22-TA-1224: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 3. marta noteikumos Nr. 211 "Spirta denaturēšanas un denaturētā spirta aprites kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 3. marta noteikumos Nr. 211 "Spirta denaturēšanas un denaturētā spirta aprites kārtība"" (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāts atbilstoši Saeimā 2021.gada 21.oktobrī pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli" (turpmāk - likums).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt deleģējumu atbilstoši grozījumiem likumā un sīkāk uzskaitīt pa apakšpunktiem, ko paredz Ministru kabineta 2009. gada 3. marta noteikumi Nr. 211 "Spirta denaturēšanas un denaturētā spirta aprites kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 211).
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Grozījumi likuma 16.pantā, kas saskaņā ar likuma pārejas noteikumu 139.punktu stāsies spēkā 2022.gada 1.jūijā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. 1. Šobrīd MK noteikumi Nr.211 ir izdoti uz likuma 16.panta otrās daļas deleģējuma, kas vispārīgi noteic, ka spirta denaturēšanas un denaturēta spirta aprites kārtību nosaka Ministru kabinets. Savukārt Saeimā 2021.gada 21.oktobrī pieņemtie grozījumi likumā paredz likuma 16.pantu papildināt ar 2.1 daļu, lai detalizētāk noteiktu to, ko paredz noteikumi Nr.211, proti, Ministru kabinets nosaka prasības un kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests izsniedz, pārreģistrē un anulē atļauju denaturētā spirta iegādei, denaturētā spirta izmantošanas nosacījumus un kārtību, kā arī nosaka spirta denaturēšanas vielas un nosacījumus, kādos gadījumos spirts ir uzskatāms par denaturētu spirtu, informāciju, kas ietverama atļaujā denaturētā spirta iegādei, atļaujas denaturētā spirta iegādei spēkā stāšanās nosacījumus un darbības termiņu, kā arī prasības denaturētā spirta lietotājam, kas izpildāmas nodokļa atbrīvojuma piemērošanai. Likuma 16.panta 2.1 daļa stāsies spēkā 2022.gada 1.jūlijā. Līdz ar to nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.211 1. punktu atbilstoši tam, kas jau ir noteikts MK noteikumos Nr.211.
2. 2022.gada 1.janvārī stājās spēkā grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām" attiecībā uz iesniegumu iesniegšanas kārtību Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk - VID), kas nosaka, ka nodokļu maksātājs, izņemot fizisku personu, kura neveic saimniecisko darbību, iesniegumu VID iesniedz, izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmu.
3. Šobrīd MK noteikumu Nr.211 39.7.apakšpunktā nav skaidri minēts, ka jānorāda denaturētā spirta iznīcināšanas veids, bet tikai spirta iznīcināšanas veids.
2. 2022.gada 1.janvārī stājās spēkā grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām" attiecībā uz iesniegumu iesniegšanas kārtību Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk - VID), kas nosaka, ka nodokļu maksātājs, izņemot fizisku personu, kura neveic saimniecisko darbību, iesniegumu VID iesniedz, izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmu.
3. Šobrīd MK noteikumu Nr.211 39.7.apakšpunktā nav skaidri minēts, ka jānorāda denaturētā spirta iznīcināšanas veids, bet tikai spirta iznīcināšanas veids.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ņemot vērā, ka grozījumi likumā, kas paredz 16.pantu papildināt ar 2.1 daļu, stāsies spēkā 2022.gada 1.jūlijā, ir jāpapildina MK noteikumu Nr.211 norāde, saskaņā ar kādu likumu noteikumi Nr.211 izdoti, ar atsauci uz likuma 16.panta 2.1 daļu. Papildus MK noteikumu Nr.211 1.punktu nepieciešams papildināt atbilstoši likuma 16.panta 2.1 daļā noteiktajam, kas stāsies spēkā ar 2022.gada 1.jūliju.
2. Ņemot vērā pieņemtos grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām", ir jāprecizē MK noteikumu Nr.211 22.1 punkts par to, ka iesniegums iesniedzams elektroniski, kā arī jāprecizē 39.8.apakšpunkts par iesniegumā norādāmo informāciju.
3. Lai būtu nepārprotami saprotams, ka 39.7.apakšpunktā ir paredzēts denaturētā spirta iznīcināšanas veids, ir nepieciešams to precizēt, papildinot ar vārdu "denaturēta".
2. Ņemot vērā pieņemtos grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām", ir jāprecizē MK noteikumu Nr.211 22.1 punkts par to, ka iesniegums iesniedzams elektroniski, kā arī jāprecizē 39.8.apakšpunkts par iesniegumā norādāmo informāciju.
3. Lai būtu nepārprotami saprotams, ka 39.7.apakšpunktā ir paredzēts denaturētā spirta iznīcināšanas veids, ir nepieciešams to precizēt, papildinot ar vārdu "denaturēta".
Risinājuma apraksts
1. Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.211, lai atbilstoši likuma grozījumiem noteikumu deleģējumā būtu atsauce uz likuma 16.panta ar 2.1 daļu, kā arī tiktu sīkāk uzskaitīti nosacījumi un kārtība, kas ir jāievēro denaturētā spirta aprites jomā. Būtībā jau esošā MK noteikumu Nr.211 redakcija paredz likuma 16.panta 2.1 daļā ietverto nosacījumu un kārtības ievērošanu, tomēr tas nav detalizēti izklāstīts MK noteikumu Nr.211 1.punktā, ko nosaka minētie noteikumi.
2. Līdz ar to tiek redakcionāli precizēts MK noteikumu Nr.211 22.1 punkts un 39.8.apakšpunkts, kā arī 2.pielikums.
3. Tiek precizēts MK noteikumu Nr.211 39.7.apakšpunkts, norādot, ka spirta iznīcināšana ir attiecināma uz denaturētu spirtu.
4. Lai piemērotu saprātīgu pārejas periodu, grozījumi MK noteikumu Nr.211 22.1 punktā, 39.7. un 39.8.apakšpunkts stājas spēkā vienlaicīgi ar grozījumiem 1.punktā.
2. Līdz ar to tiek redakcionāli precizēts MK noteikumu Nr.211 22.1 punkts un 39.8.apakšpunkts, kā arī 2.pielikums.
3. Tiek precizēts MK noteikumu Nr.211 39.7.apakšpunkts, norādot, ka spirta iznīcināšana ir attiecināma uz denaturētu spirtu.
4. Lai piemērotu saprātīgu pārejas periodu, grozījumi MK noteikumu Nr.211 22.1 punktā, 39.7. un 39.8.apakšpunkts stājas spēkā vienlaicīgi ar grozījumiem 1.punktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu kopumā tiek radīta juridiskā noteiktība tiem komersantiem, kas saņem lietotāja atļaujas denaturētā spirta iegādei, kā arī par denaturētā spirta izmantošanas nosacījumiem, kā arī par informāciju, kas ietverama atļaujā denaturētā spirta iegādei.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta likumprojekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli" izstrādes gaitā. Iebildumi un priekšlikumi par to netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi