Anotācija

25-TA-941: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 11. februāra noteikumos Nr. 98 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1.pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 11. februāra noteikumos Nr. 98 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju 4.3.5.1.pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekta mērķis ir precizēt atsevišķus 4.3.5.1. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” (turpmāk – 4.3.5.1. pasākums) ceturtās kārtas īstenošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas ietvaros sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai mērķa grupas personām (personām ar garīga rakstura traucējumiem, bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un šo personu vecākiem, aizbildņiem, audžuģimenēm vai neformāliem aprūpētājiem) projektu iesniedzēji (pēc projektu iesniegumu apstiprināšanas – finansējuma saņēmēji) plāno un piesaista projekta vadības un īstenošanas personālu. Šī brīža MK noteikumu Nr.98 regulējums paredz, ka gadījumā, ja personāla iesaisti projektā plānots nodrošināt saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Tāpat MK noteikumi Nr. 98 nosaka, ka personāla atlīdzības izmaksām jābūt atbilstošām finansējuma saņēmēja iestādes atlīdzības sistēmā noteiktajai samaksai par līdzvērtīgu darbu.

2. 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas ietvaros finansējuma saņēmējiem ir noteikts pienākums uzskaitīt un uzkrāt datus par horizontālā principa (turpmāk – HP) "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem (VINPI_04 un VINPI_08), kas noteikti vadlīniju “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)”[1] (turpmāk – HP vadlīnijas) 4. pielikumā.


[1] Izdotas 2022. gada 22. martā
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. 2025. gada 28. janvārī Finanšu ministrija ir ierosinājusi precizējumus vadlīnijās Nr. 1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gada plānošanas periodā” (turpmāk – vadlīnijas), kuras turpmāk neparedz projekta personāla daļlaika noslodzes apmēra ierobežojumus (vismaz 30 procenti). Savukārt, lai mazinātu slogu finansējuma saņēmējam un nodrošinātu iespējami ātru aktuālo vadlīniju piemērošanu, nepieciešams svītrot no MK noteikumiem Nr. 98 detālus projekta personāla izmaksu nosacījumus (t.i. attiecībā uz atlīdzības apmēra plānošanu projekta personālam), kā skaidrots iepriekš, tās ir saistošas projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam arī tad, ja to nosacījumi nav ietverti MK noteikumos Nr. 98. Papildus jāatzīmē, ka MK noteikumu Nr.98 sākotnējā anotācijā ir iekļauts skaidrojums, ka 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas projektos tiešās attiecināmās personāla izmaksas ietver arī finansējuma saņēmēja uz uzņēmuma (pakalpojuma) līguma (t.i. ārpakalpojumā) piesaistīta projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. Tomēr MK noteikumos Nr.98 šobrīd nav nepārprotami norādīts, ka projekta personālu var piesaistīt arī uz iepirkuma līguma pamata.

2. LM kā atbildīgā institūcija par HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” koordināciju Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondos ir sagatavojusi grozījumus HP vadlīnijās, kas paredz arī izmaiņas HP darbībās un rādītāju definīcijās. Izmaiņas attiecībā uz HP darbībām un rādītājiem pakāpeniski tiks atspoguļotas arī Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, sākot ar ES fondu pasākumiem, kuriem projektu iesniegumu atlases tiek izsludinātas no 2025. gada 5. marta (ietver arī 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas projektu iesniegumu atlasi). Izmaiņas vadlīnijās neskars pasākumus un projektus, kuriem projektu iesniegumu atlases ir izsludinātas līdz 2025. gada 4. martam.
Risinājuma apraksts
1. TA projekts paredz svītrot MK noteikumos Nr.98 ierobežojumu projekta vadības un īstenošanas personālā daļlaika noslodzei, kā arī svītrot nosacījumu par atlīdzības apmēra plānošanu atbilstoši finansējuma saņēmēja iestādes atlīdzības sistēmu, jo to jau paredz vadlīnijas. 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas projektu iesniedzējiem un finansējuma saņēmējiem projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas jāplāno un jāveic atbilstoši aktuālajās (spēkā esošajās) vadlīnijās noteiktajam. Jāatzīmē, ka minētās vadlīnijas vēl ir saskaņošanas procesā, taču TA projektā iestrādātās izmaiņas ļaus pēc iespējas ātrāk uzsākt aktuālo vadlīniju piemērošanu. Tāpat TA projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.98 ar nosacījumiem projekta personāla piesaistei, t.sk. nosakot veidus, kā piesaista personālu, t.i., dibinot ar projekta vadības un īstenošanas personālu darba tiesiskās attiecības uz normālu, nepilnu vai daļlaika noslodzi vai arī piesaistot pakalpojumu sniedzēju atbilstoši uz katru projekta iesniedzēja veidu attiecināmajai piesaistes kārtībai (pašvaldības vai to izveidoti pakalpojuma sniedzēji atbilstoši MK noteikumu Nr. 98 30.2. apakšpunktam, citi sociālo pakalpojumu sniedzēji – atbilstoši MK noteikumu Nr. 98 31.2. apakšpunktam).

2. Ņemot vērā, ka 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas projektu iesniegumu atlase tika izsludināta pēc 2025. gada 5. marta, šajā atlasē ir jāpiemēro jaunā HP vadlīniju versija, tai skaitā precizētās HP rādītāju definīcijas. Attiecīgi TA projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.98 29.6. apakšpunktu, nosakot jauno HP rādītāju definējumu 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas projektu iesniegumu atlasei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

TA projekts paredz novērst pareizrakstības kļūdu MK noteikumu Nr.98 17.4. apakšpunktā.

TA projektam nav ietekmes uz 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas projektu iesniegumu atlasi (uzsākta 2025. gada 17. martā), jo:
1) atlases nolikumā jau ir iekļautas jaunās HP rādītāju definīcijas;
2) TA projekts stāsies spēkā pirms projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām – 2025. gada 6. maijs.
Līdz ar to projektu iesniedzējiem būs iespējams projekta iesniegumos plānot projekta personāla izmaksas atbilstoši precizētajiem nosacījumiem, taču vienlaikus jāņem vērā, ka uz projektu iesniegumu iesniegšanas brīdi ir jāievēro spēkā esošajās vadlīnijās noteiktie personāla izmaksu attiecināšanas nosacījumi.

Pēc TA projekta stāšanās spēkā un vadlīniju grozījumu apstiprināšanas tiks nodrošināta visu projektu iesniedzēju informēšana par MK noteikumos Nr.98 veiktajiem grozījumiem, tai skaitā par ierosinātajām izmaiņām potenciālie projektu iesniedzēji ir informēti 2025. gada 4. aprīlī organizētajā informatīvajā seminārā. Tāpat projektu iesniegumu vērtēšanas procesā tiks nodrošināta iespēja precizēt iesniegtos projektu iesniegumus atbilstoši apstiprinātajiem grozījumiem vadlīnijās.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji
  • Citi sociālo pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Pašvaldības (vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji) un citi sociālo pakalpojumu sniedzēji kā 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas finansējuma saņēmēji, kuriem projekta iesniegumos būs jāparedz precizētie nosacījumi attiecībā uz HP rādītāju definīcijām un personāla izmaksu nosacījumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
TA projekts tiek virzīts steidzamības kārtā. Ierosinātie grozījumi ir tehniska rakstura un ietekmē 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas projektu iesniegumos iekļaujamos nosacījumus, nevis sabiedrības intereses kopumā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk