Anotācija (ex-ante)

23-TA-2709: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"" (turpmāk – Grozījumu projekts) izstrādāts, lai precizētu kārtību, kādā pacients autentificējas vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā (turpmāk - e-veselības sistēma vai veselības informācijas sistēma).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mazināt pacientiem risku nepiekļūt saviem datiem e-veselības sistēmā  sakarā ar pāreju uz autentifikāciju e-veselības sistēmā tikai ar kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. MK noteikumu Nr.134 43. punkts nosaka, ka pacientiem:
1) līdz 2023.gada beigām piekļuve e-veselībai ir iespējama ar valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv piedāvātajām personas identifikācijas metodēm, tai skaitā, ar maksājumu pakalpojumu sniedzēju nodrošinātiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem, kas iedzīvotāju vidū ir populāri personu identifikācijas rīki. 
2) no 2024. gada 1. janvāra piekļuve e-veselības sistēmai iespējama tikai ar kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem.

Kopš 2023.gada 18.maija Latvijā ir reģistrēts viens kvalificēts elektroniskās identifikācijas līdzeklis - Smart-ID, kuru nodrošina "SK ID Solutions AS” filiāle Latvijā (reģ. nr. 40203201750) [1] un šādi kvalificēti paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļi: eID karte, eParaksts mobile.

E-pakalpojumam nepieciešamā personas elektroniskās identifikācijas līdzekļa noteikšanas kārtība noteikta Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumos Nr. 402 "Valsts pārvaldes e-pakalpojumu noteikumi". Izvērtējot nepieciešamo personas elektroniskās identifikācijas līdzekli ņem vērā, piemēram tādus faktorus, kā apstrādājamo datu raksturs – vispārpieejamā informācija, ierobežotas pieejamības informācija, iespēja saņemt datus par citām fiziskām personām; datu apstrāde – datus iespējams apskatīt, labot, papildināt vai dzēst; apstrādājamo datu piekritība – datus iespējams apstrādāt par e-pakalpojuma saņēmēju, e-pakalpojuma saņēmēja ģimenes locekļiem vai aizbilstamajiem vai par citām fiziskām vai juridiskām personām;
iespējamais kaitējums un tā ietekme – neērtības pakalpojuma saņemšanai vai kaitējums reputācijai, kaitējums personas dzīvībai vai veselībai, finansiāls zaudējums vai tiesiskās sekas, kas var iestāties pakalpojuma saņēmējam vai pakalpojuma sniedzējam; kaitējuma iestāšanās risks. T
ādu e-pakalpojumu saņemšanai, kuri ietekmē nacionālo drošību vai kuros iespējams piekļūt īpašu kategoriju personas datiem, tai skaitā piekļūt personas datiem par sodāmību un pārkāpumiem, kā arī lai autentificētos informācijas tehnoloģiju kritiskās infrastruktūras sistēmās, izmanto kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus [2]. Ņemot vērā minētos kritērijus, autentificēšanās e-veselības sistēmā būtu veicama tikai ar kvalificētiem paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļiem. Tomēr, apzinoties, ka šādas prasības ieviešana daļai iedzīvotāju būtiski apgrūtinātu piekļuvi e-veselības sistēmai, MK noteikumos Nr.134 noteikts, ka pacientiem no 2024. gada 1. janvāra piekļuve e-veselības sistēmai iespējama tikai ar kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem ar to saprotot gan kvalificētus, gan kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus.

Elektroniskās identifikācijas pakalpojumu nodrošināšanai e-veselības sistēmā tiek izmantota Valsts informācijas sistēmu savietotāja koplietošanas komponente – Vienotās pieteikšanās modulis (turpmāk - VPM). VPM nodrošina integrētu un vienotu lietotāju autentifikācijas pakalpojumu sniegšanu valsts un pašvaldības informācijas sistēmām, izmantojot eID, eParaksta vai internetbanku autentifikāciju. VPM nodrošina to, ka informācijas sistēmās, kurās tas ir integrēts, tiek nodrošināta lietotāju autentifikācija (identifikācija) izmantojot visus izplatītākos lietotāju identifikācijas līdzekļus neveicot šo identifikācijas līdzekļu integrāciju ar katru no identifikācijas pakalpojuma sniedzējiem (eID, eParakstu, internetbanku autentifikāciju un eIDAS), bet gan tā vietā nodrošinot integrāciju ar vienu risinājumu – VPM, kurš nodrošina iespēju identificēt lietotāju izmantojot iepriekš minēto identifikācijas līdzekļu klāstu.[3] Tādējādi VPM izmantošanas ieguvums Nacionālajam veselības dienestam kā e-veselības sistēmas pārzinim ir dažādu autentifikācijas metožu apkopojums vienā rīkā, kas integrējams iestādes sistēmā vienu reizi, tādējādi aizstājot nepieciešamību pēc vairāku autentifikācijas metožu atsevišķas integrācijas vienā sistēmā un samazinot izdevumus. Līdz ar to Nacionālais veselības dienests neplāno veikt atsevišķu e-veselības sistēmas integrāciju ar Smart-ID risinājumu, un  Smart-ID risinājums identifikācijai e-veselības sistēmā būs pieejams tad, kad tas būs integrēts VPM.
"SK ID Solutions AS” filiāle Latvijā un Valsts reģionālās attīstības aģentūra veic visus nepieciešamos darbus, lai nodrošinātu kvalificētā elektroniskās identifikācijas līdzekļa - Smart-ID pieejamību VPM.


[1] - Kvalificētu un kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojumu sniedzēju REĢISTRS pieejams: https://www.mod.gov.lv/sites/mod/files/document/Kvalific%C4%93tu%20un%20kvalific%C4%93tu%20paaugstin%C4%81tas%20dro%C5%A1%C4%ABbas%20elektronisk%C4%81s%20identifik%C4%81cijas%20pakalpojumu%20sniedz%C4%93ju%20re%C4%A3istrs.pdf

[2] Šobrīd ir sekojoši kvalificēti paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļi: e-ID karte, e-paraksts mobile, e-paraksts karte, e-paraksts karte+. 

[3] Informatīvais ziņojums "Par cilvēkresursu nodrošināšanu valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju platformu uzturēšanai" (VSS-306
TA-1524). Pieejams https://tap.mk.gov.lv/mk/tap/?pid=40471846
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts reģionālās attīstības aģentūra un "SK ID Solutions AS” filiāle Latvijā veic sagatavošanās darbus, lai  nodrošinātu kvalificēta elektroniskās identifikācijas līdzekļa - Smart-ID pieejamību VPM, un ir plānots, ka tas tiks nodrošināts līdz 2024.gadam. Vienlaikus, ir būtiski, lai pārejot uz  stingrākām autentifikācijas līdzekļu izmantošanas prasībām e-veselības sistēmā, tiek nodrošināta piekļuve e-veselības sistēmai pēc iespējas lielākai sabiedrības daļai. Kvalificētā elektroniskās identifikācijas līdzekļa Smart-ID pieejamība autentifikācijai no šī aspekta ir būtiska. Gadījumā, ja ar ļoti nelielu varbūtību iepriekš neparedzētu notikumu dēļ kvalificētā elektroniskās identifikācijas līdzekļa integrācija  VPM aizkavējas un tas nav pieejams VPM no 2024.gada. 1.janvāra, pacientiem autentificēšanās e-veselības sistēmā būtu jāveic ar kvalificētiem paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļiem. Personām, kas nebūs ieguvušas mobilo lietotni eParaksts mobile vai personas apliecību (eID karti) vai apguvušas to izmantošanu, iespēja piekļūt e-veselības sistēmai šādā situācijā būs apgrūtināta. Ja decembrī tiktu konstatēta reāla šādas situācijas iestāšanās iespēja, grozījumu veikšana MK noteikumos Nr.134 var nebūt iespējama ierobežotā laika termiņa dēļ.  
Risinājuma apraksts
Veikt tehniskus grozījumus MK noteikumu Nr.134 31.punktā, nosakot, ka pacients veselības informācijas sistēmas datiem piekļūst, autentificējoties veselības informācijas sistēmā, izmantojot kvalificētus un kvalificētus paaugstinātas drošības personas elektroniskās identifikācijas līdzekļus. Šajā punktā minētais nosacījums neattiecas uz ieslodzītajiem.

Veikt grozījumus MK noteikumu Nr.134 43.punktā, nosakot, ka 31.punkts stājas spēkā, kad vienotajā pieteikšanās modulī ir pieejams vismaz viens kvalificēts elektroniskās identifikācijas līdzeklis, bet ne ātrāk kā no 2024.gada 1.janvāra. Tādējādi paredzot, ka līdz brīdim, kad autentifikācijai e-veselības sistēmā būs pieejams vismaz viens kvalificēts elektroniskās identifikācijas līdzeklis (šobrīd SMART-ID) pacients autentifikācijai e-veselības sistēmā varēs izmantot visus Vienotajā pieteikšanās modulī pieejamos autentifikācijas veidus, tai skaitā maksājumu pakalpojumu sniedzēju uzturētos elektroniskās identifikācijas līdzekļus.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Iedzīvotājiem prasība par identifikāciju e-veselības sistēmā ar kvalificētiem paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļiem būs spēkā tikai no brīža, kad valsts pārvaldes pakalpojumu portālā https://www.latvija.lv būs pieejams vismaz viens maksājumu pakalpojumu sniedzēju izsniegts, uzturēts vai akceptēts kvalificēts paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzeklis. Tādējādi iedzīvotājiem, kuri līdz 2024.gada 1.janvārim nebūs ieguvuši eID vai mobilo lietotni e-paraksts mobile vai nebūs apguvuši to izmantošanu, tiek palielinātas piekļuves iespējas e-veselības sistēmai. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.vm.gov.lv/lv/jaunums/publiskai-apspriesanai-nodoti-grozijumi-ministru-kabineta-noteikumos-par-vienoto-veselibas-nozares-elektronisko-informacijas-sistemu-0

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sniegtie viedokļi kopumā ir pret stingrākām prasībām attiecībā uz autentificēšanās kārtību e-veselības sistēmā, un nav ņemti vērā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Līdz brīdim, kamēr valsts pārvaldes pakalpojumu portālā https://www.latvija.lv nebūs pieejams vismaz viens kvalificēts elektroniskās identifikācijas līdzeklis, pacients e-veselības sistēmas datiem varēs piekļūt, autentifikācijai e-veselības sistēmā izmantojot kādu no valsts pārvaldes pakalpojumu portāla https://www.latvija.lv piedāvātajiem autentifikācijas veidiem, tai skaitā banku piedāvātajiem personu identifikācijas līdzekļiem, kas neatbilst ne kvalificēta, ne kvalificēta paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļa prasībām. Jo ilgāk valsts pārvaldes pakalpojumu portālā https://www.latvija.lv nebūs pieejams vismaz viens kvalificēts elektroniskās identifikācijas līdzeklis, jo lielāks būs kļūdainas autentifikācijas (autentifikācijas procesā nepareizi atpazīta persona) risks e-veselības sistēmā. Banku piedāvātie personu identifikācijas līdzekļi, kas neatbilst kvalificēta vai kvalificēta paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļa prasībām, balstīti tikai uz vienošanās pamata, un banku izmantotajiem identifikācijas rīkiem publisko pakalpojumu sniegšanas jomā netiek izvirzītas un kontrolētas drošības prasības ne tehniskajiem risinājumiem, ne arī procedūrām. Tāpat būtiski, ka šie banku piedāvātie identifikācijas rīki izmantojami tikai konkrētas informācijas sistēmas – internetbankas - ietvaros, un rīku izmantošana ārpus šīs sistēmas var ievērojami palielināt iespējamo drošības risku līmeni.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi