Anotācija (ex-ante)

23-TA-2061: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 354 "Kosmētikas līdzekļu būtisko prasību nodrošināšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 354 "Kosmētikas līdzekļu būtisko prasību nodrošināšanas kārtība" nepieciešams veikt tehniskus precizējumus attiecībā uz nosacījumiem Brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšanai, kā arī atsaucēs uz izmantotajiem standartiem, kas zaudējuši spēku.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt tehniskus grozījumus, precizējot atsauces uz aktuālajiem standartiem un nosacījumus Brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšanai.  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumi Nr.354 "Kosmētikas līdzekļu būtisko prasību nodrošināšanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 354) cita starpā nosaka Brīvās tirdzniecības sertifikāta kosmētikas līdzekļiem izsniegšanas kārtību.  Savukārt MK noteikumu Nr. 354 2. pielikumā ir noteiktas kosmētikas līdzekļu sastāvā esošo ķīmisko vielu noteikšanas metodes, minot arī atsauces uz noteiktiem standartiem, ar kuriem novērtē mērīšanas metožu un rezultātu pareizību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšana pēc Latvijas ražotāja pasūtījuma citās ES dalībvalstīs. 
Pašlaik MK noteikumi Nr. 354 nosaka, ka brīvās tirdzniecības sertifikātu izsniedz tikai Latvijā ražotiem kosmētikas līdzekļiem. Tomēr, prakse rāda, ka atsevišķos gadījumos ir situācijas, kad Latvijas komersants pasūta konkrēta kosmētikas līdzekļa ražošanu citā Eiropas savienības (turpmāk - ES) valstī reģistrētam komersantam un to laiž tirgū gan Latvijā, gan eksportē uz citām ES valstīm, kā arī vēlas eksportēt uz trešajām valstīm. Lai atbalstītu Latvijas uzņēmēju eksportu  minētajā gadījumā, kad kosmētikas līdzeklis pēc Latvijas komersanta pasūtījuma ražots citā ES valstī, nepieciešams paplašināt iespējas brīvās tirdzniecības sertifikāta saņemšanai, vienlaicīgi saglabājot nosacījumus kosmētikas līdzekļu drošībai un atbilstībai ES regulējumam.
Lai nodrošinātu pamatojumu brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšanai gadījumā, kad tas pēc Latvijas komersanta pasūtījuma ražots citā ES valstī, Veselības inspekcija, kontrolējot kosmētikas līdzekļa lietā esošo dokumentāciju, var pārbaudīt labas ražošanas prakses apliecinājuma esamību kosmētikas līdzekļa lietā. Prasība par labas ražošanas prakses ievērošanu attiecībā uz ikvienu kosmētikas līdzekli, kuru dara pieejamu tirgū, ir noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra Regulas (EK) Nr. 1223/2009  par kosmētikas līdzekļiem 8. pantā. Nepieciešamības gadījumā Veselības inspekcija var pieprasīt attiecīgās ES dalībvalsts kompetentajai iestādei informāciju par ražotāju attiecīgajā dalībvalstī, kuras uzraudzībā ir konkrētais  ražotājs. 
Standarti.
MK noteikumu Nr.354 2.pielikumā ir sniegtas atsauces uz standartiem LVS ISO 5725-2:2006  "Mērīšanas metožu un rezultātu pareizība (patiesums un precizitāte). 2.daļa: Pamatmetode mērīšanas standartmetodes atkārtojamības un reproducējamības noteikšanai" un LVS ISO 5725-4:2006 "Mērīšanas metožu precizitāte (rezultātu patiesums un konverģentums) – 4.daļa: Vienmetodes standartmērījumu patiesuma noteikšanas pamatmetodes". Minētie standarti ir atcelti un to vietā ir publicēti aktualizēti standarti, tādēļ attiecīgi būtu arī jāprecizē atsauces noteikumu pielikumā.
Risinājuma apraksts
Brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšana pēc Latvijas ražotāja pasūtījuma citās ES dalībvalstīs. 
MK noteikumu Nr. 354 13. punktā nepieciešams veikt grozījumus - precizēt nosacījumu Brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšanai, nosakot, ka komersants, kura komercdarbības vieta ir reģistrēta Latvijas Republikā, var pasūtīt kosmētikas līdzekļa ražošanu citā  Eiropas Savienības dalībvalstī un par to saņemt Brīvās tirdzniecības sertifikātu, ja to nepieciešams uzrādīt kosmētikas līdzekļu izplatīšanai trešajās valstīs. 
Standarti.
Lai mazinātu birokrātisko slogu, un nebūtu nepieciešams regulāri veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 354, projekts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr. 354 2. pielikuma noslēguma piezīmēs, precizējot atsauces uz standartiem, ar kuriem novērtē metožu pareizību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Latvijas komersanti, pēc kuru pasūtījuma kosmētikas līdzekļi tiek ražoti citās ES valstīs un kuriem nepieciešams Brīvās tirdzniecības sertifikāts.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Latvijas komersantiem, pēc kuru pasūtījuma kosmētikas līdzekļi tiek ražoti citās ES valstīs, būs veicināta iespēja eksportēt produkciju uz tām trešajām valstīm, kuras pieprasa Brīvās tirdzniecības sertifikātu. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Veselības inspekcija jau šobrīd izsniedz Brīvās tirdzniecības sertifikātu komersantiem, kuriem tas ir nepieciešams gadījumos, kad to pieprasa trešās valstis.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā minētie jautājumi skar sabiedrības veselību - kosmētikas līdzekļu drošuma nodrošināšanas jautājumus.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija


Precizējot noteikumus nr.354, tiks nodrošināta iespēja komersantiem, kuru komercdarbības vieta ir reģistrēta Latvijas Republikā, pasūtīt kosmētikas līdzekļa ražošanu citā  Eiropas Savienības dalībvalstī un par to saņemt brīvās tirdzniecības sertifikātu, lai varētu to uzrādīt kosmētikas līdzekļu izplatīšanai trešajās valstīs.
Pielikumi