Anotācija (ex-ante)

23-TA-995: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 8. maija noteikumos Nr. 271 "Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzes noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 8. maija noteikumi Nr.271 "Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzes noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr.271) izstrādāti ar mērķi noteikt prasības Veselības aprūpes finansēšanas likumam atbilstošas veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzes (turpmāk – Datubāze) izveidei un darbībai, nodrošinot informācijas apmaiņu par personām, lai konstatētu to tiesības saņemt valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus.
Noteikumi Nr.271 nosaka, kādas institūcijas, kādā veidā un apjomā, kā arī, cik bieži Nacionālajam veselības dienestam (turpmāk - Dienests) sniedz un aktualizē informāciju, kas nepieciešama, lai personu identificētu un, lai apliecinātu personas atbilstību apdrošinātās personas statusam.
Ar 2020.gada 17. decembra likumu “Grozījumi Veselības aprūpes finansēšanas likumā”, kas stājās spēkā 2021. gada 1. janvārī, Veselības aprūpes finansēšanas likuma (turpmāk- Likums) 11. panta trešā daļa tika papildināta ar 3.1, 3.2 un 3.3 punktu, nosakot papildus personu grupas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros, proti, minētajos punktos ir noteikts, ka papildus Likuma 11. panta pirmajā un otrajā daļā minētajām personām tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros ir arī:
* personām, kuru laulātais (kam piešķirts diplomātiskais rangs saskaņā ar Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumu) pilda diplomātisko un konsulāro dienestu ārvalstī un kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātisko un konsulāro dienestu pildošas personas laulātais;
* personām, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā dienesta pienākumus pildoša karavīra laulātais, izņemot gadījumu, kad karavīrs piedalās starptautiskajā operācijā, militārajās mācībās, manevros vai atrodas komandējumā;
* personām, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā Eirojust pārstāvja vai sakaru virsnieka laulātais.
Atbilstoši Likuma 13. pantam Dienesta kompetencē ir iekļaut personas veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē. Lai Dienests iekļautu personas veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē, ir nepieciešams veikt pārbaudi personu atbilstībai Likuma nosacījumiem, proti, pārbaudi vai personai ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros. Dienests, saskaņā ar Noteikumos Nr.271 noteikto, saņem informāciju no dažādām institūcijām par personu atbilstību Likuma nosacījumiem, kas ir par pamatu personas iekļaušanai veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē.

Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams veikt grozījumus Noteikumos Nr.271, lai nodrošinātu informācijas apmaiņu par Likumā noteiktām personu grupām, to identificēšanai un lai apliecinātu personu atbilstību Likumā noteiktām prasībām iekļaušanai veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē, papildinot tos ar institūcijām, kuru pārziņā ir informācija par Likuma 11.panta trešās daļas 3.1, 3.2 un 3.3 punktā norādītām personām (Latvijas Republikas prokuratūra, Iekšlietu ministrija, Ārlietu ministrija, Aizsardzības ministrija).

2021. gada 28. jūnijā spēku zaudēja Iedzīvotāju reģistra likums, kas noteica vienotās iedzīvotāju uzskaites sistēmas (turpmāk - Iedzīvotāju reģistrs) darbību, līdz ar to, Iedzīvotāju reģistra darbība tika izbeigta.
Ar 2021. gada 28. jūniju spēkā stājās Fizisko personu reģistra likums, kas nosaka izveidot un uzturēt vienotu fizisko personu reģistrācijas un uzskaites sistēmu — Fizisko personu reģistru.
Ņemot vēra, ka Noteikumu Nr.271 tekstā tiek izmantots apzīmējums Iedzīvotāju reģistrs, kura darbība ir pārtraukta, ir nepieciešamas redakcionālas izmaiņas. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 8. maija noteikumos Nr. 271 "Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzes noteikumi"" (turpmāk - Projekts) mērķis ir papildināt Noteikumus Nr.271, nosakot datu nodošanu un atjaunošanu no Latvijas Republikas prokuratūras, Iekšlietu ministrijas un Ārlietu ministrijas puses, kā arī grozot nododamo datu apjomu no Aizsardzības ministrijas puses, Dienesta funkciju nodrošināšanai. 
Veikt redakcionālas izmaiņas saskaņā ar Fizisko personu reģistra likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Likuma 13. pantam Dienesta kompetencē ir iekļaut personas veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē. Minētā izpildei Dienests saskaņā ar Noteikumiem Nr. 271 saņem informāciju no dažādām institūcijām par personu atbilstību Likuma nosacījumiem, kas ir par pamatu personas iekļaušanai veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē.
Saskaņā ar Noteikumu Nr.271 8.punktu Dienestam datus sniedz un atjauno: Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, Valsts ieņēmumu dienests, Dienests, Nodarbinātības valsts aģentūra, Aizsardzības ministrija – par militārpersonām, kurām piešķirta izdienas pensija, Izglītības un zinātnes ministrija, Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra, Labklājības ministrija, sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrētās pašvaldību un privātpersonu finansētās ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas, pašvaldību sociālie dienesti, sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrētie grupu mājas pakalpojuma sniedzēji, Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca", tradicionālās reliģiskās organizācijas, Informācijas centrs, Ieslodzījuma vietu pārvalde.

Noteikumu Nr.271 4. un 5. punkts nosaka, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde Dienestam sniedz datus par personu statusu Iedzīvotāju reģistrā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2020.gada 17. decembra likumu “Grozījumi Veselības aprūpes finansēšanas likumā”, kas stājās spēkā 2021. gada 1. janvārī, Likuma 11. panta trešā daļa tika papildināta ar 3.1, 3.2 un 3.3 punktu, nosakot papildus personu grupas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros. Dienestam, pārbaudot personu atbilstību Likuma 11. panta trešā daļas 3.1, 3.2 un 3.3 punktam ir nepieciešams saņemt informāciju no Latvijas Republikas prokuratūras, Iekšlietu ministrijas, Ārlietu ministrijas, un no Aizsardzības ministrijas papildus Noteikumu Nr.271 8.5.apakšpunktā noteiktajam informācijas apjomam, līdz ar to ir nepieciešams papildināt Noteikumu Nr.271 8.punktu ar institūcijām, kuru pārziņā ir informācija par Likuma 11.panta trešās daļas 3.1, 3.2 un 3.3 punktā minētām personām. 
Kopsakarīgi ar veicamajām izmaiņām ir nepieciešams paredzēt informācijas nodošanas termiņu un apjomu, kā arī noteikt, ka Dienestam par datu saņemšanu ir tiesības vienoties ar iestādēm, ar kurām tiek papildināti Noteikumi Nr.271.
 
Risinājuma apraksts
Papildināt Noteikumu Nr.271 8.punktu ar institūcijām, kuras var sniegt informāciju Dienestam atbilstoši Likuma 11. panta trešā daļā noteiktajām prasībām.
Papildināt Noteikumu Nr.271 9.2. apakšpunktu ar atsaucēm uz institūcijām, ar kurām tiek papildināts Noteikumu Nr.271 8.punkts.
Izteikt Noteikumu Nr.271 14.punktu jaunā redakcijā, ar ko iepriekšējā redakcija tiek pilnveidota, nosakot, ka Dienestam ir tiesības vienoties ar visām Noteikumu Nr.271 8. punktā minētajām institūcijām.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.271 4. un 5. punkts nosaka, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde Dienestam sniedz datus par personu statusu Iedzīvotāju reģistrā, savukārt, Iedzīvotāju reģistra darbība tika izbeigta ar Iedzīvotāju reģistra likuma spēku zaudēšanu 2021. gada 28. jūniju. 
Ar 2021. gada 28. jūniju tika pieņemts Fizisko personu reģistra likums, kas nosaka izveidot un uzturēt vienotu fizisko personu reģistrācijas un uzskaites sistēmu — Fizisko personu reģistru.
Ņemot vērā minēto, Noteikumu Nr.271 5.3.apakšpunktā ir nepieciešams veikt izmaiņas aizstājot vārdus "Iedzīvotāju reģistrs" ar vārdiem "Fizisko personu reģistrs".  
Risinājuma apraksts
Izteikt Noteikumu Nr.271 5.3. apakšpunktu jaunā redakcijā aizstājot vārdus "Iedzīvotāju reģistrs" ar vārdiem "Fizisko personu reģistrs".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas un esošā regulējuma izmaiņas skar Dienesta ar Likumu noteikto darbību, līdz ar to, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Republikas prokuratūra
  • Aizsardzības ministrija
  • Ārlietu ministrija
  • Nacionālais veselības dienests
  • Iekšlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Latvijas Republikas prokuratūra, Iekšlietu ministrija, Ārlietu ministrija, Aizsardzības ministrija un Nacionālais veselības dienests noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanu nodrošinās tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 11. panta trešās daļas 3.1, 3.2 un 3.3 punktā noteiktām personu grupām, pēc to iekļaušanas veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē, tiks nodrošināti veselības aprūpes pakalpojumi valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 13.panta pirmā daļa noteic, ka persona iegūst tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros ar dienu, kad tā iekļauta Nacionālā veselības dienesta uzturētajā veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē. Nacionālais veselības dienests informāciju veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē iekļauj piecu dienu laikā pēc tam, kad to saņēmis.
Noteikumu projektā noteiktā personu datu apstrāde tiks veikta saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula)  6.panta 1.punkta c) un e) apakšpunktu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi