Anotācija

24-TA-2015: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumos Nr. 1164 "Ostas valsts kontroles kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumos “Ostas valsts kontroles kārtība”” (turpmāk – projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 15. panta trešo daļu un 41.1 panta trešo daļu, kā arī ņemot vērā nepieciešamību ieviest atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regulas Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk – Regula Nr. 2023/1805) normas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar projektu tiek precizētas Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumos Nr. 1164 “Ostas valsts kontroles kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1164) ietvertās spēkā esošās tiesību normas par ostas valsts kontroli, kā arī noteikt jaunas tiesību normas, kas nepieciešamas Regulā Nr. 2023/1805 noteikto saistību ieviešanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Grozījumi Noteikumu Nr. 1164 32.1 punktā stājas spēkā līdz ar atbilstošas funkcionalitātes izstrādi Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS), bet ne vēlāk kā 2026. gada 1. jūlijā.
Pārējās projektā ietvertās tiesību normas stājas spēkā vispārējā kārtībā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Tiesību normas par ostas valsts kontroli (ārvalstu kuģu kontrole Latvijas ostās) ir ietvertas Noteikumos Nr. 1164. Regula Nr. 2023/1805 paredz dažādas sankcijas un Regulā Nr. 2023/1805 noteikto saistību izpildes nodrošināšanas procedūras attiecībā uz ārvalstu kuģiem, kas ienāk Latvijas ostās. Uz ārvalsts karoga kuģa ir jānodrošina FuelEU atbilstības dokumenta pārbaude un, ja ārvalstu uzņēmums nav izpildījis Regulā Nr. 2023/1805 noteiktās saistības, var izdot izraidīšanas rīkojumu attiecībā uz šo kuģi. Lēmums par kuģa izraidīšanu ietver kuģa turpmākas ienākšanas aizliegumu dalībvalstu ostās. Visas dalībvalstis, izņemot dalībvalsti, ar kuras karogu kuģis kuģo, atsaka kuģim, uz ko attiecas izraidīšanas rīkojums, ienākšanu jebkurā no savām ostām līdz brīdim, kamēr kuģim ir derīgs FuelEU atbilstības dokuments. Ņemot vērā to, ka minētās darbības attiecas uz ārvalstu kuģu kontroli ostās, ir jāveic atbilstoši grozījumi Noteikumos Nr. 1164, nosakot, kura institūcija veiks minētās darbības, lai nodrošinātu minēto Regulas Nr. 2023/1805 prasību ieviešanu Latvijā. Kā arī ir nepieciešams aktualizēt citas Noteikumos Nr. 1164 ietvertās tiesību normas atbilstoši notikušajām institucionālajām izmaiņām, izmaiņām citos normatīvajos aktos, kā arī ņemot vērā šo tiesību normu dažādus praktiskos piemērošanas aspektus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regula Nr. 2023/1805 paredz dažādas sankcijas un izpildes nodrošināšanas procedūras, ar kuru palīdzību tiks nodrošināta Regulā Nr. 2023/1805 noteikto pienākumu izpilde. Regula Nr. 2023/1805 paredz, ka ostas valsts kontroles ietvaros tiks pārbaudīta FuelEU atbilstības dokumenta, kas izdots saskaņā ar Regulu Nr. 2023/1805, esamība uz kuģa. Ja divus vai vairākus secīgus ziņošanas laikposmus tiek konstatēts, ka uz kuģa nav FuelEU atbilstības dokuments, piestāšanas ostas dalībvalsts kompetentā iestāde var pieņemt lēmumu par kuģa izraidīšanu. Nacionālie normatīvie akti šobrīd neparedz to, kuras iestādes kompetencē būs FuelEU atbilstības dokumenta pārbaude uz kuģa un lēmuma pieņemšana par kuģa izraidīšanu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Regulā Nr. 2023/1805 noteikto pienākumu izpildi attiecībā uz Latvijas ostās ienākošiem ārvalsts karoga kuģiem, Noteikumos Nr. 1164 ir jānosaka kompetentās iestādes, kas pārbaudīs FuelEU atbilstības dokumenta esamību uz kuģa un pieņems lēmumu par kuģa izraidīšanu gadījumos, kad uzņēmums ir pārkāpis Regulā Nr. 2023/1805 noteiktās prasības. Ņemot vērā valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija" līdzšinējo kompetenci ostas valsts kontroles veikšanā, kas tai deleģēta saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6. panta pirmās daļas 8.punktu, 15. pantu un 17. pantu, projekts paredz to, ka FuelEU atbilstības dokumenta esamību uz ārvalsts kuģa kontrolēs valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” Kuģošanas drošības inspekcija. Ņemot vērā Valsts vides dienesta līdzšinējo kompetenci attiecībā uz jūras transporta oglekļa dioksīda emisiju monitoringu, kas noteikta likuma “Par piesārņojumu” 45.1 pantā un 47.panta ceturtajā daļā, projekts paredz, ka lēmumu par kuģa izraidīšanu pieņem Valsts vides dienests. Tiesības izdod izraidīšanas rīkojumu minētajā gadījumā ir noteiktas Regulas Nr. 2023/1805 25. panta 3. punktā. Regulas normas ir tieši piemērojamas. Savukārt projektā ir paredzēta procedūra, kā šīs tiesības tiek īstenotas.
Iestāžu kompetence attiecībā uz FuelEU atbilstības dokumenta pārbaudi uz Latvijas karoga kuģa un lēmumu pieņemšanu par Latvijas kuģa aizturēšanu Latvijas ostās par Regulas Nr. 2023/1805 pārkāpumiem ir nosakāma Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 439 “Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu”.
Problēmas apraksts
Praksē ir konstatēts, ka vairāki ārvalsts karoga kuģi – peldošie celtņi, liellaivas, zemessūcēji u.tml. strādā Latvijas ostās vairākus gadus. Lai izvairītos no drošības prasību ievērošanas, daži aizgājuši no Latvijas karoga un piereģistrējušies zem ārzemju karoga, kas nekādu karoga valsts uzraudzību neveic. Līdz ar to, lai nodrošinātu kuģošanas drošības standartu uzraudzību un ievērošanu uz šiem kuģiem Latvijas ūdeņos, Noteikumos Nr. 1164 ir jāparedz, ka šiem kuģiem tiek veiktas regulāras pārbaudes.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu kuģošanas drošības standartu uzraudzību un ievērošanu uz ārvalsts karoga kuģiem, kas strādā Latvijas ostās 3 mēnešus vai ilgāk, neatstājot ostu vai enkurvietu, veic vai plāno veikt kuģa ekspluatāciju Latvijas ostā vai enkurvietā, projektā tiek paredzēts, ka šiem kuģiem tiek veiktas regulāras pārbaudes.
Problēmas apraksts
Esošais Noteikumu Nr. 1164 98., 99. un 100. punkts nosaka kārtību, kādā tiek iegūta informācija par kuģa faktisko ienākšanas un iziešanas laiku ostā, lai informāciju par kuģa faktisko ienākšanas un iziešanas laiku nosūtītu uz Eiropas Komisijas uzturētu inspekciju datubāzi (THETIS (sk. https://portal.emsa.europa.eu/web/thetis/home)).

Esošās kārtības pamatā ir ieviestās Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 23. aprīļa Direktīvas 2009/16/EK par ostas valsts kontroli (pārstrādāta versija) 24. panta 2. punkta prasība nodrošināt, ka informācija par jebkura kuģa faktisko ienākšanas un iziešanas laiku tiek nosūtīta uz inspekciju datubāzi (THETIS) (sk. anotāciju https://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40188196).

Attiecībā uz faktu, ka informācija par kuģa faktisko ienākšanas un iziešanas laiku tiek nosūtīta uz inspekciju datubāzi (THETIS), izmantojot Starptautisko kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmu (SKLOIS), nekas nav mainījies.

Laika gaitā ir mainījusies kārtība, kādā tiek iegūta informācija par kuģa faktisko ienākšanas un iziešanas laiku ostā. Spēkā esošā kārtība tika pieņemta 2010. gada 21. decembrī, laikā, kad informācijas uz inspekciju datubāzi (THETIS) nosūtīšanu bija jānodrošina Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardzes dienestam, kura pārziņā bija automātiskās identifikācijas sistēmas Latvijas modulis, kurš pamatā nodrošināja datus par kuģa faktisko ienākšanas laiku ostā un iziešanas laiku no tās, un Kuģu satiksmes uzraudzības un informācijas datu apmaiņas sistēma (nacionālā SafeSeaNet sistēma), kura nodrošināja automātiskās identifikācijas sistēmas Latvijas moduļa datu par kuģa faktisko ienākšanas un iziešanas laiku pārsūtīšanu uz inspekciju datubāzi (THETIS).

Saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 15. maija noteikumu Nr. 339 "Noteikumi par ostu formalitātēm" 6.1 punktu no 2022. gada 1. aprīļa ostas pārvalde nodrošina, lai par kuģi, par kuru iekļauta informācija Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS), minētajā sistēmā nekavējoties tiktu paziņots tā faktiskais ierašanās laiks ostā un faktiskais iziešanas laiks no ostas. Ostas pārvalde ir pirmavots, kura pa radio sakaru kanāliem, organizējot kuģu satiksmi ostas akvatorijā, saņem visatbilstošākos un laicīgākos datus par datumu un laiku, kad kuģis piestāj ostā, vai nu enkurvietā vai pie piestātnes, vai kad kuģis iziet no ostas, atejot no enkurvietas vai piestātnes. Ostas pārvalde šos datus paziņo manuāli Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS). Kuģu automātiskās identifikācijas sistēmas datu fiksēšana ir saistīta, nevis ar piestātni vai enkurvietu, bet  ar noteiktu ostas robežas šķērsošanu, un turpina tikt izmantota kā automatizēta alternatīva.
Noteikumu Nr. 1164 XX. nodaļa "Inspekciju datubāze" ir jāprecizē atbilstoši attiecīgiem grozījumiem Ministru kabineta 2012. gada 15. maija noteikumos Nr. 339 “Noteikumi par ostu formalitātēm” (ziņošana par ienākšanas ostā faktisko laiku un iziešanas no ostas faktisko laiku notiek Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS), kā arī, ziņošanas pienākums par kuģa ienākšanu un iziešanu no ostas attiecas arī uz kuģi, kas atrodas reidā, un nav nepieciešams atsevišķi izdalīt ziņošanas pienākumu kuģim, kas atrodas reidā).
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā grozījumus Ministru kabineta 2012. gada 15. maija noteikumos Nr. 339 “Noteikumi par ostu formalitātēm”, tiek precizēta Noteikumu Nr. 1164 XX. nodaļa "Inspekciju datubāze", nosakot (projekta 12. punkts), ka kuģa faktiskais ienākšanas un iziešanas laiks kopā ar attiecīgās ostas identificētāju tiek paziņots Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS) saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ostu formalitātēm vai izmantojot automātiskās identifikācijas sistēmas Latvijas moduli, un svītrojot (projekta 13. un 14. punkts) kuģa kapteiņa vai aģenta, vai kuģošanas sabiedrības pienākumu paziņot faktisko ienākšanas un iziešanas laiku vai plānoto kuģa un ostas mijiedarbību ostas mijiedarbības sākuma un beigu laiku, jo šī ziņošana faktiski notiek citu normatīvo aktu ietvaros (piemēram, ostu noteikumi).
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Latvijas Republikas Uzņēmuma reģistra 2020. gada 23. decembra lēmumu “Par reorganizācijas ierakstīšanu komercreģistrā” Nr.6-12/128017, nepieciešams precizēt Noteikumu Nr. 1164 minēto formu no valsts akciju sabiedrība “Latvijas Jūras administrācija” uz valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija”.
Risinājuma apraksts
Ar projektu tiek precizēts valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” nosaukums atbilstoši notikušajām izmaiņām.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 1164 ir ietvertas atsauces uz Starptautiskās Jūrniecības organizācijas (IMO) rezolūcijām par IMO dalībvalstu audita struktūru un procedūrām un  par uzlaboto inspekciju programmu beramkuģu un naftas tankkuģu inspekciju laikā. Ņemot vērā to, ka konkrētās rezolūcijas ir aizstātas ar jaunākām rezolūcijām, Noteikumos Nr. 1164 ir jāprecizē atsauces uz spēkā esošajām IMO rezolūcijām.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 1164 ietvertās atsauces uz IMO rezolūcijām par IMO dalībvalstu audita struktūru un procedūrām un par uzlaboto inspekciju programmu beramkuģu un naftas tankkuģu inspekciju laikā tiek precizētas atbilstoši to jaunākajai redakcijai - IMO Asamblejas 2013. gada 14. decembra rezolūcija A.1067(28) “IMO dalībvalstu audita struktūra un procedūras” un 2011. gada 30. novembra Rezolūcija A.1049(27) “Starptautiskais kodekss par uzlaboto inspekciju programmu beramkuģu un naftas tankkuģu inspekciju laikā 2011 (2011 ESP CODE)”. IMO audita laikā, kas notika 2024.gada aprīlī, auditori norādīja, ka Noteikumos Nr. 1164 ir ietvertas atsauces uz novecojušām IMO rezolūcijām. Veikt grozījumus nacionālajos normatīvajos aktos tikai tāpēc, ka attiecīgās rezolūcijas ir izdotas jaunā redakcijā, nav samērīgi ar tam nepieciešamo laika un darba ieguldījumu. Līdz ar to, lai turpmāk novērstu situāciju, ka Noteikumos Nr. 1164  ir atsauces uz IMO rezolūcijām, kas vairs nav aktuālas, atsauces uz attiecīgajām rezolūcijām ir jāveido tā, lai tās aptvertu arī to turpmākos grozījumus. IMO rezolūcijas un to grozījumus pieņem IMO Asambleja, kurā ir pārstāvētas visas dalībvalstis, tai skaitā Latvija.
Ņemot vērā IMO Asamblejas 2013. gada 14. decembra rezolūciju A.1067(28) “IMO dalībvalstu audita struktūra un procedūras”, Noteikumos Nr. 1164 tiek precizēts arī termins “brīvprātīgais IMO dalībvalstu audits” un “IMO audits”.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 1164 32.1 punkts noteic inspekcijas atlikšanas kārtību gadījumos, ja kuģis, kas ir izvēlēts inspekcijai, nav gatavs uzņemt ostas valsts kontroles inspektorus (piemēram, uz kuģa notiek remonts, kuģis ir dīkstāvē, kuģa operācijas ievērojami ierobežo inspekcijas veikšanas iespēju), kā arī iesaistīto pušu informēšanu, izmantojot Starptautisko kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmu (SKLOIS). Ņemot vērā esošo Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmu (SKLOIS) funkcionalitāti, ostas valsts kontroles inspektori iesaistīto pušu informēšanu var realizēt tikai ar Nacionālo bruņoto spēku Krasta apsardzes dienesta starpniecību, to rakstiski informējot. Šāda kārtība prioritātes kuģu inspekcijas procesu padara laikietilpīgu un neefektīvu. Ņemot vērā plānotās izmaiņas Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS), kas saistītas ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija regulas (ES) Nr. 2019/1239, ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES, (turpmāk – regula Nr. 2019/1239) ieviešanu, rodas iespēja izveidot funkcionalitāti, kura nodrošinātu ostas valsts kontroles inspektoriem iespēju par saviem lēmumiem informāciju ievietot Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS) tieši. Pārejas noteikumos tiek paredzēta spēkā stāšanās kārtība līdz ar atbilstošas Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas (SKLOIS) funkcionalitātes izstrādi.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā plānotās izmaiņas Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas (SKLOIS) funkcionalitātē, ir jāprecizē Noteikumu Nr. 1164 32.1 punkts, nosakot valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” Kuģošanas drošības inspekcijas kompetenci pieņemtos lēmumus paziņot tieši Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS). Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra noteikumu Nr. 92 “Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – MK 92) 6.22. apakšpunktu SKLOIS tiek iekļauta informāciju par kuģim piemērotajiem kontroles pasākumiem (piemēram, aizturēšanu vai operāciju apturēšanu). Atbilstoši minēto noteikumu 14.1. apakšpunktam šīs sistēmas lietotāji ir kuģa īpašnieks, valdītājs vai tā pilnvarota persona, un saskaņā ar minēto noteikumu 1. pielikuma 2.14.24. apakšpunktu minētajām personām ir pieejama informācija par kuģim piemērotajiem kontroles pasākumiem. Tādejādi Noteikumu Nr. 1164 32.1 punktā noteiktais lēmums tiek paziņots – adresātam SKLOIS saskaņā ar MK 92. Vienlaikus šāds risinājums atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regulas (ES) 2019/1239, ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES, 2. panta 3. punktā noteiktajam, ka jūras nacionālā vienloga sistēma ir “valsts izveidota un uzturēta tehniska platforma [...], kas iespējo ziņojumus vai apliecinājumus, kuri aptver visplašāko tādu lēmumu klāstu, kurus pieņēmušas visas iesaistītās attiecīgās iestādes un kuri ir jāpaziņo deklarētājiem [...]” (piemērojama no 2025. gada 15. augusta). Projekts paredz pārejas noteikumos to, ka grozījumi Noteikumu Nr. 1164 32.1  punktā stājas spēkā līdz ar atbilstošas funkcionalitātes izstrādi Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS), bet ne vēlāk kā 2026. gada 1. jūlijā. Līdz tam ir piemērojama pašreizējā kārtība, kas paredzēta Noteikumu Nr. 32.1 punktā. Pamats lēmumam par kuģa aizturēšanu ostā līdz tiek veikta inspekcija ir Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 17. panta otrā daļa.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 41.1 panta pirmās daļas 10.punktu viena no ostu formalitātēm ir ziņošana par nepieciešamību veikt paplašinātu inspekciju ostas valsts kontroles ietvaros. Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 41.1 panta trešā daļa ietver pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā notiek ostu formalitāšu kārtošana. Minētā kārtība ir paredzēta Ministru kabineta 2012.gada 15. maija noteikumos Nr. 339 “Noteikumi par ostu formalitātēm”, izņemot ziņošanu par nepieciešamību veikt paplašinātu inspekciju ostas valsts kontroles ietvaros, kas ir paredzēta Noteikumos Nr. 1164 (V. nodaļa). Līdz ar to ir nepieciešams Noteikumu Nr. 1164 izdošanas pamatojumu papildināt ar atsauci arī uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 41.1 panta trešo daļu.
Risinājuma apraksts
Ar Projektu Noteikumu Nr. 1164 izdošanas pamatojums tiek papildināts ar atsauci arī uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 41.1 panta trešo daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz starptautiskajā kuģošanā iesaistītiem kuģiem, kas ienāk Latvijas ostās, to īpašniekiem.
Ietekmes apraksts
Skat. anotācijas 1.3.sadaļu.
Juridiskās personas
  • Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz starptautiskajā kuģošanā iesaistītiem kuģiem, kas ienāk Latvijas ostās, to īpašniekiem.
Ietekmes apraksts
Skat. anotācijas 1.3.sadaļu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektam nav tiešas ietekmes uz valsts budžetu.
VSIA “Latvijas Jūras administrācija” Kuģošanas drošības inspekcijas pieņemto lēmumu paziņošanas funkcionalitāti Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS) plānots izstrādāt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1.SAM finansēta projekta ietvaros. Konkrētā projekta īstenošanas kārtību un pieejamo finansējumu regulē Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumi Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi".
VSIA “Latvijas Jūras administrācija” un Nacionālo bruņoto spēku Krasta apsardzes dienests nodrošinās projektā noteiktā izpildi (tostarp pienākumus un tiesības) esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Attiecībā uz Regulas 2023/1805 prasību izpildi kompetentās iestādes funkcijas, kas ir noteiktas Regulas Nr. 2023/1805 17. pantā, 20. panta 4. punktā, 22. panta 2. un 5. punktā, 23. panta 2., 3. un 5. punktā un 25. panta 3. punktā, tiks finansētas no Eiropas Savienības emisiju kvotu tirdzniecības sistēmas (ETS un ETS2) ieviešanai noteiktā finansējuma Valsts vides dienestam.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr.439 “Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu"" (24-TA-2040).

Pamatojums un apraksts
Iestāžu kompetence attiecībā uz FuelEU atbilstības dokumenta pārbaudi uz Latvijas karoga kuģa un lēmumu pieņemšanu par Latvijas kuģa aizturēšanu Latvijas ostās par Regulas Nr. 2023/1805 pārkāpumiem ir nosakāma Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr.439 “Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu”.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Likumprojekts “Klimata likums” (21-TA-62).

Pamatojums un apraksts
Likumprojektā “Klimata likums” anotācijā nosakāms, ka kompetentās iestādes funkcijas, kas ir noteiktas Regulas Nr. 2023/1805 17., 20.4, 22.2., 22.5, 23.2., 23.3, 23.5. un 25.3. pantā, tiks finansētas no ETS un ETS2 ieviešanai noteiktā finansējuma Valsts vides dienestam.
Likumprojektā “Klimata likums” (21-TA-62) jānosaka, ka Valsts vides dienesta pieņemtais lēmums par kuģa izraidīšanu no Latvijas ostas vai enkurvietas ir izpildāms nekavējoties.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija

4.1.3. Likumprojekts “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā” (24-TA-1425).

Pamatojums un apraksts
Valsts vides dienesta kā administrējošās valsts kompetentās iestādes Regulas 2023/1805 izpratnē funkcijas ir nosakāmas Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā, atbilstoši papildinot šā likuma 8. pantā noteikto Valsts vides dienesta kompetenci jūrlietās.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1805
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regula Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk – Regula Nr. 2023/1805) (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 234, 22.09.2023.).
Apraksts
Regulas Nr. 2023/1805 mērķis ir palielināt atjaunīgo un mazoglekļa degvielu un aizstājējenergoresursu konsekventu izmantošanu jūras transportā visā Savienībā, kas ir saskaņā ar Savienības mērķi vēlākais līdz 2050. gadam panākt klimatneitralitāti, vienlaikus nodrošinot raitu jūras transporta darbību, radot regulatīvo noteiktību atjaunīgo un mazoglekļa degvielu un ilgtspējīgu tehnoloģiju ieviešanai un novēršot iekšējā tirgus izkropļojumus.
Regula paredz noteikumus, ar ko nosaka:
a)siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas intensitātes robežvērtību enerģijai, kas patērēta uz kuģa, kurš ienāk dalībvalsts jurisdikcijā esošās ostās, stāv tajās vai iziet no tām; un
b)pienākumu izmantot krasta energoapgādi (OPS) vai bezemisiju tehnoloģiju dalībvalsts jurisdikcijā esošās ostās.
ES tiesību akta CELEX numurs
32009L0016
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 23. aprīļa Direktīva 2009/16/EK par ostas valsts kontroli (pārstrādāta versija) (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Direktīvas mērķis ir samazināt standartiem neatbilstīgu kuģošanu, ieviešot  kopējus kritērijus un procedūras, pēc kurām ostas valstis veic kuģu kontroli.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regula Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk – Regula Nr. 2023/1805) (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 234, 22.09.2023.).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
17. pants
Likumprojekts “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā” (24-TA-1425)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
20. panta 4. punkts
Likumprojekts “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā” (24-TA-1425)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
22. panta 2. un 5. punkts
Likumprojekts “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā” (24-TA-1425)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
23. panta 2., 3. un 5. punkts
Likumprojekts “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā” (24-TA-1425)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
24.pants
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumu Nr. 439 “Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu”” (24-TA-2040)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
25. panta 1. punkts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 65. panta septītā daļa
 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
25.panta 2.punkts
Projekta 10.punkts (Noteikumu Nr.1164 nākotnes redakcijas 55.11punkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
25.panta 3.punkts un 4.punkts
Projekta 10.punkts (Noteikumu Nr.1164 nākotnes redakcijas 55.12, 55.13 un 55.14 punkts)Likumprojekts “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā” (24-TA-1425);
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumu Nr. 439 “Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu”” (24-TA-2040)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
27. pants
Likumprojekts “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā” (24-TA-1425);
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma normas (6. panta pirmās daļas 3. un 8. punkts,  7. panta pirmās daļas 1. un 5. punkts, 44. pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
31.pants
Projekta 19. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2023/1805 2. panta 3.-6. punktā un 6. panta 3. un 11. punktā dalībvalstij paredzētā rīcības brīvība netiek izmantota, jo šobrīd nav identificēta nepieciešamība vai arī rīcības brīvība nav attiecināma.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Valsts vides dienesta kā kompetentās iestādes Regulas 2023/1805 izpratnē funkcijas tiks noteiktas Likumprojektā “Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā” (24-TA-1425).
Iestāžu kompetence attiecībā uz FuelEU atbilstības dokumenta pārbaudi uz Latvijas karoga kuģa un lēmumu pieņemšanu par Latvijas kuģa aizturēšanu Latvijas ostās par Regulas Nr. 2023/1805 pārkāpumiem ir paredzētas Ministru kabineta noteikumu projektā “Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumu Nr. 439 “Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu”” (24-TA-2040).
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 23. aprīļa Direktīva 2009/16/EK par ostas valsts kontroli (pārstrādāta versija) (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
24. panta 2. punkts
Projekta 12. un 15. punkts (Noteikumu Nr. 1164 nākotnes redakcijas 98. un 104. punkts) un Noteikumu Nr. 1164 14. pielikuma 2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
  • Nacionālo bruņoto spēku Krasta apsardzes dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašinās Valsts vides dienesta, VSIA “Latvijas Jūras administrācijas” un  Nacionālo bruņoto spēku Krasta apsardzes dienesta funkcijas un uzdevumi.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar projektu tiek pārņemtas atsevišķas Regulas Nr. 2023/1805 normas. Regulas mērķis attiecībā uz klimatneitralitāti, ir norādīts anotācijas 5.1.sadaļā.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk