Anotācija

24-TA-2628: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā tiek izvērtēti pašvaldību investīciju projektu pieteikumi aizdevuma saņemšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2025.gada 1.janvārī stāsies spēkā grozījums Reģionālās attīstības likuma (turpmāk - RAL) 14.panta 8.punktā, kas nosaka, ka Ministru kabinets nosaka kritērijus un kārtību, kādā tiek izvērtēti pašvaldību investīciju projektu pieteikumi aizdevuma saņemšanai. 
Šobrīd ir spēkā Ministru kabineta 2024.gada 5.marta noteikumi Nr. 159 "Kritēriji un kārtība, kādā tiek izvērtēti pašvaldību investīciju projektu pieteikumi valsts budžeta aizdevuma saņemšanai". Ņemot vērā, ka ir grozīta RAL 14.panta 8.punkta redakcija, uz kā pamata tika izdoti minētie noteikumi, ir nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus, t.sk. ņemot vērā gadskārtējā valsts budžeta ietvara nosacījumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kritērijus un kārtību, kādā tiek izvērtēti pašvaldību investīciju projektu pieteikumi aizdevuma saņemšanai, t.sk. ņemot vērā gadskārtējā valsts budžeta ietvara nosacījumus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš pakārtots valsts budžeta ietvara 2025.gadam nosacījumiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ņemot vērā, ka vairākas pašvaldības joprojām nespēj nodrošināt visiem pašvaldībā deklarētajiem bērniem vietas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs, aktuāls ir jautājums par pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecību vai paplašināšanu. Vienlaikus kvalitatīvas pirmsskolas izglītības nodrošināšanai ir aktuāla pašvaldību esošo pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība, uzturēšana un pilnveidošana.
Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdē izskatītajā informatīvajā ziņojumā “Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā” norādīts, ka daļā no vispārējās izglītības iestādēm ir nepieciešama būtiska izglītības vides pilnveide, tādējādi veicinot izglītojamo un pedagogu labizjūtu, kas veicina izglītības kvalitāti un izglītības iestādes darbību kopumā.
Tāpat pašvaldībām ir aktuāls ceļu būvniecības jautājums, tostarp nodrošinot darba vietu un pakalpojumu sasniedzamību, uzlabojot ceļu (it īpaši tiltu) stāvokli un satiksmes drošību. Ņemot vērā, ka esošais pašvaldību budžeta, valsts budžeta mērķdotācijas un valsts budžeta līdzfinansējuma apmērs pašvaldību ceļu būvniecībai ir nepietiekams, nepieciešamas arī iespējas ņemt aizņēmumus pašvaldību ceļu būvniecībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar  Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) apkopoto informāciju 2024. gada 1. oktobrī kopējā rindā uz pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēm bija 5 787 bērni. Salīdzinot ar 2020.gada 1.oktobra datiem, rinda uz pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēm ir samazinājusies par 42%. Rindas samazinājumu ietekmējušas ir arī negatīvās demogrāfijas tendences, vienlaikus arī valsts budžeta aizdevumi jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai bija efektīvs risinājums, lai uzlabotu pirmsskolas izglītības pieejamību pašvaldībās. Atšķirībā no iepriekšējā perioda kopš 2023.gada aizdevumi bija pieejami arī pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai, un pašvaldības tieši šim mērķim aktīvi izmantoja iespējas saņemt valsts budžeta aizdevumus. 2024.gadā pateicoties aizdevumiem pašvaldības veica investīcijas 45 pirmsskolas izglītības iestādēs, lai uzlabotu esošo infrastruktūru. 

Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdē izskatītajā informatīvajā ziņojumā “Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā” norādīts, ka daļā no vispārējās izglītības iestādēm ir nepieciešama būtiska izglītības vides pilnveide, tādējādi veicinot izglītojamo un pedagogu labizjūtu, kas veicina izglītības kvalitāti un izglītības iestādes darbību kopumā. Šādam mērķim pašvaldībām no 2023.gada ir pieejami aizdevumi izglītības iestāžu attīstībai.

Tāpat pašvaldībām ir aktuāls ceļu būvniecības jautājums, tostarp nodrošinot darba vietu un pakalpojumu sasniedzamību. Ņemot vērā, ka pašvaldību aizņēmumu apmērs ir ierobežots,  aizdevuma piešķiršanai ceļu būvniecības projektam ir nepieciešams izvērtēt ne tikai finansiālo pusi, bet arī projektu nozīmību (piemēram, vai tiltam, tai skaitā ceļa pārvadam un viaduktam, ir nepieciešami neatliekami būvniecības darbi, vai objektam ir militāra nozīme, vai ceļu būvniecības projekts nepieciešams izglītības nodrošināšanai u.c.).
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta  pirmajā nodaļā ir noteikts, ka noteikumu projekts nosaka kritērijus un kārtību, kādā tiek izvērtēti pašvaldību investīciju projektu pieteikumi valsts aizdevuma saņemšanai šādiem mērķiem:
1. jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai, lai mazinātu rindas uz vietām pirmsskolas izglītības iestādēs;
2. pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstīšanai;
3. ilgtspējīgas pamatizglītības un vidējās izglītības nodrošināšanas funkcijas īstenošanai, kā arī  skolu tīkla sakārtošanai;
4. ceļu, tajā skaitā projektā paredzēto inženiertīklu, būvniecībai.
Noteikumu projekts paredz, ka pirmsskolas izglītības iestāžu investīciju projektu pieteikumu ir jāiesniedz VARAM, aizpildot noteikumu projekta 1.pielikumā pievienoto veidni, pamatizglītības un vidējās izglītības nodrošināšanas funkcijas īstenošanai investīciju projektu pieteikumus ir jāiesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā (turpmāk - IZM,) aizpildot noteikumu projekta 2.pielikumu, un investīciju projektu pieteikumus ceļu būvniecībai jāiesniedz SM, kas saskaņā ar Ministru kabineta ar 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr. 242 “Satiksmes ministrijas nolikums” 5.12.apakšpunktu pārvalda pašvaldību ceļus, aizpildot noteikumu projekta 3.pielikumu.
Noteikumu projekta otrajā nodaļā ir noteikti nozaru specifiskie nosacījumi aizdevumiem.

1) Viens no risinājumiem, lai uzlabotu pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamību pašvaldībās, ir nodrošināt pašvaldībām iespēju saņemt aizdevumus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai.
Šāda veida aizņēmumi pašvaldībām bija pieejami arī 2020.- 2022.gadā, kad kopumā tika atbalstīta valsts budžeta aizdevumu piešķiršana 33 investīciju projektu īstenošanai (kopējais valsts budžeta aizdevumu apmērs 57 041 407,11 euro). No minētajiem projektiem 22 investīciju projekti jau ir īstenoti (11 projekti netika virzīti īstenošanai), un kopējais valsts budžeta aizdevumu apmērs ir 32 081 894 euro. Minēto 22 investīciju projektu īstenošanas rezultātā tika radītas 2 843 jaunas vietas pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs.
2023.gadā atšķirībā no iepriekšējiem gadiem pašvaldībām bija iespējas saņemt valsts budžeta aizdevumus ne tikai, lai radītu jaunas vietas pirmsskolas izglītības iestādēs, bet arī, lai veiktu investīcijas esošās pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai. Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 9.maija noteikumiem Nr. 241 “Kritēriji un kārtība, kādā izvērtē pašvaldību investīciju projektus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai, esošo pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai” VARAM 2023.gadā izvērtēja 27 investīciju projektu pieteikumus un sniegusi pozitīvus atzinumus par 26 pašvaldību investīciju projektu pieteikumiem. Atbalstīto investīciju projektu kopējais finansējums ir 10 165 916,89 euro (valsts budžeta aizdevumu kopējais apmērs – 9 058 162,71 euro, pašvaldību līdzfinansējums 1 107 754,18 euro). Īstenojot 26 pozitīvi novērtētos projektus, kopumā investīcijas ir veiktas 55 pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs, no kurām divās  pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs investīcijas ir veiktas, lai kopā radītu 90 jaunas vietas. Pārējās 53 pirmsskolas izglītības iestādēs pašvaldības veica investīcijas, lai uzlabotu esošo infrastruktūru. Atbalstītos 26 investīciju projektus iesniedza sešas pašvaldības – Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Jelgavas valstspilsētas pašvaldība, Ventspils valstspilsētas pašvaldība, Gulbenes novada pašvaldība, Ropažu novada pašvaldība un Siguldas novada pašvaldība. Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 5.marta noteikumu Nr. 159  noteikumu "Kritēriji un kārtība, kādā tiek izvērtēti pašvaldību investīciju projektu pieteikumi valsts budžeta aizdevuma saņemšanai" VARAM 2024.gadā ir izvērtējusi 13 investīciju projektu pieteikumus un sniegusi pozitīvus atzinumus par visiem. Atbalstīto investīciju projektu kopējais finansējums ir 7 260 111,81 euro (valsts budžeta aizdevumu kopējais apmērs – 6 534 108,62 euro, pašvaldību līdzfinansējums 726 011,19 euro). Īstenojot 13 projektus, investīcijas tiks veiktas kopumā 45 pašvaldību pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai.

Noteikumu projekta 4.punktā ir noteikti nosacījumi, kas pašvaldībām ir jāņem vērā, iesniedzot investīciju projektu pieteikumus jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai. Nosacījumi attiecas uz bērnu rindu uz vietām pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs. Tie paredz, ka bērnu skaits, kuri uz iepriekšējā gada 1. oktobri sasnieguši pusotra gada vecumu un ir iekļauti rindā uz vietu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, ir vienāds vai lielāks par 100, un attiecīgās novada pašvaldības teritoriālā iedalījuma vienībā, kurā ir plānots īstenot investīciju projektu, bērnu skaits rindā ir vienāds vai lielāks par 50. Informācija par bērnu skaitu, kas ir iekļauti rindā uz vietu pirmsskolas izglītības iestādē, tiek iesniegta VARAM līdz iepriekšējā gada 1.decembrim, un tā ir publicēta VARAM tīmekļvietnē. VARAM reizi gadā saņem no pašvaldībām un apkopo informāciju par bērnu skaitu rindās uz pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēm uz katra attiecīgā gada 1.oktobri, lai novērtētu aktuālo situāciju ar pirmsskolas izglītības iestāžu pieejamību. Papildus tam  noteikumu projekta 4.2.apakšpunktā tiek noteikts, ka aizdevuma apmērs vienas jaunas vietas izveidei nepārsniedz apmēru, kas katru gadu līdz 10. janvārim tiek publicēts VARAM tīmekļvietnē. VARAM 2025.gadā maksimālo aizdevuma apmēru vienas vietas pirmsskolas izglītības iestādē izveidei plāno noteikt 40 000 euro. Maksimālais aizdevuma apmērs ir noteikts, balstoties uz aktuālākajiem datiem par pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecības izmaksām. Analizējot izmaksas projektiem, kas tika iesniegti Eiropas Savienības (turpmāk - ES) kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp, veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā” 4.2.1.7. pasākuma “Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība”  ietvaros, secināms, ka jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu ēku būvniecībai 1 vietas izmaksas svārstās no 25 654,38 euro līdz 45 258,31 euro.
Noteikumu projekta 5.punkts nosaka nosacījums, kas pašvaldībām ir jāņem vērā, iesniedzot projektus pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstīšanai. Ar pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras investīciju projektiem tiek saprasti tādi projekti, kuru ietvaros tiek veikti remonti vai uzlabojumi esošā pirmsskolas izglītības iestādes ēkā un tās teritorijā, kā arī gadījumā, ja ēka ir avārijas stāvoklī un tā nav izmantojama pirmsskolas izglītības funkcijai, tad projekta ietvaros var veikt esošās ēkas pārbūvi vai veikt jaunas ēkas būvniecību. 
Investīciju projekts Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē ir budžetu investīcijas. Šādu projektu ietvaros nav jārada jaunas papildus vietas pirmsskolas iestādē, bet var tikt veikti esošo pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabojumi, piemēram, iekštelpu remonti, komunikāciju tīklu nomaiņa, teritorijas un rotaļu laukumu sakārtošana. Pašvaldība vienā projekta pieteikumā var iekļaut vairākus pirmsskolas izglītības iestāžu objektus, pieteikumā sniedzot nepieciešamo informāciju par katru no objektiem, vienlaikus ievērojot noteikumu projekta 5.1. apakšpunktā noteikto aizdevuma apmēru katram objektam. Vienlaikus noteikumu projekts nosaka, ka aizdevuma kopējais apmērs ir ne mazāks kā 40 000 euro un maksimālais aizdevuma apmērs nepārsniedz 500 000 euro vienam objektam, vienlaikus, ja ir veikta ēkas tehniskā apsekošana, kas apliecina ēkas avārijas stāvokli, vai tehniski ekonomiskais izvērtējums par ieguldījumiem esošā pirmsskolas izglītības ēkā, maksimālais aizdevuma apmērs nepārsniedz 6 000 000 euro vienam objektam (jaunajam vai esošajam objektam). Tehnisko apsekošanu, kas apliecina ēkas avārijas stāvokli un to, ka tā nav izmantojama pirmsskolas izglītības funkcijai, atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumiem Nr. 384 "Būvju tehniskās apsekošanas būvnormatīvs LBN 405-2" var veikt Būvniecības valsts kontroles birojs vai pašvaldības piesaistītais sertificētais būvinženieris, sagatavojot tehniskās apsekošanas atzinumu. Tāpat pašvaldība var veikt tehniski ekonomisko izvērtējumu (cita starpā demogrāfiskās situācijas raksturojums, pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamības un pieprasījuma raksturojums, datos balstītā mērķa sasniegšanai efektīvāko alternatīvo modeļu salīdzināšana, izmaksu efektivitātes analīze, rīcības plāns), kas pamato, ka pašvaldībai ekonomiski racionālāk ir veikt jaunas pirmsskolas izglītības ēkas būvniecību, nevis atjaunot esošo ēku. 

2) Atšķirībā no ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda, kura ietvaros tika sniegts būtisks atbalsts pašvaldībām, to dibināto vispārējās izglītības iestāžu mācību vides, tostarp ēku infrastruktūras, modernizēšanai, sekojošajā ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā šāds atbalsts ir plānots ierobežots, to paredzot noteiktam vispārējas izglītības iestāžu lokam – speciālajām izglītības iestādēm (4.2.1.3. pasākums “Infrastruktūras un mācību vides pilnveide efektīvas, kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošanai speciālās izglītības iestādēs”), vai arī vispārējās izglītības iestādēm ārpus novadu pašvaldību administratīvajiem centriem (Atveseļošanās fonda 3.1.1.5. investīcija "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana").

Noteikumu projekts paredz aizdevumu pašvaldībām investīciju projektu īstenošanai, lai nodrošinātu vispārējās izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabošanu un labiekārtošanu mūsdienīgas un kvalitatīvas izglītības nodrošināšanai veselībai drošos apstākļos. Investīciju projektā var tikt plānots jaunas vispārējās izglītības iestādes būvniecība vai esošas izglītības iestādes ēkas piebūves būvniecība (šādā gadījumā, investīciju projekta pieteikumā sniedzams pamatojums par izglītības iestādes esošās infrastruktūras nepietiekamību un esošo mācību telpu noslodzi). Plānotas var tikt arī būvprojekta izstrādes izmaksas, kas ir priekšnoteikums šajā noteikumu projektā noteiktajiem nosacījumiem atbilstošas vispārējās izglītības iestādes ēkas pārbūvei vai atjaunošanai, piebūves būvniecībai vai jaunas izglītības iestādes būvniecībai. Plānota var tikt arī izglītības iestādes sporta laukuma pārbūve vai atjaunošana, lai nodrošinātu izglītojamo veselībai drošu mācību priekšmeta “Sports un veselība” apguvi. Šādu investīciju aktualitāti pamato IZM gūtā pieredze, īstenojot Valsts kases aizņēmumu investīciju projektu agrākās atlasēs 2021., 2023. un 2024. gadā. Ņemot vērā likumā par valsts budžetu 2025. gadam doto deleģējumu par vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, investīciju projektā var tikt paredzēta arī vispārējās izglītības iestādes dienesta viesnīcas (internāta) infrastruktūras uzlabošana. Pašvaldībām, īstenojot investīciju projektus, ir jāievēro Būvniecības likumā un Ministru kabineta 2021.gada 19.oktobra noteikumos Nr. 693 „Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs” noteiktās prasības par vides pieejamības nodrošināšanu, kas ir īpaši svarīgi iekļaujošas izglītības nodrošināšanā.

Noteikumu projekta 6.1., 6.2. un 6.3.apakšpunktā iekļautie izglītojamo skaita kritēriji un pašvaldību administratīvo teritoriālo vienību dalījums izriet no Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdē izskatītā informatīvā ziņojuma “Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā”. Ņemot vērā, ka minētajā informatīvajā ziņojumā administratīvo teritoriālo vienību dalījuma 8. grupā iekļautajām pašvaldībām nav noteikti izglītojamo skaita kritēriji sākumskolām un pamatskolām (tas ir, šajā grupā esošās pašvaldības izglītojamo skaita kritērijus nosaka patstāvīgi), noteikumu projektā attiecīgajām pašvaldībām tiek piemēroti informatīvajā ziņojumā noteiktie izglītojamo skaita kritēriji, kas piemērojami administratīvo teritoriālo vienību dalījuma 7. grupā iekļautajām pašvaldībām.

Minētajā informatīvajā ziņojumā tika definēti arī vispārējās izglītības iestādes sasniedzamības kritēriji atkarībā no izglītības posma, lai tādējādi saglabātu izglītības pieejamību mazāk apdzīvotās teritorijās. Noteikumu projektā ir ietverts precīzs šādu vispārējās vidējās izglītības iestāžu saraksts, ar samazinātu minimālo izglītojamo skaitu attiecīgās klašu grupās, kas noteikts izrietoši no diskusijām ar pašvaldībām par vispārējās vidējās izglītības pieejamību.

Ievērojot iepriekšminēto, vispārējās izglītības iestāde investīciju projekta pieteikuma iesniegšanas brīdī var neatbilst noteikumos noteiktajam izglītojamo skaita kritērijam. Šādā gadījumā, var tikt ņemti vērā iepriekš pašvaldības pieņemtie lēmumi par pašvaldības vispārējās izglītības iestāžu reorganizāciju vai likvidāciju, kā arī  pašvaldība var iesniegt  domes lēmumu, kurā apliecina, ka līdz attiecīgā kalendārā gada noslēgumam tiks pieņemti atbilstoši lēmumi, nodrošinot ar investīciju projektu modernizējamās vispārējās izglītības iestādes izglītojamo skaita (šo noteikumu projekta 6.1., 6.2., 6.3., 6.5. un 6.6. apakšpunktā minētajos gadījumos) vai speciālās izglītības iestāžu skaita (šo noteikumu projekta 6.7. apakšpunktā minētajā gadījumā) atbilstību nākamo triju kalendāra gadu laikā (ieskaitot investīciju projekta pieteikuma iesniegšanas gadu). Attiecīgi noteikumu projekts paredz arī kārtību, kādā rīkojas  IZM, ja investīciju projekta īstenošanas laikā pašvaldība nenodrošina noteikumu projekta 7.2. apakšpunktā noteikto prasību izpildi.

3) Noteikumu projekts paredz aizņēmumu saņemšanu pašvaldībām ceļu, tajā skaitā tehniskajā projektā paredzēto inženiertīklu,  būvniecībai. Noteikumu projekta 9.punktā ir noteikti vispārējie nosacījumi, kas pašvaldībām jāievēro, iesniedzot ceļu būvniecības projekta pieteikumu.
Noteikumu projekta 9.punktā ir noteikta ceļu būvniecības projektu prioritārā secība, kādā tie jāiesniedz.  Noteikumu projekta 10.punkts nosaka, ka, iesniedzot 9.2.1.-9.2.6.apakšpunktā minēto investīciju projekta pieteikumu ceļu būvniecībai, pašvaldība iesniedz apliecinājumu, ka nav augstākas prioritātes projektu saskaņā ar šo noteikumu 9.1. un 9.2.apakšpunkta nosacījumiem. 

Ja Rīgas valstspilsētas iesniegtais ceļu būvniecības investīciju projekts atbilst informatīvajā ziņojumā “Par Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanu un pārbūvi” (pieņemts zināšanai saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 32, 41.§) 1.punktu) minētajam, SM var atzīt  to par prioritāri atbalstāmu un nevērtē šī ceļu investīciju projekta atbilstību šo noteikumu projekta 9. punktam.

Noteikumu projekta trešajā nodaļā ir noteikti kopējie nosacījumi aizņēmumiem, kuri pašvaldībām ir jāievēro, iesniedzot investīciju projekta pieteikumu. Investīciju projekta īstenošana ir jāuzsāk tajā kalendārajā gadā, kurā projekta pieteikums ir iesniegts, un projekts jāpabeidz trīs gadu laikā. Nosacījumi projekta uzsākšanai ir noteikti likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 38. pantā, proti, pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums, sākot ar 2025. gadu, nav mazāks par 10%  vai 15% procentiem (ceļu būvniecības projektiem) un ikgadējais aizņēmuma apmērs nav lielāks par 90 vai 85% (ceļu būvniecības projektiem) no pašvaldības kopējām projekta izmaksām attiecīgajā gadā. Atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 38. panta pirmās daļas 5.punktam jaunas izglītības iestādes būvniecībai pašvaldība var neparedzēt līdzfinansējumu projekta īstenošanai. Tas nozīmē, ka projekts tiek uzsākts kārtējā gadā, noslēdzot līgumu ar projekta izpildītāju, paredzot kārtējā gadā veikt samaksu pilnā apmērā vai daļēji no pašvaldības līdzfinansējuma (ko var veikt arī  līdz aizdevuma saņemšanai izmaksai) un aizņēmuma līdzekļiem. Investīciju projekta pieteikumā, kas iesniegts saskaņā ar noteikumu projekta 4., 5., 6. un 9.punktu, var iekļaut vairākus objekts. Vienlaikus projekta pieteikumā ir jāpievieno dokumentācija, kas apliecina, ka katrā no objektiem, kurā plānotas investīcijas, tiks ieguldīti vismaz 40 000 euro noteikumu projekta 5.punkta gadījumā un 50 000 euro noteikumu projekta 6.punkta gadījumā no aizdevuma līdzekļiem.
Īstenojot noteikumu projekta 4., 5. un 6.punktā noteiktos investīciju projektus, var tikt paredzētas investīcijas no aizdevuma minētajās ēkās, atjaunojot vai izveidojot patvertni vai vietu, kur var patverties, ja tas ir paredzēts būvniecības dokumentācijā.

Atbilstoši noteikumu projekta 14.punktam ceļu būvniecības projektu, kas iesniegts atbilstoši šo noteikumu 9.2.5.apakšpunktam, SM kā atbildīgā nozares ministrija un kā potenciālais atbalsta sniedzējs vispirms izvērtē pašvaldību iesniegto informāciju, vai atbalsts attiecīgajiem pašvaldību iesniegtajiem investīciju projektiem potenciāli nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, proti, vai plānotā investīciju projekta ietvaros publiskos līdzekļus ir plānots piešķirt tādu projekta izmaksu segšanai, kas ir saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu un attiecībā uz kurām vienlaikus izpildās visas četras Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5.pantā noteiktās pazīmes (piemēram, plānotais investīciju projekts paredzēts mērķorientētas infrastruktūras izbūvei konkrēta saimnieciskās darbības veicēja interesēs). Gadījumā, ja SM  secinātu, ka publisko līdzekļu piešķiršana šādam investīciju projektam ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, tā attiecīgi informē pašvaldību, sniedzot izvērtējumu, vai un kādu komercdarbības atbalsta regulējumu ir iespējams piemērot, lai nodrošinātu sniegtā komercdarbības atbalsta likumību un saderību ar ES iekšējo tirgu. Ņemot vērā, ka šādā gadījumā šo noteikumu projekta ietvaros atbalsts tiks sniegts komercdarbības atbalsta projektu īstenošanai, un tas ir kvalificējams kā ad-hoc atbalsts (t.i., tāds komercdarbības atbalsts, kuru piešķir ārpus atbalsta programmas, kā noteikts KAKL 1.panta otrās daļas 1.punktā), tādējādi pēc nepieciešamās informācijas sagatavošanas, t.sk. par attiecīgā investīciju projekta atbilstību piemērojamajam komercdarbības atbalsta regulējumam (piemēram, Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulu (ES) . 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu), SM kā atbalsta pasākuma izstrādātājs un atbalsta sniedzējs pirms atbalsta piešķiršanas vēršas Finanšu ministrijā kā komercdarbības atbalsta uzraudzības institūcijā, lūdzot sniegt sākotnējo izvērtējumu par plānoto ad-hoc atbalsta projektu saskaņā ar KAKL 10.pantu. Pēc Finanšu ministrijas saskaņojuma saņemšanas par plānoto atbalsta pasākumu, nepieciešamības gadījumā SM kā atbalsta pasākuma izstrādātājs un atbalsta sniedzējs attiecīgā atbalsta piešķiršanu nodrošina saskaņā ar Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, vai sagatavo un Eiropas Komisijā iesniedz paziņojumu Eiropas Komisijas lēmuma par atbalsta pasākuma saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu saņemšanai. Attiecīgi SM kā atbalsta sniedzējs nodrošina korektu atbalsta piešķiršanu un uzraudzību (ja attiecināms) komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā.

Attiecīgā atbildīgā iestāde mēneša laikā pēc projektu pieteikumu iesniegšanas izvērtē pašvaldību iesniegtos investīciju projektus. Ja projekta pieteikumā ir sniegta nepietiekama informācija par projektu, atbildīgā iestāde var lūgt pašvaldību precizēt investīciju projekta pieteikumu. Pašvaldībai precizējumu sniegšanai tiek dotas ne mazāk kā piecas darbdienas pēc attiecīgā pieprasījuma saņemšanas. Atbildīgā iestāde pēc tam, kad veikts investīciju projektu pieteikumu atbilstības izvērtējums, informē pašvaldības par investīciju projektu pieteikumu izvērtēšanas rezultātu, nosūtot atzinumu.
Atbalstāmo investīciju projektu sarakstu atbildīgā iestāde iesniedz Pašvaldību aizņēmumu un galvojumu kontroles un pārraudzības padomē un  publicē atbalstāmo investīciju projektu sarakstu savā tīmekļvietnē. 
Pēc tam, kad atbildīgā iestāde ir nolēmusi atbalstīt šo noteikumu projekta 17.punktā minētā sarakstā iekļautos  investīciju projektus, pašvaldības iesniedz aizdevuma pieprasījumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā pašvaldības var ņemt aizņēmumus un sniegt galvojumus.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteiktais aizdevuma maksimālais apmērs ir samērīgs un atbilstošs esošai situācijai būvniecības jomā.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Vispārējās izglītības iestāžu, tostarp pirmsskolas, izglītojamie
  • Vispārējās izglītības iestāžu, tostarp pirmsskolas, pedagogi
  • Visi pašvaldības iedzīvotāji un pašvaldības ceļu lietotāji
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums pozitīvi ietekmēs ģimenes ar pirmsskolas vecuma bērniem, jo pašvaldības radīs jaunas papildus vietas pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs. Tādējādi attiecīgajā pašvaldībā deklarētajiem bērniem būs nodrošināta iespēja apgūt pirmsskolas izglītības programmu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, un nebūs nepieciešamība izmantot privātos pakalpojumu sniedzējus. Savukārt, īstenojot pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstības projektus, bērniem tiks nodrošināta labāki mācību apstākļi.
Izveidojot jaunas vietas pirmsskolas izglītības iestādēs, tiks radītas jaunas darbavietas pirmsskolas pedagogiem. Savukārt, īstenojot pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstības projektus, tiks uzlabota mācību vide un darba apstākļi pedagogiem.
Vispārējās izglītības iestāžu mācību vides pilnveide uzlabos izglītojamo un pedagogu labizjūtu, tādējādi uzlabojot izglītības iestādes darbību un kvalitāti kopumā.
Uzlabojoties pašvaldību ceļu stāvoklim, piemēram, tiks veicināta darba vietu un pakalpojumu sasniedzamība, satiksmes drošība.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts nodrošinās tiesisko regulējumu, lai pašvaldībām būtu iespējas saņemt aizņēmumus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošo paplašināšanai, vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai. Radot jaunas vietas pirmsskolas izglītības iestādēs un uzlabojot esošo iestāžu infrastruktūru, pašvaldības spēs īstenot Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 4.punktā noteikto autonomo funkciju gādāt par pirmsskolas izglītības pieejamību.
Noteikumu projekts nodrošinās pašvaldībām iespējas saņemt aizņēmumus vispārējās izglītības iestāžu mācību vides uzlabošanai.
Noteikumu projekts pašvaldībām nodrošinās iespējas saņemt aizņēmumus ceļu būvniecībai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Uzlabojot pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamību, tiks veicināta dzimumu līdzsvarota līdzdalība darba tirgū un tiks mazināti šķēršļi nodarbinātībai, sniedzot atbalstu nelabvēlīgākā situācijā esošām personām, lai uzsāktu darba attiecības vai iesaistītos aktivitātēs, kas veicina nodarbinātību un labāku darba un privātās dzīves līdzsvaru.
Ieguldījumi pašvaldību izglītības un ceļu infrastruktūras attīstībā sniegs pozitīvu ietekmi uz būvniecības nozarē nodarbinātajiem, kā arī veicinās nodarbināto mobilitāti.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums pašvaldību aizdevumiem tiks nodrošināts saskaņā ar likumu par gadskārtējo valsts budžetu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts izstrādāts, lai izpildītu Reģionālās attīstības likuma 14.panta 8.punktā ietverto deleģējumu, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību un kritērijus, kādā VARAM, IZM un SM izvērtē investīciju projektus. 
Ar noteikumu projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, un tas arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tāpēc noteikumu projekta izstrādes laikā netika īstenoti pasākumi sabiedrības līdzdalības iesaistei, kā arī netika paredzēti īpaši saziņas pasākumi ar sabiedrību (Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumi Nr. 639 ""Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punkts).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Valsts kase
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saņemot aizdevumus, pašvaldības, īstenojot investīciju projektus jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai, radīs papildus vietas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs. Tādā veidā tiks uzlabota pirmsskolas izglītības pieejamība pašvaldībās.
Saņemot aizdevumus, pašvaldības spēs īstenot investīciju projektus vispārējās izglītības iestāžu mācību vides uzlabošanai un ceļu būvniecībai.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam rīcības virziena "Stipras ģimenes paaudzēs" 104.uzdevums paredz pirmsskolas izglītības, bērnu aprūpes un organizēta brīvā laika pakalpojumu pieejamības uzlabošanu, sekmējot bērnu vispusīgu attīstību un ģimenes un darba dzīves savienošanu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota pirmsskolas izglītības pakalpojumu pieejamība teritorijās, kur pašvaldību pirmsskolas izglītības iestāžu skaits joprojām ir nepietiekams. Tāpat tiks uzlabota ceļu kvalitāte darba vietu un pakalpojumu sasniedzamībai, kā arī nodrošināta izglītības ekosistēmas darbība. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk