Anotācija

25-TA-399: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par atlīdzināmās mācību maksas apmēru un atlīdzināšanas kārtību" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tieslietu akadēmijas likuma 4. panta otrajā daļā ietverts deleģējums noteikt kārtību, kādā tiesneša vai prokurora amata pretendentiem tiek atlīdzināta mācību maksa, un atlīdzināmās mācību maksas apmēru.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par atlīdzināmās mācību maksas apmēru un atlīdzināšanas kārtību" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts ar mērķi noteikt tiesnešiem un prokuroriem, kuri atbilst Tieslietu akadēmijas likuma 4. panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem, mācību maksas atlīdzināšanas kārtību un apmēru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2024.gada 1.novembrī spēkā stājās Tieslietu akadēmijas likums, kas noteic Tieslietu akadēmijas (turpmāk – Akadēmija) uzdevumus un tiesības. Viena no tiesībām, ko likumdevējs ir piešķīris Akadēmijai, ir nodrošināt mācības tiesneša amata un prokurora amata pretendentiem par maksu. Minētais ir paredzēts kā maksas pakalpojums, ko Akadēmija citastarp[1] piedāvās tām personām, kuras atbilstoši Tieslietu padomes 2021.gada 22.oktobra padomes lēmumam Nr.70 "Par Rajona (pilsētas) tiesas un apgabaltiesas tiesneša amata kandidātu atlases kārtību" apsver iespēju pretendēt uz tiesneša amata kandidāta statusu vai kuras saskaņā ar Prokurora amata kandidātu atlases nolikumu (apstiprināts ar ģenerālprokurora 25.09.2023. pavēli Nr. 100 "Par Prokurora amata kandidātu atlases nolikuma apstiprināšanu") vēlas kandidēt uz prokurora amatu.
Likumā noteiktajā kārtībā saņemtais pozitīvais pirmreizējais profesionālās darbības novērtējums apliecina tiesneša vai prokurora darba kvalitāti un profesionālā darba atbilstību tiesu varas standartiem, tādējādi, lai sekmētu kandidātu interesi piedalīties tiesneša vai prokurora atlases pārbaudījumos un profesionālo sagatavotību, likumdevējs ir nostiprinājis valstij pienākumu atlīdzināt maksu par mācībām, kurās persona ir piedalījusies kā pretendents uz konkrēto amatu, ja šī persona pēcāk ir kļuvusi par tiesnesi un prokuroru un viņas darbs novērtēts pozitīvi.

[1] Atbilstoši likumprojekta "Tieslietu akadēmijas likuma" anotācijas 11.lpp. mācības paredzētas arī tām personām, kuras mācību ietvaros vēlas pārliecināties, vai tiesneša/prokurora amats tām būtu piemērots.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tieslietu akadēmijas likuma 4.panta otrajā daļā ir iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā tiesnesim vai prokuroram tiek atlīdzināta mācību, ko tas apmeklēja būdams tiesneša vai prokurora amata pretendenta statusā, maksa, un atlīdzināmās mācību maksas apmērs. Attiecīgi izstrādājams noteikumu projekts, kas noteic atlīdzināmās maksas apmēru, gan arī kārtību, kādā tiesnesis vai prokurors var saņemt mācību maksas atmaksu, pamatojoties uz Tieslietu akadēmijas likuma 4.panta pirmo daļu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek noteikts, ka tiesnesim un prokuroram, kurš vērsīsies Akadēmijā ar iesniegumu mācību maksas atlīdzināšanai, tā tiks atlīdzināta 100 procentu apmērā atbilstoši tam Akadēmijas cenrādim, kas bija spēkā brīdī, kad konkrētās mācības tika apmeklētas. Saskaņā ar Tieslietu akadēmijas likuma 3.pantu, Akadēmija var sniegt maksas pakalpojumus. Lai minēto izpildītu, Akadēmija izstrādās cenrādi, kurā tiks atspoguļota pakalpojuma maksa, t.sk. arī maksa par tiesneša amata un prokurora amata pretendentu mācībām.
Lai minēto mācību maksu būtu iespēja atlīdzināt, noteikumu projektā tiek nostiprināta kārtība, ka iesniegums tiesnesim vai prokuroram jāiesniedz 30 dienu laikā pēc pozitīva pirmreizējā profesionālās darbības novērtējuma saņemšanas, t.i., iesnieguma iesniedzējam ir jābūt saņēmušam pozitīvu pirmreizējo profesionālās darbības novērtējumu atbilstoši likuma "Par tiesu varu" 60. pantā vai Prokuratūras likuma 38.2 pantā noteiktajai kārtībai. Noteikumu projekts noteic vispārīgu iesnieguma saturu, tādējādi paredzot to sagatavot brīvā formā, nenosakot īpašas iesnieguma veidlapas. Noformējot iesniegumu, iesniedzējam ir jāievēro Dokumentu juridiskā spēka likumā ietvertās prasības.
Pēc iesnieguma saņemšanas Akadēmijas direktors to izvērtē Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā, viena mēneša laikā pieņemot lēmumu par mācību maksas atlīdzināšanu tiesnesim vai prokuroram. Akadēmijas direktoram, pieņemot lēmumu, ir jāizvērtē, vai iesniegums ir iesniegts noteiktā laikā un satur visu šā noteikumu projekta 4. punktā prasīto informāciju, kā arī jāizvērtē, cik gadus pirms iecelšanas vai apstiprināšanas amatā iesniedzējs ir piedalījies Tieslietu akadēmijas organizētajās tiesneša vai prokurora amata pretendentu mācībās par maksu.
Ja ir radusies situācija, kad Akadēmijas rīcībā nav attiecīgas informācijas, lai pārbaudītu kritērijos noteikto, tad noteikumu projektā ir ietverta arī tiesība pieprasīt no iesniedzēja, attiecīgās tiesu pašpārvaldes organizācijas vai prokuratūras papildu informāciju.
Ja minētie kritēriji atbilst, tad Akadēmijas direktors pieņem pozitīvu lēmumu par mācību maksas atlīdzināšanu. Pēc lēmuma pieņemšanas, Akadēmija uz iesniedzēja norādīto maksājuma kontu pārskaita mācību maksu 10 darba dienu laikā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesneši un prokurori, kuri ir tiesīgi pretendēt uz mācību maksas atmaksu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Iesaistītā institūcija noteikumu projekta normu izpildi nodrošinās tai piešķirtā budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tiesu administrācija, Tieslietu akadēmija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/3293a836-dc35-47c6-9495-fe0df8505ae6

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu akadēmija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā personai jāvēršas iestādē, lai saņemtu mācību maksas atmaksu. Tāpat noteikumos atrunāta iestādes rīcība, tādējādi atspoguļojot lēmuma pieņemšanas procesu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Vienlaikus norādāms, ka tiesneša vai prokurora amata pretendentu mācību programmu un attiecīgi maksas pakalpojumu ir plānots ieviest 2026.gadā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi