Anotācija (ex-ante)

22-TA-45: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā individuālie komersanti un citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saeimā 2021.gada 10.jūnijā pieņemtā Grāmatvedības likuma 10.panta trešās daļas 1.punkts.
Ministru kabineta 2017.gada 24.maija rīkojums Nr.245 "Par Valsts nodokļu politikas pamatnostādnēm 2018.-2021.gadam" (prot. Nr.23 21.§), Rīcības virziens - uzņēmumu investīciju stimulēšana un uzņēmumu starptautiskās konkurētspējas paaugstināšana, 2.4. uzdevums: Tiesību normu sakārtošana grāmatvedības jomā, 2.4.1.apakšpunkts -  Izstrādāt jaunu likumu "Par grāmatvedību", lai tas būtu atbilstošs juridiskās tehnikas prasībām, ietverot lietoto terminu plašāku skaidrojumu un papildu regulējuma noteikšanu, kā arī nosakot likuma mērķi un darbības jomu. Pārskatīt un pilnveidot arī uz šī likuma pamata izdotos Ministru kabineta noteikumus.
Ministru prezidenta 2021.gada 8.jūlija rezolūcijā Nr.12/2021-JUR-145 noteikts līdz 2022. gada 1. jūlijam sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā Grāmatvedības likuma (2021. gada 10. jūnija likuma redakcijā) 10.panta trešās daļas 1.punktā minēto tiesību akta projektu, attiecīgi nodrošinot pārejas noteikumu 2. punktā Ministru kabinetam doto uzdevumu izpildi.


 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izpildot dotos uzdevumus, izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu, pamatojoties uz Grāmatvedības likuma 10. panta trešās daļas 1. punktā Ministru kabinetam doto pilnvarojumu, tiek noteikta kārtība, kādā noteikumu subjekti, kārtojot grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, veic ierakstus grāmatvedības reģistros par saviem ieņēmumiem un izdevumiem, lai fiksētu nodokļu aprēķināšanai nepieciešamos datus, kā arī veiktu mantas un norēķinu kontroli.


 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Grāmatvedības likuma pārejas noteikumos noteikto:
- Ministru kabinets līdz 2022. gada 1. jūlijam izdod Grāmatvedības likuma, kas ir spēkā no 2022.gada 1.janvāra, attiecīgajos pantos, tai skaitā 10.panta trešās daļas 1.punktā minētos noteikumus;
- līdz attiecīgo noteikumu spēkā stāšanas dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 1. jūlijam ir piemērojami saskaņā ar likumu "Par grāmatvedību" izdotie noteikumi, tai skaitā Ministru kabineta 2007.gada 20.martā pieņemtie noteikumi Nr.188 "Kārtība, kādā individuālie komersanti, individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības, citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā" (turpmāk – MK 188), ciktāl tie nav pretrunā ar Grāmatvedības likumu. 
MK 188 nosaka kārtību, kādā individuālie komersanti, individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības, citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, ciktāl iedzīvotāju ienākuma nodokli reglamentējošie normatīvie akti nenosaka citādi, ja šīs personas atbilstoši likumam "Par grāmatvedību" izvēlas kārtot grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, tai skaitā:
- individuālajiem komersantiem, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 300 000 euro;
- individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 300 000 euro;
- fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību.
MK 188  izdoti, pamatojoties uz likuma "Par grāmatvedību" 9.panta otrās daļas 1.punktā doto pilnvarojumu 2007.gadā un, lai regulējumu aktualizētu, vairākkārt grozīti, tai skaitā pēdējo reizi 2018.gadā.


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Grāmatvedības likumu (23.panta pirmā daļa) individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām, individuālajiem komersantiem un citām fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību un ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji par ienākumiem no saimnieciskās darbības vai ir izvēlējušies maksāt mikrouzņēmumu nodokli, ir jāreģistrē ieņēmumi, izdevumi un saimnieciskie darījumi vienkāršā vai divkāršā ieraksta sistēmā, ciktāl tas nepieciešams nodokļu aprēķināšanai, lai varētu sagatavot deklarācijas un veidlapas atbilstoši konkrētajā nodokļu likumā vai saskaņā ar to pieņemtajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Grāmatvedības likumā (23.panta otrā daļa) noteikts, ka uzņēmumi, kuri kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, piemēro šā likuma 10. panta trešās daļas 1. punktā minētajos Ministru kabineta noteikumos paredzēto kārtību.
Izpildot dotos uzdevumus, nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu, kas nosaka kārtību, kādā individuālais komersants un citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, individuālais uzņēmums, zemnieku un zvejnieku saimniecība, kuras apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 300 000 euro (turpmāk - persona) un kura kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā un savus saimnieciskās darbības ieņēmumus un ar to gūšanu saistītos izdevumus reģistrē (ieraksta) saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnālā (turpmāk – žurnāls).
Izstrādājot noteikumu projektu, nepieciešams izvērtēt MK 188 iekļauto regulējumu, un, ciktāl tas nepieciešams, to pilnveidot un saskaņot ar citos grāmatvedības jomas normatīvajos aktos, iedzīvotāju ienākuma nodokli un mikrouzņēmumu nodokli reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Jāatzīmē, ka persona, kas ir iedzīvotāju ienākumu nodokļa maksātāja, gada saimnieciskās darbības ienākumu aprēķina saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11. pantā  noteikto. Personas ienākums no saimnieciskās darbības tiek aprēķināts kā ieņēmumu un ar to gūšanu saistīto izdevumu starpība. Savukārt, persona, kura ir izvēlējusies maksāt mikrouzņēmumu nodokli, to nosaka saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likumu.
Žurnāla forma tiek aktualizēta atbilstoši grozījumiem likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" attiecībā uz kārtību, kādā nosakāms fiziskās personas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamais ienākums no saimnieciskās darbības, kā arī Satversmes tiesas 2022.gada 7.janvāra spriedumam lietā Nr. 2021-06-01.
 

 

 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu doto uzdevumu izpildi, saskaņā ar Grāmatvedības likumā ietverto pilnvarojumu  izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts (turpmāk – noteikumu projekts), kurā:
1) saglabātas pašreiz MK 188 ietvertās vispārējās prasības attiecībā uz šo noteikumu subjektu loku, grāmatvedības normatīvo aktu piemērošanu, kā arī attiecībā uz tajos noteikto, ka grāmatvedības reģistros jāuzrāda saimnieciskās darbības naudas plūsma, tās veidošanās avotus un izlietojumu un saimnieciskajā darbībā izmantotās un saimnieciskajā darbībā iegūtās mantas stāvokļa izmaiņas, lai fiksētu nodokļu aprēķināšanai nepiecie­šamos datus, kā arī veiktu mantas, t.sk. pamatlīdzekļu nolietojuma, un norēķinu kontroli. Pamatlīdzekļu uzskaiti un nolietojuma aprēķinu veic, izmantojot Ministru kabineta 2010. gada 21. septembra noteikumu Nr. 899 "Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normu piemērošanas kārtība" 4.3 pielikumā minētās veidlapas;
2) no vispārējām prasībām izslēgta norma par patentmaksātājiem noteiktajām ieņēmumu uzskaites prasībām, ņemot vērā to, ka saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" no 2022.gada 1.janvāra patentmaksas režīmu vairs nevar piemērot. Noteikumu projektā, tāpat kā tas noteikts MK 188, iestrādāta norma, kas nosaka, ka, ja persona saskaņā ar  likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izvēlējusies maksāt samazināto patentmaksu, tad tā ieņēmumu uzskaiti kārto atbilstoši likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteikumiem par šā reģistra saturu;
3) saglabāts pašreiz ietvertais regulējums par saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaiti žurnālā, t.i., persona saimnieciskās darbības ieņēmumus un ar to gūšanu saistītos izdevumus reģistrē (ieraksta) saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnālā (turpmāk – žurnāls). Žurnālu var kārtot elektroniski vai papīra reģistra veidā. Persona, kas ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja, ierakstiem izmanto iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja žurnālu. Persona, kas ir mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja, ierakstiem izmanto mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja žurnālu;
4) saglabāta iespēja atkāpties no žurnāla kārtošanas personām (iedzīvotāju ienākuma nodokļu maksātājiem un mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem), kas izmanto tikai bezskaidrus norēķinus. Šādos gadījumos maksājumu konta izraksts par saimnieciskajiem darījumiem tiek izmantots, lai fiksētu nodokļu aprēķināšanai nepieciešamos datus. Noteikumu projekts papildināts ar šādu iespēju atkāpties no žurnāla kārtošanas arī mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem, kuri izmanto vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē (vienkāršotais nodokļa samaksas risinājums — speciāls nodokļa aprēķināšanas, ieturēšanas un uzskaites risinājums, kas piemērojams likuma "Par nodokļiem un nodevām"  noteiktajā kārtībā, ievērojot konkrētā nodokļa likuma nosacījumus.). Noteikumu projektā paredzēts, ka mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs, kurš izmanto vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu un veic gan bezskaidras, gan skaidras naudas norēķinus, var atkāpties no mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja žurnāla kārtošanas, skaidrās naudas saimnieciskās darbības ieņēmumus reģistrējot brīvas formas ieņēmumu sarakstā un šo skaidro naudu iemaksājot Mikrouzņēmumu nodokļa likumā noteiktajā kārtībā saimnieciskās darbības ieņēmumu kontā;
5) precizēta norma par elektroniski sagatavotā žurnāla izdrukas nepieciešamību, nosakot, ka tā jāizdrukā pēc nepieciešamības;
6) noteikumu projektā nav iekļauts punkts par papīra veidā sagatavota žurnāla prasībām, t.i., ka  žurnāla lapas numurē no pārskata (taksācijas) gada sākuma augošā secībā, caurauklo, pēdējā lapā norāda lapu skaitu un apliecina ar personas parakstu un zīmogu, ja tāds ir. Šāds punkts nav iekļauts, ņemot vērā šā brīža situāciju un praktizējošo grāmatvežu priekšlikumu Ministru kabineta 2021.gada 14.septembra noteikumu Nr.625 "Prasības kases ieņēmumu un kases izdevumu attaisnojuma dokumentiem un kases grāmatas kārtošanai" sagatavošanas procesā svītrot šo prasību kases grāmatai;
7) saglabātas un precizētas žurnāla kārtošanas prasības par sagatavošanas periodiskumu, paredzot, ka ieņēmumi un izdevumi tiek uzrādīti par  katru pārskata periodu, t.i., mēnesi, kā arī noteikts, uz kādiem sagatavotajiem  ārējiem (piemēram, bankas konta izraksts, kases čeks, VID reģistrēta kvīts vai biļete) un iekšējiem (piemēram, pašu sagatavots kases ieņēmumu vai izdevumu orderis) dokumentiem pamatojoties var veikt ierakstus žurnālā. Papildināts, ka žurnālā jāuzrāda arī tie ārpus saimnieciskas darbības gūtie ieņēmumi, kurus persona iegulda saimnieciskajā darbībā (turpmāk - personiskie ieguldījumi), kā arī jāuzrāda ar saimnieciskās darbības ieņēmumu gūšanu nesaistītie izdevumi, kuri radušies, personai izņemot līdzekļus no saimnieciskajā darbībā gūtajiem ieņēmumiem, lai tos izlietotu personiskajām vajadzībām;
8) papildus noteiktajai normai par  ierakstu veikšanu hronoloģiskā secībā, skaidrības pēc papildināts, ka žurnālā ieņēmumus un izdevumus reģistrē (ieraksta) hronoloģiskā secībā pēc naudas plūsmas, t.i., ieņēmumus norāda to saņemšanas brīdī un izdevumus to samaksāšanas brīdī;
9) saglabāta prasība par žurnālā lietoto vērtības mēru (euro), valodu (latviešu), žurnāla formu izvēli (elektroniska formāta vai papīra formāta), žurnāla ailes sadalīšanu sīkāk, ja tas nepieciešams detalizētai informācijas uzskaitei saistībā ar saimnieciskās darbības specifiku vai nodokļu vajadzībām;
10) noteikumu projektā saglabāta prasība, ka personai, kas ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja, aizpildot attiecīgās ieņēmumu žurnāla ailes (12. un 13. aili), jāievēro likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktais, kas ir  saimnieciskajā darbībā gūtie ieņēmumi, bet, aizpildot izdevumu attiecīgās ailes (19., 20., 21.aili), jānorāda tādi izdevumi, kas šajā likumā noteikti kā saimnieciskās darbības izdevumi;
11) pārskatīti žurnāla (1.pielikums) ieņēmumu un izdevumu uzrādīšanas nosacījumi personām, kas ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji un ierakstiem izmanto iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja žurnālu, svītrotas normas par noteikto ierobežojumu 80% apmērā no kopējiem saimnieciskās darbības ieņēmumiem  un tām paredzētās izveidotās ailes,  kas saistītas ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11.panta 3.1 daļas piemērošanu, jo šīs normas nav spēkā no 2022.gada 7.janvāra saskaņā ar Satversmes tiesas 2022.gada 7.janvāra spriedumu;
12) skaidrības labad žurnāls (1.pielikums) papildināts ar jaunu aili "Apgrozījums", kurā uzrādāmi ieņēmumu no lauksaimnieciskās ražošanas (12.aile), ieņēmumu no citiem saimnieciskās darbības veidiem (13.aile) un subsīdiju (14.aile) kopsumma. Savukārt žurnāla 20. ailē "Izdevumi, kas saistīti ar citiem saimnieciskās darbības veidiem" varēs uzrādīt izdevumus, kas saistīti ar ieņēmumu gūšanu no citiem saimnieciskās darbības veidiem, kā arī atsavināto pamatlīdzekļu (ja to atsavināšanas vērtība uzrādīta ieņēmumos) atlikušo vērtību;
13) precizēts žurnāla 23.ailes (1.pielikums) nosaukums "Izdevumi, kas nav attiecināmi uz nodokļu aprēķināšanu", svītrojot vārdu "ienākuma", jo šajā ailē tiek iekļautas summas, kuras nedrīkst attiecināt uz izdevumiem, aprēķinot ne tikai iedzīvotāju ienākuma nodokli no saimnieciskās darbības ienākuma, bet arī pašnodarbinātās personas par sevi maksājamās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. 
Ņemts vērā, ka iedzīvotāju ienākuma nodokli reglamentējošos normatīvajos aktos ir noteikts, ka valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksas, ko persona maksājusi par sevi kā par pašnodarbinātu personu, nav atskaitāmas kā saimnieciskās darbības izdevumi. Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 10.panta pirmās daļas 1.punkts nosaka, ka valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas ir atskaitāmas no gada apliekamo ienākumu apjoma kā attaisnotie izdevumi, bet kā saimnieciskās darbības izdevumi saskaņā ar šā likuma 11.panta trešās daļas 7.punktā noteikto ir atskaitāmas tikai par darbiniekiem veiktās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Turklāt ar veiktajiem grozījumiem Ministru kabineta 2018.gada 30.oktobra noteikumos Nr.662 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību", kas stājas spēkā 2022.gada 14.janvārī un ir piemērojami, aizpildot deklarāciju par 2021. taksācijas gadu un turpmākajiem taksācijas gadiem, noteikts, ka, aizpildot gada ienākumu deklarācijas pielikumu D3 "Ienākumi no saimnieciskās darbības" par valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksām, ko persona maksājusi par sevi kā par pašnodarbinātu personu, ja tās ir iekļautas saimnieciskās darbības izdevumos, ir jāveic apliekamā ienākuma no saimnieciskās darbības koriģēšana, to palielinot;
14) pārskatītas un vienkāršotas prasības ieņēmumu un izdevumu  uzrādīšanai personām, kas ir mikrouzņēmumu nodokļa maksātāji un ierakstiem izmanto mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja žurnālu (turpmāk – MUN maksātāja žurnāls). Ņemts vērā, ka mikrouzņēmumu nodoklis ir vienkāršots nodokļa režīms un tā aprēķināšanai būtiski ir tikai mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja ieņēmumi. Mikrouzņēmumu nodokļa likumā noteikts, ka mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs maksā mikrouzņēmumu nodokli no visiem ieņēmumiem, tādējādi MUN maksātāja žurnālā iekļauta tikai aile  "apgrozījums (ieņēmumi)" un aile "Ieņēmumi, kas nav attiecināmi uz apgrozījumu", nav vairs  izdalīta atsevišķa aile "Ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas". Tāpat arī MUN maksātāja žurnālā iekļauta tikai viena izdevumu aile "Izdevumi", jo mikrouzņēmumu nodokļa aprēķināšanai nav nepieciešams izdalīt atsevišķus izdevumu veidus. Paredzēts, ka mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs pats var izvēlēties uzrādīt izdevumus sīkāk, tos atsevišķi izdalot pa izdevumu veidiem. Piemēram, ja mikrouzņēmums ir darba devējs, tad var izveidot atsevišķu aili izdevumiem, kas saistīti ar darbinieku darba samaksas aprēķināšanu;
15) noteikumu projekts papildināts ar jaunu VII nodaļu "Izdevumu precizēšana" - lai atvieglotu ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamā ienākuma noteikšanas kārtību un aizpildītu iedzīvotāju ienākumu nodokļa deklarāciju, tiek noteikta kārtība, kādā tiek precizēti žurnālā (1.pielikums) uzrādītie izdevumi. Persona pārskata gada beigās precizē izdevumus, izmantojot noteikumu projektā noteikto reģistru "Saimnieciskās darbības izdevumu precizēšanas reģistrs" (3.pielikums). Lai aprēķinātu valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par sevi, izdevumu precizēšanai šo reģistru var izmantot katru mēnesi;
16) noteikumu projektā saglabātas MK 188 noteiktās normas par pamatlīdzekļu, krājumu un citu grāmatvedības reģistru (piemēram, analītiskās uzskaites reģistru debitoru parādu uzskaitei, kreditoru parādu uzskaitei, darbinieku, samaksāto nodokļu vai līgumu) uzskaiti;
17) stājoties spēkā noteikumu projektam, spēku zaudēs MK 188;
18) lai persona varētu pielāgoties jaunajam regulējumam par žurnālā ietverto ieņēmumu un izdevumu uzskaites aiļu aizpildīšanas kārtību, persona ir tiesīga 2022. pārskata gadā turpināt kārtot 2022. gada sākumā atbilstoši MK 188 noteiktajām prasībām iekārtoto žurnālu tiktāl, ciktāl tas nav pretrunā ar nodokļu reglamentējošo normatīvo aktu prasībām.


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izvērtēts un secināts, ka noteikumu projekts neradīs jaunu administratīvo slogu saimnieciskās darbības veicējiem un neradīs arī papildu izmaksas, jo šobrīd MK 188 jau nosaka analogas prasības ieņēmumu un izdevumu reģistrēšanai ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnālā.


 
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Individuālie komersanti, citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību.
Noteikumu projekts aizstās pašlaik spēkā esošos MK 188. Noteikumu projekts tieši neietekmēs tautsaimniecību un uzņēmējdarbības vidi, tā kā ar to tiek pārņemts regulējums, kas pašlaik ietverts MK 188, to saskaņojot ar citos grāmatvedību un nodokļu normatīvajos aktos lietoto terminoloģiju, kā arī pašreizējām juridiskās tehnikas prasībām.
Noteikumu projektā paredzētais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības, bet nodrošinās ērtāku grāmatvedību reglamentējošo prasību piemērošanu, lai fiksētu nodokļu aprēķināšanai nepieciešamos datus. 
Vēršam uzmanību, ka Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē ievietoto žurnālu (https://www.vid.gov.lv/lv/saimnieciskas-darbibas-veiceji) personas var izmantot bez maksas. Saskaņā ar Grāmatvedības likuma 13. panta otro daļu personām, ciktāl tas nav pretrunā ar nodokļus reglamentējošu normatīvo aktu prasībām, attaisnojuma dokumentus par saimnieciskajiem darījumiem ir pienākums iereģistrēt žurnālā ne vēlāk kā 15 dienu laikā pēc tā ceturkšņa beigām, kad attaisnojuma dokuments saņemts. Tātad līdz brīdim, kad nepieciešams iesniegt attiecīgo nodokļa deklarāciju (1 x ceturksnī). Žurnāla attaisnojuma dokumentu iereģistrēšanas laika patēriņš, kas nepieciešams, lai iereģistrētu attiecīgo informāciju žurnālā var būt atšķirīgs, piemēram, no desmit minūtēm līdz divām nedēļām.

 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs individuālos uzņēmumus, zemnieku un zvejnieku saimniecības, kas kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā.
Noteikumu projekts aizstās pašlaik spēkā esošos MK 188. Noteikumu projekts tieši neietekmēs tautsaimniecību un uzņēmējdarbības vidi, tā kā ar to tiek pārņemts regulējums, kas pašlaik ietverts MK 188, to saskaņojot ar citos grāmatvedību un nodokļu normatīvajos aktos lietoto terminoloģiju, kā arī pašreizējām juridiskās tehnikas prasībām.
Noteikumu projektā paredzētais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības, bet nodrošinās ērtāku grāmatvedību reglamentējošo prasību piemērošanu, lai fiksētu nodokļu aprēķināšanai nepieciešamos datus. 
Vēršam uzmanību, ka Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē ievietoto žurnālu (https://www.vid.gov.lv/lv/saimnieciskas-darbibas-veiceji) personas var izmantot bez maksas. Saskaņā ar Grāmatvedības likuma 13. panta otro daļu personām, ciktāl tas nav pretrunā ar nodokļus reglamentējošu normatīvo aktu prasībām, attaisnojuma dokumentus par saimnieciskajiem darījumiem ir pienākums iereģistrēt žurnālā ne vēlāk kā 15 dienu laikā pēc tā ceturkšņa beigām, kad attaisnojuma dokuments saņemts. Tātad līdz brīdim, kad nepieciešams iesniegt attiecīgo nodokļa deklarāciju (1 x ceturksnī). Žurnāla attaisnojuma dokumentu iereģistrēšanas laika patēriņš, kas nepieciešams, lai iereģistrētu attiecīgo informāciju žurnālā var būt atšķirīgs, piemēram, no desmit minūtēm līdz divām nedēļām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests, Valsts kase, Latvijas Lauksaimniecības universitāte
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Republikas ārpakalpojuma grāmatvežu asociācija", Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācija, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija
Cits
SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs", Biznesa augstskola "Turība"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Informācija par noteikumu projektu ir publicēta Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē sadaļā  "Sabiedrības līdzdalība" (https://www.fm.gov.lv/lv/mk-noteikumu-projekts-kartiba-kada-individualie-komersanti-un-citas-fiziskas-personas-kas-veic-saimniecisko-darbibu-individualie-uznemumi-zemnieku-un-zvejnieku-saimniecibas-karto-gramatvedibu-vienkarsa-ieraksta-sistema)

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts tika izskatīts un ir konceptuāli saskaņots darba grupā, kas izveidota ar Finanšu ministrijas 2018.gada 3.maija rīkojumu Nr.150 jauna likuma "Par grāmatvedību", kā arī uz jaunā likuma pamata izdodamo Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādei (turpmāk – darba grupa). Noteikumu projekta izstrādes gaitā darba grupas sēdēs iesaistītie Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts kases, Latvijas Lauksaimniecības universitātes ESAF Finanšu un grāmatvedības institūta, Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas, ISO sertificēto grāmatvežu asociācijas, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas, Latvijas Republikas ārpakalpojumu grāmatvežu asociācijas, Biznesa augstskolas "Turība" un SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" pārstāvji izvērtēja visas pašlaik spēkā esošās MK 188 normas un darba grupas sēdēs vai elektroniskā viedokļu saskaņošanā pauda viedokli par noteikumu projektā iekļaujamo regulējumu. Darba grupā tika panākta vienošanās par visiem jautājumiem.
Plānots, ka pēc noteikumu projekta pieņemšanas Finanšu ministrijas pārstāvji sniegs skaidrojumus publiskajā telpā dažāda formāta pasākumos, kā arī presē un medijos.
 
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Grāmatvedības likumu, veicot attiecīgajās normās paredzēto personas datu apstrādi, personām ir pienākums ievērot Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa Regulu (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti, un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK Fizisko personu datu aizsardzības likuma noteiktās prasības un personas datu apstrādes principus. Vienlaikus personai ir jānodrošina saimniecisko darījumu apliecinošo dokumentu glabāšana. Atzīmējam, ka par veiktajiem saimnieciskajiem darījumiem ierakstus grāmatvedības reģistros (tai skaitā Saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnālā) izdara, pamatojoties uz attaisnojuma dokumentiem, kuros ietverta informācija par darījumā iesaistīto personu (tajā skaitā personas dati), kas apliecina saimnieciskā darījuma esamību, lai tādējādi grāmatvedības jautājumos kvalificēta trešā persona varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par uzņēmuma finansiālo stāvokli bilances datumā, tā darbības rezultātiem, naudas plūsmu noteiktā laikposmā, kā arī konstatēt katra saimnieciskā darījuma sākumu un izsekot tā norisei. Saskaņā ar Grāmatvedības likuma 11. panta piektās daļas 4. punktu, ja dokumentu autors ir tāda fiziska persona, kas veic saimniecisko darbību, tad jānorāda vārds un uzvārds.
Vēršam uzmanību uz to, ka attaisnojuma dokuments un grāmatvedības reģistrs nav publisks dokuments, bet gan neizpaužama saimnieciska rakstura informācija.
Atzīmējam, ka Komercnoslēpuma aizsardzības likuma 3.panta otrā daļa noteic, ka: "Grāmatvedībā par komercnoslēpumu nav uzskatāma informācija un dati, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem iekļaujami to fizisko vai juridisko personu pārskatos, kuras veic saimniecisko darbību. Visa pārējā grāmatvedībā esošā informācija uzskatāma par komercnoslēpumu un ir pieejama vienīgi revīziju veicējiem, nodokļu administrācijai, tiesībaizsardzības iestādēm, tiesām, kā arī citām institūcijām normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos." Līdz ar to gan attaisnojuma dokumenti, gan arī grāmatvedības reģistri (tai skaitā Saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnāls) ir uzskatāmi par komercnoslēpumu un ir pieejami vienīgi revīziju veicējiem, nodokļu administrācijai, tiesībaizsardzības iestādēm, tiesām, kā arī citām institūcijām normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos.
Saskaņā ar Grāmatvedības likuma 1.panta pirmās daļas 4.punktu grāmatvedības reģistri ir dokumentu kopums (hronoloģiskie un sistemātiskie reģistri, tai skaitā galvenā grāmata vai žurnāls-virsgrāmata un analītiskās uzskaites reģistri), kur tiek uzkrāta un pēc konkrētām pazīmēm grupēta (sistematizēta) attaisnojuma dokumentos ietvertā informācija par saimnieciskajiem darījumiem. Grāmatvedības reģistri var tikt sagatavoti elektroniskā vai papīra formā. Saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnāls uzskatāms par hronoloģisko reģistru, kas saskaņā ar Grāmatvedības likuma 28.pantā noteikto ir glabājami 10 gadus.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumu Nr. 877 "Grāmatvedības kārtošanas noteikumi" (turpmāk – MK 877) 5.3.apakšpunktu hronoloģiskajos reģistros par katru saimniecisko darījumu norāda arī atsauci uz attaisnojuma dokumentu: dokumenta autors (juridiskās personas nosaukums vai fiziskās personas vārds, uzvārds), dokumenta nosaukums vai saimnieciskā darījuma apraksts, dokumenta sagatavošanas datums un reģistrācijas numurs. Ja grāmatvedības reģistrus kārto elektroniski, izmantojot grāmatvedības datorprogrammu, šajā apakšpunktā minētās informācijas vietā var norādīt unikālu attiecīgā attaisnojuma dokumenta pazīmi (piemēram, numuru, ar kādu attaisnojuma dokuments reģistrēts grāmatvedības datorprogrammā), kas ļauj šo attaisnojuma dokumentu viennozīmīgi identificēt.
Līdz ar to personai ir iespēja izmantot MK 877 5.3.apakšpunktā noteikto un, ja žurnālu kārto elektroniski, ailē "Dokumentu autors, darījuma partneris", norādīt unikālu attiecīgā attaisnojuma dokumenta pazīmi, kas ļauj šo darījuma dalībnieku no attaisnojuma dokumentu viennozīmīgi identificēt, tādā gadījumā nav nepieciešams žurnālā norādīt attaisnojuma dokumentā ietvertā saimniecisko darījuma dalībnieka fizisko personu datus.

 

 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi