Anotācija (ex-ante)

23-TA-1533: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā (turpmāk – Likums) ir veikti vairāki grozījumi, lai tiktu ieviesta Eiropas Savienības tiesas judikatūra, lai nodrošinātu tās ievērošanu Latvijas Republikā sabiedriskā transporta pakalpojumu nozarē. Proti, ar grozījumiem Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā nacionālajā tiesību aktā tiek ieviesti Eiropas Savienības Tiesas 2022. gada 8. septembra spriedumā Lux Express Estonia (C-614/20, EU:C:2022:641) izdarītie secinājumi par to, kā interpretēt Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regulas (EK) Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70 (OV 2007, L 315, 1. lpp.), kurā grozījumi izdarīti ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 14. decembra Regulu (ES) 2016/2338 (OV 2016, L 354, 22. lpp.) (turpmāk – Regula Nr. 1370/2007), 2. panta e) punktu, 3. panta 2. un 3.punktu un 4. panta 1. punkta b) apakšpunkta i) punktu.
Vienlaikus Likumā ir veikti vairāki grozījumi, kas skar vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu un tās izmantošanu, kā arī rīcību gadījumos, ja pārvadātājs ir pieļāvis konkurences tiesību pārkāpumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir ieviest Eiropas Savienības Tiesas 2022. gada 8. septembra spriedumā Lux Express Estonia (C-614/20, EU:C:2022:641) izdarītos secinājumus, kā arī precizēt atsevišķu Likuma normu piemērošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Likuma 1. panta 2.1 punktu komerciālais maršruts ir reģionālās nozīmes maršruts, kurā no valsts vai pašvaldības budžeta netiek kompensēti ar pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi un zaudējumi (nedotētais maršrutu tīkla segments). Savukārt Likuma 1. panta 2.2 punktā ir dots dotētā maršruta termina skaidrojums, kas noteic, ka dotēts maršruts ir reģionālais starppilsētu nozīmes maršruts, reģionālais vietējās nozīmes maršruts vai pilsētas nozīmes maršruts, kurā tiek nodrošināti valsts vai pašvaldības garantēti noteiktas kvalitātes un apjoma sabiedriskā transporta pakalpojumi, kurus ar atvieglotiem nosacījumiem ir tiesīgas izmantot valsts vai pašvaldības noteiktās pasažieru kategorijas un kuros ar pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus pārvadātājam kompensē no valsts vai pašvaldības budžeta. Tādējādi no Likumā ietvertā regulējuma ir secināms, ka reģionālās nozīmes maršrutu tīkls sastāv no dotētā un nedotētā (komerciālā) segmenta, turklāt apstāklis, ka reģionālās nozīmes maršruts, kas tiek izpildīts uz komerciāliem principiem, nav dotētā maršrutu tīkla segments, pats par sevi nenorādīja uz apstākli, ka valsts nebūtu tiesīga noteikt nosacījumus, kādi jānodrošina visā piešķirtās atļaujas darbības periodā – konkrētajā gadījumā, arī nosacījumus, kas attiecināmi uz braukšanas maksas atvieglojumu nodrošināšanu, izpildot komerciālo maršrutu. Sabiedriskā transporta pakalpojumu izpildi komerciālajā maršrutu tīklā reglamentē Likuma 8.1 pants un Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumi Nr. 486 “Noteikumi par iekšzemes regulārajiem pasažieru komerciālajiem pārvadājumiem ar autobusiem”.
Viena no obligāti izpildāmajām prasībām, kas jānodrošina gan dotētā, gan nedotētā maršrutu tīkla (komerciālajos maršrutos) segmentā (Likuma 2. pants) – neradīt šķēršļus sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamībai visām pasažieru kategorijām, jo īpaši tām pasažieru kategorijām, kurām ir tiesības saņemt sabiedriskā transporta pakalpojumus ar braukšanas maksas atvieglojumiem. Kategorijas, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus reģionālās nozīmes maršrutos (gan dotētajā, gan nedotētajā segmentā) ir ietvertas Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr.414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.414). Sabiedriskā transporta nozari reglamentējošos normatīvajos aktos netika paredzēts izņēmums, kas noteiktu, ka braukšanas maksas atvieglojumus pasažieriem būtu tiesības izmantot tikai dotētajos maršrutos attiecīgi netika arī paredzēts, ka komerciālajos maršrutos pasažierim nav tiesību saņemt braukšanas maksas atvieglojumus. Komerciālajos maršrutos (reisos) pakalpojuma sniedzējs uzņemas visus ar pārvadājumiem saistītos riskus un visas ar pakalpojumu sniegšanu saistītās izmaksas, tajā skaitā daļā, kas attiecas uz braukšanas maksas atvieglojumu piemērošanu, un šī apstākļa rezultātā, kā arī ņemot vērā autobusu ekspluatācijas īpatnības, atsevišķai autobusu kategorijai, Ministru kabinets, paredzot kārtību, kādā komerciālie maršruti ir sniedzami un obligātās prasības maršrutu atļaujas saņemšanai, noteica zemākas kvalitātes prasības, nekā tās tiek noteiktas dotētā reģionālās nozīmes maršrutu tīkla segmentā. Turklāt pārvadātājs ir administratīvi un ekonomiski neatkarīgs, nosakot pakalpojuma tarifu. Tarifu noteikšanas metodika un tarifu noteikšanas principi ir atstāti pārvadātāja ziņā, Ministru kabinets nav paredzējis regulēt pakalpojuma tarifa noteikšanas principus vai noteikt metodiku tarifa noteikšanai. Pārvadātājs komerciālajos maršrutos (reisos) ir tiesīgs noteikt lojalitātes programmas, atlaides un citus speciālos piedāvājumus, informējot par to pasažierus. Tāpat pārvadātājs nav ierobežots pieteikt grozījumus esošo komerciālo maršrutu (reisu) izpildē, tādējādi vērtējot un nepieciešamības gadījumā optimizējot komerciālā maršruta izpildes apjomu.
Eiropas tiesas 2022. gada 8. septembra spriedumā lietā C-614/20 norādīja, ka Regulas Nr. 1370/2007, 3. panta 2. punkts un 4. panta 1. punkta b) apakšpunkta i) punkts ir jāinterpretē tādējādi, ka kompetentajām iestādēm ir pienākums piešķirt uzņēmumiem, kuri attiecīgās dalībvalsts teritorijā nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumu, izmantojot autoceļus un dzelzceļu, kompensāciju saistībā ar neto labvēlīgo vai nelabvēlīgo finanšu ietekmi uz izmaksām un ieņēmumiem, kas radušies, ievērojot vispārējos noteikumos paredzētu pienākumu bez maksas pārvadāt atsevišķas pasažieru kategorijas, tostarp pirmsskolas vecuma bērnus un atsevišķu kategoriju personas ar invaliditāti.
Savukārt, Regulas Nr. 1370/2007 3. panta 2. punkts un pielikuma 2. punkts ir jāinterpretē tādējādi, ka kompensācijas saistībā ar neto labvēlīgo vai nelabvēlīgo finanšu ietekmi uz izmaksām un ieņēmumiem, kādu rada tarifu saistību ievērošana, kas paredzētas vispārējos noteikumos, kuru mērķis ir noteikt maksimāli pieļaujamos tarifus atsevišķām pasažieru kategorijām, ir jāpiešķir saskaņā ar šīs regulas 4. – 6. pantā un pielikumā izklāstītajiem principiem, lai novērstu pārmērīgu kompensāciju. Kompensācija nevar būt lielāka par summu, kas atbilst neto finanšu ietekmei, kura ir vienāda ar kopējo ietekmi – pozitīvu vai negatīvu, – kāda sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistību ievērošanai ir uz sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja ieņēmumiem un izmaksām, šīs ietekmes novērtēšanai salīdzinot stāvokli, kādā sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistības ir izpildītas, ar tādu stāvokli, kas rastos, ja saistības nebūtu pildītas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumprojektā tiek noteikts, ka sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem komerciālajos maršrutos uzliek pienākumu ar atvieglotajiem nosacījumiem pārvadāt pasažierus, kuriem valsts ar normatīvajiem aktiem ir piešķīrusi braukšanas maksas atvieglojumus, pārvadātājs ir tiesīgs saņemt no valsts izdevumu, kas saistīti ar šo pasažieru pārvadāšanu, kompensāciju.
Kategorijas, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus reģionālās nozīmes maršrutos (gan dotētajā, gan nedotētajā segmentā) ir ietvertas MK noteikumos Nr.414. Šobrīd nediferencējot MK noteikumos Nr.414 noteiktās pasažieru kategorijas atkarībā no maršrutu veidiem, tiek saglabāts princips, ka arī komerciālajos maršrutos braukšanas maksas atvieglojumus izmanto visas MK noteikumos Nr.414 minētās pasažieru kategorijas. Ministru kabineta līmenī var tikt pieņemts lēmums par kategoriju, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus komerciālajos maršrutos, samazināšanu vai arī noteiktā atvieglojuma apmēra samazināšanu.  
Līdz ar to likumprojektā ir paredzēts pārvadātājam noteikt, ka par pasažieru pārvadāšanu, kam piemērojami MK noteikumos Nr.414 noteiktie braukšanas maksas atvieglojumi, saņemt no valsts izdevumu kompensāciju, kas nepārsniedz faktisko pakalpojuma sniedzēja noteikto braukšanas maksas  (biļetes cenas) apmēru konkrētajam pakalpojumam.
Ņemot vērā apstākli, ka Likuma 14.1 panta 2.2 daļa paredz pasažieru kategorijas, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, piešķirtos braukšanas maksas atvieglojumus izmanto, elektroniski identificējoties ar personas apliecību, kas papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni). Lai tiktu precīzi noteikts izmaksājamās kompensācijas apmērs pakalpojuma sniedzējam, kurš sniegs sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes komerciālajos maršrutos, tam būs jāizmanto Braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju informācijas sistēma, kurā tiks identificēti un attiecīgi uzskaitīti visi pasažieri, kuri izmantos sabiedriskā transporta pakalpojumu ar braukšanas maksas atvieglojumiem.
Likums pašlaik paredz, ka pasažieru kategorijas, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, piešķirtos braukšanas maksas atvieglojumus izmanto, elektroniski identificējoties ar personas apliecību, kas papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni). Ministru kabineta 2021.gada noteikumi Nr.414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” nosaka šādas pasažieru kategorijas, kuru braucieni tiek kompensēti no valsts budžeta:
bērni, kas saskaņā ar Vispārējās izglītības likumu nav uzsākuši pamatizglītības apguvi (turpmāk – pirmsskolas vecuma bērni);
personas ar I vai II invaliditātes grupu, personas līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti un persona, kas pavada personu ar I invaliditātes grupu vai personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti – statusu datu devējs ir Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija;
bērni bāreņi un bez vecāku gādības palikuši bērni, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai – statusu datu devējs ir Bērnu aizsardzības centrs;
politiski represētās personas un nacionālās pretošanās kustības dalībnieki – statusu datu devējs ir Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde;
personas no daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kas nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai noteikta I vai II invaliditātes grupa, kuras izmanto valstī īstenotās Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas ietvaros piešķirto apliecību – statusu datu devējs ir Sabiedrības integrācijas fonds.
Braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju elektroniskās identifikācijas izveides procesā nebija paredzēts uzlikt par pienākumu izmantot elektroniskās identifikācijas līdzekļus (personas apliecība ar speciālo lietotni (eID karte) braukšanas maksas atvieglojumu kategorijai – pirmsskolas vecuma bērni, jo tas būtu nesamērīgs administratīvais slogs attiecībā pret pirmsskolas vecuma bērnu ģimenēm. Ar likuma grozījumiem tiek precizēts nepieciešamais regulējums. Arī pašreizējā braukšanas maksas atvieglojumu piešķiršanas kārtība neparedz pirmsskolas vecuma bērniem noteiktu dokumentu vai apliecību, ar kuru reģionālās nozīmes sabiedriskajā transportlīdzeklī būtu jāapliecina tiesības uz braukšanas maksas atvieglojumu. Turklāt pašlaik nav atbildīgo institūciju, kas administrētu šādu pirmsskolas vecuma bērnu statusa aktualitāti un varētu sniegt datus Braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju sistēmā.
Pašlaik Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumu Nr.414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi” 4. punkts nosaka, ka pirmsskolas vecuma bērniem ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus reģionālās nozīmes maršrutā. Saskaņā ar Vispārējās izglītības likumu pirmsskolas izglītības programmu apgūst bērni līdz septiņu gadu vecumam (veselības stāvokļa vai psiholoģiskās sagatavotības dēļ pirmsskolas izglītības programmas apguvi var pagarināt vai saīsināt par vienu gadu. Tas nozīmē, ka pirmsskolas vecuma bērnam var apritēt seši, septiņi un pat astoņi gadi). Savukārt Ministru kabineta 2012. gada 28. augusta noteikumu Nr.599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība” 3. un 129. punkts paredz, ka pasažierim sabiedriskajā transportlīdzeklī jāpilda sabiedriskā transportlīdzekļa vadītāja, konduktora vai pārvadātāja norīkoto par pārvadājumu kontroli atbildīgo darbinieku (turpmāk – kontrolieri), kā arī kompetentas valsts vai pašvaldības institūcijas amatpersonu prasības, kas noteiktas šajos noteikumos un citos normatīvajos aktos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu. Attiecīgi, ja kontrolierim rodas šaubas par bērna vecumu, kurš sabiedriskajā transportlīdzeklī izmanto biļeti ar braukšanas maksas atvieglojumu, kontrolierim ir tiesības pieprasīt, lai bērns vai pasažieris, kurš brauc kopā ar bērnu, uzrāda attiecīgā bērna vecumu apliecinošu dokumentu (dzimšanas apliecību vai citu dokumentu). Tātad, ja autobusa vadītājam, rodas šaubas par bērna vecumu, autobusa vadītājam ir tiesības pieprasīt, lai pasažieris, kurš brauc kopā ar bērnu, uzrāda attiecīgā bērna vecumu apliecinošu dokumentu (dzimšanas apliecību vai citu dokumentu), lai autobusa vadītājs varētu izsniegt atbilstošu braukšanas biļeti.
Pirmsskolas vecuma bērnu veiktie braucieni, izmantojot valsts kompensējamu braukšanas maksas atvieglojumu, tiks elektroniski uzskaitīti Vienotajā sabiedriskā transporta biļešu sistēmā un šī informācija būs apstrādājama Braukšanas maksas atvieglojumu sistēmas vajadzībām. 2022.gadā, piemērojot valsts kompensējamu braukšanas maksas atvieglojumu pirmsskolas vecuma bērniem, reģionālās nozīmes maršrutos ir veikti  590 320 braucieni (8,7% no kopējā valsts kompensējamo braucienu skaita), bet 2023.gadā 618 496 (7,6% no kopējā valsts kompensējamo braucienu skaita).
Vienlaikus ar likumprojektu tiek paredzēts, ka par sistēmas neizmantošanu tiks anulēta izsniegtā maršrutu atļauja.
Ņemot vērā apstākli, ka komerciālajos maršrutos tiek paredzēta kompensācijas izmaksa, ir nepieciešams precizēt pašreizējās Likumā lietotās komerciālā maršruta, dotētā maršruta un sabiedriskā transporta pakalpojumu terminus. Ar precizētiem komerciālo un dotēto maršrutu terminiem, faktiski tiek nošķirts veids uz kāda pamata tiek iegūtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus maršruta tīkla maršrutos. Proti, dotētajā segmentā, tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus tiek iegūtas saskaņā ar Likuma 8. panta otrajā daļā paredzēto procedūru, kura rezultējas ar līguma noslēgšanu. Savukārt, komerciālajos maršrutos tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumu tiek iegūtas, pamatojoties uz Likuma 8.1 pantā paredzēto kārtību, saņemot maršruta atļauju.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu tiek novērsta spēkā esošās normas ierobežojošās tiesības, paredzot, ja sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai pakalpojumos izmantojamajam inventāram vai aprīkojumam valsts vai pašvaldība papildus sabiedriskā transporta pakalpojuma pasūtījuma līgumos vai maršruta atļaujā noteiktajam nosaka prasības, kuru ieviešana tam rada papildu izdevumus, pārvadātājam ir tiesības prasīt no valsts vai pašvaldības šo izdevumu kompensēšanu.
Ar “izdevumu” kompensēšanu saprotams, ka atkarībā no izmaksu rašanās veida, piemēram, par konkrētu iekārtu, inventāra ieviešanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā vai arī attiecīgi šo iekārtu vai inventāra tehnisko nodrošinājumu (programmatūras ieviešanu un uzturēšanu) par atzīstamām būtu uzskatāmas izmaksas, kuru kompensēšana būtu noteikta Ministru kabineta kārtībā, balstoties uz tirgus dalībnieku (piegādātāju) aptauju vai tirgus izpēti, pārliecinoties par izmaksu pamatotību.
Ņemot vērā Likuma 12.panta pirmās un trešās daļas precizētās redakcijas, Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” tiks izstrādāta kārtība, kas piemērojama:
1) situācijā, ja valsts nosaka minimālās kvalitātes prasības sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai pakalpojumos izmantojamajam inventāram vai aprīkojumam, ja minētie pakalpojumi tiek organizēti valsts vai pašvaldības kompetences ietvarā, kā pārvadātājiem tiek kompensēti radušies papildu izdevumi no valsts budžeta;
2) pārvadātājiem, kuriem tiks aprēķināts papildu izdevumu apmērs no valsts budžeta līdzekļiem, nosakot pārvadātāju pienākumus, iesniedzamo informāciju, dokumentāros apliecinājumus, u.c. datus, kas nepieciešami izdevumu apliecināšanai, to iesniegšanas termiņus, un papildu izdevumu kompensācijas izmaksas kārtību. [KG2] 
Vienlaikus minētajai normai nav nepieciešams pārejas periods, jo attiecīgi šāda izdevumu kompensācija piemērojama Likuma 12.panta otrās daļas kārtībā, ja prasības no valsts vai pašvaldības puses tiek noteiktas vai stājas spēkā pēc sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas.
Problēmas apraksts
Likuma 12.panta pirmā un otrā daļa paredz, ja sabiedriskā transporta pakalpojumiem valsts nosaka minimālās kvalitātes prasības, kuras pārvadātājs, darbojoties komerciālos nolūkos, neieviestu un kuru ieviešana tam rada papildu izdevumus, pārvadātājam ir tiesības prasīt no valsts visu šo izdevumu kompensēšanu, un minētos izdevumus kompensē pārvadātājiem, kuri sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma ietvaros, ja minimālās kvalitātes prasības tiek noteiktas pēc sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas. Vienlaikus esošais deleģējums paredz Ministru kabineta noteiktajā kārtībā noteikt, aprēķināt un pārvadātājam kompensēt papildu izdevumus un piešķirt pašvaldībām finansējumu no valsts budžeta šo papildu izdevumu segšanai.
Ar spēkā esošo normu nav risināts jautājums attiecībā uz pašvaldību noteikto prasību noteikšanu, ja tādas tiek noteiktas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, un kompensēšanu pārvadātājam, kā arī, ja valsts izvirzītās prasības sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai vai ar to saistīto pakalpojumos izmantojamajam inventāram vai aprīkojumam skar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu pašvaldībās.
Likuma 19.pantā ir paredzēts, ka piekļuve vienotai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai biļešu tirdzniecības veikšanai faktiski tiek nodrošināta trīs subjektiem: pārvadātājiem, ar kuriem ir noslēgts pakalpojuma pasūtījuma līgums, reģistrētām autoostām, kurām saskaņā ar normatīvo aktu prasībām jānodrošina biļešu tirdzniecība, un biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam, t.i., patstāvīgai juridiskai personai, kura biļešu tirdzniecību nodrošina, balstoties uz komerciālajiem principiem. Vienlaikus Likuma 19.pants paredz piekļuves izpildes nosacījumus, t.i., nosacījumus, kuriem iestājoties tiek nodrošināta piekļuve vienotai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai (automātiskā piekļuve un piekļuve izpildoties priekšnosacījumiem). Likuma redakcija paredz, ka automātiskās piekļuves gadījumā, pārvadātājs nodrošina biļešu tirdzniecību biļešu kasēs un transportlīdzekļos, neparedzot iespējas attīstīt citus biļešu tirdzniecības kanālus.  Papildus nav skaidri norādīts vai, automātiskas piekļuves gadījumā, pārvadātājam un/ vai autoostai pastāv iespēja kļūt par biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzēju un kādiem nosacījumiem ir jāizpildās.
Cita starpā dzelzceļa nozares reglamentējošie normatīvie akti paredz vairākus priekšnosacījumus, kuriem izpildoties, biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, kas nav iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadātājs un/vai apkalpes vietu operators, ir tiesīgs piekļūt apkalpes vietām (saskaņā ar Dzelzceļa likuma 1.panta 26.punktu - apkalpes vieta (arī zemes platība, ēka un aprīkojums), kura kopumā vai kuras daļa ir īpaši ierīkota, lai varētu sniegt vienu vai vairākus šā likuma 12.1 panta otrajā, trešajā vai ceturtajā daļā minētos pakalpojumus). Līdz ar to Likumā skaidri ir jāatrunā biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzēja pienākums, rīkoties saskaņā ar dzelzceļa nozari reglamentējošo normatīvo aktu prasībām, gadījumos, kad biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam ir nepieciešama piekļuve dzelzceļa stacijās atrodošām apkalpes vietām.
Likuma 19.panta otrā daļa paredz, ka piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai biļešu tirdzniecības veikšanai piešķir Autotransporta direkcija, noslēdzot šā likuma 17. pantā minēto līgumu. Šāda līguma esamība faktiski nav nepieciešama un racionāla, jo attiecīgi noslēgtais līgums ir regulāri jāaktualizē, ja tiek mainīti sistēmas lietošanas/ izmantošanas noteikumi. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 4.pantā paredzēts noteikt, ka turpmāk, ja sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai pakalpojumos izmantojamajam inventāram vai aprīkojumam valsts vai pašvaldība papildus sabiedriskā transporta pakalpojuma pasūtījuma līgumos vai maršruta atļaujā noteiktajam nosaka prasības, kuru ieviešana tam rada papildu izdevumus, pārvadātājam ir tiesības prasīt no valsts vai pašvaldības šo izdevumu kompensēšanu. Tāpat arī tiek precizēta kārtība, kādā nosaka, aprēķina un pārvadātājam no valsts budžeta kompensē papildu izdevumus, ko noteikusi valsts vai pašvaldība, kā arī paredzēts izstrādāt jaunu kārtību, kādā aprēķina un pārvadātājam no valsts budžeta kompensē izdevumus saistībā ar personu ar braukšanas maksas atvieglojumiem pārvadāšanu.
Ar likumprojektu tiek novērsta spēkā esošās normas ierobežojošās tiesības, paredzot, ja sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai pakalpojumos izmantojamajam inventāram vai aprīkojumam valsts vai pašvaldība papildus sabiedriskā transporta pakalpojuma pasūtījuma līgumos vai maršruta atļaujā noteiktajam nosaka prasības, kuru ieviešana tam rada papildu izdevumus, pārvadātājam ir tiesības prasīt no valsts vai pašvaldības šo izdevumu kompensēšanu.
Ar minēto izmaksu kompensēšanu saprotams, ka atkarībā no izmaksu rašanās veida, piemēram, par konkrētu iekārtu, inventāra ieviešanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā vai arī attiecīgi šo iekārtu vai inventāra tehnisko nodrošinājumu (programmatūras ieviešanu un uzturēšanu) par atzīstamām būtu uzskatāmas izmaksas, kuru kompensēšana būtu noteikta Ministru kabineta kārtībā, balstoties uz tirgus dalībnieku (piegādātāju) aptauju vai tirgus izpēti, pārliecinoties par izmaksu pamatotību.
Precizējot deleģējumu attiecībā uz to, kā turpmāk pārvadātājam tiek kompensēti no valsts budžeta papildu izdevumi, ja tādi radušies valsts noteikto prasību ietekmē, tiek samazināts izdevumu atzīšanas administratīvais process, ja tas skartu pašvaldībā sniegtos sabiedriskā transporta pakalpojumus. Tādējādi finansējums tieši tiktu piešķirts pārvadātājam, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus, nevis sākotnēji piešķirot finansējumu pašvaldībām.
Ņemot vērā Likuma 12.panta pirmās un trešās daļas precizētās redakcijas, Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” tiks izstrādāta kārtība, kas piemērojama:
1) situācijā, ja valsts nosaka minimālās kvalitātes prasības sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai pakalpojumos izmantojamajam inventāram vai aprīkojumam, ja minētie pakalpojumi tiek organizēti valsts vai pašvaldības kompetences ietvarā, kā pārvadātājiem tiek kompensēti radušies papildu izdevumi no valsts budžeta;
2) pārvadātājiem, kuriem tiks aprēķināts papildu izdevumu apmērs no valsts budžeta līdzekļiem, nosakot pārvadātāju pienākumus, iesniedzamo informāciju, dokumentāros apliecinājumus, u.c. datus, kas nepieciešami izdevumu apliecināšanai, to iesniegšanas termiņus, un papildu izdevumu kompensācijas izmaksas kārtību.
3) Autotransporta direkcijai, kas kontrolē no valsts budžeta izmaksāto līdzekļu izmantošanas tiesiskumu un pareizību.
Vienlaikus minētajai normai nav nepieciešams pārejas periods, jo attiecīgi šāda izdevumu kompensācija piemērojama Likuma 12.panta otrās daļas kārtībā, ja prasības no valsts vai pašvaldības puses tiek noteiktas vai stājas spēkā pēc sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas.
Likumprojektā ir precizēta Likuma 19.panta redakcija, padarot to skaidrāku un saprotamāku gala lietotājiem.
Likumprojektā ir paredzēts, ka piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai tiek piešķirta, piešķirot tiesības lietot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu (ar administratīvo aktu). Vienlaikus sistēmai ir izstrādāti tās lietošanas noteikumi, kuri tiek publicēti un atjaunoti Autotransporta direkcijas oficiālajā tīmekļvietnē. Attiecīgi, saņemot tiesības lietot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu, sistēmas lietotāji apņemas ievērot vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietošanas noteikumus. Secīgi piekļuve sistēmai tiek anulēta, ja vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājs, izmantojot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu, pārkāpis vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietošanas noteikumus.
Tāpat Likuma 19.panta redakcija precizēta, lai atrisinātu jautājumu kā pārvadātāji norēķināsies savā starpā tirgojot biļetes vienotajā sabiedriskā transporta biļešu sistēmā, piemēram, Vilciens +, kad vilcienā var iegādāties vienoto biļeti. Vienlaicīgi norādāms, ka Likuma 19.panta devītajā daļā minētais līgums nav nepieciešams, ja pārvadātājiem nav saistīti reisi un biļetes tirdzniecība netiek nodrošināta.
Problēmas apraksts
Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas jeb pasūtījuma veikšanas pamatprincipus reglamentē Likums. Saskaņā ar Likuma 1. panta 2. punktu, 2. pantu, 6. panta trešo daļu šī likuma mērķis ir nodrošināt iedzīvotājiem pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus un tie ir organizējami tā, lai tiktu nodrošināti valsts garantēti noteiktas kvalitātes un apjoma sabiedriskā transporta pakalpojumi, kas būtu pieejami ikvienam sabiedrības loceklim. Pasažieru skaita pozitīvā dinamika Latvijā un citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kā arī uz dzelzceļa transporta kā videi draudzīgākā, efektīvākā un ilgtspējīgākā pārvadājumu veida attīstību vērstās aktivitātes ir radījušas pamatu pārliecībai, ka tuvāko gadu laikā dzelzceļš kā sabiedriskā transporta veids gūs arvien plašāku popularitāti. Lai nodrošinātu ilgtspējīgu un integrētu sabiedriskā transporta sistēmu, kas veicina pasažieru mobilitāti, Latvijas transporta nozares politiku nosakošie dokumenti ir definējuši dzelzceļu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu.
Rail Baltica ir jauns dzelzceļa infrastruktūras projekts, kā mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā. Projektā piedalās piecas Eiropas Savienības valstis – Polija, Lietuva, Latvija, Igaunija un, lai arī netieši, Somija. Paredzēts, ka dzelzceļa līnija savienos Helsinkus, Tallinu, Pērnavu, Rīgu, Paņevežu, Kauņu, Viļņu un Varšavu. Dzelzceļa līnijas izbūve, kas vīsies caur Baltijas valstīm. Kopējais līnijas garums ir 870 km, no kura 263 km ir Latvijas teritorijā, kas nozīmē, ka tas ļaus attīstīt iekšzemes dzelzceļa pārvadājumus Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijās. Attiecīgi ir nepieciešams definēt atbildīgo par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanu šajās dzelzceļa līnijās.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts noteic, ka Autotransporta direkcija, kas šobrīd organizē visa veida sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos (tostarp iekšzemes dzelzceļa pārvadājumus 1520 mm platajos sliežu ceļos), organizēs arī sabiedriskā transporta pakalpojumus Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijās. Papildu Satiksmes ministrijā tiks izveidota jauna štata vieta Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamentā (vecākais/ā referents/e Rail Baltica reģionālo sabiedriskā transporta pārvadājumu jomā (37.saime, IIA līmenis, 11. mēnešalgu grupa), kas izstrādās valsts politiku un normatīvos aktus, kā arī pārraudzīs to īstenošanu Rail Baltica reģionālo sabiedriskā transporta pārvadājumu jomā.
Problēmas apraksts
Konkurences padome (turpmāk – KP) 2023. gada 5. janvārī pieņēma lēmumu Nr.2 “Par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas un Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 1. punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu” (turpmāk – Lēmums), kurā tika konstatēts, ka AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka”, lai katrs iepirkumā spētu iegūt pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai – 15 milj. kilometru gadā –, savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvo informāciju ne tikai par lotu (to daļu) sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumā – individuāli vai veidojot apvienības, tādējādi savstarpēji sadalot vienas lotes kilometrus lietas dalībnieku starpā. AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka”, savstarpēji apmainoties ar komerciāli sensitīvu informāciju par lotu (to daļu) un lotēs plānoto kilometru apjomu sadali, vienojoties par dalības nosacījumiem, tostarp dalības formu iepirkumos, ir pārkāpuši Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā un Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 1. punktā noteikto vienošanās aizliegumu. Pārkāpumā iesaistītajiem uzņēmumiem KP piemēroja naudas sodus 1,97 milj. eiro apmērā, kas tika aprēķināti procentos no uzņēmumu iepriekšējā finanšu gada neto apgrozījuma. Vienlaikus tika pieņemts lēmums AS “Nordeka” kopējo naudas soda apmēru palielināt par 15 %, jo AS “Nordeka” jau reiz bija nonākusi KP redzeslokā par Konkurences likuma pārkāpumu.
Autotransporta direkcija 2019. gadā atbilstoši Likuma 8. panta otrajai daļai, ievērojot Ministru kabineta 2019. gada 4. jūnija sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu "Par reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pakalpojumu attīstību 2021. - 2030.gadam" (prot. Nr.27, 28.§) un Publisko iepirkumu likumā (turpmāk – Iepirkumu likums) noteikto kārtību, izsludināja atklātu konkursu „Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā laika periodā no 2021. līdz 2030. gadam”, identifikācijas Nr. AD 2019/7 (turpmāk – Iepirkums 1). Iepirkums 1 tika sadalīts pa maršruta tīkla daļām jeb lotēm, ļaujot pretendentiem iesniegt piedāvājumus atsevišķi katrā no tām un plānojot slēgt atsevišķus iepirkumu līgumus par katru loti. Vairākās lotēs Iepirkums 1 tika pārtraukts vai izbeigts bez rezultāta, tāpēc Autotransporta direkcija šajās daļās izsludināja jaunus (atsevišķus) iepirkumus par pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā. Saistībā ar minēto, 2020. gada 3. jūlijā tika izsludināts atklāts konkurss Nr. AD 2020/5 “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā” attiecībā uz maršruta tīkla daļām “Cēsis”, “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni”, “Limbaži, Sigulda” un “Ogre, Aizkraukle” (turpmāk – Iepirkums 2) un 2021. gada 19. maijā tika izsludināts atklāts konkurss Nr.AD 2021/5 “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā” attiecībā uz maršruta tīkla daļām “Gulbene, Alūksne, Balvi”, “Jelgava, Dobele”, “Madona”, “Rēzekne, Ludza”, “Talsi, Tukums”, “Valmiera, Valka, Smiltene” un “Ventspils” (turpmāk – Iepirkums 3) (Iepirkums 1, Iepirkums 2 un Iepirkums 3 turpmāk kopā – Iepirkumi). Iepirkumu rezultātā, cita starpā ar KP Lēmumā minētajiem uzņēmumiem, AS “Nordeka”, AS “Liepājas autobusu parks” un SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss, 2020. un 2021.gadā tika noslēgti iepirkuma līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā (visi kopā turpmāk – Līgumi). Izvērtējot radušos situāciju tika konstatēts, ka Autotransporta direkcijai iepirkuma līgumos nebija ietverta līgumiski atrunāta tiesība vienpusēji izbeigt ar Pārvadātājiem noslēgtos Līgumus pirms termiņa, pamatojoties uz Lēmumu vai tajā konstatēto aizliegtās vienošanās īstenošanu starp Pārvadātājiem.
Vienlaikus tika konstatēts, ka Autotransporta direkcija nevar lemt par Līgumu pirmstermiņa izbeigšanu, pamatojoties uz Iepirkumu likuma 42. panta otrās daļas 5. punktu, jo KP Lēmums ir pieņemts pēc Iepirkumu norises un lēmuma pieņemšanas par līgumtiesību piešķiršanu, tādējādi neizpildās Iepirkumu likuma 64. panta pirmās daļas 3. punktā noteiktā prasība par izslēgšanas pazīmes pastāvēšanu iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanas brīdī. Tomēr šī tiesību norma norāda uz likumdevēja gribu saistībā ar karteļa vienošanās ietekmi uz publiskajiem iepirkumiem, tādējādi tā būtu ņemama vērā, risinot līdzīga rakstura jautājumus publiskā iepirkuma gadījumā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt regulējumu ar sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītāja tiesībām vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma, ja ar kompetentās institūcijas konkurences jomā lēmumu Pārvadātājs  ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā horizontālā karteļa vienošanās, izņemot gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros Pārvadātāju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi.
Likumprojekts paredz pārejas noteikumu 31. punktā noteiktā termiņa atlikšanu par diviem gadiem.
Plānotie grozījumi Likuma 17. panta trešajā daļā ir pamatoti ar nepieciešamību nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojuma pasūtītājiem likumisku pamatu vienpusēji atkāpties no līgumiem par pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīklā (maršrutā) (turpmāk arī – līgumi), ja pārvadātājs ir pieļāvis konkurences tiesību pārkāpumu.
No likumprojekta anotācijas izriet, ka normatīvā regulējuma nepilnība šajā jautājumā ir identificēta tieši kontekstā ar Konkurences padomes 2023. gada 5. janvāra lēmumu Nr. 2 (turpmāk – Lēmums). Lēmumā tika konstatēta aizliegtas horizontālas vienošanās pastāvēšana starp vairākiem pārvadātājiem, ar kuriem publisko iepirkumu rezultātā Autotransporta direkcija ir noslēgusi ilgtermiņa līgumus par sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanu.
Neskatoties uz likumprojekta mērķi, pašreizējā likumprojekta redakcija nepietiekami skaidri apstiprina plānoto grozījumu piemērojamību jau noslēgtiem, tostarp Lēmumā minētajiem, līgumiem.
Taču juridiskās tehnikas prasības pieprasa likuma pārejas noteikumos skaidri norādīt, kāda ir pieņemtās tiesību normas iedarbība laikā.  Turklāt jānorāda, ka pārejas noteikumu formulēšanā Saeimai ir plaša rīcības brīvība.
Līdz ar to tiesiskās noteiktības nodrošināšanai pārejas noteikumos nepieciešams skaidri noteikt, ka plānotie grozījumi Likuma 17. panta trešajā daļā ir attiecināmi arī uz jau noslēgtiem līgumiem un neatkarīgi no tā, vai attiecīgie pārkāpumi ir pieļauti un konstatēti pirms vai pēc grozījumu spēkā stāšanās.
Jāuzsver, ka saskaņā ar Satversmes tiesas atziņām sabiedrībai nozīmīgu interešu aizskāruma novēršana ir prioritāra salīdzinājumā ar atsevišķu personu tiesiskās paļāvības aizsardzību; starp šīm pretējām interesēm ir jānodrošina saprātīgs līdzsvars. 
Konkrētajā gadījumā piedāvātajiem pārejas noteikumiem ir leģitīms mērķis – sabiedrības labklājības aizsardzība, nodrošinot iedzīvotājiem pieejamus, kvalitatīvus sabiedriskā transporta pakalpojumus un pēc iespējas efektīvi izlietojot šīm nolūkam atvēlētos publiskos līdzekļus, kā arī novēršot situāciju, kurā jāturpina no publiskiem līdzekļiem apmaksāt sabiedriskā transporta pakalpojumu, kuru sniedz negodprātīgs darījumu partneris, kurš ieguvis šādas pakalpojuma sniegšanas tiesības rupji pārkāpjot brīvas konkurences apstākļus un piemērojamo normatīvo regulējumu.
Šī mērķa sasniegšana nav iespējama, ja pasūtītāji ir spiesti piespiedu kārtā saglabāt un pildīt līgumus, kas noslēgti ar konkurences tiesību pārkāpumus pieļāvušiem pārvadātājiem, kuru uzticamību un spēju un vēlmi pildīt līgumus sabiedrības labākajās interesēs ir pamats apšaubīt.
Jo īpaši tas attiecas uz gadījumiem, kad pieļautie pārkāpumi ir saistīti tieši ar attiecīgā līguma noslēgšanu vai izpildi – piemēram, ja līgums ir noslēgts kartelizēta iepirkuma rezultātā, kā tas attiecībā uz Autotransporta direkcijas rīkotajiem iepirkumiem ir skaidri un nepārprotami konstatēts Lēmumā. Šādos gadījumos ir pamats uzskatīt, ka līguma cena ir mākslīgi sadārdzināta,  kā arī tiek apdraudēta sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāte, jo konkrētais tirgus visā līguma izpildes laikā būtu uzskatāms par izkropļotu.
Šādās situācijās negatīvas mantiskas sekas cieš ne tikai pasūtītāji un publiskais finansējums. Pārmaksa sabiedriskā transporta nozares specifikas dēļ tiek faktiski pārnesta arī uz galapatērētājiem – pasažieriem, daudzi no kuriem pieder mazaizsargātu personu grupām, kurām pakalpojumu sadārdzinājums vai pazemināta kvalitāte var kavēt pārvietošanos un pamatvajadzību apmierināšanu.
Šo tiesību aizskārumu nav iespējams efektīvi novērst vai atlīdzināt nekā citādi, kā vien izbeidzot iepriekšējo līgumu, izvēloties jaunu, uzticamu pārvadātāju un normālas konkurences apstākļos nosakot jaunā līguma noteikumus un attiecīgi ar pārvadājumu cenas.
Jāņem vērā, ka līgumi sabiedriskā transporta jomā tiek slēgti ilgtermiņā (vispārīgā gadījumā – maksimāli 10 gadi autobusa pārvadājumiem, 15 gadi pārvadājumiem pa sliežu ceļiem).  Līdz ar to, ja pasūtītājs ir spiests pasīvi gaidīt līguma termiņa beigas, pārkāpumus pieļāvušajam pārvadātājam tikmēr saglabājot visas no līguma izrietošās tiesības un privilēģijas, sabiedrības interešu aizskārums turpinās daudzus gadus, skarot arvien plašāku personu loku.
Vienlaikus šāda situācija kontekstā ar Konkurences likuma 21.pantā paredzēto zaudējumu atlīdzības principus noved pie situācijas, kurā pasūtītājs pasīvi gaidot līguma termiņa iestāšanos tikai palielina zaudējumu apmēru, kāds būtu atprasāms no negodprātīgā darījumu partnera Konkurences likumā paredzētajā kārtībā, jo pieaug līguma summa.
Sabiedrības interešu aizskāruma būtiskums nepieļauj likumiskās vienpusējas atkāpšanās tiesības attiecināt tikai uz nākotnē noslēdzamiem līgumiem, paralēli piespiedu kārtā gadiem saglabājot spēkā, piemēram, Lēmumā minētos izkropļotas konkurences apstākļos noslēgtos līgumus un liedzot sabiedrībai saņemt kvalitatīvāku pakalpojumu par atbilstošāku maksu.
Citiem vārdiem, piedāvātie pārejas noteikumi ir nepieciešami, piemēroti un samērīgi sabiedrības labklājības kā leģitīma mērķa sasniegšanai.
Paralēli pārvadātāju intereses saglabāt līgumu spēkā esību (un tādējādi garantētas ieņēmumu gūšanas iespējas), neskatoties uz ļoti smagu  pārkāpumu pieļaušanu, nav aizsardzības vērtas. Jo īpaši tas attiecas uz gadījumiem, kad attiecīgais pārkāpums ir nesaraujami saistīts ar līguma slēgšanas tiesību iegūšanu kā tādu, kā tas, piemēram, ir Lēmumā konstatētajos apstākļos. Ļaunprātīgi un prettiesiski iegūtas tiesības nerada tiesisko paļāvību.
Tādējādi sabiedrības labklājības aizsardzība, ko veicinātu piedāvātie pārejas noteikumi kopsakarā ar plānotajiem grozījumiem Likuma 17. panta trešajā daļā, ir prioritāra pār atsevišķu komersantu interesēm saglabāt iepriekš noslēgtos līgumus par spīti smagu pārkāpumu pieļaušanai.
Vienlaikus jānorāda, ka tiesiskās drošības interesēs būtu nosakāmi samērīgi ierobežojumi jaunā regulējuma attiecināšanai uz agrāk noslēgtiem līgumiem. Proti, nebūtu paredzama iespēja izbeigt pirms grozījumu spēkā stāšanās noslēgtus līgumus, atsaucoties uz pārkāpumiem, kas konstatēti jau daudzus gadus senā pagātnē. Trīs gadu termiņš izvēlēts, samērojot to ar vispārīgi pieļaujamo maksimālo līguma termiņu.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Likuma pārejas noteikumu 31. punktu, Ogrei kā valstspilsētai no 2024. gada 1. jūlija jānodrošina Likuma 5. panta otrajā daļā noteiktā kompetence, kā arī citas šajā Likumā noteiktās prasības par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanu  un pārzināšanu.
Pašlaik sabiedriskā transporta pakalpojumi Ogres novada administratīvajā teritorijā, tai skaitā pilsētas nozīmes maršrutos, tiek nodrošināti reģionālās nozīmes pārvadājumu ietvarā, izpildot sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma Autotransporta direkcijas līgumu maršrutu tīkla daļā (lotē) “Ogre, Aizkraukle”, pakalpojuma sniedzējs – SIA “Liepājas autobusu parks”.
Izpildot Likuma pārejas noteikumu 31. punkta nosacījumus, Ogres novada pašvaldībai (turpmāk – Pašvaldība) būtu pilnā apmērā jāsedz izdevumi, kas saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanu pilsētas nozīmes maršrutos, kur no valsts budžeta valstspilsētu pašvaldībām tiktu piešķirts finansējums saistībā ar zaudējumiem par maršrutu daļu, kas ir ārpus pilsētas administratīvās teritorijas, ja šī maršruta daļa ir vairāk nekā 30% no kopējā maršruta garuma, kā arī par personu ar invaliditāti pārvadāšanu.
Ņemot vērā visu augstāk minēto un to, ka visu darbību kopums līdz lēmuma pieņemšanai par atbilstošākās metodes izvēli sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanai Ogres valstspilsētā aizņems vairāk laika, kā noteikts Likuma pārejas noteikumos, Pašvaldība lūdza Vidzemes plānošanas reģionu rosināt un virzīt grozījumus Likuma pārejas noteikumu 31. punktā, nosakot, ka prasības attiecībā uz valstspilsētām  Ogres valstspilsētai piemēro no 2026. gada 1. jūlija.
Satiksmes ministrija sadarbībā ar Autotransporta direkciju konceptuāli neiebilst par Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā noteiktā termiņa attiecībā uz Ogres valstspilsētu atlikšanu līdz 2026. gada 1. jūlijam, vienlaikus norādot uz to, ka minētā termiņa atlikšana rada negatīvu finansiālu ietekmi uz valsts budžeta izdevumiem, proti, pamatojoties uz Likuma 7. panta un 11. panta nosacījumiem un Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumiem Nr. 435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” no valsts budžeta valstspilsētu pašvaldībām tiek piešķirts finansējums saistībā ar zaudējumiem par maršrutu daļu, kas ir ārpus pilsētas administratīvās teritorijas, ja šī maršruta daļa ir vairāk nekā 30% no kopējā maršruta garuma, kā arī par personu ar invaliditāti [1]  pārvadāšanu.
Ja Ogres valstspilsēta ar 2024. gada 1. jūliju neuzsāk pildīt tai Likumā noteiktās funkcijas, tad  2024. gadam plānotais no valsts budžeta vidējais zaudējumu apmērs, kas būtu kompensējams pārvadātājam par 2024. gadu, atbilstoši Autotransporta direkcijas noslēgtajam sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumam par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutos maršrutu tīkla daļā (lotē) “Ogre, Aizkraukle”, kuri no 2024. gada 1. jūlija būtu nododami Ogres valstspilsētai, veido 187 506 EUR gadā. Savukārt, pieņemot [2], ka Ogres valstspilsētai no 2024. gada 1. jūlija potenciālā kompensācija no valsts budžeta par zaudējumiem par maršrutu daļu, kas ir ārpus pilsētas administratīvās teritorijas, ja šī maršruta daļa ir vairāk nekā 30% no kopējā maršruta garuma, kā arī par personu ar invaliditāti pārvadāšanu, veidos 86 500 EUR gadā, tad negatīva finansiālā ietekme uz valsts budžeta izdevumiem pēc pašreizējiem aprēķiniem par 2024. gadu un turpmākajiem gadiem, kas veidojas saistībā ar Ogres valstspilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas un pārzināšanas pienākuma atlikšanu, ir indikatīvi 101 006 EUR gadā.
[1] Personām ar I vai II invaliditātes grupu, personām līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti un personām, kas pavada personu ar I invaliditātes grupu vai personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti.
[2] Pieņēmumu pamatā nav iespējams noteikt, kāds maršrutu tīkla apjoms izies ārpus pilsētas administratīvās teritorijas, kāda pilsētas administratīvajā teritorijā tiks noteikta braukšanas maksa (tarifs), vai un kāds tiks noteikts pašvaldības braukšanas maksas atvieglojumu apmērs u.c. apstākļi, līdz ar to pieņēmumu pamatā izmantota informācija atbilstoši zināmiem vidējiem datiem 2023.gada piecos mēnešos par ieņēmumiem un izdevumiem uz 1 km, kāds pašreiz noteiks valstspilsētās (izņemot Rīga, Daugavpils un Liepāja).
Risinājuma apraksts
Līdz ar to Satiksmes ministrija Likuma pārejas noteikumu 31. punktā noteiktā termiņa atlikšanu par diviem gadiem atbalstītu ar nosacījumu, ka pēc 2024.gada 1. jūlija Ogres valstspilsēta līdzfinansē sabiedriskā transporta pakalpojumus Ogres valstspilsētā.
Ogres novada pašvaldības dome izskatīja šo jautājumu saistībā ar Satiksmes ministrijas sniegto informāciju un izvirzīto nosacījumu, izvērtējusi pašvaldības pienākumus un iespējas, vērtējot arī pašvaldības budžeta iespējas, tai skaitā, ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3. pantā noteikto pienākumu, pieņēma lēmumu paredzēt pašvaldības budžetā 2024., 2025. un 2026. gadam līdzfinansējumu sabiedriskā transporta nodrošināšanai pilsētas maršrutā – indikatīvi EUR 101 006 apmērā, kas veidojas saistībā ar Ogres valstspilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas  un pārzināšanas pienākuma atlikšanu uz diviem gadiem, balstoties uz Likuma pārejas noteikumu 31. punktā noteiktā termiņa atlikšanu par diviem gadiem.  
Problēmas apraksts
Latvijas Republikas Senāta Administratīvo lietu departaments[1];[2] ir atzinis, ka  sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas līgums, ar kuru publisko tiesību subjekts piešķir tiesības (atļauju) komersantam reģionālās nozīmes maršrutos sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus, ir publisko tiesību līgums.
Uz publisko tiesību līgumiem attiecas publisko tiesību normas, tostarp Valsts pārvaldes iekārtas likuma 12.panta otrā daļa, kas nosaka, ka publisko tiesību līgumu slēdz rakstveidā, ievērojot Civillikuma noteikumus un normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus.
Publiskajās tiesībās nav iespējama tāda līguma brīvība kā civiltiesībās, un valsts pārvaldei savā rīcībā ir stingri jāievēro normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus.
Ievērojot minēto, ir nepieciešams Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā ietvert regulējumu, kas paredzētu iespēju sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos (ar mērķi nodrošināt pakalpojuma kvalitāti un atbilstību izvirzītajām prasībām) noteikt līgumsodus par sabiedriskā transporta pakalpojumu neizpildi vai nepienācīgu izpildi.
Šobrīd spēkā esošais likuma regulējums šos jautājumus (pietiekami skaidri) neregulē, ne tiešā veidā atļauj, ne arī aizliedz līgumsoda noteikšanu pasūtījuma līgumos, lai arī praksē sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos kā publisko tiesību līgumos līgumsodi vēsturiski ir noteikti un tiek piemēroti praksē. Ministru kabineta noteikumos Nr.435 ietvertais regulējums, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos ietver nosacījumus par finansējuma atbildību nav pietiekams pamats, kas pilnvērtīgi uz likuma pamata dotu tiesības ietvert sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos līgumsodus. Privātpersonai noteiktiem ierobežojumiem (šajā gadījumā līgumsodu piemērošanai par noteiktiem pārkāpumiem publisko tiesību jomā) vajadzētu būt noteiktiem likumā.

[1] Latvijas Republikas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2021.gada 15.janvāra spriedums lietā Nr. A420234817, SKA-149/2021, 18. punkts. Pieejams: https://www.at.gov.lv/downloadlawfile/6998.

[2] Latvijas Republikas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2023.gada 13.septembra lēmums lietā Nr. 680024923, SKA-779/2023, 12. punkts. Pieejams: https://www.at.gov.lv/downloadlawfile/9580.
 
Risinājuma apraksts
Ar grozījumu Likuma 15.pantā, kas reglamentē sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos paredzamos noteikumus, ir nepieciešams ietvert iespēju sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos iekļaut tiesisko regulējumu, lai noteiktu atbildību par sabiedriskā transporta pakalpojumu līguma noteikumu neizpildi vai nepienācīgu izpildi. Līgumsods kā saistību pastiprinošs instruments sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos ir nepieciešams, lai sabiedriskā transporta pakalpojuma pasūtītājam būtu leģitīma iespēja piemērot pasažieru pārvadātājiem atbildību par nolīgtā pakalpojuma neizpildi vai arī izpildi neatbilstoši noslēgtā līguma prasībām.
Grozījums nepieciešams, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma prasībām un Senāta tiesu praksei.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Personu apliecinošu dokumentu likumu, personai, kura sasniegusi 15 gadu vecumu un kurai līdz 2023.gada 30.aprīlim izsniegta tikai pase, pase ir obligāts personu apliecinošs dokuments, un prasību par personas apliecību kā obligātu personu apliecinošu dokumentu nepiemēro līdz dienai, kad attiecīgā pase kļuvusi lietošanai nederīga. Ievērojot minēto, personām, īpaši, sociāli mazaizsargātajām personu grupām, kurām ir izsniegta tikai pase līdz 2023.gada 30.aprīlim, ir jādod samērīgs pārejas laiks.
Tāpat, pārejas periods ir vajadzīgs, lai gan personas, kurām tiek piešķirti valsts noteiktie atvieglojumi, gan pārvadātāji un kases aparātu kompānijas varētu pāriet uz elektroniskās identifikācijas risinājumu, izmantojot eID kartes identifikācijas lietotni. Pārejas periodā persona var braukt pēc esošās pieejas, izmantojot apliecības, gan pēc jaunās identifikācijas, izmantojot eID karti.
2022.gada novembrī, kad valstī PMLP pavisam biju izsniegusi 469 089 eID kartes ar speciālo lietotni, 48% personām, kurām pienākas valsts kompensējami braukšanas maksas atvieglojumi, bija BMA sistēmā lietojamas eID kartes. Detalizētie dati tika iegūti, vairākām institūcijām veicot speciālu personas datu apstrādi. Saskaņā ar PMLP sniegto informāciju par kopējo eID karšu ar speciālo lietotni aptveri valstī uz 2024.gada 15.maiju, valstī kopā ir izsniegtas 1 132 535 kartes ar speciālo lietotni , kas liecina, ka eID karšu aptvere mērķa personu gadījumā jau pārsniedz 70% un ir pietiekama, lai uzsāktu sistēmas ieviešanu, nosakot pus gadu ilgu pārejas periodu personām, kuras karti vēl nav paguvušas saņemt.
Risinājuma apraksts
Minētās problēmas risinājums ir noteikt pakāpenisku pārejas periodu gan pārvadātājiem, lai integrētu jauno sistēmu, gan iedzīvotājiem, lai tie saņemtu eID kartes, kas ir ne mazāks par 6 mēnešiem no Likuma grozījumu spēkā stāšanās dienas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts ietekmēs juridiskas personas (sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējus/pārvadātājus), kuri saņems maršruta atļauju pakalpojumu sniegšanai komerciālajos maršrutos.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Ar normatīvā akta projektu tiek veidota pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, veidojot efektīvu, funkcionējošu, sabiedrības interesēm atbilstošu sistēmu, proti, uzlabos iedzīvotājiem, kuriem noteikti valsts noteiktie braukšanas maksas atvieglojumi sabiedriskajā transportā, sabiedriskā transporta pakalpojumu saņemšanu, izmantojot tehnoloģiskos risinājumus, vienlaikus novērsīs nevienlīdzību starp dotēto un nedotēto reģionālās nozīmes pārvadājumos realizēto pasažieru ar braukšanas maksas atvieglojumiem pārvadāšanu, veidojot komersantiem izdevumu kompensēšanas kārtību.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
8 863 814
0
9 014 585
0
8 666 616
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
8 863 814
0
9 014 585
0
8 666 616
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
8 863 814
0
9 014 585
31 479
8 666 616
31 479
31 479
2.1. valsts pamatbudžets
8 863 814
0
9 014 585
31 479
8 666 616
31 479
31 479
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-31 479
0
-31 479
-31 479
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-31 479
0
-31 479
-31 479
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
31 479
0
31 479
31 479
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pamatojoties uz plānotajām izmaiņām normatīvajos aktos, nepieciešams piesaistīt papildus personālu iekšzemes reģionālo pasažieru pārvadājumu attīstībā un sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījumu organizēšanā.
Papildu SM štata vietas izveidošanai nepieciešamais finansējums ir  31 479 EUR 2025. gadā un turpmākajos gados. Aprēķinos ievērtētas ikgadējās piemaksas par novērtēšanu, atvaļinājuma pabalsts, veselības apdrošināšana (450 euro) un redzes korekcijas līdzekļu iegādes kompensācija (150 euro).
SM Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta vecākais/ā referents/e Rail Baltica reģionālo sabiedriskā transporta  pārvadājumu jomā (37.saime, IIA līmenis, 11.mēnešalgu grupa).

Amata mērķis - izstrādāt valsts politiku un normatīvos aktus, kā arī pārraudzīt to īstenošanu Rail Baltica reģionālo sabiedriskā transporta pārvadājumu jomā. 

Papildus nepieciešamais finansējums valsts budžeta programmai 97.00.00. "Nozaru vadība un politikas plānošana" 2025.gadam un turpmāk ik gadu ir 31 479 euro.
Amats Amata saime un mēnešalgu grupa SM atalgojums gadam

euro
Atvaļinājuma pabalsts

euro
Ikgadējā prēmija par novērtēšanu
euro
Citi izdevumi gada

euro
SM darba devēja VSAOI

euro
Kopējais izdevums SM gadā

euro
Vecākais/ā 
referents/e
37. saime, IIA līmenis, 11. mēnešalgu grupa 22 800 950 1235 600 5893,96 31 478, 96




   
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
                      

4.1.1. Nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 435 "Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu".

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Savienības Tiesas 2022. gada 8. septembra sprieduma lietā C-614/20 Lux Express Estonia secinājumi tiek ieviesti, izsakot jaunā redakcijā Likuma 12. panta ceturto daļu.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/3f5f1439-67dd-4aed-abdb-1f32719be626

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemts atzinums no biedrības "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija", iebildumi un priekšlikumi ņemti vērā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Autotransporta direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek palielināta sabiedriskā transporta pakalpojuma pieejamība. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Likuma 1. panta 2.punktu, 2. pantu, 6. panta trešo daļu Likuma mērķis ir nodrošināt iedzīvotājiem pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus un tie ir organizējami tā, lai tiktu nodrošināti valsts garantēti noteiktas kvalitātes un apjoma sabiedriskā transporta pakalpojumi, kas būtu pieejami ikvienam sabiedrības loceklim, tai skaitā valsts noteiktām pasažieru kategorijām ar atvieglotiem nosacījumiem, kā arī tie būtu pielāgoti valsts noteiktām pasažieru kategorijām ar īpašām vajadzībām. Pienākums veikt atbilstošus pasākumus, lai personas ar invaliditāti varētu dzīvot neatkarīgi un pilnvērtīgi piedalīties visās dzīves jomās un vienlīdzīgi ar citiem nodrošināt personām ar invaliditāti pieeju fiziskajai videi, transportam, informācijai un sakariem, tostarp informācijas un sakaru tehnoloģijām un sistēmām, un citiem objektiem un pakalpojumiem, kas ir atvērti vai ko sniedz sabiedrībai gan pilsētās, gan lauku rajonos, ir pamata mērķis, kas iekļauts Likumā. Ar jauno tiesisko regulējumu tiek likvidēti ierobežojumi personām ar invaliditāti izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus visa veida maršrutos (gan dotētajos, gan komerciālajos).

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek modernizēta un vienkāršota valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanas kārtība reģionālajā sabiedriskajā transportā. Pēc sistēmas modernizācijas valsts noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus reģionālajos starppilsētu un vietējās nozīmes autobusu un vilcienu maršrutos pasažieri varēs izmantot, reģistrējot tikai derīgu eID karti. Citas apliecības (piemēram, invalīdu, daudzbērnu ģimeņu, represēto personu u.c.) reģionālās nozīmes sabiedriskajā transportā vairs nebūs nepieciešamas. 
Plānotās izmaiņas primāri attieksies uz personām ar 1. un 2. grupas invaliditāti, personām līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, apliecības “Goda ģimene” īpašniekiem, politiski represētajām personām, nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem, bērniem bāreņiem un bez vecāku apgādības palikušiem bērniem, kas braukšanai reģionālajā sabiedriskajā transportā izmanto valsts noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus. Kopumā valsts noteiktie atvieglojumi braukšanai reģionālajā sabiedriskajā transportā pienākas aptuveni 280 000 iedzīvotāju.
Jaunā sistēma vienkāršos pasažieriem atlaides izmantošanu, jo cilvēkiem būs nepieciešama tikai eID karte, kura būs jāreģistrē biļešu tirdzniecības vietā vai pie vadītāja. Visu pārējo paveiks pati sistēma, tostarp nolasīs, kāda tieši atlaide personai pienākas. Pasažierim vairs nebūs jāinformē transporta vadītājs par pienākošos atlaidi un nevajadzēs arī uzrādīt citas apliecības, kas nereti mēdza pazust, izbalēt un ir grūti salasāmas. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi