24-TA-1216: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumos Nr. 950 "Nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas un uzskaites kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumos Nr. 950 "Nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas un uzskaites kārtība"", ņemot vērā, ka ir nepieciešams attiecināt arī uz valsts aizsardzības civilā dienesta veicējiem, kārtību, kādā izmeklējami un uzskaitāmi nelaimes gadījumi, kuros cietuši valsts aizsardzības civilā dienesta veicēji.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts aizsardzības dienesta likuma 30. panta trešā daļa nosaka, ka kārtību, kādā izmeklējami un uzskaitāmi nelaimes gadījumi, kuros dienesta laikā cietuši valsts aizsardzības dienesta karavīri un alternatīvā dienesta veicēji, nosaka Ministru kabinets.
Valsts aizsardzības dienesta likums paredz valsts aizsardzības dienesta veidu - valsts aizsardzības civilo dienestu, ir nepieciešams valsts aizsardzības civilā dienesta veicējus arī iekļaut Ministru kabineta 2009. gada 25.augusta noteikumos Nr. 950 "Nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas un uzskaites kārtība””. Atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma tiesību normām, valsts aizsardzības civilā dienesta veicēju statuss būs līdzvērtīgs nodarbināto statusam Aizsardzības ministrijas padotības iestādēs, kurās šīs personas pildīs dienestu.
Ir paredzams (vadoties pēc citu valstu pieredzes publiski pieejamajiem datiem), ka valsts aizsardzības civilā dienesta veicēju skaits katru gadu varētu būt 1% līdz 2% no kopējā valsts aizsardzības dienesta iesaukuma. Atbilstoši Aizsardzības ministrijas prognozei ilgtermiņā, par valsts aizsardzības dienestā iesaucamo skaitu, alternatīvā dienesta veicēju skaits katrā iesaukumā tuvākajos gados varētu būt līdz 20 personām, bet ilgtermiņā no 40 līdz 80 personām.
Šobrīd Valsts aizsardzības dienesta likums paredz, ka civilais dienests tiek veikts Aizsardzības ministrijas padotības iestādēs, līdz ar to par darba devēju uzskatāma tā iestāde, kurā alternatīvā dienesta veicējs pildīs šo dienestu.
Smagu un letālu nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanai būs piemērojama tāda pati kārtība kā attiecībā uz nodarbinātajiem, proti, tos izmeklēs Valsts darba inspekcija, izņemot normatīvajos aktos noteiktos gadījumus.
Valsts aizsardzības dienesta likums paredz valsts aizsardzības dienesta veidu - valsts aizsardzības civilo dienestu, ir nepieciešams valsts aizsardzības civilā dienesta veicējus arī iekļaut Ministru kabineta 2009. gada 25.augusta noteikumos Nr. 950 "Nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas un uzskaites kārtība””. Atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma tiesību normām, valsts aizsardzības civilā dienesta veicēju statuss būs līdzvērtīgs nodarbināto statusam Aizsardzības ministrijas padotības iestādēs, kurās šīs personas pildīs dienestu.
Ir paredzams (vadoties pēc citu valstu pieredzes publiski pieejamajiem datiem), ka valsts aizsardzības civilā dienesta veicēju skaits katru gadu varētu būt 1% līdz 2% no kopējā valsts aizsardzības dienesta iesaukuma. Atbilstoši Aizsardzības ministrijas prognozei ilgtermiņā, par valsts aizsardzības dienestā iesaucamo skaitu, alternatīvā dienesta veicēju skaits katrā iesaukumā tuvākajos gados varētu būt līdz 20 personām, bet ilgtermiņā no 40 līdz 80 personām.
Šobrīd Valsts aizsardzības dienesta likums paredz, ka civilais dienests tiek veikts Aizsardzības ministrijas padotības iestādēs, līdz ar to par darba devēju uzskatāma tā iestāde, kurā alternatīvā dienesta veicējs pildīs šo dienestu.
Smagu un letālu nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanai būs piemērojama tāda pati kārtība kā attiecībā uz nodarbinātajiem, proti, tos izmeklēs Valsts darba inspekcija, izņemot normatīvajos aktos noteiktos gadījumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumos Nr. 950 "Nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas un uzskaites kārtība"", lai precizētu noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu un noteiktu, ka arī attiecībā uz valsts aizsardzības civilā dienesta veicējiem tiks izmeklēti un uzskaitīti nelaimes gadījumi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz:
1. Papildināt noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu ar norādi uz Valsts aizsardzības dienesta likuma 30. panta trešo daļu.
2. Izteikt 3. punktu piedāvātajā redakcijā.
1. Papildināt noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu ar norādi uz Valsts aizsardzības dienesta likuma 30. panta trešo daļu.
2. Izteikt 3. punktu piedāvātajā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
noteiktajā termiņā 17.05.-31.05. netika iesniegti pieteikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Valsts darba inspekcijai darba apjoms, ņemot vērā visus civilajā sektorā nodarbinātos (vairāk nekā 500 000 strādājošo), nemainīsies, jo valsts aizsardzības civilā dienesta veicēji būs civilā darba veicēji neatkarīgi no iesaistes veida.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi