25-TA-14: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pantā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt noteikumu redakciju atbilstoši grozījumiem Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pantā, noteikt Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pantā minētā valsts atbalsta piešķiršanas nosacījumus, tostarp ņemot vērā studējošā sekmju līmeni.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 10. decembrī stājās spēkā Grozījumi Valsts aizsardzības dienesta likumā (pieņemti 2024. gada 14.novembrī), izsakot jaunā redakcijā minētā likuma 32. pantu. Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pantā ir noteikts, ka valsts augstskolas un koledžas tām gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā apstiprinātā finansējuma ietvaros finansē studijas īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmā, pirmā cikla augstākās izglītības programmā un otrā cikla augstākās izglītības programmā, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves, pilsonim, kurš brīvprātīgi pieteicies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināts rezervē, un atbilst augstskolas un studiju programmas uzņemšanas prasībām. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts augstskolas un koledžas nodrošina šajā pantā paredzētās iespējas, un atbalsta piešķiršanas nosacījumus, tostarp ņemot vērā studējošā sekmju līmeni.
Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumi Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to" (turpmāk - Noteikumi) nosaka kārtību, kādā valsts augstskolas un koledžas tām gadskārtējā valsts budžetā un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā apstiprinātā finansējuma ietvaros finansē studijas īsā cikla profesionālās augstākās izglītības un pirmā cikla augstākās izglītības posmos pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to, kā arī studiju virzienus.
Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumi Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to" (turpmāk - Noteikumi) nosaka kārtību, kādā valsts augstskolas un koledžas tām gadskārtējā valsts budžetā un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā apstiprinātā finansējuma ietvaros finansē studijas īsā cikla profesionālās augstākās izglītības un pirmā cikla augstākās izglītības posmos pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to, kā arī studiju virzienus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt Noteikumus, aktualizējot Ministru kabinetam doto pilnvarojumu un Noteikumu terminoloģiju atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likumā lietotajai terminoloģijai attiecībā uz pilsoņiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē.
Risinājuma apraksts
Precizēt Noteikumu 1.2. apakšpunktu, svītrojot norādi par to, ka Ministru kabinets nosaka studiju virzienus, kuros nodrošina valsts atbalstu, papildināt noteikumus ar 1.3. apakšpunktu, kurā ietverts pilnvarojums noteikt Valsts aizsardzības dienesta 32. pantā minētā atbalsta piešķiršanas nosacījumus, tostarp ņemot vērā studējošā sekmju līmeni, precizēt Noteikumu 4.1 punktu, precizējot, ka konkursa kārtība neattiecas uz pilsoņiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam, un pabeiguši to, un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē.
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikt nosacījumus valsts atbalsta piešķiršanai pilsoņiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē.
Risinājuma apraksts
Noteikumi paredz, ka no valsts budžeta līdzekļiem finansētu studiju vietu nodrošina, ja studējošais ir sekmīgs un viņam nav akadēmisko parādu. Noteikumi papildināti ar precizējumu, ka valsts atbalstu var saņemt arī tad, ja persona uzsākusi studijas kādā no šo noteikumu 17.1 punktā minētajām studiju programmām pirms iesaukuma valsts aizsardzības dienestā un atsāk studijas pēc dienesta termiņa beigām un atvaļināšanas rezervē.
Problēmas apraksts
Nepieciešams papildināt Noteikumus, nosakot, ka valsts augstskolas un koledžas tām gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā apstiprinātā finansējuma ietvaros finansē studijas arī otrā cikla augstākās izglītības programmā, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves.
Risinājuma apraksts
Ietvert otrā cikla augstākās izglītības programmu, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves, Noteikumu 1.2. apakšpunktā un 17.1 punktā.
Problēmas apraksts
Lai novērstu situācijas, kurās studējošajam var rasties neskaidrības par to, kuras normas augstskolas vai koledžas uzņemšanas noteikumos ir attiecināmas uz pilsoņiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un pabeiguši to, beidzoties dienesta termiņam, nepieciešams papildināt noteikumus, paredzot, ka augstskolu un koledžu uzņemšanas noteikumos tiek ietverta norāde uz kārtību, kādā tiek uzņemti pilsoņi, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un pabeiguši to, beidzoties dienesta termiņam.
Risinājuma apraksts
Papildināt Noteikumu 13. punktu, nosakot, ka uzņemšanas noteikumos tiek ietverta norāde uz kārtību, kādā tiek uzņemti pilsoņi, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un pabeiguši to, beidzoties dienesta termiņam. Šāda norāde ietverama valsts augstskolu un koledžu uzņemšanas noteikumos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pilsoņi, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē
Ietekmes apraksts
Pilsoņi, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē, varēs saņemt Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pantā minēto valsts atbalstu, piesakoties studijām otrā cikla augstākās izglītības programmā, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves. Lai saglabātu piešķirto no valsts budžeta līdzekļiem finansēto studiju vietu, studiju laikā personai jābūt sekmīgai, bez akadēmiskajiem parādiem. Atsākot studijas pēc dienesta beigām, studējošais ir tiesīgs saņemt Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pantā minēto atbalstu.
Juridiskās personas
- valsts augstskolas un koledžas
Ietekmes apraksts
Valsts augstskolām jāfinansē studijas otrā cikla augstākās izglītības programmā, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves pilsoņiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē. Tāpat studiju vieta jānodrošina, ja studējošais pēc dienesta atsāk studijas kādā no Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pantā minētajām studiju programmām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neparedz būtiskas izmaiņas tiesiskajā regulējumā un neievieš jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augstskolas un koledžas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Valsts augstskolām jāfinansē studijas otrā cikla augstākās izglītības programmā, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves pilsoņiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē. Tāpat valst saugstskolām un koledžām studiju vieta jānodrošina, ja studējošais pēc dienesta atsāk studijas kādā no Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pantā minētajām studiju programmām.
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi