Anotācija

25-TA-36: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta pakāpēm" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 11.jūnija sēdes protokola Nr.24, 45. § "Likumprojekts "Nodokļu un muitas policijas likums"" 5.6.apakšpunktā dotais uzdevums Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram līdz 2025.gada 1.jūnijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta noteikumu projektu par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta pakāpēm.

Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta pakāpēm” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts, lai īstenotu Ministru kabineta atbalstīto Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) reorganizāciju un Nodokļu un muitas policijas izveidi.
Pamatojoties uz Nodokļu un muitas policijas likuma (stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī) 12.panta otro daļu, kurā noteikts, ka Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem piešķir dienesta pakāpes. Dienesta pakāpju nosaukumus, piešķiršanas, saglabāšanas, pazemināšanas un atņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai noteiktu Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem dienesta pakāpju nosaukumus, kārtību, kādā piešķir, saglabā, pazemina vai atņem dienesta pakāpes, jo 2026. gada 1. janvārī stāsies spēkā Nodokļu un muitas policijas  likums un spēku zaudēs likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Nodokļu un muitas policijas likuma spēkā stāšanas termiņš 2026.gada 1.janvāris.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd nodokļu un muitas policija ir viena no VID patstāvīgajām struktūrvienībām un spēkā esošs ir:
 - likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, kura 25.pantā noteikts, ka VID Iekšējās drošības pārvaldes, muitas iestāžu, nodokļu un muitas policijas ierēdņiem piešķir dienesta pakāpes, kuru nosaukumus, piešķiršanas, saglabāšanas, pazemināšanas un atņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets;
 - Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumi Nr.708 “Noteikumi par Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes, muitas iestāžu, nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta pakāpēm” (turpmāk – Noteikumi Nr.708), kas nosaka VID Iekšējās drošības pārvaldes, muitas iestāžu un nodokļu un muitas policijas ierēdņu (turpmāk – ierēdņi) dienesta pakāpes, to piešķiršanas, saglabāšanas, pazemināšanas un atņemšanas kārtību. Noteikumi Nr.708 izdoti saskaņā ar likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 25.panta otro daļu.
Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdē (protokols Nr.6, 33.§, 1., 3., 4., 5. punkts) Ministru kabinets izskatīja un pieņēma zināšanai Finanšu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” un nolēma atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietvertos priekšlikumus par
VID reorganizāciju, saskaņā ar kuriem paredzēts VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai.
Pamatojoties uz Ministru kabineta doto uzdevumu izstrādāti likumprojekti un 2024.gada 31.oktobrī Saeimā pieņemti 3.lasījumā šādi likumi:
 - Valsts ieņēmumu dienesta likums (Nr. 644/Lp14), kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī un kurā VID uzdevumos vairāk nav noteikts veikt tiesībaizsardzības iestāžu funkcijas, struktūra un tiesību normas par VID ierēdņu tiesībām nodokļu administrēšanā un muitas jomā;
 - Nodokļu un muitas policijas likums (Nr. 645/Lp14), kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī un ar kuru VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldi izveido par patstāvīgu valsts pārvaldes iestādi - Nodokļu un muitas policiju.
Nodokļu un muitas policijas likuma (Nr. 645/Lp14), kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī, 2.pantā noteikts, ka Nodokļu un muitas policija ir finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Minētā likuma 12.panta otrajā daļā noteikts, ka nodokļu un muitas policijas ierēdņiem piešķir dienesta pakāpes. Dienesta pakāpju nosaukumus, piešķiršanas, saglabāšanas, pazemināšanas un atņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd VID nodokļu un muitas policijas uzdevumi un ierēdņu (darbinieku) tiesības likumpārkāpumu atklāšanā valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā ir noteiktas likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu" 4. nodaļā. Tā kā turpmāk minētos uzdevumus likumpārkāpumu atklāšanā valsts ieņēmumu un muitas jomā veiks Nodokļu un muitas policija, attiecīgi ir nepieciešams izstrādāt jaunu regulējumu, tostarp tajā integrējot arī tās likuma "Par Valsts ieņēmumu dienestu" normas, kuras ir nepieciešamas Nodokļu un muitas policijas darbības nodrošināšanai.
Ievērojot minēto, ir pieņemts Valsts ieņēmumu dienesta likums (Nr. 644/Lp14) un Nodokļu un muitas policijas likums (Nr. 645/Lp14), kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī. Valsts ieņēmumu dienesta likuma (Nr. 644/Lp14), kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī, pārejas noteikumi noteic, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par Valsts ieņēmumu dienestu". Tādējādi ar 2026. gada 1. janvāri spēku zaudē Noteikumi Nr. 708, proti, noteikumi zaudē spēku ar dienu, kad spēku zaudējusi likuma norma, uz kuras pamata noteikumi ir izdoti.
Tādējādi, ievērojot plānoto tiesisko regulējumu, ir nepieciešams izstrādāt jaunu Ministru kabineta noteikumu projektu “Noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta pakāpēm”, kas izriet no Nodokļu un muitas policijas likuma (Nr. 645/Lp14), kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Risinājuma apraksts
Pilnvarojums Ministru kabinetam par nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta pakāpēm ir iekļauts Nodokļu un muitas policijas likuma (Nr. 645/Lp14), kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī, 12.panta otrajā daļā. Tādēļ ir nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus uz jaunā pilnvarojuma pamata. Noteikumu projekts nosaka Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta pakāpju nosaukumus, dienesta pakāpju piešķiršanas, saglabāšanas, pazemināšanas un atņemšanas kārtību un tajā ir pārņemts tiesiskais regulējums attiecībā uz Nodokļu un muitas policijas  ierēdņu dienesta pakāpēm un to piešķiršanas, saglabāšanas, pazemināšanas un atņemšanas kārtību saskaņā ar Noteikumos Nr. 708 noteikto.
Noteikumu projektā, salīdzinot ar Noteikumos Nr.708 noteikto, ir precizēta dienesta pakāpes atņemšanas kārtība, nosakot, ka dienesta pakāpi atņem, ja ierēdnis ir atbrīvots no ierēdņa amata ar tiesas spriedumu krimināllietā.
Vienlaikus noteikumu projekta 1.pielikumā ir precizēti amatu nosaukumi Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem, svītrojot neaktuālos, un noteikumu projekta 1.pielikums ir papildināts ar daļas vadītāja vietnieka, nodaļas vadītāja amatu, kas pašlaik ir Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes amata vietu sadalījumā un kam pašlaik piešķir dienesta pakāpi.
Noteikumu projekta 8.punkts paredz, ja, ieceļot amatā pretendentam noteikts pārbaudes laiks, dienesta pakāpi piešķir vai saglabā pēc noteiktā pārbaudes laika un pārbaudes laiku ieskaita termiņā, kas nepieciešams kārtējās dienesta pakāpes piešķiršanai. Ņemot vērā, ka ierēdnis specializētajā valsts civildienestā ir arī Nodokļu un muitas policijas ierēdnis (pamatojoties uz Nodokļu un muitas policijas likuma sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācija) 4.1.12. punktu, saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu nodošanu Nodokļu un muitas policijai ir veicami grozījumi Valsts civildienesta likumā, lai noteiktu, ka ierēdnis specializētajā valsts civildienestā ir arī Nodokļu un muitas policijas ierēdnis), uz Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem ir attiecināmas Valsts civildienesta likumā noteiktās tiesību normas, t.sk. Valsts civildienesta likuma 14.pants, kas nosaka ierēdņa statusa piešķiršanas kārtību, proti, ierēdņa statuss tiek piešķirts, ja pirms ierēdņa amatā pirmo reizi ieceltā pretendenta pārbaudes laika beigām ir saņemts pozitīvs novērtējums par pretendenta piemērotību darbam civildienestā. Papildus tam, saskaņā ar Valsts civildienesta likuma 2.panta otro daļu uz pretendentu, kas iecelts ierēdņa amatā, attiecas visi pienākumi un tiesības, kas šajā likumā noteikti attiecībā uz valsts civildienesta ierēdni.
Noteikumu projekta 9.punkts ir pārcelts no noteikumu projekta II. nodaļas uz III. nodaļu un papildināts ar Valsts ieņēmumu dienestu, jo ar 2026.gada 1.janvāri spēku zaudēs likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu” un no 2026.gada 1.janvāra Nodokļu un muitas policija tiek izveidota kā atsevišķa valsts pārvaldes iestāde. Tādējādi, Nodokļu un muitas policijas ierēdņa amatā ieceļot pretendentu, kurš dienējis Valsts ieņēmumu dienestā un kuram piešķirta dienesta pakāpe, kas atbilst Nodokļu un muitas policijas ieņemamajam amatam atbilstošajai augstākajai dienesta pakāpei, vai par to augstāka dienesta pakāpe, ierēdnim tiks piešķirta ieņemamajam amatam atbilstoša augstākā dienesta pakāpe. Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņi ir specializētā valsts civildienestā, un atsevišķās Valsts ieņēmumu dienesta patstāvīgajās struktūrvienībās – Muitas pārvaldē, kā arī iepriekš Nodokļu un muitas policijas pārvaldē (iepriekš – muitas policijā un finanšu policijā), Iekšējās drošības pārvaldē – ierēdņiem tiek piešķirta dienesta pakāpe. Valsts civildienesta likuma 3.panta otrajā daļā noteikts, ka ierēdnis specializētajā valsts civildienestā ir persona, kas šā panta pirmajā daļā minētās funkcijas veic diplomātiskajā un konsulārajā dienestā, Valsts ieņēmumu dienestā.
Papildus noteikumu projektā ir precizēta 12., 13. un 14.punkta redakcija un noteikumu projekts papildināts ar 10.punktu, kas paredz kārtību gadījumos, kad ierēdņa amatā tiek iecelts pretendents, kurš dienējis speciālajā iestādē un kuram piešķirta dienesta pakāpe, kas ir zemāka nekā ieņemamajam amatam atbilstošā augstākā dienesta pakāpe, tad ierēdnim saglabā speciālajā iestādē piešķirto dienesta pakāpi, vai, ja tā ir zemāka par leitnanta dienesta pakāpi, dienesta pakāpi piešķir saskaņā ar šo noteikumu 2.pielikumu.
Lai noteiktu kārtību, kādā Nodokļu un muitas policijas priekšniekam tiek piešķirta, saglabāta, pazemināta vai atņemta dienesta pakāpe, noteikumu projekts ir papildināts ar 3.punktu, kas nosaka, ka Nodokļu un muitas policijas priekšniekam dienesta pakāpi, izņemot ģenerāļa dienesta pakāpi, piešķir, saglabā, pazemina un atņem finanšu ministrs; ģenerāļa dienesta pakāpi piešķir, saglabā, pazemina un atņem Ministru kabinets pēc finanšu ministra ieteikuma. Savukārt noteikumu projekta 20.punkts nosaka, ka Nodokļu un muitas policijas priekšniekam kārtējo dienesta pakāpi pirms šo noteikumu 3.pielikumā noteiktā termiņa var piešķirt kā vienreizēju apbalvojumu ar finanšu ministra lēmumu par īpašiem nopelniem un teicamu darbu.
Noteikumu projektā precizēts 21.2. apakšpunkts, svītrojot vārdus “vai kriminālprocess pret personu izbeigts, pamatojoties uz reabilitējošiem apstākļiem”, tādējādi nosakot, ka kārtējās dienesta pakāpes piešķiršanu atliek, ja ierēdnis ir atstādināts no amata pienākumu izpildes saistībā ar kriminālprocesu vai disciplinārlietas izskatīšanas laikā – līdz brīdim, kad likumīgā spēkā stājies attaisnojošs spriedums krimināllietā, pieņemts lēmums par disciplinārlietas izbeigšanu disciplinārpārkāpuma sastāva trūkuma dēļ vai lēmums par disciplinārlietas izbeigšanu, izsakot aizrādījumu. Precizējumi veikti saskaņā ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centra sniegto informāciju - saskaņā ar Sodu reģistra likumu, ja krimināllieta pret personu izbeigta, pamatojoties uz reabilitējošiem apstākļiem, ziņas no Sodu reģistra tiek dzēstas. Līdz ar to ziņas par kriminālprocesiem, kas izbeigti uz reabilitējošiem apstākļiem, vairs nav pieejamas Sodu reģistrā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nodokļu un muitas policijas ierēdņi ar dienesta pakāpēm
Ietekmes apraksts
Noteikts tiesiskais regulējums attiecībā uz Nodokļu un muitas policijas  ierēdņu dienesta pakāpēm un to piešķiršanas, saglabāšanas, pazemināšanas un atņemšanas kārtību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neskar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, kā arī tiesību akta piemērošanai nav vajadzīgs publiskais finansējums, sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodokļu un muitas policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi