Anotācija (ex-ante)

23-TA-1357: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 9. septembra rīkojumā Nr. 599 "Par Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanu Latvijas Republikā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tā kā Krievijas Federācijas izraisītais drošības apdraudējums turpinās, ir nepieciešams pagarināt noteikto ierobežojumu termiņu Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanai Latvijas Republikā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā, ka Krievijas Federācijas izraisītā agresija Ukrainā turpinās, projekta mērķis ir pagarināt ar rīkojumu noteikto Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanas ierobežojumu Latvijas Republikā termiņu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ņemot vērā 2022. gada 24. februārī Krievijas Federācijas uzsākto militāro iebrukumu Ukrainā, strauji auga Krievijas Federācijas pilsoņu, kuri pa sauszemes robežu vēlējās ieceļot Eiropas Savienībā (turpmāk – ES), skaits. ES Padomes ārlietu ministru neformālajā sanāksmē Prāgā 2022. gada 30.-31.augustā tika panākta vienošanās, ka, ņemot vērā sarežģīto ietekmi uz robežvalstīm, dalībvalstis nacionālā līmenī var veikt pasākumus, lai ierobežotu ieceļošanu ES saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 9.marta Regulu (ES) 2016/399 par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pāri robežām (Šengenas Robežu kodekss). Ievērojot minēto vienošanos Latvija, Igaunija, Lietuva un Polija koordinēti veica izmaiņas nacionālajos tiesību aktos, lai ierobežotu Krievijas Federācijas pilsoņu, kuri ilgstoši ir atbalstījuši un turpina atbalstīt V.Putina režīma agresīvās darbības un ir līdzatbildīgi par Krievijas Federācijas agresiju Ukrainā. Latvijā šādi ierobežojumi tika noteikti ar Ministru kabineta 2022.gada 9.septembra rīkojumu Nr. 599 “Par Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanu Latvijas Republikā” (turpmāk – Rīkojums). Atbilstoši Rīkojumam ir ierobežota arī vīzu izsniegšana Krievijas Federācijas pilsoņiem. Kopš Rīkojuma pieņemšanas dienas 2022.gada 9.septembra līdz 2023.gada 15.maijam Latvijas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs Krievijas Federācijas pilsoņiem izsniegtas 830 vīzas. Vīzu pieteikumi tiek pieņemti tikai izņēmuma gadījumos, ja pastāv humāni apsvērumi (tuva radinieka smaga slimība vai bēres, apdraudējums personas drošībai, kā arī gadījumos, kad persona ar Latvijas Republikas tiesas pavēsti ir aicināta piedalīties tiesas sēdē), kā arī no Latvijas un citu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) valstu pilsoņu ģimenes locekļiem, kā tas atbilst noteiktajiem ieceļošanas ierobežojumiem.
Šobrīd arī citās ES dalībvalstīs, piemēram, Somijā un Čehijā nacionālā līmenī ir pieņemti normatīvi, kas ierobežo Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanu.
Ārlietu ministrijas rīcībā nav informācijas, kas liecinātu, ka kāda no valstīm plānotu atvieglot noteiktos ierobežojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Rīkojums ir spēkā līdz 2023.gada 30.jūnijam. Rīkojums paredz ieceļošanas ierobežojumus Krievijas Federācijas pilsoņiem, kuri vēlās šķērsot ES ārējo robežu tūrisma un izklaides nolūkos. Nepagarinot rīkojuma darbības termiņu, tiktu pieļauta situācija, kad Krievijas Federācijas pilsoņi, kuri rada apdraudējumu arī Latvijas iekšējai drošībai, var brīvi ieceļot un uzturēties ES. Papildus arī Eiropas Komisijas savā 2022.gada 30.septembra paziņojumā  C(2022) 7111 final par vispārējiem vīzu izsniegšanas noteikumiem un pamatnostādnēm par Krievijas Federācijas pilsoņu kontroli pie ārējām robežām norāda, ka ņemot vērā  pašreizējo ģeopolitisko situāciju, militāro mobilizāciju Krievijas Federācijā un šo notikumu ietekmi uz Savienības un tās dalībvalstu stabilitāti un drošību, robežiestādēm būtu intensīvi un individuāli jāpārbauda iespējamais paaugstinātais drošības risks, ko rada tādas valsts pilsoņa ieceļošana Šengenas zonā, kura izvērš Eiropā karu.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma termiņš ir noteikts 2023.gada 30.jūnijs, kas tika pielāgots plānotajiem grozījumiem Imigrācijas likuma Pārejas noteikumos par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar uzturēšanās atļaujām Krievijas Federācijas pilsoņiem. Arī Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā ir noteikts termiņš par atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas šobrīd tiek pārskatīts. Ņemot vērā, ka gan Imigrācijas likumā noteiktie ierobežojumu termiņi, gan Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā  noteiktie atbalsta sniegšanas termiņi regulāri mainās, lietderīgāk būtu Rīkojuma termiņu salāgot ar Padomes īstenošanas lēmumā (ES) 2022/382 (2022.gada 4.marts), ar ko Direktīvas 2001/55/EK 5.panta nozīmē konstatē no Ukrainas pārvieto personu masveida pieplūduma esamību un nosaka pagaidu aizsardzības ieviešanu noteikto termiņu, kas šobrīd ir 2024.gada 4.marts.Latvijas robežiestādes uz ārējām robežām veic katra robežas šķērsotāja individuālu izvērtējumu saskaņā ar Šengenas robežu kodeksu un katrai personai, ja tiek liegta ieceļošana Latvijas Republikā, tiek izsniegts individuāls lēmumus, kuru iespējams pārsūdzēt augstākai iestādei. Rīkojums atvieglo robežiestāžu darbu nosakot, ka nebūtiskiem ceļotājiem, kuri apdraud valsts iekšējo drošību ieceļošana Latvijas Republikā atsakāma. Lai nerastos situācija, kad Krievijas Federācijas pilsoņi var brīvi pārvietoties ES teritorijā un radīt apdraudējumu Latvijas iekšējai drošībai, šķērsojot Latvijas ārējo robežu, kā arī lai robežiestādēm atvieglotu lēmumu pieņemšanas procesu, Rīkojuma termiņš tiek pagarināts līdz 2024.gada 4.martam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi, kas ļautu sasniegt izvirzīto mērķi, nepastāv.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks pagarināti ierobežojumi Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanai Latvijas Republikā, izņemot Rīkojumā noteiktās personu kategorijas, kurām arī turpmāk tiks atļauta ieceļošana.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/399 par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss). Padomes īstenošanas lēmums (ES) 2022/382 (2022.gada 4.marts), ar ko Direktīvas 2001/55/EK 5.panta nozīmē konstatē no Ukrainas pārvieto personu masveida pieplūduma esamību un nosaka pagaidu aizsardzības ieviešanu.Komisijas 2022.gada 30.septembra paziņojums C(2022) 7111 final.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
-
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/399 par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss). Padomes īstenošanas lēmums (ES) 2022/382 (2022.gada 4.marts), ar ko Direktīvas 2001/55/EK 5.panta nozīmē konstatē no Ukrainas pārvieto personu masveida pieplūduma esamību un nosaka pagaidu aizsardzības ieviešanu.Komisijas 2022.gada 30.septembra paziņojums C(2022) 7111 final.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiek ievērotas Šengenas Robežu kodeksa prasības, veicot katra ceļotāja individuālu izvērtējumu un pieņemot individuālu lēmumu par tiesībām ieceļot dalībvalstu teritorijā vai atteikumu ieceļot.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Rīkojuma termiņš tiek salāgots ar Padomes īstenošanas lēmumā (ES) 2022/382 (2022.gada 4.marts), ar ko Direktīvas 2001/55/EK 5.panta nozīmē konstatē no Ukrainas pārvieto personu masveida pieplūduma esamību un nosaka pagaidu aizsardzības ieviešanu noteikto termiņu, kas šobrīd ir 2024.gada 4.marts.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi