Anotācija (ex-ante)

23-TA-2569: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 16. jūnija rīkojumā Nr. 347 "Par valsts budžeta mērķdotācijas sadalījumu 2023. gadam to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumu Nr.440 “Kārtība, kādā tiek sadalīta valsts budžeta mērķdotācija to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības” (turpmāk – MK noteikumi Nr.440) 2. un 10.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt Ministru kabineta 2023.gada 16.jūnija rīkojuma Nr.347 “Par valsts budžeta mērķdotācijas sadalījumu 2023.gadam to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības” (turpmāk – MK rīkojums Nr.347) 1.pielikumu, ievērojot to, ka Rīgas Tehniskās koledžas deju ansamblis “Mazais ritenītis” un Rīgas Valsts tehnikuma jauniešu deju kolektīvs “Pavediens” ir izpildījis MK noteikumu Nr.440 nosacījumus mērķdotācijas saņemšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.440 10.punktu Latvijas Nacionālais kultūras centrs (turpmāk – Centrs) divu mēnešu laikā pēc gadskārtējā valsts budžeta likuma izsludināšanas sagatavo un kultūras ministrs iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par valsts budžeta mērķdotācijas to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības (turpmāk – mērķdotācija) sadalījumu attiecīgajam gadam.

MK noteikumu Nr.440 2.punkts nosaka, ka mērķdotāciju māksliniecisko kolektīvu (turpmāk – kolektīvi) dibinātājiem piešķir par kolektīviem, kuri ir noteikti Dziesmu un deju svētku likuma 6.panta pirmajā daļā (kori, tautas deju, folkloras un tautas mūzikas kopas (kolektīvi), pūtēju un simfoniskie orķestri, lietišķās mākslas studijas un amatierteātri u.c.) un atbilst šādiem kritērijiem:
1) darbojas vismaz divus gadus;
2) apgūst kārtējiem Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētkiem noteikto repertuāru (koprepertuāru);
3) vismaz reizi gadā ir piedalījušies repertuāra (koprepertuāra) pārbaudes skatēs vai konkursos, vai izstādēs;
4) vismaz reizi gadā ir piedalījušies Centra rīkotajos Dziesmu un deju svētku starplaika pasākumos.

Ar MK rīkojumu Nr.347 ir apstiprināts valsts budžeta mērķdotācijas sadalījums 2023.gadam. MK rīkojuma Nr.347 1.pielikumu “Valsts budžeta mērķdotācijas sadalījums māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 2023.gadā mākslinieciskajiem kolektīviem, kuru veids ir noteikts Dziesmu un deju svētku likumā (kori, tautas deju kolektīvi, kokļu mūzikas ansambļi un pūtēju orķestri) un kuri 2022.gadā gatavoja kārtējiem Vispārējiem latviešu dziesmu un deju svētkiem noteikto repertuāru (koprepertuāru) (G1)” ir nepieciešams aktualizēt, jo tas ir jāpapildina ar diviem latviešu skatuviskās dejas kolektīviem – Rīgas Tehniskās koledžas deju ansambli “Mazais ritenītis” un Rīgas Valsts tehnikuma jauniešu deju kolektīvu “Pavediens”, kuri ir izpildījuši MK noteikumu Nr.440 2.punkta nosacījumus valsts budžeta mērķdotācijas saņemšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.440 6.punkts nosaka, ka Centrs aprēķina mērķdotācijas apmēru šādiem māksliniecisko kolektīvu dibinātājiem:
1) G1 grupas kolektīviem – koriem, tautas deju kolektīviem, pūtēju orķestriem un kokļu mūzikas ansambļiem;
2) G2 grupas kolektīviem – folkloras kopām, etnogrāfiskiem ansambļiem, tautas mūzikas grupām, tautas lietišķās mākslas studijām, amatierteātriem un vokālajiem ansambļiem.

Dziesmu un deju svētku starplaika pasākumi, tai skaitā repertuāra (koprepertuāra) pārbaudes skates, konkursi un izstādes ir regulāri Dziesmu un deju svētku tradīcijas pasākumi, kuru ietvaros tiek apgūts kārtējo Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku repertuārs (koprepertuārs), un pēc kuriem nozares ekspertiem ir iespējams objektīvi novērtēt katra konkrētā Dziesmu un deju svētku tradīcijā iesaistītā kolektīva māksliniecisko kvalitāti. Regulāra kolektīvu līdzdalība Dziesmu un deju svētku procesā (svētkos, starpsvētku pasākumos, skatēs, konkursos, izstādēs), kā arī kolektīvu ilgtermiņa darbība – šie aspekti ir nozīmīgi, kas sekmē Dziesmu un deju svētku tradīcijas ilgtspēju.

Pamatojoties uz 2022.gada 4.jūnija XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku deju lieluzveduma “Mūžīgais dzinējs” repertuāra apguves pārbaudes semināra vērtēšanas protokolu, tautas deju kolektīvs Rīgas Tehniskās koledžas deju ansamblis “Mazais ritenītis” un tautas deju kolektīvs Rīgas Valsts tehnikuma jauniešu deju kolektīvs “Pavediens” ir izpildījuši MK noteikumu Nr.440 2.punktā noteiktos nosacījumus valsts budžeta mērķdotācijas saņemšanai.

Veicot datu kvalitātes analīzi gada griezumā, konstatēts, ka, veicot mērķdotācijas sadalījumu atbilstoši MK rīkojumam Nr.347, aprēķins veikts 158 kolektīvu vadītājiem. Taču datu kvalitātes analīzes ietvaros konstatēts, ka Centra neprecizitātes dēļ mērķdotācijas aprēķinā izmantotais māksliniecisko kolektīvu skaits – 158 kolektīvi nav korekts, jo 2023.gadā mērķdotācijas pretendenti pavisam kopā ir 160 kolektīvi (tajā skaitā 104 dibinātāja, kas nav pašvaldība, kolektīvi – kori, tautas deju kolektīvi, pūtēju orķestri un kokļu mūzikas ansambļi (G1 grupa) un 56 dibinātāja, kas nav pašvaldība, kolektīvi – folkloras kopas, etnogrāfiskie ansambļi, tautas mūzikas grupas, tautas lietišķās mākslas studijas, amatierteātri un vokālie ansambļi (G2 grupa)). Līdz ar to mērķdotācijas bāzes summa tika aprēķināta, balstoties uz 158 kolektīviem.

Mērķdotācijas aprēķins tika veikts, izmantojot MK noteikumu Nr.440 6.punktā noteikto formulu. Aprēķinos izmantotais intensitātes koeficients tika noteikts, ņemot vērā MK noteikumu Nr.440 8.punktā ietverto līdzdalības intensitātes koeficienta aprēķina formulu:
K = P1/ P2

Proti, 2023.gadā koeficients „2” iegūts, ņemot vērā Centra 2022.gadā īstenoto Dziesmu un deju svētku starplaika un pasākumu kopskaitu – no tiem G1 grupai tika īstenoti 24 (P1), bet G2 – 12 (P2) pasākumi, kas apstiprināti Centra 2022.gada 21.septembra rīkojuma Nr.1.1-4-45 pielikumā Nr.5.

Ņemot vērā, ka ir precizējies faktiskais mērķdotācijas saņēmēju skaits, ir nepieciešams aktualizēt MK rīkojuma Nr.347 1.pielikumā “Valsts budžeta mērķdotācijas sadalījums māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 2023.gadā mākslinieciskajiem kolektīviem, kuru veids ir noteikts Dziesmu un deju svētku likumā (kori, tautas deju kolektīvi, kokļu mūzikas ansambļi un pūtēju orķestri) un kuri 2022.gadā gatavoja kārtējiem Vispārējiem latviešu dziesmu un deju svētkiem noteikto repertuāru (koprepertuāru) (G1)” apstiprināto valsts budžeta mērķdotācijas saņēmēju sarakstu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz aktualizēt MK rīkojuma Nr.347 1.pielikumā “Valsts budžeta mērķdotācijas sadalījums māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 2023.gadā mākslinieciskajiem kolektīviem, kuru veids ir noteikts Dziesmu un deju svētku likumā (kori, tautas deju kolektīvi, kokļu mūzikas ansambļi un pūtēju orķestri) un kuri 2022.gadā gatavoja kārtējiem Vispārējiem latviešu dziesmu un deju svētkiem noteikto repertuāru (koprepertuāru) (G1)” apstiprināto valsts budžeta mērķdotācijas saņēmēju sarakstu, nosakot, ka valsts budžeta mērķdotāciju 2023.gadā saņem arī tautas deju kolektīvs Rīgas Tehniskās koledžas deju ansamblis “Mazais ritenītis” un tautas deju kolektīvs Rīgas Valsts tehnikuma jauniešu deju kolektīvs “Pavediens”, attiecīgi papildinot MK rīkojuma Nr.347 1.pielikumu ar 103. un 104.punktu.

Lai noteiktu precizēto mērķdotācijas sadalījumu, izmantojot MK noteikumu Nr.440 6.punktā noteikto formulu, būtu nepieciešams pārrēķināt bāzes finansējumu vienam mākslinieciskajam kolektīvam. Taču, lai veiktu šādu precizējumu, būtu pilnībā jāgroza divi normatīvie akti – likums “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”, precizējot tā 10.pielikumu un MK rīkojumu Nr.347. Bet ņemot vērā, ka mērķdotāciju izmaksa par pirmo pusgadu jau veikta, un grozījumu veikšana iepriekš norādītajos normatīvajos aktos radītu lielu administratīvo slogu, tika pieņemts lēmums nepārrēķināt bāzes finansējumu vienam mākslinieciskajam kolektīvam. Izmantojot aktualizēto māksliniecisko kolektīvu skaitu, MK noteikumos Nr.440 noteikto formulu un saglabājot bāzes finansējumu vienam mākslinieciskajam kolektīvam, 2023.gadā pavisam kopā mērķdotāciju nodrošināšanai ir nepieciešami 107 976 euro (vienam kolektīvam piemērojot bāzes finansējumu 409 euro: (104 kolektīvi x 409 euro x 2) + (56 kolektīvi x 409 euro) = 107 976 euro). Ņemot vērā, ka budžetā 2023.gadam plānotais finansējums mērķdotāciju nodrošināšanai ir 107 321 euro, papildu nepieciešamas finansējums ir 655 euro. Izvērtējot potenciālā administratīvā sloga un papildu nepieciešamā finansējuma samērīgumu, pieņemts lēmums mērķdotāciju izmaksai papildu nepieciešamo finansējumu 655 euro apmērā nodrošināt no Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku nepārtrauktības nodrošināšanai ik gadu Centra budžetā plānotā finansējuma.

Mērķdotāciju piešķir dibinātājiem par mākslinieciskajiem kolektīviem, kas noteikti Dziesmu un deju svētku likumā, kuru uzdevums ir īstenot Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku sagatavošanas procesu, lai nodrošinātu šo svētku ilgtspēju. Izdevumi, kas nodrošina Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku savlaicīgu sagatavošanas procesu, noteikti Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanas un attīstības plānā 2022.-2023.gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022.gada 18.augusta rīkojumu Nr.556), tajā skaitā, metodiskā atbalsta nodrošināšana mākslinieciskajiem kolektīviem Latvijas pilsētās un novados, diasporā un mazākumtautību māksliniecisko kolektīvu vadītājiem, tostarp nodrošinot svētku starplaika un kārtējo Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku repertuāra apguvi. Tādējādi, ņemot vērā, ka mērķdotācija māksliniecisko kolektīvu vadītājiem tiešā veidā ir saistīta ar Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanu, Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku ilgtspējas nodrošināšanu, tajā skaitā koprepertuāra apguvi, izvērtēta iespēja pārdalīt finansējumu no Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku ilgstspējas procesam plānotā finansējuma. Ņemot vērā ka finansējuma izlietojuma mērķis pēc būtības netiek mainīts, tiek piedāvāts veikt trūkstošā finansējuma pārdali 655 euro apmērā no Centram Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku ilgtspējas procesam paredzētā finansējuma, samazinot ārštata atlīdzības izdevumus. Ārštata atlīdzības izdevumus iespējams pārskatīt, jo atsevišķos gadījumos tiek noslēgti autoratlīdzības līgumi ar pašnodarbinātām personām (piemēram, pasākumu vadītājiem, repertuāra un jaundarbu radītājiem u.c. personām), un Centram, salīdzinot ar sākotnēji plānoto, nav jāveic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
107 321
655
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
107 321
655
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
107 321
655
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
107 321
655
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
 Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Valsts budžeta finansējums mērķdotācijai māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 2023.gadā kopumā sastāda 1 091 784 euro, t.s., finansējums māksliniecisko kolektīvu, kuru dibinātāji ir pašvaldības, vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 984 463 euro un finansējums māksliniecisko kolektīvu, kuru dibinātāji nav pašvaldības, vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 107 321 euro.

Ar MK rīkojumu Nr.347 tika apstiprināts mērķdotācijas sadalījums 2023.gadam 158 kolektīviem kopumā par 106 340 euro.

Veicot datu kvalitātes analīzi, konstatēts, ka nepieciešams papildināt sadalījumu vēl par diviem mākslinieciskajiem kolektīviem, kas atbilst MK noteikumos Nr.440 noteiktajiem kritērijiem.

160 kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības, 2023.gadā pavisam kopā ir nepieciešami 107 976 euro (vienam kolektīvam piemērojot bāzes finansējumu 409 euro: (104 kolektīvi x 409 euro x 2) + (56 kolektīvi x 409 euro) = 107 976 euro). Tādējādi, salīdzinot ar budžetā plānoto finansējumu 107 321 euro, papildu nepieciešams finansējums ir 655 euro. Lai mazinātu administratīvo slogu un nepārrēķinātu visu 158 kolektīvu finansējumu, papildu nepieciešamais finansējums 655 euro apmērā tiks rasts, pārdalot iekšēji finansējumu no Dziesmu un deju svētku nepārtrauktības nodrošināšanai plānotā finansējuma, pārskatot ārštata atlīdzībām paredzēto finansējumu. Finansējuma pārdale 2023.gadā neietekmēs nākošo periodu izdevumus mērķdotācijai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir aktualizēt MK rīkojuma Nr.347 1.pielikumu, ievērojot to, ka Rīgas Tehniskās koledžas deju ansamblis “Mazais ritenītis” un Rīgas Valsts tehnikuma jauniešu deju kolektīvs “Pavediens” ir izpildījis MK noteikumu Nr.440 nosacījumus mērķdotācijas saņemšanai, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Latvijas Nacionālais kultūras centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi