Anotācija

24-TA-119: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra noteikumos Nr. 561 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības noteikumi intervences "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai"  apakšpasākumā "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai" un intervencē "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai un uzturēšanai""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra noteikumos Nr. 561 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības noteikumi intervences "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" apakšpasākumā "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai" un intervencē "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai un uzturēšanai"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – Īstenošanas lēmums);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115). 
2023. gadā tika izdarīti un apstiprināti grozījumi Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā (KOMISIJAS ĪSTENOŠANAS LĒMUMS (7.9.2023), ar kuru apstiprina grozījumu Latvijas 2023.–2027. gada Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai CCI: 2023LV06AFSP001) un, ievērojot šos grozījumus, sagatavots minētais noteikumu projekts.
Tā kā 2023. gada nogalē tika ierosināti nākamie Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna grozījumi, kas skar atbalsta intervenču likmju apmēru, un informācija par grozījumiem 2024. gadā ir oficiāli iesniegta Eiropas Komisijai, arī šo grozījumu saturs ir ietverts noteikumu projektā, lai nākamajā projektu pieņemšanas kārtā atbalsta pretendenti varētu sagatavot projektu pieteikumus un pieteikties atbalstam ar jau precizētajiem nosacījumiem. Minētie grozījumi intervencēs apstiprināti 2024. gada 14. maija Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam uzraudzības komitejas sēdē (2024. gada 14. jūnija Komitejas sēdes protokols Nr. 9.3-18e/1/UK/2024), un grozījumi 2024. gada 31. maijā tika iesniegti Eiropas Komisijai (turpmāk – EK). Pēc EK apsvērumu saskaņošanas 2024. gada oktobrī Latvijas KLP SP grozījumu 2. pakotne ir atkārtoti iesniegta EK oficiālai apstiprināšanai.
Tāpat noteikumu projektā ietverti nepieciešamie precizējumi, izvērtējot 2024. gada sākumā notikušās pirmās jaunās plānošanas perioda atbalsta intervenču projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas pieredzi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai precizētu kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu mežsaimniecībai attiecībā uz Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm meža nozarē, ievērojot Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā izdarītos grozījumus. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 1. janvārī stājas spēkā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskais plāns un sākas jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods. Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā ir izdarīti pirmie grozījumi, kā arī 2024. gada sākumā notikusi pirmā projektu iesniegumu pieņemšanas kārta. Noteikumu projekts, ar kuru tiks aizstātas vairākas spēkā esošā regulējuma normas, ir sagatavots, lai precizētu normatīvo aktu atbilstoši Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna grozījumiem, kā arī izvērtējot pirmās projektu iesniegumu kārtas norisi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu ELGF finansējuma piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību meža nozarē intervenču veidu īstenošanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi.
Pamatojoties uz regulas 2021/2115 118. pantu un Īstenošanas lēmumu, EK ir apstiprinājusi dalībvalstu sagatavotos Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskos plānus piecu gadu periodam, kā arī tajos ietvertos intervenču veidus meža nozarē ar izvērstu to īstenojamo darbību un satura aprakstu, kuras noteiktas regulas 2021/2115 55. panta 1. punktā.
Tāpat iepriekšminētajos Eiropas Savienības normatīvajos aktos ir noteikts, ka dalībvalsts pienākums ir izvēlēties noteiktus intervences veidus un noteiktā termiņā sniegt informāciju EK, tāpēc noteikumu projektā ietverti konkrēti intervences veidi meža nozarē un paredzēta informācijas apmaiņa starp Zemkopības ministriju, Lauku atbalsta dienestu, Valsts meža dienestu un atbalsta pretendentu, lai nodrošinātu atbilstošas informācijas savlaicīgu sagatavošanu un nosūtīšanu EK. Paredzēta arī informācijas apmaiņa ar Dabas aizsardzības pārvaldi tiktāl, cik tas skar īpaši aizsargājamās dabas teritorijas un ar sugu un biotopu aizsardzību saistītos jautājumus. Turklāt, ņemot vērā valsts informācijas sistēmās ietvertos datus, Valsts meža dienests nepieciešamās ziņas par pārkāpumiem iegūst no valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs". 
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai nodrošinātu atbilstošu administrēšanu, uzraudzību un savlaicīgu atbalsta piešķiršanu atbalsta pretendentam par Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plānā noteiktajiem intervences veidiem 2023.–2027. gadam meža nozarē (turpmāk – intervences). Tāpat, lai nodrošinātu efektīvāku atbalsta izmantošanu, Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plānā ir izdarīti grozījumi. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra noteikumos Nr. 561 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības noteikumi intervences "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" apakšpasākumā "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai" un intervencē "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai un uzturēšanai"" izdarāmi atbilstoši Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna grozījumu saturam, lai attiecīgi precizētu nacionālo tiesību aktu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. nodaļā (1.–9. punktā) ietverti vispārīgi jautājumi, kas nosaka gan atbalsta intervenču sasaisti ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, gan to, kuras atbalsta intervences tiks īstenotas un būs pieejamas atbalsta pretendentiem 2023.–2027. gada plānošanas periodā.
Noteikumu projekta 1. punkts paredz intervenču veidus. Noteikumu projektā ietverts tiesiskais regulējums intervences "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" apakšpasākumā "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai", kurā tiks īstenota meža ieaudzēšana, mežaudžu nomaiņa un atjaunošana un jaunaudžu retināšana. Tāpat noteikumu projektā ietverts tiesiskais regulējums intervencē "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai uzturēšanai", kurā notiks ierīkoto mežaudžu agrotehniskā kopšana.
Noteikumu projekta 6. punkts paredz intervenču likmju apmēru, un, ievērojot minētajā punktā noteikto un Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna grozījumu saturu, atbilstoši ir precizēts noteikumu projekta 1. pielikuma saturs, lai ietvertu jaunās plānotās atbalsta likmes.
Noteikumu projektā noteikti atbalsta saņemšanas nosacījumi intervencēs "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" un "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai uzturēšanai" attiecībā uz meža ieaudzēšanu (10.–21. punkts), meža ugunsgrēkos un dabas katastrofās iznīcinātu mežaudžu atjaunošanu (22.–24. punkts) un jaunaudžu retināšanu vai mežaudžu nomaiņu (25.–31. punkts).
Gan iepriekšējā atbalsta periodā, gan turpmāk pēc nacionālo normatīvo aktu grozījumiem saglabāta vienota pieeja atbalsta saņemšanas nosacījumiem. Jebkurai mežaudzei, par kuru persona pretendē uz atbalstu, ir jāatbilst atjaunotas mežaudzes parametriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par meža atjaunošanu, meža ieaudzēšanu un plantāciju mežiem. Normatīvā akta projektā noteikts, ka atbalsta pretendentam ir atļauts mežaudzi reģistrēt kā plantāciju mežu, bet mežaudzes parametriem, lai varētu pretendēt uz atbalstu, ir jāatbilst ieaudzētas mežaudzes kritērijiem. Atbalsta pasākumu virsmērķis ir sniegt atbalstu kvalitatīvu mežaudžu izveidei, lai veicinātu mežaudžu noturību pret klimata pārmaiņām un palielinātu CO2 piesaisti mežaudzēs.
Projekta pieteikuma un saskaņošanas (33.–50. punkts) nosacījumi, kā arī nepieciešamās darbības projekta Meža apsaimniekošanas atbalsta intervenču plāna saskaņošanai ietvertas noteikumu projekta V nodaļā. Lai atbalsta pretendentam neradītu administratīvo slogu, Lauku atbalsta dienests nepieciešamo informāciju iegūst, savstarpēji sadarbojoties ar Valsts meža dienestu un ņemot vērā valsts informācijas sistēmās pieejamo informāciju.
Noteikumu projekta 51.–59. punktā ir ietverti atbalsta piešķiršanas nosacījumi, noteikta darbību pārbaudes, uzraudzības un kontroles kārtība, kā arī paredzēts pārejas nosacījums, kas pirmajā projektu iesniegšanas kārtā dos iespēju iesniegt intervenču plānus, kuri parakstīti arī ar elektronisko parakstu, ja tas būs nepieciešams.
Noteikumu projekta 39. punkts noteic, ka Valsts meža dienests intervenču plānu noraida, ja pretendents ir administratīvi sodīts saskaņā ar Meža likuma 51. panta ceturto, sesto, astoto, desmito, vienpadsmito, divpadsmito, četrpadsmito, piecpadsmito vai sešpadsmito daļu, kamēr sodāmība nav dzēsta, lai tādējādi izvairītos no iespējamības, ka persona, kurai kādreiz ticis piemērots sods, bet kuras sodāmība jau ir dzēsta, turpina saskarties ar ierobežojumiem, jo citādi tas neatbilstu samērīguma principam. Ziņas par personu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem Valsts meža dienests primāri iegūst no valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs". Ziņas par personu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem tiek uzkrātas valsts informācijas sistēmā "Sodu reģistrs", lai būtu vienota uzskaite par administratīvos pārkāpumus izdarījušām personām un lai veicinātu šo nodarījumu novēršanu un atklāšanu, kā arī par tiem personai noteiktā soda izpildes un tiesību ierobežojumu kontroli. Lai nodrošinātu Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna efektīvu īstenošanu, atbalsta saņemšanai jānotiek labā administratīvā ietvarā. Minētais regulējums atbilst regulas (ES) 2021/2115 nosacījumiem, kas paredz, ka dalībvalstis saskaņā ar saviem institucionālajiem noteikumiem, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajos plānos ietvertās intervences, iekļauj efektīvu un samērīgu administratīvo sodu sistēmu. Regulā (ES) 2021/2115 skaidrots, ka intervence ir atbalsta instruments ar attiecīgajiem atbalsttiesīguma nosacījumiem, kuru dalībvalsts savā Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā noteikusi, pamatojoties uz šajā regulā paredzēto intervences veidu. Saskaņā ar šīs regulas 8. pantu dalībvalstis tiecas sasniegt tās II sadaļā (tostarp 5. pantā) izklāstītos mērķus, ievērojot savu vajadzību izvērtējumu. Tāpat ar 5. pantā minēto mērķu (bet ne tikai to) sasniegšanu iecerēts panākt konkurētspējīgu, izturētspējīgu un daudzveidīgu nozaru attīstību.
Jāpiebilst, ka atbilstoši Sodu reģistra likuma 21. panta pirmās daļas regulējumam "Sodu reģistrā" iekļautās ziņas tiek sniegtas izziņas veidā vai tiešsaistes datu pārraides režīmā, ja tiek identificēts ziņu pieprasītājs. Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t. i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs kā valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs" pārzinis ir atbildīgs par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai.
Tāpat noteikumu projektā noteikta Valsts meža dienesta vai Lauku atbalsta dienesta rīcība situācijās, kad konstatēta neatbilstība atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Noteikumu projekts stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Atbilstoši noteikumu projekta 60.2. apakšpunktam atbalsta intervenču mērķis un plānotās darbības mērķa sasniegšanai ir bioloģiskās daudzveidības saglabāšana, atjaunošana un palielināšana, tāpēc meža ieaudzēšanā vienmēr tiek atbalstīta tikai vietējo koku sugu mistraudžu veidošana, izņemot smiltājos, kuros to mazās auglības dēļ ieaudzējamas priežu mežaudzes. Tādējādi katrai sugai tiek nodrošināti atbilstoši augšanas apstākļi un meža atjaunošanai izmantots selekcionēts un pēc adaptācijai svarīgām pazīmēm atlasīts stādmateriāls. Turklāt, ievērojot klimata pārmaiņas un mežaudžu pielāgošanās spēju, tā ir iespējams nodrošināt daudz lielāku mežaudžu noturību, vienlaikus saglabājot iespēju veidot mistraudzes, lai veicinātu bioloģisko daudzveidību. Pieejamais atbalsts motivē zemes īpašniekus veidot bioloģiski daudzveidīgākas mežaudzes teritorijās, kurās to ļauj attiecīgās augsnes kvalitāte, tāpēc ir iespējama lielāka dzīvo organismu daudzveidība, tā nodrošinot gan vides prasību ievērošanu, gan pret klimata pārmaiņām noturīgāku mežaudžu veidošanu. Visus meža apsaimniekošanas atbalsta intervenču plānus ar atbalsta platībā plānotajiem darbiem un to saturu izvērtē un saskaņo Valsts meža dienests. Turklāt projektiem, kas tiek īstenoti teritorijā, kurā meža ieaudzēšana paredzēta atbilstoši īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas aizsardzības plānam, tas darāms atbilstoši minētās teritorijas nosacījumiem, un kopumā tas nodrošina minēto intervenču īstenošanu veidā, kas ļauj saglabāt un veicināt bioloģisko daudzveidību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums noteic kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu meža nozarei attiecībā uz Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm meža nozarē nozarē.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums noteic kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu meža nozarei attiecībā uz Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm meža nozarē nozarē.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta intervences veicina nodarbinātību un ražošanu meža nozarē, un tas savukārt pozitīvi ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Tāpat kā iepriekšējā plānošanas periodā, arī šajā periodā atbalsts mežsaimniecībai veicinās CO2 piesaistes palielinājumu zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības sektorā, kā arī palielinās mežaudžu noturību pret klimata pārmaiņām. Atbalstot meža ieaudzēšanu, atjaunošanu pēc katastrofām, ieaudzēto un atjaunoto mežaudžu agrotehnisko kopšanu, kā arī kopšanas darbību īstenošanu, lai ar tām būtiski uzlabotu mežaudzes sastāvu un tās kvalitāti nākotnē, kopumā tiks veicināta meža nozares attīstība un nozares konkurētspēja.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta saņēmēji ir zemes un meža zemes īpašnieki.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tā kā atbalsts meža nozarē sniedz ievērojamu ieguldījumu, pieejamais atbalsts veicina nozares konkurētspēju.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Stiprinot meža nozari, tiek veicināta nodarbinātība.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 000 000
-4 824 451
8 000 000
1 073 336
8 000 000
1 458 405
1 823 834
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 000 000
-4 824 451
8 000 000
1 073 336
8 000 000
1 458 405
1 823 834
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 000 000
-4 824 451
8 000 000
1 262 748
8 000 000
1 715 770
2 156 275
2.1. valsts pamatbudžets
6 000 000
-4 824 451
8 000 000
1 262 748
8 000 000
1 715 770
2 156 275
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-189 412
0
-257 365
-332 441
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-189 412
0
-257 365
-332 441
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-189 412
-257 365
-332 441
5.1. valsts pamatbudžets
0
-189 412
-257 366
-323 441
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1. Intervencē LA 7.1. "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai" publiskais finansējums apstiprināts 31 438 028,00 EUR apmērā ar ES līdzfinansējumu (85 %) 26 722 324 EUR un valsts finansējumu (15 %) 4 715 704 EUR.
Intervences publiskais finansējums sadalīts pa gadiem atbilstoši intervenču īstenošanas gaitai, norādot kopējo publisko finansējumu:
2024. gadā – 1 163 304 EUR;
2025. gadā – 8 711 747 EUR;
2026. gadā – 8 711 747 EUR;
2027. gadā – 8 711 747 EUR;
2028. gadā – 2 069 741 EUR;
2029.gadā – 2 069 742 EUR.

2. Intervencē LA 8 "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai uzturēšanai" publiskais finansējums apstiprināts 6 291 972 EUR apmērā ar ES līdzfinansējumu (85 %) 5 348 176 EUR un valsts finansējumu (15 %) 943 796 EUR.
Intervences publiskais finansējums sadalīts pa gadiem atbilstoši intervenču īstenošanas gaitai, norādot kopējo publisko finansējumu:
2024. gadā – 12 245 EUR;
2025. gadā – 551 001 EUR;
2026. gadā – 1 004 023 EUR;
2027. gadā – 1 444 528 EUR;
2028. gadā – 1 358 250 EUR;
2029. gadā – 1 921 925 EUR.

Finansējums intervencēm apstiprināts 2024. gada 14.maija Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.-2020. gadam  uzraudzības komitejas sēdē (2024. gada 14. jūnija Komitejas sēdes protokols Nr. 9.3-18e/1/UK/2024), veicot grozījumus finanšu plānā un grozījumi 2024. gada 31. maijā iesniegti Eiropas Komisijai. Pēc Eiropas Komisiju apsvērumu saskaņošanas 2024. gada oktobrī LV KLP SP grozījumu 2. pakotne ir atkārtoti iesniegta EK oficiālai apstiprināšanai, kur atbilstoši EK iesniegtajai grozījumu pakotnei precizēts arī publiskā finansējuma sadalījums pa finanšu gadiem minētajās intervencēs.

Finansējumu plānots papildināt ar valsts papildu finansējumu. Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā 2023.–2027. gadam paredzēts papildu valsts budžeta līdzfinansējums lauku attīstības intervences "Ieguldījumi ilgtspējīgā mežsaimniecībā" apakš intervencē "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai" 15 545 000 EUR apmērā. Sākotnēji intervencei finansējums tika apstiprināts 43 545 000 EUR apmērā, bet saskaņā ar grozījumiem finanšu plānā finansējums tika pārplānots. Minētais finansējums ir piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 2 1.§ 2. punkts) atbalstīto prioritāro pasākumu "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam".
Vēršam uzmanību, ka valsts budžetā jau ieplānotais papildus valsts finansējums tiks novirzīts citām intervencēm, lai lauku attīstības intervencei "Ieguldījumi ilgtspējīgā mežsaimniecībā" nepārsniegtu kopējo finansējumu 15 545 000 EUR apmērā, ievērojot konkrētajiem gadiem apstiprinātās kopsummas valsts budžetā šajā prioritātē.

Papildus skaidrojam, ka Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.-2027.gadam ietvaros finansējums ar mežsaimniecību saistībām  intervencēm ir paredzēts 54 275 000 EUR (kopā intervences LA7.1./LA7.2 (1 000 000 EUR) un LA8), no tā papildu valsts finansējums saskaņā ar MK 13.01.2023. lēmumu prioritārajam pasākumam "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam" indikatīvi ir paredzēti 15 545 000 EUR ar izmantojumu plānošanas perioda beigās.
 
  Publiskais finansējums Papildus valsts finansējums KOPĀ
LA7 Ieguldījumi ilgtspējā mežsaimniecībā 32 438 028 15 545 000 47 983 028
LA 7.1. Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai 31 438 028 15 545 000 47 983 028
LA 7.2. Atbalsts meža bojājumu profilaksei 1 000 000 0 1 000 000
LA8 Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai uzturēšanai  6 291 972 0 6 291 972
KOPĀ 38 730 000 15 545 000 54 275 000

Šo noteikumu projekta ietvaros ar mežsaimniecību saistītām  intervencēm skaidrojumā minētā intervence LA 7.2 “Atbalsts meža bojājumu profilaksei” nav iekļauta šajos noteikumos.
Papildus valsts atbalsts 15 545 000 EUR apmērā indikatīvi ir plānots 2028.gadā                7 442 500 EUR apmērā un 2029.gadā 8 102 500 EUR apmērā. Zemāk norādām izmaiņas, pret sākotnējo MK 13.01.2023. lēmumu prioritārajam pasākumam "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam" un KLP SP grozījumu pakotni, kas 2024. gada oktobrī iesniegta Eiropas Komisijai.
 
MK 13.01.23. lēmums 2024 2025 2026 2027 2028 2029 KOPĀ
Ieguldījumi ilgtspējīgā mežsaimniecībā 6 000 000 8 000 000 8 000 000 11 000 000 10 545 000 0 43 545 000
 
2024.gada oktobrī LV KLP SP grozījumu 2. pakotne 2024 2025 2026 2027 2028 2029 KOPĀ
Ieguldījumi ilgtspējīgā mežsaimniecībā 0 0 0 0 7 442 500 8 102 500 15 545 000

Papildus vēršam uzmanību, ka 2024.gadā sākotnēji tika ieplānoti finanšu līdzekļi 6 000 000 EUR apmērā, bet šie finanšu līdzekļi novirzīti intervencei “Bioloģiskā lauksaimniecība. Ar mežsaimniecību saistītām intervencēm tiks novirzīti izdevumi 1 175 549 EUR apmērā no publiskā finansējuma, kas tiks rasti esošā 2024.gada budžeta ietvaros.

Papildus informējam, ka noteikumu projekta īstenošanai 2025.gadam paredzētais finansējums, tiks precizēts kārtējā gada ietvaros, ievērojot Likumā par budžetu un finanšu vadību un MK 17.07.2018. noteikumos Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteikto, savukārt  2026.-2028.gadam paredzētais finansējums tiks precizēts, iesniedzot priekšlikumus valsts pamatbudžeta bāzes izdevumiem 2026. - 2029. gadam.
Attiecībā uz prioritārā pasākuma “Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam” ietvaros piešķirto finansējumu Zemkopības ministrija īstenojot ELFLA pasākumus ievēros prioritārajam pasākumam paredzētā kopējā finansējuma apmēru un tā sadalījumu pa gadiem atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdes lēmumam (prot. Nr. 2 1.§ 2. punkts).
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu pasākuma īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai", izņemot finansējumu, kas Zemkopības ministrijai jau piešķirts prioritārajā pasākumā "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam".
Zemkopības ministrija atbalstu pasākuma īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai
(2023–2027)".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 2. decembra Regula (EK) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 2. decembris, Nr. L 435), un ar to saistītie īstenošanas un deleģēšanas akti
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327)
Apraksts
Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327) 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
Noteikumu 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 73. pants
Noteikumu 1. un 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 70. pants
Noteikumu 1. un 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2022/2472
Noteikumu 3. un 44. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 10. pants
Noteikumu 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 43. pants
Noteikumu 23.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 42. pants
Noteikumu 23.2. apakšpunkts un 25. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 1. panta 5. punkts un 2. panta 59. punkts
Noteikumu 41.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu 41.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 13. pants
Noteikumu 41.3. apakšpunkts un 42. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 9. panta 1. punkta "c" apakšpunkts un 3. punkts
Noteikumu 41.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 6. pants
Noteikumu 41.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 63. panta 4. punkts un 64. pants
Noteikumu 41.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 8. panta 3., 4. un 7. punkts
Noteikumu 43. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472I pielikumā dotā definīcija
Noteikumu 46. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts meža dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Meža īpašnieku biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Informācija par publiskās apspriešanas rezultātiem tiks papildināta pēc sabiedriskās apspriešanas termiņa beigām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Valsts meža dienests
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Pilnīga pāreja uz projekta iesnieguma iesniegšanu tikai elektroniskā formā.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk