF plāna grozījumiem ir pagarināta, kā arī ņemot vērā LM atlīdzības politiku un atlīdzības izmaiņas projekta personālam (skat. tabulu “Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.2.2.i. investīcijas projekta kopējās indikatīvās izmaksas un aprēķina metodikas”).
Minētais finansējuma sadalījums ir indikatīvs un var mainīties ņemot vērā projekta īstenošanas gaitu, iepirkumu rezultātos paredzēto (identificēto) cenu un iepirkumu rezultātā noslēgto līgumu izpildes termiņus un nosacījumus. Tieši tāpēc noteikumu projekta izstrādes brīdī PVN attiecināmais finansējums tika atstāts tajā apmērā, kāds tika pieņemts ar MK protokollēmumu, proti, 278 145 euro, it īpaši ņemot vērā to, ka vēl nav noslēdzies 3.1.2.2.i. investīcijas visietilpīgākais iepirkums par prognozēšanas rīka izstrādi. Iepirkums "Sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa prognozēšanas rīka programmnodrošinājuma izstrāde un ieviešana" tika izsludināts 2024. gada 11. janvārī ar pretendentu piedāvājumu iesniegšanas termiņu līdz 2024. gada 26. martam (ievērtējot iepirkuma konkursa gaitā veiktos grozījumus). Minētajā atklātajā iepirkuma konkursā nepieteicās neviens pretendents un šobrīd notiek darbs pie atkārtota iepirkuma izsludināšanas. PVN izdevumu ieplānošana sākotnēji apstiprinātajā apmērā nodrošinās, ka gadījumā, ja atkārtoti izsludinātais prognozēšanas rīka izstrādes atklātā konkursa iepirkums noslēgsies ar lielāku summu nekā plānots projekta budžetā, PVN izdevumu kompensēšanai nepieciešamais finansējums jau būs rezervēts valsts budžeta ietvaros. Savukārt paša prognozēšanas rīka izstrādes līguma pamatsummas, ja tā iepirkuma konkursa rezultātā būs lielāka, izdevumu segšanai LM  būs jāpārskata projektam pieejamais AF finansējums starp izmaksu pozīcijām.
Noslēdzoties projekta īstenošanai, LM neizmantoto valsts budžeta finansējumu PVN izmaksu segšanai pārdalīs uz 80.00.00 programmu "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu 3.1.2.2.i investīciju projekta ietvaros izstrādātā prognozēšanas rīka ilgtspēju, tai skaitā pēc 3.1.2.2.i  investīcijas projekta īstenošanas noslēgšanās nodrošinātu prognozēšanas rīka turpmāku uzturēšanas izdevumu (serveru resursu nomas pakalpojums, standarta programmatūras nomas pakalpojums, nepieciešamo licenču nomas pakalpojums, prognozēšanas rīka tehniskās uzturēšanas pakalpojums un citu prognozēšanas rīka uzturēšanas pakalpojumu) segšanu, atbilstoši MK 2023.gada 17.janvāra noteikumu Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 9.4. apakšpunktam LM sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanai ik gadu ne vairāk kā 10% apmērā no prognozēšanas rīka izveidei veiktajiem izdevumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES) 2021/241
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regula Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES) 2016/679
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma 2021. gada 3. septembra finansēšanas nolīgums
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
-
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regula Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
22. pants
22.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
27. pants
22.10. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
34. pants
23.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārējā atsauce uz (ES) 2016/679
22.12. un 26.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma 2021. gada 3. septembra finansēšanas nolīgums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
10. pants
23.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VSAA
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/c0098f7d-0714-4fa1-a989-74a993d1b70b

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības viedokļi par izsludināto noteikumu projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Prognozēšanas rīku paredzēts izvietot Valsts elektroniskā sakaru pakalpojuma centra (VESPC) datu centrā. Prognozēšanas rīku nav paredzēts tiešā veidā neintegrēt ar citām sistēmām. Prognozēšanas rīka plānotā tehniskā arhitektūra neizvirza specifiskas prasības pret valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
3.1.2.2.i. investīcijas projekta ietvaros finansējuma saņēmējs neuzkrāj informāciju par dalībniekiem un Komisijas 2021. gada 28. septembra Deleģētajā regulā (ES) 2021/2106, ar kuru, nosakot atveseļošanas un noturības rezultātu pārskata kopējos rādītājus un detalizētos elementus, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, noteiktajiem AF plāna kopējiem rādītājiem.

Noteikumu projekts paredz arī, ka finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas ietvaros var veikt iepirkumus, veicot arī personas datu apstrādi iepirkumu organizēšanas un iepirkumu līgumu noslēgšanas nolūkā. Minētā personas datu apstrāde tiks veikta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Regula 2016/679) 6. panta 1. punkta b) un e) apakšpunktam un Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – PIL) 9. panta ceturtajai daļai, 44., 45. un 46. pantam. Iepirkumu procesa organizēšanas un administrēšanas nolūkā tiks apstrādāti datu subjektu identitātes dati (vārds, uzvārds), adrese, e-pasts, telefona numurs, informācija par pretendentu personāla vai pieaicināto speciālistu tehniskām un profesionālām spējām (pieredze, izglītība, zināšanas, kvalifikācija, amats) un to apliecinoši dokumenti, datu subjektu cita sniegtā informācija, izpildot iepirkuma nolikumā noteiktās prasības. PIL nosaka noteiktu personas datu apjomu, kuru finansējuma saņēmējam kā pasūtītājam ir tiesības apstrādāt, savukārt iepirkuma dalībniekiem pienākums sniegt. Personas datu nesniegšanas vai sniegšanas nepilnā apjomā gadījumā tiks liegta iespēja piedalīties iepirkumā.

Papildus noteikumu projekts paredz, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītajam personālam, sadarbības partneriem un iepirkumu līgumu izpildītājam ir pienākums parakstīt apliecinājumus par to, ka tas ir informēts par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, kā arī tam ir pienākums ziņot par konstatētajiem vai iespējamajiem trūkumiem un pārkāpumiem projektā. Uzsākot projekta īstenošanu, apliecinājumus par interešu konflikta neesamību ir iesnieguši LM kā finansējuma  saņēmēja projekta vadībā un īstenošanā iesaistītie nodarbinātie. 2023. gada 17. oktobrī tika noslēgta vienošanās ar sadarbības partneri VSAA, bet praktiska VSAA ekspertu iesaiste ir plānota ne ātrāk kā pie prognozēšanas rīka programmatūras izstrādes uzsākšanas, tas ir, pēc līguma noslēgšanas ar programmatūras izstrādātāju. Savukārt pēc noteikumu stāšanās spēkā un attiecīgiem projekta grozījumiem tiks noslēgta vienošanās ar sadarbības partneri CSP par iesaisti projekta aktivitātēs. Pirms abu sadarbības partneru nodarbināto reālās iesaistes projektā katram iesaistītajam ekspertam būs pienākums parakstīt apliecinājumus par to, ka tas ir informēts par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, kā arī tam ir pienākums ziņot par konstatētajiem vai iespējamajiem trūkumiem un pārkāpumiem projektā.

Noteikumu projekts (22.4. apakšpunkts) paredz, ka projekta īstenošanas ietvaros finansējuma saņēmējs apstrādā un uzkrāj personas datus vadības informācijas sistēmā. Tiesiskais pamats personas datu apstrādei ir Regulas  2016/679 6. panta 1. punkta c) apakšpunkts, MK 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” 8.5. un 10.2. apakšpunkts. Papildus var skatīt informāciju anotācijas 1.3. sadaļā "Risinājuma apraksts". Sadarbības partneris noteikumu projekta 14.2. apakšpunktā atbalstāmās darbības īstenošanas ietvaros apstrādās prognozēšanas rīka lietotāju un administratoru personas datus, organizējot mācības un nosūtot informāciju par īstenoto pasākumu maksājumu pieprasījuma sagatavošanai. Tiesiskais pamats personas datu apstrādei Regulas 6. panta 1. punkta c) apakšpunkts (Grāmatvedības likuma 11. panta piektā daļa) un e) apakšpunkts (noteikumu projekta 12. punkts).

Nosakot datu glabāšanas termiņus, ir ņemtas vērā normatīvajos aktos noteiktās prasības par dokumentu pieejamību un attaisnojuma dokumentu glabāšanas minimāliem termiņiem. Grāmatvedības likuma 28. panta 5. punkts nosaka, ka attaisnojuma dokumenti glabājami līdz dienai, kad tie nepieciešami, lai izpildītu likuma 6. panta otrās daļas prasības par saimnieciskā darījuma norises izsekojamību, bet ne īsāku laiku par pieciem gadiem. PIL 40. panta piektā daļa noteic, ka iepirkumu pieteikumu un piedāvājumu oriģinālus glabā 10 gadus pēc iepirkuma līguma noslēgšanas.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

3.1.2.2.i. investīcijas ieguldījumiem ir sasaiste ar Atveseļošanas fonda 2. pielikumā norādīto  Zaļās dimensijas intervences kodu "125 - pasākumi sociālās aizsardzības sistēmu modernizācijai, tostarp sociālās aizsardzības veicināšanai" 
Pielikumi