Anotācija (ex-ante)

22-TA-2003: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 13.jūnija noteikumos Nr. 338 „Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem”” (turpmāk – projekts) izstrādāts ar mērķi:
1) papildināt bērnu aprūpes institūciju un pilngadīgo personu aprūpes institūciju sadaļas ar prasībām ģimeniskai videi pietuvinātā pakalpojuma sniegšanā, vienlaikus pagarinot prasību pilnu ieviešanu līdz 2026.gadam;
2) papildināt regulējumu ar prasībām pakalpojumu sniedzējiem, kuri sniedz aprūpes mājās pakalpojumu bērniem;
3) precizēt regulējumu atelpas brīža pakalpojuma sniedzējam, ja pakalpojums tiek sniegts klienta mājās
4) veikt redakcionāla rakstura precizējumus atsevišķos punktos. 

Projekts stāsies spēkā vispārējā kārtībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts pēc Labklājības ministrijas iniciatīvas saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 17. panta otro daļu un Bērnu tiesību aizsardzības likuma 37. panta septīto daļu, lai nodrošinātu izveidojušās labās prakses un plānoto politikas iniciatīvu ieviešanu  sociālo pakalpojumu sniegšanā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem nosaka Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumi Nr.338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” (turpmāk – MK noteikumi). Tostarp MK noteikumi noteic:

