Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
22-TA-3537: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumos Nr. 326 "Veterināro zāļu izplatīšanas un kontroles noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Noteikumu projekts ir  izstrādāts, lai:
1) ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulā (ES) 2019/6 par veterinārajam zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk – Regula 2019/6) ietvertos nosacījumus veterināro zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā atbilstoši labai praksei, izplatīšanai ar tīmekļa starpniecību un nosacījumus produktīvo dzīvnieku īpašniekam un turētājam par dzīvniekiem lietoto zāļu uzskaiti;
2) ieviestu Komisijas 2021. gada 29. jūlija īstenošanas  Regulā (ES) 2021/1248 par pasākumiem attiecībā veterināro zāļu labu izplatīšanas praksi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6  (turpmāk - Regula 2021/1248) prasības attiecībā uz labu izplatīšanas praksi;
3) ieviestu Komisijas 2021. gada 29. oktobra īstenošanas Regulā 2021/1904 ar ko pieņem vienota logotipa dizainu attiecībā uz veterināro zāļu mazumtirdzniecību ar tālpārdošanu  (turpmāk - Regula 2021/1904) prasības attiecībā uz vienoto logo veterināro zāļu mazumtirdzniecībai ar tālpārdošanu;
3) pilnveidotu nosacījumus attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu apriti un pieejamību iestādēm, kas veic medicīniskus un veterinārmedicīniskus zinātniskus pētījumus, kā arī dzīvnieku ārstēšanai būtisku zāļu pieejamību veterinārajās aptiekās.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi pilnveidot veterināro zāļu jomas regulējumu, nodrošinot Eiropas tiesiskā regulējuma prasību izpildi veterināro zāļu izplatīšanā, lietošanā un uzskaitē, kā arī pilnveidotu tiesisko regulējumu, lai nodrošinātu veterināro narkotisko un psihotropo zāļu pieejamību dzīvnieku ārstēšanā, kā arī iestādēm, kas veic medicīniskus un veterinārmedicīniskus zinātniskus pētījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
I.  No 2022. gada 28. janvāra tiek piemērota Regula 2019/6. 

1. Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumos Nr. 326 "Veterināro zāļu izplatīšanas un kontroles noteikumi"(turpmāk - Noteikumi Nr.326) ir noteiktas prasības veterināro zāļu izplatītājiem vairumtirdzniecībā (lieltirgotavas), kas paredz gan pienākumu veikt  iegādāto un izplatīto veterināro zāļu uzskaiti, gan prasības personālam, telpām un veterināro zāļu transportēšanai saskaņā ar  Direktīvas 2001/82/EK  prasībām, kā arī noteikta Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk - dienests) kompetence veikt šo prasību atbilstības pārbaudes.
Regulas 2019/6 101.pants nosaka izplatītāju vairumtirdzniecībā pienākumus, tostarp, pienākumu nodrošināt veterināro zāļu izplatīšanu atbilstoši labas izplatīšanas prakses prasībām. Veterināro zāļu labas izplatīšanas prakses prasības noteiktas Regulā 2021/1248, kurā noteikti nosacījumi gan attiecībā uz personālu, gan telpām, gan veterināro zāļu transportēšanu u.c., kas būtiski neatšķiras no šobrīd spēkā esošajām, noteikumos Nr.326 noteiktajām prasībām veterināro zāļu izplatīšanai. Regulas 2019/6 91.pants paredz valsts kompetentās iestādes pienākumu norādīt informāciju par izsniegtajām, apturētajam vai anulētajām vairumtirdzniecības atļaujām Savienības datubāzē, kas aptver  veterināro zāļu ražošanu, importu un vairumtirdzniecību (turpmāk - ražošanas un vairumtirdzniecības datubāze).
Regulas 2019/6 69.preambulā noteikts, ka lai nodrošinātu to, ka tiek vienādi piemēroti labas ražošanas prakses un labas izplatīšanas prakses principi gan cilvēkiem paredzētām gan veterinārajām zālēm, kompetentajām iestādēm, kontrolējot ražotājus un izplatītājus, par pamatu būtu jāizmanto Savienības pārbaužu un informācijas apmaiņas procedūru apkopojums, kas publicēts Eiropas Zāļu aģentūras tīmekļvietnē.
2023.gada 12.oktobrī stājās spēkā grozījumi Farmācijas likumā, kas nosaka dienesta kompetenci novērtēt veterināro zāļu izplatītāju atbilstību labas izplatīšanas prakses prasībām, veikt atbilstības pārbaudes un izsniegt labas izplatīšanas prakses sertifikātu.

2. Noteikumos Nr.326  ir paredzēts, ka veterināro zāļu mazumtirgotāji (veterinārās aptiekas) var pārdot bezrecepšu veterinārās zāles ar tīmekļa starpniecību, nodrošinot, ka mājaslapā ir pieejama saite uz dienesta tīmekļvietni, kurā ir informācija par veterināro zāļu mazumtirgotājiem, kas Latvijā tiesīgi izplatīt veterinārās zāles ar tīmekļa starpniecību. Dienests ir kompetentā iestāde par veterināro zāļu apriti Latvijā.
Regulas 2019/6 104.pantā paredzēts, ka dalībvalstu kompetentās iestādes izveido vietni, kurā ir informācija par veterināro zāļu mazumtirgotājiem,  kas tiesīgi izplatīt veterinārās zāles ar tīmekļa starpniecību attiecīgajā dalībvalstī, un šo mazumtirgotāju pienākums ir ievietot  mājaslapā Eiropas Komisijas izveidotu logo ar saiti uz atbilstošas dalībvalsts vietni.  Eiropas Komisijas logo ir noteikts Regulā 2021/1904.  

3. Noteikumos Nr.326 ir paredzēts produktīvo dzīvnieku īpašnieku (turētāju) pienākums veikt uzskaiti  par zālēm, kas lietotas  viņu atbildībā esošiem dzīvniekiem un norādīts, kāda informācija jāuzskaita atbilstoši Direktīvas 2001/82 prasībām. Regulas 2019/6 108.pantā arī noteiktas prasības produktīvo dzīvnieku īpašnieku un turētāju veiktajai uzskaitei.

4. Attiecībā uz veterināro zāļu izplatīšanu Noteikumos Nr. 326 tiek izmantota Farmācijas likuma terminoloģija, kas atšķiras no Regulā 2019/6 izmantotās terminoloģijas. 

II. Regulas 2019/6 106. panta 1. punkts nosaka, ka dzīvnieku ārstēšanai lieto veterinārās zāles atbilstoši tirdzniecības atļaujas nosacījumiem, savukārt Regulas 2019/6 112. panta 1.punkts un 113. panta 1. punkts nosaka, ka cilvēkiem paredzētas zāles dzīvnieka ārstēšanai var lietot tikai gadījumā, ja nav pieejamas konkrētajam nolūkam paredzētas un reģistrētas veterinārās zāles.
Veterinārās aptiekas nodrošina veterināro zāļu izplatīšanu mazumtirdzniecībā. Gadījumos, kad dzīvnieka ārstēšanā ir nepieciešamas veterinārās narkotiskās vai veterinārās psihotropās zāles, praktizējošs veterinārārsts var izrakstīt īpašo veterināro recepti, tomēr līdz šim normatīvie akti neparedz iespēju dzīvnieku īpašniekam veterinārās narkotiskās vai veterinārās psihotropās zāles iegādāties veterinārajās aptiekās ar īpašo veterināro recepti.  
Pēc dienesta Veterināro zāļu reģistrā pieejamās informācijas, Latvijā dzīvnieku ārstēšanai ir reģistrētas piecas psihotropas vielas un viena narkotiskā viela (18 veterināro zāļu produkti, kas satur narkotiskas vai psihotropas vielas), no kurām tikai trīs reģistrēto vielu (tramadola, buprenorfīna un diazepama) saturošas zāles ir paredzētas izplatīšanai pret praktizējoša veterinārārsta izrakstītu īpašo veterināro recepti. Veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles ir ļoti būtiskas tādu hronisku slimību ārstēšanā kā epilepsija, kā arī smagu un ilgstošu sāpju mazināšanai (piemēram, pēc operāciju periodā), lai nodrošinātu augstu dzīvnieka veselības aizsardzību un sekmīgu atveseļošanos.
Ņemot vērā to, ka jau šobrīd veterinārajām aptiekām ir stingri reglamentēti veterināro zāļu izplatīšanas nosacījumi, kas veiksmīgi nodrošina veterināro zāļu izsekojamību un uzraudzību, kā arī, lai ievērotu Regulas 2019/6 prasības attiecībā uz dzīvnieku ārstēšanai paredzēto zāļu primāro izvēli un nodrošinātu sekmīgu dzīvnieku ārstēšanu un ilgstošu sāpju mazināšanu, ir jāparedz iespēja veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles izplatīt mazumtirdzniecībā - veterinārajās aptiekās, un aptiekās, kas saņēmušas atļauju izplatīt veterinārās zāles, tādējādi nodrošinot iespēju iegādāties tās pret praktizējoša veterinārārsta izrakstītu īpašo veterināro recepti.

III. Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu kā arī prekursoru likumīgās aprites likums (7.pants) nosaka, ka gadījumos, kad I, II un III sarakstā iekļautie augi, vielas un zāles nepieciešamas medicīniskiem un veterinārmedicīniskiem zinātniskiem pētījumiem, fizikālo un ķīmisko īpašību noteikšanai, kā arī apmācībām, personas (turpmāk - zinātniski pētnieciskās un izglītības iestādes) var saņemt Zāļu valsts aģentūras izsniegtu atļauju I, II un III sarakstā iekļauto augu audzēšanai vai I, II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu apritei. Atļauju izsniegšanas, apturēšanas un anulēšanas kārtība, kā arī prasības, kuru izpildi nodrošina atļaujas saņēmējs, saņemot, iepērkot, izlietojot, uzglabājot, uzskaitot un iznīcinot I, II un III sarakstā iekļautos augus, vielas un zāles, nosaka Ministru kabineta 2008.gada 21.aprīļa noteikumi Nr.293 "Kārtība, kādā izsniedz, aptur un anulē atļauju Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru I, II un III sarakstā iekļauto augu, vielu un zāļu izmantošanai medicīniskiem un veterinārmedicīniskiem zinātniskiem pētījumiem, fizikālo un ķīmisko īpašību noteikšanai vai apmācībai" (turpmāk - noteikumi Nr.293). Noteikumi Nr. 293 nosaka, ka I, II un III sarakstā iekļautos augus, vielas, zāles un produktus iestāde, kas saņēmusi Zāļu valsts aģentūras atļauju ir tiesīga iegādāties tikai no tādas personas, kura ir saņēmusi atbilstošu speciālu atļauju (licenci) farmaceitiskajai vai veterinārfarmaceitiskajai darbībai vai atļauju I, II un III sarakstā iekļauto augu, vielu un zāļu izmantošanai medicīniskiem un veterinārmedicīniskiem zinātniskiem pētījumiem, fizikālo un ķīmisko īpašību noteikšanai vai apmācībai. Savukārt, normatīvajā regulējumā, kas attiecas uz veterināro zāļu lieltirgotavu darbību, nav noteikti nosacījumi veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai zinātniski pētnieciskajām iestādēm un izglītības iestādēm. Skaidri nenosakot kompetenci veterinārajai lieltirgotavai izplatīt un tās atbildīgajai personai izsniegt veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles zinātniski pētnieciskajām un izglītības iestādēm, var radīt pārpratumus narkotisko un psihotropo zāļu aprites regulējumā iekļauto prasību interpretācijā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.326 9., 10., 11.un punkts paredz lieltirgotavu pienākumus nodrošināt veterināro zāļu izplatīšanas prasības un prasību nodrošināt atbilstošas telpas, aprīkojumu, personālu, uzskaiti, transportēšanai u.c. nosacījumus. No 2022.gada 28.februāra Latvijā tiek piemērota Regula 2019/6, kuras 101.pantā noteikti lieltirgotavu pienākumi un Regula 2021/1248, kurā noteiktas veterināro zāļu labas izplatīšanas prakses prasības, kas attiecas uz veterināro zāļu vairumtirdzniecībā iesaistīto personālu, telpām, uzskaiti, veterināro zāļu transportēšanai u.t.t. Līdz ar to noteikumos Nr.326 noteiktās prasības lieltirgotavai daļēji dublē Regulas 2019/6 101.panta un Regulas 2021/1248 prasības. Nepieciešams noteikumos Nr.326 svītrot prasības, kas dublē iepriekšminētās regulas un aizstāt tās ar atsaucēm uz attiecīgām regulām un pantiem, lai novērstu tiesību normu dublēšanu. Tāpat jāparedz nosacījumi un kārtība, saskaņā ar kādiem dienests pārliecinās, vai lieltirgotava izpilda Regulas 2021/1248 prasības un uz kā pamata izsniedz labas izplatīšanas prakses atbilstības sertifikātu. Kā arī nepieciešams izstrādāt labas izplatīšanas prakses atbilstības sertifikāta veidlapu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta:
a) 3. punkts paredz svītrot 9.1. apakšpunktu, kas nosaka personas, no kurām lieltirgotava var iegādāties veterinārās zāles, jo prasība noteikta regulas 2019/6 101.panta 1.punktā;
b) 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. un 12. punkts paredz svītrot 10.punkta prasības par lieltirgotavu pienākumiem, aizstājot tās ar atsaucēm uz Regulas 2019/6 101.panta attiecīgiem punktiem un Regulu 2021/1248, vienlaikus saglabājot nacionālās prasības, kas attiecas uz veterināro zāļu izplatīšanu dienesta atļauju saņēmējiem un uzskaitei;
c) 20., 21. un 24. punkts paredz svītrot  47., 48. un 51.punktu, kas nosaka prasības lieltirgotavas telpām, jo šīs prasības ir noteiktas  Regulas 2021/1248 IV.nodaļā;
d) 22., 23. un 25. punkts paredz precizēt 49., 50. un 56.punktu, svītrojot no tā atsauces uz lieltirgotavu, jo attiecīgās prasības ir noteiktas  Regulas 2021/1248 IV.nodaļā un X.nodaļā;
e) 26., 27., 28., 29. un 30.punkts paredz papildināt noteikumu 10. sadaļu par veterināro zāļu izplatīšanas uzraudzību un kontroli, nosakot detalizētāk dienesta kompetenci un kārtību, kā dienests veic veterināro zāļu izplatīšanas kontroli lieltirgotavās, pārbaudot lieltirgotavas atbilstību Regulas 2021/1248 prasībām un labas izplatīšanas prakses atbilstības sertifikāta izsniegšanu, kā arī informācijas ievadīšanu Eiropas ražošanas un vairumtirdzniecības datubāzē par labas izplatīšanas prakses atbilstības sertifikāta izsniegšanu.
Noteikumu Nr.326 112.3 punktā minēto kontroles ziņojumu izstrādā un uztur Pārtikas un veterinārais dienests, pamatojoties uz Eiropas Komisijas un Eiropas Zāļu aģentūras izstrādāto vienoto Savienības pārbaudes un informācijas apmaiņas procedūru. Kontroles ziņojuma sagatavošana ir dienesta iekšējā procedūra, tādēļ ar ārējo normatīvo aktu nav jānosaka ziņojuma veidlapa.  Kontroles ziņojuma sagatavošanas laiks var būtiski atšķirties, ņemot vērā  veterināro zāļu ražotāja uzņēmuma lielumu un procesu sarežģītību, tādēļ kontroles ziņojuma sagatavošanai vajadzētu piemērot Administratīvā procesa likumu.
f) 32. punkts paredz izstrādāt jaunu veidlapu (16. pielikums) labas izplatīšanas prakses atbilstības sertifikātam, kas apliecina veterinārās zāļu izplatītāja atbilstību Regulas 2021/1248 prasībām.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.326 38.1.6. apakšpunkts paredz, ka aptiekas mājas lapā internetā jāievieto saite uz dienesta tīmekļvietni, kurā pieejama informācija par aptiekai izsniegto licenci un speciālās darbības nosacījumiem. Regulas 2021/1904 pielikumā ir noteikts logo paraugs, kas aptiekai jāievieto mājas lapā internetā, ar saiti uz kompetentās iestādes tīmekļvietni, kurā pieejama informācija par veterinārajām aptiekām vai aptiekām, kas bezrecepšu veterinārās zāles var izplatīt tīmeklī, kā arī cita Regulas 2019/6 104.panta 5.punktā minētā informācija. Tādēļ  jāprecizē  Noteikumu Nr.326 38.1.6. apakšpunkts, izdarot atsauci uz Regulas 2021/1904 pielikumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 16.punkts paredz precizēt Noteikumu Nr.326 38.1.6.apakšpunktu, papildinot to ar atsauci uz Regulas 2021/1904 pielikumu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.326 41., 42. un 43.punktā noteikts produktīvo dzīvnieku īpašnieku (turētāju) pienākums veikt uzskaiti par zālēm, kas lietotas viņu atbildībā esošiem dzīvniekiem un norādīts, kāda informācija jāuzskaita atbilstoši Direktīvas 2001/82 prasībām. Regulas 2019/6 108.panta 1., 2. un 3. punktā noteikts produktīvo dzīvnieku īpašnieku (turētāju) pienākums veikt uzskaiti par zālēm, kas lietotas viņu atbildībā esošiem dzīvniekiem un norādīts, kāda informācija par dzīvniekiem lietotajām zālēm jāuzskaita, savukārt  108.panta 5.punktā noteikts, ka informāciju jāuzglabā piecus gadus. Regulas 2019/6 108.panta prasības ir līdzvērtīgas līdz šim Noteikumos Nr.326 noteiktajām prasībām. Lai novērstu tiesību normu dublēšanu, jāprecizē Noteikumu Nr.326 41., 42. un 43.punkts, svītrojot dublētās normas un izdarot atsauci uz attiecīgiem normatīvajiem aktiem.
Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 27. augusta noteikumu Nr. 644 "Dzīvniekos un to produktos esošu noteiktu vielu un to atliekvielu kontroles un tās finansēšanas kārtība"" (23-TA-1430) ir noteikts dzīvnieku īpašnieka pienākums nodrošināt, ka par dzīvniekam lietotām zālēm tiek reģistrēta Regulas 2019/6 108.panta 1., 2. un 3. punktā noteiktā informācija, kā arī pienākums veterinārmedicīniskās prakses iestādei vai veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam reģistrēt šo informāciju dzīvnieka īpašnieka reģistrā vai veterinārajā e-veselības informācijas sistēmā atbilstoši prasībās, kas noteiktas Ministru kabineta noteikumu projektā "Informācijas apkopošana un statistikas veidošana veterināro zāļu aprites jomā" (22-TA-3058).
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 17., 18. un 19. punkts paredz precizēt Noteikumu Nr.326 41., 42. un 43.punktu, izdarot atsauci uz regulas 2019/6 108.pantu un Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 27. augusta noteikumu Nr. 644 "Dzīvniekos un to produktos esošu noteiktu vielu un to atliekvielu kontroles un tās finansēšanas kārtība"" (23-TA-1430) un Ministru kabineta noteikumu projektu "Informācijas apkopošana un statistikas veidošana veterināro zāļu aprites jomā" (22-TA-3058).
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 326 9.2.3. apakšpunktā noteikts, ka lieltirgotava ir tiesīga izplatīt veterinārās zāles (izņemot ārstnieciskos premiksus) veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, kas reģistrētas Pārtikas un veterinārā dienesta uzraudzībai pakļauto objektu reģistrā. Tāpat šis apakšpunkts nosaka, ka veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles atļauts izplatīt veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, kas ir iekļautas Pārtikas un veterinārā dienesta izveidotā to veterinārmedicīniskās prakses iestāžu sarakstā, kurās notiek darbības ar narkotiskajām un psihotropajām zālēm.

Noteikumi Nr. 293 nosaka, ka I, II un III sarakstā iekļautos augus, vielas, zāles un produktus iestāde, kas saņēmusi Zāļu valsts aģentūras atļauju ir tiesīga iegādāties tikai no tādas personas, kura ir saņēmusi atbilstošu speciālu atļauju (licenci) farmaceitiskajai vai veterinārfarmaceitiskajai darbībai vai atļauju I, II un III sarakstā iekļauto augu, vielu un zāļu izmantošanai medicīniskiem un veterinārmedicīniskiem zinātniskiem pētījumiem, fizikālo un ķīmisko īpašību noteikšanai vai apmācībai. 

Normatīvajā regulējumā attiecībā uz lieltirgotavu darbību nav atrunāta kompetence veterināro zāļu lieltirgotavām izplatīt veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles zinātniski pētnieciskajām un izglītības iestādēm. Lai nerastos pārpratumi narkotisko un psihotropo vielu regulējošo normatīvo aktu prasību interpretācijā un ievērošanā, nepieciešams skaidri noteikt to, ka lieltirgotava ir tiesīga izplatīt veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles zinātniskajām un izglītības iestādēm.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 4. punkts paredz precizēt Noteikumu Nr.326 9.2.3. apakšpunktu un noteikt, ka veterinārā lieltirgotava veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles zinātniski pētnieciskajām un izglītības iestādēm, kas saņēmušas Zāļu valsts aģentūras izsniegtu atļauju I, II un III sarakstā iekļauto augu audzēšanai vai I, II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu apritei.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 326, kā arī citos saistītos nacionālajos normatīvajos aktos attiecībā uz veterināro zāļu izplatīšanu tiek izmantota Farmācijas likuma terminoloģija, kas atšķiras no Regulā 2019/6 izmantotās terminoloģijas. Zemkopības ministrija strādā pie jauna veterināro zāļu likuma izstrādes, kurā tiks iekļauta visa aktuālā, tostarp Regulas 2019/6 izmantotā terminoloģija attiecībā uz veterināro zāļu apriti un izplatīšanu. Ņemot vērā to, ka Noteikumos Nr.326 izmantotā terminoloģija tiek plaši izmantota arī citos saistītos normatīvajos aktos, līdz jaunā veterināro zāļu likuma izstrādei, nepieciešams saglabāt šobrīd spēkā esošo terminoloģiju.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu sinhronizētu terminoloģiju nacionālajā regulējumā attiecībā uz veterināro zāļu izplatīšanu, noteikumos Nr. 326 tiek saglabāta spēkā esošā terminoloģija, kam pēc būtības ir vienāda nozīme (sinonīmi) Regulas 209/6 izmantotajai terminoloģijai:
a) licence veterinārās lieltirgotavas atvēršanai, kas atbilsts Regulas 2019/6 izmantotajai terminoloģijai - vairumtirdzniecības atļauja;
b) atbildīga amatpersona, kas atbilsts Regulas 2019/6 izmantotajai terminoloģijai - atbildīga persona;
c) reģistrācijas apliecība, kas atbilsts Regulas 2019/6 izmantotajai terminoloģijai - tirdzniecības atļauja.
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.326 paredz, ka lieltirgotava, kas valstī saņēmusi speciālo atļauju (licenci) veterināro zāļu lieltirgotavas atvēršanai (darbībai), drīkst izplatīt veterinārās zāles citai lieltirgotavai, izplatītājiem mazumtirdzniecībā un veterinārmedicīniskas prakses iestādēm, kā arī saskaņā ar Farmācijas likuma 48.pantā noteikto izņēmumu - personai, kas saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta atļauju iegādāties veterinārās zāles lieltirgotavā savas darbības nodrošināšanai, bez tiesībām tās tālāk izplatīt. Latvijā veterinārās zāles vairumtirdzniecībā drīkst izplatīt arī personas, kas citā valstī saņēmušas vairumtirdzniecības atļauju, bet uz tām neattiecas Farmācijas likuma 48.pantā noteiktais izņēmums. Lai nodrošinātu skaidras un nepārprotamas tiesību normas, nepieciešams precizēt noteikumus Nr.326.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2.punkts paredz precizēt un papildināt Noteikumu Nr.326 6.3. punktu un noteikt, ka citā valstī vairumtirdzniecības atļauju saņēmusi persona drīkst izplatīt veterinārās zāles citai lieltirgotavai, izplatītājiem mazumtirdzniecībā un veterinārmedicīniskās prakses iestādēm.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 326 ir iekļauta informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām:
1)Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 6. novembra Direktīvas 2001/82/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz veterinārajām zālēm;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 31. marta Direktīvas 2004/28/EK, kas labo Direktīvu 2001/82/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz veterinārajām zālēm.

No 2022. gada 28. janvāra tiek piemērota Regula 2019/6, kas atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 6.novembra direktīvu 2001/82/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz veterinārajām zālēm, līdz ar to nepieciešams svītrot noteikumos Nr.326 iekļautās atsauces uz direktīvām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 31.punkts paredz svītrot informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 326 5. punkts nosaka, ka veterinārā aptieka var izplatīt veterinārās zāles, bet neparedz iespēju izplatīt veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles.
Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu kā arī prekursoru likumīgās aprites likums un uz to pamata izdoti normatīvie akti paredz, ka darbības ar narkotiskajām un psihotropajām zālēm var veikt veterinārmedicīniskās prakses iestāde, kam dienests piešķīris tiesības un iekļāvis to specializētā sarakstā. Lai nodrošinātu dzīvnieku ārstēšanu veterinārmedicīniskās prakses iestādes praktizējošam veterinārārstam, ir tiesības veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles izrakstīt uz īpašās veterinārās receptes, tādējādi nodrošinot plašāku zāļu pieejamību un veiksmīgu dzīvnieka ārstēšanu. Savukārt, neparedzot iespēju veterinārajām aptiekām izplatīt veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles, rodas šķēršļi dzīvnieku īpašniekiem šīs zāles iegādāties, kas var radīt pārpratumus un aizkavēt dzīvnieku ārstēšanu un noteiktu slimību ārstēšanā būtisku zāļu pieejamību.
Arī Regulas 2019/6 106. panta 1. punkts nosaka, ka dzīvnieku ārstēšanai galvenokārt lieto veterinārās zāles atbilstoši tirdzniecības atļaujas nosacījumiem, savukārt Regulas 2019/6 112. panta 1.punkts un 113. panta 1. punkts nosaka, ka cilvēkiem paredzētas zāles dzīvnieka ārstēšanai var lietot gadījumā, ja nav pieejamas konkrētajam nolūkam paredzētas un reģistrētas veterinārās zāles. Pēc dienesta Veterināro zāļu reģistrā pieejamās informācijas, Latvijā dzīvnieku ārstēšanai ir reģistrētas piecas psihotropas vielas un viena narkotiska viela (18 veterināro zāļu produkti, kas satur narkotiskas vai psihotropas vielas), no kurām trīs reģistrēto vielu (tramadola, buprenorfīna un diazepama) saturošas zāles ir paredzētas izplatīšanai pret praktizējoša veterinārārsta izrakstītu īpašo veterināro recepti. Šīs zāles ir ļoti būtiskas tādu hronisku slimību ārstēšanai, kā epilepsija, kā arī smagu un ilgstošu sāpju mazināšanai (piemēram, pēc operāciju periodā), lai nodrošinātu augstu dzīvnieka veselības aizsardzību un sekmīgu atveseļošanos.
Veterinārajām aptiekām jau šobrīd Noteikumu Nr.326 5. sadaļā ir stingri reglamentēti veterināro zāļu izplatīšanas nosacījumi, kas veiksmīgi nodrošina veterināro zāļu uzskaiti, izsekojamību un uzraudzību, kas tiks piemērota arī attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu, nosakot papildus  prasības attiecībā uz šo zāļu uzglabāšanu (slēdzams metālisks skapis vai seifs ar signalizāciju) un stingrāku uzskaiti un iznīcināšanu. Lai nodrošinātu plašāku veterināro zāļu pieejamību, sekmīgu dzīvnieku ārstēšanu, kā arī ievērotu Regulas 2019/6 prasības attiecībā uz dzīvnieku ārstēšanai paredzēto zāļu primāro izvēli, nepieciešams noteikt iespēju veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles izplatīt veterinārajās aptiekās un aptiekās, kas saņēmušas atļauju izplatīt veterinārās zāles, tādējādi nodrošinot dzīvnieku īpašniekam iespēju iegādāties minētās zāles pret praktizējoša veterinārārsta izrakstītu īpašo veterināro recepti.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1.punkts precizē Noteikumu Nr.326 5.3. apakšpunktu svītrojot izņēmumu "izņemot veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles" un paredzot iespēju veterinārajām aptiekām izplatīt veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles.
Noteikumu projekts papildina Noteikumu Nr.326 5.1. sadaļu ar detalizētiem nosacījumiem, kas jāievēro veterinārai aptiekai attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu, uzglabāšanu, iznīcināšanu un uzskaiti, kā arī īpašo veterināro recepšu uzglabāšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu grozījumiem Noteikumos Nr.326.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Normatīvais akts ievieš obligātās prasības, kas noteiktas Eiropas Savienībā attiecībā uz veterināro zāļu izplatīšanu, kas ļauj komersantiem piedalīties Eiropas Savienības kopējā tirgū.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • lolojumdzīvnieku īpašnieki (turētāji)
  • praktizējoši veterinārārsti
  • produktīvo dzīvnieku īpašnieki (turētāji)
Ietekmes apraksts
Projekts paredz prasības par uzskaiti, ko jāveic dzīvnieku īpašniekiem par dzīvniekiem lietotajām zālēm, neparedz stingrākas prasības, kā līdz šim spēka esošās.
Projekts paredz atvieglot iespēju dzīvnieku īpašniekam (turētājam) nodrošināt dzīvnieka ārstēšanu hronisku slimību un sāpju gadījumos, iegādājoties nepieciešamās zāles veterinārajās aptiekās pret praktizējoša veterinārārsta izrakstītu recepti.
Projekts paredz iespēju praktizējošam veterinārārstam dzīvniekam paredzētās veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles izrakstīt uz īpašās veterinārās receptes, kas atvieglo darbu nelielām veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, kas neveic darbības ar II un III saraksta zālēm, tostarp nodrošināt to stingro uzskaiti, uzraudzību un uzglabāšanu iestādē.
Juridiskās personas
  • Iestādes, kas veic medicīniskus un veterinārmedicīniskus zinātniskus pētījumus
  • Veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā
Ietekmes apraksts
Projekts paredz nosacījumus veterināro zāļu izplatīšanai un neparedz stingrākas prasības par līdz šim spēkā esošām.
Projekts paredz nodrošināt veterināro narkotisko un psihotropo zāļu pieejamību veterināro aptieku sortimentā. Projekts neparedz mainīt narkotisko un psihotropo zāļu apriti aptiekās un Latvijā reģistrēto veterināro narkotisko un psihotropo zāļu skaits nerada būtisku ietekmi uz administratīvo slogu veterinārajām aptiekām attiecībā uz šo zāļu aprites izsekojamību, uzskaiti un uzraudzību.
Projekts paredz veterinārajām aptiekām nodrošināt specifiskus veterināro narkotisko un psihotropo zāļu uzglabāšanas nosacījumus, ja tā saņēmusi licenci veterinārās aptiekas atvēršanai (darbībai) ar speciālās darbības nosacījumu veterināro narkotisko zāļu un psihotropo zāļu izplatīšanai. 
Projekts precizē un nostiprina nosacījumu veterinārajām lieltirgotavām izplatīt veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles iestādēm, kas veic medicīniskus un veterinārmedicīniskus zinātniskus pētījumus un saņēmušas attiecīgo Zāļu valsts aģentūras atļauju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
lolojumdzīvnieku īpašnieki (turētāji)
praktizējoši veterinārārsti
produktīvo dzīvnieku īpašnieki (turētāji)
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
45 000,00
Iestādes, kas veic medicīniskus un veterinārmedicīniskus zinātniskus pētījumus
Veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā
Vērtības nozīme:
300,00
Metāla skapis vai seifs ar signalizāciju un uzstādīšana
150
Veterināro aptieku skaits
45 000,00
Veterināro narkotisko un psihotropo zāļu uzglabāšanas nosacījumu nodrošināšana un ievērošana atbilstoši narkotisko un psihotropo zāļu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem
Kopā
45 000,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Lai nodrošinātu vienotus nosacījumus narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai un pieejamībai zinātniski pētnieciskajām un izglītības iestādēm (medicīniskiem un veterinārmedicīniskiem zinātniskiem pētījumiem), kā arī lai nodrošinātu vienotus nosacījumus veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai veterinārajās aptiekās, noteikumu projekts (22-TA-3537) atzinumu sniegšanai un apstiprināšanai tiek virzīts vienlaikus ar grozījumiem Ministru kabineta 2008. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 441 "Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu iepirkšanas, saņemšanas, uzglabāšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība zāļu un veterināro zāļu ražošanā, zāļu un veterināro zāļu lieltirgotavās un aptiekās"(22-TA-3561) un grozījumiem Ministru kabineta 2011. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 35 "Kārtība, kādā izsniedzamas, apturamas, pārreģistrējamas un anulējamas speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai"(22-TA-3560).

Lai nodrošinātu vienotus nosacījumus veterināro zāļu labas izplatīšanas prakses uzraudzībai noteikumu projekts (22-TA-3537) atzinumu sniegšanai un apstiprināšanai tiek virzīts vienlaikus ar grozījumiem Ministru kabineta 2011. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 35 "Kārtība, kādā izsniedzamas, apturamas, pārreģistrējamas un anulējamas speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai"(22-TA-3560).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0006
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
Apraksts
Projektā ir atsauces uz Regulas 2019/6 101. attiecība uz veterināro zāļu izplatītāju vairumtirdzniecībā pienākumiem un 108.pantu par dzīvnieku īpašnieku pienākumu veikt zāļu lietošanas uzskaiti.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1248
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 29. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2021/1248 par pasākumiem attiecībā uz veterināro zāļu labu izplatīšanas praksi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6
Apraksts
Projektā ir atsauce uz regulu 2021/1248, ar ko nosaka veterināro zāļu labas izplatīšanas prakses prasības. Lai iegūtu labas izplatīšanas prakses apliecinājumu no dienesta, ir jāievēro visas tehniskās prasības, kas noteiktas īstenošanas regulā 2021/1248.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1904
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 29. oktobris Īstenošanas regula (ES) 2021/1904, ar ko pieņem vienota logotipa dizainu attiecībā uz veterināro zāļu mazumtirdzniecību ar tālpārdošanu
Apraksts
Projektā ir atsauce uz Regulas 2021/1904 pielikumu, ar ko nosaka vienotā logotipa dizainu. Lai veiktu veterināro zāļu mazumtirdzniecību ar tālpārdošanu, ir jāievēro visas tehniskās prasības, kas noteiktas īstenošanas regulā 2021/1904.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
101.panta 1., 2., 3., 4., un 5.punkts
6.punkts
-
Neparedz stingrākas prasības
101.panta 7.punkts
7.punkts
-
Neparedz stingrākas prasības
101.panta 8.punkts
13. un 14.punkts
-
Neparedz stingrākas prasības
108.panta 1. un 3.punkts
17.punkts
-
Neparedz stingrākas prasības
108.panta 2.punkts
18.punkts
-
Neparedz stingrākas prasības
108.panta 5.punkts
19.punkts
-
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Citas prasības, kas noteiktas Regulā 2019/6 tiek ieviestas citos normatīvajos aktos, piemēram Farmācijas likuma grozījumi, kas stājušies spēkā š.g. 10. maijā, grozījumi Farmācijas likumā, kas iesniegti Saeimā (307/Lp14), Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 27. augusta noteikumos Nr. 644 "Dzīvniekos un to produktos esošu noteiktu vielu un to atliekvielu kontroles un tās finansēšanas kārtība" (22-TA-3058).
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 29. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2021/1248 par pasākumiem attiecībā uz veterināro zāļu labu izplatīšanas praksi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Viss Regulas 2021/1248 teksts
5.punkts
-
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 29. oktobris Īstenošanas regula (ES) 2021/1904, ar ko pieņem vienota logotipa dizainu attiecībā uz veterināro zāļu mazumtirdzniecību ar tālpārdošanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pielikums
16.punkts
-
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Veterinārārstu biedrība, Biedrība "Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija", Biedrība "Zemnieku saeima", Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi