25-TA-163: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 3. decembra noteikumos Nr. 775 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 3. decembra noteikumos Nr.775 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu atbilstoši spēkā esošajai normatīvajam regulējumam un precizētu pieejamo finansējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts mērķis ir precizēt atbalsta programmas nosacījumus atbilstoši spēkā esošajai normatīvajam regulējumam un precizētu pieejamo finansējumu, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pasākuma ieviešanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 3. decembra noteikumu Nr.775 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr.775) mērķis ir nodrošināt finansējumu sadarbības tīklu dalībnieku internacionalizācijai un sadarbības veicināšanai starp privāto, publisko un pētniecības sektoru. Atbalsta programma paredz sniegt sīkiem (mikro), maziem, vidējiem un lieliem komersantiem, tai skaitā valsts kapitālsabiedrībām un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām atbalstu līdz 50 000 euro (sadarbības veicināšanai starp komersantiem un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām, jaunu produktu mērogošanai, izcilības veicināšanai uzņēmējdarbībā un pasākumiem nozares popularizēšanai u.c. aktivitātēm).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr.775 iekļautas atsauces uz Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2. redakciju, kas 2024. gada 31. decembrī beigusi darbību. No 2025. gada 1. janvāra tiek piemērota Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2.1. redakcija (turpmāk - NACE 2.1. redakcija), ko nepieciešams iekļaut Noteikumos Nr.609.
Vienlaikus, Eiropas Savienības fondu komitejā 2024. gada 31. oktobrī ir pieņemts lēmums par finansējuma novirzīšanu no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.politikas mērķa “Konkurentspējīgāka un viedāka Eiropa, veicinot inovatīvas un viedas ekonomiskās pārmaiņas un reģionālo IKT savienojamību”, t. sk. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas (1 831 371 euro apmērā) valsts drošības prioritātēm. Līdz ar to, Noteikumos Nr.775 nepieciešami attiecīgi precizējumi, kas paredz plānotā finansējuma samazināšanu.
Vienlaikus, Eiropas Savienības fondu komitejā 2024. gada 31. oktobrī ir pieņemts lēmums par finansējuma novirzīšanu no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.politikas mērķa “Konkurentspējīgāka un viedāka Eiropa, veicinot inovatīvas un viedas ekonomiskās pārmaiņas un reģionālo IKT savienojamību”, t. sk. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas (1 831 371 euro apmērā) valsts drošības prioritātēm. Līdz ar to, Noteikumos Nr.775 nepieciešami attiecīgi precizējumi, kas paredz plānotā finansējuma samazināšanu.
Risinājuma apraksts
Pēc nozares ministrijas ierosinājuma un nozares asociāciju priekšlikumiem MK noteikumu projekts paredz:
1. pārņemt NACE 2.1. redakciju
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, kas 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tika atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām, kā rezultātā spēkā stājās NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts Noteikumu Nr.775 17.7., 56.2., 56.3., 56.4., 56.5., 56.6. un 56.7. apakšpunkts.
2. precizēt pasākuma plānoto finansējumu un sasniedzamos rādītājus
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības fondu komitejas 2024. gada 31. oktobra pieņemtā lēmuma izpildi, kas ietver elastības finansējuma daļas - 1 831 371 euro apmērā, novirzīšanu valsts drošības prioritātēm, nepieciešams precizēt Noteikumus Nr.775, svītrojot 8. un 13. punktu. Tiek saglabāts Noteikumu Nr.775 10. punkts, kas nosaka pasākumam pieejamo finansējumu bez elastības finansējuma daļas 9 779 778 euro apmērā.
3. precizēt attiecināmās izmaksas
Pēc nozares ministrijas diskusijām ar uzņēmumus pārstāvošajām organizācijām tika konstatēts, ka pilnvērtīgai sadarbības tīkla dalībnieku konkurētspējas nodrošināšanai un Latvijas tēla popularizēšanai nepieciešams papildināt sadarbības tīkla dalībnieka attiecināmās izmaksas ar stratēģiju izstrādes vai iegādes izmaksām. Precizētās attiecināmās izmaksas sniegs iespēju uzņēmumiem efektīvāk identificēt jaunus tirgus un nozares attīstības virzienus, nodrošinot precīzāku un stratēģiskāku pieeju konkurētspējas veicināšanā. Stratēģijas izstrāde vai iegāde ir būtisks elements, lai uzlabotu uzņēmumu spēju pielāgoties globālajām tendencēm un prasībām, vienlaikus veicinot Latvijas uzņēmumu atpazīstamību.
MK noteikumu projekts neietekmēs projektu īstenošanu, ņemot vērā, ka projektu iesniegumu atlase plānota 2025. gada II ceturksnī. Lai nodrošinātu informācijas pieejamību un vienādus nosacījumus visiem projektu iesniedzējiem, Ekonomikas ministrija Centrālās finanšu un līgumu aģentūras organizētā vebināra ietvaros informēs projektu iesniedzējus par aktuālajiem atbalsta programmas nosacījumiem.
1. pārņemt NACE 2.1. redakciju
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, kas 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tika atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām, kā rezultātā spēkā stājās NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts Noteikumu Nr.775 17.7., 56.2., 56.3., 56.4., 56.5., 56.6. un 56.7. apakšpunkts.
2. precizēt pasākuma plānoto finansējumu un sasniedzamos rādītājus
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības fondu komitejas 2024. gada 31. oktobra pieņemtā lēmuma izpildi, kas ietver elastības finansējuma daļas - 1 831 371 euro apmērā, novirzīšanu valsts drošības prioritātēm, nepieciešams precizēt Noteikumus Nr.775, svītrojot 8. un 13. punktu. Tiek saglabāts Noteikumu Nr.775 10. punkts, kas nosaka pasākumam pieejamo finansējumu bez elastības finansējuma daļas 9 779 778 euro apmērā.
3. precizēt attiecināmās izmaksas
Pēc nozares ministrijas diskusijām ar uzņēmumus pārstāvošajām organizācijām tika konstatēts, ka pilnvērtīgai sadarbības tīkla dalībnieku konkurētspējas nodrošināšanai un Latvijas tēla popularizēšanai nepieciešams papildināt sadarbības tīkla dalībnieka attiecināmās izmaksas ar stratēģiju izstrādes vai iegādes izmaksām. Precizētās attiecināmās izmaksas sniegs iespēju uzņēmumiem efektīvāk identificēt jaunus tirgus un nozares attīstības virzienus, nodrošinot precīzāku un stratēģiskāku pieeju konkurētspējas veicināšanā. Stratēģijas izstrāde vai iegāde ir būtisks elements, lai uzlabotu uzņēmumu spēju pielāgoties globālajām tendencēm un prasībām, vienlaikus veicinot Latvijas uzņēmumu atpazīstamību.
MK noteikumu projekts neietekmēs projektu īstenošanu, ņemot vērā, ka projektu iesniegumu atlase plānota 2025. gada II ceturksnī. Lai nodrošinātu informācijas pieejamību un vienādus nosacījumus visiem projektu iesniedzējiem, Ekonomikas ministrija Centrālās finanšu un līgumu aģentūras organizētā vebināra ietvaros informēs projektu iesniedzējus par aktuālajiem atbalsta programmas nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Rezultāti tiks atspoguļoti pēc publiskās apspriedes.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekts neparedz radīt papildus administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
