Anotācija (ex-ante)

22-TA-852: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 3. maija noteikumos Nr. 279 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt MVK izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.6. pasākuma "Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 3. maija noteikumos Nr. 279 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt MVK izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs” 3.1.1.6. pasākuma “Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators” īstenošanas noteikumi” projekts (turpmāk – MK Noteikumu projekts) izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktu, pēc Ekonomikas ministrijas (turpmāk – EM) kā atbildīgās iestādes par darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 3.1.1.6. pasākuma “Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators” īstenošanu iniciatīvas, paredzot papildus finansējumu gala labuma guvējiem uzņēmējdarbības aktivitātes veicināšanai un eksportspējas noturēšanai “Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators” programmā (turpmāk – BI programma) un lai nodrošinātu turpmāk reģionālo biznesa inkubatoru (turpmāk – RBI) darbību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu optimālu Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) un valsts budžeta līdzekļu izmantošanu EM atbildībā esošo darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 3.1.1.6. pasākuma “Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators” ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz 2021. gada 31. decembrim Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk – LIAA) BI programmā ir atbalstīti (saņēmuši inkubācijas atbalstu) 847 komersanti, no kuriem 31% atbilst kādai no RIS3 nozarēm vai vidējo un augsto tehnoloģiju nozarei un RBI dalībnieku vidējais eksporta apjoms no apgrozījuma sastāda 48%. Konkurss uz RBI inkubācijas atbalsta vietu ir vidēji 3,2 komersanti uz vienu vietu un konkurence ar katru uzņemšanu arvien pieaug. Tādējādi secināms, ka RBI tiek atbalstīti mērķa klienti un komersantu pieprasījums pēc RBI sniegtā atbalsta ir ļoti augsts. Līdz 2021. gada 31. decembrim BI programmā kopumā izlietots 22 083 651 euro, savukārt BI dalībnieku nomaksāto nodokļu apmērs par periodu līdz 2021. gada 31. decembrim ir 26 517 387 euro jeb vairāk kā BI programmā izlietots. Turklāt BI dalībnieku piesaistītā ārējā finansējuma (piesaistītas investīcijas) apjoms BI programmā laikā ir 30 531 442 euro. Tādējādi secināms, ka ne tikai pieprasījums pēc BI atbalsta ir augsts, bet arī BI programmas atdeve kopumā ir augsta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd BI programmā pieejams finansējums RBI darbības nodrošināšanai 32 011 457 euro apmērā, kas nav pietiekams turpmākai RBI darbības nodrošināšanai līdz BI programmas beigām. Biznesa inkubācijas atbalsts ir būtisks turpmākai uzņēmējdarbības aktivitātes veicināšanai reģionos, kas ne tikai rada jaunus eksportspējīgus produktus, bet arī nodrošina jaunas darba vietas un labklājības līmeni Latvijas iedzīvotājiem kopumā. 
Risinājuma apraksts
MK Noteikumu projekts paredz:

1. palielināt RBI finansējumu

SAM 13.1.6. "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" veido  1.2.2.1. pasākums "Atbalsts un nodarbināto apmācībām" (turpmāk - 1.2.2.1. pasākums) un 1.2.2.3. pasākums "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti". Kopējais piešķirtais React-EU finansējums (ar kuru aizstāja virssaistības) bija 19,7 milj. 1.2.2.3. pasākumā - 5 milj. euro. miljoni un 14,7 milj. euro 1.2.2.1. pasākumam.
1.2.2.3. pasākumā līgums noslēgts par visu pieejamo finansējumu, savukārt 1.2.2.1. pasākumā līgumi tika noslēgti par 9 219 700 euro. Līdz ar to 1.2.2.1. pasākumā veidojās brīvais finansējums 5 480 300 apmērā, par kuriem nebija noslēgti līgumi.

SAM 13.1.6. "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" kopējais finansējums ir 19 700 000 euro, t.sk. ERAF 16 594 713 euro un valsts budžeta virssaistības 3 105 287 euro. No tiem 5 480 300 euro finansējums tiek pārdalīts uz 13.1.1., kur 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" programmā tiek pārdalīti 4 480 300 euro, savukārt BI programmai 1 000 000 euro.

Ekonomikas ministrija rosina novirzīt 1 000 000 euro finansējumu (tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 842 372 euro apmērā un valsts budžeta finansējums 157 628 euro apmērā) reģionālajiem biznesa inkubatoriem no 13.1.6. SAM: atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē (1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts nodarbināto apmācībām"). Ņemot vērā, ka React-EU finansējuma intensitāte ir 100%, bet Valsts budžeta virssaistības ir papildus, lai nemazinātu atbalsta apmēru, tiek pieņemts, ka intensitāte ir ERAF 84,2371% pret valsts budžetu 15,7629%. 
Līdz ar to Biznesa inkubatoru programmas ietvaros pieejams React-EU finansējums reģionālajiem biznesa inkubatoriem ir 1 000 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 842 372 euro apmērā, valsts budžeta finansējums 157 628 euro apmērā. 

Papildus piešķirtais finansējums nodrošinās grantu un nefinanšu atbalstu komersantu attīstībai.

2. noteikt jaunu sasniedzamo rādītāju

Lai veicinātu inovāciju rašanos un tehnoloģiski intensīvu RIS3 uzņēmumu dibināšanu, LIAA uzsāk darbu pie biznesa inkubatora projekta izmaiņām, virzot fokusu uz tehnoloģiski intensīvu biznesa ideju attīstību, izmēģinot jaunas pieejas inovatīvu risinājumu radīšanā, jo īpašu uzsvaru liekot uz publiskā, privātā un akadēmiskā sektora (triple – helix) savstarpējās sadarbības veicināšanu, kas atbilst ilgtermiņa politikas plānošanas mērķiem. Attiecīgi par papildus piešķirto finansējumu, LIAA veiks papildus aktivitātes, izstrādājot jaunu pirmsinkubācijas-akcelerācijas programmu, kas radītu jaunus potenciālos dalībniekus. Šāda aktivitāte atbilst noteikumu 1.5.3. apakšpunktam – uzņēmējdarbības veicināšanas pakalpojumi. Attiecīgi Jaunās programmas ietvaros tiks sniegts nefinanšu atbalsts 10 komandām – biznesa ideju autoriem, lai notestētu biznesa modeļa dzīvotspējīgumu, prototipētu, testētu un pilotētu savu tehnoloģisko produktu, lai 10 veiksmīgākās komandas dibinātu jaunuzņēmumus un iestātos biznesa inkubatoru inkubācijas programmā. Pēc tam, iestājoties inkubācijas programmā, šiem 10 jaundibinātajiem uzņēmumiem tiks sniegts finanšu atbalsts.
Līdz ar to, kā arī ņemot vērā papildus piešķirto finansējumu, ar MK Noteikumu projektu tiek noteikts, ka līdz 2023. gada 31. decembrim atbilstoši šo noteikumu 4.1 punkta React-EU finansējuma ietvaros, kas sniegs ieguldījumu 13.1.1. SAM rādītāju sasniegšanā, tiek noteikti šādi sasniedzamie rādītāji:
          1. atbalstīto komersantu skaits – 10;
          2. komersantu skaits, kuri saņem nefinansiālu atbalstu – 10;
          3. atbalstīto komersantu skaits, kas saņem grantus - 10.

Ekonomikas ministrija ir iesniegusi labotās rādītāju pases Finanšu ministrijai.

3. veikt noteikumu nosaukuma izmaiņas

Ņemot vērā, ka React- EU atbalsts tiks sniegts 13.1.1. SAM "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē", tiek papildināts MK Noteikumu nosaukums ar frāzi "un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.4. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē - Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators"". Attiecīgi jaunais MK Noteikumu nosaukums būs: "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt MVK izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.6. pasākuma "Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators" īstenošanas noteikumi un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.4. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē - Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators" īstenošanas noteikumi.

Lai nodrošinātu minētās izmaiņas, Ekonomikas ministrija ir iesniegusi Finanšu ministrijai izmaiņas Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (iekļauti grozījumos Nr.8), tāpat ir iesniegtas labotā attiecīgās rādītāju pases Finanšu ministrijai.
                                                                                  
Ņemot vērā MK Noteikumu projekta grozījumus attiecībā uz finansējuma pārdali un papildus rādītājiem, LIAA divu nedēļu laikā pēc MK Noteikumu projekta spēkā stāšanās iesniegs Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – CFLA) noslēgtās 2016.gada 5.oktobra vienošanās Nr.3.1.1.6/16/I/001  grozījumus, precizējot RBI noteikto finansējumu un iznākuma rādītājus uz 2023.gada 31.decembri.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts skar BI programmas esošo mērķa grupu – fiziskas personas (biznesa ideju autori), kuri veic vai gatavojas uzsākt saimniecisko darbību, un sīkie (mikro), mazie un vidējie komersanti, saskaņā ar Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 1. pielikumu.
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts skar BI programmas esošo mērķa grupu – fiziskas personas (biznesa ideju autori), kuri veic vai gatavojas uzsākt saimniecisko darbību, un sīkie (mikro), mazie un vidējie komersanti, saskaņā ar Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 1. pielikumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot labvēlīgus nosacījumus konkurences paaugstināšanai un ilgtermiņa ekonomiskās efektivitātes pieaugumam. Projekta tiesiskais regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, cilvēka veselību un nevalstiskajām organizācijām.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
7 097 500
0
5 660 561
842 372
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
7 097 500
0
5 660 561
842 372
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
8 350 000
0
6 659 483
1 000 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
8 350 000
0
6 659 483
1 000 000
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 252 500
0
-998 922
-157 628
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-1 252 500
0
-998 922
-157 628
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-157 628
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-157 628
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
BI programmas ietvaros projektu īstenošanai 2022. – 2023.gadam plānotais finansējums 16 009 483 euro apmērā, tajā skaitā:
2022.gadam –  8 350 000 euro;
2023.gadam –  7 659 483 euro.

3.1.1.6.pasākuma finansējuma palielinājums plānots 1 000 000 apmērā (React-EU finansējuma ietvars - ERAF finansējums 842 372 euro un valsts budžeta finansējums 157 628 euro apmērā), pārdalot no 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts nodarbināto apmācībām". 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu EM lūgs pārdalīt no 74.resora ,,Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi