24-TA-3010: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Lejnieki" Meža mierā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai nepieciešams no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Lejnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080012) daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 80640080269) 1,5663 ha platībā un uz šīs zemes vienības esošo būvi (kadastra apzīmējums 80640080012005), kopējā platība 23,5 m2, - Meža miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-389249-284 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘’Rail Baltica” DS2 posma ‘’Vangaži – Salaspils – Misa’’ apakšposms DPS1”, būvatļauja Nr. 1 Rail Baltica projekta īstenošanai ir nepieciešama nekustamā īpašuma “Lejnieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080012) Meža miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080012) 4,6 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība) daļa aptuveni 1,3945 ha platībā un uz tās esošā būve (būves kadastra apzīmējums 80640080012005) – pirts ēka (turpmāk - Būve).
Zemes vienības daļa aptuveni 1,3945 ha platībā būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa zemes nodalījuma joslā) izbūvei, savukārt uz šīs Zemes vienības daļas esošā Būve būs demontējama.
Atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-389249-284 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘’Rail Baltica” DS2 posma ‘’Vangaži – Salaspils – Misa’’ apakšposms DPS1”, būvatļauja Nr. 1 Rail Baltica projekta īstenošanai ir nepieciešama nekustamā īpašuma “Lejnieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080012) Meža miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080012) 4,6 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība) daļa aptuveni 1,3945 ha platībā un uz tās esošā būve (būves kadastra apzīmējums 80640080012005) – pirts ēka (turpmāk - Būve).
Zemes vienības daļa aptuveni 1,3945 ha platībā būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa zemes nodalījuma joslā) izbūvei, savukārt uz šīs Zemes vienības daļas esošā Būve būs demontējama.
Atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par Nekustamo īpašumu:
1. Par situāciju pirms kadastrālās uzmērīšanas procesa uzsākšanas un pabeigšanas:
saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”) 2023. gada 1. septembrī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-2679 “Paziņojums par nekustamā īpašuma “Lejnieki" Meža miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 80640080012, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, informējot sākotnēji par Zemes vienības daļas aptuveni 1,3945 ha platībā un uz tās esošās Būves atsavināšanu.
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijasmernieks.lv”, pamatojoties uz 2023. gada 23. novembrī noslēgto pakalpojumu līgumu Nr. 4.2.IL/2023-329, izstrādāja zemes ierīcības projektu, lai nodalītu Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo Zemes vienības daļu 1,3945 ha platībā. Zemes ierīcības projekta saskaņošanas procesā Nekustamā īpašuma īpašnieks izteica iebildumus un priekšlikumus par projektētās robežas novietojumu. RB Rail AS izvērtēja šos priekšlikumus un precizēja Rail Baltica projekta un ar to saistītās infrastruktūras īstenošanai nepieciešamās Zemes vienības daļas robežas un platību.
Atbilstoši šiem precizējumiem Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 1,5797 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) un Būve.
2024. gada 17. martā Institūcija nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam precizētu paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1417 “Par precizējumu paziņojumā par nekustamā īpašuma “Lejnieki" Meža miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 80640080012, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, kurā informēja, ka Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 1,5797 ha platībā un uz šīs zemes vienības daļas esošā Būve.
2. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) un zemesgrāmatā reģistrētie dati par Nekustamo īpašumu.
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
2.1.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268) 2,8304 ha platībā;
2.1.2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) 1,5663 ha platībā;
2.1.3. būve – pirts (būves kadastra apzīmējums 80640080012005), kopējā platība 23,5 m2.
2.2. Zemesgrāmatas dati par Nekustamo īpašumu:
2.2.1.Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 39, un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
2.2.2. Saskaņā ar Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 39 III daļas 1. iedaļā izdarīto ierakstu Nr. 5.1. un Nr. 5.2. Nekustamajam īpašumam noteikts lietošanas tiesību aprobežojums energoapgādes objektu aizsargjoslās, energoapgādes komersanta objektu ierīkošanai, pārbūvei, atjaunošanai un ekspluatācijai, pamatojoties uz 2019. gada 12. septembra līgumu par zemes izmantošanu energoapgādes objekta ierīkošanai un aprobežojuma noteikšanu. Saskaņā ar apgrūtinājumu plānu un Kadastra datiem ar šo līgumu noteiktais tiesību aprobežojums attiecas uz zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268), kas netiek atsavināta. Tiesību aprobežojuma faktors ir ietverts atlikušās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268) vērtības samazinājuma aprēķinā.
2.2.3. Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 39 ierakstītās būves - dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 80640080012001), kūts (būves kadastra apzīmējums 80640080012002), šķūnis (būves kadastra apzīmējums 80640080012003), šķūnis ar pagrabu (būves kadastra apzīmējums 80640080012004) – dabā neeksistē, tās ir nojauktas un Kadastrā dzēstas.
2.3. Kadastra dati par Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu:
2.3.1. Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) 1,5663 ha platībā:
2.3.1.1. apgrūtinājumi:
7312040100 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju – 0,0056 ha;
7312050601 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem - 0,0159 ha;
7312050601 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem - 0,0352 ha;
7311020105 dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija pilsētās un ciemos - 0,0496 ha;
7311050200 tauvas joslas teritorija gar upi – 0,0199 ha.
2.3.1.2. zemes platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 1,2973 ha (tajā skaitā pļavu platība – 0,17 ha, ganību platība – 1,1273 ha);
krūmāju platība – 0,0166 ha;
ūdens objektu zeme – 0,1107 ha (tajā skaitā zeme zem ūdeņiem – 0,1107 ha);
zemes zem ēkām platība – 0,0683 ha;
zemes zem ceļiem platība – 0,0025 ha;
pārējās zemes platība – 0,0709 ha.
2.3.1.3. Zemes vienības lietošanas mērķis: zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101) – 1,5663 ha.
2.3.2. Būve (būves kadastra apzīmējums 80640080012005):
galvenais lietošanas veids – (1274) citas, iepriekš neklasificētas, ēkas;
būves tips – (12740201) kūtis ar kopējo platību līdz 60 m2 (ieskaitot), saimniecības ēkas, pagrabi un sabiedriskās tualetes;
ekspluatācijas uzsākšanas gads – 1996.
kadastrālās uzmērīšanas datums - 2003. gada 25. septembris;
kopējā platība 23,5 m2.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Saskaņā ar pašvaldības Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu, kas apstiprināti ar Inčukalna novada domes 2013. gada 22. maija lēmumu (protokols Nr. 14, 25. §) “Par saistošo noteikumu Nr. 10/2013 “Par Inčukalna novada teritorijas plānojuma 2013.– 2024. gadam Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem un Grafisko daļu” apstiprināšanu”, 325.3. apakšpunktu ūdensteces vai ūdenstilpes krasta līnijai jābūt brīvi pieejamai, bez žogiem un citām būvēm, nodrošinot piekrastes tauvas joslu 10 m platumā, bet gar privāto ūdeņu krastiem – 4 m.
Tādējādi secināms, ka atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
3. Par Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu:
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai un saistītajai infrastruktūrai nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu aptuveni 1,3945 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 3,2055 ha platībā.
Atbilstoši Siguldas novada pašvaldības 2023. gada 14. augustā sniegtajam atzinumam Nr. A-3.10/7/3275 (turpmāk - Atzinums) Zemes vienība atrodas ciema Meža Miers teritorijā, kam pašvaldības teritorijas plānojumā noteikta funkcionālā zona Savrupmāju apbūves teritorija (DzS), kur minimālās jaunveidojamās zemes vienības platība ir 0,12 ha. Līdz ar to Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 3,2055 ha platībā atbilst teritorijas plānojumā noteiktajam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijasmernieks.lv”, pamatojoties uz 2023. gada 23. novembrī noslēgto pakalpojumu līgumu Nr. 4.2.IL/2023-329, izstrādāja zemes ierīcības projektu, lai nodalītu Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo Zemes vienības daļu 1,3945 ha platībā. Zemes ierīcības projekta saskaņošanas procesā Īpašnieks izteica iebildumus un priekšlikumus par projektētās robežas novietojumu. Ievērojot minēto, RB Rail AS izvērtēja šos priekšlikumus un precizēja Rail Baltica projekta un ar to saistītās infrastruktūras īstenošanai nepieciešamās Zemes vienības daļas robežas un platību.
Atbilstoši šiem precizējumiem Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 1,5797 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) un Būve.
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu aptuveni 1,5797 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa aptuveni 3,0203 ha platībā. Saskaņā ar pašvaldības Atzinumu Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 3,0203 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktajām prasībām un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijasmernieks.lv” 2024. gada 26. septembrī iesniedza kadastrālās uzmērīšanas dokumentus, saskaņā ar kuriem Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu veido zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268) 2,8304 ha platībā.
4. Par Īpašnieka prasījumiem/jautājumiem:
4.1. Īpašnieks 2023. gada 25. oktobrī, atbildot uz atsavināšanas paziņojumu, cita starpā lūdza informēt, vai tiek paredzēts nodrošināt trokšņu barjeru cauri ciematam un vai tiek plānots uzbērums - saskaņā ar RB Rail AS sniegto informāciju gar Nekustamā īpašuma atlikušo daļu gar dzelzceļu no tilta pār V75 līdz tiltam pār Straujupīti ir paredzēta trokšņu siena uzbērumam abās pusēs.
4.2. Īpašnieks norādīja, ka, apzinot cenas apbūves gabaliem platībā 1200 m2 - 1500m2, tika secināts, ka viena kvadrātmetra cena svārstās no 10 EUR-12 EUR. Ievērojot minēto, Īpašnieks labprāt izskatītu iespēju samainīt visu Zemes vienību pret līdzvērtīgu dzīvojamās apbūves zemi Pierīgā - Institūcija 2023. gada 15. decembrī vēstulē Nr. 2.3.N/2023-4137 informēja Īpašnieku, ka atbilstoši Atsavināšanas likuma 6. pantā noteiktajam institūcijai tiesības atsavināt visu nekustamo īpašumu ir tikai gadījumā, ja, atsavinot nekustamā īpašuma daļu, atlikusī šī nekustamā īpašuma daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav vairs izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Ņemot vērā, ka Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 3,2055 ha platībā atbilstoši Siguldas novada pašvaldības 2023. gada 14. augusta atzinumā Nr. A-3.10/7/3275 sniegtajai informācijai atbilst teritorijas plānojumam un ir izmantojama patstāvīgi, Institūcijai nav tiesiska pamata atsavināt minēto atlikumā izveidojošos zemes vienības daļu aptuveni 3,2055 ha platībā.
Ņemot vērā Īpašnieka izrādīto interesi atlīdzības vietā par Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu saņemt līdzvērtīgu nekustamo īpašumu un Atsavināšanas likuma 26. panta pirmās daļas 1. punktā noteikto, Institūcija skaidroja, tieši kuru Pierīgas pašvaldību īpašumā vai valdījumā esošie nekustamie īpašumi Īpašnieku interesē, kā arī aicināja Īpašnieku iesaistīties šādas informācijas noskaidrošanā un lūdza informēt, ja Īpašniekam ir zināms kāds konkrēts publisko personu īpašumā esošs nekustamais īpašums, kas būtu uzskatāms kā potenciāli līdzvērtīgs nekustamā īpašuma atsavināmajai daļai. Īpašnieks atbildi nesniedza un turpmāk prasību par līdzvērtīgu īpašumu Pierīgā neuzturēja.
4.3. Saskaņā ar Nekustamā īpašuma apsekošanas laikā Īpašnieka minēto un Apsekošanas aktā norādīto jāsaglabā meliorācijas sistēmas funkcionēšana arī Rail Baltica dzelzceļa izbūves laikā - atbilstoši par projektēšanu atbildīgās RB Rail AS skaidrojumam Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” izdotajiem tehniskajiem noteikumiem.
4.4. Piekļuves nodrošināšanai Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai Rail Baltica projekta ietvaros ir saglabājama esošā nobrauktuve no valsts nozīmes ceļa.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 29. oktobra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par sabiedrības vajadzībām - projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai - atsavināmo nekustamā īpašuma “Lejnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080012) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) 1,5663 ha platībā un pirts ēku (būves kadastra apzīmējums 80640080012005) – Meža miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, nosakot to atbilstoši kopējai summai 99 425,19 EUR (deviņdesmit deviņi tūkstoši četri simti divdesmit pieci euro, 19 centi), ko veido:
tirgus vērtība – 61 497,83 EUR, tai skaitā:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) daļas 1,4663 ha platībā tirgus vērtība – 52 053,65 EUR jeb 3,55 EUR par zemes kvadrātmetru;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) daļas 0,1 ha platībā un pirts ēkas (būves kadastra apzīmējums 80640080012005) kopējā tirgus vērtība – 9444,18 EUR;
- kompensējamie zaudējumi – 37 927,36 EUR par atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268) 2,8304 ha platībā vērtības samazinājumu jeb 1,34 EUR par zemes kvadrātmetru.
Institūcijā saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija 2024. gada 22.novembrī pieņēma lēmumu Nr. 03.1-14/3915, ar kuru nolemts apstiprināt taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 61 497,83 EUR, kā arī atlīdzināt zaudējumus par atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268) 2,8304 ha platībā vērtības samazinājumu - 37 927,36 EUR jeb 1,34 EUR par vienu kvadrātmetru zemes vienības.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
1. Par situāciju pirms kadastrālās uzmērīšanas procesa uzsākšanas un pabeigšanas:
saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”) 2023. gada 1. septembrī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-2679 “Paziņojums par nekustamā īpašuma “Lejnieki" Meža miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 80640080012, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, informējot sākotnēji par Zemes vienības daļas aptuveni 1,3945 ha platībā un uz tās esošās Būves atsavināšanu.
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijasmernieks.lv”, pamatojoties uz 2023. gada 23. novembrī noslēgto pakalpojumu līgumu Nr. 4.2.IL/2023-329, izstrādāja zemes ierīcības projektu, lai nodalītu Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo Zemes vienības daļu 1,3945 ha platībā. Zemes ierīcības projekta saskaņošanas procesā Nekustamā īpašuma īpašnieks izteica iebildumus un priekšlikumus par projektētās robežas novietojumu. RB Rail AS izvērtēja šos priekšlikumus un precizēja Rail Baltica projekta un ar to saistītās infrastruktūras īstenošanai nepieciešamās Zemes vienības daļas robežas un platību.
Atbilstoši šiem precizējumiem Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 1,5797 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) un Būve.
2024. gada 17. martā Institūcija nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam precizētu paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1417 “Par precizējumu paziņojumā par nekustamā īpašuma “Lejnieki" Meža miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 80640080012, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, kurā informēja, ka Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 1,5797 ha platībā un uz šīs zemes vienības daļas esošā Būve.
2. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) un zemesgrāmatā reģistrētie dati par Nekustamo īpašumu.
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
2.1.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268) 2,8304 ha platībā;
2.1.2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) 1,5663 ha platībā;
2.1.3. būve – pirts (būves kadastra apzīmējums 80640080012005), kopējā platība 23,5 m2.
2.2. Zemesgrāmatas dati par Nekustamo īpašumu:
2.2.1.Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 39, un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
2.2.2. Saskaņā ar Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 39 III daļas 1. iedaļā izdarīto ierakstu Nr. 5.1. un Nr. 5.2. Nekustamajam īpašumam noteikts lietošanas tiesību aprobežojums energoapgādes objektu aizsargjoslās, energoapgādes komersanta objektu ierīkošanai, pārbūvei, atjaunošanai un ekspluatācijai, pamatojoties uz 2019. gada 12. septembra līgumu par zemes izmantošanu energoapgādes objekta ierīkošanai un aprobežojuma noteikšanu. Saskaņā ar apgrūtinājumu plānu un Kadastra datiem ar šo līgumu noteiktais tiesību aprobežojums attiecas uz zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268), kas netiek atsavināta. Tiesību aprobežojuma faktors ir ietverts atlikušās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268) vērtības samazinājuma aprēķinā.
2.2.3. Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 39 ierakstītās būves - dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 80640080012001), kūts (būves kadastra apzīmējums 80640080012002), šķūnis (būves kadastra apzīmējums 80640080012003), šķūnis ar pagrabu (būves kadastra apzīmējums 80640080012004) – dabā neeksistē, tās ir nojauktas un Kadastrā dzēstas.
2.3. Kadastra dati par Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu:
2.3.1. Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) 1,5663 ha platībā:
2.3.1.1. apgrūtinājumi:
7312040100 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju – 0,0056 ha;
7312050601 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem - 0,0159 ha;
7312050601 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem - 0,0352 ha;
7311020105 dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija pilsētās un ciemos - 0,0496 ha;
7311050200 tauvas joslas teritorija gar upi – 0,0199 ha.
2.3.1.2. zemes platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 1,2973 ha (tajā skaitā pļavu platība – 0,17 ha, ganību platība – 1,1273 ha);
krūmāju platība – 0,0166 ha;
ūdens objektu zeme – 0,1107 ha (tajā skaitā zeme zem ūdeņiem – 0,1107 ha);
zemes zem ēkām platība – 0,0683 ha;
zemes zem ceļiem platība – 0,0025 ha;
pārējās zemes platība – 0,0709 ha.
2.3.1.3. Zemes vienības lietošanas mērķis: zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101) – 1,5663 ha.
2.3.2. Būve (būves kadastra apzīmējums 80640080012005):
galvenais lietošanas veids – (1274) citas, iepriekš neklasificētas, ēkas;
būves tips – (12740201) kūtis ar kopējo platību līdz 60 m2 (ieskaitot), saimniecības ēkas, pagrabi un sabiedriskās tualetes;
ekspluatācijas uzsākšanas gads – 1996.
kadastrālās uzmērīšanas datums - 2003. gada 25. septembris;
kopējā platība 23,5 m2.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Saskaņā ar pašvaldības Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu, kas apstiprināti ar Inčukalna novada domes 2013. gada 22. maija lēmumu (protokols Nr. 14, 25. §) “Par saistošo noteikumu Nr. 10/2013 “Par Inčukalna novada teritorijas plānojuma 2013.– 2024. gadam Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem un Grafisko daļu” apstiprināšanu”, 325.3. apakšpunktu ūdensteces vai ūdenstilpes krasta līnijai jābūt brīvi pieejamai, bez žogiem un citām būvēm, nodrošinot piekrastes tauvas joslu 10 m platumā, bet gar privāto ūdeņu krastiem – 4 m.
Tādējādi secināms, ka atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
3. Par Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu:
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai un saistītajai infrastruktūrai nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu aptuveni 1,3945 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 3,2055 ha platībā.
Atbilstoši Siguldas novada pašvaldības 2023. gada 14. augustā sniegtajam atzinumam Nr. A-3.10/7/3275 (turpmāk - Atzinums) Zemes vienība atrodas ciema Meža Miers teritorijā, kam pašvaldības teritorijas plānojumā noteikta funkcionālā zona Savrupmāju apbūves teritorija (DzS), kur minimālās jaunveidojamās zemes vienības platība ir 0,12 ha. Līdz ar to Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 3,2055 ha platībā atbilst teritorijas plānojumā noteiktajam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijasmernieks.lv”, pamatojoties uz 2023. gada 23. novembrī noslēgto pakalpojumu līgumu Nr. 4.2.IL/2023-329, izstrādāja zemes ierīcības projektu, lai nodalītu Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo Zemes vienības daļu 1,3945 ha platībā. Zemes ierīcības projekta saskaņošanas procesā Īpašnieks izteica iebildumus un priekšlikumus par projektētās robežas novietojumu. Ievērojot minēto, RB Rail AS izvērtēja šos priekšlikumus un precizēja Rail Baltica projekta un ar to saistītās infrastruktūras īstenošanai nepieciešamās Zemes vienības daļas robežas un platību.
Atbilstoši šiem precizējumiem Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 1,5797 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) un Būve.
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu aptuveni 1,5797 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa aptuveni 3,0203 ha platībā. Saskaņā ar pašvaldības Atzinumu Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 3,0203 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktajām prasībām un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijasmernieks.lv” 2024. gada 26. septembrī iesniedza kadastrālās uzmērīšanas dokumentus, saskaņā ar kuriem Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu veido zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268) 2,8304 ha platībā.
4. Par Īpašnieka prasījumiem/jautājumiem:
4.1. Īpašnieks 2023. gada 25. oktobrī, atbildot uz atsavināšanas paziņojumu, cita starpā lūdza informēt, vai tiek paredzēts nodrošināt trokšņu barjeru cauri ciematam un vai tiek plānots uzbērums - saskaņā ar RB Rail AS sniegto informāciju gar Nekustamā īpašuma atlikušo daļu gar dzelzceļu no tilta pār V75 līdz tiltam pār Straujupīti ir paredzēta trokšņu siena uzbērumam abās pusēs.
4.2. Īpašnieks norādīja, ka, apzinot cenas apbūves gabaliem platībā 1200 m2 - 1500m2, tika secināts, ka viena kvadrātmetra cena svārstās no 10 EUR-12 EUR. Ievērojot minēto, Īpašnieks labprāt izskatītu iespēju samainīt visu Zemes vienību pret līdzvērtīgu dzīvojamās apbūves zemi Pierīgā - Institūcija 2023. gada 15. decembrī vēstulē Nr. 2.3.N/2023-4137 informēja Īpašnieku, ka atbilstoši Atsavināšanas likuma 6. pantā noteiktajam institūcijai tiesības atsavināt visu nekustamo īpašumu ir tikai gadījumā, ja, atsavinot nekustamā īpašuma daļu, atlikusī šī nekustamā īpašuma daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav vairs izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Ņemot vērā, ka Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 3,2055 ha platībā atbilstoši Siguldas novada pašvaldības 2023. gada 14. augusta atzinumā Nr. A-3.10/7/3275 sniegtajai informācijai atbilst teritorijas plānojumam un ir izmantojama patstāvīgi, Institūcijai nav tiesiska pamata atsavināt minēto atlikumā izveidojošos zemes vienības daļu aptuveni 3,2055 ha platībā.
Ņemot vērā Īpašnieka izrādīto interesi atlīdzības vietā par Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu saņemt līdzvērtīgu nekustamo īpašumu un Atsavināšanas likuma 26. panta pirmās daļas 1. punktā noteikto, Institūcija skaidroja, tieši kuru Pierīgas pašvaldību īpašumā vai valdījumā esošie nekustamie īpašumi Īpašnieku interesē, kā arī aicināja Īpašnieku iesaistīties šādas informācijas noskaidrošanā un lūdza informēt, ja Īpašniekam ir zināms kāds konkrēts publisko personu īpašumā esošs nekustamais īpašums, kas būtu uzskatāms kā potenciāli līdzvērtīgs nekustamā īpašuma atsavināmajai daļai. Īpašnieks atbildi nesniedza un turpmāk prasību par līdzvērtīgu īpašumu Pierīgā neuzturēja.
4.3. Saskaņā ar Nekustamā īpašuma apsekošanas laikā Īpašnieka minēto un Apsekošanas aktā norādīto jāsaglabā meliorācijas sistēmas funkcionēšana arī Rail Baltica dzelzceļa izbūves laikā - atbilstoši par projektēšanu atbildīgās RB Rail AS skaidrojumam Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” izdotajiem tehniskajiem noteikumiem.
4.4. Piekļuves nodrošināšanai Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai Rail Baltica projekta ietvaros ir saglabājama esošā nobrauktuve no valsts nozīmes ceļa.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 29. oktobra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par sabiedrības vajadzībām - projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai - atsavināmo nekustamā īpašuma “Lejnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080012) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) 1,5663 ha platībā un pirts ēku (būves kadastra apzīmējums 80640080012005) – Meža miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, nosakot to atbilstoši kopējai summai 99 425,19 EUR (deviņdesmit deviņi tūkstoši četri simti divdesmit pieci euro, 19 centi), ko veido:
tirgus vērtība – 61 497,83 EUR, tai skaitā:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) daļas 1,4663 ha platībā tirgus vērtība – 52 053,65 EUR jeb 3,55 EUR par zemes kvadrātmetru;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) daļas 0,1 ha platībā un pirts ēkas (būves kadastra apzīmējums 80640080012005) kopējā tirgus vērtība – 9444,18 EUR;
- kompensējamie zaudējumi – 37 927,36 EUR par atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268) 2,8304 ha platībā vērtības samazinājumu jeb 1,34 EUR par zemes kvadrātmetru.
Institūcijā saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija 2024. gada 22.novembrī pieņēma lēmumu Nr. 03.1-14/3915, ar kuru nolemts apstiprināt taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 61 497,83 EUR, kā arī atlīdzināt zaudējumus par atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080268) 2,8304 ha platībā vērtības samazinājumu - 37 927,36 EUR jeb 1,34 EUR par vienu kvadrātmetru zemes vienības.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Lejnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080012) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080269) 1,5663 ha platībā un uz šīs zemes vienības esošo būvi (būves kadastra apzīmējums 80640080012005), kopējā platība 23,5 m2, - Meža miers, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi