Anotācija (ex-ante)

23-TA-912: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Viestura Zepa atbrīvošanu no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un Edgara Štelmahera iecelšanu Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīgas brīvostas likuma 6. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma "Par Viestura Zepa atbrīvošanu no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un Edgara Štelmahera iecelšanu Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā" projekts (turpmāk - Rīkojuma projekts) ir izstrādāts, ņemot vērā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Māra Sprindžuka lēmumu izvirzīt jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas valdē – Edgaru Štelmaheru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Rīgas brīvostas likuma 6. panta pirmo daļu Rīgas brīvostas pārvaldes augstākā lēmējinstitūcija ir Rīgas brīvostas valde. Tās locekļus amatā ieceļ un no amata atbrīvo "Likuma par ostām" 8. pantā noteiktajā kārtībā. 
Ostu likuma 8. panta trešā daļa, kas noteica Rīgas ostas valdes struktūru - Rīgas ostas valdē ir četri valdes locekļi - ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets - zaudēja spēku. Savukārt Ostu likuma pārejas noteikumos nav paredzēts regulējums, kas nosaka Rīgas brīvostas valdes sastāva iecelšanas mehānismu, kā tas ir noteikts Ventspils brīvostai (Ostu likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunktā). Līdz ar to rodas normatīvā regulējuma iztrūkums iepriekš minētā jautājuma regulēšanā.
Administratīvā procesa likuma 15. panta divpadsmitā daļa noteic, ka iestāde un tiesa nedrīkst atteikties izlemt jautājumu, pamatojoties uz to, ka šis jautājums nav noregulēts ar likumu vai citu ārējo normatīvo aktu (iestāžu un tiesu juridiskās obstrukcijas aizliegums). Tās nedrīkst atteikties piemērot tiesību normu, pamatojoties uz to, ka šī tiesību norma neparedz piemērošanas mehānismu, ka tas nav pilnīgs vai nav izdoti citi normatīvie akti, kas tuvāk regulētu attiecīgās tiesību normas piemērošanu. Tas neattiecas tikai uz gadījumu, kad nav izveidota vai nedarbojas iestāde, kurai šī tiesību norma ir jāpiemēro vai citādā veidā jāpiedalās tās piemērošanā. Līdz ar to, lai ieceltu Rīgas brīvostas valdē vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra virzītu pārstāvi, jāizmanto spēkā esošais regulējums.
Ar Ministru kabineta 2019. gada 26. februāra rīkojumu Nr. 89 “Par Baibas Brokas atbrīvošanu no Rīgas ostas valdes locekļa amata un Viestura Zepa iecelšanu Rīgas ostas valdes locekļa amatā” Rīgas brīvostas pārvaldē kā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra virzīts pārstāvis tika iecelts Viesturs Zeps.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pieņemts lēmums izvirzīt jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas pārvaldē – Edgaru Štelmaheru. 
Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 61 "Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums", kuru 14. punkts paredz termiņu, uz kuru personas ieceļamas valdes locekļa amatā - uz pieciem gadiem. Minētais regulējums neparedz ierobežojumu, ka jauns vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra virzīts pārstāvis ieceļams Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā tikai pēc tam, kad iepriekšējam ir izbeidzies pilnvaru termiņš. Līdz ar to nepastāv ierobežojumu atbrīvot no amata Rīgas ostas valdē iecelto pārstāvi un iecelt šajā amatā jaunu.
Rīkojuma projekts tiek virzīts vienlaicīgi ar projektu “Par atļauju Edgaram Štelmaheram savienot amatus”, kurā paredzēts atļaut Edgaram Štelmaheram savienot Rīgas brīvostas valdes locekļa amatu ar Rīgas domes deputāta amatu, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "New Rosme" valdes locekļa amatu, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Funky Fish" valdes locekļa amatu un biedrības "Latvijas Komandu sporta spēļu asociācija" prezidenta amatu.  Edgaram Štelmaheram ir bakalaura grāds biznesa administrācijā un vadībā, kā arī pieredze vairāku juridisko personu valdes locekļu amatos. Lai darbotos minētajos amatos ir nepieciešama ne tikai augsta atbildības sajūta un zināšanas vadības zinībās, bet arī praktiskas iemaņas. Turklāt Edgars Štelmahers laika periodā no 2017. gada līdz 2022. gadam ir darbojies uzņēmuma sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Uprent" padomē. Uzņēmums nodarbojās ar gruntsūdeņu pazemināšanas projektiem, lielapjoma industriālu šķidrumu pārsūknēšanu, karjeru izstrādi, sūkņu tirdzniecību visās Baltijas valstīs un Polijā. Veiksmīgas darbības rezultātā tika būtiski palielināta uzņēmuma vērtība un uzņēmums tika pārdots ārvalstu investoriem.
Tā kā Rīgas brīvostas valdes locekļa amata pienākumos saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 61 “Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums” 34. punktu ietilpst jautājumi par struktūru, organizāciju un funkcionēšanu, kas pēc būtības ietilpst arī minēto Edgara Štelmahera ieņemamo amatu kompetencē, tad secināms, ka Edgaram Štelmaheram ir pietiekama pieredze un zināšanas, lai pildītu arī Rīgas brīvostas valdes locekļa pienākumus.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Māra Sprindžuka pieņemto lēmumu - izvirzīt jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas pārvaldes valdes locekļa amatam Edgaru Štelmaheru un Edgara Štelmahera 2023. gada 11. aprīļa iesniegumā minēto, kā arī saskaņā ar Rīgas brīvostas likuma 6. panta pirmajā daļā minēto, izstrādāts Ministru kabineta Rīkojuma projekts. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Viesturs Zeps
  • Edgars Štelmahers
Ietekmes apraksts
Atbrīvošana no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un iecelšana Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkts noteic, ka institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Sabiedrības līdzdalība tiesību aktu projektu izstrādē tiek organizēta saskaņā ar šo noteikumu II nodaļā noteiktajiem attīstības plānošanas procesa posmiem un veidiem un III nodaļā noteiktajiem principiem.
Tā kā ar Rīkojuma projektu netiek mainīts esošais regulējums vai paredzēts ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tad sabiedriskās līdzdalības process šajā gadījumā nav piemērojams.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Rīgas brīvostas pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Tiks turpināta Rīgas brīvostas pārvaldes funkciju sekmīga īstenošana.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi