25-TA-359: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Seksuālās un reproduktīvās veselības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījums Seksuālās un reproduktīvās veselības likumā" (turpmāk – likumprojekts) ir Veselības ministrijas iniciatīva.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt Seksuālās un reproduktīvās veselības likumā iekļauto normu atbilstoši spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Seksuālās un reproduktīvās veselības likuma 24. panta trešās daļas 2. punkts noteic, ka ķirurģisko kontracepciju drīkst izdarīt medicīnisku indikāciju dēļ pacientam (arī jaunākam par 25 gadiem) ar ārstu konsilija apstiprinājumu [konsilija sastāvā ir ginekologs (dzemdību speciālists) vai urologs atkarībā no pacienta dzimuma un divi ārsti — attiecīgās medicīnas nozares speciālisti] un pacienta rakstveida piekrišanu, bet, ja pacienta rīcībspēja ierobežota ar tiesas lēmumu, — ar pacienta aizgādņa un pacienta kopīgu rakstveida piekrišanu (ja saskaņā ar tiesas lēmumu aizgādnis ar aizgādnībā esošo rīkojas kopīgi) vai ar aizgādņa rakstveida piekrišanu (ja saskaņā ar tiesas lēmumu aizgādnis attiecīgajā jomā rīkojas patstāvīgi). Savukārt saskaņā ar Civillikumu rīcībspēju personai ierobežo tikai mantiskos jautājumos. Tādējādi personiskos nemantiskos jautājumos, kā piemēram, lēmumu pieņemšana par ārstniecību, tai skaitā, par ķirurģisko kontracepciju, rīcībspēja personām netiek ierobežota (Civillikuma 356.1 pants, Civilprocesa likuma 268. pants) un aizgādnis nevar pārstāvēt vai līdzdarboties jautājumos, kas skar personas nemantiskos jautājumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Seksuālās un reproduktīvās veselības likuma 24. panta pirmā daļa paredz, ka kontracepcijas lietošana ir personas labprātīga izvēle, tomēr Seksuālās un reproduktīvās veselības likuma 24. panta trešās daļas 2. punkts paredz arī situācijas, kad vēl kādai citai personai (neskaitot pašu pacientu un ārstu konsiliju) ir jāsniedz piekrišana ķirurģiskajai kontracepcijai vai pat šī persona var pieņemt lēmumu pacienta vietā; norma paredz, ka medicīnisku indikāciju dēļ ķirurģisko kontracepciju pacientam drīkst izdarīt ar ārstu konsilija apstiprinājumu un, “ja pacienta rīcībspēja ierobežota ar tiesas lēmumu, — ar pacienta aizgādņa un pacienta kopīgu rakstveida piekrišanu (ja saskaņā ar tiesas lēmumu aizgādnis ar aizgādnībā esošo rīkojas kopīgi) vai ar aizgādņa rakstveida piekrišanu (ja saskaņā ar tiesas lēmumu aizgādnis attiecīgajā jomā rīkojas patstāvīgi)”. Tātad Seksuālās un reproduktīvās veselības likuma 24.panta trešās daļas 2.punkts atļauj veikt ķirurģisko kontracepciju bez pašas personas piekrišanas.
Risinājuma apraksts
Esošais Seksuālās un reproduktīvās veselības likuma 24.panta trešās daļas 2.punkts tiek precizēts atbilstoši tiesiskajam regulējumam un izslēgtas normas attiecībā uz jebkādu citas personas, kas nav pacients, piekrišanu veikt ķirurģisko kontracepciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām
Apraksts
Saskaņā ar ANO konvencijas 1. pantu pie personām ar invaliditāti pieder arī personas, kurām ir ilgstoši garīgi traucējumi.
ANO Konvencijas 25.pants "Veselība" noteic, ka dalībvalstis atzīst, ka personām ar invaliditāti ir tiesības uz visaugstāko iespējamo veselības līmeni bez diskriminācijas invaliditātes dēļ, paredzot, ka dalībvalstis it īpaši cita starpā “prasa, lai veselības aprūpes speciālisti personām ar invaliditāti sniegtu tādas pašas kvalitātes pakalpojumus kā citiem cilvēkiem, tostarp pēc brīvas un informētas vienošanās, cita starpā ar apmācību un augstākiem ētikas standartiem valsts un privātajā veselības aprūpē paaugstinot izpratni par personu ar invaliditāti cilvēktiesībām, cieņu, patstāvību, un vajadzībām”.
ANO Personu ar invaliditāti tiesību komitejas Vispārējā komentāra Nr. 3 par sievietēm un meitenēm ar invaliditāti[1] 32.punktā noteikts, ka “noteiktas vardarbības formas, ekspluatācija un ļaunprātīga izmantošana var būt uzskatāma par cietsirdīgu, necilvēcīgu vai pazemojošu izturēšanos vai sodu un par vairāku starptautisko tiesību aktu pārkāpumu cilvēktiesību jomā. Tostarp piespiedu vai kā citādi pretēji gribai īstenota grūtniecība vai sterilizācija; visu veidu medicīniskās procedūras vai iejaukšanās, kas veiktas bez labprātīgas un apzinātas piekrišanas, tostarp procedūras un iejaukšanās saistībā ar kontracepciju un abortu; invazīva un neatgriezeniska ķirurģiskā prakse”.
[1] Pieejams latviešu valodā: https://www.tiesibsargs.lv/wp-content/uploads/2022/09/visparejais_komentars_3_par-sievietem-un-meitenem-ar-invaliditati.pdf
ANO Konvencijas 25.pants "Veselība" noteic, ka dalībvalstis atzīst, ka personām ar invaliditāti ir tiesības uz visaugstāko iespējamo veselības līmeni bez diskriminācijas invaliditātes dēļ, paredzot, ka dalībvalstis it īpaši cita starpā “prasa, lai veselības aprūpes speciālisti personām ar invaliditāti sniegtu tādas pašas kvalitātes pakalpojumus kā citiem cilvēkiem, tostarp pēc brīvas un informētas vienošanās, cita starpā ar apmācību un augstākiem ētikas standartiem valsts un privātajā veselības aprūpē paaugstinot izpratni par personu ar invaliditāti cilvēktiesībām, cieņu, patstāvību, un vajadzībām”.
ANO Personu ar invaliditāti tiesību komitejas Vispārējā komentāra Nr. 3 par sievietēm un meitenēm ar invaliditāti[1] 32.punktā noteikts, ka “noteiktas vardarbības formas, ekspluatācija un ļaunprātīga izmantošana var būt uzskatāma par cietsirdīgu, necilvēcīgu vai pazemojošu izturēšanos vai sodu un par vairāku starptautisko tiesību aktu pārkāpumu cilvēktiesību jomā. Tostarp piespiedu vai kā citādi pretēji gribai īstenota grūtniecība vai sterilizācija; visu veidu medicīniskās procedūras vai iejaukšanās, kas veiktas bez labprātīgas un apzinātas piekrišanas, tostarp procedūras un iejaukšanās saistībā ar kontracepciju un abortu; invazīva un neatgriezeniska ķirurģiskā prakse”.
[1] Pieejams latviešu valodā: https://www.tiesibsargs.lv/wp-content/uploads/2022/09/visparejais_komentars_3_par-sievietem-un-meitenem-ar-invaliditati.pdf
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
ANO konvencijas 1. pants un 25.pants.
24.panta trešās daļas 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Likumprojekts mērķis ir precizēt esošo Seksuālās un reproduktīvās veselības likuma normu atbilstoši tiesiskajam regulējumam; likumprojekts neparedz jaunu tiesību vai pienākumu īstenošanu, tādēļ likumprojektam netiek nodrošināta sabiedrības līdzdalība.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ārstniecības iestādes izveidots ārstu konsilijs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiek precizēta Seksuālās un reproduktīvās veselības likumā ietvertā norma, kas noteica obligātu citas personas līdzdarbību vai lēmuma pieņemšanu saistībā ar pacienta izvēli veikt ķirurģisko kontracepciju.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
