23-TA-2586: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 369 "Noteikumi par apsardzes darbības reģistru, apsardzes darbības reģistrāciju un prasībām apsardzes vadības centram"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz Apsardzes darbības likuma 5. panta sesto daļu, 6. panta otro daļu, 10. panta trešo daļu un 11. panta septīto daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pagarināt Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 369 “Noteikumi par apsardzes darbības reģistru, apsardzes darbības reģistrāciju un prasībām apsardzes vadības centram” (turpmāk – noteikumi) 80. punktā noteikto termiņu par tiesību normas spēkā stāšanās datumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” 34.1 panta sestās daļas 4.punktu Valsts ieņēmumu dienests triju darbdienu laikā pēc lēmuma par nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apturēšanu pieņemšanas iesniedz ministrijām, pašvaldībām un citām institūcijām obligāti izpildāmu prasību apturēt nodokļu maksātājam izsniegto speciālo atļauju (licenci) veikt komercdarbību. Šobrīd minētā informācija tiek sniegta nosūtot informāciju attiecīgām iestādēm e-adresē.
Izstrādājot Apsardzes darbības reģistra (turpmāk – reģistrs) risinājumu noteikumos noteica, ka Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) reģistram tiešsaistē nodos informāciju par reģistrā iekļauto personu saimnieciskās darbības apturēšanu un izbeigšanu sākot ar 2024.gada 1.janvāri.
Izstrādājot Apsardzes darbības reģistra (turpmāk – reģistrs) risinājumu noteikumos noteica, ka Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) reģistram tiešsaistē nodos informāciju par reģistrā iekļauto personu saimnieciskās darbības apturēšanu un izbeigšanu sākot ar 2024.gada 1.janvāri.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, ievērojot apstākli, ka saskaņā ar spēkā esošo noteikumu 80. punktu šo noteikumu 48.2.2. apakšpunkts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī, t.i., VID ir jānodrošina reģistram datu apmaiņa ar 2024. gadu 1. janvāri par saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu (tiešsaistē). VID līdz 2024. gadam tehniski nav iespējams nodrošināt noteikumu 80. punkta izpildi. Risinājuma izstrādē tika prognozēts, ka VID līdz 2023.gada 31.decembrim reģistram nepieciešamo informāciju pārnesīs no Nodokļu informācijas sistēmas uz Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmu (turpmāk – MAIS) un izveidos automātiskus procesus informācijas apmaiņai par saimnieciskās darbības apturēšanu un izbeigšanu. Šobrīd tehniskie darbi datu pārnešanai uz MAIS ir iekavējušies un paredzams, ka netiks pabeigti līdz 2023. gada 31. decembrim. MAIS izstrādes laikā mainījies ieviešanas laiks, jo pēc uzkrāšanas principa VID administrēto nodokļu, nodevu un citu uz valsts budžetu attiecināmo maksājumu grāmatvedības uzskaitē risinājuma un vienotā nodokļa konta risinājuma īstenošanas MAIS bija nepieciešams stabilizēt MAIS darbību, ieviest Valsts kontroles revīzijas “Par Finanšu ministrijas 2022. gada pārskata sagatavošanas pareizību” rezultātā saņemtos ieteikumus. Vienlaikus šajā periodā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija uzsāka Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas risinājuma izstrādi, kas paredz vienotu tehnoloģisko nodrošinājumu informācijas apmaiņai valstī, kā arī Valsts reģionālās attīstības aģentūra pārgāja uz API pārvaldnieka (datu apmaiņas infrastruktūras modulis) risinājumu. Tādēļ VID bija nepieciešams pārskatīt ieviešamo tehnoloģisko risinājumu datu apmaiņai ar Iekšlietu ministrijas informācijas centru.
Tāpēc šobrīd tehniski nav iespējams realizēt automātisku informācijas apmaiņu ar reģistru līdz 2023. gada 31. decembrim un ir nepieciešams pagarināt tiesību normas spēkā stāšanās termiņu.
Tāpēc šobrīd tehniski nav iespējams realizēt automātisku informācijas apmaiņu ar reģistru līdz 2023. gada 31. decembrim un ir nepieciešams pagarināt tiesību normas spēkā stāšanās termiņu.
Risinājuma apraksts
VID reģistram tiešsaistē sniegs ziņas par saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu sākot ar 2026. gada 1. janvāri. Paredzams, ka atbilstoši MAIS izstrādes un ieviešanas plānam līdz 2026. gada 1. janvārim MAIS tiks realizēts saimnieciskās darbības apturēšanas un izbeigšanas process, kas ļaus nodrošināt automātisku informācijas apmaiņu ar reģistru. Pēc saimnieciskās darbības apturēšanas un izbeigšanas procesa ieviešanas MAIS tiks izstrādāts un ieviests automātisks informācijas apmaiņas risinājums ar reģistru.
Risinājuma izstrādes laikā tiks izvērtēts atbilstošākais pieejamais tehniskais risinājums automātiskai datu apmaiņai par saimnieciskās darbības apturēšanu un izbeigšanu par reģistrā iekļautajiem subjektiem.
Šobrīd VID Nodokļu informācijas sistēmā ir pieejama informācija par to, ka komersants reģistrēts reģistrā. Tādējādi, VID līdz 2025. gada 31. decembrim nodrošinās informācijas par reģistrā iekļauto personu saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu paziņošanu reģistram, ja attiecīgo lēmumu būs pieņēmis VID.
VID līdz 2025.gada 31.decembrim turpinās iesniegt informāciju uz Valsts policijas oficiālo elektronisko adresi par reģistrā iekļauto personu saimnieciskās darbības apturēšanu un izbeigšanu.
Risinājuma izstrādes laikā tiks izvērtēts atbilstošākais pieejamais tehniskais risinājums automātiskai datu apmaiņai par saimnieciskās darbības apturēšanu un izbeigšanu par reģistrā iekļautajiem subjektiem.
Šobrīd VID Nodokļu informācijas sistēmā ir pieejama informācija par to, ka komersants reģistrēts reģistrā. Tādējādi, VID līdz 2025. gada 31. decembrim nodrošinās informācijas par reģistrā iekļauto personu saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu paziņošanu reģistram, ja attiecīgo lēmumu būs pieņēmis VID.
VID līdz 2025.gada 31.decembrim turpinās iesniegt informāciju uz Valsts policijas oficiālo elektronisko adresi par reģistrā iekļauto personu saimnieciskās darbības apturēšanu un izbeigšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Projekta izstrādes laikā tika izvērtēti esošie datu apmaiņas risinājumi starp iestādēm un secināts, ka esošie risinājumi nesasniedz noteikumu 48. 2.2. apakšpunktā izvirzīto mērķi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts ir tehnisks risinājums, kas paredz noteikt garāku termiņu, kad Valsts ieņēmumu dienests tiešsaistē nodod Apsardzes darbības reģistram ziņas par saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
- Valsts policija
- VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi