24-TA-1158: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2023. gadā veiktie grozījumi likumā "Par valsts noslēpumu" un Informācijas atklātības likumā nosaka, ka, sākot ar 2024. gada 1. janvāri, informācija, kas paredzēta dienesta vajadzībām, tiek atzīta par valsts noslēpuma objektu. Tā kā Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk – TAP portāls) nav paredzēta iespēja apstrādāt informāciju, kas satur valsts noslēpuma objektus (dienesta vajadzībām), tiek grozīti Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumi Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" (turpmāk – Kārtības rullis), svītrojot normas, kas paredzēja šādu iespēju.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir precizēt Kārtības ruļļa regulējumu, ņemot vērā grozījumus likumā "Par valsts noslēpumu" un Informācijas atklātības likumā. Papildus plānots veikt vairākus grozījumus, kas atbilst TAP portāla papildinātajai funkcionalitātei, pastāvošajai praksei un normu piemērošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kārtības rullis regulē valdības darbu un lēmumu pieņemšanas procedūru. Tas nodrošina Ministru kabineta darbības caurskatāmību, efektivitāti un atbilstību normatīvajiem aktiem. Pašreizējā redakcijā noteikumi ietver vairākus punktus, kas ir novecojuši vai neatbilst 2023. gadā veiktajiem grozījumiem likumā "Par valsts noslēpumu" un Informācijas atklātības likumā, kā arī mūsdienu tehnoloģiskajām iespējām un pārvaldības prasībām. Lai nodrošinātu procesu efektivitāti un pielāgotu Kārtības rulli mūsdienu prasībām, nepieciešami grozījumi, kas atspoguļo izmaiņas normatīvo aktu prasībās un pārvaldības praksē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kārtības ruļļa spēkā esošais regulējums 9. punktā paredz, ka ar Ministru kabineta instrukciju tiek noteikta kārtība, kādā projektu, kas saskaņā ar Informācijas atklātības likumu satur informāciju dienesta vajadzībām, sagatavo, saskaņo ar ministrijām un citām institūcijām, kā arī iesniedz un izskata Ministru kabinetā un deklasificē. 2023. gadā veiktie grozījumi likumā "Par valsts noslēpumu" un Informācijas atklātības likumā nosaka, ka ar 2024. gada 1. janvāri informācija, kas ir paredzēta dienesta vajadzībām, tiek atzīta par valsts noslēpuma objektu. Saskaņā ar šo regulējumu informācija dienesta vajadzībām ir jāaizsargā tāpat kā citi valsts noslēpuma objekti. Atbilstoši likuma "Par valsts noslēpumu" deleģējumam ir izdoti Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 822 "Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi", kas vienotā regulējumā nosaka arī informācijas dienesta vajadzībām aizsardzības un apstrādes kārtību.
Tādējādi, ņemot vērā minētās izmaiņas normatīvajā regulējumā, esošā 9. punkta svītrošana ir nepieciešama, lai pielāgotu regulējumu spēkā esošajiem tiesību aktiem.
Tādējādi, ņemot vērā minētās izmaiņas normatīvajā regulējumā, esošā 9. punkta svītrošana ir nepieciešama, lai pielāgotu regulējumu spēkā esošajiem tiesību aktiem.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 1. un 5. punkts paredz svītrot Kārtības ruļļa 9. punktu un 37. punkta otru teikumu.
Problēmas apraksts
Kārtības ruļļa spēkā esošais 35. punkta regulējums apvieno visu TAP portāla publiskajā vidē pieejamo informāciju vienā vispārējā aprakstā, kas nenodrošina pietiekamu skaidrību attiecībā uz lietotāju iespējām un tiesību apjomu TAP portālā atkarībā no autentificēšanās fakta, neatspoguļo arī veiktos funkcionālos uzlabojumus TAP portāla publiskajā vidē un jau esošās un praksē izmantotās iespējas pēc autentificēšanās piedalīties projektu saskaņošanas procesā, pieteikt uzaicināmās personas Valsts sekretāru sanāksmēm, Ministru kabineta komitejas sēdēm un Ministru kabineta sēdēm, kā arī saņemt paziņojumus par projektu virzības gaitu. Tāpat regulējums papildināms attiecībā uz darba vides funkcionalitāti. Regulējums nosaka, ka TAP portālā ir sēžu norises vide, ko izmanto Ministru kabineta sēdēm, Ministru kabineta komitejas sēdēm un Valsts sekretāru sanāksmēm, bet vispār neietver informāciju par sēžu vides funkcionalitāti un tajā veicamajām darbībām.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 2., 3. un 4. punkts paredz skaidru regulējumu, nosakot katrā TAP portāla vidē pieejamās informācijas apjomu un funkcionalitāti.
35.1. apakšpunkts sadalāms apakšpunktos, lai skaidri nodalītu publiskās vides lietotāju tiesību apjomu atkarībā no autentificēšanās fakta, kā arī, ņemot vērā veiktos funkcionālos uzlabojumus TAP portāla publiskajā vidē, regulējums attiecīgi papildināms ar iespējām pēc autentificēšanās piedalīties projektu saskaņošanas procesā, pieteikt uzaicināmās personas Valsts sekretāru sanāksmēm, Ministru kabineta komitejas sēdēm un Ministru kabineta sēdēm, kā arī saņemt paziņojumus par projektu virzības gaitu.
35.2. apakšpunkts precizējams tehniski, norādot ka darba vidē ir pieejama arī visa publiskās vides informācija.
35.3. apakšpunkts precizējams tehniski, papildinot ar sēžu norises vidē veicamajām darbībām un procesiem.
Jaunā redakcija ļaus lietotājiem labāk saprast, kāda informācija un kādas darbības ir pieejamas publiskajā vidē un kādas iespējas piedāvā autentificēšanās process, tiks precīzi noteikts darba vidē pieejamās informācijas apjoms un funkcionalitāte, kā arī tiks skaidri noteikta sēžu norises vides funkcionalitāte.
35.1. apakšpunkts sadalāms apakšpunktos, lai skaidri nodalītu publiskās vides lietotāju tiesību apjomu atkarībā no autentificēšanās fakta, kā arī, ņemot vērā veiktos funkcionālos uzlabojumus TAP portāla publiskajā vidē, regulējums attiecīgi papildināms ar iespējām pēc autentificēšanās piedalīties projektu saskaņošanas procesā, pieteikt uzaicināmās personas Valsts sekretāru sanāksmēm, Ministru kabineta komitejas sēdēm un Ministru kabineta sēdēm, kā arī saņemt paziņojumus par projektu virzības gaitu.
35.2. apakšpunkts precizējams tehniski, norādot ka darba vidē ir pieejama arī visa publiskās vides informācija.
35.3. apakšpunkts precizējams tehniski, papildinot ar sēžu norises vidē veicamajām darbībām un procesiem.
Jaunā redakcija ļaus lietotājiem labāk saprast, kāda informācija un kādas darbības ir pieejamas publiskajā vidē un kādas iespējas piedāvā autentificēšanās process, tiks precīzi noteikts darba vidē pieejamās informācijas apjoms un funkcionalitāte, kā arī tiks skaidri noteikta sēžu norises vides funkcionalitāte.
Problēmas apraksts
Kārtības rullī nav noteikts, kad un kādā veidā TAP portālā ir pieejamas parakstītās darba kārtības.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 6.punkts paredz regulējumu, nosakot, ka sēdes darba kārtība uzreiz pēc tās apstiprināšanas ir pieejama TAP portālā un par to automātiski tiek saņemts sistēmas paziņojums.
Problēmas apraksts
Spēkā esošais regulējums Kārtības ruļļa 46. punktā nosaka, ka TA lietas ir jāsagatavo, izmantojot attiecīgo TAP portāla funkcionalitāti un aizpildot konkrētajam projekta veidam paredzētos laukus.
Esošajā regulējumā trūkst definējuma, ka aizpildāmā forma TA lietas izveidei ir pase, kā arī pases aizpildīšanai nav pietiekami reglamentētas prasības dokumentu pieejamības statusa piešķiršanas pamatošanai. Praksē tas rada neskaidrības par atsevišķu TA lietas informācijas komplektā esošo dokumentu statusa "ierobežota pieejamība" piešķiršanas pamatotību, kas nākotnē var radīt nevajadzīgu administratīvo slogu un resursu patēriņu dokumentu deklasificēšanā un ierobežojumu pārskatīšanā.
Esošajā regulējumā trūkst definējuma, ka aizpildāmā forma TA lietas izveidei ir pase, kā arī pases aizpildīšanai nav pietiekami reglamentētas prasības dokumentu pieejamības statusa piešķiršanas pamatošanai. Praksē tas rada neskaidrības par atsevišķu TA lietas informācijas komplektā esošo dokumentu statusa "ierobežota pieejamība" piešķiršanas pamatotību, kas nākotnē var radīt nevajadzīgu administratīvo slogu un resursu patēriņu dokumentu deklasificēšanā un ierobežojumu pārskatīšanā.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 7. punkts paredz precizēt Kārtības ruļļa 46. punkta regulējumu, lai skaidri noteiktu, ka TA lietas izveidei aizpildāma pase, tostarp jānorāda pieejamības statuss un, ja tiek izvēlēta "ierobežota pieejamība", jāsniedz detalizēts pamatojums par to, kāds saturs dokumentā ir aizsargājams, pastiprinot prasības attiecībā uz pieejamības statusa piešķiršanas pamatojuma norādi pases lauku aizpildīšanā katram TA lietas informācijas komplektā esošajam dokumentam, kuram pieejamības statusa laukā izvēlēta "ierobežota pieejamība". Tas ļaus jau sākotnēji mazināt slogu un resursus saistībā ar dokumentu deklasificēšanu un darbībām piešķirtā lietojuma ierobežojuma pārskatīšanai Informācijas atklātības likumā noteiktajos termiņos, kā arī veicinās valdības lēmumu atklātību un sabiedrības informētību. Regulējumā nostiprināts, ka pases laukos, izvēloties "ierobežota pieejamība", pamatojumā jānorāda, kas tieši katrā dokumentā ir aizsargājamais saturs, un attiecīgais pamatojums aizpildāms par katru komplekta dokumentu atsevišķi, nevis par visu komplektu kopumā. Grozījums sekmēs atbilstīga statusa noteikšanu katram TA lietā iekļautajam dokumentam. Papildus tiek precizēts, ka projekta pasē jānorāda gan joma, gan apakšjoma ar mērķi pēc iespējas precīzāk identificēt regulējuma ietvaru, lai lietotāji varētu vieglāk sekot līdzi tiesību aktu jaunradei, kā arī precīzāk uzkrātu datus to turpmākai analīzei. Piemēram, ja norāda apakšjomu, jāatzīmē arī pati joma no kuras izriet apakšjoma.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta kārtības ruļļa regulējums paredz ievērojamu Ministru kabineta tiesību aktu projektu klāstu, par kuriem nepieciešams saskaņojums no Tieslietu ministrijas. Tā kā tiesību aktu projektu skaits ik gadu tikai pieaug, tad arī nepieciešamība sniegt atzinumu turpina pieaugt. Tieslietu ministrijai ir jāsniedz atzinumi valsts kapitālsabiedrību darbības nodrošināšanas jautājumos. Tieslietu ministrija nav nedz atbildīga par to, kā publiska persona nodrošina savas kapitālsabiedrības darbību piemēram, nosaka stratēģiskos mērķus vai izmaksājamās dividendes vai lemj par līdzdalības saglabāšanu, iegūšanu, palielināšanu, samazināšanu vai izbeigšanu kapitālsabiedrībā.
Risinājuma apraksts
Tādējādi, domājot par efektīvu valsts pārvaldi un savlaicīgu projektu virzīšanas nodrošināšanu, nepieciešams izvērtēt Tieslietu ministrijas sniegtā atzinuma lietderīgumu un nepieciešamību. Atteikšanās no atsevišķām funkcijām atbrīvotu tiesību aktu projektu saskaņošanā izmantotos valsts pārvaldē tik ierobežotos resursus (visu iesaistīto iestāžu) citiem sabiedrībai daudz svarīgāku problēmjautājumu risināšanai vai citiem būtiskākiem valsts tiesībpolitikas plānošanas, ieviešanas vai īstenošanas jautājumiem, kas dotu lielāku valsts pārvaldes pievienoto vērtību sabiedrībai kopumā.
Grozījumu 8. un 9.punkts paredz atteikties no atsevišķu standartizētu Ministru kabineta rīkojuma projektu saskaņošanas, ceļot valsts pārvaldes kapacitāti (tajā skaitā jūtami atvieglot tiesību aktu projektu izstrādātāju un Tieslietu ministrijas noslodzi).
Grozījumu 8. un 9.punkts paredz atteikties no atsevišķu standartizētu Ministru kabineta rīkojuma projektu saskaņošanas, ceļot valsts pārvaldes kapacitāti (tajā skaitā jūtami atvieglot tiesību aktu projektu izstrādātāju un Tieslietu ministrijas noslodzi).
Problēmas apraksts
Kārtības ruļļa spēkā esošais regulējums 62. punktā paredz, ka gadījumos, kad institūcijai nav iespējams izveidot savu kontu TAP portālā vai sniegt atzinumu, izmantojot e-pakalpojumu, tā sniedz atzinumu ārpus TAP portāla. Šādos gadījumos atbildīgā ministrija ir atbildīga par izziņas papildināšanu ar ārpus portāla saņemto atzinumu.
Šis regulējums nenosaka skaidru kārtību, kas paredzētu pienākumu institūcijai atzinumu ārpus TAP portāla sniegt tikai atbildīgajai ministrijai. Šāda pieeja rada nevajadzīgu administratīvo slogu citām ministrijām un institūcijām, kā arī kavē informācijas apriti un pieejamību TAP portālā.
Šis regulējums nenosaka skaidru kārtību, kas paredzētu pienākumu institūcijai atzinumu ārpus TAP portāla sniegt tikai atbildīgajai ministrijai. Šāda pieeja rada nevajadzīgu administratīvo slogu citām ministrijām un institūcijām, kā arī kavē informācijas apriti un pieejamību TAP portālā.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 10. punkts paredz precizēt Kārtības ruļļa 62. punkta regulējumu, paredzot, ja institūcijai nav iespējams TAP portālā izveidot savu kontu vai sniegt atzinumu, izmantojot e-pakalpojumu, tā savu atzinumu sniedz ārpus TAP portāla tikai atbildīgajai ministrijai, neiekļaujot adresātā citas ministrijas un institūcijas, jo viss projekta saskaņošanas process veicams tikai TAP portālā, kurā visiem TAP portāla lietotājiem gan publiskajā vidē, gan darba vidē ir pieejami visi saņemtie atzinumi. Grozījums paredz mazināt citu ministriju un institūciju administratīvo slogu darbā ar ārpus TAP portāla sniegtiem tiesību aktu projektu atzinumiem, tostarp gatavojot atbildi iesniedzējam atbilstoši Iesniegumu likumam.
Problēmas apraksts
Kārtības ruļļa spēkā esošais 103. punkta regulējums paredz, ka Komitejas sastāvs ir identisks Ministru kabineta sastāvam un ka lēmumu pieņemšanai Komitejas sēdē nav nepieciešams kvorums. Tomēr regulējums neprecizē, ka visi Ministru kabineta locekļi ir arī balsstiesīgās personas Komitejas sēdē.
Ir arī terminoloģiska nesaskaņotība starp 103. un 109. punktu attiecībā uz balsstiesīgajām personām Komitejas sēdēs. 109. punkts nosaka, ka Komitejas sēdes protokolā norāda balsstiesīgās personas, bet 103. punkts nepiedāvā precīzu skaidrojumu par to, kuras personas ir balsstiesīgas.
Terminoloģijas savstarpējā saskaņošana 103. un 109. punktā ir nepieciešama, lai nodrošinātu konsekvenci noteikumos un skaidru izpratni par balsstiesīgajām personām visos ar Komitejas darbību saistītajos jautājumos.
Ir arī terminoloģiska nesaskaņotība starp 103. un 109. punktu attiecībā uz balsstiesīgajām personām Komitejas sēdēs. 109. punkts nosaka, ka Komitejas sēdes protokolā norāda balsstiesīgās personas, bet 103. punkts nepiedāvā precīzu skaidrojumu par to, kuras personas ir balsstiesīgas.
Terminoloģijas savstarpējā saskaņošana 103. un 109. punktā ir nepieciešama, lai nodrošinātu konsekvenci noteikumos un skaidru izpratni par balsstiesīgajām personām visos ar Komitejas darbību saistītajos jautājumos.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 11. punkts paredz tehniski papildināt Kārtības ruļļa 103. punktu ar skaidrojumu, ka balsstiesīgās personas Komitejas sēdē ir visi Ministru kabineta locekļi, t. i., Ministru kabineta sastāvs, un savstarpēji saskaņotu terminoloģiju ar 109. punkta regulējumu, kurā noteikts, ka komitejas sēdes protokolā norāda balsstiesīgās personas. Šis papildinājums nodrošinās, ka ir vienota izpratne par balsstiesīgajām personām gan Komitejas, gan Ministru kabineta sēdēs.
Problēmas apraksts
Kārtības ruļļa spēkā esošais regulējums paredz, ka Ministru kabineta sēdes var organizēt klātienē, attālināti vai aptaujas kārtībā un sēžu laiku un vietu nosaka Ministru prezidents (118. punkts). Papildus 130. punkts nosaka, ka Ministru prezidents lemj par sēdes sākuma laiku un sēdes veidu, ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt balsstiesīgo sēdes dalībnieku kvorumu.
Esošajā regulējumā kompetences un pienākumi attiecībā uz Ministru prezidenta lomu sēžu organizēšanā ir izkliedēti starp dažādiem punktiem.
Apvienojot 118. un 130. punktu, tiek nodrošināta skaidra un vienota normatīvā regulējuma struktūra, kurā Ministru prezidenta pilnvaras un atbildība attiecībā uz sēžu organizēšanu ir skaidri noteiktas vienuviet, kas uzlabos regulējuma pārskatāmību.
Esošajā regulējumā kompetences un pienākumi attiecībā uz Ministru prezidenta lomu sēžu organizēšanā ir izkliedēti starp dažādiem punktiem.
Apvienojot 118. un 130. punktu, tiek nodrošināta skaidra un vienota normatīvā regulējuma struktūra, kurā Ministru prezidenta pilnvaras un atbildība attiecībā uz sēžu organizēšanu ir skaidri noteiktas vienuviet, kas uzlabos regulējuma pārskatāmību.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 12. punkts paredz tehniskus precizējumus, apvienojot Kārtības ruļļa 118. un 130. punktu, un grozījumu 9. punktā attiecīgi tiek svītrots Kārtības ruļļa 130. punkts, lai visa Ministru prezidenta kompetence attiecībā uz Ministru kabineta sēžu organizēšanas kārtību, sēžu laiku, vietu un sēdes veidu būtu noteikta vienuviet un netiktu dublēta. Grozījumi veicinās regulējuma skaidrību, pārskatāmību un konsekvenci, kā arī uzlabos normatīvā regulējuma piemērojamību.
Problēmas apraksts
Kārtības ruļļa spēkā esošais 122. punkta regulējums nosaka, ka Ministru kabineta loceklis var lūgt Ministru prezidentu izskatīt Ministru kabineta sēdē steidzamības kārtībā tādu projektu, kuru atbildīgā ministrija iesniegusi Valsts kancelejā ne vēlāk kā trīs darbdienas pirms kārtējās Ministru kabineta sēdes (parasti ceturtdien līdz plkst. 12.00).
Pašreizējā redakcija neatspoguļo faktisko situāciju un var radīt pārpratumus attiecībā uz termiņiem, līdz kuriem projekti jāiesniedz, lai tos varētu izskatīt steidzamības kārtībā. Grozījumi ir nepieciešami, lai nodrošinātu precizitāti attiecībā uz termiņu un to atbilstību faktiskajai situācijai.
Pašreizējā redakcija neatspoguļo faktisko situāciju un var radīt pārpratumus attiecībā uz termiņiem, līdz kuriem projekti jāiesniedz, lai tos varētu izskatīt steidzamības kārtībā. Grozījumi ir nepieciešami, lai nodrošinātu precizitāti attiecībā uz termiņu un to atbilstību faktiskajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 13. punkts paredz tehniskus precizējumus Kārtības ruļļa 122. punktā, lai atbilstoši faktiskajai situācijai regulējumā tiktu noteikts termiņš, līdz kuram Valsts kancelejā iesniegto projektu Ministru kabineta loceklis var lūgt Ministru prezidentu izskatīt Ministru kabineta sēdē steidzamības kārtībā.
Problēmas apraksts
Kārtības ruļļa esošajā regulējumā kompetences un pienākumi attiecībā uz Ministru prezidenta lomu Ministru kabineta sēžu organizēšanā ir izkliedētas starp 118. un 130. punktu, kas var radīt neskaidrības un interpretācijas atšķirības.
118. punkts paredz, ka Ministru kabineta sēdes var organizēt klātienē, attālināti vai aptaujas kārtībā un sēžu laiku un vietu nosaka Ministru prezidents, un 130. punkts nosaka, ka Ministru prezidents lemj par sēdes sākuma laiku un sēdes veidu, ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt balsstiesīgo sēdes dalībnieku kvorumu.
130. punkta svītrošana ir nepieciešama, lai tehniski precizētu un vienkāršotu normatīvo regulējumu, koncentrējot Ministru prezidenta kompetences vienā Kārtības ruļļa punktā.
118. punkts paredz, ka Ministru kabineta sēdes var organizēt klātienē, attālināti vai aptaujas kārtībā un sēžu laiku un vietu nosaka Ministru prezidents, un 130. punkts nosaka, ka Ministru prezidents lemj par sēdes sākuma laiku un sēdes veidu, ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt balsstiesīgo sēdes dalībnieku kvorumu.
130. punkta svītrošana ir nepieciešama, lai tehniski precizētu un vienkāršotu normatīvo regulējumu, koncentrējot Ministru prezidenta kompetences vienā Kārtības ruļļa punktā.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 14. punkts paredz svītrot Kārtības ruļļa 130. punktu, jo tas tehniski tiek apvienots ar 118. punktu (grozījumu 10. punkts), lai visa Ministru prezidenta kompetence attiecībā uz Ministru kabineta sēžu organizēšanas kārtību, sēžu laiku, vietu un sēdes veidu būtu noteikta vienuviet un netiktu dublēta.
Problēmas apraksts
Kārtības ruļļa pašreizējā 139. punkta redakcija paredz, ka, ja Ministru kabineta loceklim ir iebildumi vai papildu apsvērumi par kādu sēdē apspriežamo jautājumu, viņam līdz sēdes beigām jāsagatavo atsevišķs viedoklis un tas jāpievieno sēžu norises vidē pie attiecīgā jautājuma. Valsts kanceleja nodrošina šī viedokļa iekļaušanu sēdes protokolā.
Tomēr šobrīd regulējumā nav skaidri noteikts, kā šis atsevišķais viedoklis tehniski tiek pievienots sēžu norises vidē un kā Valsts kanceleja to iegūst.
Skaidri jānosaka, ka Ministru kabineta loceklis savu atsevišķo viedokli pievieno tieši TAP portāla sēžu norises vidē pie izskatāmā jautājuma. Tas novērsīs jebkādas neskaidrības par to, kur un kādā veidā viedoklis ir jāievieto.
Jānosaka, ka Valsts kanceleja šo atsevišķo viedokli iekļaušanai sēdes protokolā izgūst tieši no TAP portāla. Tas nodrošinās skaidru un standartizētu procedūru viedokļa dokumentēšanai, kas palīdzēs efektīvāk pārvaldīt Ministru kabineta sēžu protokolu sagatavošanu.
Grozījumi atbilst mūsdienu digitālo rīku izmantošanas praksei un veicinās vienotu pieeju TAP portāla izmantošanā. Tas atvieglos dokumentu apriti, ļaus ātrāk piekļūt nepieciešamajai informācijai un to apstrādāt.
Tomēr šobrīd regulējumā nav skaidri noteikts, kā šis atsevišķais viedoklis tehniski tiek pievienots sēžu norises vidē un kā Valsts kanceleja to iegūst.
Skaidri jānosaka, ka Ministru kabineta loceklis savu atsevišķo viedokli pievieno tieši TAP portāla sēžu norises vidē pie izskatāmā jautājuma. Tas novērsīs jebkādas neskaidrības par to, kur un kādā veidā viedoklis ir jāievieto.
Jānosaka, ka Valsts kanceleja šo atsevišķo viedokli iekļaušanai sēdes protokolā izgūst tieši no TAP portāla. Tas nodrošinās skaidru un standartizētu procedūru viedokļa dokumentēšanai, kas palīdzēs efektīvāk pārvaldīt Ministru kabineta sēžu protokolu sagatavošanu.
Grozījumi atbilst mūsdienu digitālo rīku izmantošanas praksei un veicinās vienotu pieeju TAP portāla izmantošanā. Tas atvieglos dokumentu apriti, ļaus ātrāk piekļūt nepieciešamajai informācijai un to apstrādāt.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 15. punkts paredz tehniskus precizējumus Kārtības ruļļa 139. punktā par Ministru kabineta locekļa atsevišķā viedokļa pievienošanu TAP portāla sēžu norises vidē pie izskatāmā jautājuma, kā arī par to, ka Valsts kanceleja Ministru kabineta locekļa atsevišķo viedokli izgūst no TAP portāla un iekļauj Ministru kabineta sēdes protokolā.
Problēmas apraksts
Kārtības rullī nav skaidri noteikts, kas sēžu dalībniekiem nosūta personīgu uzaicinājumu, lai sēdei pieslēgtos attālināti, kā arī regulējums neatspoguļo faktisko situāciju par adresātiem, kuri šo uzaicinājumu saņem.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 16. punkts paredz skaidri noteikt, ka uzaicinājumu dalībai sēdē attālināti nosūta sēdes administrators, kā arī atbilstoši faktiskajai situācijai regulējumā noteikt, ka sēdes administrators uzaicinājumu nosūta arī Ministru kabineta iekārtas likuma 28. panta ceturtajā daļā minētajām amatpersonām.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumu Nr. 822 "Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi" 94. punkts paredz, ka slepenības pakāpi var noteikt arī to dokumentu nosaukumiem, kas satur konfidenciālu vai augstākas slepenības pakāpes klasificētu informāciju. Tāpat izskatīšanai Ministru kabineta sēdē tiek iesniegti jautājumi ar vispārīgu nosaukumu, no kura nav izsecināma jautājuma tēma, bet no uzaicināto dalībnieku saraksta gan to var izsecināt. Tas rada pretrunu ar klasificētas informācijas aizsardzības mērķiem.
Ņemot vērā minēto, jāprecizē pēc sēdes publiskojamais uzaicināto dalībnieku saraksts, paredzot, ka tajā tiek iekļautas tikai tās personas, kuras piedalījās jautājumu izskatīšanā Ministru kabineta Zaļajā zālē.
Ņemot vērā minēto, jāprecizē pēc sēdes publiskojamais uzaicināto dalībnieku saraksts, paredzot, ka tajā tiek iekļautas tikai tās personas, kuras piedalījās jautājumu izskatīšanā Ministru kabineta Zaļajā zālē.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 17.punkts paredz precizēt informācijas apjomu Ministru kabineta sēdes dalībnieku sarakstā, kuru Valsts kanceleja publisko pēc sēdes.
Problēmas apraksts
Kārtības ruļļa pašreizējā 162. punkta redakcija nosaka, ka starptautiskais līgums vai tā projekts, ja to ir paredzēts parakstīt vairākās valodās, no kurām viena ir latviešu valoda, un domstarpību gadījumā nevienai valodai nav noteicošā spēka, ir jāiesniedz tikai latviešu valodā. Papildus tiek pievienota informācija par līgumu svešvalodā, un līdz šim kā vēlamās svešvalodas tika norādītas angļu vai krievu valoda.
Šis regulējums, kas piedāvā iespēju pievienot līgumu krievu valodā, neatspoguļo aktuālo ģeopolitisko realitāti un var radīt neskaidrības par to, kurai svešvalodai būtu jādod priekšroka starptautiskās komunikācijas un diplomātijas kontekstā.
Šis regulējums, kas piedāvā iespēju pievienot līgumu krievu valodā, neatspoguļo aktuālo ģeopolitisko realitāti un var radīt neskaidrības par to, kurai svešvalodai būtu jādod priekšroka starptautiskās komunikācijas un diplomātijas kontekstā.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 18. punkts paredz precizēt Kārtības ruļļa 162. punkta regulējumu, par vēlamo svešvalodu norādot tikai angļu valodu.
Problēmas apraksts
Pašreiz spēkā esošais Kārtības ruļļa regulējums neparedz skaidru kārtību un tajā nav definēts, kā institūcijas, kas nav TAP portāla darba vides lietotāji, tiek iepazīstinātas ar Ministru kabineta izdotajiem tiesību aktiem, kas satur ierobežotas pieejamības informāciju, ja uz tām attiecas tiesību aktā ietvertie lēmumi.
Ieviešot jaunu 197.1 punktu Kārtības rullī, tiks nodrošināta skaidra procedūra, kādā veidā Ministru kabineta izdotie tiesību akti ar ierobežotas pieejamības informāciju ir pieejami TAP portāla darba vidē un ka projekta iesniedzēja ministrija ir atbildīga par citu adresātu iepazīstināšanu ar tiesību aktu, ja uz tiem attiecas tiesību aktā ietvertie lēmumi. Šī kārtība nodrošinās, ka visas attiecīgās institūcijas ir laikus un pienācīgi informētas par tiesību aktu, kuru tām nepieciešams ievērot vai īstenot, tādējādi samazinot iespēju, ka kāds no lēmumiem paliek neizpildīts informācijas trūkuma dēļ.
Ņemot vērā, ka ierobežotas pieejamības informācija saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumu netiek publicēta oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", jaunā redakcija nodrošinās, ka šāda informācija tiek izplatīta nepieciešamajā apmērā un tikai to adresātu vidū, kam tā ir nepieciešama, papildus neradot publiskas piekļuves riskus.
Ieviešot jaunu 197.1 punktu Kārtības rullī, tiks nodrošināta skaidra procedūra, kādā veidā Ministru kabineta izdotie tiesību akti ar ierobežotas pieejamības informāciju ir pieejami TAP portāla darba vidē un ka projekta iesniedzēja ministrija ir atbildīga par citu adresātu iepazīstināšanu ar tiesību aktu, ja uz tiem attiecas tiesību aktā ietvertie lēmumi. Šī kārtība nodrošinās, ka visas attiecīgās institūcijas ir laikus un pienācīgi informētas par tiesību aktu, kuru tām nepieciešams ievērot vai īstenot, tādējādi samazinot iespēju, ka kāds no lēmumiem paliek neizpildīts informācijas trūkuma dēļ.
Ņemot vērā, ka ierobežotas pieejamības informācija saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumu netiek publicēta oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", jaunā redakcija nodrošinās, ka šāda informācija tiek izplatīta nepieciešamajā apmērā un tikai to adresātu vidū, kam tā ir nepieciešama, papildus neradot publiskas piekļuves riskus.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 19. punkts paredz Kārtības rulli papildināt ar jaunu regulējumu atbilstoši TAP portāla funkcionalitātei: TAP portāla darba vidē ministrijām, ievērojot Kārtības ruļļa 37. punkta nosacījumu, ir pieejams Ministru kabineta izdotais tiesību akts, kas satur ierobežotas pieejamības informāciju. Lai vienkāršotu pieņemto tiesību aktu apriti, projekta iesniedzēja ministrija pati iepazīstina citus adresātus ar Ministru kabineta izdotu tiesību aktu, kas satur ierobežotas pieejamības informāciju, ja uz tiem attiecas tiesību aktā ietvertie lēmumi.
Problēmas apraksts
Kārtības ruļļa spēkā esošais 202.1 punkts nosaka Ministru kabineta tematisko komiteju izveidošanu, apspriežamās jomas, veicamos uzdevumus un darbības termiņu. Attiecībā uz Ministru kabineta tematisko komiteju darbības termiņiem piemērotājiem rodas neskaidri jautājumi un interpretācijas par normu tulkošanu.
Risinājuma apraksts
Grozījumu 20. punkts paredz skaidru un nepārprotamu regulējumu, nosakot Ministru kabineta tematisko komiteju darbības termiņu. Regulējums paredz, ka darbības termiņš Ministru kabineta tematiskai komitejai ir līdz noteikto uzdevumu pilnīgai izpildei, bet ne ilgāk kā līdz konkrētā Ministru kabineta darbības laika beigām. Šāds precizējums ietverts, lai izvairītos no situācijas, ka pēc konkrētā Ministru kabineta darbības beigām izbeigtu darbu arī Ministru kabineta tematisko komitejas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Grozījumi ir veikti, lai Kārtības rullis atbilstu spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, līdz ar to neattiecas uz sabiedrības līdzdalības procesu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Citu ministriju tiesību aktu sagatvotāji (politikas veidotāji- eksperti), kā arī attiecīgās ministrijas zemākā, vidējā un augstākā līmeņa vadītāji, lietveži un atbalsta personāls
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Tieslietu ministrija
samazinās
Vērtības nozīme:
10,14
Saskaņā ar CSP datiem vidējā darba samaksa pirms nodokļu nomaksas vispārējās valdības sektorā, kurā ietilpst valsts un pašvaldību iestādes, kā arī valsts un pašvaldību kontrolētas un finansētas kapitālsabiedrības, vidējā darba samaksa mēnesī 1703 euro. Stundas likme 1703/168 = 10,14 euro.
4,00
Lai izvērtētu vienu tiesību aktu projektu (Ministru kabineta rīkojuma projektu) un sagatavotu atzinumu, vidēji nepieciešamais laiks ir četras stundas.
1
nodarbinātais
380
Vidēji izskatāmais tiesību aktu projektu (grozījumos paredzētais Ministru kabineta rīkojuma projektu) skaits gadā.
-15 412,80
Izstrādātie grozījumi paredz, ka virkne tiesību aktu projekti atbildīgajām ministrijām nebūs jānovirza skaņošanai ar Tieslietu ministriju. Līdz ar to atzinums (projekta saskaņojums) atbildīgajai ministrijai nebūs jāsaņem no Tieslietu ministrijas 18 Ministru kabineta rīkojuma projekta veidos.
Katru gadu izstrādāto tiesību aktu projektu skaits aug. Atzinumu skaits par tiesību aktu projektiem, kas jāsniedz Tieslietu ministrijai pieaug par 20% katru gadu. 2024.gadā Tieslietu ministrija sniedza atzinumus (saskaņojumus) aptuveni par 380 vienībām (gan pirmreizējie, gan atkārtotajā saskaņošanā nodotie Ministru kabineta rīkojuma projekti, kas iekļauti šajos grozījumos).
Minētie grozījumi ietekmē visa tiesību akta projekta pieņemšanas procesu kopumā. Proti, no tā izstrādes līdz spēkā stāšanās ciklam gan tajās ministrijās, kas sagatavo attiecīgo projektu, gan Tieslietu ministrijā, kas projektu saskaņo: 1) tiesību akta projekta novirzīšana skaņošanai ar atbildīgajam ministrijām (tajā skaitā Tieslietu ministrija); 2) tiesību akta projekta administratīvā apstrāde sistēmā Tieslietu ministrijā (lietveži, atbalsta personāls); 3) tiesību akta projekta nodošana sistēmā uzdevuma veicējam (zemākā, vidējā līmeņa vadītāji); 4) tiesību akta projekta izvērtēšana un atzinuma sagatavošana (jurists vai vecākais jurists); 5) atzinuma izvērtēšana un saskaņošana (zemākā līmeņa vadītājs); 6) atzinuma saskaņošana un apstiprināšana (vidējā un augstākā līmeņa vadītājs); 7) atzinuma izvērtēšana, projekta precizēšana (tiesību akta projekta izstrādātājs); 8) precizētā tiesību akta projekta virzīšana atkārtotajai saskaņošanai. Šāds cikls atkārtojas līdz brīdim projekts ir saskaņots ar visiem atzinuma sniedzējiem.
Projekta izvērtēšanas un atzinuma sniegšanas posmā - katru rīkojuma projektu Tieslietu ministrijā izskata politikas veidotājs - jurists vai vecākais jurists, kā arī tā tiešais vadītājs. Vienlaikus sagatavoto atzinumu saskaņo nākamā līmeņa vadītājs. Lai izskatītu vienu rīkojuma projektu, vidēji ir nepieciešamas 4h (rīkojuma projekta, anotācijas, pievienoto dokumentu izvērtēšana, atzinuma sagatavošana, sagatavošanās saskaņošanas sanāksmēm, viedokļu pieprasīšana, viedokļu sniegšana, viedokļu izvērtēšana, saskaņošanas sanāksmes u.c. darbības). Vienlaikus jāņem vērā, ka apjomīgāku vai sarežģītāku rīkojuma projektu gadījumā, izskatīšana un atzinumu sagatavošana var aizņemt krietni vairāk laika. Nepieciešamais izskatīšanas laiks ir jāvelta arī tajos standartgadījumos (pastāv labi iedibināta rīkojuma projektu izstrādes standarts), kad projekts tiek saskaņots bez iebildumiem un priekšlikumiem vai bez iebildumiem ar priekšlikumiem (93% gadījumos). Aprēķinā nav ņemts vērā vidējā un augstākā līmeņa vadītāju patērētais laiks, kas sagatavoto atzinumu saskaņo un apstiprina.
Līdz ar to vidēji nepieciešamais un norādītais 4h apmērs ir indikatīvs rādītājs tikai vienā tiesību akta projekta izskatīšanas cikla posmā. Tas nozīmē, ka, lai tiesību akta projekts izietu visu tiesību akta pieņemšanas procesu (turklāt vairākkārtīgi atkārtojot kādu no cikla posmiem), nepieciešamais laiks ir krietni lielāks. Tādējādi administratīvo izmaksu apmērs ir indikatīvs, jo vienu tiesību akta projekta saskaņošanas administratīvās izmaksas ir daudz lielākas, zinot, ka katra cikla posmā ir iesaistīti speciālisti un iegulda lielāku vai mazāku ministrijas laika resursu.
Katru gadu tiesību aktu projektu skaits, kas Tieslietu ministrijai jāizskata, aug, kas kopumā rada papildus noslodzi visiem procesā iesaistītajiem – gan politikas veidotājam, kurš iniciē procesu, gan Tieslietu ministrijai, kas šo iniciatīvu vērte un sniedz atzinumu. Minēto ekspertu skaita palielināšana neseko slodzes palielinājumam un tas arī nebūtu jāveicina, bet jāmeklē procesa pilnveides risinājumi. Nepieciešams atteikties no tiem projektiem, kur Tieslietu ministrijas atzinums nav nepieciešams un kur no pašreizējas prakses analīzes ir konstatējams, ka iniciatīvas autors jau sākotnēji nodrošina augstu kvalitāti.
Svarīgi norādīt, ka aprēķinātās administratīvās izmaksas faktiski paliek nemainīgas, jo aprēķinātie 15 412,80 euro nevis tiks ietaupīti, bet gan tā ir indikatīvā ikgadējā summa, kas būtu nepieciešama papildus, ja process netiek pilnveidots.
Tā kā politikas plānotājiem ar katru gadu pieaug to stundu skaits, kas jāvelta citu ministriju izstrādāto tiesību aktu izvērtēšanai un atzinumu sniegšanai, savukārt nepieciešamais laiks Tieslietu ministrijas politikas izstrādei krasi samazinās, tad konkrēto laika un finanšu resursu būs iespējams novirzīt tieši Tieslietu ministrijas kompetencē esošās politikas izstrādei. Līdz ar to aprēķinātās izmaksas tiks novirzītas, kā līdz šim, politikas izstrādei.
Citu ministriju tiesību aktu sagatvotāji (politikas veidotāji- eksperti), kā arī attiecīgās ministrijas zemākā, vidējā un augstākā līmeņa vadītāji, lietveži un atbalsta personāls
neietekmē
Kopā
-15 412,80
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
Projekts attiecas uz Valsts kanceleju, ministrijām un padotības iestādēm.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