1. sociālā pakalpojuma sniedzējs izstrādā individuālo sociālās rehabilitācijas vai sociālās aprūpes plānu, tomēr esošajā praksē ir pierādījies, ka bērnam būtu lietderīgāk izstrādāt bērna attīstības plānu, jo viņa attīstītību un objektīvas vajadzību izmaiņas lielā mērā nosaka viņa vecumposms. Savukārt personām ar garīga rakstura traucējumiem pasaules praksē parasti veido atbalsta plānu, kurā ietver tos atbalsta veidus, kuri nepieciešami, lai persona spētu dzīvot sabiedrībā, nevis nonākt aprūpes institūcijās. visiem minētajiem dokumentiem to sastāvdaļas ir līdzīgas un ietver gan izvirzītos mērķus gan to sasniegšanas pasākumus.
2. MK noteikumu 9.1. noteic, ka institūcijas vadītājam, struktūrvienības vadītājam, kurš ir tieši iesaistīts sociālā pakalpojuma sniegšanā un organizēšanā,  sociālajam darbiniekam . sociālajam aprūpētājam, sociālajam rehabilitētājam un sociālās palīdzības organizatoram apmācības jāapgūst noteiktā apjomā triju gadu laikā, lai atvieglotu apmācību uzskaiti un neradītu nevienlīdzīgu pieeju, šāda uzskaites kārtība būtu nosakāma arī aprūpētājiem.
3. MK noteikumi 12.12.2000. noteikumi Nr.431 "Higiēnas prasības sociālās aprūpes institūcijām" nosaka higiēnas prasības sociālās aprūpes institūcijām, izņemot tās institūcijas, kurās tiek veikta ģimenes tipa aprūpe vai personas tiek izvietotas dzīvokļos vai atsevišķās dzīvojamās mājās. Līdz ar to sociālo pakalpojumu sniedzējiem nereti ir neizpratni, vai un kādas normas būtu attiecināmas uz konkrēto pakalpojumu sniedzēju. 
4. Administratīvi teritoriālās reformas rezultātā, valstī vairs nav mazo  nav mazo pašvaldību, kuru teritorijā iedzīvotāju skaits nepārsniedz 3000, līdz ar to ir mainījusies arī sociālo dienestu darba organizācija un zaudējis jēgu nosacījums, ka sociālajā dienestā ar klientiem strādā ne mazāk kā trīs sociālā darba speciālisti – sociālais darbinieks darbam ar ģimenēm un bērniem, sociālais darbinieks darbam ar pilngadīgām personām. 
5. Sociālo aprūpi mājās sniedz ne tikai pilngadīgām personām, bet arī bērniem. Bērniem ir vajadzība ne tikai fiziskā aprūpe , bet arī pieskatīšana, uzraudzība un saturīga laika pavadīšana.
6.  Ņemot vērā valsts īstenoto politiku ģimenes atbalsta nodrošināšanā, ir būtiski samazinājies bērnu skaits bērnu ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās. Deinstitucionalizācijas projektu rezultātā praktiski visos pašvaldības finansētās institūcijās ir ieviests ģimeniskai videi pietuvināts pakalpojums, zudusi nepieciešamība īpaši izdalīt jauniešu mājas kā īpašu sociālās aprūpes pakalpojumu minētajā segmentā.  Pagaidām tikai valsts sociālās aprūpes centros nav pilnībā ieviests ģimeniskai videi pietuvinātais pakalpojums, jo minētās institūcijas netika pārveidotas deinstitucionalizācijas projektu ietvaros.
7.Labklājības ministrija, veicot Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrēšanu, vairākkārt ir saskārusies ar pakalpojumu sniedzēju neizpratni par prasībām, ko nepieciešams ievērot daudzfunkcionālajam sociālo pakalpojumu centram, uzsverot, ka pēc būtības tā ir sociālo pakalpojumu sniegšanas vieta (ēka), nevis pakalpojums (saturs). Tādējādi, lai mazinātu iespējamās interpretācijas normu piemērošanā, veidojot sociālos pakalpojumus, ir nepieciešams noteikt skaidrāk MK noteikumu normas. Daudzfunkcionālais sociālais pakalpojumu centrs sevī pēc būtības ietver dažādus sociālos pakalpojumus, kur katram pakalpojumu veidam atsevišķi ir jāatbilst šajos noteikumos minētajām prasībām. Tādējādi nav izvirzāmas atsevišķas prasības pašam daudzfunkcionālajam sociālo pakalpojumu centra (kā atsevišķam sociālo pakalpojumu veidam).
 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pielietojamās darba metodes darbā ar klientu ir nemitīgā attīstībā, veidojas situācija, kad normatīvos aktos noteiktās prasības ierobežo vei neveicina jaunāko vai efektīvāko pieeju īstenošanu. Lai novērstu pretrunas normatīvos un esošajā labākajā praksē ir nepieciešama periodiska normatīvu pārskatīšana un aktualizācija.
Risinājuma apraksts
1. Tiek noteikts, ka bērnam var izstrādāt bērna attīstības plānu, bet personām ar garīga rakstura traucējumiem -  atbalsta plānu.
2. Aprūpētājam, tāpat kā citiem definētajiem sociālo pakalpojumu sniedzēja darbiniekiem apgūto kvalifikācijas pasākumu stundu vērtējums tiek mērīts trīs gadu laika periodā tāpat kā sociālā darba speciālistiem, novērš nevienlīdzīgi pieeju  apmācību uzskaitē.
3. Likvidētas atšķirīgās pieejas kvalifikācijas pasākumu uzskaitē dažādām darbinieku kategorijām, bet, lai, uzsākot darbu darbiniekam tiktu nodrošināti kvalifikācijas pasākumi vismaz minimālajā apjomā, pirmajā darba gadā darbiniekam ir jābūt apgūtam vismaz 8 stundu apmācības kursam. 
4. Precizētas prasības pašvaldību sociālajiem dienestiem, ņemot vērā to, ka pēc administratīvi teritoriālās reformas vairs nav pašvaldību, kurās ir mazāk par 3000 iedzīvotāju.
5.Rrecizētas prasības aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējam, ja pakalpojums tiek sniegt klienta mājās un kā arī bērnam.
6. Noteiktas prasības ģimeniskai videi pietuvinātā sociālā pakalpojuma sniegšanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās).
Problēmas apraksts
Esošie normatīvi ģimeniskai videi pietuvinātā pakalpojuma sniedzējam un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzējam nenoteica skaidras prasības attiecībā uz vidi, telpu iekārtojumu, gaisa apmaiņu, šis prasības drīzāk tika sasaistītas ar būvnormatīviem publiskajām telpām.
Risinājuma apraksts
Papildinātas vispārējās prasības, iezīmējot prasības videi, iekārtojumam, gaisa apmaiņai, tiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem, uz kuriem nav attiecināmas MK noteikumu 12.12.2000. noteikumi Nr.431 "Higiēnas prasības sociālās aprūpes institūcijām" normas (10.p.)
Problēmas apraksts
MK noteikumos ir iekļauta sadaļa ar prasībām daudzfunkcionālajam sociālo pakalpojumu centram, taču šāds pakalpojuma veids faktiski nav definējams, jo pēc būtības tā tikai iespēja veidot vairākus sociālos pakalpojumus vienā ēkā, izmantojot esošās telpas pēc stingra laika grafika. 
Risinājuma apraksts
Izslēgta nodaļa ar prasībām daudzfunkcionālajam sociālo pakalpojumu centram, bet papildinātas prasības vispārējos noteikumos, kas ir jāievēro, ja pakalpojumi tiek izvietoti daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra telpās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • diaspora
Ietekmes apraksts
Personai ir zināmas prasības, kādas tiek izvirzītas sociālā pakalpojuma sniedzējam, attiecīgi klientam nav pamata izvirzīt nepamatotas prasības, viņš var aizstāvēt savas tiesības uz noteiktu sociālā pakalpojuma apjomu.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Grozījumi būtiski neietekmē tos uzņēmumus, kas sniedz konkrēto sociālo pakalpojumu sniedzēju, jo pamatā legalizē ieviešos praksi vai redakcionāli precizē esošās normas.
Nozare
Veselība un sociālā aprūpe
Nozaru ietekmes apraksts
Sakarā ar to, ka izmaiņām prasībās sociālo pakalpojumu sniedzējiem ir redakcionāls raksturs vai tiek legalizēta labā prakse, būtiskas ietekmes uz nozari nav. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tiek nodrošināta, ievietojot normatīvo aktu TAP portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Valsts sociālās aprūpes centrs "Latgale"
  • Valsts sociālās aprūpes centrs "Rīga"
  • Valsts sociālās aprūpes centrs "Zemgale"
  • Sociālo pakalpojumu sniedzēji, kas sniedz noteikumu projektā minētos sociālos pakalpojumus, sociālie dinesti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek reglamentēta un sakārtota sociālo pakalpojumu sniegšana, veidojot klientam draudzīgāku pakalpojuma sniegšanas vidi un darba organizāciju.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi