Anotācija

25-TA-1526: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai precizētu biznesa inkubācijas aktivitātē komersantiem atbalsta intensitāti un citus nosacījumus efektīvākai finansējuma piekļuvei un apgūšanai, tāpat arī noteiktu, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk - LIAA) ir tiesības saņemt informāciju no valsts informācijas sistēmām, datubāzēm un reģistros tādā apjomā, lai nodrošinātu atbalsta programmas īstenošanu un atbalsta sniegšanu gala labuma guvējiem, kā arī tiek nodrošināts lielāks atbalsts starptautisku sporta pasākumu organizēšanai Latvijā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir noteikt biznesa inkubācijas komersantiem augstāku atbalsta intensitāti un citus nosacījumus efektīvākai finansējuma piekļuvei un apgūšanai, tāpat arī noteikt, ka LIAA ir tiesības saņemt informāciju no valsts informācijas sistēmām, datubāzēm un reģistros tādā apjomā, lai nodrošinātu atbalsta programmas īstenošanu un atbalsta sniegšanu gala labuma guvējiem, kā arī nodrošināt starptautisku sporta pasākumu organizēšanai lielāku atbalstu, ja pasākuma ietekme Latvijas tautsaimniecībā ir vismaz 6 milj. euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēc Eiropas inovācijas novērtējuma 2024. gada rezultātiem Latvija ieņem 25. vietu no 27 ES valstīm, esot priekšā tikai Rumānijai un Bulgārijai. Kritiski zemi rādītāji ir attiecībā uz valsts atbalstu uzņēmumiem izpētes un attīstības aktivitātēm, uzņēmumu tēriņiem inovācijām uz vienu nodarbināto, kopējām investīcijām privātajā sektorā uz izpēti, attīstību un nodarbinātības līmeni inovatīvos uzņēmumos. Kopumā inovāciju aktivitātes ir nozīmīgs faktors uzņēmuma produktivitātes pieaugumam un augstāka inovāciju aktivitāte palielina iespēju augstas izaugsmes uzņēmumu attīstībai.

Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1.pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 407) 1.2.3.1. pasākums "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" (turpmāk - 1.2.3.1. pasākums) paredz, ka biznesa inkubācijas aktivitātē atbalstītajiem komersantiem pakalpojumiem uzņēmējdarbības attīstībai, telpu un darba vietas nomai, ražošanas aprīkojuma un iekārtu iegādei, kā arī valstī noteiktās vienas minimālās mēneša darba algas un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām vienam darbiniekam vienu reizi 12 mēnešu periodā (inovatīvam komersantam) atbalsta intensitāte ir 50%, savukārt izejmateriālu un izejvielu iegādei 30%. Tāpat 1.2.3.1. pasākumā ir noteikts, ka atbalsts telpu un darba vietas nomas gadījumā pieejams tikai pirmajos divos inkubācijas gados. Savukārt darba algas grantu inovatīvs komersants var nodrošināt tikai vienam darbiniekam. 

2025.gada jūnijā tika veikta biznesa inkubācijas komersantu aptaujas anketa, lai noskaidrotu galvenos izaicinājumus, ar kuriem sastopas jaunie komersanti. Aptaujā piedalījās 165 respondenti, un 63% no tiem atbildēja, ka uzņēmumiem galvenais iemesls aktīvai plānotā finansējuma neapguvei ir grūtības piesaistīt pietiekamus līdzekļus, lai segtu sākotnējās izmaksas un nodrošinātu ilgtspējīgu attīstību, proti uzņēmumi atzina, ka nepietiekami apgrozāmie līdzekļi kavē inovatīvu un eksportspējīgu produktu/tehnoloģiju attīstību. Piemēram, lai saņemtu maksimālo grantu 5000 EUR par izejmateriāliem (intensitāte 30%), komersantam pašam jāiegulda 11 666,67 EUR. Šādā gadījumā komersanti izvērtē, vai ir lietderīgi sākotnēji ieguldīt 16 666,67 EUR, lai atgūtu tikai 5 000 EUR. Uzņēmēji atsakās no zemās intensitātes aktivitātēm koncentrējoties uz citu atbalsta programmu aktivitātēm ar augstāku intensitāti, kuras tieši nenodrošina inovatīvu uzņēmumu veidošanos un strauju izaugsmi. Tāpat komersanti atzīst, ka jauniem uzņēmumiem bieži ir grūti iekļūt tirgū un piesaistīt pirmos klientus, kas ir būtiski uzņēmuma izaugsmei un eksporta veicināšanai. Uzsver arī nepietiekamu piekļuvi modernām darba telpām, tehnoloģijām, kas arī kavē uzņēmumu attīstību. Izaicinājums ir arī piesaistīt talantīgus darbiniekus, kas gatavi strādāt jaunā uzņēmumā.
Līdz 2025. gada 20. jūnijam biznesa inkubācijas programmā kopumā uzņemti 233 komersanti, 112 inovatīvie un 121 eksportspējīgie, tai skaitā 39 radošās industrijas komersanti. Tāpat 64 komersanti ir apstiprināti dalībai pirmsinkubācijas programmā. Pirmajā programmas īstenošanas gadā tikai 145 komersanti pieteicās finansiālajam atbalstam, iesniedzot finanšu atbalsta plānus, kas liecina par zemo komersantu aktivitāti.
Finanšu atbalsta plānos pieprasītais atbalsta finansējums ir 3 466 248,59 EUR, t.sk., apstiprinātais atbalsta finansējums ir 3 004 741,21 EUR, t.sk., izmaksātais atbalsta finansējums ir 1 149 497,54 EUR.

Līdz 2025. gada 25.augustam LIAA 1.2.3.1. pasākuma ietvaros ir atbalstījuši 38 starptautiskus sporta pasākumus par kopējo summu 1,8 milj. euro.

Ministru kabinets 2025. gada 11. februārī apstiprināja Ekonomikas ministrijas virzītos noteikumus Nr. 99 "Kārtība, kādā lieliem, nozīmīgiem publiskiem pasākumiem un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums" (turpmāk - MK noteikumi Nr.99), kuru mērķis ir nodrošināt valsts budžeta līdzfinansējumu dižpasākumu organizēšanai un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā, radot pozitīvu ekonomisko ietekmi, kā arī veicinot Latvijas valsts tēla starptautisko atpazīstamību. LIAA no 2025. gada 3. marta līdz 3. aprīlim organizēja 1. atlases kārtu, kurā tika saņemti trīs atbalsta pieteikumi dižpasākumu organizēšanai Latvijā (kopējais līdzfinansējuma apmērs no 2025.-2027.gadam 759 tūkst. euro, plānotais pievienotā vērtības nodokļa apmērs 2,6 milj. euro). Aprēķinos par nomaksātajiem nodokļiem ir vērtēts tikai pievienotās vērtības nodoklis, jāatzīmē, ka papildus vēl ir citi nodokļi, kā arī kopējā ietekme uz ekonomiku.  MK noteikumos Nr.99 ir paredzēts, ka dižpasākums noris ne biežāk kā reizi četros, bet var atbalstīt arī tādu dižpasākumu, kas pēdējo reizi ir noticis pirms īsāka laika perioda, ja dižpasākuma projekts mēroga ziņā būtiski atšķiras no iepriekšējā -dižpasākuma projektā plānotie ieņēmumi un izdevumi vismaz trīs reizes pārsniedz iepriekšējā dižpasākuma projekta ieņēmumu un izdevumu apjomu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LIAA sniegtie dati liecina, ka pirmajā inkubācijas gadā no pieprasītā 100% rezervētā finansējuma komersantu finanšu atbalsta plānos, maksājumos tika apstiprināti tikai 33%. Tieši zemais maksājumu pieprasījums no komersantu puses korelē ar veiktās aptaujas datiem, jo komersants pirms iegulda privātos līdzekļus, rūpīgi izvērtē ekonomisko atdevi šim grantam, un šāda kavēšanās neveicina inovatīvu uzņēmumu attīstību. Līdz ar to intensitātes celšanu veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem.

1.2.3.1 pasākumā nav noteikts, ka LIAA ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās, datubāzēs un reģistros tādā apjomā, kāds nepieciešams atbalsta programmas īstenošanai un atbalsta sniegšanai gala labuma guvējiem atbilstoši šiem noteikumiem.

MK noteikumu Nr.99 ietvaros ir noteikti konkrēti ierobežojumi starptautisku sporta pasākumu organizēšanai Latvijā, ko nosaka likums “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Attiecīgi nepieciešams noteikt, ka atbalstu var saņemt arī tādi starptautiski sporta pasākumi, kuri var notikt kaut katru gadu un spēj parādīt ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību vismaz 6 milj. euro apmērā.  Vienlaikus ir nepieciešams noteikt mehānisms, kā varētu aprēķināt un pierādīt šo ietekmi.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts veicinās tādu uzņēmumu interesi par biznesa inkubācijas programmu, kas vērsti uz augsti pievienoto vērtību radīšanu vidēji augsto un augsto tehnoloģiju jomā, tādējādi sekmējot straujāku uzņēmumu izaugsmi. Tāpat tas veicinās finanšu plūsmu gala labuma guvējam inovatīvu un eksportspējīgu produktu attīstīšanai. Biznesa inkubācijas programmas ietvarā, MK noteikumu projekts sekmēs finansējuma apguvi un radītas inkubācijas kapacitātes nodrošināšanu.
Ir svarīgi veidot atbalstošu vidi starptautisku sporta pasākumu organizēšanas projektu īstenošanai Latvijā, tas sekmē gan Latvijas valsts tēlu, gan investīciju piesaisti, kā arī nodrošina ekonomisko atdevi.

Ar MK noteikumu projektu tiek paredzēts: 
1. precizēt atbalsta intensitātes biznesa inkubācijā atbalstītajiem komersantiem

Ņemot vērā pašreizējo situāciju un problēmu par zemo maksājumu pieprasījumu apmēru no komersantu puses, ar MK noteikumu projektu paredzēts palielināt atbalsta intensitātes slieksni no 50 procentiem uz 70 procentiem komersantiem pakalpojumiem uzņēmējdarbības attīstībai, telpu un darba vietas nomai, ražošanas aprīkojuma un iekārtu iegādei, kā arī valstī noteiktās vienas minimālās mēneša darba algas un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ne vairāk kā diviem darbiniekam, savukārt izejmateriālu un izejvielu iegādei no 30 procentiem uz 70 procentiem. 

Grozījumi MK noteikumu Nr. 407 39.5.apakšpunktā paredz, ka inovatīvam komersantam tiek nodrošināts atbalsts ne vairāk kā diviem darbiniekiem. Savukārt grozījumi MK noteikumu Nr. 407 41.punktā nepieciešami, lai nodrošinātu iespēju inovatīvam komersantam pieteikties grantam atkārtoti visā biznesa inkubācijas pakalpojuma saņemšanas laikā, ievērojot nosacījumu, ka iepriekš piešķirtais grants ir pilnībā īstenots un apmaksāts.

Atbalsta intensitātes celšana veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. 

Vienlaikus ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka darba algas grantu var izmantot diviem darbiniekiem (iepriekš vienam darbiniekam). 70% intensitāte darba algas grantam inovatīvam komersantam veicinās talantīgu darbinieku piesaisti un kompetenta darba spēka pieaugumu reģionos. Tāpat tas veicinās remigrāciju reģionos un palielinās nodokļu iemaksu budžetā, kā arī veicinās jaunu darba vietu izveidi.

Ekonomikas ministrijas kā atbildīgās iestādes ieskatā, lielāks valsts atbalsts samazina komersantu risku un sākotnējās izmaksas, kā arī ļauj komersantiem vairāk koncentrēties uz inovāciju un produktu izstrādi, nevis uz izdzīvošanu. Vienlaikus samazina riskus papildu finansējuma piesaistīšanai.

2. palielināt iespējamo nodokļu parāda slieksni komersantiem
Ar MK noteikumu projektu paredzēts palielināt komersantam iespējamo nodokļu parāda slieksni no 150 euro uz 1000 euro. Tas veicinās gan komersantu iekšējo finanšu resursu labāku plānošanu, gan arī samazinātu administratīvo slogu atbalsta programmas īstenošanā.

1.2.3.1. pasākuma biznesa inkubācijas aktivitātes mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību biznesa idejas īstenošanai un uzņēmējdarbības attīstībai Latvijā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu jaundibinātiem komersantiem, lai tie kļūtu par dzīvotspējīgiem, eksportspējīgiem un konkurētspējīgiem komersantiem, nodrošinot biznesa inkubācijas un pirmsinkubācijas pakalpojumu līdz četriem gadiem. Biznesa inkubācijas pakalpojumu būtība ir īpaši labvēlīgos – inkubācijas apstākļos –  veicināt un attīstīt komercdarbību tās uzsākšanas stadijā, t.sk. sniedzot zināšanas un visus nepieciešamos pakalpojumus. Nodokļu parādi rodas jauniem komersantiem, kuriem ir lieli apgrozījumi salīdzinoši agrā attīstības stadijā, kad vēl nav skaidra finanšu plūsma un sadarbības partneri izejvielu piegādēm. Konstatējot nodokļu parādu, atbalsta sniegšana tiek pārtraukta, kas nozīmē, ka jaunajam komersantam nav pieejams ne biznesa konsultantu atbalsts, ne līdzfinansēti grāmatvedības pakalpojumi, grāmatvežu un finansistu konsultācijas, tādējādi netiek nodrošināta iespēja konkrētajam uzņēmuma uzlabot esošo situāciju. Ņemot vēra, ka Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu parāda esošais slieksnis – 150 EUR - ir nepilns procents no biznesa inkubācijas komersantu vidēji nomaksātā nodokļu apmēra gadā, kas ir EUR 18 116, Ekonomikas ministrijas kā Atbildīgās iestādes ieskatā pieļaujamais VID nodokļu parādu slieksnis ir jāpaaugstina uz 1000 EUR, lai nodrošinātu, ka inkubācijas atbalsts tiek turpināts sniegt jaundibinātajiem komersantiem, tādējādi paaugstinot un veicinot inovatīvo komersantu īpatsvaru ekonomikā un sekmējot uzņēmējdarbību.

3. nodrošināt pieeju datiem valsts informācijas sistēmās
MK noteikumu projekts paredz, ka LIAA ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās tādā apjomā, kāds nepieciešams MK noteikumu Nr. 407 noteikto pienākumu izpildei, 1.2.3.1. pasākuma īstenošanai un atbalsta sniegšanai gala labuma guvējiem.
LIAA kā finansējuma saņēmējai ir pienākums piešķirt un nodrošināt 1.2.3.1. pasākuma finansējuma izlietojumu gala labuma guvējiem. Veicot pārbaudes, ir nepieciešams gūt pārliecību par MK noteikumos Nr.407 noteikto nosacījumu atbilstību, izmantojot valsts informācijas sistēmās pieejamo informāciju par gala labuma guvēju, tā juridisko statusu, finanšu informāciju, datu ticamību par personas datiem, tā saistībām, u.t.t., kā arī apkopot datus par atbalsta programmas un gala labuma guvēju sasniegtajiem rezultātiem.
Izvērtēšana ir būtisks elements, lai nodrošinātu atbalsta saņemšanas nosacījumiem atbilstošus projektus un novērstu neatbilstības riskus.
LIAA tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās var būt īstenojama gadījumos, kad attiecīgo valsts informācijas sistēmu darbību normatīvais regulējums to paredz. 

LIAA, atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. un 55.pantiem ir tiesības pieprasīt un saņemt informāciju no šādām valsts informācijas sistēmām:
1) no Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 408) 25.2. apakšpunktam un atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 11.2 pantam;
2) no Sodu reģistra atbilstoši MK noteikumu Nr. 408 25.1. apakšpunktam un 27. punktam, lai nodrošinātu atbilstības kritērija izvērtēšanu atbilstoši MK noteikumu Nr.407 65.1.apakšpunktam;
3) no Valsts ieņēmumu dienesta pārziņā esošajām sistēmām: atbilstoši MK noteikumu Nr. 407 9.1 un 10.5 apakšpunktos noteiktajam, lai nodrošinātu datus par rezultatīvo rādītāju sasniegšanu, 39.5 punktam, lai nodrošinātu vienkāršotu atbalsta piešķiršanu, samazinot pieprasāmās informācijas apmēru atbalsta saņēmējam un 63. punktam, lai nodrošinātu atbilstības kritērija pārbaudi;
4) no de minimis atbalsta uzskaites sistēmas atbilstoši MK noteikumu Nr.407 79. punktam, lai nodrošinātu atbilstības kritērija pārbaudi viena vienota uzņēmuma līmenī;
5) no Centrālās statistikas pārvaldes datu bāzes atbilstoši MK noteikumu Nr.407 69. punktam, lai nodrošinātu LIAA pienākuma izpildi par informācijas iesniegšanu atbildīgajai iestādei.

Uzņēmumu reģistra pārziņā esošie reģistri ir publiski pieejami. Savukārt LIAA ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centru ir noslēgusi starpresoru vienošanos par "Sodu reģistra" izmantošanu, tāpat arī ar Valsts ieņēmumu dienestu ir noslēgta starpresoru vienošanās citas atbalsta programmas ietvaros, nepieciešamības gadījumā tiks veikti grozījumi esošajā vienošanās vai slēgta jauna vienošanās. Finanšu ministrija nodrošina piekļuvi de minimis atbalsta uzskaites sistēmai, atsevišķs saskaņojums nav nepieciešams.

4. Tehniskie grozījumi
1. Lai nodrošinātu vienotu terminoloģijas lietojumu noteikumos, kā arī terminu atbilstību normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā ES fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, ar MK noteikumu projektu MK noteikumu Nr. 407 60.punktā vārdus “informācijas un publicitātes pasākumus” ar vārdiem “komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus”.

2. precizēts MK noteikumu Nr. 407 39.3. apakšpunkts, svītrojot vārdu “ražošanas”, Grozījumi izdarīti, lai nodrošinātu vienlīdzīgu atbalsta pieeju aprīkojuma un iekārtu iegādei visai biznesa inkubācijas aktivitātes mērķa grupai, kā tas bija arī 3.1.1.6. pasākuma "Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators" ietvaros. Inkubācijas periodā ir nepieciešams un nozīmīgs arī atbalsts aprīkojumam un iekārtām, kas nav tieši saistīts vai ir pastarpināti saistītas ar ražošanu / pakalpojuma sniegšanu, bet veicina atbalsta saņēmēju inkubācijas mērķu izpildi, attīstību un izaugsmi, tā rezultātā veicinot arī pasākuma kopējo mērķu izpildi.

3. MK noteikumu Nr. 407 57. punktā precizēts, ka publiskos iepirkumus var īstenot sociāli atbildīgā veidā, neuzliekot to par pienākumu. 

4. MK noteikumu Nr. 407. 60. punktā svītrots palīgteikums atbilstoši Tieslietu ministrijas priekšlikumam, ka uz vadlīnijām nedrīkst atsaukties. 

5. noteikt kritērijus atbalsta saņemšanai tādiem starptautisku sporta pasākumu organizēšanai, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā
Ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka atbalsts starptautiska sporta pasākuma organizēšanai ir ne vairāk kā 3 000 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā sporta pasākumā ir ne mazāk kā 5000 un ja starptautiska sporta pasākuma ietekme uz Latvijas tautsaimniecību ir vismaz 6 milj. euro apmērā.
Attiecīgi, ja gala labuma guvējs kvalificējas šim kritērijam, tad šādam starptautiskam sporta pasākumam ar MK noteikumu projektu tiek noteikta šādas attiecināmās izmaksas:
* transporta pakalpojumi un degvielas izmaksas Latvijā;
* ar starptautisku sporta pasākuma projekta īstenošanu saistīto būvniecības pakalpojumu izmaksas;
*komunālo pakalpojumu izmaksas;
*tādu preču, pakalpojumu un materiālu iegādes izmaksas, kuri nepieciešami starptautisku sporta pasākuma projekta īstenošanas procesā;
*skaņas apstrādes, vizuālo, muzikālo un citu ar pasākuma organizēšanu tieši saistīto māksliniecisko un tehnoloģisko pakalpojumu izmaksas;
* starptautisku sporta pasākuma projekta organizēšanai nepieciešamā kustamā un nekustamā īpašuma nomas vai īres izmaksas;
*licences iegādes izmaksas starptautiska sporta pasākuma organizēšanai Latvijā un dalības maksa starptautiskā organizācijā, kas nepieciešama starptautiska statusa vai reitinga piešķiršanai plānotajam pasākumam;
*tādu mārketinga materiālu kā bukletu, baneru vai videoklipu izstrādes un izgatavošanas izmaksas, satura izstrādes izmaksas, ārvalstu tirgiem paredzētās informācijas pielāgošanas izmaksas;
*ar starptautiska sporta pasākuma popularizēšanu digitālajā vidē saistītās izmaksas, tai skaitā pasākuma tiešraides nodrošināšanas izmaksas;
*tehniskā aprīkojuma izmaksas;
* starptautiska sporta pasākuma nodrošināšanai nepieciešamo sporta federācijas apstiprinātu sporta tiesnešu honorāru izmaksas;
* izmaksas mērķa grupas preču zīmes, produkta vai pakalpojuma publicitātei ārvalstu specializētajos tūrisma medijos;
* sabiedrisko attiecību pakalpojumu izmaksas, kas attiecināmas uz sadarbību ar Latvijas un ārvalstu sabiedrisko attiecību pakalpojumu sniedzējiem, medijiem (publikācijas pirms un pēc pasākuma, konkursi), ārvalstu žurnālistu piesaisti konkrētajam pasākumam, influenceru kampaņām ārvalstīs, ārvalstu mārketinga kampaņu realizēšanu, reklāmas kampaņu organizēšanu;
* saistībā ar mediju un digitālā satura autoru vizīti Latvijā –  transporta izmaksas, kas saistītas ar starpvalstu ekonomiskās vai tam pielīdzināmas klases sabiedriskā transporta izmantošanu uz Latviju un no Latvijas, iekšzemes ekonomiskās vai tam pielīdzināmas klases transporta izmaksas un izmitināšanas izmaksas Latvijā;
* neatliekamās medicīniskās palīdzības maksas pakalpojumu izmaksas starptautiska sporta pasākuma laikā;
* sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanas izmaksas;
* autortiesību un blakustiesību izmaksas;
* sertificēta auditora vai audita uzņēmuma izmaksas par ziņojumu, kas pierāda, ka starptautisku sporta pasākuma ārvalstu viesi Latvijas tūristu mītnēs vai īstermiņa īres mītnēs pavada vismaz divas naktis;
* viesnīcas un citi ar izmitināšanu saistīti pakalpojumi;
* ēdināšanas pakalpojumi;
* telekomunikāciju pakalpojumi;
* starptautisku sporta pasākuma projekta īstenošanas nodrošināšanai nepieciešamā administratīvā un profesionālā personāla izmaksas.

Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) ir sniegusi skaidrojumu, ka sporta pasākumi, kuros iesaistīti sportisti-amatieri un kam ir pārsvarā vietējais raksturs, neietekmēs tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības (turpmāk - ES) iekšējā tirgū nozīmīgā apmērā, jo konkrēto sporta sacensību rīkošanas tiesības sacensību sezonai jau ir piešķirtas. Līdz ar to var secināt, ka arī publisko resursu piešķiršana var neradīt komercdarbības atbalsta sniegšanas risku. EK ir atzinusi, ka atbalsts amatieru sporta attīstībai vai iedzīvotāju aktīva un veselīga dzīvesveida veicināšanai un jauniešu sportam, visticamāk, nesatur komercdarbības atbalsta elementus.
LIAA, ņemot vērā EK līdzšinējos skaidrojumus, vērtēs starptautiskus sporta pasākumus, lai secinātu, ka pasākuma ietvaros netiks radīta ietekme uz tirdzniecību un konkurenci ES iekšējā tirgū, kā rezultātā neizpildīsies Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta 4.pazīme – piešķirtais valsts budžeta finansējums neietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci ES iekšējā tirgū.
Atbalsts netiks kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, ja tas atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
1. atbalsts tiks piešķirts tādu sporta sacensību rīkošanai vai pasaules/Eiropas čempionātu organizēšanai (izņemot komercsacensības, kas rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus) un konkrēto sporta sacensību rīkošanas tiesības attiecīgajiem subjektiem konkursa kārtībā IR piešķīrusi neatkarīga trešā puse, kā rezultātā citas valstis/organizētāji, kuri nav ieguvuši šādas tiesības, nevar organizēt šīs sporta sacensības, ir uzskatāms, ka publisko līdzekļu piešķiršana šajā gadījumā nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī (neizpildās komercdarbības atbalsta 4.pazīme);
2. atbalsts tiks piešķirts tādu sporta sacensību rīkošanai vai pasaules/Eiropas čempionātu organizēšanai (izņemot komercsacensības, kas rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus) un konkrēto sporta sacensību rīkošanas tiesības attiecīgajiem subjektiem konkursa kārtībā NAV piešķīrusi neatkarīga trešā puse, gadījumā, ja tiek pamatots, ka pārsvarā sporta pasākumu apmeklēs/tajā piedalīsies vietējie iedzīvotāji (ārvalstu apmeklētāju/dalībnieku skaits pasākumā nepārsniegs 15% no kopējā apmeklētāju/dalībnieku skaita), var secināt, ka publisko līdzekļu piešķiršana šajā gadījumā neietekmē tirdzniecību un konkurenci ES iekšējā tirgū (neizpildās komercdarbības atbalsta 4.pazīme).
Ja LIAA konstatē, ka ar saimniecisko darbību nesaistīts starptautiska sporta pasākuma projekts tā ieviešanas gaitā kļūst par starptautiska sporta pasākuma projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, vai par starptautiska sporta pasākuma projektu, kam atbalsta piešķiršana ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, un tam nav iespējams piemērot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumus, projekta īstenotājam ir pienākums atmaksāt LIAA saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

Ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka starptautiska sporta pasākuma projekta īstenotājs, kas kvalificējas MK noteikumu Nr. 407 46.7. apakšpunktā noteiktajam kritērijam, pie noslēguma pārskata LIAA iesniedz:
* projekta ietekmes aprēķinu uz Latvijas tautsaimniecību, ko aprēķina, reizinot piesaistīto ārvalstu viesu skaitu ar ārvalstu viesu pavadīto nakšu skaitu Latvijā un ārvalstu viesu izdevumiem vienā diennaktī iepriekšējā kalendāra gadā atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem;
* pārskatu par pārdotajām biļetēm ārvalstu viesiem, tai skaitā pārskatu par ārvalstu viesu pārvietošanos un pārstāvēto valsti;
* zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības apstiprinājumu par starptautiska sporta pasākuma projekta īstenošanas gaitā veiktajiem maksājumiem Latvijā;
* starptautiska sporta pasākuma projekta īstenošanas pārskatu, norādot veiktos maksājumus, to saņēmējus (nosaukumus, reģistrācijas numurus), maksājumu summas (euro, bez pievienotās vērtības nodokļa) un datumus;
* pārskatu par starptautiska sporta pasākuma projekta ietvaros veiktajiem ieguldījumiem, tai skaitā investīcijām vietējā infrastruktūrā;
* citus saskaņā ar noslēgto līgumu par atbalsta piešķiršanu noteiktos dokumentus;
* sertificēta auditora vai audita uzņēmuma ziņojumu par starptautiska sporta pasākuma projekta īstenošanas rezultātā piesaistīto ārvalstu viesu skaitu un to uzturēšanās ilgumu;
* pārskatu par starptautiska sporta pasākuma projekta īstenošanas rezultātā piesaistīto ārvalstu viesu radītā apgrozījuma pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumu apmēru;
* starptautiska sporta pasākuma programmu un vizuālos materiālus.

Ar MK noteikumu projektu veiktie grozījumi attiecināmi uz gala labuma guvēju pieteiktajām atbalstāmajām darbībām, kas tiks apstiprinātas pēc šo grozījumu spēkā stāšanas dienas. Attiecīgi grozījumi neattieksies uz jau saņemtiem komersantu finanšu atbalsta pieteikumiem, bet tikai jauniem. Nākamā atlases kārta ir plānota 2025. gada septembrī, līdz tās uzsākšanai plānots apstiprināt MK noteikumu projektu Ministru kabinetā. 
Pēc MK noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā Finansējuma saņēmējam jeb LIAA divu nedēļu laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās jāiesniedz Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda sadarbības iestādei noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu grozījumus, precizējot projekta iesnieguma veidlapu un stratēģiju, norādot precizētās atbalsta intensitātes, iespējamo nodokļu parāda slieksni un precizējot citas normas skaidrākai interpretācijai vai normu paplašināšanai (ja nepieciešams). 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
Ietekmes apraksts
Nodrošinot atbalstu inovatīviem komersantiem darba algai ne vairāk kā diviem darbiniekiem ar 70% atbalsta intensitāti, komersanti var izveidot jaunas darba vietas. Tāpat arī palielinot atbalsta intensitāti biznesa inkubācijas aktivitātē uz 70% izejvielām, izejmateriāliem, uzņēmējdarbības pakalpojumiem, aprīkojuma un iekārtu iegādei, veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. 
MK noteikumu projekts paredz, ka atbalstu var saņemt tāds starptautiska sporta pasākuma īstenotājs, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot atbalstu inovatīviem komersantiem darba algai ne vairāk kā diviem darbiniekiem ar 70% atbalsta intensitāti, komersanti var izveidot jaunas darba vietas. Tāpat arī palielinot atbalsta intensitāti biznesa inkubācijas aktivitātē uz 70% izejvielām, izejmateriāliem, uzņēmējdarbības pakalpojumiem, aprīkojuma un iekārtu iegādei, veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. 
MK noteikumu projekts paredz, ka atbalstu var saņemt tāds starptautiska sporta pasākuma īstenotājs, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā. 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot atbalstu inovatīviem komersantiem darba algai diviem darbiniekiem 12 mēnešu ietvaros ar 100% atbalsta intensitāti, komersanti var izveidot jaunas darba vietas. Tāpat arī palielinot atbalsta intensitāti biznesa inkubācijas aktivitātē uz 70% izejvielām, izejmateriāliem, uzņēmējdarbības pakalpojumiem, aprīkojuma un iekārtu iegādei, veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. 
MK noteikumu projekts paredz, ka atbalstu var saņemt tāds starptautiska sporta pasākuma īstenotājs, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot atbalstu inovatīviem komersantiem darba algai ne vairāk kā diviem darbiniekiem ar 70% atbalsta intensitāti, komersanti var izveidot jaunas darba vietas. Tāpat arī palielinot atbalsta intensitāti biznesa inkubācijas aktivitātē uz 70% izejvielām, izejmateriāliem, uzņēmējdarbības pakalpojumiem, aprīkojuma un iekārtu iegādei, veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. MK noteikumu projekts paredz, ka atbalstu var saņemt tāds starptautiska sporta pasākuma īstenotājs, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot atbalstu inovatīviem komersantiem darba algai ne vairāk kā diviem darbiniekiem ar 70% atbalsta intensitāti, komersanti var izveidot jaunas darba vietas. Tāpat arī palielinot atbalsta intensitāti biznesa inkubācijas aktivitātē uz 70% izejvielām, izejmateriāliem, uzņēmējdarbības pakalpojumiem, aprīkojuma un iekārtu iegādei, veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. MK noteikumu projekts paredz, ka atbalstu var saņemt tāds starptautiska sporta pasākuma īstenotājs, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā. Atbalsta saņemšana var nodrošināt papildus darba vietu izveidi, attiecīgi paaugstināt nodarbinātības līmeni. 

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai. (turpmāk - Regula Nr.2021/1060)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Regula Nr. 2023/2831)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai. (turpmāk - Regula Nr.2021/1060)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.2021/1060 47. un 50. pants
MK noteikumu projekta 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Regula Nr. 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr.2023/2831 (vispārīgi)
MK Noteikumu projekta 12. un 13. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/8e481138-6272-4308-ba35-d2d8a445235c

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav saņemti priekšlikumi vai iebildumi sabiedriskajā līdzdalībā

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi