24-TA-2194: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 579 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 579 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana""" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu. Noteikumu projekts paredz grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 579 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana"" (turpmāk – noteikumi Nr. 579), lai precizētu atbalsta saņemšanas nosacījumus kārtībai, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – EJZAF) darbības veidam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" (turpmāk – SVVA pasākums).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus kārtībai, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu EJZAF darbības veidam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana", nosakot, ka atbalsts tāda projekta īstenošanai, kurš nav saistīts ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu, tiek sniegts saskaņā ar regulu 2022/2473.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pasākumā "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" atbalstu atbilstoši vietējās attīstības stratēģijai sniedz četrām darbībām: vietējās ekonomikas attīstības un transformācijas veicināšanai, vides resursu ilgtspējīgai izmantošanai, kā arī klimata pārmaiņu mazināšanai, zvejas vai jūras kultūras mantojuma izmantošanas veicināšanai un ostu infrastruktūras attīstības stiprināšanai. Saskaņā ar Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regulas (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu, (turpmāk – regula 2021/1139) 10. panta 2. punktu Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 107., 108. un 109. panta nosacījumus nepiemēro atbalsta maksājumiem, kas saistīti ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu. Četrās iepriekšminētajās darbībās tiek īstenoti arī tādi projekti, kas nav saistīti ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu, tāpēc attiecībā uz projektiem, kas īstenoti šajā darbības veidā, nav piemērojams regulas 2021/1139 10. panta 2. punktā noteiktais.
Noteikumu projektā noteikts, ka atbalsts to projektu īstenošanai, kuri nav saistītas ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu, tiek sniegts saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu 2022/2473, ar kuru, piemērojot LESD 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk – regula 2022/2473).
Noteikumu projektā noteikts, ka atbalsts to projektu īstenošanai, kuri nav saistītas ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu, tiek sniegts saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu 2022/2473, ar kuru, piemērojot LESD 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk – regula 2022/2473).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regulā 2022/2473 noteikts, ka, ņemot vērā SVVA projektu vietējo raksturu un to, ka šie projekti tiek atlasīti, pamatojoties uz daudzgadu vietējās attīstības stratēģiju, kuru nosaka un īsteno publiskā un privātā sektora partnerība, kā arī to orientāciju uz tādām jomām kā sabiedrība, sociālā sfēra, vide un klimats, ar šo regulu būtu jānovērš dažas konkrētas grūtības, ar kurām saskaras SVVA projekti, un tādējādi jāveicina to atbilstība valsts atbalsta noteikumiem. Saskaņā ar regulas 2022/2473 54. un 55. pantu atbalsts izmaksām, kas radušās mikrouzņēmumiem, maziem un vidējiem uzņēmumiem (MVU), kuri piedalās SVVA projektos, un atbalsts uzņēmumiem, kas piedalās regulas 2022/2473 54. panta 1. punktā minētajos SVVA projektos vai gūst labumu no tiem, ir saderīgs ar iekšējo tirgu LESD 107. panta 3. punkta "c" apakšpunkta nozīmē un uz to neattiecas LESD 108. panta 3. punktā noteiktā paziņošanas prasība, ja ir izpildīti šā panta un šīs regulas I nodaļas nosacījumi.
Atbalsts, kas nav saistīts ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu, ir sniedzams saskaņā ar regulu 2022/2473, taču spēkā esošajos noteikumos Nr. 579 nav ietverta atsauce uz šo regulu un tās nosacījumiem, tāpēc ar šo noteikumu projektu tiek precizēti noteikumi Nr. 579, atsaucoties uz regulu 2022/2473 un ietverot tās nosacījumus.
Atbalsts, kas nav saistīts ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu, ir sniedzams saskaņā ar regulu 2022/2473, taču spēkā esošajos noteikumos Nr. 579 nav ietverta atsauce uz šo regulu un tās nosacījumiem, tāpēc ar šo noteikumu projektu tiek precizēti noteikumi Nr. 579, atsaucoties uz regulu 2022/2473 un ietverot tās nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek papildināti noteikumi Nr. 579 un precizēti atbalsta saņemšanas nosacījumi, nodrošinot regulas 2022/2473 nosacījumu pārņemšanu.
Precizēts noteikumu Nr. 579 1. punkts, papildinot to ar atsauci uz regulu 2022/2473.
Noteikumu Nr. 579 16.3. apakšpunkts precizēts, ietverot nosacījumu, ka pasākumā viena atbalstāmā projekta maksimālā attiecināmo izmaksu summa līdz 200 000 euro ir tādiem projektiem, kas saistīti ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu.
Noteikumi Nr. 579 papildināti ar 16.4. apakšpunktu, kas noteic, ka projektam, kas nav saistīts ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu, maksimālā attiecināmo izmaksu summa ir līdz 200 000 euro saskaņā ar regulu 2022/2473, ievērojot regulas 2022/2473 8. panta 2. un 3. punktā un 13. pantā noteiktās prasības. Atbalstu drīkst kumulēt ar citā atbalsta programmā piešķirto finansējumu, ja tiek ievērotas regulas 2022/2473 8. panta 2. un 3. punktā minētās prasības, savukārt atbilstoši regulas 2022/2473 13. pantā noteiktajām prasībām informācija par izmaksāto atbalstu atbalsta saņēmējam ir jāglabā 10 gadus no atbalsta saņemšanas dienas un Lauku atbalsta dienestam – 10 gadus, sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem. SVVA pasākumā atbalsta saņēmējam projektā, kas nav saistīts ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu, ir jātbilst regulas 2022/2473 I pielikumā noteiktajai definīcijai. Noteikumu Nr. 579 16.4. apakšpunktā noteiktā viena atbalstāmā projekta maksimālā attiecināmo izmaksu summa 200 000 euro ir noteikta saskaņā ar regulas 2022/2473 55. panta 4. punktu.
Regulas 2022/2473 59. pantā noteiktais regulas piemērošanas laiks no 2023. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 31. decembrim sakrīt ar Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam (turpmāk – PZA 2021–2027) atbalsta pasākuma "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" īstenošanas laiku.
Precizēts noteikumu Nr. 579 1. punkts, papildinot to ar atsauci uz regulu 2022/2473.
Noteikumu Nr. 579 16.3. apakšpunkts precizēts, ietverot nosacījumu, ka pasākumā viena atbalstāmā projekta maksimālā attiecināmo izmaksu summa līdz 200 000 euro ir tādiem projektiem, kas saistīti ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu.
Noteikumi Nr. 579 papildināti ar 16.4. apakšpunktu, kas noteic, ka projektam, kas nav saistīts ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu, maksimālā attiecināmo izmaksu summa ir līdz 200 000 euro saskaņā ar regulu 2022/2473, ievērojot regulas 2022/2473 8. panta 2. un 3. punktā un 13. pantā noteiktās prasības. Atbalstu drīkst kumulēt ar citā atbalsta programmā piešķirto finansējumu, ja tiek ievērotas regulas 2022/2473 8. panta 2. un 3. punktā minētās prasības, savukārt atbilstoši regulas 2022/2473 13. pantā noteiktajām prasībām informācija par izmaksāto atbalstu atbalsta saņēmējam ir jāglabā 10 gadus no atbalsta saņemšanas dienas un Lauku atbalsta dienestam – 10 gadus, sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem. SVVA pasākumā atbalsta saņēmējam projektā, kas nav saistīts ar zvejniecību, akvakultūru vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādi un konservēšanu, ir jātbilst regulas 2022/2473 I pielikumā noteiktajai definīcijai. Noteikumu Nr. 579 16.4. apakšpunktā noteiktā viena atbalstāmā projekta maksimālā attiecināmo izmaksu summa 200 000 euro ir noteikta saskaņā ar regulas 2022/2473 55. panta 4. punktu.
Regulas 2022/2473 59. pantā noteiktais regulas piemērošanas laiks no 2023. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 31. decembrim sakrīt ar Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam (turpmāk – PZA 2021–2027) atbalsta pasākuma "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" īstenošanas laiku.
Problēmas apraksts
Lai veicinātu finanšu līdzekļu efektīvāku administrēšanu un mazinātu administratīvo slogu PZA 2021–2027 īstenošanā, PZA 2021–2027 3. prioritātes "Veicināt ilgtspējīgu zilo ekonomiku piekrastes, salu un iekšzemes apgabalos un veicināt zvejniecības un akvakultūras kopienu attīstību" darbības veidā "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" nepieciešams vienkāršot atbalsta administrēšanas procedūras.
Risinājuma apraksts
Tā kā saskaņā ar Rīcības programmu zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gadam (turpmāk – RP 2014–2020) tika īstenots pasākums “Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana”, kas pēc būtības ir identisks saskaņā ar PZA 2021–2027 īstenoto darbības veidu "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana", tika izvērtēta abu plānošanas periodu pieredze un analizētas īstenoto un apstiprināto projektu izmaksas.
Izvērtējot RP 2014–2020 plānošanas perioda pieredzi, īstenotos projektus un izdevumu veidus (salīdzinoši neliela projektu kopa un sadrumstaloti izdevumu veidi), kā arī ievērojot to, ka darbības veida "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" projektos paveikto darbību amplitūdu veido salīdzinoši nelielas, specifiskas un atšķirīgas izmaksas, nepieciešams vienkāršot atbalsta saņemšanu un procesu administrēšanu, tāpēc, izvērtējot visas vienkāršoto izmaksu iespējas, atbalsta ieviešanā tika izvēlēts vienkāršoto izmaksu veids – fiksētas summas maksājums budžeta projekta veidā.
Noteikumi Nr. 579 papildināti ar 8.1 punktu, kas noteic, ka atbalstu projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 15 000 euro piešķir, izmantojot fiksētas summas maksājumu un budžeta projekta aprēķina metodi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – regula 2021/1060) 53. panta 1. punkta "c" apakšpunktu un 3. punkta "b" apakšpunktu, savukārt 8.2 punkts nosaka atbalsta saņemšanas nosacījumus, ja tiek īstenots budžeta projekts, bet ar 8.3 punktu tiek sniegta informācija par Lauku atbalsta dienesta darbībām pirms budžeta projekta iesnieguma apstiprināšanas.
Izvērtējot RP 2014–2020 plānošanas perioda pieredzi, īstenotos projektus un izdevumu veidus (salīdzinoši neliela projektu kopa un sadrumstaloti izdevumu veidi), kā arī ievērojot to, ka darbības veida "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" projektos paveikto darbību amplitūdu veido salīdzinoši nelielas, specifiskas un atšķirīgas izmaksas, nepieciešams vienkāršot atbalsta saņemšanu un procesu administrēšanu, tāpēc, izvērtējot visas vienkāršoto izmaksu iespējas, atbalsta ieviešanā tika izvēlēts vienkāršoto izmaksu veids – fiksētas summas maksājums budžeta projekta veidā.
Noteikumi Nr. 579 papildināti ar 8.1 punktu, kas noteic, ka atbalstu projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 15 000 euro piešķir, izmantojot fiksētas summas maksājumu un budžeta projekta aprēķina metodi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – regula 2021/1060) 53. panta 1. punkta "c" apakšpunktu un 3. punkta "b" apakšpunktu, savukārt 8.2 punkts nosaka atbalsta saņemšanas nosacījumus, ja tiek īstenots budžeta projekts, bet ar 8.3 punktu tiek sniegta informācija par Lauku atbalsta dienesta darbībām pirms budžeta projekta iesnieguma apstiprināšanas.
Problēmas apraksts
Spēkā esošie noteikumi Nr. 579 neparedz, ka būves restaurācijas izmaksas ir attiecināmās izmaksas, tāpēc tika noraidīti projekti, kas paredzēja būvju restaurāciju. No vietējām rīcības grupām tika saņemts priekšlikums saistībā ar sabiedrības virzītām vietējas attīstības stratēģijām sniegt atbalstu valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļautas būves restaurācijai, ja nepieciešams tehniski vai funkcionāli uzlabot piekrastes kultūras mantojumu.
Risinājuma apraksts
Tā kā EJZAF mērķis aptver zivsaimniecības un daļēji arī jūrlietu jomu, grozīts noteikumu 18.2. apakšpunkts, paredzot atbalstu valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļautas būves restaurācijas izmaksām, ja tās ir nepieciešamas, lai tehniski vai funkcionāli uzlabotu ar zvejniecību vai jūrniecību saistīto kultūras mantojumu.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 579 pie attiecināmajām izmaksām nav norādītas būvniecības izmaksas, par kurām nav vajadzīga būvniecības ieceres dokumentācija, tāpēc nav skaidri saprotams, vai šāda veida izmaksas būtu attiecināmas.
Risinājuma apraksts
Lai atbalsta pretendentam un LAD būtu vienota un skaidra informācija par to, kādas izmaksas saistībā ar būvniecību ir uzskatāmas par attiecināmām, noteikumi Nr. 579 papildināti ar 18.3.1 apakšpunktu, kas noteic, ka attiecināmas ir tādas būvniecības izmaksas, par kurām nav vajadzīga būvniecības ieceres dokumentācija, ja tiek īstenots sabiedriskā labuma projekts.
Problēmas apraksts
SVVA pasākumā netiek atbalstīta dzinēja nomaiņa vai iegāde. Saskaņā ar noteikumu Nr. 579 24.18. apakšpunktu pasākumā izmaksas par dzinēja iegādi vai modernizāciju zvejas kuģim, nav attiecināmas, taču spēkā esošo noteikumu Nr. 579 24.18. apakšpunkta redakcija attiecas tikai uz zvejas kuģu dzinēju iegādi. Lai to novērstu, nepieciešami grozījumi, precizējot, ka SVVA pasākumā neattiecināmas ir jebkura dzinēja iegādes vai nomaiņas izmaksas, ja vien netiek veikta kuģa (laivas) pārbūve.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 579 24.18. apakšpunkts, nosakot, ka izmaksas dzinēja iegādei vai nomaiņai, ja vien tās nav saistītas ar kuģa (laivas) pārbūvi, kā arī izmaksas saskaņā ar regulas 2021/1139 17., 18. un 19. pantu ir neattiecināmas.
Problēmas apraksts
Tā kā noteikumi Nr. 579 papildināti ar 8.1 punktu, kas noteic, ka atbalstu projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 15 000 euro piešķir, izmantojot fiksētas summas maksājumu un budžeta projekta aprēķina metodi, nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 579 31.1. apakšpunktu par projekta iesniegumā norādāmo informāciju.
Risinājuma apraksts
Pārskatīts un precizēts noteikumu Nr. 579 31.1. apakšpunkts, vienkāršojot apakšpunkta struktūru un norādot projekta iesniegumā ietveramo informāciju.
Problēmas apraksts
SVVA pasākumā attiecināma ir kuģa (laivas) pārbūve, taču nav noteikts, kuri dokumenti ir iesniedzami LAD, lai tas varētu pārliecināties par to, ka kuģa (laivas) pārbūve ir veikta atbilstoši normatīvajos aktos par kuģu pārbūvi noteiktajam. Lai atbalsta pretendentam būtu skaidri atbalsta saņemšanas nosacījumi attiecībā uz kuģu (laivas) pārbūvi, nepieciešams precizēt noteikumus Nr. 579.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 579 papildināti ar 31.1 un 58.1 punktu, nosakot, kuras darbības ir jāīsteno atbalsta pretendentam un kuri dokumenti iesniedzami LAD, ja paredzēta kuģa (laivas) pārbūve, kā arī paredzot nosacījumu, kas atbalsta saņēmējam jāizpilda pirms pēdējā maksājumu pieprasījuma iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā, ja kuģa (laivas) iegāde vai pārbūve nepieciešama pasažieru pārvadāšanai komerciālā nolūkā.
Problēmas apraksts
Pašlaik Noteikumu Nr. 579 38. punkts paredz, ka zvejas kuģa īpašnieks var saņemt rēķinu priekšapmaksu saskaņā ar vispārējiem normatīvajiem aktiem par valsts un ES atbalsta piešķiršanu zivsaimniecības attīstībai. Tā kā citos EJZAF pasākumos zvejas kuģu īpašniekiem jau ir noteikta 90% priekšapmaksa, lai nodrošinātu vienlīdzīgus nosacījumus un skaidrus piemērošanas principus, nepieciešams arī šajā gadījumā noteikt rēķinu priekšapmaksu 90% apmērā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 579 38. punkts papildināts ar nosacījumu, ka zvejas kuģa īpašniekam rēķinu priekšapmaksas summa ir 90 procentu apmērā no projekta publiskā finansējuma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, tostarp fiziskām personām, kas veic vai plāno uzsākt saimniecisko darbību.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz nozares konkurētspēju, jo vietējās attīstības stratēģijas ietvers atbalstu vietējās ekonomikas attīstības un transformācijas veicināšanai, sekmējot uzņēmumu konkurētspēju, izaugsmi un jaunu darbavietu radīšanu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, jo vietējās attīstības stratēģijas ietvers atbalstu vietējās ekonomikas attīstības un transformācijas veicināšanai, sekmējot jaunu darbavietu radīšanu.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz maziem un vidējiem uzņēmējiem, jo vietējās attīstības stratēģijas ietvers atbalstu vietējās ekonomikas attīstības un transformācijas veicināšanai, sekmējot uzņēmumu konkurētspēju, izaugsmi un jaunu darbavietu radīšanu.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās mazo un vidējo uzņēmumu izaugsmi un konkurētspēju.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Programmā zivsaimniecības attīstībai 2021–2027 (PZA 21–27) viens no paredzētajiem rezultātu rādītājiem ir jaunu darbavietu radīšana. To plānots sasniegt ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošanu. Tādējādi atbalsta saņēmēji, radot jaunas darbavietas, veicinās nodarbinātību.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
02022R2473-20231213
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regula 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0079
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regula (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula 2022/2473
Noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2473 55. pants
Noteikumu projekta 16.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2473 I pielikums
Noteikumu projekta 16.4.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2473 8. panta 2. un 3. punkts
Noteikumu projekta 16.4.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2473 13. pants
Noteikumu projekta 16.4.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulu 2022/2473
Noteikumu projekta 24.10.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktu.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regula 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "c" apakšpunkts un 3. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 8.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" apakšpunkts
Noteikumu projekta 24.10.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktu.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regula (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula 2022/79
Noteikumu projekta 31.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktu.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Lauku forums"Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/d61b8f65-e0d1-41c6-b824-b1859bdbce99/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Saņemts iebildums no biedrības "Latvijas Lauku forums", kas pārstāv visas sešas zivsaimniecības vietējās grupas (ZVRG), kuras īsteno sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas, par plānotajiem grozījumiem, ar kuriem no noteikumu 33.1 punkta paredzēts svītrot būvju restaurāciju. Biedrība ir sniegusi priekšlikumu šo atsauci saglabāt iepriekšējā redakcijā un 18.2. apakšpunktā papildus pie attiecināmajiem izdevumiem ietvert atsauci uz valsts nozīmes kultūras pieminekļu restaurāciju. Iebildums un priekšlikums ņemts vērā un 8.2. apakšpunkta redakcija precizēta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Piešķirot atbalstu projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 15 000 euro un izmantojot fiksētas summas maksājumu un budžeta projekta aprēķina metodi, tiek vienkāršota atbalsta saņemšana un procesu administrēšana.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi