Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
22-TA-541: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – Projekts)  paredz uzdevumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz [6500] euro, lai nodrošinātu finansējumu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – LVĢMC) anotācijas I sadaļas 2.punktā minētās problēmas risināšanai 2022.gadā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) lūdz rast iespēju piešķirt finansējumu 6500 euro apmērā (indikatīvi) dzīvsudrabu saturošo balonu iznīcināšanai. Precīza nepieciešamā finansējuma summa tiks noskaidrota, veicot cenu aptauju.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts vides dienesta Lielrīgas reģionālā vides pārvalde (turpmāk – Dienests) 2019.gada 13.martā izskatīja administratīvā pārkāpuma lietu Nr.K2519, kas uzsākta 2018.gada 11.decembrī pēc Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Rīgas Kurzemes iecirkņa materiālu izskatīšanas par Rīgā, Kreiseru ielā 5 konstatētām 11 kapsulām, kuras satur dzīvsudrabu. Saņemtās ziņas liecināja par administratīvā pārkāpuma izdarīšanu. Saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (turpmāk – LAPK) 238.1 panta pirmo daļu tika uzsākta administratīvā pārkāpuma lietvedība par administratīvo pārkāpumu saskaņā ar LAPK 58.pantu[1]. Zeme, uz kuras tika atrasti metāla termosi-baloni, pieder Latvijas Pareizticīgajai baznīcai.
Dienests, izskatot saņemtos administratīvā pārkāpuma lietas materiālus no Valsts policijas un papildus pieprasītos skaidrojumus Latvijas Pareizticīgajai baznīcai, nekonstatēja personu, kura būtu saucama pie atbildības saistībā ar balonu ievešanu vai aprakšanu minētajā teritorijā. Tika secināts, ka lietā nav konstatēta persona, pret kuru vēršama LAPK paredzētā atbildība par vides piesārņošanu vai atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpšanu. Tāpēc 2019.gada 13.martā Dienests pieņēma lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā Nr. K2519 izbeigt uzsākto administratīvā pārkāpuma lietu, jo ar lietas materiāliem nav pierādīta vai konstatēta persona, kura izdarījusi administratīvo pārkāpumu un kura saucama pie administratīvās atbildības atbilstoši LAPK 58.pantam vai 75.panta pirmajai daļai.

2018.gada 14.decembrī Dienests vērsās LVĢMC ar lūgumu veikt augstākminētās vielas savākšanu un glabāšanu, pamatojies uz  Ministru kabineta 2008.gada 5.augusta instrukcijas Nr.12 ,,Instrukcija par atbildīgo institūciju rīcību nezināmas izcelsmes vielas vai priekšmeta atrašanas gadījumā, ja ir aizdomas, ka tas satur sprādzienbīstamas, radioaktīvas, bīstamas ķīmiskas vai bioloģiskas vielas, kā arī ja konstatētas terora akta pazīmes” 26.punktu. LVĢMC 2018.gada 14.decembrī pieņēma glabāšanā 11 balonus, kas pildīti ar dzīvsudrabu, kopējais svars 443 kilogrami, un līdz šim brīdim nodrošina minēto balonu uzglabāšanu. Minētā darbība atbilst Atkritumu apsaimniekošanas likuma 7.panta otrās daļas 1.punktā  noteiktajam, ka LVĢMC organizē bīstamo atkritumu apsaimniekošanu saskaņā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem, ja bīstamo atkritumu valdītāju nav iespējams identificēt. Līdz 2021.gada 1.augustam Atkritumu apsaimniekošanas likuma 7.panta otrās daļas 1.punkts noteica, ka LVĢMC organizē bezsaimnieka bīstamo atkritumu apsaimniekošanu saskaņā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem. Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.302 “Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus” pielikuma 701.1 apakšpunktam, metāliskais dzīvsudrabs ir uzskatāms par bīstamajiem atkritumiem. Dzīvsudrabu saturošie baloni tika izņemti uzsāktas administratīvās lietas rezultātā, kuras ietvaros netika noskaidrots atkritumu īpašnieks vai valdītājs. Tāpēc ir pamatoti šos atkritumus uzskatīt par bezsaimnieka atkritumiem.

[1] LAPK 58.pants. 58.pants. Vides piesārņošana un piegružošana
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LVĢMC nodrošina dzīvsudrabu saturošo balonu uzglabāšanu poligonā “Zebrene”, tomēr LVĢMC rīcībā nav nepieciešamās infrastruktūras, lai nodrošinātu šādu atkritumu uzglabāšanu neierobežoti ilgu laiku videi un cilvēku veselībai drošā veidā.  Latvijā nav iespēju pārstrādāt, reģenerēt vai apglabāt metāliskā dzīvsudraba atkritumus. Tāpēc LVĢMC ir veicis tirgus izpēti, lai noskaidrotu iespējas šādu atkritumu iznīcināšanai. 2021.gada 20.oktobrī tika saņemts AS “BAO”, reģistrācijas Nr. LV40003320069, piedāvājums veikt metāliskā dzīvsudraba atkritumu savākšanu un iznīcināšanu par 6330,72 euro (ar PVN).

 
Risinājuma apraksts
Tā kā nav izdevies noskaidrot dzīvsudraba balonu īpašnieku un LVĢMC nav iespējams nodrošināt minēto atkritumu uzglabāšanu neierobežoti ilgu laiku, VARAM lūdz rast iespēju piešķirt finansējumu 6500 euro apmērā (indikatīvi) dzīvsudrabu saturošo balonu iznīcināšanai. Precīza nepieciešamā finansējuma summa tiks noskaidrota, veicot cenu aptauju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Dienests, izskatot saņemtos administratīvā pārkāpuma lietas materiālus no Valsts policijas un papildus pieprasītos skaidrojumus Latvijas Pareizticīgajai baznīcai, nekonstatēja personu, kura būtu saucama pie atbildības saistībā ar balonu ievešanu vai aprakšanu minētajā teritorijā. Tika secināts, ka lietā nav konstatēta persona, pret kuru vēršama LAPK paredzētā atbildība par vides piesārņošanu vai atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpšanu. Tāpēc 2019.gada 13.martā Dienests pieņēma lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā Nr.K2519 izbeigt uzsākto administratīvā pārkāpuma lietu, jo ar lietas materiāliem nav pierādīta vai konstatēta persona, kura izdarījusi administratīvo pārkāpumu un kura saucama pie administratīvās atbildības atbilstoši LAPK 58.pantam vai 75.panta pirmajai daļai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
6 500
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
6 500
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-6 500
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-6 500
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
6 500
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts izdevumu aprēķins ir sniegts anotācijas pielikumā. Šobrīd sniegta izmaksu prognoze, bet līdzekļi tiks pieprasīti atbilstoši nepieciešamajam apmēram, kā to paredz Ministru kabineta rīkojuma projekta 2.punkts.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Rīkojuma projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tāpēc sabiedriskā apspriešana nav piemērota.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta bīstamo atkritumu iznīcināšana cilvēku dzīvībai un videi drošā veidā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta bīstamo atkritumu iznīcināšana cilvēku dzīvībai un videi drošā veidā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi