Anotācija

25-TA-561: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 18. janvāra noteikumos Nr. 55 "Noteikumi par speciālo līdzekļu veidiem un to lietošanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada11.jūnija sēdes protokola Nr.24, 45. § " Likumprojekts "Nodokļu un muitas policijas likums"" 6.2.apakšpunktā dotais uzdevums Finanšu ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu  ministriju sagatavot un finanšu ministram līdz 2025. gada 1. jūnijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2011.gada 18. janvāra noteikumos Nr. 55 "Noteikumi par speciālo līdzekļu veidiem un to lietošanas kārtību"
Saskaņā ar Saeimā 2024.gada 31.oktobrī pieņemto Nodokļu un muitas policijas  likuma, kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī, 9.panta ceturto daļu Nodokļu un muitas policijai atļautos speciālo līdzekļu veidus, to glabāšanas, nēsāšanas un lietošanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 18.janvāra noteikumos Nr. 55 “Noteikumi par speciālo līdzekļu veidiem un to lietošanas kārtību” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts, lai īstenotu Ministru kabineta atbalstīto Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju un Nodokļu un muitas policijas izveidi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai noteiktu speciālo līdzekļu veidus, kurus atļauts lietot Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem.  
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Stājas spēkā vienlaikus ar Nodokļu un muitas policijas likumu 2026. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd nodokļu un muitas policija ir viena no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) patstāvīgajām struktūrvienībām un spēkā esošs ir:
likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, kura 16.1 panta trešajā daļā un 16.6 panta trešās daļas 5. punktā  ir noteiktas VID Iekšējās drošības pārvaldes un nodokļu un muitas policijas ierēdņu (darbinieku) tiesības lietot fizisku spēku un speciālos līdzekļus,  un atļautos speciālo līdzekļu veidus, to glabāšanas un nēsāšanas un lietošanas kārtību nosaka Ministru kabinets;
Ministru kabineta 2020. gada 4. februāra noteikumi Nr. 65 “Noteikumi par speciālo līdzekļu veidiem un to glabāšanas, nēsāšanas un lietošanas kārtību Valsts ieņēmumu dienestā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 65), kas nosaka VID Nodokļu un muitas policijas ierēdņu (darbinieku) un Iekšējās drošības pārvaldes ierēdņu atļautos speciālo līdzekļu veidus, to glabāšanas, nēsāšanas un lietošanas kārtību.  Noteikumi Nr. 65 izdoti saskaņā ar likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 16.1 panta trešo daļu un 16.6 panta trešās daļas 5. punktu.
Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdē (protokols Nr. 6, 33.§, 1., 3., 4., 5. punkts) Ministru kabinets izskatīja un pieņēma zināšanai Finanšu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” un nolēma atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietvertos priekšlikumus par VID reorganizāciju, saskaņā ar kuriem paredzēts VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai.
Pamatojoties uz Ministru kabineta doto uzdevumu ir izstrādāts un 2024. gada 31. oktobrī Saeimā pieņemts Nodokļu un muitas policijas likums, kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saeimā pieņemti likumprojekti “Valsts ieņēmumu dienesta likums” (Nr. 644/Lp14) un “Nodokļu un muitas policijas likums” (Nr. 645/Lp14). Likumprojekta “Valsts ieņēmumu dienesta likums” (Nr. 644/Lp14) pārejas noteikumi noteic, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par Valsts ieņēmumu dienestu". Abi minētie likumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī. Tādējādi Noteikumu Nr. 65 tiesību normas attiecībā uz VID nodokļu un muitas policiju zaudē spēku ar dienu, kad spēku zaudējusi likuma norma, uz kuras pamata noteikumi ir izdoti. Savukārt Nodokļu un muitas policijas likuma 9. panta ceturtajā daļā Ministru kabinetam dots pilnvarojums noteikt Nodokļu un muitas policijai atļautos speciālo līdzekļu veidus, to glabāšanas, nēsāšanas un lietošanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Nodokļu un muitas policijas likuma, kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī, 9. panta ceturtajā daļā noteikto pilnvarojumu, un, lai nodrošinātu vienotu regulējumu par speciālos līdzekļu veidiem un to lietošanu, kas jau tiek piemērots attiecībā uz Valsts policijas, Valsts drošības dienestu, pašvaldības policijas, ostas policijas darbiniekiem un robežsargiem, izstrādāts Noteikumu projekts, kas paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2011.gada 18.janvāra noteikumos Nr.55 “Noteikumi par speciālo līdzekļu veidiem un to lietošanas kārtību”, iekļaujot vienotā regulējumā arī Nodokļu un muitas policiju. Noteikumu projektā tehniski saglabāts vispārējais tiesiskais regulējums atsaucoties uz Noteikumos Nr. 65  noteikto par VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes ierēdņiem  atļautajiem speciālajiem līdzekļiem, to glabāšanu, nēsāšanu un lietošanu, un atbilstoši precizējot atļauto elektrošoka ierīču veidu saskaņā ar Ieroču aprites likumā noteikto speciālo līdzekļu uzskatījumu. Noteikumu projektā precizēta sasiešanas līdzekļu un roku dzelžu lietošana, nosakot, ka pārvietojot personu kājām, tās rokas sasien vai saslēdz rokudzelžos priekšpusē vai aizmugurē, Noteikumi paredzēja personas rokas sasiet vai saslēgt roku dzelžos tikai aizmugurē. Vērtējot roku dzelžu lietošanas kārtību un gadījumus, kuros tos atļauts pielietot konstatēts, ka aizturētās vai konvojējamās personas roku saslēgšana tikai aizmugurē nav lietderīga, jo katra speciālo līdzekļu pielietošanas intensitāte un veids ir vērtējams individuāli, ņemot vērā gan vietu un apstākļus, kur tiek pārvietota persona, gan iespējamo apdraudējuma līmeni. Ņemot vērā, ka Noteikumi jau šobrīd paredz, ka lēmums par roku dzelžu lietošanu tiek pieņemts patstāvīgi, lietderīgi veikt atbilstošos grozījumus, paredzot,  ka pārvietojot personu kājām, tās rokas sasien vai saslēdz rokudzelžos priekšpusē vai aizmugurē.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neskar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodokļu un muitas policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi