Anotācija (ex-ante)

24-TA-766: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumos Nr. 184 "Noteikumi par ikmēneša piemaksu pie vecuma un invaliditātes pensijas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Juridiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī neatbilstību novēršanai saskaņā ar grozījumiem likumā "Par valsts pensijām" (turpmāk – Likums) (stājās spēkā - 01.01.2024.), nepieciešams precizēt piemaksu pie vecuma un invaliditātes pensijas (turpmāk – piemaksa) atjaunošanas un piešķiršanas kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumos Nr. 184 "Noteikumi par ikmēneša piemaksu pie vecuma un invaliditātes pensijas" (turpmāk – Noteikumu projekts) mērķis ir juridiskās skaidrības nodrošināšana par piemaksas atjaunošanas un piešķiršanas kārtību, kā arī neatbilstību novēršana saskaņā ar veiktajiem grozījumiem Likumā (stājās spēkā - 01.01.2024.).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likumā noteiks, ka Latvijā un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīs dzīvojošiem vecuma un invaliditātes pensijas saņēmējiem par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim un ņemts vērā, piešķirot (pārrēķinot) pensiju, līdz 2011.gada 31.decembrim piešķir piemaksu par katru apdrošināšanas stāža gadu.

Likumā noteikts, ka, ja Latvijas vecuma vai invaliditātes pensija piešķirta laikposmā no 2012. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim, piemaksu par katru apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995. gada 31. decembrim un ņemts vērā, piešķirot (pārrēķinot) pensiju, piešķir Latvijā, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīs, Šveicē, Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē un Gērnsijā dzīvojošiem vecuma vai invaliditātes pensijas saņēmējiem, šādā termiņā:

 
Paredzētais piemaksu atjaunošanas gads Pensijas piešķiršanas gads 
2024 2012/ 2013/ 2014
2025 2015/ 2016/ 2017
2026 2018/ 2019/ 2020
2027 2021/ 2022/ 2023
2028 2024/ 2025/ 2026
2029 2027/ 2028/ 2029

Tātad atbilstoši Likuma grozījumiem, kas stājās spēkā 01.01.2024., noteikts, ka piemaksu piešķir Latvijā un tajās valstīs dzīvojošajiem, kurās piemēro Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulu (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu un  Eiropas Savienības un Apvienotās Karalistes Tirdzniecības un sadarbības nolīgumu (Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīs, Šveicē, Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē). Savukārt Gērnsija ir Apvienotās Karalistes Kroņa īpašums, ar kuru Latvijai ir noslēgts līgums sociālās drošības jomā.


Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumi Nr. 184 "Noteikumi par ikmēneša piemaksu pie vecuma un invaliditātes pensijas" (turpmāk – Noteikumi) nosaka apmēru ikmēneša piemaksai, kā arī piemaksas piešķiršanas, aprēķināšanas, noteikšanas, pārskatīšanas un izmaksas kārtību.

Lēmumu par piemaksas piešķiršanu vai pārrēķināšanu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – aģentūra) pieņem mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas par vecuma vai invaliditātes pensijas piešķiršanu vai pārrēķināšanu.

Piemaksu pārtrauc izmaksāt, ja vecuma vai invaliditātes pensijas saņēmējs izbrauc uz pastāvīgu dzīvi ārpus Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts.

Pēc pensijas saņēmēja pieprasījuma saņemšanas aģentūra atjauno piemaksas izmaksu ar dienu, kad attiecīgais pensijas saņēmējs atgriezies uz pastāvīgu dzīvi Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, bet ne agrāk kā 12 mēnešus pirms pieprasījuma saņemšanas dienas.

Lai izmaksātu piemaksu pensijas saņēmējam, kas dzīvo Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, aģentūra personas dzīvesvietu nosaka, pamatojoties uz attiecīgās Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts pensiju jautājumos kompetentās institūcijas sniegto informāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā saistībā ar pensijas piešķiršanu līdz 2011.gada 31.decembrim Likumā tika norādīts, ka piemaksa tiek piešķirta Latvijā un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīs dzīvojošiem vecuma un invaliditātes pensijas saņēmējiem, arī Noteikumos līdz šim tika norādītas tikai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstis, lai gan tām personām, kurām pensijas piešķirtas līdz 2011.gada 31.decembrim, piemaksas arī līdz grozījumu veikšanai Likumā tika maksātas uz Eiropas Savienības valstīm, Šveici, Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienoto Karalisti, gan saistībā ar to, ka Eiropas Savienības valstis ir arī Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstis, gan saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulu (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu, kā arī Eiropas Savienības un Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karalistes Tirdzniecības un sadarbības nolīgumu pēc tam kad Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karaliste izstājās no Eiropas Savienības. Savukārt, ja VSAA tika konstatēta personas izbraukšana un Gērnsiju, piemaksas izmaksai vajadzēja tikt pārtrauktai saskaņā ar 2008.gada 16.decembra Ministru kabineta noteikumu Nr.1024 (spēkā līdz 30.09.2019.) 14.punktu un Noteikumu 16.punktu, jo līdz 2021.gada 1.martam nebija noslēgts sociālās drošības līgums.

Likumā, veicot grozījumus saistībā ar piemaksu piešķiršanu no 2012.gada 1.javāra, tika precizēts valstu saraksts kurās dzīvojot pienākas piemaksa, jo:
Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karaliste 2020. gada 31. janvārī izstājās no Eiropas Savienības, taču līdz 2020.gada 31.decembrim darbojās regula regula Nr.883/2004 un pēc tam tika parakstīts Eiropas Savienības un Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karalistes Tirdzniecības un sadarbības nolīgums, kurā ietverts atsevišķs protokols par sociālās drošības koordinēšanu uz kura pamata turpina piemērot regulas nosacījumus arī Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē, taču ņemot vērā ka Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotā Karaliste kopš 2020.gada 1.februāra vairs nav ne Eiropas Savienības, ne EEZ valstu sastāvā, tad Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienoto Karalisti veicot grozījumus Likumā bija jāizdala atsevišķi.
Lai gan Šveice nav EEZ dalībvalsts, tomēr arī uz Šveici attiecas Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29.aprīļa regula (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu, līdz ar to veicot grozījumus Likumā arī šī valsts juridiskai skaidrībai bija jāizdala atsevišķi.
Savukārt Gērnsija ir Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karalistes Kroņa īpašums, ar kuru noslēgts sociālās drošības līgums 2021.gadā (spēkā no 02.03.2021.), taču līdz brīdim kamēr netika noslēgts sociālās drošības līgums, šajās valstīs dzīvojošajiem pensijas netika piešķirtas, līdz ar to arī netika izmaksātas piemaksas.

Tātad arī Noteikumos jāprecizē visas iepriekšminētās valstis atbilstoši šobrīd esošajai situācijai un veiktajiem grozījumiem Likumā.
 
Risinājuma apraksts
Lai harmonizētu Noteikumu redakciju ar grozījumiem Likumā, Noteikumos tiks precizēts:

 - 16., 17., un 18. punkts, norādot papildu valstis (Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotā karalisti, Šveici un Gērnsiju), kurās dzīvojošie var pieprasīt piemaksas izmaksu vai no kurām izceļojot zaudē tiesības uz to, atbilstoši Likuma pārejas noteikumu 41.7 punktā noteiktajam, kā arī saisitībā ar pamatojumu, kas norādīts anotācijas punktā 1.3.Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi, sadaļā Problēmas apraksts.
Problēmas apraksts
Noteikumos nav norādīta iespēja, ka lēmumu par piemaksas piešķiršanu vai pārrēķināšanu aģentūra var pieņemt arī mēneša laikā pēc tam, kad radušās tiesības uz piemaksu, ņemot vērā grozījumus Likumā, kas stājās spēkā 2024.gada 1.janvārī (piemēram, pensija var būt piešķirta  2015.gadā, taču tiesības uz piemaksu rodas tikai 2025.gadā).
Risinājuma apraksts
Jāpapildina Noteikumu 13.punkts, norādot, ka gadījumos, kad tiesības uz piemaksu rodas nevis mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas par vecuma vai invaliditātes pensijas piešķiršanu vai pārrēķināšanu, bet attiecīgi Likuma pārejas noteikumu 41.punktā norādītajā termiņā, tad  lēmumu par pensijas piešķiršanu vai pārrēķināšanu aģentūra var pieņemt mēneša laikā, kad radušās tiesības uz piemaksu.
Problēmas apraksts
Vairumā gadījumos pēc tam, kad pensijas saņēmējs atgriežas uz pastāvīgu dzīvi Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, Šveicē, Lielbritānijā un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē vai Gērnsijā, nav iespējams noteikt precīzu atgriešanās datumu, ar kuru persona ir atgriezusies no valsts, kurā piemaksa nepienākas, līdz ar to nav iespējams precīzi ievērot Noteikumu normu - pēc pensijas saņēmēja pieprasījuma saņemšanas aģentūra atjauno piemaksas izmaksu ar dienu, kad attiecīgais pensijas saņēmējs atgriezies uz pastāvīgu dzīvi Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, bet ne agrāk kā 12 mēnešus pirms pieprasījuma saņemšanas diena, pieņemot lēmumu par piemaksas atjaunošanu.

Tiesību normās nav noteikts, no kura datuma piešķirt piemaksu, ja personai pirms izbraukšanas uz valsti kur piemaksa nepienākas, tā nebija piešķirta un persona pēc tam atgriežas Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, Šveicē, Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē vai Gērnsijā.
Risinājuma apraksts
17. punktā nepieciešams precizēt, ka atgriežoties Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, Šveicē, Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē vai Gērnsijā piemaksu piešķir vai atjauno ar mēneša pirmo dienu, kad iesniegts pieprasījums un radušās tiesības uz to.

Noteikumu projekts jāpapildina arī ar pārejas noteikumu 26.punktu, kurš paredz pārejas periodu piemaksu atjaunošanai:
“Ja pensijas saņēmēja pieprasījums par piemaksas izmaksas atjaunošanu aģentūrā ir iesniegts līdz 2024. gada 30.septembrim, aģentūra piemaksas izmaksu atjauno ar dienu, kad pensijas saņēmējs atgriezies uz pastāvīgu dzīvi Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, Šveicē, Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē vai Gērnsijā, bet ne agrāk ka 12 mēnešus pirms iesnieguma iesniegšanas dienas."

Tātad, ja persona uz kuru attiecas Likuma pārejas noteikumu 41.punkts pieprasīs pensijas atjaunošanu piemēram, 2024.gada 29.septembrī, bet varēs apliecināt, ka valstī kurā piemaksa pienākas dzīvo jau agrāk, tad VSAA atjaunos piemaksu ievērojot 12 mēnešu termiņu un ar nosacījumu – ar dienu kad persona ir atgriezusies valstī kurā piemaksa pienākas.

Savukārt ja piemaksas atjaunošanu pieprasīs persona uz kuru attiecas  Likuma pārejas noteikumu 41.7 punkts, piemēram 2024.gada 29.septembrī, bet varēs apliecināt, ka valstī kurā piemaksa pienākas dzīvo jau agrāk, tad VSAA atjaunos piemaksas izmaksu ne agrāk kā radušās tiesības (t.i. ne agrāk kā tas noteikums Likuma pārejas noteikumu 41.7 punktā) un ne agrāk, kā ir atgriezies valstī kurā piemaksa pienākas.

Tātad šajā gadījumā pirms 2024.gada 1.janvāra iespēja saņemt piemaksu būs tikai tām personām, kurām jau kādreiz ir piešķirta pensija un piemaksa saskaņā ar Likuma pārejas noteikumu 41.punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pensionāri
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Pēc aģentūras datiem 2024.gada februārī piemaksu pie pensijas par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995. gada 31. decembrim, saņēma 282 tūkst. vecuma pensijas saņēmēji un 26 tūkst. invaliditātes pensijas saņēmēji. Vidējais piemaksas apmērs pie vecuma pensijas –  51,38 euro, pie invaliditātes pensijas – 14,58 euro.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/2e25668a-140b-401d-9695-f883cf9d0a63
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskā līdzdalība par Noteikumu projektu norisinājās no 27.03.2024. līdz 10.04.2024. Iebildumi un priekšlikumi par Noteikumu projektu netika saņemti.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Piemaksām ir tieša ietekme uz iedzīvotāju grupu (seniori, personas ar invaliditāti) dzīves kvalitātes un ienākumu līmeņa paaugstināšanu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Piemaksām ir tieša ietekme uz iedzīvotāju grupu (seniori, personas ar invaliditāti) dzīves kvalitātes un ienākumu līmeņa paaugstināšanu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi