25-TA-964: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 820 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto personu sociālo integrāciju, izmantojot sociālās inovācijas" 4.4.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunām pieejām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 820 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto personu sociālo integrāciju, izmantojot sociālās inovācijas" 4.4.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunām pieejām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanā" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas iniciatīva un ir izstrādāts, lai precizētu 4.4.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunām pieejām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – 4.4.1.1. pasākums) īstenošanas nosacījumus. Vienlaikus noteikumu projekts paredz precizēt 4.4.1.1. pasākumam noteikto uzraudzības rādītāju definīcijas, kā to paredz Labklājības ministrijas iesniegtie priekšlikumi Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam (turpmāk – programmas) grozījumiem Nr. 3. TA projekts izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
TA projekta mērķis ir precizēt 4.4.1.1. pasākuma īstenošanas nosacījumus (turpmāk – MK noteikumi Nr. 820) atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) grozījumu Nr. 3 priekšlikumiem, t.i. samazināt 4.4.1.1. pasākumam pieejamo kopējo finansējumu, sasniedzamos programmas uzraudzības rādītājus, kā arī precizēt projekta vadības un īstenošanas personāla piesaistes un izmaksu nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. MK noteikumu Nr. 820 4. punktā noteikti programmas 4.4.1.1. pasākumā sasniedzamie rādītāji ar un bez elastības finansējuma, kas jāsasniedz 4.4.1.1. pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim. Savukārt MK noteikumu Nr. 820 7. punktā noteikts 4.4.1.1. pasākumam plānotais kopējais finansējums – 15 000 000 euro (t.sk., ESF+ finansējums – 12 750 000 euro un valsts budžeta finansējums – 2 250 000 euro), kas paredzēts MK noteikumu Nr. 820 4. punktā noteikto rādītāju sasniegšanai. Taču MK noteikumu Nr. 820 8. punktā noteikts 4.4.1.1. pasākumam plānotais elastības finansējums 2 997 728 euro apmērā (t.sk., ESF+ finansējums – 2 548 068 euro un valsts budžeta finansējums – 449 660 euro), kas saskaņā ar MK noteikumu Nr. 820 11. punktu var būt pieejams tikai pēc Eiropas Komisijas lēmuma, sākot ar 2026. gada 1. janvāri.
2. MK noteikumu Nr. 820 9. punktā noteikts 4.4.1.1. pasākumam pieejamais šķērsfinansējums Eiropas Reģionālā attīstības fonda atbalsta jomas izmaksām.
3. MK noteikumu Nr. 820 19.1. apakšpunktā noteikti finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu nosacījumi, t.sk. minimālais daļlaika noslodzes apmērs un prasība, ka personāla atlīdzības izmaksām jābūt atbilstošām Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības izmaksām.
4. MK noteikumu Nr. 820 34.1. apakšpunktā noteikts, ka avansa maksājumu gala labuma guvējs var saņemt, pamatojot avansa maksājuma apmēru, un tas nevar nepārsniegt 30 procentus no šo noteikumu 30.2.5. apakšpunktā noteiktā kopējā finansējuma apmēra sociālās inovācijas īstenošanai.
5. MK noteikumu Nr. 820 37.1. apakšpunkts nosaka, ka finansējuma saņēmējs nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar projekta īstenošanas un vadības personālu un, paredzot tam atlīdzības izmaksas, nodrošina, ka šis personāls tiek nodarbināts normālu vai nepilnu darba laiku, tai skaitā atlīdzībai var piemērot daļlaika attiecināmības principu.
6. MK noteikumos Nr. 820 nav iekļauta prasība finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējam nodrošināt, ka projektā plānotās atbalstāmās darbības netiek finansētas, kā arī tās nav plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
2. MK noteikumu Nr. 820 9. punktā noteikts 4.4.1.1. pasākumam pieejamais šķērsfinansējums Eiropas Reģionālā attīstības fonda atbalsta jomas izmaksām.
3. MK noteikumu Nr. 820 19.1. apakšpunktā noteikti finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu nosacījumi, t.sk. minimālais daļlaika noslodzes apmērs un prasība, ka personāla atlīdzības izmaksām jābūt atbilstošām Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības izmaksām.
4. MK noteikumu Nr. 820 34.1. apakšpunktā noteikts, ka avansa maksājumu gala labuma guvējs var saņemt, pamatojot avansa maksājuma apmēru, un tas nevar nepārsniegt 30 procentus no šo noteikumu 30.2.5. apakšpunktā noteiktā kopējā finansējuma apmēra sociālās inovācijas īstenošanai.
5. MK noteikumu Nr. 820 37.1. apakšpunkts nosaka, ka finansējuma saņēmējs nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar projekta īstenošanas un vadības personālu un, paredzot tam atlīdzības izmaksas, nodrošina, ka šis personāls tiek nodarbināts normālu vai nepilnu darba laiku, tai skaitā atlīdzībai var piemērot daļlaika attiecināmības principu.
6. MK noteikumos Nr. 820 nav iekļauta prasība finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējam nodrošināt, ka projektā plānotās atbalstāmās darbības netiek finansētas, kā arī tās nav plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ar Ministru kabineta Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas (turpmāk – komiteja) 31.10.2024. lēmumu programmā iezīmētais Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) elastības finansējums 30,5 milj. euro apmērā tiks pārdalīts ESF+ programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam (turpmāk – materiālās nenodrošinātības mazināšanas programma) iztrūkstošā finanšu seguma nodrošināšanai. Kā viens no avotiem ir noteikts 4.4.1.1. pasākumam iezīmētais elastības finansējums 2 997 728 euro apmērā, no kā materiālās nenodrošinātības mazināšanas programmai tiks pārdalīta ESF+ daļa 2 548 069 euro apmērā. Ņemot vērā minēto, Labklājības ministrija kā Eiropas Savienības fondu atbildīgā iestāde (turpmāk – atbildīgā iestāde) ir iesniegusi priekšlikumus programmas grozījumiem Nr. 3, paredzot 4.4.1.1. pasākuma elastības finansējuma samazinājumu par 2 997 728 euro (ESF+ daļa 2 548 069 euro) un kā sasniedzamo rezultāta rādītāja vērtību nosakot – sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu skaita pieaugums par 24 jaunām sociālajām inovācijām.
Saskaņā ar MK noteikumos Nr. 820 noteikto, 4.4.1.1. pasākumā vienas sociālo pakalpojumu inovācijas īstenošanai plānotais finansējums ir ne vairāk kā 300 000 euro. Attiecīgi kopējais finanšu atbalsts saistošā rezultāta rādītāja izpildei paredzams ne vairāk kā 7 200 000 euro. Taču, ņemot vērā, ka Sabiedrības integrācijas fonda kā 4.4.1.1. pasākuma finansējuma saņēmēja (turpmāk – finansējuma saņēmējs) īstenotajā projektā Nr. 4.4.1.1/1/24/I/001 (turpmāk – projekts) jau šobrīd ir ieplānots un pieejams finansējums 30 jaunu sociālo inovāciju īstenošanai, kas izpildāms tikai tad, ja ir piešķirts elastības finansējums, secināms, ka 4.4.1.1. pasākuma projektā ir finanšu rezerve 1 800 000 euro apmērā (t.sk., ESF+ finansējums 1 530 000 euro un VB finansējums 270 000 euro). Šo finanšu rezervi plānots pārdalīt programmas 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.3. pasākuma “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” īstenošanai, lai ieviestu Eiropas Padomes 2023. gada 27. novembra Ieteikumu par sociālās ekonomikas pamatnosacījumu izstrādi un Latvijā nostiprinātu sociālās ekonomikas ekosistēmu. Atbildīgā iestāde minēto finansējuma rezervi virza kā papildu priekšlikumu pārdalei programmas grozījumos Nr. 3, kā rezultātā 4.4.1.1. pasākuma īstenošanai programmā tiks paredzēts attiecināmais finansējums 10 202 272 euro apmērā (kopējais 4.4.1.1. pasākuma finansējuma samazinājums par 4 797 728 euro, no kuriem 2 997 728 euro veido elastības finansējums un 1 800 000 euro – finanšu rezerve). Komiteja šos atbildīgās iestādes grozījumu priekšlikumus konceptuāli ir atbalstījusi tās 28.03.2025. sēdē. Finansējuma saņēmējs attiecīgus projekta finansējuma samazinājuma grozījumus 07.04.2025. iesniedzis Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, atbildīgā iestāde tos ir saskaņojusi, grozījumi stājušies spēkā 07.04.2025. Ņemot vērā iepriekš minēto, ir precizējami saistošie MK noteikumu Nr. 820 punkti un apakšpunkti.
4.4.1.1. pasākuma ESF+ investīcijām 8 671 931 euro piemērots:
- 158. intervences kods “Pasākumi, ar ko uzlabo vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un cenas ziņā pieejamiem pakalpojumiem”;
- finansējuma veids: 01. kods “Dotācija”;
- teritoriālie sasniegšanas mehānismi: 33. kods “Bez teritoriālā mērķa”;
- ESF+ sekundārās tēmas: 09. kods “Nepiemēro”;
- dzimumu līdztiesība: 02. kods “Dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana”.
2. 4.4. prioritātes 4.4.1. specifiskajam atbalsta mērķim “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto personu sociālo integrāciju, izmantojot sociālās inovācijas” (turpmāk – SAM 4.4.1.) programmā ir iezīmēts šķērsfinansējums Eiropas Reģionālā attīstības fonda atbalsta jomas izmaksām (turpmāk ERAF tipa izmaksas) sociālo inovāciju, kas nepārsniedz 15 procentus no 4.4. prioritātei pieejamā finansējuma un 18 procentus no 4.4.1.1. pasākumam pieejamā finansējuma. SAM 4.4.1. ietvaros tika plānots īstenot 2 pasākumus – 4.4.1.1. pasākumu un 4.4.1.2. pasākumu “Starpdisciplināra atbalsta izveide nemotivētām pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem” (turpmāk – 4.4.1.2. pasākums). Taču 4.4.1.2. pasākumam plānoto finansējumu 4 000 000 euro apmērā plānots pārdalīt un novirzīt materiālās nenodrošinātības mazināšanas programmai. Tādējādi SAM 4.4.1. ietvaros tiks īstenots tikai 4.4.1.1. pasākums ar kopējo finansējumu 10 202 272 euro (pēc finanšu pārdales). Taču nosacījums par šķērsfinansējumu, proti, 15 procenti no 4.4. prioritātei pieejamā finansējuma, paliek spēkā. Tas nozīmē, ka 4.4.1.1. pasākumam pieejamais šķērsfinansējums ir 1 530 340 euro (15% no 10 202 272 euro). Savukārt MK noteikumu Nr. 820 30.2.6. apakšpunkts noteic, ka šķērsfinansējums ir attiecināms tikai gala labuma guvējiem (sociālo inovāciju īstenotājiem). Līdz ar to secināms, ka 4.4.1.1. pasākuma ietvaros finansējums ERAF tipa izmaksām nepārsniegs 1 296 000 euro (24 sociālās inovācijas*300 000 euro*18%).
Ņemot vērā iepriekš minēto, MK noteikumu Nr. 820 9. punktā nepieciešams precizēt kopējo 4.4.1.1. pasākumam pieejamo finansējumu ERAF tipa izmaksām un tā procentuālo apmēru, kas nepārsniedz 1 296 000 euro jeb 13% no pasākumam pieejamā finansējuma.
3. 2025. gada 28. janvārī Finanšu ministrija ir ierosinājusi un 2025. gada 9. jūnijā ir stājušies spēkā precizējumi vadlīnijās Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – vadlīnijas Nr. 1.2.), kuras turpmāk neparedz projekta personāla daļlaika noslodzes apmēra ierobežojumus (vismaz 30 procenti). Lai mazinātu slogu finansējuma saņēmējam, nepieciešams svītrot no MK noteikumiem Nr. 820 detālus projekta personāla izmaksu nosacījumus (gan attiecībā uz daļlaika noslodzi, gan atlīdzības apmēra plānošanu projekta personālam), jo, kā to paredz ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtais līgums par projekta īstenošanu, finansējuma saņēmējam ir saistošas aktuālās vadlīnijas. Tāpat vadlīniju grozījumi paredz tiešajās izmaksās iekļaut tikai tās izmaksas, kas pēc jēgas un būtības ir tieši saistītas ar projekta mērķa sasniegšanu. Un saskaņā ar vadlīniju 5.2. apakšpunktu obligātās veselības pārbaudes izmaksas ir jānosaka kā netiešās attiecināmās izmaksas. Līdz ar to ir svītrojams MK noteikumu Nr. 820 19.3.4. apakšpunkts. Savukārt 20.2. apakšpunktu nepieciešams svītrot, jo tajā minētās izmaksas, atbilstoši vadlīnijām, ietilpst tiešajās attiecināmajās personāla izmaksās.
4. MK noteikumu Nr. 820 34.1. apakšpunkta redakcijā ir ieviesusies tehniska kļūda, nosakot, ka avansa maksājums nevar nepārsniegt 30 procentus, taču MK 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 10. punktā noteikts, ka avansa maksājums nevar pārsniegt 30 procentus (vārdu “nevar nepārsniegt” vietā jābūt vārdiem “nevar pārsniegt”).
5. 4.4.1.1. pasākuma projekta īstenošanā, t.sk. mērķu un rādītāju sasniegšanā izšķiroša loma ir finansējuma saņēmēja personālam, kurš nodrošina projekta vadību un īstenošanu, kā arī sociālo inovāciju īstenotāju projekta vadības un īstenošanas personālam. Šobrīd MK noteikumi Nr. 820 ierobežo gan finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla, gan arī sociālo inovāciju īstenotāju projekta personāla piesaisti, jo MK noteikumu Nr. 820 37.1. apakšpunkts paredz civildienesta vai darba tiesisko attiecību nodibināšanu ar projekta personālu. Nav paredzētas elastīgas personāla piesaistes iespējas, t.i., MK noteikumi Nr. 820 neparedz iespēju projekta personālu piesaistīt arī uz uzņēmuma līguma pamata, kas atsevišķos gadījumos ir kritiski nepieciešams projekta darbību īstenošanas nodrošināšanai (piemēram, iepirkumu speciālista, jurista piesaiste uz uzņēmuma līguma pamata).
6. Atbilstoši programmas normatīvajam regulējumam, finansējuma saņēmējs un attiecīgi arī gala labuma guvēji ir tieši atbildīgi, lai projektā plānotās atbalstāmās darbības netiek finansētas, kā arī tās netiktu plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem. Lai arī attiecībā uz finansējuma saņēmēju šī prasība ir iekļauta vienošanās par projekta īstenošanu, attiecībā uz gala labuma guvējiem ir nepieciešams, lai tā tiktu iekļauta normatīvajā regulējumā par 4.4.1.1. pasākuma īstenošanu. Kā minēts iepriekš, MK noteikumos Nr. 820 šāda prasība šobrīd nav iekļauta.
Saskaņā ar MK noteikumos Nr. 820 noteikto, 4.4.1.1. pasākumā vienas sociālo pakalpojumu inovācijas īstenošanai plānotais finansējums ir ne vairāk kā 300 000 euro. Attiecīgi kopējais finanšu atbalsts saistošā rezultāta rādītāja izpildei paredzams ne vairāk kā 7 200 000 euro. Taču, ņemot vērā, ka Sabiedrības integrācijas fonda kā 4.4.1.1. pasākuma finansējuma saņēmēja (turpmāk – finansējuma saņēmējs) īstenotajā projektā Nr. 4.4.1.1/1/24/I/001 (turpmāk – projekts) jau šobrīd ir ieplānots un pieejams finansējums 30 jaunu sociālo inovāciju īstenošanai, kas izpildāms tikai tad, ja ir piešķirts elastības finansējums, secināms, ka 4.4.1.1. pasākuma projektā ir finanšu rezerve 1 800 000 euro apmērā (t.sk., ESF+ finansējums 1 530 000 euro un VB finansējums 270 000 euro). Šo finanšu rezervi plānots pārdalīt programmas 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.3. pasākuma “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” īstenošanai, lai ieviestu Eiropas Padomes 2023. gada 27. novembra Ieteikumu par sociālās ekonomikas pamatnosacījumu izstrādi un Latvijā nostiprinātu sociālās ekonomikas ekosistēmu. Atbildīgā iestāde minēto finansējuma rezervi virza kā papildu priekšlikumu pārdalei programmas grozījumos Nr. 3, kā rezultātā 4.4.1.1. pasākuma īstenošanai programmā tiks paredzēts attiecināmais finansējums 10 202 272 euro apmērā (kopējais 4.4.1.1. pasākuma finansējuma samazinājums par 4 797 728 euro, no kuriem 2 997 728 euro veido elastības finansējums un 1 800 000 euro – finanšu rezerve). Komiteja šos atbildīgās iestādes grozījumu priekšlikumus konceptuāli ir atbalstījusi tās 28.03.2025. sēdē. Finansējuma saņēmējs attiecīgus projekta finansējuma samazinājuma grozījumus 07.04.2025. iesniedzis Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, atbildīgā iestāde tos ir saskaņojusi, grozījumi stājušies spēkā 07.04.2025. Ņemot vērā iepriekš minēto, ir precizējami saistošie MK noteikumu Nr. 820 punkti un apakšpunkti.
4.4.1.1. pasākuma ESF+ investīcijām 8 671 931 euro piemērots:
- 158. intervences kods “Pasākumi, ar ko uzlabo vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un cenas ziņā pieejamiem pakalpojumiem”;
- finansējuma veids: 01. kods “Dotācija”;
- teritoriālie sasniegšanas mehānismi: 33. kods “Bez teritoriālā mērķa”;
- ESF+ sekundārās tēmas: 09. kods “Nepiemēro”;
- dzimumu līdztiesība: 02. kods “Dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana”.
2. 4.4. prioritātes 4.4.1. specifiskajam atbalsta mērķim “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto personu sociālo integrāciju, izmantojot sociālās inovācijas” (turpmāk – SAM 4.4.1.) programmā ir iezīmēts šķērsfinansējums Eiropas Reģionālā attīstības fonda atbalsta jomas izmaksām (turpmāk ERAF tipa izmaksas) sociālo inovāciju, kas nepārsniedz 15 procentus no 4.4. prioritātei pieejamā finansējuma un 18 procentus no 4.4.1.1. pasākumam pieejamā finansējuma. SAM 4.4.1. ietvaros tika plānots īstenot 2 pasākumus – 4.4.1.1. pasākumu un 4.4.1.2. pasākumu “Starpdisciplināra atbalsta izveide nemotivētām pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem” (turpmāk – 4.4.1.2. pasākums). Taču 4.4.1.2. pasākumam plānoto finansējumu 4 000 000 euro apmērā plānots pārdalīt un novirzīt materiālās nenodrošinātības mazināšanas programmai. Tādējādi SAM 4.4.1. ietvaros tiks īstenots tikai 4.4.1.1. pasākums ar kopējo finansējumu 10 202 272 euro (pēc finanšu pārdales). Taču nosacījums par šķērsfinansējumu, proti, 15 procenti no 4.4. prioritātei pieejamā finansējuma, paliek spēkā. Tas nozīmē, ka 4.4.1.1. pasākumam pieejamais šķērsfinansējums ir 1 530 340 euro (15% no 10 202 272 euro). Savukārt MK noteikumu Nr. 820 30.2.6. apakšpunkts noteic, ka šķērsfinansējums ir attiecināms tikai gala labuma guvējiem (sociālo inovāciju īstenotājiem). Līdz ar to secināms, ka 4.4.1.1. pasākuma ietvaros finansējums ERAF tipa izmaksām nepārsniegs 1 296 000 euro (24 sociālās inovācijas*300 000 euro*18%).
Ņemot vērā iepriekš minēto, MK noteikumu Nr. 820 9. punktā nepieciešams precizēt kopējo 4.4.1.1. pasākumam pieejamo finansējumu ERAF tipa izmaksām un tā procentuālo apmēru, kas nepārsniedz 1 296 000 euro jeb 13% no pasākumam pieejamā finansējuma.
3. 2025. gada 28. janvārī Finanšu ministrija ir ierosinājusi un 2025. gada 9. jūnijā ir stājušies spēkā precizējumi vadlīnijās Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – vadlīnijas Nr. 1.2.), kuras turpmāk neparedz projekta personāla daļlaika noslodzes apmēra ierobežojumus (vismaz 30 procenti). Lai mazinātu slogu finansējuma saņēmējam, nepieciešams svītrot no MK noteikumiem Nr. 820 detālus projekta personāla izmaksu nosacījumus (gan attiecībā uz daļlaika noslodzi, gan atlīdzības apmēra plānošanu projekta personālam), jo, kā to paredz ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtais līgums par projekta īstenošanu, finansējuma saņēmējam ir saistošas aktuālās vadlīnijas. Tāpat vadlīniju grozījumi paredz tiešajās izmaksās iekļaut tikai tās izmaksas, kas pēc jēgas un būtības ir tieši saistītas ar projekta mērķa sasniegšanu. Un saskaņā ar vadlīniju 5.2. apakšpunktu obligātās veselības pārbaudes izmaksas ir jānosaka kā netiešās attiecināmās izmaksas. Līdz ar to ir svītrojams MK noteikumu Nr. 820 19.3.4. apakšpunkts. Savukārt 20.2. apakšpunktu nepieciešams svītrot, jo tajā minētās izmaksas, atbilstoši vadlīnijām, ietilpst tiešajās attiecināmajās personāla izmaksās.
4. MK noteikumu Nr. 820 34.1. apakšpunkta redakcijā ir ieviesusies tehniska kļūda, nosakot, ka avansa maksājums nevar nepārsniegt 30 procentus, taču MK 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 10. punktā noteikts, ka avansa maksājums nevar pārsniegt 30 procentus (vārdu “nevar nepārsniegt” vietā jābūt vārdiem “nevar pārsniegt”).
5. 4.4.1.1. pasākuma projekta īstenošanā, t.sk. mērķu un rādītāju sasniegšanā izšķiroša loma ir finansējuma saņēmēja personālam, kurš nodrošina projekta vadību un īstenošanu, kā arī sociālo inovāciju īstenotāju projekta vadības un īstenošanas personālam. Šobrīd MK noteikumi Nr. 820 ierobežo gan finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla, gan arī sociālo inovāciju īstenotāju projekta personāla piesaisti, jo MK noteikumu Nr. 820 37.1. apakšpunkts paredz civildienesta vai darba tiesisko attiecību nodibināšanu ar projekta personālu. Nav paredzētas elastīgas personāla piesaistes iespējas, t.i., MK noteikumi Nr. 820 neparedz iespēju projekta personālu piesaistīt arī uz uzņēmuma līguma pamata, kas atsevišķos gadījumos ir kritiski nepieciešams projekta darbību īstenošanas nodrošināšanai (piemēram, iepirkumu speciālista, jurista piesaiste uz uzņēmuma līguma pamata).
6. Atbilstoši programmas normatīvajam regulējumam, finansējuma saņēmējs un attiecīgi arī gala labuma guvēji ir tieši atbildīgi, lai projektā plānotās atbalstāmās darbības netiek finansētas, kā arī tās netiktu plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem. Lai arī attiecībā uz finansējuma saņēmēju šī prasība ir iekļauta vienošanās par projekta īstenošanu, attiecībā uz gala labuma guvējiem ir nepieciešams, lai tā tiktu iekļauta normatīvajā regulējumā par 4.4.1.1. pasākuma īstenošanu. Kā minēts iepriekš, MK noteikumos Nr. 820 šāda prasība šobrīd nav iekļauta.
Risinājuma apraksts
MK noteikumos Nr. 820 ir nepieciešams veikt šādus precizējumus:
1. saistībā ar to, ka 4.4.1.1. pasākumam netiks piešķirts elastības finansējums, kā arī papildus tiks samazināts kopējais pieejamais finansējums:
a) redakcionāli precizēt 4. punktu, svītrojot ar elastības finansējumu sasniedzamās uzraudzības rādītāju vērtības;
b) redakcionāli precizēt 7. punktu, nosakot, ka 4.4.1.1. pasākumam kopējais pieejamais finansējums ir 10 202 272 euro (t.sk. ESF+ finansējums – 8 671 931 euro un valsts budžeta finansējums – 1 530 341 euro);
c) svītrot 8. punktu;
d) svītrot 11. punktu.
2. 9. punktā precizēt pieejamā finansējuma apmēru ERAF tipa izmaksām, t.sk. ERAF tipa izmaksu procentuālo apmēru;
3. precizēt 19.1. apakšpunktu, svītrojot informāciju, kas dublē vadlīnijās Nr. 1.2. noteikto, jo, kā jau minēts iepriekš, finansējuma saņēmējiem ir saistoši aktuālajās (spēkā esošajās) vadlīnijās Nr. 1.2. ietvertie nosacījumi. Attiecīgi precizējams arī 19.3.4. apakšpunkts un svītrojams 20.2. apakšpunkts.
4. redakcionāli precizēt 34.1. apakšpunktu, nosakot, ka avansa maksājums sociālo inovāciju īstenotājiem nevar pārsniegt 30 procentus;
5. redakcionāli precizēt 37.1. apakšpunktu, paredzot iespēju finansējuma saņēmējam projekta vadības un īstenošanas personālu un gala labuma guvējiem projekta īstenošanas personālu piesaistīt uz iepirkuma līguma pamata, attiecīgi precizējot MK noteikumu Nr. 820 21. punktu un 30.2.5.27. apakšpunktā minētos netiešo izmaksu plānošanas un veikšanas nosacījumus;
6. papildināt MK noteikumus Nr. 820 ar 37.5. apakšpunktu, nosakot pienākumu finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējiem nodrošināt, ka projektā plānotās atbalstāmās darbības netiek finansētas, kā arī tās nav plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
1. saistībā ar to, ka 4.4.1.1. pasākumam netiks piešķirts elastības finansējums, kā arī papildus tiks samazināts kopējais pieejamais finansējums:
a) redakcionāli precizēt 4. punktu, svītrojot ar elastības finansējumu sasniedzamās uzraudzības rādītāju vērtības;
b) redakcionāli precizēt 7. punktu, nosakot, ka 4.4.1.1. pasākumam kopējais pieejamais finansējums ir 10 202 272 euro (t.sk. ESF+ finansējums – 8 671 931 euro un valsts budžeta finansējums – 1 530 341 euro);
c) svītrot 8. punktu;
d) svītrot 11. punktu.
2. 9. punktā precizēt pieejamā finansējuma apmēru ERAF tipa izmaksām, t.sk. ERAF tipa izmaksu procentuālo apmēru;
3. precizēt 19.1. apakšpunktu, svītrojot informāciju, kas dublē vadlīnijās Nr. 1.2. noteikto, jo, kā jau minēts iepriekš, finansējuma saņēmējiem ir saistoši aktuālajās (spēkā esošajās) vadlīnijās Nr. 1.2. ietvertie nosacījumi. Attiecīgi precizējams arī 19.3.4. apakšpunkts un svītrojams 20.2. apakšpunkts.
4. redakcionāli precizēt 34.1. apakšpunktu, nosakot, ka avansa maksājums sociālo inovāciju īstenotājiem nevar pārsniegt 30 procentus;
5. redakcionāli precizēt 37.1. apakšpunktu, paredzot iespēju finansējuma saņēmējam projekta vadības un īstenošanas personālu un gala labuma guvējiem projekta īstenošanas personālu piesaistīt uz iepirkuma līguma pamata, attiecīgi precizējot MK noteikumu Nr. 820 21. punktu un 30.2.5.27. apakšpunktā minētos netiešo izmaksu plānošanas un veikšanas nosacījumus;
6. papildināt MK noteikumus Nr. 820 ar 37.5. apakšpunktu, nosakot pienākumu finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējiem nodrošināt, ka projektā plānotās atbalstāmās darbības netiek finansētas, kā arī tās nav plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
TA projektam nav negatīva ietekme uz 4.4.1.1. pasākuma mērķu sasniegšanu, jo tas neietekmē šobrīd īstenošanā esošo projektu – projekts ir apstiprināts bez elastības finansējuma.
Finansējuma saņēmējs ir informēts par TA projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā, un jau ierosinājis projekta grozījumus. Izmaiņas nav būtiskas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060) 65.panta izpratnē, jo neparedz izmaiņas, kas traucētu sākotnējo mērķu sasniegšanu. Pēc TA projekta spēkā stāšanās finansējuma saņēmējam tiks lūgts izvērtēt, vai nav nepieciešams veikt projekta grozījumus saistībā ar izmaiņām personāla un ERAF tipa izmaksu nosacījumos un iesniegt tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā.
Finansējuma saņēmējs ir informēts par TA projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā, un jau ierosinājis projekta grozījumus. Izmaiņas nav būtiskas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060) 65.panta izpratnē, jo neparedz izmaiņas, kas traucētu sākotnējo mērķu sasniegšanu. Pēc TA projekta spēkā stāšanās finansējuma saņēmējam tiks lūgts izvērtēt, vai nav nepieciešams veikt projekta grozījumus saistībā ar izmaiņām personāla un ERAF tipa izmaksu nosacījumos un iesniegt tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 793 421
-765 000
3 808 564
-765 000
3 004 350
0
7 098
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 793 421
-765 000
3 808 564
-765 000
3 004 350
0
7 098
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 286 378
-900 000
4 480 664
-900 000
3 534 529
0
8 351
2.1. valsts pamatbudžets
3 286 378
-900 000
4 480 664
-900 000
3 534 529
0
8 351
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-492 957
135 000
-672 100
135 000
-530 179
0
-1 253
3.1. valsts pamatbudžets
-492 957
135 000
-672 100
135 000
-530 179
0
-1 253
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
135 000
135 000
0
-1 253
5.1. valsts pamatbudžets
135 000
135 000
0
-1 253
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
4.4.1.1. pasākumam pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums ir 10 202 272 euro (sākotnēji – 12 002 272 euro), t.sk., ESF Plus finansējums – 8 671 931 euro (sākotnēji – 10 201 931 euro) un valsts budžeta (turpmāk – VB) līdzfinansējums – 1 530 341 euro (sākotnēji – 1 800 341 euro).
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF+ daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām.
Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie līdzekļi.
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts projekta plānošanas īstenošanas gaitā.
TA projekts paredz, ka 4.4.1.1. pasākumam ietvaros projektu varēs īstenot līdz 2029.gada 31.decembrim, taču šobrīd projekta īstenošana plānota indikatīvi līdz 2028.gada IV ceturksnim. Ņemot vērā, ka ir iespējami iemesli, kas aizkavē projekta darbību īstenošanu, pastāv iespēja, ka būs nepieciešams noteikt citu, garāku projekta īstenošanas termiņu.
2024. gadā investēts finansējums 224 543 euro apmērā, t.sk. ESF Plus finansējums 190 862 euro un VB finansējums 33 681 euro;
2025. gadā finansējums plānots indikatīvi 2 386 378 euro, t.sk. ESF Plus finansējums 2 028 421 euro un VB līdzfinansējums 357 957 euro;
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 3 580 664 euro, t.sk. ESF Plus finansējums 3 043 564 euro un VB līdzfinansējums 537 100 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 3 534 529 euro, t.sk. ESF Plus finansējums 3 004 350 euro un VB līdzfinansējums 530 179 euro;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 476 158 euro, t.sk. ESF Plus finansējums 404 734 euro un VB līdzfinansējums 71 424 euro;
Noteikumu projektā paredzētais finansējums tiek plānots Sabiedrības integrācijas fonda pamatbudžeta apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021–2027)”.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF+ daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām.
Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie līdzekļi.
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts projekta plānošanas īstenošanas gaitā.
TA projekts paredz, ka 4.4.1.1. pasākumam ietvaros projektu varēs īstenot līdz 2029.gada 31.decembrim, taču šobrīd projekta īstenošana plānota indikatīvi līdz 2028.gada IV ceturksnim. Ņemot vērā, ka ir iespējami iemesli, kas aizkavē projekta darbību īstenošanu, pastāv iespēja, ka būs nepieciešams noteikt citu, garāku projekta īstenošanas termiņu.
2024. gadā investēts finansējums 224 543 euro apmērā, t.sk. ESF Plus finansējums 190 862 euro un VB finansējums 33 681 euro;
2025. gadā finansējums plānots indikatīvi 2 386 378 euro, t.sk. ESF Plus finansējums 2 028 421 euro un VB līdzfinansējums 357 957 euro;
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 3 580 664 euro, t.sk. ESF Plus finansējums 3 043 564 euro un VB līdzfinansējums 537 100 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 3 534 529 euro, t.sk. ESF Plus finansējums 3 004 350 euro un VB līdzfinansējums 530 179 euro;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 476 158 euro, t.sk. ESF Plus finansējums 404 734 euro un VB līdzfinansējums 71 424 euro;
Noteikumu projektā paredzētais finansējums tiek plānots Sabiedrības integrācijas fonda pamatbudžeta apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021–2027)”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Sabiedrības integrācijas fonds iesniegs priekšlikumus Finanšu ministrijai par 2025. gadā piešķirtā finansējuma samazināšanu par 900 000 euro, kā arī 2026. gada bāzes izdevumu samazināšanu par 900 000 euro. Attiecīgi 2025. gada finansējums 900 000 euro apmērā tiks atgriezts programmā 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Saskaņā ar LM priekšlikumiem programmas grozījumiem Nr. 3 no 4.4.1.1. pasākuma pārdalīto finansējumu 1 800 000 euro apmērā plānots novirzīt 4.3.3.3. pasākumam “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” sociālās ekonomikas ekosistēmas nostiprināšanas pasākumu īstenošanai.
Attiecīgi valsts budžeta finansējums tiks plānots LM apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021 - 2027)” minētā 4.3.3.3. pasākuma projekta “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” īstenošanai.
Saskaņā ar LM priekšlikumiem programmas grozījumiem Nr. 3 no 4.4.1.1. pasākuma pārdalīto finansējumu 1 800 000 euro apmērā plānots novirzīt 4.3.3.3. pasākumam “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” sociālās ekonomikas ekosistēmas nostiprināšanas pasākumu īstenošanai.
Attiecīgi valsts budžeta finansējums tiks plānots LM apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021 - 2027)” minētā 4.3.3.3. pasākuma projekta “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” īstenošanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta MK noteikumu Nr. 820 izstrādes laikā. TA projekts atbilst MK noteikumu Nr. 820 mērķim, attiecīgi sabiedrības līdzdalība par šo TA projektu netika sludināta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
TA projekts nemaina 4.4.1.1. pasākumā sākotnēji identificētās horizontālās ietekmes aspektus.
Pielikumi
