25-TA-664: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 403 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 403 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu un Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 "Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju" 1.1. apakšpunktu un 2. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" (turpmāk – 4.2.2.7. pasākums) īstenošanas nosacījumus, paplašinot iespējas pieteikties indukcijas gada atbalstam pirmo divu gadu laikā pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas, kā arī veikt atsevišķus redakcionālus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 13. jūlijā tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 403 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 403), kuru 2.1. apakšpunkts nosaka, ka indukcijas gads ir pirmais gads pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas, kad tiek sniegts atbalsts pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem. MK noteikumu Nr. 403 3.punkts nosaka, ka 4.2.2.7. pasākuma mērķis ir sniegt atbalstu skolotāja kvalifikāciju ieguvušajiem pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pirmajā gadā pēc studiju pabeigšanas, lai piesaistītu un noturētu pedagogus, savukārt 16.1. apakšpunkts kā atbalstāmo darbību paredz atbalsta sniegšanu pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pirmajā gadā pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas. MK noteikumu Nr. 403 28.punkts nosaka, ka indukcijas gada dalībniekam atbalstu profesionālās pilnveides grupās un mērķstipendijas nodrošina no augusta līdz maijam, savukārt profesionālās kompetences pilnveides programmu apguvi nodrošina no septembra līdz maijam.
4.2.2.7. pasākuma ietvaros Latvijas Universitāte (turpmāk – LU) īsteno projektu Nr. 4.2.2.7/1/23/I/001 “Indukcijas gada atbalsts jaunajiem pedagogiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas” (turpmāk – LU projekts). LU projekta ieviešanas sākuma datums 01.08.2023., LU projekta ieviešanas beigu datums 30.06.2026., LU projekta kopējās izmaksas 3 425 840 euro.
4.2.2.7. pasākuma ietvaros Latvijas Universitāte (turpmāk – LU) īsteno projektu Nr. 4.2.2.7/1/23/I/001 “Indukcijas gada atbalsts jaunajiem pedagogiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas” (turpmāk – LU projekts). LU projekta ieviešanas sākuma datums 01.08.2023., LU projekta ieviešanas beigu datums 30.06.2026., LU projekta kopējās izmaksas 3 425 840 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LU projekta īstenošanas ietvaros konstatēta nepietiekama plānotās mērķa grupas piesaiste. LU projektā 2023. gada augustā atbalstu uzsāka saņemt 35 indukcijas gada dalībnieki un 2024. gada augustā – 101 indukcijas gada dalībnieks, kas veido aptuveni ceturto daļu no sākotnēji plānotā dalībnieku skaita projekta pirmajos divos gados. MK noteikumi Nr. 403 nosaka, ka indukcijas gada atbalstam var pieteikties viena gada laikā pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas (ar iespēju pagarināt pieteikšanās termiņu līdz diviem gadiem, ja tam ir objektīvs pamatojums), kas ierobežo indukcijas gada atbalsta saņēmēju loku.
LU ir sniegusi priekšlikumu pagarināt pretendenta pieteikšanās termiņu dalībai indukcijas gadā. 4.2.2.7. pasākuma projekta uzraudzības padomē 2024. gada 4. aprīlī tika izskatīts jautājums par iespēju paplašināt LU projekta atbalsta saņēmēju loku, ļaujot arī 2023. gada absolventiem piedalīties projektā 2024. gadā, ievērojot, ka pieteikšanās periodu var pagarināt uz diviem gadiem, ja tam ir objektīvs pamatojums, un, ņemot vērā, ka 2023. gadā bija īss laiks absolventu informēšanai par LU projektu. Šāds risinājums 2024.gadā palielināja indukcijas gada dalībnieku skaitu par 20 %.
Ņemot vērā pozitīvo pieredzi, pagarinot pieteikšanās periodu uz diviem gadiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas, kā arī citu valstu praksi, kas pieļauj pieteikšanās periodu indukcijas gada atbalstam arī ilgākā laika posmā nekā viens gads (piemēram, ASV, Austrālijā divu gadu laikā) secināts, ka nepieciešams pagarināt MK noteikumos Nr. 403 noteikto pieteikšanās periodu indukcijas gada atbalstam.
LU ir sniegusi priekšlikumu pagarināt pretendenta pieteikšanās termiņu dalībai indukcijas gadā. 4.2.2.7. pasākuma projekta uzraudzības padomē 2024. gada 4. aprīlī tika izskatīts jautājums par iespēju paplašināt LU projekta atbalsta saņēmēju loku, ļaujot arī 2023. gada absolventiem piedalīties projektā 2024. gadā, ievērojot, ka pieteikšanās periodu var pagarināt uz diviem gadiem, ja tam ir objektīvs pamatojums, un, ņemot vērā, ka 2023. gadā bija īss laiks absolventu informēšanai par LU projektu. Šāds risinājums 2024.gadā palielināja indukcijas gada dalībnieku skaitu par 20 %.
Ņemot vērā pozitīvo pieredzi, pagarinot pieteikšanās periodu uz diviem gadiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas, kā arī citu valstu praksi, kas pieļauj pieteikšanās periodu indukcijas gada atbalstam arī ilgākā laika posmā nekā viens gads (piemēram, ASV, Austrālijā divu gadu laikā) secināts, ka nepieciešams pagarināt MK noteikumos Nr. 403 noteikto pieteikšanās periodu indukcijas gada atbalstam.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pēc iespējas lielāku mērķa grupas piesaisti indukcijas gada atbalstam LU projektā, ar noteikumu projektu tiek pagarināts pieteikšanās periods indukcijas gada atbalstam – pirmo divu gadu laikā pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas. Vienlaikus indukcijas gada atbalsta ilgums netiek pagarināts (tiek saglabāts atbalsta ilgums vienu gadu). MK noteikumos Nr. 403 tiek precizēti šādi punkti:
1) 2.1. apakšpunkts – termins “indukcijas gads”, nosakot, ka indukcijas gads ir pirmais vai otrais gads pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas, ar iespēju šo periodu pagarināt līdz trīs gadiem, ja tam ir objektīvi pamatots iemesls;
2) 3. punkts – 4.2.2.7. pasākuma mērķis, nosakot, ka mērķis ir sniegt atbalstu skolotāja kvalifikāciju ieguvušajiem pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pēc studiju pabeigšanas (svītrots nosacījums pirmajā gadā);
3) 16.1. apakšpunkts – atbalstāmā darbība, paredzot atbalsta sniegšanu pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas (svītrots nosacījums pirmajā gadā);
4) 26.1.3. apakšpunkts – pretendenta pieteikšanās termiņš dalībai indukcijas gadā, paredzot, ka pretendents var pieteikties dalībai indukcijas gadā ne vēlāk kā divu gadu laikā pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas, kā arī paredzot, ka pretendenta pieteikšanās termiņš var tikt pagarināts uz laiku līdz trīs gadiem, vienlaikus ievērojot projekta īstenošanai paredzēto termiņu, ja pretendentam ir objektīvi pamatoti iemesli, piemēram, bērna kopšanas atvaļinājums vai pārejoša darbnespēja;
5) 28. punkts, papildinot atbalsta sniegšanas nosacījumus, ka indukcijas gada atbalstu nodrošina vienu gadu.
Ierosinātie grozījumi MK noteikumos Nr. 403 nav pretrunā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam (turpmāk – programma) noteiktajam atbalstam indukcijas gadam, mērķa grupai un neietekmē programmas rādītājus.
Programmas 281. rindkopa 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu” (turpmāk – 4.2.2. SAM) ietvaros tostarp paredz atbalstu izcilu pedagogu sagatavošanai un piesaistei izglītības iestādēm, kā arī indukcijas gadam.
Programmas 286. rindkopa 4.2.2. SAM ietvaros kā mērķa grupu nosaka pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventus, kas atbilst MK noteikumu Nr.403 4.punktam. Ierosinātie grozījumi MK noteikumos Nr.403 neparedz izmaiņas mērķa grupā.
Programmas rādītāji ir:
1) iznākuma rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – 1;
2) rezultāta rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim – iestādes, kas ieviesušas uzlabojumus izglītības un mācību sistēmu kvalitātei, efektivitātei un atbilstībai darba tirgum, – 1.
Grozījumu rezultātā programmas rādītāji un to vērtības nemainīsies, t.i., vērtības tiks sasniegtas kā sākotnēji tika plānots. Programmas iznākuma rādītāja vērtība ir sasniegta 17.12.2024.
MK noteikumi Nr. 403 nosaka arī nacionālos rādītājus:
1) pedagogu sagatavošanas studiju programmu skaits, kurās sniegts indukcijas gada atbalsts;
2) atbalstu saņēmušo indukcijas gada dalībnieku skaits;
3) indukcijas gada dalībnieku skaits, kuri saņēmuši apliecību par profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi.
Ar ierosinātajiem grozījumiem MK noteikumos Nr.403 plānots, ka varēs sasniegt lielāku atbalstu saņēmušo indukcijas gada dalībnieku skaitu turpmākajā projekta īstenošanas gaitā, nekā iepriekšējā projekta īstenošanas posmā. Vienlaikus LU projektā tiks veikti plašāki mērķgrupas piesaistes komunikācijas pasākumi un plānots pagarināt LU projekta īstenošanas termiņu. LU projekta īstenošanas beigu termiņa (30.06.2026.) pagarināšanu ir atbalstījusi LU projekta uzraudzības padome 2024. gada 19. decembrī atbilstoši MK noteikumu Nr. 403 38. punktam – projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. maijam. Tāpat LU projekta uzraudzības padome ir atbalstījusi LU priekšlikumu, ka jaunie skolotāji, kuri turpina studijas maģistrantūrā izglītības zinātņu jomā, apgūst indukcijas gada projekta profesionālās pilnveides programmas saturu studiju programmas daļas ietvaros, lai veicinātu indukcijas gada dalībnieku skaita pieaugumu un atbalstītu arī tos skolotāju programmu absolventus, kas turpina studijas maģistra studiju programmās. Tādējādi tiek uzlabotas iespējas savienot studijas maģistrantūrā izglītības zinātņu jomā ar atbalsta pasākumiem LU projektā, lai sabalansētu jauno skolotāju noslodzi (izglītības iestādē, studijās un indukcijas gadā).
Grozījumi MK noteikumos Nr. 403 vērtējami kā labvēlīgi nosacījumi mērķa grupai un izglītības sistēmai kopumā, sniedzot iespējas saņemt atbalstu lielākam skaitam jauno pedagogu, lai nodrošinātu viņu tālāku iekļaušanos izglītības iestādes vidē un veicinātu palikšanu pedagoga profesijā.
Ieguvumi un iespējas: sasniegt lielāku plānoto indukcijas gada dalībnieku skaitu; iespēja saņemt profesionālu atbalstu arī otrajā gadā pēc studiju absolvēšanas, ja sākotnēji absolvents nav novērtējis tā nepieciešamību; profesionālais atbalsts samazina skolotāju izdegšanu un aiziešanu no profesijas; papildus atbalsts skolotāja profesijai – nodrošina nepārtrauktu izaugsmi un refleksiju; augstāka mācību kvalitāte – skolotāji efektīvāk attīsta mācību stratēģijas un klases vadības prasmes.
Vienlaikus ar noteikumu projektu tiek precizēti šādi MK noteikumu Nr. 403 punkti:
1)18.4. apakšpunkts, svītrojot no transporta izmaksu uzskaitījuma transportlīdzekļu nomu un transporta pakalpojumu pirkšanu, ņemot vērā, ka vadošās iestādes izstrādātā vienkāršoto izmaksu metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" nenosaka izmaksu attiecināmības nosacījumus transportlīdzekļu nomas un transporta pakalpojumu pirkšanas izmaksām;
2) 18.5. apakšpunkts un 34. punkts, precizējot terminoloģiju – “informācijas un publicitātes pasākumi” tiek aizstāti ar “projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumiem” atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā lietotajai terminoloģijai, kā arī 34. punktā tiek svītrota atsauce uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus finansējuma saņēmējs nodrošina saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī ievērojot Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas;
3) 29. punkts par LU projekta uzraudzības padomes sastāvu, Valsts izglītības satura centru aizvietojot ar Valsts izglītības attīstības aģentūru, ņemot vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojumu Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” ar 2025. gada 1. janvāri ir likvidēts Valsts izglītības satura centrs un tā funkcijas un uzdevumi ir nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai. Pēc Finanšu ministrijas priekšlikuma no projekta uzraudzības padomes sastāva novērotāju statusā svītrota Finanšu ministrija, ņemot vērā, ka Finanšu ministrija nepiedalās projekta līmeņa uzraudzības padomēs;
4) 32. punkts par publiskajiem iepirkumiem, paredzot iespējas iepirkumiem piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, nevis nosakot to kā obligātu prasību;
5) svītrots 36.3. apakšpunkts, kas nosaka pienākumu finansējuma saņēmējam apkopot un iesniegt pārskatu par atbalstu saņēmušajām personām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I un II pielikumu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā, ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 403 5.1. un 5.2. apakšpunkts 4.2.2.7. pasākumam kā programmas uzraudzības rādītājus nosaka iestāžu nevis atbalstu saņēmušo personu skaitu, tādējādi mazinot administratīvo slogu finansējuma saņēmējam;
6) 39. punkts, precizējot atsauci uz “Finanšu regulu”, ņemot vērā, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jauna “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Pēc grozījumu MK noteikumos Nr. 403 pieņemšanas būs jāveic attiecīgi grozījumi vienošanās par LU projekta īstenošanu.
1) 2.1. apakšpunkts – termins “indukcijas gads”, nosakot, ka indukcijas gads ir pirmais vai otrais gads pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas, ar iespēju šo periodu pagarināt līdz trīs gadiem, ja tam ir objektīvi pamatots iemesls;
2) 3. punkts – 4.2.2.7. pasākuma mērķis, nosakot, ka mērķis ir sniegt atbalstu skolotāja kvalifikāciju ieguvušajiem pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pēc studiju pabeigšanas (svītrots nosacījums pirmajā gadā);
3) 16.1. apakšpunkts – atbalstāmā darbība, paredzot atbalsta sniegšanu pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas (svītrots nosacījums pirmajā gadā);
4) 26.1.3. apakšpunkts – pretendenta pieteikšanās termiņš dalībai indukcijas gadā, paredzot, ka pretendents var pieteikties dalībai indukcijas gadā ne vēlāk kā divu gadu laikā pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas, kā arī paredzot, ka pretendenta pieteikšanās termiņš var tikt pagarināts uz laiku līdz trīs gadiem, vienlaikus ievērojot projekta īstenošanai paredzēto termiņu, ja pretendentam ir objektīvi pamatoti iemesli, piemēram, bērna kopšanas atvaļinājums vai pārejoša darbnespēja;
5) 28. punkts, papildinot atbalsta sniegšanas nosacījumus, ka indukcijas gada atbalstu nodrošina vienu gadu.
Ierosinātie grozījumi MK noteikumos Nr. 403 nav pretrunā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam (turpmāk – programma) noteiktajam atbalstam indukcijas gadam, mērķa grupai un neietekmē programmas rādītājus.
Programmas 281. rindkopa 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu” (turpmāk – 4.2.2. SAM) ietvaros tostarp paredz atbalstu izcilu pedagogu sagatavošanai un piesaistei izglītības iestādēm, kā arī indukcijas gadam.
Programmas 286. rindkopa 4.2.2. SAM ietvaros kā mērķa grupu nosaka pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventus, kas atbilst MK noteikumu Nr.403 4.punktam. Ierosinātie grozījumi MK noteikumos Nr.403 neparedz izmaiņas mērķa grupā.
Programmas rādītāji ir:
1) iznākuma rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – 1;
2) rezultāta rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim – iestādes, kas ieviesušas uzlabojumus izglītības un mācību sistēmu kvalitātei, efektivitātei un atbilstībai darba tirgum, – 1.
Grozījumu rezultātā programmas rādītāji un to vērtības nemainīsies, t.i., vērtības tiks sasniegtas kā sākotnēji tika plānots. Programmas iznākuma rādītāja vērtība ir sasniegta 17.12.2024.
MK noteikumi Nr. 403 nosaka arī nacionālos rādītājus:
1) pedagogu sagatavošanas studiju programmu skaits, kurās sniegts indukcijas gada atbalsts;
2) atbalstu saņēmušo indukcijas gada dalībnieku skaits;
3) indukcijas gada dalībnieku skaits, kuri saņēmuši apliecību par profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi.
Ar ierosinātajiem grozījumiem MK noteikumos Nr.403 plānots, ka varēs sasniegt lielāku atbalstu saņēmušo indukcijas gada dalībnieku skaitu turpmākajā projekta īstenošanas gaitā, nekā iepriekšējā projekta īstenošanas posmā. Vienlaikus LU projektā tiks veikti plašāki mērķgrupas piesaistes komunikācijas pasākumi un plānots pagarināt LU projekta īstenošanas termiņu. LU projekta īstenošanas beigu termiņa (30.06.2026.) pagarināšanu ir atbalstījusi LU projekta uzraudzības padome 2024. gada 19. decembrī atbilstoši MK noteikumu Nr. 403 38. punktam – projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. maijam. Tāpat LU projekta uzraudzības padome ir atbalstījusi LU priekšlikumu, ka jaunie skolotāji, kuri turpina studijas maģistrantūrā izglītības zinātņu jomā, apgūst indukcijas gada projekta profesionālās pilnveides programmas saturu studiju programmas daļas ietvaros, lai veicinātu indukcijas gada dalībnieku skaita pieaugumu un atbalstītu arī tos skolotāju programmu absolventus, kas turpina studijas maģistra studiju programmās. Tādējādi tiek uzlabotas iespējas savienot studijas maģistrantūrā izglītības zinātņu jomā ar atbalsta pasākumiem LU projektā, lai sabalansētu jauno skolotāju noslodzi (izglītības iestādē, studijās un indukcijas gadā).
Grozījumi MK noteikumos Nr. 403 vērtējami kā labvēlīgi nosacījumi mērķa grupai un izglītības sistēmai kopumā, sniedzot iespējas saņemt atbalstu lielākam skaitam jauno pedagogu, lai nodrošinātu viņu tālāku iekļaušanos izglītības iestādes vidē un veicinātu palikšanu pedagoga profesijā.
Ieguvumi un iespējas: sasniegt lielāku plānoto indukcijas gada dalībnieku skaitu; iespēja saņemt profesionālu atbalstu arī otrajā gadā pēc studiju absolvēšanas, ja sākotnēji absolvents nav novērtējis tā nepieciešamību; profesionālais atbalsts samazina skolotāju izdegšanu un aiziešanu no profesijas; papildus atbalsts skolotāja profesijai – nodrošina nepārtrauktu izaugsmi un refleksiju; augstāka mācību kvalitāte – skolotāji efektīvāk attīsta mācību stratēģijas un klases vadības prasmes.
Vienlaikus ar noteikumu projektu tiek precizēti šādi MK noteikumu Nr. 403 punkti:
1)18.4. apakšpunkts, svītrojot no transporta izmaksu uzskaitījuma transportlīdzekļu nomu un transporta pakalpojumu pirkšanu, ņemot vērā, ka vadošās iestādes izstrādātā vienkāršoto izmaksu metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" nenosaka izmaksu attiecināmības nosacījumus transportlīdzekļu nomas un transporta pakalpojumu pirkšanas izmaksām;
2) 18.5. apakšpunkts un 34. punkts, precizējot terminoloģiju – “informācijas un publicitātes pasākumi” tiek aizstāti ar “projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumiem” atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā lietotajai terminoloģijai, kā arī 34. punktā tiek svītrota atsauce uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus finansējuma saņēmējs nodrošina saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī ievērojot Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas;
3) 29. punkts par LU projekta uzraudzības padomes sastāvu, Valsts izglītības satura centru aizvietojot ar Valsts izglītības attīstības aģentūru, ņemot vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojumu Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” ar 2025. gada 1. janvāri ir likvidēts Valsts izglītības satura centrs un tā funkcijas un uzdevumi ir nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai. Pēc Finanšu ministrijas priekšlikuma no projekta uzraudzības padomes sastāva novērotāju statusā svītrota Finanšu ministrija, ņemot vērā, ka Finanšu ministrija nepiedalās projekta līmeņa uzraudzības padomēs;
4) 32. punkts par publiskajiem iepirkumiem, paredzot iespējas iepirkumiem piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, nevis nosakot to kā obligātu prasību;
5) svītrots 36.3. apakšpunkts, kas nosaka pienākumu finansējuma saņēmējam apkopot un iesniegt pārskatu par atbalstu saņēmušajām personām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I un II pielikumu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā, ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 403 5.1. un 5.2. apakšpunkts 4.2.2.7. pasākumam kā programmas uzraudzības rādītājus nosaka iestāžu nevis atbalstu saņēmušo personu skaitu, tādējādi mazinot administratīvo slogu finansējuma saņēmējam;
6) 39. punkts, precizējot atsauci uz “Finanšu regulu”, ņemot vērā, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jauna “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Pēc grozījumu MK noteikumos Nr. 403 pieņemšanas būs jāveic attiecīgi grozījumi vienošanās par LU projekta īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventi.
Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu tiks pagarināts pieteikšanās periods indukcijas gada atbalstam pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem, kas kopumā pozitīvi ietekmēs pedagogu piesaisti un noturību izglītības iestādēs.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
39. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts nerada būtisku ietekmi uz esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedriskā apspriešana netiek iniciēta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Latvijas Universitāte
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta Izglītības un zinātnes ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde un nozares ministrija, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā sadarbības iestāde un Latvijas Universitāte kā finansējuma saņēmējs.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
