21-TA-949: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots saskaņā ar:
1. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43. punktu;
2. Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25. pantu.
1. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43. punktu;
2. Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25. pantu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai gan reliģiskās darbības veikšanas vietas mājsēdes laikā ir atvērtas individuālajiem apmeklējumiem, ticīgo dalība dievkalpojumos ir ierobežota. Lai mazinātu cilvēku kontaktus klātienē nepieciešams nodrošināt dievkalpojumu translācijas komerciālajos medijos draudzēm, kurās nav iespējas izmantot citus kanālus dievkalpojumu raidīšanai. Mājsēdes laikā notiek arī dievturu konfesijai nozīmīgu gadskārtas svētku atzīmēšana, līdzīgi kā Ziemassvētkos un Lieldienās, pastāv nepieciešamība nodrošināt iespēju attālināti piedalīties svētku pamatrituālos attālināti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" (turpmāk – Rīkojums) 1. punktu no 2021. gada 11. oktobra līdz 2022. gada 11. janvārim visā valsts teritorijā izsludināta ārkārtējā situācija.
Tā kā noteiktie ierobežojumi nav devuši plānoto pienesumu situācijas uzlabojumiem, š.g. 20. oktobrī Ministru kabinets ir izšķīries par labu stingriem ierobežojumiem (mājsēdes ieviešanai), kas paredz iedzīvotāju ļoti ierobežotu piekļuvi arī reliģiskās darbības veikšanas vietām.
Laika posmā no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim reliģiskās darbības veikšanas vietas ir atvērtas tikai individuāliem apmeklējumiem un reliģiskās darbības veikšanas vietu darba laiks ir stingri noteikts, proti, no plkst. 6.00 līdz plkst. 19.00 (Rīkojuma 5.49.13. apakšpunkts). Savukārt saskaņā ar Rīkojuma 5.49.14. apakšpunktu reliģiskās darbības veikšanas vietās no 2021. gada 4. novembra līdz 2021. gada 7. novembrim garīgais un kalpojošais personāls savus pienākumus veic bez darba laika ierobežojumiem, ārpus šā Rīkojuma 5.49.13. apakšpunktā noteiktā darba laika nodrošinot reliģisko norišu translāciju un ierakstus bez apmeklētāju klātbūtnes.
Tā kā noteiktie ierobežojumi nav devuši plānoto pienesumu situācijas uzlabojumiem, š.g. 20. oktobrī Ministru kabinets ir izšķīries par labu stingriem ierobežojumiem (mājsēdes ieviešanai), kas paredz iedzīvotāju ļoti ierobežotu piekļuvi arī reliģiskās darbības veikšanas vietām.
Laika posmā no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim reliģiskās darbības veikšanas vietas ir atvērtas tikai individuāliem apmeklējumiem un reliģiskās darbības veikšanas vietu darba laiks ir stingri noteikts, proti, no plkst. 6.00 līdz plkst. 19.00 (Rīkojuma 5.49.13. apakšpunkts). Savukārt saskaņā ar Rīkojuma 5.49.14. apakšpunktu reliģiskās darbības veikšanas vietās no 2021. gada 4. novembra līdz 2021. gada 7. novembrim garīgais un kalpojošais personāls savus pienākumus veic bez darba laika ierobežojumiem, ārpus šā Rīkojuma 5.49.13. apakšpunktā noteiktā darba laika nodrošinot reliģisko norišu translāciju un ierakstus bez apmeklētāju klātbūtnes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Laika periodā no 21. oktobra līdz 14. novembrim, kad ir noteikti šie stingrie pulcēšanās ierobežojumi, norisināsies ikgadējie latviskās dzīvesziņas gadskārtu svētki – Mārtiņi (š.g. 4. līdz 7. novembris), kad lielai daļai Latvijas sabiedrības būs liegta iespēja piedalīties šo nozīmīgo gadskārtas rituālos klātienē. Tādējādi, lai nodrošinātu sabiedrībai iespēju kaut attālināti piedalīties šo nozīmīgu svētku atzīmēšanā, tika uzrunāti sabiedriskie mediji, kuri, diemžēl, nerada iespēju operatīvi reaģēt uz situācijas izmaiņām un ieviest zināmas korekcijas jau apstiprinātajās programmās. Tādēļ risinājums tika rasts, piesaistot komerciālos medijus.
Arī Tieslietu ministrija, lai mazinātu iespējamos cilvēku kontaktus, ir aicinājusi reliģiskās organizācijas uzrunāt iedzīvotājus, aicinot tos vakcinēties, palikt mājās un piedalīties dievkalpojumos attālināti, izmantojot tostarp interneta, televīzijas un radio starpniecību. Lai gan reliģisko darbību veikšanas vietas nav slēgtas un ir pieejamas individuāliem apmeklējumiem, ievērojot citus drošības pasākumus, šobrīd liela daļa reliģisko organizāciju izmanto dažādas tehnoloģijas, lai nodrošinātu to veikto reliģisko darbību sasniedzamību, piemēram, nodrošina dievkalpojumu tiešraidi interneta vidē. Tieslietu ministrija, apzinoties to, ka ne visām reliģiskajām savienībām (baznīcām) un to draudzēm ir šādas tehniskās iespējas, sadarbībā ar reliģiskajām savienībām (baznīcām) ir sagatavojusi mājsēdes laikā nepieciešamo dievkalpojumu kā arī reliģisko svētku – Mārtiņi translāciju sarakstu.
Būtiski uzsvērt, ka krīzes laikā iedzīvotājiem it īpaši nepieciešams atbalsts un garīgā palīdzība, ko sniedz reliģiskās organizācijas, tāpēc it īpaši šajā ārkārtējās situācijas laikā ir svarīgi epidemioloģiskās drošības apsvērumu dēļ sniegt ticīgajiem iespēju piedalīties dievkalpojumos attālināti.
Reliģiskās organizācijas ir sniegušas un arī turpina sniegt iedzīvotājiem ļoti nepieciešamo garīgās aprūpes atbalstu, kā arī aicina iedzīvotājus palikt savās mājās un piedalīties dievkalpojumos attālināti, tostarp, izmantojot internetu, televīzijas un radio starpniecību.
[1] Tieslietu ministrijas skaidrojums par 2021. gada 20. oktobra grozījumu Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumā Nr. 720 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" attiecināmību uz reliģisko organizāciju darbību. Pieejams https://www.tm.gov.lv/lv/jaunums/skaidrojums-par-2021-gada-20-oktobra-grozijumu-ministru-kabineta-2021-gada-9-oktobra-rikojuma-nr-720-par-arkartejas-situacijas-izsludinasanu-attiecinamibu-uz-religisko-organizaciju-darbibu.
Arī Tieslietu ministrija, lai mazinātu iespējamos cilvēku kontaktus, ir aicinājusi reliģiskās organizācijas uzrunāt iedzīvotājus, aicinot tos vakcinēties, palikt mājās un piedalīties dievkalpojumos attālināti, izmantojot tostarp interneta, televīzijas un radio starpniecību. Lai gan reliģisko darbību veikšanas vietas nav slēgtas un ir pieejamas individuāliem apmeklējumiem, ievērojot citus drošības pasākumus, šobrīd liela daļa reliģisko organizāciju izmanto dažādas tehnoloģijas, lai nodrošinātu to veikto reliģisko darbību sasniedzamību, piemēram, nodrošina dievkalpojumu tiešraidi interneta vidē. Tieslietu ministrija, apzinoties to, ka ne visām reliģiskajām savienībām (baznīcām) un to draudzēm ir šādas tehniskās iespējas, sadarbībā ar reliģiskajām savienībām (baznīcām) ir sagatavojusi mājsēdes laikā nepieciešamo dievkalpojumu kā arī reliģisko svētku – Mārtiņi translāciju sarakstu.
Būtiski uzsvērt, ka krīzes laikā iedzīvotājiem it īpaši nepieciešams atbalsts un garīgā palīdzība, ko sniedz reliģiskās organizācijas, tāpēc it īpaši šajā ārkārtējās situācijas laikā ir svarīgi epidemioloģiskās drošības apsvērumu dēļ sniegt ticīgajiem iespēju piedalīties dievkalpojumos attālināti.
Reliģiskās organizācijas ir sniegušas un arī turpina sniegt iedzīvotājiem ļoti nepieciešamo garīgās aprūpes atbalstu, kā arī aicina iedzīvotājus palikt savās mājās un piedalīties dievkalpojumos attālināti, tostarp, izmantojot internetu, televīzijas un radio starpniecību.
[1] Tieslietu ministrijas skaidrojums par 2021. gada 20. oktobra grozījumu Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumā Nr. 720 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" attiecināmību uz reliģisko organizāciju darbību. Pieejams https://www.tm.gov.lv/lv/jaunums/skaidrojums-par-2021-gada-20-oktobra-grozijumu-ministru-kabineta-2021-gada-9-oktobra-rikojuma-nr-720-par-arkartejas-situacijas-izsludinasanu-attiecinamibu-uz-religisko-organizaciju-darbibu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu iedzīvotājiem iespēju attālināti piedalīties reliģiskās darbības veikšanā, tādējādi arī izvairoties no reliģiskās darbības veikšanas vietu klātienes apmeklējuma, rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Tieslietu ministrijai finansējumu 25 486 euro apmērā, ko Tieslietu ministrija pārskaitīs biedrībai "Katoļu Baznīcas informācijas aģentūra", lai nodrošinātu dievkalpojumu translācijas laika posmā no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim.
Translācijas nodrošināmas katoļu, luterāņu, baptistu un dievturu dievkalpojumiem.
Lai nodrošinātu, ka komercdarbības atbalsts netiek sniegts biedrībai "Katoļu Baznīcas informācijas aģentūra", tiks nodrošināts, ka visas finansiālās priekšrocības tiek nodotas komerciālajiem medijiem. Finansējumu biedrība "Katoļu Baznīcas informācijas aģentūra" komerciālajiem medijiem sniegs, ievērojot Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L352) un normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Translācijas nodrošināmas katoļu, luterāņu, baptistu un dievturu dievkalpojumiem.
Lai nodrošinātu, ka komercdarbības atbalsts netiek sniegts biedrībai "Katoļu Baznīcas informācijas aģentūra", tiks nodrošināts, ka visas finansiālās priekšrocības tiek nodotas komerciālajiem medijiem. Finansējumu biedrība "Katoļu Baznīcas informācijas aģentūra" komerciālajiem medijiem sniegs, ievērojot Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L352) un normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Sabiedriskajiem medijiem nav iespēju nodrošināt papildu translācijas, ievērojot to, ka tās savlaicīgi plāno savu raidlaiku.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Sabiedrības ieguvums, ievērojot to, ka no vienas puses personām tiek nodrošināta iespēja piedalīties reliģiskās darbības veikšanā un, no otras puses, - samazināta nepieciešamība reliģiskās darbības veikšanas vietas apmeklēt klātienē.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Reliģisko organizāciju garīgais un kalpojošais personāls
- Translāciju nodrošinošo juridisko personu nodarbinātie
- Reliģiskās darbības veikšanas vietu apmeklētāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts ietekmēs reliģiskās darbības veikšanas vietu apmeklētājus, ievērojot to, ka tiem tiks nodrošināta iespēja piedalīties reliģiskās darbības veikšanā attālināti, tādējādi izvairoties no reliģiskās darbības veikšanas vietas apmeklējuma klātienē. Reliģisko darbību translācijas nodrošināšanu veiks personas, kas nodrošinās tehniskās darbības (piemēram, video un audio) translācijas nodrošināšanai dievkalpojuma laikā. Konkrēti dati par iepriekš minētajām mērķgrupām šobrīd nav apzināti.
Juridiskās personas
- Reliģiskās organizācijas
- Translāciju nodrošinošās juridiskās personas
- Biedrība "Katoļu Baznīcas informācijas aģentūra"
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts ietekmēs biedrību "Katoļu Baznīcas informācijas aģentūra", ievērojot to, ka tieši šai biedrībai tiks nodoti finanšu līdzekļi, kas nepieciešami, lai nodrošinātu translācijas. Tāpat rīkojuma projekts ietekmēs tās reliģiskās organizācijas, kurām ar rīkojuma projektu paredzēts veikt translācijas, kā arī tos pakalpojumu sniedzējus, kas veiks tehniskos pasākumus, lai nodrošinātu translācijas procesu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
25 486
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
25 486
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-25 486
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-25 486
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
25 486
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nepieciešamais finansējums translācijām dievkalpojumiem un gadskārtu svētku Mārtiņu TV un radio ārkārtas situācijas laikā (2021. gada 21. oktobris – 14. novembris), lai mazinātu cilvēku inficēšanās risku pulcējoties klātienē reliģisko darbību veikšanas vietās.
Pakalpojums | Pakalpojuma sniedzējs | Kopā EUR |
TV tiešraides | SIA 4.vara | 4 538 |
SIA "VIDZEMES TELEVĪZIJA" | 2 420 | |
AS "TV Latvija" | 1 936 | |
Filmēšana, video režija, informēšana | Biedrība INICIA | 2 600 |
Radio tiešraides | Biedrība Radio Marija Latvija | 5 280 |
Skaņas un gaismu nodrošinājums | Diaogēns audio | 3 582 |
Video un straumēšanas aparatūra | Hannu-pro | 5 130 |
Kopā: | ||
8 dievkalpojumi TV un 23 dievkalpojumi radio |
Dievkalpojumi tiks translēti ReTv, RigaTV24, TV4, Radio Marija un Radio Merkurs | 25 486 |
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi