25-TA-553: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. februāra noteikumos Nr. 57 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.3.i. investīcijas "Pilnveidota veloceļu infrastruktūra" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu Atveseļošanas fonda (turpmāk – AF) plāna 1.1.1.3.i. investīcijas “Pilnveidota veloceļu infrastruktūra” (turpmāk – Investīcija) mērķa sasniegšanu, nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2023.gada 7.februāra noteikumos Nr.57 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” 1.1. reformu un investīciju virziena “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.3.i. investīcijas “Pilnveidota veloceļu infrastruktūra” īstenošanas noteikumi”, pagarinot projektu maksimālo īstenošanas termiņu no 31.05.2026. uz 31.07.2026.
Ierosinātās izmaiņas tieši izriet no pašvaldību sniegtās informācijas par projekta īstenošanas apstākļiem, un tās ir nepieciešamas, lai nodrošinātu plānoto rezultātu sasniegšanu noteiktajā termiņā. Papildu skaidrojums ir iekļauts problēmu aprakstā.
Ierosinātās izmaiņas tieši izriet no pašvaldību sniegtās informācijas par projekta īstenošanas apstākļiem, un tās ir nepieciešamas, lai nodrošinātu plānoto rezultātu sasniegšanu noteiktajā termiņā. Papildu skaidrojums ir iekļauts problēmu aprakstā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt Investīcijas mērķa kvantitatīvā rādītāja sasniegšanu. Šis rādītājs ir: jaunizbūvētas vai atjaunotas veloinfrastruktūras garums Rīgas pilsētā un Pierīgā (daļa no Rīgas metropoles areāla) ir 52 km.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023.gada 7.februāra noteikumi Nr.57 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” 1.1. reformu un investīciju virziena “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.3.i. investīcijas “Pilnveidota veloceļu infrastruktūra” (turpmāk – Noteikumi Nr.57) paredz, ka Investīcijas mērķa sasniedzamais kvantitatīvais rādītājs ir: līdz 2026.gada 31.maijam jaunizbūvētas vai atjaunotas veloinfrastruktūras garums Rīgas pilsētā un Pierīgā ir 52km.
Finansējuma saņēmēji ir Rīgas valstspilsētas pašvaldība, kā arī Ropažu, Ķekavas, Mārupes un Ādažu novada pašvaldības. Atbalsta sniedzējs saskaņā ar šiem noteikumiem ir Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – aģentūra). Aģentūra ar katru finansējuma saņēmēju ir noslēgusi vienošanos par projekta īstenošanu, paredzot, ka maksimālais projekta īstenošanas termiņš ir 31.05.2026.
Finansējuma saņēmēji ir Rīgas valstspilsētas pašvaldība, kā arī Ropažu, Ķekavas, Mārupes un Ādažu novada pašvaldības. Atbalsta sniedzējs saskaņā ar šiem noteikumiem ir Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – aģentūra). Aģentūra ar katru finansējuma saņēmēju ir noslēgusi vienošanos par projekta īstenošanu, paredzot, ka maksimālais projekta īstenošanas termiņš ir 31.05.2026.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aģentūra ir informējusi, ka tā ir saņēmusi informāciju no vairākiem finansējuma saņēmējiem (pašvaldībām) par jau šobrīd konstatētiem riskiem attiecībā uz projektu pabeigšanu līdz 31.05.2026.
Izvērtējot no finansējuma saņēmējiem sniegto informāciju, secināms, ka projektu ieviešanas kavējumu iemesli ir projektēšanas darbu aizkavēšanās no finansējumu saņēmējiem neatkarīgu iemeslu dēļ, tas ir:
- problemātika rast kopīgus risinājumus drošai infrastruktūras izveidei ar VSIA “Latvijas Valsts ceļi” un SIA “Rīgas meži”, kas paildzināja gan projektēšanas risinājumu izstrādi, gan būvprojektu saskaņošanas termiņus;
- tehnisko noteikumu izdevēju (piemēram, SIA “Rīgas ūdens”, AS “Sadales tīkls”, sakaru tīklu komunikāciju turētāju u.c.) papildu prasību izvirzīšana, kas sākotnēji nebija iekļautas tehniskajos noteikumos, tostarp jaunu prasību izvirzīšana būvprojektu saskaņošanas stadijā. Minēto prasību izvērtēšana un risinājumu koriģēšana radījusi projektēšanas darbu kavējumus par aptuveni 2-3 mēnešiem;
- atsevišķu projektēšanas risinājumu pārskatīšanas nepieciešamība, ņemot vērā dabas aizsardzības teritoriju normatīvo aktu prasības;
- vienošanās ar privāto zemju īpašniekiem par īpašumu daļu atsavināšanas procesa virzību, kā rezultātā dažos gadījumos radusies nepieciešamība mainīt būvprojekta sākotnējos risinājumus, nodrošinot privāto zemju neskaršanu;
- Iepirkumu uzraudzības biroja pirmspārbaužu rezultātā pagarināti iepirkumu piedāvājumu iesniegšanas termiņi vai pārtraukts iepirkums un jauna iepirkuma izsludināšana.
Visi minētie apstākļi ir ietekmējuši projektēšanas darbu izpildes termiņus, kā rezultātā ir aizkavējusies arī būvdarbu līgumu izsludināšana, būvdarbu līgumu noslēgšana un iespējas uzsākt būvdarbus 2025.gada pavasarī. Sniedzot informāciju par projektu ieviešanas kavējumiem pašvaldības ir norādījušas, ka šobrīd Noteikumos Nr.57 paredzētajā termiņā (31.05.2026.) projektu ieviešana ir apgrūtināta, un gadījumā, ja tiks rasta iespēja pagarināt projektu ieviešanas termiņu, apņemas īstenot projektus pilnā apmērā.
Izvērtējot no finansējuma saņēmējiem sniegto informāciju, secināms, ka projektu ieviešanas kavējumu iemesli ir projektēšanas darbu aizkavēšanās no finansējumu saņēmējiem neatkarīgu iemeslu dēļ, tas ir:
- problemātika rast kopīgus risinājumus drošai infrastruktūras izveidei ar VSIA “Latvijas Valsts ceļi” un SIA “Rīgas meži”, kas paildzināja gan projektēšanas risinājumu izstrādi, gan būvprojektu saskaņošanas termiņus;
- tehnisko noteikumu izdevēju (piemēram, SIA “Rīgas ūdens”, AS “Sadales tīkls”, sakaru tīklu komunikāciju turētāju u.c.) papildu prasību izvirzīšana, kas sākotnēji nebija iekļautas tehniskajos noteikumos, tostarp jaunu prasību izvirzīšana būvprojektu saskaņošanas stadijā. Minēto prasību izvērtēšana un risinājumu koriģēšana radījusi projektēšanas darbu kavējumus par aptuveni 2-3 mēnešiem;
- atsevišķu projektēšanas risinājumu pārskatīšanas nepieciešamība, ņemot vērā dabas aizsardzības teritoriju normatīvo aktu prasības;
- vienošanās ar privāto zemju īpašniekiem par īpašumu daļu atsavināšanas procesa virzību, kā rezultātā dažos gadījumos radusies nepieciešamība mainīt būvprojekta sākotnējos risinājumus, nodrošinot privāto zemju neskaršanu;
- Iepirkumu uzraudzības biroja pirmspārbaužu rezultātā pagarināti iepirkumu piedāvājumu iesniegšanas termiņi vai pārtraukts iepirkums un jauna iepirkuma izsludināšana.
Visi minētie apstākļi ir ietekmējuši projektēšanas darbu izpildes termiņus, kā rezultātā ir aizkavējusies arī būvdarbu līgumu izsludināšana, būvdarbu līgumu noslēgšana un iespējas uzsākt būvdarbus 2025.gada pavasarī. Sniedzot informāciju par projektu ieviešanas kavējumiem pašvaldības ir norādījušas, ka šobrīd Noteikumos Nr.57 paredzētajā termiņā (31.05.2026.) projektu ieviešana ir apgrūtināta, un gadījumā, ja tiks rasta iespēja pagarināt projektu ieviešanas termiņu, apņemas īstenot projektus pilnā apmērā.
Risinājuma apraksts
Risinājums paredz pagarināt projektu maksimālo īstenošanas termiņu no 31.05.2026. uz 31.07.2026., nepārsniedzot Padomes 2021. gada 13. jūlija Īstenošanas lēmumā (ES) 2021/1003, ar ko apstiprina Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējumu, noteikto termiņu – mērķrādītāji tiek sasniegti vēlākais līdz 31.08.2026
Pagarinot projektu maksimālo īstenošanas termiņu līdz 31.07.2026., atlikušajā laikā līdz 31.08.2026. paredzēts, ka tiks izvērtēti visi projektu noslēguma maksājuma pieprasījumi un veikti attiecīgie maksājumi finansējuma saņēmējiem.
Attiecībā uz projektiem, kuriem nepieciešams pagarināt projekta īstenošanas termiņu no 31.05.2026. uz vēlāku laiku, bet nepārsniedzot 31.07.2026., būs nepieciešams veikt grozījumus vienošanās par investīcijas projekta īstenošanu.
Visi finansējuma saņēmēji tiks informēti par grozījumiem Noteikumos Nr.57.
Pagarinot projektu maksimālo īstenošanas termiņu līdz 31.07.2026., atlikušajā laikā līdz 31.08.2026. paredzēts, ka tiks izvērtēti visi projektu noslēguma maksājuma pieprasījumi un veikti attiecīgie maksājumi finansējuma saņēmējiem.
Attiecībā uz projektiem, kuriem nepieciešams pagarināt projekta īstenošanas termiņu no 31.05.2026. uz vēlāku laiku, bet nepārsniedzot 31.07.2026., būs nepieciešams veikt grozījumus vienošanās par investīcijas projekta īstenošanu.
Visi finansējuma saņēmēji tiks informēti par grozījumiem Noteikumos Nr.57.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekts neietekmē Noteikumos Nr.57 noteikto pieejamo AF finansējumu un nerada ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts attiecas uz finansējuma saņēmējiem (Rīgas valstspilsētas pašvaldība, kā arī Ropažu, Ķekavas, Mārupes un Ādažu novada pašvaldības), kuri ir noteikti Noteikumos Nr.57 un šobrīd īsteno projektus. Līdz ar to nav nepieciešams organizēt sabiedrības līdzdalības procesu saistībā ar noteikumu projekta izstrādi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Satiksmes ministrija
- Pašvaldības, kuras īstenos projektus savā teritorijā, veicot investīcijas veloceļu infrastruktūrā.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
