Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-575: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 28. aprīļa noteikumos Nr. 207 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nodarbinātībā, izglītībā vai apmācībās neiesaistītu jauniešu nodarbinātību un izglītības ieguvi Jauniešu garantijas ietvaros" pasākumu "Aktīvās darba tirgus politikas pasākumu īstenošana jauniešu bezdarbnieku nodarbinātības veicināšanai" un "Sākotnējās profesionālās izglītības programmu īstenošana Jauniešu garantijas ietvaros" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 28. aprīļa noteikumos Nr. 207 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 7.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nodarbinātībā, izglītībā vai apmācībās neiesaistītu jauniešu nodarbinātību un izglītības ieguvi Jauniešu garantijas ietvaros” pasākumu “Aktīvās darba tirgus politikas pasākumu īstenošana jauniešu bezdarbnieku nodarbinātības veicināšanai” un “Sākotnējās profesionālās izglītības programmu īstenošana Jauniešu garantijas ietvaros” īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz precizēt 7.2.1.2. pasākuma “Sākotnējās profesionālās izglītības programmu īstenošana Jauniešu garantijas ietvaros” (turpmāk – 7.2.1.2. pasākums) jauniešiem pieejamo atbalstu, kā arī mainīt finansējuma saņēmēju no Valsts izglītības attīstības aģentūras (turpmāk – VIAA) uz Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru (turpmāk – JSPA).
MK noteikumu projekts stāsies spēkā pēc tā publicēšanas oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” indikatīvi 2021. gada IV. ceturksnī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
7.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nodarbinātībā, izglītībā vai apmācībās neiesaistītu jauniešu nodarbinātību un izglītības ieguvi Jauniešu garantijas ietvaros” (turpmāk – 7.2.1. SAM) 7.2.1.2. pasākumā VIAA īsteno projektu  Nr. 7.2.1.2/15/I/001 “Sākotnējās profesionālās izglītības programmu īstenošana Jauniešu garantijas ietvaros” (turpmāk – 7.2.1.2. pasākuma projekts).
Kopš 7.2.1.2. pasākuma projekta uzsākšanas (no 2014. gada 1. jūnija) organizētas 18 uzņemšanas un sadarbībā ar vidēji 30 profesionālās izglītības iestādēm un koledžām īstenotas profesionālās izglītības programmas, kurās jaunieši gada vai pusotra gada laikā var iegūt profesionālo izglītību kādā no 154 profesijām, kā, piemēram, grāmatvedis, vizuālā tēla stilists, automehāniķis, pavārs, lietvedis, loģistikas darbinieks, dārzkopis, frizieris u.c.
Pavisam kopā līdz 2020. gada 31. decembrim kā unikālie izglītojamie iznākuma rādītājā ieskaitīti 11602 izglītojamie, tai skaitā:
- 9048 nenodarbinātās personas, kas sastāda 94,47%% no 7.2.1.2. pasākuma projektā plānotā 9578 iznākuma rādītāja;
- 2554 nodarbinātās personas, kas sastāda 115,78% no plānotā 2206 iznākuma rādītāja.
Kā unikālie izglītojamie rezultatīvajā radītājā ieskaitīti 8163 izglītojamie, tai skaitā:
- 6474 nenodarbinātās personas, kas sastāda 95,83% no 7.2.1.2. pasākuma projekts plānotā 6756 rādītāja,
- 1689 nodarbinātās personas, kas sastāda 112,9% no plānotā 1496 rādītāja.
- 1680 nodarbinātās personas, kas sastāda 112,3% no plānotā 1496 rādītāja.
Tāpat nodrošināta arī izglītības programmu īstenošana ieslodzījuma vietās esošiem jauniešiem vispārējo pamatprasmju apguvei, tai skaitā programmu pielāgošana atbilstoši mērķa grupas vajadzībām, profesionālajai tālākizglītībai un profesionālajai pilnveidei, sniedzot atbalstu 505 ieslodzījuma vietās esošiem jauniešiem.2020. gadā pabeigta 1,5-gadīgo profesionālās izglītības programmu īstenošana profesionālās izglītības iestādēs, nodrošinot kvalifikācijas ieguvi 304 izglītojamiem no profesionālās izglītības iestādēs 2019. gada 30. septembrī uzņemtajiem jauniešiem.
Papildus tam, lai palīdzētu Covid-19 seku mazināšanai un situācijas uzlabošanai, ar Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumiem Nr. 508 “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 28. aprīļa noteikumos Nr. 207 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 7.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nodarbinātībā, izglītībā vai apmācībās neiesaistītu jauniešu nodarbinātību un izglītības ieguvi Jauniešu garantijas ietvaros” pasākumu “Aktīvās darba tirgus politikas pasākumu īstenošana jauniešu bezdarbnieku nodarbinātības veicināšanai” un “Sākotnējās profesionālās izglītības programmu īstenošana Jauniešu garantijas ietvaros” īstenošanas noteikumi”” tika paredzēta jauna atbalstāmā darbība, paredzot iespēju jauniešiem, kuri nemācās, nav nodarbināti, apgūt darba tirgum nepieciešamas un aktuālas prasmes (digitālās kompetences, uzņēmējdarbības kompetences un valodu kompetences) profesionālās pilnveides izglītības programmu veidā. 2020. gada augustā organizēta jauniešu uzņemšana profesionālās pilnveides izglītības programmās kādā no 13 profesionālās izglītības iestādēm visā Latvijā, kurā pieteikumus mācībām iesniedza tikai 63 jaunieši, no kuriem mācības uzsāka 32 jaunietis, savukārt 31 jaunieši mācības neuzsāka, jo netika nokomplektētas grupas. Mācības pabeidza 7 jaunieši un ieguva apliecības par profesionālās pilnveides apguvi. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
7.2.1.2. pasākuma projekta darbībām noslēdzoties, identificēts finansējuma atlikums  1 265 365,96 EUR, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējums – 649 325,39 EUR, Eiropas Savienības (turpmāk – ES) budžeta speciālais piešķīrums Jauniešu nodarbinātības iniciatīvas (turpmāk – JNI) finansēšanai –  580 997,50 EUR un valsts budžeta (turpmāk – VB) līdzfinansējums – 35 043,07 EUR.
Jauniešu garantijas iniciatīva un tās īstenošanai apstiprinātais finansējums ir ieplānots 7.2.1. SAM un pieejams tādu pasākumu īstenošanai, kas sekmē jaunatnes nodarbinātību un iesaisti izglītībā. Attiecīgi finanšu līdzekļu atlikumu plānots izlietot, lai nodrošinātu atbalstu jauniešiem, kuri nemācās, nav nodarbināti pēc dalības uzsākšanas 8.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt NEET jauniešu prasmes un veicināt to iesaisti izglītībā, Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk – NVA) īstenotajos pasākumos Jauniešu garantijas ietvaros un nevalstisko organizāciju vai jauniešu centru darbībā” (turpmāk –  8.3.3. SAM) projektā “PROTI un DARI” vai 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē” 14.1.1.2. pasākumā “Atbalsts NEET jauniešiem”.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz:
1) precizēt 7.2.1.2. pasākuma mērķi, papildinot, ka pasākuma mērķis ir veicināt jauniešu adaptāciju darba vietā vai izglītības iestādē (MK noteikumu projekta 1. punkts).
2) precizēt 7.2.1.2. pasākumā atbalstāmo mērķa grupu, nosakot, ka turpmāk īstenojamo atbalstāmo darbību ietvaros mērķa grupa ir jaunieši vecumā no 15 līdz 29 gadiem (ieskaitot) (uzņemot atbalstāmajā darbībā), kuri nemācās un nav nodarbināti un saņem vai ir saņēmuši atbalstu 8.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt NEET jauniešu prasmes un veicināt to iesaisti izglītībā, NVA īstenotajos pasākumos Jauniešu garantijas ietvaros un nevalstisko organizāciju vai jauniešu centru darbībā” un 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē” 14.1.1.2. pasākuma “Atbalsts NEET jauniešiem” ietvaros.” (turpmāk – NEET mērķa grupa) (MK noteikumu projekta 2. punkts);
3) mainīt finansējuma saņēmēju, nosakot, ka  no 2022. gada 1. janvāra finansējuma saņēmējs 7.2.1.2. pasākumā ir tiešās pārvaldes iestāde, kas saskaņā ar nolikumu veicina jauniešu aktivitāti un mobilitāti, līdzdalību jaunatnes brīvprātīgā darba, neformālās izglītības un jaunatnes informācijas programmās un projektos, kā arī veicina jauniešu neformālo izglītību saistībā ar mūžizglītību, – JSPA.
MK noteikumu projekts paredz arī noteikt, ka  no 2022. gada 1. janvāra Ministru kabineta 2015. gada 28. aprīļa noteikumos Nr. 207 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 7.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nodarbinātībā, izglītībā vai apmācībās neiesaistītu jauniešu nodarbinātību un izglītības ieguvi Jauniešu garantijas ietvaros” pasākumu “Aktīvās darba tirgus politikas pasākumu īstenošana jauniešu bezdarbnieku nodarbinātības veicināšanai” un “Sākotnējās profesionālās izglītības programmu īstenošana Jauniešu garantijas ietvaros” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 207) noteiktās prasības finansējuma saņēmējiem 7.2.1.2. pasākuma projekta īstenošanā nodrošina JSPA.
Vienlaikus MK noteikumu projekts paredz, ka VIAA ir pienākums uzņemties atbildību par 7.2.1.2. pasākuma projekta īstenošanu par laika posmu no 2014. gada 1. jūnija līdz 2021. gada 31. decembrim, kā arī  nodrošināt pieeju ES fondu vadībā iesaistītām institūcijām visu ar 7.2.1.2. pasākuma projekta īstenošanu par attiecīgo laika posmu saistīto dokumentu orģināliem un grāmatvedības sistēmai, tostarp saistībā ar maksājuma pieprasījuma un to pamatojošo dokumentu pārbaudi, kā arī rādītāju sasniegšanas uzraudzību (MK noteikumu projekta 3., 4., 5., 8. un 14. punkts).
JSPA atbilst visiem kritērijiem un nosacījumiem, kuri tika vērtēti, iesniedzot 7.2.1.2. pasākuma projekta  iesniegumu un pieņemot lēmumu par tā apstiprināšanu;
4) paplašināt 7.2.1.2. pasākumā pieejamos atbalsta pasākumus jauniešiem, kuri nemācās, nav nodarbināti, paredzot jaunas atbalstāmās darbībās, t.i., mentora vai kouča nodrošināšana, lai veicinātu NEET mērķa grupas jauniešu adaptāciju darba vietā vai izglītības iestādē, apgūstot vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, profesionālās vidējās izglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pilnveides izglītības programmu, profesionālās tālākizglītības programmu,  modulārās profesionālās izglītības programmas moduli vai moduļu kopu, studiju moduli vai studiju kursu augstskolā vai koledžā, pirmā vai otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmu, akadēmiskā bakalaura programmu, profesionālā maģistra studiju programmu vai akadēmiskā maģistra studiju programmu. Plānots, ka NEET mērķa grupas jauniešiem pēc dalības 8.3.3. SAM individuālajā pasākumu programmā, uzsākot darba attiecības vai mācības izglītības iestādē, tiks nodrošināts  individuālā mentora, t.i.  pilngadīgas personas, kura projekta 8.3.3. SAM ietvaros ir apguvusi finansējuma saņēmēja organizēto mācību programmu un kura sniedz atbalstu mērķa grupas jaunietim, vai kouča – speciālista, kurš palīdz cilvēkam atrast viņa personiskos mērķu sasniegšanas ceļus un paņēmienus, attīstīt nepieciešamās iemaņas un prasmes, atbalsts.
Vienlaikus MK noteikumu projekts paredz arī papildu atbalstu profesionālās pilnveides izglītības programmu apguvei  un profesionālās kvalifikācijas iegūšanai profesionālās tālākizglītības programmās, paredzot atbalstu jauniešu ceļa izdevumu segšanai braucieniem no deklarētās dzīvesvietas uz mācību vai prakses vietu un atpakaļ atbilstoši mācību ilgumam, kā arī stipendijas piešķiršanu NEET mērķa grupas jauniešiem, kas mācās profesionālās pilnveides programmās vai profesionālās tālākizglītības programmās. Piešķiramās stipendijas apmērs vienam mērķa grupas jaunietim veidotu 5 euro par vienu mācību dienu.
Papildus tam paredzēts arī atbalsts speciālistu komandas (karjeras konsultanti, psihologs, psihoterapeits, atkarību profilakses speciālists, narkologs, psihiatrs, jurists, finanšu speciālists u.c.) nodrošināšanai nepieciešamo konsultāciju vai tematisko atbalsta grupu sniegšanai, lai sekmētu jauniešu iesaisti izglītībā, nodarbinātībā un nodrošinātu sociālo iekļaušanos. Mobilā atbalsta speciālistu komanda  jeb mobilā konsultantu grupa nepieciešama, lai nodrošinātu dažādu speciālistu pieejamību un sasniedzamību NEET mērķa grupas jauniešiem saskaņā ar viņu individuālajām vajadzībām un padziļinātās profilēšanas rezultātiem un  mērķtiecīgi veicinātu  NEET mērķa grupas jauniešu turpmāku iesaisti izglītībā, nodarbinātībā vai NVA aktīvajos nodarbinātības vai preventīvajos bezdarba mazināšanas atbalsta pasākumos (MK noteikumu projekta 9. un 11. punkts).
Plānotie pasākumi jauniešu atbalstam būs kā sinerģisks profesionālās intervences atbalsta pasākums, lai nodrošinātu dažādu nepieciešamo speciālistu pieejamību un sasniedzamību NEET mērķa grupas jauniešiem saskaņā ar viņu individuālajām vajadzībām un padziļinātās profilēšanas rezultātiem un  mērķtiecīgi veicinātu to turpmāku iesaisti izglītībā, nodarbinātībā vai Nodarbinātības valsts aģentūras īstenotajos aktīvajos nodarbinātības vai preventīvajos bezdarba mazināšanas atbalsta pasākumos. Gadījumos, kad NEET mērķa grupas jaunietis iesaistās Nodarbinātības valsts aģentūras piedāvātajās profesionālajās tālākizglītības programmās, no 7.2.1.2. pasākuma projekta netiek attiecināti mācību un ceļa izdevumi, kā arī izglītojamam netiek piešķirta stipendija. Vienlaikus atbalsta pasākumi sekmētu arī darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk – darbības programma) 7.2.1. SAM noteikto ieguldījumu savstarpējo sasaisti,  kas paredz, ka 8.3.3. SAM ietvaros aktivizētie jaunieši saņem tālāku atbalstu dalībai nodarbinātības vai apmācību pasākumos 7.2.1. SAM ietvaros.
Plānotās atbalstāmas darbības atbilst darbības programmā noteiktajiem indikatīvajiem atbalsta pasākumiem:
ievērojot jaunieša intereses un vajadzības, atbalstāma dalība pasākumos ar mērķi izdarīt pamatotu tālākās izglītības un profesionālās darbības jomas izvēli, kā arī atbalsts reģionālajai mobilitātei un motivācijas programmu īstenošanai;
karjeras konsultācijas (t.sk. mazinot aizspriedumus par kādu no dzimumiem noteiktā profesijā vai jomā);
konkurētspējas paaugstināšanas pasākumi (individuālās konsultācijas un grupu nodarbības);
aktīvās darba tirgus politikas pasākumu īstenošana, tai skaitā darba tirgū pieprasītas profesionālās un neformālās izglītības programmas;
atbalsts reģionālajai mobilitātei, līdz ar to nav nepieciešams veikt grozījumus darbības programmā.
Pēc indikatīviem aprēķiniem individuālā mentora un/vai kouča atbalsts jaunieša adaptācijai darba vietā vai izglītības iestādē, kā arī papildinošās atbalsta darbības (mācību izmaksu segšana, stipendiju izmaksa un atbalsts  ceļa izdevumu segšanai) varētu tikt nodrošinātas aptuveni 550 NEET mērķa grupas jauniešu.
Individuālā mentora vai kouča atbalsts, lai veicinātu jaunieša adaptāciju darba vietā vai izglītības iestādē, apgūstot vispārējās pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmu, pirmā vai otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmu, akadēmiskā bakalaura programmu, profesionālā maģistra studiju programmu vai akadēmiskā maģistra studiju programmu plānots vidēji trīs mēnešus un tiek pieņemts, ka minētais atbalsts būs nepieciešamas indikatīvi 400  jauniešiem.
Mentorings vai koučings profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības vai profesionālās pamatizglītības ieguvē būs nepieciešams indikatīvi 50 jauniešiem, paredzot individuālā mentora vai kouča atbalstu jaunietim vidēji astoņus mēnešus.
Profesionālās pilnveides izglītības programmu, modulārās profesionālās izglītības programmas moduļa vai moduļu kopas, kā arī studiju moduļa vai studiju kursa apguvei augstskolā vai koledžā mentora un kouča atbalsts tiktu nodrošināts vidēji vienu mēnesi, papildus nosedzot  izmaksas profesionālās pilnveides programmas apguvei, kā arī nodrošinot atbalstu reģionālajai mobilitātei un piešķirot stipendiju.
Savukārt individuālā mentora vai kouča atbalsts kvalifikācijas iegūšanai profesionālās tālākizglītības programmās plānots vidēji četrus mēnešus un tiek pieņemts, ka minētais atbalsts būs nepieciešamas indikatīvi 100 jauniešiem. Papildus plānots nosegt izmaksas par tālākizglītības programmas apguvi, nodrošināt atbalstu reģionālajai mobilitātei, kā arī piešķirt stipendiju jauniešiem. Mentora vai kouča izmaksām tiek plānots piemērot vienas vienības izmaksu metodi atbilstoši 8.3.3. SAM ietvaros noteiktajam vienas vienības izmaksu standarta aprēķinam par mentora atbalstu. Profesionālās pilnveides programmas apguves izmaksām un profesionālās tālākizglītības programmas izmaksām plānots piemērot vienas vienības izmaksu metodi, standarta likmes aprēķinam un piemērošanai izmantojot 8.4.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci” ietvaros izstrādāto vienas vienības izmaksu standarta likmes piemērošanas metodiku.
Attiecīgi kopējās indikatīvās nepieciešamās izmaksas mentora vai kouča nodrošināšanai, tai skaitā mācību programmu apguves nodrošināšanai –veidotu 575 700 euro. Papildu tam tiek paredzēts atbalsts profesionālās intervences atbalsta pasākumiem, indikatīvi paredzot jauniešiem nepieciešamās atbalsta speciālistu komandas nodrošināšanai 180 000 euro, kā arī 7.2.1.2. pasākuma projekta administrēšanas un īstenošanas personāla nodrošinājumam, tai skaitā atbalsta personāla piesaistei pašvaldībās;
5)         noteikt kritērijus, kurus jāievēro JSPA 7.2.1.2. pasākuma projekta īstenošanā, tostarp sadarbības partneru atlasē, kā arī mērķa grupas atbilstības pārbaudē (MK noteikumu projekta 6., 7., 10. un 13. punkts).
JSPA 7.2.1.2. pasākumā plānoto atbalstāmo darbību īstenošanu (mentora vai kouča atbalsts jaunietim, ceļa izdevumu kompensēšana un izmaksas profesionālās vidējās izglītības ieguvei vai profesionālās tālākizglītības programmas  apguvei) nodrošinās sadarbībā ar pilsētas vai novada pašvaldībām, tādēļ pēc MK noteikumu projekta spēkā stāšanās jaunajam finansējuma saņēmējam, proti, JSPA būs jāslēdz sadarbības līgumi ar sadarbības partneriem – pilsētas vai novada pašvaldībām, saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā” noteikto kārtību.
Vienlaikus pēc MK noteikumu projekta spēkā stāšanās Izglītības un zinātnes ministrija sagatavos un virzīs saskaņošanai vienas vienības izmaksu standarta likmes piemērošanas metodiku par mentora vai kouča atbalsta nodrošināšanu vienam mērķa grupas jaunietim, kā arī vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķinu viena jaunieša iesaistei profesionālās vidējās izglītības ieguvē, kas dod iespēju iegūt trešā līmeņa (atbilst ceturtajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim) profesionālo kvalifikāciju, kā arī profesionālās kvalifikācijas iegūšanai profesionālās tālākizglītības programmās;
6) tehnisku precizējumu Noteikumu Nr. 207 38.8. apakšpunktā, precizējot norādītās atsauces uz Noteikumu Nr. 207 apakšpunktiem, kas nosaka sasniedzamos uzraudzības rādītājus (MK noteikumu projekta 12. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


MK noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs 7.2.1.2. pasākuma īstenošanu, sekmēs noteikto mērķu sasniegšanu un sasniedzamo uzraudzības rādītāju izpildi.
Pēc MK noteikumu spēkā stāšanās tiesiskā regulējuma izmaiņu rezultātā Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai un VIAA būs jānodrošina grozījumu veikšana 2015. gada 16. novembra Nr. 7.2.1.2./15/I/001 noslēgtajā vienošanās par 7.2.1.2. pasākuma projekta īstenošanu, paredzot finansējuma saņēmēju ar 2022. gada 1. janvāri – JSPA, savukārt pārējos nepieciešamos grozījumus atbilstoši MK noteikumu projektam veiks JSPA kā jaunais finansējuma saņēmējs.
Vienlaikus JSPA būs jānoslēdz sadarbības līgumi par sadarbību 7.2.1.2. pasākuma projekta atbalstāmo darbību īstenošanā ar pilsētas vai novada pašvaldībām.
MK noteikumu projekts neradīs ietekmi uz īstenošanā esošo 7.2.1.2. pasākuma projektu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Jaunieši vecumā no 15 līdz 29 gadiem (ieskaitot).
Atbilstoši NVA statistikas datiem 2021.gada marta beigās 5 033 jeb 6,8% no bezdarbnieku kopskaita bija jaunieši bezdarbnieki vecumā no 15 līdz 24 gadiem, savukārt 6 641 jeb 8,9% no bezdarbnieku kopskaita bija bezdarbnieki vecumā no 25 līdz 29 gadiem.
MK noteikumu projekta tiesiskais regulējums paplašina NEET jauniešiem pieejamo atbalsta veidu, nodrošinot dažādu nepieciešamo speciālistu pieejamību un sasniedzamību NEET jauniešiem saskaņā ar viņu individuālajām vajadzībām, kā arī paredzot mentora vai kouča atbalstu, lai mērķtiecīgi veicinātu  NEET jauniešu turpmāku iesaisti un adaptāciju izglītībā vai nodarbinātībā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
7.2.1.2. pasākums atstāj pozitīvu ietekmi uz valsts ekonomiku kopumā – NEET jaunieši apgūs darba tirgū pieprasītas profesijas, nodrošinot, ka darba devējiem ir pieejams kompetentāks darbaspēks un mazinot bezradba līmeni jauniešu vidū. 
 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts

 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Finanšu ministrija, Labklājības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija


Ikviens sabiedrības loceklis ir aicināts sekot līdzi tiesību aktu projekta virzībai  un paust savu viedokli par to.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Teisību akta projekta izpildē iesaistīta Labklājības ministrija kā ES fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde, Izglītības un zinātnes ministrija kā līdzatbildīgā iestāde 7.2.1. SAM ieviešanā, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde, VIAA kā esošais 7.2.1.2. pasākuma projekta finansējuma saņēmējs un JSPA kā finansējuma saņēmējs no 2022. gada 1. janvāra.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
NEET jauniešu zināšanu un prasmju uzlabošanās dos arī sociālos ieguvumus – kultūras līmeņa attīstību, sociālo saliedētību, drošāku sabiedrisko vidi, augstāku politisko līdzdalību u.tml.
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi