Anotācija (ex-ante)

24-TA-2081: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 67.panta pirmo daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu elektroenerģijas sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanu par mājsaimniecības lietotājiem piemēroto valsst atbalstu elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu daļējai kompensēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar CSP tīmekļvietnē pieejamo informāciju, secināms, ka patēriņa cenu pārmaiņas 2024. gada aprīlī, salīdzinot ar 2019. gada aprīli, patēriņa grupai “04.5.1 Elektroenerģija” ir 36,2%. Tas nozīmē, ka pirktspēja patēriņa grupā “04.5.1 Elektroenerģija” 100 euro apmērā 2019. gada aprīlī ir vienāda ar 136,20 euro 2024. gada aprīlī. Paralēli elektroenerģijas cenu dinamikai elektroenerģijas biržā NordPool 2023. gada griezumā un ģeopolitiskās situācijas izraisītai ietekmei uz tautsaimniecību, no 2023. gada 1. jūlija spēkā stājušies sadales sistēmas operatora akciju sabiedrības “Sadales tīkls” (turpmāk - sistēmas operators) sistēmas pakalpojumu tarifi. Sistēmas operatora tarifs mājsaimniecību lietotājiem atsevišķos gadījumos pieaugums ir lielāks, nekā kopējais tarifa pieaugums. 92% mājsaimniecību lietotāju tarifa pieaugums ir apmēram 10 euro mēnesī.
Ministru kabinets 2023. gada 29. septembra sēdē, pieņemot informatīvajā ziņojumā “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026. gadam” (turpmāk - Prioritāro pasākumu informatīvais ziņojums), pieņēma lēmumu no 2024. gada AS "Latvenergo" dividenžu maksājumiem 74. resorā “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” rezervēt papildu finansējumu prioritārajam pasākumam “Atbalsts elektroenerģijas tarifu pieauguma kompensēšanai” 2024. gadā 50 000 000 euro apmērā.

Papildus jānorāda, ka 2023. gada ietvaros pēc strauja sadales sistēmas pakalpojumu izmaksu kāpuma mājsaimniecībām, tika veikti grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājumu pasākumu likumā (turpmāk - Atbalsta likums), paredzot mājsaimniecībā daļēji kompensēt sistēmas pakalpojumu tarifa pieaugumu. likuma 4. panta divi prim daļa noteic, ka elektroenerģijas sadales sistēmas operators, kura sistēmai ir pieslēgti vairāk par simt tūkstošiem lietotāju, laikposmā no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim fizisko personu elektroenerģijas sadales sistēmas pieslēgumiem ar spriegumu līdz 0,4 kilovoltiem piemēro elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma maksas samazinājumu par jaudas uzturēšanu 60 procentu apmērā, ieskaitot PVN.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gada 23. novembrī Saeima pieņēma grozījumus Elektroenerģijas tirgus likumā (turpmāk - ETL), kas stājās spēkā 2024. gada 1. janvārī, kas paredz pakāpenisku elektroenerģijas sistēmas tarifu fiksētās komponentes pieaugumu mājsaimniecību lietotājiem, kuru vienfāzes un trīsfāžu pieslēgumu ievadaizsardzības aparāta strāvas lielums ir robežās no 16 līdz 25 ampēriem. ETL 20. panta trešā daļa nosaka, ka sadales sistēmas operators, kura sistēmai ir pieslēgti vairāk par simt tūkstošiem lietotāju, tarifu aprēķināšanas metodikā noteiktajā termiņā, kas nav īsāks par vienu mēnesi pirms nākamā tarifu perioda sākuma, iesniedz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (turpmāk – regulators) jaunu tarifu projektu vai jaunu tarifu vērtību projektu esošā regulatīvā perioda ietvaros, ja kopējās sadales sistēmas pakalpojuma sniegšanas prognozētās izmaksas nākamajam tarifu periodam sasniedz tarifu aprēķināšanas metodikā noteikto maksimālo tarifu vērtību novirzes līmeni. ETL 20. panta ceturtā daļa noteic, ka regulators tarifu aprēķināšanas metodikā nosaka maksimālo tarifu vērtību novirzes līmeni 12 mēnešu periodā sadales sistēmas pakalpojumu tarifu komponentei, kas nav saistīta ar patērētās elektroenerģijas apjomu. Savukārt ETL pārejas noteikumu 108. punktā ir noteikti specifiski tarifu novirzes līmeņi mājsaimniecību elektroenerģijas pieslēgumiem, izrietot no to ievadaizsardzības aparāta strāvas lieluma. Kompensācijas izmaksas kārtība sadales sistēmas operatoram ir noteikta 2023.gada 7.novembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.635).
Balstoties uz sadales sistēmas operatora sniegto informāciju  un regulatora sniegto atzinumu laikposmā no 2024.gada 1.janvāra līdz 30.jūnijam sadales sistēmas operatora negūtie ieņēmumi ir 21 232 044, 92 euro bez PVN, kas veido kopējos negūtos ieņēmumus 25 690 774,36 euro apmērā, ieskaitot PVN. Ņemot vērā faktiski negūto ieņēmumu apjomu 2024. gada pirmajā pusgadā un sadales sistēmas operatora prognozi par pieslēgumu skaita lielumu, kam būtu nepieciešams kompensēt daļu sistēmas pakalpojumu izmaksu, 2024. gada kopējais sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu apjoms prognozējams 51 381 548,72 euro apmērā, ieskaitot PVN. Ņemot vērā, ka sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanai pieejamais finansējums 2024.gadā valsts budžetā ir paredzēts 50 000 000 euro apmērā, ņemot vērā, ka pieslēgumu skaits un lielums ir mainīgs, no kā izriet, ka 2025.gadā aprēķinātais negūto ieņēmumu apjoms varētu būt mainīgs, kā arī, ņemot vērā, elektroenerģijas tirgū esošo datu apmaiņas kārtību, no kā izriet, ka sadales sistēmas operators par negūtajiem ieņēmumiem 2024.gada novembrī un decembrī iesniegs Būvniecības valsts kontroles birojā (turpmāk - Birojs) avansa rēķinu, un lai neradītu papildu slogu uz valsts budžetu, 2024.gadā pārdalāmā finansējuma apjoms ir 50 000 000. Ņemot vērā minēto Klimata un enerģētikas ministrija izstrādās grozījumus MK noteikumos Nr.635, kas paredz iespēju sadales sistēmas operatoram iesniegt Birojam rēķinu par 2024.gada novembrī un decembrī negūtajiem ieņēmumiem par summu, kas nepārsniedz valsts budžetā pieejamo finansējumu negūto ieņēmumu segšanai 50 000 000 euro apmērā.

Attiecībā uz mājsaimniecības lietotājiem sniegto valsts atbalstu elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu daļējai kompensēšanai jānorāda, ka elektroenerģijas sadales sistēmas operatora negūtos sistēmas pakalpojuma maksas ieņēmumus ar pievienotās vērtības nodokli, saskaņā ar Atbalsta likumā noteikto kompensē pilnā apmērā no valsts budžeta līdzekļiem. Ar Ministru kabineta 2023. gada 31. oktobra rīkojumu Nr. 722 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 15.00.00 “Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai””, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 64. panta pirmo daļu, ir atbalstīta apropriācijas pārdale 30 476 044 euro apmērā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 15.00.00 “Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai” uz Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammu 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts", lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu AS “Sadales tīkls” sistēmas pakalpojuma fiksētās komponentes maksas samazinājuma piemērošanai 2023. gadā. Ņemot vērā faktisko situāciju atbalsta piemērošanā, sadales sistēmas operatora iesniegto rēķinu par mājsaimniecību lietotājiem piemēroto atbalstu un izrietošajiem sadales sistēmas operatora negūtajiem ieņēmumiem ir 31 652 240,37 euro, ieskaitot PVN, līdz ar to sadales sistēmas operatora negūtie ieņēmumi par 2023. gadā piemēroto atbalstu mājsaimniecību lietotājiem ir 1 176 196,37 euro, ieskaitot PVN.
Ņemot vērā, ka likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" budžeta programmā 15.00.00 “Finansējums energoapgādes izmaksu atbalsta pasākumu īstenošanai” ir rezervēts finansējums, kas paredzēts sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanai 2024. gadā 50 000 000 euro apmērā, tas ir pietiekams, lai segtu sadales sistēmas operatora negūtos ieņēmumus 2023. gadā un 2024. gadā.

Papildus jānorāda, ka 2023. gada 21. decembrī Saeima pieņēma grozījumus ETL, kas stājās spēkā 2024. gada 5. janvārī, un kas cita starpā paredz, ka pārejot no neto uzskaites sistēmas uz neto norēķinu sistēmu līdz 2025. gada 28. februārim, mājsaimniecības lietotāja neto uzskaites sistēmā uzkrāto saražotās elektroenerģijas apjomu sadales sistēmas operators izsaka finansiālā vērtībā. Finansiālā vērtībā izteikto uzkrāto saražotās elektroenerģijas apjomu izmanto mājsaimniecības lietotāja elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu maksas segšanai. Ministru kabinets nosaka neto uzskaites sistēmas ietvaros uzkrātās saražotās elektroenerģijas finansiālās vērtības noteikšanas kārtību un maksimālo mājsaimniecības lietotāja elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu maksas segšanai izmantojamo finansējuma apjomu. Vienlaikus MK noteikumu Nr. 635 173.4 punkts nosaka, ka maksimālais mājsaimniecības lietotāja uzkrātās elektroenerģijas, kas izteikta finansiālā izteiksmē finansiālais apjoms ir 600 euro. Finansējuma apjomu, ko mājsaimniecības lietotājs neizmantos izmaksu par sistēmas pakalpojumiem segšanai, sadales sistēmas operators izmaksās finansiālā vērtībā. MK noteikumu Nr. 635 150.1 punkts noteic, ka valsts kompensē sistēmas operatoram šos izdevumus. Kārtība, kādā sistēmas operatoram kompensē izdevumus par mājsaimniecības lietotājiem izmaksāto kompensāciju par pāreju no neto uzskaites sistēmas uz neto norēķinu sistēmu, ir ietverta MK noteikumos Nr. 635. Saskaņā ar sadales sistēmas operatora sniegto informāciju to lietotāju skaits, kuri iesnieguši attiecīgos iesniegumus, ir vismaz 22 lietotāji, taču kopējais 2024.gadā saņemto iesniegumu skaits vēl nav prognozējams. Līdz ar to sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensācijas apmērs palielināsies, taču attiecīgajā pozīcijā tas nepārsniegs 120 000 eiro.

Finansējums sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanai 2025. un 2026.gadā ir paredzēts Klimata un enerģētikas ministrijas izstrādātajā ikgadējā informatīvajā ziņojumā "Pasākumi elektroenerģijas tirgus attīstībai".
Risinājuma apraksts
Klimata un enerģētikas ministrija ir sagatavojusi MK rīkojuma projektu, kas paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 50 000 000 euro apmērā no budžeta programmas 15.00.00 “Finansējums energoapgādes izmaksu atbalsta pasākumu īstenošanai” uz Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammu 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts", lai nodrošinātu elektroenerģijas sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu segšanu par mājsaimniecības lietotājiem piemēroto atbalstu elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu izmaksu daļējai kompensēšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
50 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
50 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-50 000 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-50 000 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
50 000 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Balstoties uz sadales sistēmas operatora sniegto informāciju  un regulatora sniegto atzinumu laikposmā no 2024.gada 1.janvāra līdz 30.jūnijam sadales sistēmas operatora negūtie ieņēmumi ir 21 232 044, 92 euro bez PVN, kas veido kopējos negūtos ieņēmumus 25 690 774,36 euro apmērā, ieskaitot PVN. Ņemot vērā faktiski negūto ieņēmumu apjomu 2024. gada pirmajā pusgadā un sadales sistēmas operatora prognozi par pieslēgumu skaita lielumu, kam būtu nepieciešams kompensēt daļu sistēmas pakalpojumu izmaksu, 2024. gada kopējais sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu apjoms prognozējams 51 381 548,72 euro apmērā, ieskaitot PVN. Ņemot vērā minēto Klimata un enerģētikas ministrija izstrādās grozījumus MK noteikumos Nr.635, kas paredz iespēju sadales sistēmas operatoram iesniegt Birojam rēķinu par 2024.gada novembrī un daļēji par decembrī negūtajiem ieņēmumiem par summu, kas nepārsniedz valsts budžetā pieejamo finansējumu negūto ieņēmumu segšanai 50 000 000 euro apmērā, ņemot vērā negūto ieņēmumu atlikumu par 2023. gadu.  2024.gada ietvaros nesegto ieņēmumu par decembri atlikums tiks kompensēts 2025.gadā. Klimata un enerģētikas ministrija sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanai nepieciešamo finansējumu ir paredzējusi ikgadējā informatīvajā ziņojumā "Pasākumi elektroenerģijas tirgus attīstībai".
Saskaņā ar Būvniecības valsts biroja sniegto informāciju par sadales sistēmas operatora iesniegtajiem rēķiniem sadales sistēmas operatora negūtie ieņēmumi par 2023. gadā piemēroto atbalstu mājsaimniecību lietotājiem ir 1 176 196,37 euro, ieskaitot PVN.
Kopējais sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanai nepieciešamai finansējuma indikatīvais apjoms 2024.gadā ir 48 275 949,37 euro, ieskaitot PVN (2023.gada atlikums un daļēji 2024.gads).
Ņemot vērā, ka sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanai valsts budžetā paredzētais finansējums ir 50 000 000 euro, kā arī ņemot vērā, ka Klimata un enerģētikas ministrija izstrādās kārtību, kādā sadales sistēmas operatoram ir veicams avansa maksājums par novembrī un decembrī negūtajiem ieņēmumiem, apropriācijas pārdale būtu veicama 50 000 000 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanai par mājsaimniecības lietotājiem piemēroto atbalstu elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu daļējai kompensēšanai negūto  2024. gadā tiks nodrošināts, veicot apropriācijas pārdali  50 000 000 euro apmērā no budžeta programmas 15.00.00 “Finansējums energoapgādes izmaksu atbalsta pasākumu īstenošanai” uz Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammu 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz apropriācijas pārdali, kas nepieciešama jau apstiprināta valsts atbalsta pasākuma īstenošanai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi