Anotācija

25-TA-472: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas institūciju dalību Eiropas Komisijas vides un klimata pasākumu programmā (LIFE) un valsts budžeta līdzfinansējumu 2021.–2024. gadā un 2025.–2027. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojums nepieciešams, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzfinansējumu (tai skaitā priekšfinansējumu) 2025.-2027. gadā iesniegtajiem LIFE projektiem, kā arī skaidri noteiktu mērķus, kādiem tiek novirzīts valsts budžeta līdzfinansējums LIFE projektu īstenošanai. Tāpat Ministru kabineta rīkojuma projekts tiks salāgots ar Ministru kabineta 2024.gada 3.septembra noteikumiem Nr. 586 “Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Latvijai kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstij ir pieejams finansējums no LIFE programmas. LIFE programmas vispārīgais mērķis ir sekmēt pāreju uz ilgtspējīgu, aprites, energoefektīvu, uz atjaunojamiem energoresursiem balstītu, klimatneitrālu un klimatnoturīgu ekonomiku, lai aizsargātu, atjaunotu un uzlabotu vides, tostarp gaisa, ūdens un augsnes kvalitāti, apturētu bioloģiskās daudzveidības zudumu un vērstu šo tendenci pretējā virzienā, un novērstu ekosistēmu degradāciju, tostarp atbalstot Natura 2000 tīkla īstenošanu un pārvaldību, tādējādi dodot ieguldījumu ilgtspējīgā attīstībā. LIFE programmas īstenošanu nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 29.aprīļa Regula Nr. 2021/783  ar ko izveido vides un klimata pasākumu programmu (LIFE) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1293/2013 (turpmāk – LIFE regula). Saskaņā ar minēto regulu LIFE programmas īstenošana notiek divos posmos – 2021.-2024. gads un 2025.-2027. gads.

2021.-2024. gadā LIFE programmas projektu finansējumam paredzēti 2,357 miljardi euro, tai skaitā Vides jomas projektiem 1,526 miljardi euro un Klimata jomas projektiem 0,83 miljardi euro.

LIFE programma sastāv no divām jomām –“Vide” un “Klimata rīcība”, kura katra sadalās divās apakšprogrammās:
- joma “Vide” – apakšprogrammas “Daba un bioloģiskā daudzveidība” un “Aprites ekonomika un dzīves kvalitāte”;
- joma “Klimata rīcība” apakšprogrammas “Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās tām” un “Pāreja un tīru enerģiju”.

LIFE programmu administrē (t.i., izsludina projektu konkursus, pieņem un izvērtē projektu pieteikumus, slēdz līgumus par projektu īstenošanu, veic projektu īstenošanas uzraudzību) Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency, CINEA) (turpmāk – CINEA). Atbilstoši LIFE regulai finansējums no LIFE programmas tiek piešķirts atklāta konkursa veidā projektiem, kurus var pieteikt jebkura ES reģistrēta juridiskā persona un kuri ir paredzēti LIFE daudzgadu programmā noteikto prioritāro vides un klimata problēmu risināšanai (t.s. standarta rīcību projekti).

Papildu standarta rīcību projektiem nacionālās kompetentās institūcijas var pieteikt arī stratēģiskos integrētos projektus noteiktu vides un klimata politikas plānošanas dokumentu ieviešanai. Integrētos projektus var pieteikt, lai ieviestu, piemēram, upju baseinu apsaimniekošanas plānus, atkritumu apsaimniekošanas plānus, pilsētu klimata pielāgošanās plānus utt. Tā kā integrētie projekti paredzēti noteiktu valsts stratēģisko un politikas dokumentu pilnīgai ieviešanai, vai būtisku priekšnoteikumu radīšanai šo dokumentu pilnīgai ieviešanai, tad integrētie projekti ir finansiāli apjomīgāki nekā citi LIFE programmas finansētie projekti. LIFE daudzgadu programma paredz, ka LIFE programmas finansējums integrētajā projektā ir 60%, tomēr nepārsniedzot 10 miljonus euro. Līdz ar to arī nacionālajam finansējumam jāparedz lielāka summa nekā standarta rīcību projektiem.

2. LIFE programmas projektu ieviešana notiek saskaņā ar granta līgumiem, kas noslēgti starp projekta vadošiem partneriem un CINEA. Granta līgums nosaka pušu pienākumus, kā arī nosacījumus LIFE programmas finansējuma saņemšanai. Granta līgums ir konfidenciāls, tomēr tas satur obligātās sastāvdaļas, kā norādīts Granta parauglīgumā https://cinea.ec.europa.eu/system/files/2021-03/LIFE%20Model%20grant%20agreement%20for%20integrated%20projects%202019.pdf  
Granta parauglīguma I.3.1. punkts nosaka LIFE programmas maksimālo granta apjomu. Savukārt, Granta parauglīguma I.3.2. punkts nosaka, ka I.3.1. punktā noteiktā summa tiek piešķirta kā projekta attiecināmo izmaksu faktisko izmaksu atlīdzinājums (reimbursement of the eligible costs). Kā arī  I.4.8. punkts nosaka, ka LIFE programmas finansējums tiek piešķirts vairākos maksājumos:
• avansa maksājums, kas tiek pārskaitīts 30 kalendāro dienu laikā pēc Granta līguma spēkā stāšanās. Avansa maksājums paredzēts projekta aktivitāšu ieviešanas uzsākšanai. Tā mērķis ir nodrošināt “finanšu drošības spilvenu” projekta uzsākšanai;
• viens vai vairāki starpmaksājumi, kas tiek pārskaitīti 90 dienu laikā pēc Granta parauglīguma I.4.3. punktā noteikto dokumentu saņemšanas;
• gala maksājums, kas tiek pārskaitīts 90 dienu laikā pēc Granta parauglīguma I.4.4. punktā noteikto dokumentu saņemšanas.

Lai saņemtu starpmaksājumu, 90 dienu laikā pēc kārtējās projekta fāzes beigu datuma projekta ieviesējam jāiesniedz Granta parauglīguma I.4.3. punktā noteiktie dokumenti, kas apliecina projekta aktivitāšu ieviešanu atbilstoši projekta laika grafikam, projekta finansējuma apgūšanu atbilstoši plānotajam budžetam un projekta finansējuma izlietojuma atbilstību plānotajām attiecināmajām izmaksām. Apliecinājumi par projekta finansējuma izlietojumu jāsniedz par kopējā projekta budžeta izlietojumu, ne tikai par LIFE programmas daļu. Starpmaksājuma mērķis ir atlīdzināt jau veiktās projekta izmaksas.
Aprēķinot starpmaksājuma summu, CINEA:
• ņem vērā projekta attiecināmās izmaksas un LIFE programmas līdzfinansējuma daļu;
• pārliecinās, ka saņemtais LIFE programmas avansa maksājums vai iepriekšējais starpmaksājums ir pilnībā vai daļēji izmantots;
• nodrošina, ka projekta ieviešanai pārskaitītā avansa un starpmaksājumu kopējā summa nepārsniedz 80% no kopējā Granta līgumā norādītā LIFE programmas līdzfinansējuma projekta ieviešanai.
 
Lai saņemtu gala maksājumu, projekta ieviesējam jāiesniedz Granta parauglīguma I.4.4. punktā noteiktie dokumenti, kas apliecina visu projekta aktivitāšu ieviešanu, projekta budžeta izlietojumu un projekta finansējuma izlietojuma atbilstību plānotajām attiecināmajām izmaksām. Gala maksājumu CINEA pārskaita 90 dienu laikā pēc visu dokumentu saņemšanas un to izvērtēšanas.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Lai Latvijas institūcijas varētu sekmīgi piedalīties LIFE programmas projektu konkursos, kopš 2011. gada Latvija nodrošina iespēju pieteikties uz nacionālo finansējumu projektu īstenošanai.
LIFE regula neparedz nacionālo finansējumu LIFE projektiem, tomēr līdzšinējā pieredze LIFE projektu ieviešanā liecina, ka nacionālā finansējuma pieejamībai ir  izšķiroša nozīme LIFE programmas finansējuma piesaistīšanā un sekmīgā projektu ieviešanā.

Nacionālajam finansējumam pieejamo finansējuma apjomu nosaka Ministru kabineta rīkojumi, kas tiek pieņemti atbilstoši LIFE programmas Daudzgadu programmas darbības termiņam.  Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra rīkojums Nr. 786 “Par Latvijas institūciju dalību Eiropas Komisijas LIFE programmā un valsts budžeta līdzfinansējumu 2021.-2024. gadā” (turpmāk - MK rīkojums Nr.786) nosaka,  ka Latvijas institūciju iesniegto LIFE projektu finansēšanai 2021. - 2024. gadā pieejami 37 952 047 euro

2024.gada 18.septembrī Eiropas Komisijas LIFE komiteja apstiprināja LIFE programmas daudzgadu darba programmu 2025.-2027. gadam, paredzot, ka 2025.-2027. gadā LIFE programmas projektu finansējumam paredzēti 2,336 miljardi euro, tai skaitā Vides jomas projektiem 1,538 miljardi euro un Klimata jomas projektiem 0,7879 miljardi euro

Tā kā Ministru kabineta rīkojums Nr. 786 nosaka pieejamo līdzfinansējuma apjomu 2021.-2024. gadam, tad LIFE projektu līdzfinansēšanai pēc 2024. gada nav noteikts ietvars. 

Tāpat Ministru kabineta rīkojums Nr. 786 nosaka nacionālā finansējuma administrēšanā iesaistītās institūcijas - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, kā arī Valsts reģionālās attīstības aģentūru. Abas institūcijas 2024. gadā ir reorganizētas, līdz ar to nepieciešams precizēt LIFE programmas nacionālā finansējuma administrēšanā iesaistītās institūcijas atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. 

2. LIFE programmas finansējuma plūsma, kā aprakstīta situācijas aprakstā, rada pietiekami lielas neērtības projektu ieviesējiem, kuriem jāiegulda papildus finanšu līdzekļi (priekšfinansējums) LIFE programmas finansējuma daļas avansēšanai līdz 20% no kopējās LIFE programmas daļas projekta finansējumā. Vislielāko risku projekta finanšu plūsmas nodrošināšanā tas rada LIFE projektu ieviesējiem, kuri tiek pilnā mērā vai daļēji finansēti no valsts budžeta līdzekļiem - tiešās un pastarpinātās valsts pārvaldes iestādes, un citas iestādes, kas pilda valsts pārvaldes uzdevumus, kā arī kapitālsabiedrības, kas projektu ietvaros pilda valsts deleģētās funkcijas. Priekšfinansējuma saņemšanas iespējas palielinātu LIFE programmas pievilcību potenciālo projektu pieteicēju vidū, tādējādi veicinot ES finansējuma piesaisti aktuālu vides, dabas un klimata jomas problēmu risināšanai. 

Ievērojot minēto un to, ka Latvijas Republika kā sākotnējā publiskā persona valsts pārvaldes jomā atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 4.panta pirmajai daļai darbojas ar tiešās un pastarpinātās pārvaldes iestāžu starpniecību MK rīkojuma 1. punkts paredz priekšfinansējuma nodrošināšanu no valsts budžeta sekojošām iestādēm:
1.Valsts tiešās pārvaldes iestādēm (piem., ministrijām un to padotības iestādēm), kā arī citām iestādēm, kas pilda valsts pārvaldes uzdevumus;
2. Pastarpinātās pārvaldes iestādēm (atvasinātu publisku personu iestādēm, piemēram, pašvaldībām, valsts dibinātām augstskolām, plānošanas reģioniem, publiskiem nodibinājumiem);
3. Kapitālsabiedrībām, ja vien tās pilda valsts pārvaldes uzdevumus atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmajā daļā noteiktajam deleģējumam (piemēram, VISA “Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs”).

2021.-2023. gadā LIFE programmas finansējums piešķirts 9 projektiem, no tiem 2 projektos tiešās valsts pārvaldes iestādes ir partneri:

1. LIFE21/CCA/EE/101074438 "LIFE LATESTadapt "Dabā balstītu un viedo risinājumu portfeļa izstrāde un demonstrēšana pilsētu klimata noturības uzlabošanai Latvijā un Igaunijā" - projekta vadošais partneris Igaunija. VARAM ir projekta partneris.  VARAM daļa kopējā projekta budžetā sastāda 502 783 euro, no tā 301 670 euro LIFE programmas finansējums. 

2. LIFE22 NAT/LT/101113698 "LIFE OSMO BALTIC "Ekoloģiskā tīkla izveide lapkoku praulgrauža aizsardzībai Baltijā" Vadošais partneris Lietuva. Dabas aizsardzības pārvalde ir projekta partneris (turpmāk - DAP). DAP daļa kopējā projekta budžetā sastāda 2 784 337 euro, no tā 2 088 253 euro LIFE programmas finansējums. 

 
Risinājuma apraksts
1. Nacionālā līdzfinansējuma nodrošināšana. 

Tā kā no MK rīkojumā Nr.786 noteiktās summas uz (uz 2024.gada 19.decembri) LIFE projektu finansēšanai novirzīti 9 205 163,64 euro (jeb 24,25% kopējās summas), tad ir lietderīgi MK rīkojumā Nr. 786 noteikto summu attiecināt uz visu LIFE regulas darbības  termiņu un paredzēt piešķirt nacionālo līdzfinansējumu gan 2021.-2024., gan 2025.-2027. gadā iesniegtajiem LIFE projektiem. 

Tāpat nepieciešams salāgot Ministru kabineta rīkojuma projektā noteikto ar Ministru kabineta 2024.gada 3.septembra noteikumiem Nr. 586  “Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums”, kuru 4.6.apakšpunktā noteikts, ka Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk- VARAM) veic Eiropas Komisijas vides un klimata pasākumu programmas (LIFE) nacionālā kontaktpunkta funkcijas, piesaista programmas finansējumu un nodrošina nacionālā līdzfinansējuma administrēšanu un finansējuma izlietojuma kontroli. 

2. Priekšfinansējuma nodrošināšana. 

Lai nodrošinātu jau apstiprināto LIFE programmas finansētu projektu sekmīgu ieviešanu, nepieciešams paredzēt, ka jaunas budžeta saistības VARAM var uzņemties ne tikai Latvijas institūciju līdzfinansējuma nodrošināšanai, bet arī priekšfinansējuma nodrošināšanai Priekšfinansējuma pretendentiem, kuriem visbiežāk institūciju darbības nodrošināšanai citu ieņēmumu avotu, izņemot valsts budžeta finansējuma, nav. Tādēļ arī priekšfinansējumu LIFE programmas finansētu projektu ieviešanai šīm institūcijām būtu jānodrošina no valsts budžeta līdzekļiem. Priekšfinansējums nepārsniedz 20% no LIFE programmas ieguldījuma projektu budžetā. Pēc LIFE programmas gala maksājuma saņemšanas saņemtais priekšfinansējums viena mēneša jāatmaksā valsts budžetā.

Kopējā priekšfinansējumam novirzāmā summa (uz 20.03.2025.) 2021-2023. gadā apstiprinātajiem LIFE projektiem ir 477 985 euro, no tiem 60 334 euro VARAM un 417 651 euro DAP. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 953 863
0
2 031 124
0
1 170 011
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 953 863
0
2 031 124
0
1 170 011
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 953 863
0
2 031 124
0
1 170 011
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 953 863
0
2 031 124
0
1 170 011
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
 Atbilstoši MK 2021. gada 2 novembra rīkojumam Nr. 786 "Par Latvijas institūciju dalību Eiropas Komisijas vides un klimata pasākumu programmā (LIFE) un valsts budžeta līdzfinansējumu 2021.-2024. gadā", LIFE projektu līdzfinansēšanai iespējams novirzīt 37 952 047 euro. Savukārt 2021.-2022. gadā apstiprināto LIFE projektu finansēšanai novirzīti 9 205 163,64 euro (jeb 24,25% kopējās summas). No šīs summas 3 539 435 euro izmaksāti līdz 2025. gadam. Valsts budžeta likumā 2025. un nākamajiem gadiem jau apstiprinātajiem projektiem ieplānotās summas norādītas tabulā augstāk. No kopējās summas 9 205 163,64 euro projektu pieteicēji vēl nav pieprasījuši nacionālo finansējumu 188 091,31 euro apmērā. Savukārt, no LIFE nacionālajam līdzfinansējumam paredzētās summas atlikuma, atbilstoši MK rīkojuma projektā paredzētajam, 2021.-2022. gadā apstiprināto valsts pārvaldes iestāžu ieviesto LIFE projektu priekšfinansējuma nodrošināšanai (uz 20.03.2025.) nepieciešami 477 984,60 euro. Līdz ar to 2024. gadā iesniegtajiem LIFE projektiem (par kuru apstiprināšanu vēl nav informācijas), kā arī projektiem, kas tiks iesniegti 2025.-2027. gadā nacionālajam finansējumam  un priekšfinansējumam pieejami 28 268 898,76 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Uz šo brīdi neizmantotā finansējuma precīzs izdevumu apjoms un sadalījums pa gadiem nav norādāms, jo atkarīgs no Latvijas institūciju iesniegto projektu apstiprināšanas sekmēm Eiropas Komisijā. Tāpat, ņemot vērā projektu pieteikumu iesniegšanas un izvērtēšanas ciklu, faktiskais finansējuma nacionālajam līdzfinansējumam ir nepieciešams gadu pēc projekta iesniegšanas. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar tiesību akta projektu tiek faktiski pagarināts MK rīkojumā Nr. 786 noteiktais regulējums un piešķirtais finansējums, pēc būtības nemainot nedz minētā rīkojuma tvērumu, ne apjomu. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 3.septembra noteikumu Nr. 586 "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums" 4.6. apakšpunktu, VARAM uzdots veikt Eiropas Komisijas vides un klimata pasākumu programmas (LIFE) nacionālā kontaktpunkta funkcijas, piesaistīt programmas finansējumu un nodrošināt nacionālā līdzfinansējuma administrēšanu un finansējuma izlietojuma kontroli. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nacionālajā attīstības plānā vides un klimata politikas jomā ietvertie mērķi ir noteikti saskaņā ar ES vides un klimata politikas mērķiem un uzstādījumiem. Tādējādi, nodrošinot līdzfinansējuma iespējas LIFE projektiem, tiek veicināta arī Nacionālajā attīstības plānā noteikto rādītāju sasniegšana. Konkrētie ietekmes rādītāji atkarīgi no pieteikto un atbalstīto projektu tvēruma un aktivitātēm. 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
LIFE programmas projekti ir vērsti uz aktuālu vides un dabas jomas problēmu risināšanu. Nodrošinot līdzfinansējumu LIFE programmas projektu īstenošanai, iespējams uzlabot vides kvalitāti. Konkrētie ietekmes rādītāji atkarīgi no pieteikto un atbalstīto projektu tvēruma un aktivitātēm. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
LIFE programmas projektus var pieteikt aktuālu klimata politikas mērķu un uzdevumu sasniegšanai. Tādējādi, nodrošinot līdzfinansējuma iespējas LIFE projektiem, tiek veicināta klimata politikas mērķu, tai skaitā klimatneitralitātes sasniegšana. Konkrētie ietekmes rādītāji atkarīgi no pieteikto un atbalstīto projektu tvēruma un aktivitātēm. 

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi