22-TA-2870: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 16. augusta noteikumos Nr. 561 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 16. augusta noteikumos Nr. 561 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu" īstenošanas noteikumi"” (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu un Ministru kabineta 2022. gada 6. jūlija rīkojumu Nr. 492 "Par Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju" (turpmāk – reorganizācijas rīkojums).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 8.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu" (turpmāk – 8.1.1. SAM) īstenošanas nosacījumus saistībā ar Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju, pagarināt 8.1.1. SAM īstenošanas termiņu ne ilgāk kā līdz 2023. gada 30. novembrim un precizēt nosacījumus, lai atbalsts projekta īstenošanai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, kā arī noteikt par šo uzraudzību atbildīgo institūciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Reorganizācijas rīkojuma 1. punkts paredz saskaņā ar Augstskolu likuma 11. panta otro daļu un trešās daļas 2. punktu ar 2022. gada 31. oktobri reorganizēt Latvijas Jūras akadēmiju un nodot to Rīgas Tehniskajai universitātei.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 16. augusta noteikumi Nr. 561 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumi) paredz, ka Rīgas Tehniskā universitāte un Latvijas Jūras akadēmija ir projekta iesniedzēji 8.1.1. SAM atbalsta saņemšanai, vienlaikus nosakot, ka projekta iesniedzējs 8.1.1. SAM ietvaros iesniedz vienu projekta iesniegumu un projektu īsteno ne vēlāk kā līdz 2022. gada 31. decembrim.
8.1.1.SAM ietvaros Latvijas Jūras akadēmija īsteno projektu Nr. 8.1.1.0/20/I/001 "STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā" ar kopējo attiecināmo finansējumu 273 478 euro, un saskaņā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto projektu paredzēts īstenot līdz 2022. gada 31. decembrim, kas ir maksimālais 8.1.1. SAM īstenošanas noteikumos projekta īstenošanai paredzētais termiņš.
Rīgas Tehniskā universitātes 8.1.1. SAM ietvaros iesniegtā projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/002 „Rīgas Tehniskās universitātes infrastruktūras attīstība STEM studiju programmu modernizēšanai” ar kopējo attiecināmo finansējumu 11 725 073 euro īstenošana uz noteikumu projekta izstrādes brīdi ir pabeigta ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā – 2022. gada 14. septembrī.
8.1.1. SAM ietvaros kopumā tiek īstenoti 15 projekti. Noteikumu projekta izstrādes brīdī 11 projektu īstenošana ir pabeigta, tai skaitā 10 projektiem ir statuss „pabeigts”, un turpinās to pēcuzraudzības periods, bet 1 projektam ir sagatavošanā noslēguma maksājuma pieprasījums. Projektu rezultātā attīstītajā infrastruktūrā ierobežotā apjomā ir pieļaujama papildinošas saimnieciskās darbības veikšana.
8.1.1.SAM ietvaros Latvijas Jūras akadēmija īsteno projektu Nr. 8.1.1.0/20/I/001 "STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā" ar kopējo attiecināmo finansējumu 273 478 euro, un saskaņā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto projektu paredzēts īstenot līdz 2022. gada 31. decembrim, kas ir maksimālais 8.1.1. SAM īstenošanas noteikumos projekta īstenošanai paredzētais termiņš.
Rīgas Tehniskā universitātes 8.1.1. SAM ietvaros iesniegtā projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/002 „Rīgas Tehniskās universitātes infrastruktūras attīstība STEM studiju programmu modernizēšanai” ar kopējo attiecināmo finansējumu 11 725 073 euro īstenošana uz noteikumu projekta izstrādes brīdi ir pabeigta ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā – 2022. gada 14. septembrī.
8.1.1. SAM ietvaros kopumā tiek īstenoti 15 projekti. Noteikumu projekta izstrādes brīdī 11 projektu īstenošana ir pabeigta, tai skaitā 10 projektiem ir statuss „pabeigts”, un turpinās to pēcuzraudzības periods, bet 1 projektam ir sagatavošanā noslēguma maksājuma pieprasījums. Projektu rezultātā attīstītajā infrastruktūrā ierobežotā apjomā ir pieļaujama papildinošas saimnieciskās darbības veikšana.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar reorganizācijas rīkojumu pēc Latvijas Jūras akadēmijas reorganizācijas Rīgas Tehniskā universitāte kā Latvijas Jūras akadēmijas tiesību un saistību pārņēmēja cita starpā pārņem saistības, ko Latvijas Jūras akadēmija uzņēmusies 8.1.1.SAM projektā un kas izriet no Latvijas Jūras akadēmijas reorganizācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu. Reorganizācijas rīkojums paredz, ka Latvijas Jūras akadēmija turpina pastāvēt kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienība.
Vienlaikus Izglītības un zinātnes ministrijai proaktīvi sekojot 8.1.1.SAM projektu īstenošanas gaitai un apzinot projektu īstenošanas gaitā radušos sarežģījumus, un ņemot vērā Latvijas Jūras akadēmijas reorganizācijas procesu, ir identificēts risks projekta Nr. 8.1.1.0/20/I/001 “STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā” pabeigšanai vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu paredzētajā un 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumos noteiktajā maksimālajā termiņā – līdz 2022. gada 31. decembrim.
Neiekļaušanos termiņā galvenokārt ietekmē Latvijas Jūras akadēmijas reorganizācijas process un nepietiekami cilvēkresursi, vienlaikus vairāki iepirkumi ir beigušies bez rezultāta un būs jāizsludina jauni iepirkumi, kas ir laikietilpīgs process.
Vienlaikus identificēts risks projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/012 „Latvijas Mākslas akadēmijas STEM (radošo industriju) studiju programmu modernizēšana” pabeigšanai līdz 2022. gada 31. decembrim, jo ir mainījusies pieeja iepirkumu procedūras izvēles noteikšanai, un ir pārtraukti vai tiks pārtraukti vairāki iepirkumi. Līdz ar to pastāv risks, ka no jauna izsludinātajiem iepirkumiem preces nevarēs piegādāt līdz 2022. gada 31. decembrim.
8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punkts nosaka, ka, lai atbalsts projekta īstenošanai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenošanas rezultātā attīstītajā infrastruktūrā papildinošas saimnieciskās darbības veikšana pieļaujama ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgās infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē. Vienlaikus 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumi nenosaka, kura iestāde veic projektu uzraudzību to infrastruktūras amortizācijas periodā, kā arī neparedz finansējuma saņēmēja pienākumu gadījumos, ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas.
8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punktā nav atrunāta iespēja sniegt papildpakalpojumus, kā arī nav skaidrota papildinošas saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu jēdzienu saturiskā nozīme.
Vienlaikus Izglītības un zinātnes ministrijai proaktīvi sekojot 8.1.1.SAM projektu īstenošanas gaitai un apzinot projektu īstenošanas gaitā radušos sarežģījumus, un ņemot vērā Latvijas Jūras akadēmijas reorganizācijas procesu, ir identificēts risks projekta Nr. 8.1.1.0/20/I/001 “STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā” pabeigšanai vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu paredzētajā un 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumos noteiktajā maksimālajā termiņā – līdz 2022. gada 31. decembrim.
Neiekļaušanos termiņā galvenokārt ietekmē Latvijas Jūras akadēmijas reorganizācijas process un nepietiekami cilvēkresursi, vienlaikus vairāki iepirkumi ir beigušies bez rezultāta un būs jāizsludina jauni iepirkumi, kas ir laikietilpīgs process.
Vienlaikus identificēts risks projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/012 „Latvijas Mākslas akadēmijas STEM (radošo industriju) studiju programmu modernizēšana” pabeigšanai līdz 2022. gada 31. decembrim, jo ir mainījusies pieeja iepirkumu procedūras izvēles noteikšanai, un ir pārtraukti vai tiks pārtraukti vairāki iepirkumi. Līdz ar to pastāv risks, ka no jauna izsludinātajiem iepirkumiem preces nevarēs piegādāt līdz 2022. gada 31. decembrim.
8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punkts nosaka, ka, lai atbalsts projekta īstenošanai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenošanas rezultātā attīstītajā infrastruktūrā papildinošas saimnieciskās darbības veikšana pieļaujama ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgās infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē. Vienlaikus 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumi nenosaka, kura iestāde veic projektu uzraudzību to infrastruktūras amortizācijas periodā, kā arī neparedz finansējuma saņēmēja pienākumu gadījumos, ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas.
8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punktā nav atrunāta iespēja sniegt papildpakalpojumus, kā arī nav skaidrota papildinošas saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu jēdzienu saturiskā nozīme.
Risinājuma apraksts
8.1.1.SAM īstenošanas noteikumos nepieciešams veikt grozījumus, nosakot, ka 8.1.1.SAM ietvaros ar 2022. gada 1. novembri Latvijas Jūras akadēmijas projekta Nr. 8.1.1.0/20/I/001 “STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā” saistības pārņem Rīgas Tehniskā universitāte.
Noteikumu projekts paredz svītrot no projektu iesniedzēju saraksta Latvijas Jūras akadēmiju (8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 12.15. un 18.15. apakšpunkts), un Rīgas Tehniskā universitāte 8.1.1.SAM ietvaros kā finansējuma saņēmēja uzņemsies gan projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/002 „Rīgas Tehniskās universitātes infrastruktūras attīstība STEM studiju programmu modernizēšanai”, gan projekta Nr. 8.1.1.0/20/I/001 "STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā" saistības (8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 18.11. apakšpunkts). Savukārt, ņemot vērā 8.1.1.SAM ierobežojumu finansējuma saņēmējam īstenot vienu projektu, ar noteikumu projektu veikta atruna, ka minētais nosacījums neattiecas uz gadījumiem, kad projekta īstenošanas laikā strukturālo reformu īstenošanas rezultātā, projekta iesniedzējam saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu par reorganizāciju ir pienākums īstenot vairākus projektus.
Noteikumu projekts paredz, ka 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu grozījumi, kas tieši saistīti ar Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju piemērojami ar 2022. gada 1. novembri.
Vienlaikus ar noteikumu projektu tiek noteikts, ka 8.1.1.SAM ietvaros projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne vēlāk kā līdz 2023. gada 30. novembrim.
Grozījumi, kas skar projekta īstenošanu, tai skaitā nepieciešamība pagarināt projekta īstenošanas termiņu, katrā gadījumā tiek vērtēti individuāli normatīvajos aktos un starp finansējuma saņēmēju un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās noteiktajā kārtībā.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās būs nepieciešami grozījumi vienošanās par projekta Nr. 8.1.1.0/20/I/001 “STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā” īstenošanu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru. Grozījumi vienošanās par projekta Nr.8.1.1.0/20/I/001 “STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā” īstenošanu nav uzskatāmi par būtiskām izmaiņām Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 1083/2006, 71. panta izpratnē.
Saskaņā ar 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punktu papildinošas saimnieciskās darbības veikšana pieļaujama ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgās infrastruktūras gada jaudas platības vai laika, vai finanšu izteiksmē. Lai uzraudzītu 8.1.1. SAM projektu ietvaros veikto investīciju atbilstību 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punktam, ir nepieciešams noteikt pienākumu sadarbības iestādei projekta infrastruktūras amortizācijas periodā veikt ikgadēju projektu uzraudzību. Līdz ar to noteikumu projekts paredz papildināt 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumus ar 35.2 punktu, kas nosaka sadarbības iestādei tādu pienākumu.
Infrastruktūras amortizācijas periods – projekta ietvaros modernizēto aktīvu lietderīgās lietošanas laiks, kuru nosaka:
- atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumu Nr. 87 „Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs” 2. pielikumā „Pamatlīdzekļu kategorijas, grupas un apakšgrupas nolietojuma normu noteikšanai” noteiktajam laikam (piemēram, lietderīgās lietošanas laiks tehnoloģiskām iekārtām, mēraparatūrai, regulēšanas ierīcēm, laboratoriju un medicīnas iekārtām – 10 gadi, datortehnikai – 5 gadi);
- ievērojot projekta dzīves cikla periodu, ja projekta ietvaros veic būvniecību (izņemot vienkāršoto atjaunošanu). Saskaņā ar 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 34.1.apakšpunktu projekta dzīves cikla periods ir 20 gadi;
- projekta dzīves cikla periodu, kas izriet no Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētās regulas (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, I pielikuma (piemērotā nozare – citas nozares), ja projekta ietvaros veic vienkāršoto atjaunošanu. Saskaņā ar minēto regulu, projekta dzīves cikls ir 10 gadi. Lai arī visi 15 finansējuma saņēmēji projektu iesnieguma sagatavošanas procesā veica izmaksu un ieguvumu analīzi, kurā viens no izmantotajiem pieņēmumiem paredzēja, ka projekta dzīves cikla ilgums ir 20 gadi, tomēr vairākos projektos veiktie ieguldījumi būvniecībā (vienkāršotā atjaunošana, tai skaitā telpu kosmētiskais remonts) bija relatīvi nelieli (no 8 679 EUR līdz 24 672 EUR, sk. anotācijas pielikumu), līdz ar to nebūtu samērīgi un lietderīgi šiem projektiem piemērot 20 gadu uzraudzības periodu.
Katra 8.1.1. SAM projekta infrastruktūras amortizācijas periods ir norādīts anotācijas pielikumā.
Metodiku papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzīšanai projekta infrastruktūras amortizācijas periodā sadarbības iestādei izstrādās Izglītības un zinātnes ministrija kā Eiropas Savienības struktūrfondu atbildīgā iestāde.
Savukārt 8.1.1. SAM finansējuma saņēmējs nodrošina, ka katru gadu papildinošai saimnieciskai darbībai iedalītā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē nepārsniedz 20 procentus no infrastruktūras kopējās gada kapacitātes platības, laika vai finanšu izteiksmē, nosakot visam modernizētās infrastruktūras amortizācijas periodam izvēlēto kapacitātes aprēķina metodi platības, laika vai finanšu izteiksmē un atbilstoši kārtībai nodrošinot ar apliecinošiem dokumentiem pierādāmu uzskaiti par papildinošās saimnieciskās darbības ierobežojuma ievērošanu.
Vienošanās ar sadarbības iestādi par projekta īstenošanu nosaka, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums projekta īstenošanas laikā un sadarbības iestādes paziņotajā dokumentu glabāšanas termiņā nodrošināt visu ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanu, t. sk. projekta iesnieguma, jebkuru ar projektu saistīto sarakstes dokumentu, iepirkuma dokumentācijas, projektā noslēgto līgumu, veikto darbu, piegāžu un sniegto pakalpojumu apliecinošu dokumentu, veikto maksājumu apliecinošo dokumentu oriģinālu vai to atvasinājumu ar juridisku spēku glabāšanu.
Noteikumu projekts paredz 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumus papildināt ar 35.3 punktu, kas nosaka pienākumu atbalsta saņēmējam atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem, gadījumā, ja sadarbības iestāde konstatē, ka infrastruktūras amortizācijas periodā nav ievērotas 8.1.1. SAM īstenošanas noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas.
Ņemot vērā, ka augstākās izglītības institūcijās tiek sniegti arī papildpakalpojumi (piemēram, cita pakalpojumu sniedzēja nodrošināti pakalpojumi studentiem vai akadēmiskajam personālam) un infrastruktūra šādos gadījumos joprojām saglabā savu nesaimniecisko raksturu, sekmējot tiesisko noteiktību un vienotu normu interpretāciju, noteikumu projekts paredz precizēt nosacījumus attiecībā uz pieļaujamo saimniecisko darbību, izsakot 8.1.1. SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punktu jaunā redakcijā, un nosakot, ka visā infrastruktūrā, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, pieļaujama ne tikai papildinošās saimnieciskās darbības veikšana, nepārsniedzot 20 procentus no infrastruktūras kopējās gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē, bet arī papildpakalpojumu sniegšana, vienlaikus skaidrojot papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu jēdzienu saturisko nozīmi (sk. skaidrojumu Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207.punktu).
Noteikumu projekts paredz svītrot no projektu iesniedzēju saraksta Latvijas Jūras akadēmiju (8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 12.15. un 18.15. apakšpunkts), un Rīgas Tehniskā universitāte 8.1.1.SAM ietvaros kā finansējuma saņēmēja uzņemsies gan projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/002 „Rīgas Tehniskās universitātes infrastruktūras attīstība STEM studiju programmu modernizēšanai”, gan projekta Nr. 8.1.1.0/20/I/001 "STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā" saistības (8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 18.11. apakšpunkts). Savukārt, ņemot vērā 8.1.1.SAM ierobežojumu finansējuma saņēmējam īstenot vienu projektu, ar noteikumu projektu veikta atruna, ka minētais nosacījums neattiecas uz gadījumiem, kad projekta īstenošanas laikā strukturālo reformu īstenošanas rezultātā, projekta iesniedzējam saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu par reorganizāciju ir pienākums īstenot vairākus projektus.
Noteikumu projekts paredz, ka 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu grozījumi, kas tieši saistīti ar Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju piemērojami ar 2022. gada 1. novembri.
Vienlaikus ar noteikumu projektu tiek noteikts, ka 8.1.1.SAM ietvaros projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne vēlāk kā līdz 2023. gada 30. novembrim.
Grozījumi, kas skar projekta īstenošanu, tai skaitā nepieciešamība pagarināt projekta īstenošanas termiņu, katrā gadījumā tiek vērtēti individuāli normatīvajos aktos un starp finansējuma saņēmēju un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās noteiktajā kārtībā.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās būs nepieciešami grozījumi vienošanās par projekta Nr. 8.1.1.0/20/I/001 “STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā” īstenošanu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru. Grozījumi vienošanās par projekta Nr.8.1.1.0/20/I/001 “STEM studiju programmu modernizācija Latvijas Jūras akadēmijā” īstenošanu nav uzskatāmi par būtiskām izmaiņām Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 1083/2006, 71. panta izpratnē.
Saskaņā ar 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punktu papildinošas saimnieciskās darbības veikšana pieļaujama ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgās infrastruktūras gada jaudas platības vai laika, vai finanšu izteiksmē. Lai uzraudzītu 8.1.1. SAM projektu ietvaros veikto investīciju atbilstību 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punktam, ir nepieciešams noteikt pienākumu sadarbības iestādei projekta infrastruktūras amortizācijas periodā veikt ikgadēju projektu uzraudzību. Līdz ar to noteikumu projekts paredz papildināt 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumus ar 35.2 punktu, kas nosaka sadarbības iestādei tādu pienākumu.
Infrastruktūras amortizācijas periods – projekta ietvaros modernizēto aktīvu lietderīgās lietošanas laiks, kuru nosaka:
- atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumu Nr. 87 „Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs” 2. pielikumā „Pamatlīdzekļu kategorijas, grupas un apakšgrupas nolietojuma normu noteikšanai” noteiktajam laikam (piemēram, lietderīgās lietošanas laiks tehnoloģiskām iekārtām, mēraparatūrai, regulēšanas ierīcēm, laboratoriju un medicīnas iekārtām – 10 gadi, datortehnikai – 5 gadi);
- ievērojot projekta dzīves cikla periodu, ja projekta ietvaros veic būvniecību (izņemot vienkāršoto atjaunošanu). Saskaņā ar 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 34.1.apakšpunktu projekta dzīves cikla periods ir 20 gadi;
- projekta dzīves cikla periodu, kas izriet no Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētās regulas (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, I pielikuma (piemērotā nozare – citas nozares), ja projekta ietvaros veic vienkāršoto atjaunošanu. Saskaņā ar minēto regulu, projekta dzīves cikls ir 10 gadi. Lai arī visi 15 finansējuma saņēmēji projektu iesnieguma sagatavošanas procesā veica izmaksu un ieguvumu analīzi, kurā viens no izmantotajiem pieņēmumiem paredzēja, ka projekta dzīves cikla ilgums ir 20 gadi, tomēr vairākos projektos veiktie ieguldījumi būvniecībā (vienkāršotā atjaunošana, tai skaitā telpu kosmētiskais remonts) bija relatīvi nelieli (no 8 679 EUR līdz 24 672 EUR, sk. anotācijas pielikumu), līdz ar to nebūtu samērīgi un lietderīgi šiem projektiem piemērot 20 gadu uzraudzības periodu.
Katra 8.1.1. SAM projekta infrastruktūras amortizācijas periods ir norādīts anotācijas pielikumā.
Metodiku papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzīšanai projekta infrastruktūras amortizācijas periodā sadarbības iestādei izstrādās Izglītības un zinātnes ministrija kā Eiropas Savienības struktūrfondu atbildīgā iestāde.
Savukārt 8.1.1. SAM finansējuma saņēmējs nodrošina, ka katru gadu papildinošai saimnieciskai darbībai iedalītā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē nepārsniedz 20 procentus no infrastruktūras kopējās gada kapacitātes platības, laika vai finanšu izteiksmē, nosakot visam modernizētās infrastruktūras amortizācijas periodam izvēlēto kapacitātes aprēķina metodi platības, laika vai finanšu izteiksmē un atbilstoši kārtībai nodrošinot ar apliecinošiem dokumentiem pierādāmu uzskaiti par papildinošās saimnieciskās darbības ierobežojuma ievērošanu.
Vienošanās ar sadarbības iestādi par projekta īstenošanu nosaka, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums projekta īstenošanas laikā un sadarbības iestādes paziņotajā dokumentu glabāšanas termiņā nodrošināt visu ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanu, t. sk. projekta iesnieguma, jebkuru ar projektu saistīto sarakstes dokumentu, iepirkuma dokumentācijas, projektā noslēgto līgumu, veikto darbu, piegāžu un sniegto pakalpojumu apliecinošu dokumentu, veikto maksājumu apliecinošo dokumentu oriģinālu vai to atvasinājumu ar juridisku spēku glabāšanu.
Noteikumu projekts paredz 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumus papildināt ar 35.3 punktu, kas nosaka pienākumu atbalsta saņēmējam atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem, gadījumā, ja sadarbības iestāde konstatē, ka infrastruktūras amortizācijas periodā nav ievērotas 8.1.1. SAM īstenošanas noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas.
Ņemot vērā, ka augstākās izglītības institūcijās tiek sniegti arī papildpakalpojumi (piemēram, cita pakalpojumu sniedzēja nodrošināti pakalpojumi studentiem vai akadēmiskajam personālam) un infrastruktūra šādos gadījumos joprojām saglabā savu nesaimniecisko raksturu, sekmējot tiesisko noteiktību un vienotu normu interpretāciju, noteikumu projekts paredz precizēt nosacījumus attiecībā uz pieļaujamo saimniecisko darbību, izsakot 8.1.1. SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punktu jaunā redakcijā, un nosakot, ka visā infrastruktūrā, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, pieļaujama ne tikai papildinošās saimnieciskās darbības veikšana, nepārsniedzot 20 procentus no infrastruktūras kopējās gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē, bet arī papildpakalpojumu sniegšana, vienlaikus skaidrojot papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu jēdzienu saturisko nozīmi (sk. skaidrojumu Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207.punktu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- 8.1.1.SAM finansējuma saņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts nosaka pienākumu Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai projektu infrastruktūras amortizācijas periodā veikt ikgadēju projektu uzraudzību (atbilstību 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punkta prasībām).
Noteikumu projektā ietvertās izmaiņas attiecībā uz Komercdarbības atbalsta jautājumiem attiecas uz visiem 8.1.1.SAM finansējuma saņēmējiem.
Noteikumu projektā ietvertās izmaiņas attiecībā uz Komercdarbības atbalsta jautājumiem attiecas uz visiem 8.1.1.SAM finansējuma saņēmējiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Papildu nepieciešamais finansējums administratīvo izmaksu segšanai tiks nodrošināts no ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda Tehniskās palīdzības finansējuma. Ja noteikumu projekta 8. punktā, ar kuru 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumi tiek papildināti ar 35.2 punktu, minētās sadarbības iestādes funkcijas īstenošana pārsniedz ES fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda īstenošanas laiku, jautājums par nepieciešamo valsts budžeta finansējumu funkcijas īstenošanai ir skatāms kārtējā valsts budžeta sagatavošanas procesā, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši reorganizācijas rīkojumam.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
palielinās
Vērtības nozīme:
19,45
stundas samaksas likme ar darba devēja VSAOI
16,00
stundas gadā uz vienu projektu
2
uzraudzības veicēju skaits uz katru projektu
1
reizes gadā
622,40
Nosakot stundas samaksas likmi, izmantoti sekojoši pieņēmumi. Sadarbības iestādes darbinieka, kurš veiks papildinošanas saimnieciskas darbības nosacījumu ievērošanas uzraudzību, pienākumi saskaņā ar MK 2022.gada 16.aprīļa MK noteikumiem Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” (turpmāk MK noteikumi Nr. 262) atbilst amatu apakšaimei 39.2 “Projektu vadība, īstenošana un uzraudzība. Projektu uzraudzība” II līmenim, kas savukārt atbilst 10.mēnešalgu grupai (saskaņā ar MK noteikumu Nr. 262 1.pielikumu “Amatu līmeņu sadalījums mēnešalgu grupās”). Saskaņā ar mēnešalgu skalu valsts un pašvaldības institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem (spēkā no 01.07.2022), 10. mēnešalgu grupai noteiktais mēnešalgas minimums ir 1301 euro, bet maksimums ir 2325 euro. Līdz ar to vidējā mēnešalgas likme ir 1813 euro, kas kopā ar darba devēja VSAOI likmi (23,59%) veido 19,45 euro. Papildu skaidrojumu sk. 7.5.sadaļā "Cita informācija".
Kopā
622,40
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
8.1.1. SAM ietvaros sadarbības iestādei ir jāveic projektu uzraudzība ar mērķi nodrošināt Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207. punktā minēto nosacījumu izpildi visā modernizētās infrastruktūras amortizācijas periodā līdz 2039. gada 31. decembrim.
Uzraudzības ietvaros sadarbības iestāde izvērtē šādus aspektus:
1. finansējuma saņēmēja finanšu vadības un grāmatvedības sistēmu (kas ietver jautājumus, kas saistīti ar darbību nodalīšanu u.c. nosacījumiem). Vērtē modernizētās infrastruktūras ekspluatācijas darbību raksturu (papildinoša saimnieciska darbība, darbība, kurai nav saimniecisks raksturs, papildpakalpojumi);
2. atbilstību 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punktā noteiktajam, ka papildinošas saimnieciskās darbības veikšana pieļaujama ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgās infrastruktūras gada jaudas platības vai laika, vai finanšu izteiksmē.
Ja nepieciešams, sadarbības iestāde piemēro publiskā finansējuma atgūšanas mehānismu.
8.1.1. SAM ietvaros ieguldījumi veikti šādu pamatlīdzekļu modernizācijai, iegādei vai izveidei:
1. iekārtas un aprīkojums, kuru amortizācijas periods ir 10 gadi;
2. telpu un ēku atjaunošana un pārbūve;
3. jaunu būvju būvniecība.
Vidējās administratīvās izmaksas Cg gadā uz vienu projektu aprēķina, izmantojot šādu formulu:
Cg = (f x l) x (n x b), kur
Cg – informācijas sniegšanas, pieņemšanas, apstrādes vai uzglabāšanas pienākumu (turpmāk – uzraudzība) radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas gadā (indikatīvi);
f – finanšu līdzekļu apjoms, kas nepieciešams, lai nodrošinātu uzraudzību (stundas samaksas likme);
l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai veiktu viena projekta uzraudzību, stundas;
n – subjektu skaits, uz ko attiecas uzraudzības veikšana (divi auditori uz katru projektu);
b – cik bieži gada laikā projekts paredz kontroli.
Aprēķins (piemērs, kas attiecas uz tiem finansējuma saņēmējiem, kuriem ir viena projekta īstenošanas vieta):
(19,45 x 16) x (2 x 1) = 622,40 EUR.
Aprēķins (piemērs, kas attiecas uz tiem finansējuma saņēmējiem, kuriem ir divas projekta īstenošanas vietas, līdz ar to uzraudzībai nepieciešams lielāks laika patēriņš):
(19,45 x 32) x (2 x 1) = 1244,80 EUR.
Indikatīvās kopējās uzraudzības izmaksas amortizācijas periodā no 2023. gada līdz 2039. gada 31. decembrim: C2039 = 232 766 EUR (sk. anotācijas pielikumu).
Uzraudzības ietvaros sadarbības iestāde izvērtē šādus aspektus:
1. finansējuma saņēmēja finanšu vadības un grāmatvedības sistēmu (kas ietver jautājumus, kas saistīti ar darbību nodalīšanu u.c. nosacījumiem). Vērtē modernizētās infrastruktūras ekspluatācijas darbību raksturu (papildinoša saimnieciska darbība, darbība, kurai nav saimniecisks raksturs, papildpakalpojumi);
2. atbilstību 8.1.1.SAM īstenošanas noteikumu 35.1 punktā noteiktajam, ka papildinošas saimnieciskās darbības veikšana pieļaujama ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgās infrastruktūras gada jaudas platības vai laika, vai finanšu izteiksmē.
Ja nepieciešams, sadarbības iestāde piemēro publiskā finansējuma atgūšanas mehānismu.
8.1.1. SAM ietvaros ieguldījumi veikti šādu pamatlīdzekļu modernizācijai, iegādei vai izveidei:
1. iekārtas un aprīkojums, kuru amortizācijas periods ir 10 gadi;
2. telpu un ēku atjaunošana un pārbūve;
3. jaunu būvju būvniecība.
Vidējās administratīvās izmaksas Cg gadā uz vienu projektu aprēķina, izmantojot šādu formulu:
Cg = (f x l) x (n x b), kur
Cg – informācijas sniegšanas, pieņemšanas, apstrādes vai uzglabāšanas pienākumu (turpmāk – uzraudzība) radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas gadā (indikatīvi);
f – finanšu līdzekļu apjoms, kas nepieciešams, lai nodrošinātu uzraudzību (stundas samaksas likme);
l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai veiktu viena projekta uzraudzību, stundas;
n – subjektu skaits, uz ko attiecas uzraudzības veikšana (divi auditori uz katru projektu);
b – cik bieži gada laikā projekts paredz kontroli.
Aprēķins (piemērs, kas attiecas uz tiem finansējuma saņēmējiem, kuriem ir viena projekta īstenošanas vieta):
(19,45 x 16) x (2 x 1) = 622,40 EUR.
Aprēķins (piemērs, kas attiecas uz tiem finansējuma saņēmējiem, kuriem ir divas projekta īstenošanas vietas, līdz ar to uzraudzībai nepieciešams lielāks laika patēriņš):
(19,45 x 32) x (2 x 1) = 1244,80 EUR.
Indikatīvās kopējās uzraudzības izmaksas amortizācijas periodā no 2023. gada līdz 2039. gada 31. decembrim: C2039 = 232 766 EUR (sk. anotācijas pielikumu).
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi