Anotācija (ex-ante)

23-TA-1834: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumos Nr. 272 "Noteikumi par valsts fondēto pensiju shēmas darbību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
1) Valsts fondēto pensiju likuma (turpmāk - likums) 10.panta 2.1 daļa (stāsies spēkā 2024.gada 1.jūlijā) - Ministru kabinets nosaka:
- kārtību, kādā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk - aģentūra) nodod fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam šā panta pirmās daļas 1.2 un 1.3 punktā minēto informāciju;
- kārtību, kādā fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs sniedz attiecīgajam fondēto pensiju shēmas dalībniekam šā panta pirmās daļas 1.2 punktā minēto informāciju;
- prasības fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam, apstrādājot šīs daļas 2. punktā minēto informāciju;
- kārtību, kādā aģentūra nodrošina šā panta pirmās daļas 2.2 punktā noteikto prasību izpildi;
- šā panta pirmās daļas 2.2 punktā minētā konta izraksta saturu un sniegšanas formu.

2) Likuma pārejas noteikumu 37.punkts - Ministru kabinets izdod šā likuma 10. panta 2.1 daļā minētos noteikumus un Latvijas Banka izdod šā likuma 11.4 panta trešajā daļā minētos noteikumus līdz 2023. gada 30. oktobrim. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veicināt valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekam informācijas pieejamību par 2. pensiju līmenī uzkrāto pensijas kapitālu, pilnveidot zināšanas par pensijas uzkrājuma veidošanās pamatjautājumiem, tai skaitā savu noguldījumu, plānu ienesīgumu un vecumam atbilstoša ieguldījumu plāna izvēles nozīmīgumu, kā arī uzlabot dalībnieku finanšu pratību, saņemot personalizētas konsultācijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma grozījumi, kas pieņemti Saeimā 13.10.2022., dod iespēju personai elektroniskās platformās, kas piedāvās šādu iespēju un kuras persona vēlēsies izmantot, aplūkot savus datus par 2.pensiju līmeņa uzkrājumu (sniedzot attiecīgā konta izrakstu). Tikai persona pati lems par to, kad un vai šo iespēju izmantot, bet attiecīgā platforma – nodrošinās iespēju tikai pašai personai šos datus aplūkot, neizmantojot tos citiem mērķiem (piemēram, reklāmai). Likuma grozījumi paredz arī iespēju fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam zināt tās personas, kuru līdzekļus tas pārvalda. Pārvaldnieka pienākums būs sazināties ar šīm personām un sniegt informāciju par to, vai šī persona atrodas viņas vecumam atbilstošā ieguldījumu plānā, kā arī dod iespēju personai izmantot līdzekļu pārvaldītāja resursus, lai izprastu, vai viņas izvēlētais ieguldījumu plāns saskan ar viņas vēlmēm un pārliecību. Šis likumā noteiktais stājas spēkā 2024.gada 1.jūlijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikt kārtību, kādā aģentūra nodod shēmas līdzekļu pārvaldītājam informāciju par shēmas dalībniekiem, kuru līdzekļus tie pārvalda, un to uzkrāto līdzekļu kopējo apmēru, kārtību, kādā shēmas līdzekļu pārvaldītājs sniedz attiecīgajam shēmas dalībniekam informāciju par to, vai viņš ir izvēlējies savam vecumam un vajadzībām atbilstošāko ieguldījumu plānu, kā arī prasības shēmas līdzekļu pārvaldītājam, apstrādājot šo informāciju, un kārtību, kādā aģentūra nodrošina shēmas dalībnieka konta izraksta atspoguļošanu citā drošā tiešsaistes risinājumā un šā konta izraksta saturu un sniegšanas formu.
Risinājuma apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumos Nr. 272 "Noteikumi par valsts fondēto pensiju shēmas darbību" (turpmāk - Grozījumi MK noteikumos Nr.272) nosaka:
- kārtību, kādā aģentūra nodod shēmas līdzekļu pārvaldītājam informāciju par shēmas dalībniekiem, kuru līdzekļus tie pārvalda, un to uzkrāto līdzekļu kopējo apmēru. Turpmāk Līguma neatņemama sastāvdaļa būs pielikums “Informācijas sniegšana par fondēto pensiju shēmas dalībniekiem”,  kurā fondēto pensiju shēmas dalībnieku, kuru līdzekļus pārvalda fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāji, identificēšanas, viņu izvēlētā ieguldījumu plānu izvērtēšanas un informēšanas par  viņu izvēlētā ieguldījumu plānu atbilstību vecumam un vajadzībām nolūkā noteiks kā aģentūra sniegs informāciju līdzekļu pārvaldītājam par tiem shēmas dalībniekiem, kuru līdzekļus tas pārvalda. Aģentūra nosūtīs līdzekļu pārvaldītājam informāciju un turpmāk katru ceturksni sniegs līdzekļu pārvaldītājam informāciju par tiem shēmas dalībniekiem, kuri ir mainījuši līdzekļu pārvaldītāju vai ieguldījumu plānu, vai arī ja ir mainījušies shēmas dalībnieka dati vai deklarētā dzīvesvietas adrese. Līdzekļu pārvaldītājs, saņemot par shēmas dalībniekiem jaunāku informāciju, dzēsīs par tiem iepriekš saņemtos datus. (25.2 punkts). Iepriekš minētais personas datu glabāšanas termiņš neattiecas uz tādiem shēmas dalībnieku personas datiem, kurus līdzekļu pārvaldītājam ir pienākums glabāt saskaņā ar normatīvajiem aktiem un Latvijas Bankas sniegtajiem saistošajiem noteikumiem. Fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājiem datus aģentūra sniegs elektroniski apstrādājamu datu formā. Aģentūra publicēs informāciju par shēmā reģistrēto dalībnieku skaitu  un uzkrāto kapitālu sadalījumā pēc dalībnieku dzimšanas gada un ieguldījumu plāna ceturkšņa pēdējā dienā tās oficiālajā tīmekļvietnē  ne vēlāk kā nākamā mēneša 15. datumā pēc ceturkšņa beigām (33.2 punkts). 

- kārtību, kādā shēmas līdzekļu pārvaldītājs sniedz attiecīgajam shēmas dalībniekam informāciju par to, vai viņš ir izvēlējies savam vecumam un vajadzībām atbilstošāko ieguldījumu plānu, kā arī prasības shēmas līdzekļu pārvaldītājam, apstrādājot šo informāciju.
Lai noskaidrotu shēmas dalībnieku vajadzības ieguldījumu plāna izvēlei, līdzekļu pārvaldītājs sazināsies ar shēmas dalībnieku vienā no šādiem veidiem:
klātienē vai attālināti, tai skaitā, pēc shēmas dalībnieka iniciatīvas, vai aizpildot tiešsaistes formu, kas  nodrošina iespēju shēmas dalībniekam iegūt ieguldījumu plāna izvēlei nepieciešamo informāciju, vai nosūtot uzaicinājumu sniegt vajadzību noskaidrošanai nepieciešamo informāciju. Lai sniegtu shēmas dalībniekam informāciju par iespēju informēt līdzekļu pārvaldītāju par shēmas dalībnieka vajadzībām, pārvaldītājs izmantos tam pieejamo dalībnieka kontaktinformāciju, kā arī līdzekļu pārvaldītājs noteiks informācijas, kas saņemta no aģentūras, aizsardzības pasākumus un atbilstošus informācijas tehnoloģiju risinājumus tās aizsardzībai. (65.1., 65.2., 65.3. punkti).

- kārtību, kādā aģentūra nodrošina shēmas dalībnieka konta izraksta atspoguļošanu citā drošā tiešsaistes risinājumā un šā konta izraksta saturu un sniegšanas formu. Aģentūra slēgs līgumu ar līdzekļu pārvaldītāju vai personu, kura saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumu ir tiesīga sniegt maksājuma pakalpojumu vai konta informācijas pakalpojumu, izņemot reģistrēto maksājumu iestādi, par shēmas dalībnieka konta izraksta atspoguļošanu citā drošā tiešsaistes risinājumā, un nodrošinās, ka līgumā ietver noteikumu, ka konta izraksta atspoguļošanas nolūkā tajā ir ietverts shēmas dalībnieka vārds, uzvārds, personas kods, līdzekļu pārvaldītāja un ieguldījumu plāna nosaukums, shēmas dalībnieka kontā reģistrētās kopējās iemaksas, uzkrātais kapitāls, kā arī datums, no kura shēmas dalībnieks piedalās fondēto pensiju shēmā. Ar shēmas dalībnieka kontā reģistrētajām kopējām iemaksām saprotams, ka tiks atspoguļota  kopējā iemaksu summa skaitliskā izteiksmē. Līgumā tiks ietverts arī noteikums, ka konta izrakstu atspoguļo tikai shēmas dalībniekam, ja bijusi shēmas dalībnieka piekrišana. Piekrišanu glabā IS risinājumā atbilstoši līdzekļu pārvaldītājiem normatīvajos aktos noteiktajiem auditācijas pierakstu glabāšanas termiņiem. Līdzekļu pārvaldītājam vai personai, kura saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumu ir tiesīga sniegt maksājuma pakalpojumu vai konta informācijas pakalpojumu, izņemot reģistrēto maksājumu iestādi, ir pienākums pēc aģentūras pieprasījuma sniegt informāciju par shēmas dalībnieka sniegto piekrišanu piekļuvei konta izrakstam. Līgumā ietver noteikumu, ka datu atspoguļotājs shēmas dalībnieka konta izraksta datus savām vajadzībām neiegūst un neuzglabā, kā arī pēc atspoguļošanas tos dzēš, aizliegumu, attēlojot attiecīgo konta izrakstu shēmas dalībniekam, attēlot reklāmu un jebkāda cita veida informāciju vai uzdot jautājumus, tai skaitā jautājumus, kas tieši vai netieši aicinātu izvēlēties līdzekļu pārvaldītāju vai jebkādu citu pakalpojumu vai tā sniedzēju, u.c. informāciju.  Slēdzot un izpildot minēto līgumu, aģentūra shēmas dalībnieku interesēs nodrošina vienlīdzīgu attieksmi un prasības pret visiem līdzekļu pārvaldītājiem un personām,  kuras saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumu ir tiesīgas sniegt maksājuma pakalpojumu vai konta informācijas pakalpojumu (64.1., 64.2 punkts). Valsts fondēto pensiju likums nosaka fondēto pensiju shēmas dalībnieka konta izraksts papildus valsts pārvaldes pakalpojumu portālam www.latvija.lv var tikt nodots atspoguļošanai citā tiešsaistes risinājumā fondēto pensiju shēmas dalībniekam. Tātad šī informācija sniedzama tikai shēmas dalībniekam.
Pilnvarotā persona var vērsties aģentūrā un, uzrādot attiecīgu pilnvaru, iegūt nepieciešamo informāciju. 
Tā kā likums paredz, ka šīs kārtības stājas spēkā no 2024.gada 1.jūlija, tad attiecīgiem noteikumu punktiem arī noteikts spēkā stāšanās datums 2024.gada 1.jūlijs.
Problēmas apraksts
Likuma "Par Latvijas Banku" (spēkā līdz 01.01.2023.) pārejas noteikumu 3. punkts noteica, ka Ministru kabinets līdz 2020. gada 31. oktobrim iesniedz Saeimai likumprojektu par Latvijas Banku, kurā nosaka tās pārvaldes struktūru un darbību un paredz Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (turpmāk - Komisijas) pievienošanu Latvijas Bankai, ievērojot monetārās politikas, kā arī finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku uzraudzības un noregulējuma iestādes funkciju neatkarību.
Latvijas Bankas likums (spēkā no 01.01.2023.), paredz, ka turpmāk Latvijas Banka veiks Komisijas noteiktos uzdevumus.
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešami arī atbilstoši grozījumi finanšu tirgus un tā dalībnieku darbības reglamentējošajos likumos, kur noteikta Komisijas kompetence, t.sk. Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumos Nr. 272 "Noteikumi par valsts fondēto pensiju shēmas darbību".
 
Risinājuma apraksts
Grozījumos MK noteikumos Nr.272 visā tekstā aizstāts vārds "komisija" ar vārdu "Latvijas Banka" attiecīgā locījumā.
Problēmas apraksts
Lai jaunie sistēmas dalībnieki, kas tikko uzsākuši darba attiecības un vēl pilnībā nav iepazinušies ar pensiju sistēmas iespējām un izvēlēm, tiktu novirzīti vispiemērotākajos ieguldījumu plānos, tiek radīta konkurence starp līdzekļu pārvaldītājiem, kas vērsta uz labākā iespējamā rezultāta (ieguldījumu plāna ienesīguma) sasniegšanu dalībniekiem ilgtermiņā. Ņemot vērā vecumdienu nodrošinājuma veidošanu, piecu gadu periods ir pamatots, ņemot vērā uzkrājuma ilgtermiņa raksturu. Mērķis ir nodrošināt dalībniekiem vislabvēlīgākos ieguldījumu nosacījumus gadā, kad tie tiek automātiski iedalīti ieguldījumu plānā un nav pieņēmuši individuālu lēmumu par ieguldījumu plāna izvēli.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumi precizēti attiecībā uz dalībnieku sadali nevis starp līdzekļu pārvaldītājiem, bet starp ieguldījumu plāniem. Aģentūra sadalīs shēmas dalībniekus starp ieguldījumu plāniem, kurus ir reģistrējusi Latvijas Banka un kuros tiek pārvaldīti līdzekļi vismaz 36 mēnešus, skaitot no dienas, kad ieguldījumu plāns uzsācis darbību, atbilstoši shēmas dalībnieka vecumam. 
Latvijas Banka noteiks ieguldījumu plānus katra kalendārā gada sadales procesam, ņemot vērā sekojošo:
1) sadales procesā atlasa pusi no ienesīgākajiem un sadales procesa dalībai iesniegtajiem ieguldījumu plāniem;
2) pusei jābūt veselam skaitlim, noapaļošana notiek uz leju;
3)  ienesīgumu aprēķina, pamatojoties uz vērtības pieaugumu pēdējo trīs kalendāro gadu periodā uz gada 31. decembri, izteiktu gada procentos, izmantojot salikto procentu metodi;
4) ienesīguma rādītāju noteikšanā ņem vērā rādītājus līdz 2 cipariem aiz komata;
5) ja diviem vai vairākiem ieguldījumu plāniem ir vienādi ienesīguma rādītāji, visi plāni ar vienādiem ienesīguma rādītājiem kā viens vesels tiek iekļauti atlasē.
Šī nosacījuma mērķis ir nodrošināt dalībniekiem vislabvēlīgākos ieguldījumu nosacījumus gadā, kad tie tiek automātiski iedalīti ieguldījumu plānā un nav pieņēmuši individuālu lēmumu par ieguldījumu plāna izvēli. Ar nolūku nodrošināt aģentūru ar informāciju par ieguldījumu plāniem, kas attiecīgajā sadales gadā atbilst noteikumiem, Latvijas Banka uzņemas šādas informācijas nodrošināšanu. Aģentūra, pēc Latvijas Bankas paziņojuma saņemšanas, ieguldījumu plānus, kas piedalās sadales procesā, sakārtos pēc to reģistrācijas datuma Latvijas Bankā. Katrā ieguldījumu plānā alfabēta secībā reģistrēs vienu shēmas dalībnieku. Ja ieguldījumu plānu ir mazāk nekā reģistrējamo shēmas dalībnieku, reģistrāciju turpinās, atlikušos shēmas dalībniekus reģistrējot tādā pašā secībā kā iepriekšējos. (7.1 punkts).
Pēc vienošanās ar nozares pārstāvjiem tika panākta vienošanās, ka uz dalībnieku sadales procesu attiecināmais Noteikumu spēkā stāšanās datums ir 2026. gada 1. janvāris.
Problēmas apraksts
Ieguldījumu plāna prospekts jāveido kā Latvijas Bankas un aģentūras ieguldījumu plāna tehniskā specifikācija un noteikumu kopums, kas līdzekļu pārvaldītājam jāizstrādā ar mērķi noteikt pakalpojuma ietvaru un rakstura īpašības. Prospekts un tā grozījumi tiek saskaņoti ar Latvijas Banku, kā līdz šim tiek publicēti līdzekļu pārvaldītāja tīmekļa vietnēs un ir paredzēti ieinteresētajām pusēm. Lielākā daļa shēmas dalībnieku neizmanto prospektu ieguldījumu plāna izvēles lēmuma pieņemšanas nolūkā, jo šis dokuments ir sarežģīts dēļ tajā izmantotās terminoloģijas un darbības veida specifikas. Lai nodrošinātu visas ieinteresētās puses ar nepieciešamo un pieprasīto informāciju, shēmas dalībniekam ir speciāli izstrādāts pamatinformācijas dokuments (šobrīd tiek aktualizēts un standartizēts visiem līdzekļu pārvaldītājiem un ieguldījumu plāniem), uz kura pamata dalībnieki, kuriem prospekta dokumentācijas sarežģītības pakāpe ir par augstu, var pieņemt informācijā balstītu lēmumu par ieguldījuma plāna izvēli. Šim nolūkam līdzekļu pārvaldītājs izstrādā shēmas dalībniekiem paredzētās informācijas pamatdokumentu, ceturkšņa ziņojumu un citu informāciju, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir saskaņojama ar Latvijas Banku. Lai gan vizuāli, gan redakcionāli uzlabotu ieguldījumu plāna prospekta lasāmību un pārredzamību, nodrošinot koncentrētu informāciju, nepieciešams pārskatīt ieguldījuma plāna prospekta sadaļās ietverto informāciju. 

Procesa optimizēšanas nolūkos nepieciešams pārskatīt līguma slēgšanas/grozīšanas ar līdzekļu pārvaldītājiem procedūru, ko ievēro Latvijas Banka, aģentūra un līdzekļu pārvaldītāji. Ar esošo līguma slēgšanas procedūru var iepazīties pielikumā. Vienlaikus noteikumu teksts ir precizējams attiecībā uz ieguldījumu plānu apvienošanas gadījumu.
Risinājuma apraksts
Precizēts jēdziens “ieguldījumu plāna prospekts”, kas ir sistematizēts noteikumu kopums, kas nosaka fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanu noteikta ieguldījumu plāna ietvaros. (10.punkts).
Plāna prospekta titullapā norāda informāciju ar mērķi nodrošināt īsu un kodolīgu informāciju par līdzekļu pārvaldītāju, turētājbanku, par pēdējiem prospekta grozījumiem un norādi, kur var iepazīties ar plāna prospektu (12.punkts). Noteikumu 13.punktā tiek norādītas plāna prospekta sadaļas, kur noteikumu 14.-20.punktā uzskaitītas katra plāna prospekta sadaļā ietveramā informācija. Lai Aģentūra nodrošinātu shēmas dalībniekus ar informāciju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par līdzekļu pārvaldītāja vai ieguldījumu plāna izvēli un maiņu, Latvijas Banka saskaņā ar savstarpējās sadarbības līgumu un katra līdzekļu pārvaldītāja parakstītu apliecinājumu iesniedz aģentūrā līdzekļu pārvaldītāju sagatavotos pārskatus par valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanu, kas sagatavoti atbilstoši Latvijas Bankas noteiktajām prasībām, par stāvokli 31.decembrī, kā arī ieguldījumu plānu revidētos gada pārskatus.(33.1 punkts).

Attiecībā uz līguma slēgšanu, to grozīšanu (27., 28.punkts) līdzekļu pārvaldītāji iesniedz visus ar ieguldījumu plānu prospektiem un dalībniekiem paredzēto pamatinformāciju Latvijas Bankai saskaņošanai un reģistrēšanai, kas nepieciešami, lai varētu noslēgt vienošanos ar aģentūru (skatīt piedāvāto risinājumu pielikumā). Līdzekļu pārvaldītājs nodrošina, ka visi tā pārvaldīšanā esošo ieguldījumu plānu spēkā esošie prospekti, dalībniekiem paredzētās pamatinformācijas dokuments un ziņojumi par visu attiecīgā līdzekļu pārvaldītāja ieguldījumu plānu ceturkšņa rezultātiem ir shēmas dalībniekiem publiski pieejami pārvaldītāja tīmekļa vietnē un klientu apkalpošanas vietās pēc dalībnieku pieprasījuma. Ziņojumos par plānu ceturkšņa rezultātiem līdzekļu pārvaldītājs ietver noteiktu informāciju, kas uzskaitīta noteikumu 33.punktā.

Ar mērķi precizēt iesaistīto pušu pienākumus un kompetenci, 37.punkta redakcija tika papildināta ar Latvijas Bankas lēmumu nodrošināt līdzekļu pārvaldi, izmantojot turētājbankas pakalpojumus, ja tāda nepieciešamība tiek uzskatīta par nepieciešamu un lietderīgu. Tādā veidā Latvijas Banka uzņemas šī procesa vadību un turētājbankas pienākumu izpildes uzsākšanu un uzraudzību un attiecīgu visu iesaistīto pušu informēšanu un uzliek pienākumu līdzekļu pārvaldītājam nodrošināt pilnvērtīgu savu klientu apkalpošanu, iekļaujot to informēšanu par jebkurām izmaiņām.

Tā kā šajos noteikumos netiek papildināts Turētājbankas vai līdzekļu pārvaldītāja pienākumu apjoms un likumā ir noteikti visi līdzekļu pārvaldītāja un turētājbankas pienākumi, papildus skaidrojums šo noteikumu 38.punktā nav nepieciešams.

Procesa optimizēšanas, kā arī precīzākas pienākumu un kompetences sadales nolūkā ieguldījumu plānu apvienošanas procesā tika apvienotas aģentūras un Latvijas Bankas kompetences, un noteikti līdzekļu pārvaldītāja pienākumi. Aģentūras tiesības pieprasīt starpposma finanšu pārskatus, tika aizvietots ar līdzekļu pārvaldītāja pienākumu iesniegt šos dokumentus ieguldījumu plāna apvienošanās procesā. Tādā veidā tiek nodrošināts pilnīgāks analizējamo un saskaņojamo dokumentu tvērums un operatīvāka plānu apvienošanas procesa realizēšana. Dokumentu aprites procesa optimizēšanas nolūkā līdzekļu pārvaldītāja iesniedzamā dokumentu plūsma ir mainīta un paredz vienlaicīgu šo dokumentu apstrādi gan no Latvijas Bankas, gan no aģentūras puses. Dokumentu kopējais izskatīšanas laiks netiek mainīts. Dokumentus izskata katra puse savas kompetences ietvaros un nepieciešamības gadījumā apmainās ar informāciju vienlaicīgi. (39., 39.1 punkts).

Tā kā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no valsts pamatbudžeta no 2020.gada vairs netiek ieskaitītas 2.pensiju līmenī, bet visas šīs iemaksas tiek ieskaitītas pensiju 1.līmenī, precizēts noteikumu 46.punkts.

Noteikumu 66.2 punktā atrunāta kārtība, ja shēmas dalībnieks, kurš ir izvēlējies fondētās pensijas kapitālu pievienot citas personas fondētās pensijas kapitālam vai to nodot mantošanā Civillikumā noteiktajā kārtībā, ir miris laika periodā no vecuma pensijas pieprasīšanas dienas līdz vecuma pensijas piešķiršanas dienai vai pēc vecuma pensijas piešķiršanas, lai cilvēkiem būtu skaidrs, kas notiks ar viņa fondēto pensijas kapitālu, ja viņš nomirst minētajā laika periodā. Tātad, ja cilvēks miris laika periodā no vecuma pensijas pieprasīšanas dienas līdz vecuma pensijas piešķiršanas dienai, fondēto kapitālu izmanto atbilstoši shēmas dalībnieka izdarītajai izvēlei, t.i. pievieno citas personas fondētās pensijas kapitālam vai nodod mantošanā Civillikumā noteiktajā kārtībā, izņemot, ja fondētās pensijas kapitāls ir  ņemts vērā shēmas dalībnieka pensijas avansa aprēķinā (tātad jau izmantots pensijas aprēķinā) vai ir iestājies šo noteikumu 72.1 punktā minētais gadījums. Savukārt, ja cilvēks ir miris pēc vecuma pensijas piešķiršanas, izņemot, ja ir iestājies šo noteikumu 72.1 punktā minētais gadījums, aģentūra shēmas dalībnieka fondētās pensijas kapitālu ieskaita valsts pensiju speciālajā budžetā, jo vecuma pensija jau ir piešķirta. Šo noteikumu 72.1 punktā jau atrunāts gadījums, kad shēmas dalībnieks miris pēc mūža pensijas apdrošināšanas līguma noslēgšanas, tad rīkojas atbilstoši šajā punktā atrunātajai kārtībai.

Redakcionāli precizēts noteikumu pielikumā esošais līgums par valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanu. Līgumi, kas noslēgti līdz šo noteikumu grozījumu spēkā stāšanās dienai paliek spēkā un izmaiņas Līgumā tiek veiktas ar vienošanos par grozījumiem saskaņā ar grozījumiem MK noteikumos.
Paredzēts, ka šīs izmaiņas noteikumos stājas spēkā no 2024.gada 1.janvāra, lai aģentūra, Latvijas Banka un līdzekļu pārvaldītāji var sagatavoties Grozījumos MK noteikumos Nr.272 veiktajām izmaiņām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Pēc VSAA datiem 2023. gada 31. jūlijā valsts fondēto pensiju shēmā bija reģistrēti 1 296 tūkstoši dalībnieku.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Valsts fondētās pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāji. 
Valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem ir pieejami 29 ieguldījumu plāni, kurus pārvalda septiņi līdzekļu pārvaldītāji.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
26 937 796
0
26 068 735
0
26 145 512
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
26 937 796
0
26 068 735
0
26 145 512
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
27 209 063
0
26 068 735
58 443
26 145 512
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
27 209 063
0
26 068 735
58 443
26 145 512
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-271 267
0
0
-58 443
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
-271 267
0
0
-58 443
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
58 443
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ņemot vērā, ka atsevišķi valsts fondēto pensiju shēmas administrēšanas budžetu vidējam termiņam norādīt nav iespējams, kolonās "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīti speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” kopējie ieņēmumi, izdevumi un finansiālā ietekme ar FM rīkojumiem līdz 22.08.2023.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai izstrādātu un ieviestu noteikumu 25.2 punktā paredzēto  datu sniegšanu, izmantojot VRAA datu izplatīšanas infrastruktūru, jāveic ārpakalpojums IS izstrādei (sistēmanalīze, programmēšana, testēšana) – jaunu DIT kanālu izveidei, failu apmaiņas izstrādei. Provizoriskā darbietilpība 65 cilvēkdienas, kam nepieciešami līdzekļi 2024.gada budžetā 36 179,00 euro apmērā (65 cilvēkdienas x 556,60 euro ar PVN).
Lai nodrošinātu noteikumu 64.1 punktā paredzēto minēto datu sniegšanu citās platformās, jāizstrādā atsevišķs serviss, kas publicējams VRAA API pārvaldniekā. Ārpakalpojums IS izstrādei (sistēmanalīze, programmēšana, testēšana) provizoriski 40 cilvēkdienu apjomā, kam nepieciešami līdzekļi 2024.gada budžetā 22 264,00 euro apmērā (40 cilvēkdienas x 556,60 euro ar PVN).
Kopā nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai prognozēts 58 443,00 euro apmērā.
Noteikumu projekta ieviešanai nepieciešamie izdevumi 58 443,00 euro apmērā programmatūras izstrādei (kapitālie izdevumi)  tiks nodrošināti aģentūras esošo līdzekļu ietvaros (izdevumi tiks segti no ieņēmumiem par valsts fondēto pensiju shēmas administrēšanu).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, Latvijas Banka, Latvijas Finanšu nozares asociācija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieka uzkrātā pensijas kapitāla lielums ir atkarīgs no trim faktoriem: veikto iemaksu apmēra, dalības ilguma valsts fondēto pensiju shēmā un izvēlētā ieguldījumu plāna darbības rezultātiem. Zināšanas un informētība uzlabos dalībnieka finanšu pratību, kā rezultātā sniegs lielākas iespējas nodrošināt savas vecumdienas.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Starp valsts fondēto pensiju shēmas dalībiekiem ir arī personas ar invaliditāti, kurām īpaši svarīgi nodrošināt pietiekamus iztikas līdzekļus, sasniedzot vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbilstoši Eiropas Cilvēktiesību tiesas praksē nostiprinātajām atziņām, piešķirot kompetentajai iestādei tiesības veikt personas datu apstrādi, normatīvajā aktā ir jānosaka šīs iestādes piešķirtās rīcības brīvības joma un tās īstenošanas veids. Turklāt šīs iestādes tiesības ir jādefinē pietiekami precīzi, lai ne tikai iestādei būtu saprotamas tiesību īstenošanas robežas, bet arī indivīdam, lai vajadzības gadījumā ar atbilstošu padomu varētu regulēt un pielāgot savu rīcību (Eiropas Cilvēktiesību tiesas 2008. gada 4. decembra spriedums lietā  S. un Marper pret Apvienoto Karalisti [Lielā Palāta], Nr. 30562/04 un Nr. 30566/04, 95. – 96. punkti). Tādējādi, nosakot aģentūrai un līdzekļu pārvaldītājiem tiesības apstrādāt datu subjektu (fondēto pensiju shēmas dalībnieku) personas datus identificēšanas, viņu izvēlētā ieguldījumu plānu izvērtēšanas un informēšanas par  viņu izvēlētā ieguldījumu plānu atbilstību vecumam un vajadzībām, kā arī konta izraksta atspoguļošanas nolūkā, Grozījumos MK noteikumos Nr.272 noteiktas konkrēti veicamās personas datu apstrādes darbības minētā nolūka sasniegšanai (Eiropas Cilvēktiesību tiesas 2012. gada 13. novembra spriedums lietā M. M. pret Apvienoto Karalisti, pieteikuma Nr. 24029/07; Eiropas Cilvēktiesību tiesas 1984. gada 2. augusta spriedums lietā Malone pret Apvienoto Karalisti, 68. punkts).
Ņemot vērā Valsts fondēto pensiju likuma 10. panta 1.2 daļa Ministru kabinetam noteikto deleģējumu, Grozījumos MK noteikumos Nr.272 noteikta kārtība, kādā aģentūra nodod fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājiem informāciju par tiem fondēto pensiju shēmas dalībniekiem, kuru līdzekļus tie pārvalda, kura ietvaros tiks veikta datu subjektu (fondēto pensiju shēmas dalībnieku) personas datu apstrāde identificēšanas, dalībnieka izvēlētā ieguldījumu plānu izvērtēšanas un informēšanas par  dalībnieka izvēlētā ieguldījumu plānu atbilstību vecumam un vajadzībām nolūkā. Personas datu apstrāde tiks veikta uz Valsts fondēto pensiju likuma 10. panta 1.2 daļas pamata, kurā ir noteikts arī konkrēts apstrādājamais personas datu apjoms. Precizējot Valsts fondēto pensiju likuma 10. panta 1.2 daļa ietverto personas datu kategoriju “kontaktinformācija”, Grozījumos MK noteikumos Nr.272 noteikts, ka apstrādājama datu subjekta deklarētā dzīvesvietas adrese, kas nepieciešama fondēto pensiju shēmas dalībnieku informēšanas nolūkā, informējot viņu par paša izvēlētā ieguldījuma plāna atbilstību dalībnieka vecumam un vajadzībām.

Konta izraksta atspoguļošanas nolūkā līdzekļu pārvaldītāji vai persona, kura saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumu ir tiesīga sniegt maksājuma pakalpojumu vai konta informācijas pakalpojumu, izņemot reģistrēto maksājumu iestādi, apstrādās fondēto pensiju shēmas dalībnieku vārdu, uzvārdu, personas kodu, shēmas dalībnieka kontā reģistrētās kopējās iemaksas, uzkrātais kapitāls, kā arī datums, no kura shēmas dalībnieks piedalās fondēto pensiju shēmā. Neveicot šo personas datu apstrādi, konta izrakstu nav iespējams sagatavot un atspoguļot tā pieprasītājam (datu subjektam). Iepriekš minētais personas datu apjoms ir minimāli nepieciešams apstrādes nolūka sasniegšanai, lai konta izraksta atspoguļošanas nolūkā identificētu konkrētu datu subjektu un sagatavotu pārskatu par viņa kontu. Personas datu apstrāde tiks veikta uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta 1. punkta e) apakšpunkta un šo noteikumu 64.11. apakšpunkta pamata.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
27_punkts_dokumentu_process