22-TA-1815: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 103 "Publisko iepirkumu paziņojumi un to sagatavošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publisko iepirkumu likuma 18.panta 22 daļa
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 103 "Publisko iepirkumu paziņojumi un to sagatavošanas kārtība"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, lai atbilstoši likumā "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā", kurš stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī, paredzētajiem grozījumiem Publisko iepirkumu likuma 18.panta 22 daļā noteiktu Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 103 "Publisko iepirkumu paziņojumi un to sagatavošanas kārtība" paziņojuma par apspriedi saturu un sagatavošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā ietvertie grozījumi izriet no likumā "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā" paredzētā regulējuma un minētais likums stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī, noteikumu projektam nosakāms identisks spēkā stāšanās datums.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2022.gada 24.martā Latvijas Republikas Saeima pieņēma likumu “Grozījumi Publisko iepirkumu likumā”, kurš 2022.gada 7.aprīlī izsludināts un publicēts "Latvijas Vēstnesī", stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Ievērojot ar minēto likumu veiktos Publisko iepirkumu likuma (turpmāk - PIL) grozījumus, PIL 18.panta 21 daļa, redakcijā, kas būs spēkā no 2023.gada 1.janvāra, paredz pasūtītāja iespēju pirms iepirkuma izsludināšanas veikt noteiktām prasībām atbilstošu apspriedi ar ieinteresētajiem piegādātājiem, pirms iepirkuma izsludināšanas publikāciju vadības sistēmā publicējot paziņojumu par apspriedi kopā ar iespējami detalizētām kvalifikācijas prasībām un tehniskajām specifikācijām, kuras piegādātāji ir tiesīgi komentēt vismaz desmit darbdienas pēc minētā paziņojuma un prasību publicēšanas. Savukārt PIL 18.panta 22 daļa, redakcijā, kas būs spēkā no 2023.gada 1.janvāra, paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt PIL 21 daļā minētā paziņojuma par apspriedi saturu un sagatavošanas kārtību.
Ievērojot ar minēto likumu veiktos Publisko iepirkumu likuma (turpmāk - PIL) grozījumus, PIL 18.panta 21 daļa, redakcijā, kas būs spēkā no 2023.gada 1.janvāra, paredz pasūtītāja iespēju pirms iepirkuma izsludināšanas veikt noteiktām prasībām atbilstošu apspriedi ar ieinteresētajiem piegādātājiem, pirms iepirkuma izsludināšanas publikāciju vadības sistēmā publicējot paziņojumu par apspriedi kopā ar iespējami detalizētām kvalifikācijas prasībām un tehniskajām specifikācijām, kuras piegādātāji ir tiesīgi komentēt vismaz desmit darbdienas pēc minētā paziņojuma un prasību publicēšanas. Savukārt PIL 18.panta 22 daļa, redakcijā, kas būs spēkā no 2023.gada 1.janvāra, paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt PIL 21 daļā minētā paziņojuma par apspriedi saturu un sagatavošanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka publisko iepirkumu paziņojumu saturs un publicēšanas kārtība ir regulēta Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumos Nr.103 “Publisko iepirkumu paziņojumi un to sagatavošanas kārtība” (turpmāk arī - noteikumi), arī PIL 18.panta 21 daļā un 22 daļā, redakcijā, kas būs spēkā no 2023.gada 1.janvāra, minētā paziņojuma par apspriedi saturs un sagatavošanas kārtība ir jānosaka noteikumos.
Risinājuma apraksts
Attiecīgi ar noteikumu projektu tiek paredzēts:
1) papildināt norādi, uz kāda likuma pamata noteikumi izdoti, ar atsauci uz PIL 18.panta 22 daļā ietverto deleģējumu;
2) tā kā spēkā esošie noteikumi regulē trīspadsmit paziņojumu veidus, noteikumu pielikumos ietverot katra konkrētā paziņojuma veidlapas paraugu, noteikumi tiek papildināti ar 14.pielikumu, kurā ietverts paziņojuma par apspriedi veidlapas paraugs;
3) ņemot vērā, ka atbilstoši PIL 18.panta 21 daļai, redakcijā, kas būs spēkā no 2023.gada 1.janvāra, paziņojums par apspriedi publicējams kopā ar dokumentiem, kuros ietvertas pēc iespējas detalizētas kvalifikācijas prasības un tehniskās specifikācijas, precizēts arī regulējums par veidlapu aizpildīšanu. Proti, noteikumu 4.punkts precizēts, nosakot, ka pasūtītājs paziņojumu sagatavo atbilstoši noteikumu projekta 1.–14. pielikumā noteiktajam attiecīgās veidlapas paraugam, norādot veidlapā pieprasītos datus, sniedzot aprakstu vai izvēloties atbilstošo atbildes variantu, un pievienojot dokumentus, ja paziņojums to paredz.
Vienlaikus jāpaskaidro, ka ar noteikumu 14.pielikuma paziņojuma veidlapas 8.punktā minētajiem “pievienotajiem dokumentiem” ir saprotamas PIL 18.panta 21 daļā paredzētās “pēc iespējas detalizētas kvalifikācijas prasības un tehniskās specifikācijas”, kas attiecīgi pievienojamas un publicējamas kopā ar šo paziņojuma veidlapu. Šobrīd tikai noteikumu 14.pielikumā ietvertās veidlapas paraugs paredz dokumentu pievienošanu.
Papildus tiek veikts tehnisks precizējums, redakcionāli precizējot noteikumu 3.punktā ES regulas nosaukuma pierakstu.
Paredzēts, ka noteikumu projekts stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī vienlaikus ar minētajiem grozījumiem PIL.
Noteikumu projekta izstrādes gaitā tika izvērtēta arī iespēja minētajam tehniskajam grozījumam noteikt diferencētu spēkā stāšanās laiku, secinot, ka, ņemot vērā grozījuma redakcionālo raksturu un nelielo apjomu, tas nav nepieciešams un varētu apgrūtināt noteikumu projekta piemērošanu praksē.
1) papildināt norādi, uz kāda likuma pamata noteikumi izdoti, ar atsauci uz PIL 18.panta 22 daļā ietverto deleģējumu;
2) tā kā spēkā esošie noteikumi regulē trīspadsmit paziņojumu veidus, noteikumu pielikumos ietverot katra konkrētā paziņojuma veidlapas paraugu, noteikumi tiek papildināti ar 14.pielikumu, kurā ietverts paziņojuma par apspriedi veidlapas paraugs;
3) ņemot vērā, ka atbilstoši PIL 18.panta 21 daļai, redakcijā, kas būs spēkā no 2023.gada 1.janvāra, paziņojums par apspriedi publicējams kopā ar dokumentiem, kuros ietvertas pēc iespējas detalizētas kvalifikācijas prasības un tehniskās specifikācijas, precizēts arī regulējums par veidlapu aizpildīšanu. Proti, noteikumu 4.punkts precizēts, nosakot, ka pasūtītājs paziņojumu sagatavo atbilstoši noteikumu projekta 1.–14. pielikumā noteiktajam attiecīgās veidlapas paraugam, norādot veidlapā pieprasītos datus, sniedzot aprakstu vai izvēloties atbilstošo atbildes variantu, un pievienojot dokumentus, ja paziņojums to paredz.
Vienlaikus jāpaskaidro, ka ar noteikumu 14.pielikuma paziņojuma veidlapas 8.punktā minētajiem “pievienotajiem dokumentiem” ir saprotamas PIL 18.panta 21 daļā paredzētās “pēc iespējas detalizētas kvalifikācijas prasības un tehniskās specifikācijas”, kas attiecīgi pievienojamas un publicējamas kopā ar šo paziņojuma veidlapu. Šobrīd tikai noteikumu 14.pielikumā ietvertās veidlapas paraugs paredz dokumentu pievienošanu.
Papildus tiek veikts tehnisks precizējums, redakcionāli precizējot noteikumu 3.punktā ES regulas nosaukuma pierakstu.
Paredzēts, ka noteikumu projekts stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī vienlaikus ar minētajiem grozījumiem PIL.
Noteikumu projekta izstrādes gaitā tika izvērtēta arī iespēja minētajam tehniskajam grozījumam noteikt diferencētu spēkā stāšanās laiku, secinot, ka, ņemot vērā grozījuma redakcionālo raksturu un nelielo apjomu, tas nav nepieciešams un varētu apgrūtināt noteikumu projekta piemērošanu praksē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Noteikumu projekta saskaņošana tika uzsākta jau 2020.gada 30.jūlijā, kad tas tika izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē (VSS-623). Ņemot vērā, ka noteikumu projekta saskaņošanu nebija iespējams pabeigt, nodrošinot tā tālāku virzību apstiprināšanai Ministru kabinetā, pirms saistīto grozījumu PIL pieņemšanas Saeimā, šobrīd tiek turpināta precizēta noteikumu projekta saskaņošana un virzība.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekta regulējums ietekmē piegādātājus PIL izpratnē, kas attiecīgi piedāvā tirgū piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus un piedalās iepirkumos un iepirkuma procedūrās.
Noteikumu projekta regulējums praktiski ir nepieciešams, lai nodrošinātu PIL paredzēto grozījumu piemērošanu - paziņojuma par apspriedi publicēšanu. Šī paziņojuma publicēšana paplašinās piegādātāju iespējas iegūt informāciju par pasūtītāja plānotajiem iepirkumiem un dos iespēju piegādātājiem iepazīties un sniegt priekšlikumus attiecībā uz pasūtītāja plānoto iepirkuma dokumentāciju (kā daļa no pasūtītāja veiktās tirgus izpētes pirms iepirkuma izsludināšanas).
Noteikumu projekta regulējums praktiski ir nepieciešams, lai nodrošinātu PIL paredzēto grozījumu piemērošanu - paziņojuma par apspriedi publicēšanu. Šī paziņojuma publicēšana paplašinās piegādātāju iespējas iegūt informāciju par pasūtītāja plānotajiem iepirkumiem un dos iespēju piegādātājiem iepazīties un sniegt priekšlikumus attiecībā uz pasūtītāja plānoto iepirkuma dokumentāciju (kā daļa no pasūtītāja veiktās tirgus izpētes pirms iepirkuma izsludināšanas).
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekta regulējums ietekmē pasūtītājus PIL izpratnē, kas veic iepirkumus un iepirkuma procedūras, un piegādātājus PIL izpratnē, kas attiecīgi piedāvā tirgū piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus un piedalās iepirkumos un iepirkuma procedūrās.
Noteikumu projekta regulējums praktiski ir nepieciešams, lai nodrošinātu PIL paredzēto grozījumu piemērošanu - paziņojuma par apspriedi publicēšanu. Šī paziņojuma publicēšana paplašinās piegādātāju iespējas iegūt informāciju par pasūtītāja plānotajiem iepirkumiem un dos iespēju piegādātājiem iepazīties un sniegt priekšlikumus attiecībā uz pasūtītāja plānoto iepirkuma dokumentāciju (kā daļa no pasūtītāja veiktās tirgus izpētes pirms iepirkuma izsludināšanas).
Savukārt pasūtītājiem paziņojuma publicēšana sniedz iespēju jau pirms iepirkuma izsludināšanas veikt pasākumus objektīvas konkurences nodrošināšanai, proti, izpētot tirgu un novērtējot piegādātāju potenciālo konkurenci, kā arī veiktās tirgus izpētes rezultātā, pārskatot iepirkuma dokumentāciju, izvirzāmās prasības tiecoties formulēt ar mērķi sasniegt plašāku ieinteresēto piegādātāju loku.
Noteikumu projekta regulējums praktiski ir nepieciešams, lai nodrošinātu PIL paredzēto grozījumu piemērošanu - paziņojuma par apspriedi publicēšanu. Šī paziņojuma publicēšana paplašinās piegādātāju iespējas iegūt informāciju par pasūtītāja plānotajiem iepirkumiem un dos iespēju piegādātājiem iepazīties un sniegt priekšlikumus attiecībā uz pasūtītāja plānoto iepirkuma dokumentāciju (kā daļa no pasūtītāja veiktās tirgus izpētes pirms iepirkuma izsludināšanas).
Savukārt pasūtītājiem paziņojuma publicēšana sniedz iespēju jau pirms iepirkuma izsludināšanas veikt pasākumus objektīvas konkurences nodrošināšanai, proti, izpētot tirgu un novērtējot piegādātāju potenciālo konkurenci, kā arī veiktās tirgus izpētes rezultātā, pārskatot iepirkuma dokumentāciju, izvirzāmās prasības tiecoties formulēt ar mērķi sasniegt plašāku ieinteresēto piegādātāju loku.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Informācija par noteikumu projekta izstrādi 2020.gada 8.jūnijā tika publicēta Finanšu ministrijas tīmekļvietnē sadaļā “Sabiedrības līdzdalība” – “Tiesību aktu projekti” – “Publisko iepirkumu politika”, līdz ar to sabiedrības pārstāvjiem bija iespējams līdzdarboties projekta izstrādē, rakstveidā sniedzot viedokļus par to. Pēc noteikumu projekta izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē (2020.gada 30.jūlijā; VSS-623) tas bija pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā “Tiesību aktu projekti” un šobrīd ir pieejams Tiesību aktu portālā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteikumu projekta izstrādes laikā nav saņemti sabiedrības pārstāvju viedokļi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi